Aargh......tota koiraa.....

Siis meillä on 9 1/2 kk vanha sekarotunen narttu pentu (berninpaimenkoira/ajokoira) ja on niin kovapäinen et oksat pois :eek:
Varsinaisessa pentu vaiheessa (meille tuli 5 1/2 kk ikäsenä) ei järsiny mitään kenkiä, huonekaluja, lasten leluja yms. Mutta nyt meni järsimään sohvan kulman, lasten lelut on saanet kokea sen puru voimaa :headwall: :headwall:
Mentiin ja ostettiin sille kuonokoppa, jos vaik sil olis jotain tehoa et jäis se järsiminen. Mut ei.....kopan ku ottaa pois, ni sama meno jatkuu, vaikka sil on omat lelut, luut ja intoaan pääsee purkaa päivittäin ulkona ---> painimatsi koiran kanssa, et omat kädet mustelmilla yms. Millä himskatilla tuon päähän saa taottua, et kuka tääl on pomo. Inhottaa tuo jatkuva painiminen ja koiran alistaminen, mut pakkohan se on joskus sille tultava selväx, et kuka tääl määrää. Lapsiin ei oo koira koskenu, ainoastaan meihin aikuisiin, kun komennetaan. Hommattava vissiin jotain rauhottavia koiralle, kun alkaa tuntuu ihan turhalle koko touhu :'( :'( :'(

Olisko muilla vastaavia kokemuksia koirista ja antakaa vinkkejä.....ei jaksais tapella tuon kanssa päivittäin :'( :'(
 
JaneDoe harmaana
Koiralla kannattaa järjestää aivojumppaa, niin että väsyy. Pelkkä ulkona oleminen, varsinkaan omatoiminen ei väsytä koiraa ollenkaan.
Toisekseen minusta tuo koiran selättäminen on ihan turhaa, harvoin ihminen osaa tehdä sen niin, että koira ymmärtää sen tarkoitusta. Aina kun koira järsii jotain luvatonta, niin joko vesisuihku suoraan naamalle tai sitten puraisu niskaan tai takamukseen (jälkimmäinen mielestäni parempi keino kovalle koiralle). Se, että koira tietää kuka on pomo ei automaattisesti tarkoita sitä, että koira tietää mikä on luvatonta ja mikä luvallista. Pentukoiraa voi joutua kieltämään montakin kertaa, ennen kuin se uskoo.
 
mualainen pikaisesti
Meillä koettelee hermoja tuollainen 16 vkonen rottisneiti, olen huomannut ett sillon kun alkaa väsymään niin aletaan riehumaan ja tekemään kaikkea tuhoja, just lastenlelut ym. kielletyt listalla, jos komennat niskasta nostamalla, saat vain koiran pureskelemaan käsiä tai jalkoja, jolloin paras tapa on ns. erottaminen laumasta ja meillä se tapahtuu viemällä koira hetkiseksi pimeään vessaan! Ja niin kun janedoe sanoi ett koiralle voi antaa ns. aivojumppaa, tyhjien keksipakettien, talouspaperirullahylsyn sisään jotain herkkua ja jos mahdollista tehdä ns. makkarajälki vaikka omaan pihaan, niin jopa koiruusta nukuttaa! tsemppiä!
 
