adhd koululainen..

JONSERED Karhunkantaja
Pienryhmäopetus on todennäköisesti tarpeen. Meillä Hekan luokalla on tusinan verran muksuja, Mossadin luokalla pari kymmentä ja Stasin luokalla kymmenisen. Kyseessä ovat ihan "tavalliset" luokat pikkukoulussa ja homma toimii. =)

Mieti adhd-luokkaa huolella ja vaadi saada tieoa opettajasta ja opetustavasta etukäteen. Asiassa on sekä etunsa, että riskinsä. Oikeassa ympäristössä adhd-ihminen pärjää lähes kuten muutkin.
 
Heippa kaikille...
Mä lähdin tänne lueskeleemaan näitä juttuja..kun mulla on tuommonen 6 vuotias tytön tyllerö joka on pienestä asti ollut työläs...tosi työläs..ja nyt odottelen 20 pvää että mennään neuvolaan ja ruetaan kahtomaan mitä voisi olla vialla...Vähän mietityttää nää asiat kun tyttö on eskariin lähdössä että miten koulu se alkaa sujumaan ja sitten koulu...

Kertokaa..kuvailkaa lapsianne joilla on adhd??Millasia ne on arjessa??
Millasia selviä piirteitä tämmösillä lapsilla on??Kertokaa...kaikkesta...miten arjen hommat sujuu jne???
 
JONSERED Karhunkantaja
daizz,

jokainen adhd-tapaus on erilainen. adhd-aikuiset.org sivuilla voi tutustua adhd-aikuisten maailmaan, mielestäni se antaa paremman kuvan myös lapsen asioista, sillä aikuinen osaa eritellä ja analysoida tuntojaan eri tavalla.

Tarkkaavaisuuden häiriöt ovat monenlaisia. Meilläkin mennään joko hyperillä tai ollaan täysin fleguja, vaihtelevasti. Arki on hauskaa, mutta haastavaa :D
Blogissani on joitain kuvia "normaalista" perhe-elämästä :D
 
heippa!Mulla 12v.poika, jolla todettiin adhd 7-vuotiaana. Ekan ja tokan kävi pienluokassa, mutta siirrettiin sitten normaaliin luokkaa, koska oli "yliviisas". Normaaliluokka oli ihan väärä luokka tuollaiselle pojalle, joka ei jaksa kesittyä. Joka toinen päivä koulusta soitettiin, että poika sitä ja poika tätä.....Paperit oli vetämässä adhd luokalle. Nyt maaliskuussa poika pääsi adhd luokalle, josta ollaankin tapeltu peräti5 vuotta. Hermoille on käynyt, kun pelkää että taas soitetaan koulusta. Nyt koulu mennyt paremmin tuolla adhd luokalla. Tsemppiä kaikille!!!!
 
Poika menossa syksyllä 2008 eskariin ja parhaillaan tutkitaan onko ADHD:ta.

Oon taistelemassa pojalleni paikkaa startti-luokalta, joka on kahdeksan oppilaan ryhmä. Sillä luokalla on mm. ADHD-lapsia sekä muita apua tarvitsevia.
Täällä päin pienluokat ja starttiluokat ovat vain eka- ja tokaluokkalaisille, sen jälkeen täytyy mennä tavalliseen luokkaan :|
 
Meillä tyttö täyttää tänä vuonna 13 ja adhd diagnoosi saatiin vasta kolmannella luokalla. Lääkitys on nykyään Concerta 36mg aamuisin, jolla pärjää koulupäivän. Viikonloput ja lomat ollaan ilman lääkitystä. Tytölle olen antanut mahdollisuuden itse päättää, että ottaako lääkettä ja on sanonut, että on helpompaa olla koulussa, kun ottaa lääkkeen. Tyttö on normaaliluokalla, matematiikassa on mukautettu opetus+kirja ja kokeet+arvostelu myös sen mukaiset. Erityisopettajalla käy kerran viikossa ja tukiopetuksessa samoin. Keskiarvo oli viime todistuksessa 7.6.
Omegat meillä myös alkamassa. Millaisella annostuksella niistä olisi apua ja mitä hommaan siihen lisäksi???
Miten Concerta käyttäytyy alkoholin kanssa?
Tyttö alkaa olla siinä iässä, että muutaman vuoden päästä kokeiluja saattaa jo olla ja tuo lääkitys sen takia hieman pelottaa.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja mileko35:
Meillä tyttö täyttää tänä vuonna 13 ja adhd diagnoosi saatiin vasta kolmannella luokalla. Lääkitys on nykyään Concerta 36mg aamuisin, jolla pärjää koulupäivän. Viikonloput ja lomat ollaan ilman lääkitystä. Tytölle olen antanut mahdollisuuden itse päättää, että ottaako lääkettä ja on sanonut, että on helpompaa olla koulussa, kun ottaa lääkkeen. Tyttö on normaaliluokalla, matematiikassa on mukautettu opetus+kirja ja kokeet+arvostelu myös sen mukaiset. Erityisopettajalla käy kerran viikossa ja tukiopetuksessa samoin. Keskiarvo oli viime todistuksessa 7.6.
Omegat meillä myös alkamassa. Millaisella annostuksella niistä olisi apua ja mitä hommaan siihen lisäksi???
Miten Concerta käyttäytyy alkoholin kanssa?
Tyttö alkaa olla siinä iässä, että muutaman vuoden päästä kokeiluja saattaa jo olla ja tuo lääkitys sen takia hieman pelottaa.
Älä huolehdi. Itse olen Concertaa ja alkoholia käyttänyt, eikä kummankaan vaikutus juurikaan muutu. Pysyy vain skarpimpana, eli on toki olemassa vaara, että alkoholiannos kasvaa. Neurologini mukaan C voimistaa alkoholin keskushermosto vaikutuksia, mutta muiden samalla lääkityksellä olevien kanssa juteltuani olemme huomanneet, ettei näin välttämättä ole.
Silti olisi hyvä kertoa tytölle ja tämän kavereille, mitä riskejä on ja miten toimia, JOS jotain tapahtuu. Ja muistuttaa painamaan lääkkeen nimi mieleensä!

Pompsahdas adhd-aikuiset.org foorumille, sieltä löytyy "aikuisempaa" tietoa.
 

Yhteistyössä