Kaikki mahdolliset tyhjät purkit oon sille laittanu ja sisään herkkuja. Eli kokeiltu on.......parvekkeelle on laitettu koiruus kans aina "jäähylle" joksikin aikaa (asutaan siis kerrostalossa). Virikkeitä ei luulis siltä puuttuvan, mut........en muistanukaan kuinka "luupäitä" nartut voi olla ja viel leikattu :eek:
Kaippa se jossain vaiheessa rauhottuu, tuntuu et noissa muksuissa olis ihan tarpeex touhua. Eiköhän tästä selvitä kunnialla :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.11.2005 klo 18:46 Päksy75 kirjoitti:
Kaikki mahdolliset tyhjät purkit oon sille laittanu ja sisään herkkuja. Eli kokeiltu on.......parvekkeelle on laitettu koiruus kans aina "jäähylle" joksikin aikaa (asutaan siis kerrostalossa). Virikkeitä ei luulis siltä puuttuvan, mut........en muistanukaan kuinka "luupäitä" nartut voi olla ja viel leikattu :eek:
Kaippa se jossain vaiheessa rauhottuu, tuntuu et noissa muksuissa olis ihan tarpeex touhua. Eiköhän tästä selvitä kunnialla :whistle:
Siis voiko ton ikänen koira jo olla leikattu? :eek:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.11.2005 klo 20:35 vitviu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.11.2005 klo 18:46 Päksy75 kirjoitti:
Kaikki mahdolliset tyhjät purkit oon sille laittanu ja sisään herkkuja. Eli kokeiltu on.......parvekkeelle on laitettu koiruus kans aina "jäähylle" joksikin aikaa (asutaan siis kerrostalossa). Virikkeitä ei luulis siltä puuttuvan, mut........en muistanukaan kuinka "luupäitä" nartut voi olla ja viel leikattu :eek:
Kaippa se jossain vaiheessa rauhottuu, tuntuu et noissa muksuissa olis ihan tarpeex touhua. Eiköhän tästä selvitä kunnialla :whistle:
Siis voiko ton ikänen koira jo olla leikattu? :eek:
Kyllä voi.......selitys seuraava:

Ostin koiran Lahden löytöeläin talolta, jolloin pentu oli 5 1/2 kk. Samaan rahaan sisältyi koiran sterilointi. Sterilointi piti hoitaa ennen muuttoa, joten pentu oli 7 kk vanha silloin. Eläinlääkäriin kun soitin asiasta, niin suositeltavaa olisi, jos yhdet juoksut ennen sterilointia koiralla olisi ollut. No eipä niitä juoksuja tuolle kuulunut ja homma piti saada hoidettua Lahdessa alta pois. Elikkä nyt sekin asia on OK. Olis muuten tullu pitkä eläinlääkäri reissu, ottaen huomioon missä kunnossa koira oli leikkauksen jälkeen. Ei missään nimessä auton kyytiin ja 316 km makaamaan penkillä. Lahden löytöeläin talolla on oma ns. eläinlääkäri, jonka kautta hoitavat rokotukset ja steriloinnit eläimille.
 
Olvi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.11.2005 klo 18:06 mualainen pikaisesti kirjoitti:
Meillä koettelee hermoja tuollainen 16 vkonen rottisneiti, olen huomannut ett sillon kun alkaa väsymään niin aletaan riehumaan ja tekemään kaikkea tuhoja, just lastenlelut ym. kielletyt listalla, jos komennat niskasta nostamalla, saat vain koiran pureskelemaan käsiä tai jalkoja, jolloin paras tapa on ns. erottaminen laumasta ja meillä se tapahtuu viemällä koira hetkiseksi pimeään vessaan! Ja niin kun janedoe sanoi ett koiralle voi antaa ns. aivojumppaa, tyhjien keksipakettien, talouspaperirullahylsyn sisään jotain herkkua ja jos mahdollista tehdä ns. makkarajälki vaikka omaan pihaan, niin jopa koiruusta nukuttaa! tsemppiä!
Mulle sanoi eläinlääkäri, että koirasta voi tulla peto, jos se kokee, että lauma hylkää kun viedään eri huoneeseen!! Paras tapa on pitää lujasti (niskasta) kiinni ja odottaa, että hieman rauhottuu ja samalla katsoa silmiin..
 
tiputintti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2005 klo 16:30 Olvi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.11.2005 klo 18:06 mualainen pikaisesti kirjoitti:
Meillä koettelee hermoja tuollainen 16 vkonen rottisneiti, olen huomannut ett sillon kun alkaa väsymään niin aletaan riehumaan ja tekemään kaikkea tuhoja, just lastenlelut ym. kielletyt listalla, jos komennat niskasta nostamalla, saat vain koiran pureskelemaan käsiä tai jalkoja, jolloin paras tapa on ns. erottaminen laumasta ja meillä se tapahtuu viemällä koira hetkiseksi pimeään vessaan! Ja niin kun janedoe sanoi ett koiralle voi antaa ns. aivojumppaa, tyhjien keksipakettien, talouspaperirullahylsyn sisään jotain herkkua ja jos mahdollista tehdä ns. makkarajälki vaikka omaan pihaan, niin jopa koiruusta nukuttaa! tsemppiä!
Mulle sanoi eläinlääkäri, että koirasta voi tulla peto, jos se kokee, että lauma hylkää kun viedään eri huoneeseen!! Paras tapa on pitää lujasti (niskasta) kiinni ja odottaa, että hieman rauhottuu ja samalla katsoa silmiin..

:eek: :eek: :eek: Millä tavalla peto????? :eek: :eek: :eek: Ja mä kuulin et jos antaa raakaa lihaa/luita koiralle, sen metsästysvietti herää ja se raatelee omistajansa yöllä hänen nukkuessaan :whistle:
 
hennukka78
Koiruus on vissiin uhmaiässä. Meillä ainakin tuo bernipoika oli sietämätön sillon vuoden ikäisenä. Ei kylläkään tehny ilkeyttä mut kuuroksi heittäänty eli ei totellut mitään käskyjä. Todellakin meinas hermot mennä. Mut ajan kans meni ohi.
 
Juu uhma sillä taitaa olla :kieh: :kieh: :kieh:
Pakko sen kaan on jotain yrittää. Koirasta ei varmaankaa tuu petoa, vaikka eri huoneeseen laittaa. Sen ymmärrän et, ku antaa raakoja verisiä luita, ni sillon saattaapi ikeniään näytellä. Vielä en tuolle anna raakoja luita, keitän ne ensin. Kun kerran noin käyttäytyy niin mitenkä luut voisivat vaikuttaa (raa´at) siihen.......hui en voi aatellakaan. Tuolle on vaan keksittävä tosi paljon virikkeitä sisälle...Huom. TOSI PALJON :whistle:
 
Täällä tapellaan saman asian kans meillä on 7 kk.n ikäinen saksanpaimenkoiranarttu joka on alkanu uusiks jyrsiin paikkoja oli siis vähän aikaa jyrsimättä kun hampaat oli kaikki vaihtunu. Mut isänpäivästä taas alko kun oltiin käymäs miehen iskää kattomas nii koira oli sillä välillä syöny mun lenkkarin takaosan. Sit viime yönä se oli syöny mun UUSISTA lenkkareista kans sitä takaosaa kun unohdin ne lattialle grrr... ja sit kaiken lisäks samana yönä se oli jyrsiny meidän uuden apteekkarinlipaston kulmaa. Täks yöks heitän sille luita et on jotain tekemistä. Ihan selvästi tää on meillä sitä ikävää kun jätetään yksin kun päivällä se ei jyrsi mitään.
 
Mulle sanoi eläinlääkäri, että koirasta voi tulla peto, jos se kokee, että lauma hylkää kun viedään eri huoneeseen!! Paras tapa on pitää lujasti (niskasta) kiinni ja odottaa, että hieman rauhottuu ja samalla katsoa silmiin..
[/quote]

olenpa kokeillut tuota niskasta pitelemistä ja silmiin katsomista, olen murissut ym.ym, mutt meidän kakaralle on ainakin paras rangaistus tuo laumasta erottaminen! jokainen koira on yksilönsä eli omistajan on osattava vain suodattaa neuvoista ne parhaimmat mitkä omalle koiralle sopii :D

 
tiputintti
No heitin ihan huulella tuon luu-jutun... :whistle: Tai siis oikeesti tiedän ihmisiä jotka kuvittelee noin, ja musta se kuulostaa ihan älyttömältä!

Ja raaka lihahan se nimen omaan on sitä koiran herkkua.
 
4 koiran omistaja
Mulla on nyt 6kk ikänen pentu, tuli 3kk. Olen antanut halkoja yöksi nakerrattavaksi ja ostanut nahkaluita, ne auttaa kun ikenet kutiavat, kun maitohampaat vaihtuvat. Yks ystävä sano mulle joskus jos koira ei saa muuten huomioo ja "jahti leikki " alkaa sillä, niin otetaan jotain mielenkiintoista niin kaikki juoksee minun perässä ja on "hauskaa". Koiralle aseman näyttö ei välttämättä vaadi kovaa kuritusta.Jos otat liian kovasti niin koira puolustautuu henkensä edestä ja tietysti puree.Itse kun oikaisen koiraa tukistan niskasta.Kun ojennat koiraa on saatava itse teossa kiinni ja kun tottelee kehuttava ja palkittava. Kun nyt jaksat olla kärsivällinen ja johdonmuikainen kyllä se palkitaan, lapsilla ja koirilla on uhmaiät jolloin kokeillaan pitääkö säännöt vai olisiko muuttuneet. Itselläkin on lapsia nuorin vuoden.Minulla pentu eikä muut koirat saa ottaa mitään lapsen kädestä.kärsillisyyttä ja kärsivällisyyttä.
 
Todellakin kärsivällisyyttä tarvitaan :/
Tuo niskasta kiinni ottaminen ja toruminen ei tehoa meillä :whistle:
Saa vaikka kuinka sitä napata kiinni niskasta ni ei mitään tehoa.....tuntuu et nahka vaan venyy :/ Ja mun mielestä tuossa luu asiassa on hiukan perääkin, koira on "peto" ja lihan syöjä. Aikasemmat koirat olivat hiukan äkäsiä saadessaan vähänkin verisiä luita (myös sekarotusia) joten en anna niitä oikein mielellään tuollekaan. Ollaan taisteltu tuon kans jo n. kuukauden paikkeilla ja luulis et alkais jo tuo koppakin vaikuttaa, kun pidetään sitä ns. rangaistuksena sille. Aina kun tekee pahojaan ja muut rangaistukset ei tehoa, niin sillon laitetaan sille tuo koppa vähäx aikaa, et rauhottuu. Aikoinaan ostettiin myös aikasemmalle urokselle koppa ja se tehos. Ei tarvinnu ku koppaa näyttää, ni johan koiruus rauhottu. Muutenkin tuntuu et urokset on helpompia kuin nartut *muistelee*.
Samalla tavalla taiettiin painia aikasemmankin nartun kans, ja ohi sekin uhma meni ajallaan, mut sillon ei vielä ollu lapsia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.11.2005 klo 09:42 päksy75 kirjoitti:
Todellakin kärsivällisyyttä tarvitaan :/
Tuo niskasta kiinni ottaminen ja toruminen ei tehoa meillä :whistle:
Saa vaikka kuinka sitä napata kiinni niskasta ni ei mitään tehoa.....tuntuu et nahka vaan venyy :/ Ja mun mielestä tuossa luu asiassa on hiukan perääkin, koira on "peto" ja lihan syöjä. Aikasemmat koirat olivat hiukan äkäsiä saadessaan vähänkin verisiä luita (myös sekarotusia) joten en anna niitä oikein mielellään tuollekaan. Ollaan taisteltu tuon kans jo n. kuukauden paikkeilla ja luulis et alkais jo tuo koppakin vaikuttaa, kun pidetään sitä ns. rangaistuksena sille. Aina kun tekee pahojaan ja muut rangaistukset ei tehoa, niin sillon laitetaan sille tuo koppa vähäx aikaa, et rauhottuu. Aikoinaan ostettiin myös aikasemmalle urokselle koppa ja se tehos. Ei tarvinnu ku koppaa näyttää, ni johan koiruus rauhottu. Muutenkin tuntuu et urokset on helpompia kuin nartut *muistelee*.
Samalla tavalla taiettiin painia aikasemmankin nartun kans, ja ohi sekin uhma meni ajallaan, mut sillon ei vielä ollu lapsia.
Veriset luut ei todellakaan tee koirasta vihaista =) Se on vaan koirille sellaista herkkua, että tietenkään se ei halua antaa sitä pois, varsinkaan jos on yhtään ongelmia johtajuusasioissa.
Meidän koirat syö raakoja luita/lihaa, kasviksia, hedelmiä, nappulaa, puuroa yms. Eivätkä todellakaan luu-päivänä ole sen verenhimoisempia kuin muullonkaan =) Eikä niistä kyllä kasvis-päivänä tuu mitään puppelipoikia ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.11.2005 klo 00:18 apuva kirjoitti:
Nyt itkettää... nää teidän koirankasvatusvinkit.. huhhuh. Hakekaa koirille (ja itsellenne ) apua jostakin koirien käyttäytymistä oikeasti tuntevalta henkilöltä..
Menepäs hakemaan apuva itelles =) Ei tartte tulla kauhistelemaan, miten yritetään pentu koiraa kasvattaa. Kyllä taian olla ihan oikeilla jäljillä, vai oletko joku kouluttaja? Jos oot ni antaa tulla vinkkejä, et noi mustelmat häviäis vähitellen käsistä. Ketuttaa noi tommoset kaikki tietäväisten vastaukset.......tervetuloa käymään.
 
Jo on kivassa iässä pentunne.. :kieh:
Oikeesti, noita kun lukee niin muistaa taas olla tyytyväinen luupäiseen, mutta jo 5 vuotiaaseen staffiin, joka on jo reilun vuoden käyttäytynyt kuin aikuinen.
Hermoja vaatii, koita olla koiraa ovelampi, nartut on aina narttuja lajiin katsomatta, joten saat kyllä pistää oman naiseutesi(?niin kai olit sitä sukupuolta) täysiä kehiin jotta olet aina askelen edellä koiraa.
Meillä parveke auttoi tälle staffille kun se oli pentu. Se kun tosiaankin ampuu yli kun on ampuakseen, mutta oppi jo ihan kehoituksella: meneppä jäähylle! mennä partsille, ja tuli takaisin vasta kun oli koonnut itsensä. ;)
Lauman hylkääminen on se "pahin" rangaistus.
 
Sellaisen asian ku muistaa koiran kasvatuksessa, että pahinta koiralle on ku lauma "hylkää". Eli kun sitä ei huomioi ollenkaan. Esim. se retuuttaa jotain kenkää suussaan niin hyvin vähäeleisesti kenkä pois, napakka ei ja sitten vähän aikaa pentu ku ilmaa vaikka se kuinka hyöris ja kyöhnäis. Ei kannata tehdä numeroo vaikka kuinka v**uttais ku uusin juhlakenkä on paskana.
Muutenkin moni lapsenkasvatustapa kulkee rinta rinnan koiran kasvatuksen kanssa. Esim. pentu on ihan ok laittaa jäähylle vähäks aikaa jos menee ylikierroksilla, kunhan on tuttu paikka, sillä pelkotiloja on turha tuottaa. Samoin tuon painin kans, ei kannata lähtee mukaan eikä antaa tilaisuutta jatkaa painia, vaan lopettaa se lyhyeen; poskista kiinni, ei ja sit jos jatkaa niin vaik sinne toiseen huoneeseen hetkeks.
Tsemiä kasvatukseen, kyllä niistä koiria tulee, kunhan johdonmukaisesti ohjaillaan!
 
Kärsivällisyyttä ja pitkää pinnaa ja PALJON aivojumppaa ja lenkkeilyä ym.. koiralle. =)
Meidän koira oli noin 6kk ikäisestä 1,5 vuotiaaksi sellanen että kotona yksin ollessaan kaikki meni. Hän söi mm. :
-sängyn kulmat
-lipaston kulmat
-yhden patjan sängystä
-sähköjohtoja (ja on siis koira, ei kani )
-rullaverhon
-mattoja
-keittiön tuoleista istuinosien reunat
-raapi seinää
-söi yhden kirjan

ja kaikkea pientä sitten siinä sivussa, että repikää siitä :D Ja tämän lisäksi kun isäntäväki oli kotona koira varasteli esim. tyynyt sängystä ja juoksi karkuun niiden kanssa ym.. Että meillä jos jollain on todella käyty pienet taistelut tosta vallasta. Nyt tuo samainen riiviö täyttää kohta 12 vuotta ja on erittäin rakas perheenjäsen ja hyvin rauhallinen ja käyttäytyy mallikkaasti lähes joka tilanteessa. Eli kyllä se ohi menee jossain vaiheessa, ei välttämättä nopeasti mutta aika varmasti jossain vaiheessa kuitenkin.
 

Yhteistyössä