Adoptiota harkitsevien/alkutaipaleella olevien oma topic.

Valviran sivuilla kerrotaan näin:

"Adoptioasioiden hallintoon tulee muutoksia 1.7.2012, kun adoptiolaki muuttuu. Adoptioneuvonnan ja kansainvälisen adoptiopalvelun yleinen suunnittelu, ohjaus ja valvonta kuuluvat edelleen sosiaali- ja terveysministeriölle.

Sosiaali- ja terveysministeriössä toimiva kansainvälisten lapseksiottamisasiain lautakunnan nimi muuttuu adoptiolautakunnaksi ja se siirtyy Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastoon, Valviraan. Adoptiolautakunta toimii asiantuntija-, lupa- ja valvontaviranomaisena adoptioasioissa. Adoptiolautakunta käsittelee myös kotimaiset adoptiot."
 
Missä vaiheessa olette kertoneet tai ajattelitte kertoa prosessista työnantajalle / esimiehelle?

Varmaankin siis riippuu aika lailla maavalinnasta, että koska kertoo, sillä jos E-A:n papereiden lähetysjonokin on vuoden, taikka Kolumbian jono ylipäätään vuosia, niin ei ehkä ole ihan hetimmiten kiire kertoa. Mutta entäs jos valitsee kontaktiksi sellaisen seminopean, millaiseksi tuon Kiinan sn:n voisin luokitella. Jos lapsiesitys tuleekin alle vuodessa ja hakumatkaan siitä pari kuukautta?

Asia ei ole meillä ajankohtainen, ihan yleistason kiinnostuksen vuoksi utelen samalla toivoen, että asia ajankohtaistuisi edes jollain aikavälillä..

Edittinä vielä sellainen kysymys, että onko IP:n Abban kautta se hakumatkalle lähtö aina parissa viikossa esityksen tultua, vai onko ollut poikkeuksia?
 
Viimeksi muokattu:
Mun oli "pakko" kertoa töissä viime syksynä ihan neuvonnan alussa, koska osallistuttiin silloin PeLan adotioryhmään ja ne tapaamiset oli parin viikon välein aina niin että jouduin olemaan puoli päivää pois töistä. Tiesin, että siitä alkaisi kauhea ihmettely, jos en kertoisi miksi olen pois niin paljon niin usein. Pomo siis tietää ja henkilöstöihminen, muut työkaverit ei. Alunperin olin vähän sillä kannalla että sen jälkeen kun on lupa saatu, voisin kertoa pomolle, mutta sitä nyt piti vähän aikaistaa ;) Muuten olen ajatellut tuota luvan saamista pitää rajana sille, että sen jälkeen voi jo vähän kaikille muillekin alkaa kertoa. Sitä mukaa kun sopivia tilanteita tulee, en ala Facebookissa kuitenkaan asiaa tiedottamaan kaikille puolitutuille.

Paljonhan se on kiinni millaista työtä tekee. Jos ala on sellainen että työkkäristä löytyy tilalle päivässä ihminen, joka osaa hommat ilman suurempaa perehdytystä, ei liene niin kovin kriittistä vaikka pitäis asian salassa ihan loppuun astikin. Tosin voihan siinä vähän välit viiletä pomoon, jos on kovin itseensä ottava tyyppi. Mutta nämähän on niin henkilökohtaisia asioita, että ei niitä tarvi kaikille levitellä. Ymmärtääkseni lain mukaankaan ei ole mitään vaatimusta, milloin pitää kertoa...?
Mutta tosiaan mun töihin pitäisi sijaisen/seuraajan ehtiä tutustua pidemmän aikaa, mieluusti pari kuukauttakin. Mutta eipä sellaisiin aikoihin taida päästä, jos hakumatkalle lähdetään 2-4 viikon varotusajalla, joten sitten vaan joutuu jättämään työkaverit vähän pulaan.

Eikös muuten jossain vaiheessa tätä prosessia pidä jollekin taholle toimittaa jokin palkkatodistus tms.? Onkohan se sitten siinä vaiheessa, kun papereita lähetetään kohdemaahan...? Siinähän sitä sitten ainakin saa sepustaa työnantajalle jotain, jos ei siihen mennessä ole vielä kertonut :)
 
Minäkin pikaisesti töiden lomassa vastaan tähän. Eli töihin kerroin pomolle kun neuvonta alkoi. Ihan vaan siks että hyvät välit pomoon ja halusin kertoa. Hän kertoi jo arvelleensa että me voitas olla prosesissa. tosi hyvin suhtautu, vaikka sanokin että hankala tulee oleen paikan täyttö jos esim. toi e-a 2vko joka on käsittääkseni se yleisin aika. Joskus kuullu että on kuukausi mutta kuulu tosiaan vaan kahdesta tapaukessa. Viikostakin olen harvoin kuullut puhuttuvan. Kiinan Sn-lapsi jonohan vetää paremmin mutta lapsitiedon jälkeen viiskuukautta joutuu venaileen niin siinä ethii perehdyttään seuraajaa.

Itse en ole töissä kertonut kuin lisäksi yhdelle läheiselle työkaverille, joka suunsa pitää kiinni. Mutta mä en tiedä miten toi virallisesti menee mutta sitähän voi henkilöstön edustajalta esim kysä niin ne ottaa nonyymisti kyllä selvää. mun mielestä se "laki" menee jotenkin niin että äityislomasta on infottava heti ku tietää että periaatteessa vaikka kertoo että on prosessisa niin e-a kohdalla ei voi tietää tuleeko lapsiesitys tyylillä kuukausissa vai vuosissa.

mä luulen että toi on just sitä mimmoen pomo jne, mutta varmaan sama tässä pätee että esimiehet arvostaa kun kertoo aikaisessa vaiheessa ja itse koen että lähisimmelle puhunu niin auttaa tässä. ja tosiaan facessa en julista, vasta sitten ku muksu on sylissä niin voin ilouutisen kertoa sitä kautta. muille jolle haluan kertoa niin ihan naamatusti.

aurinkoista loppuviikkoa!
 
Kylläpä aika rientää. Kohta tulee kuluneeksi 4v siitä, kun aloitin tämän ketjun. Jos joku olisi silloin sanonut, ettei meillä vieläkään ole lasta, niin en olisi uskonut. No, tässä sitä kuitenkin ollaan..

Päivittelin tietojamme listaan. Meillä on tänään ollut käänteentekevä päivä. Päätimme viime toukokuussa luvanuusinnan yhteydessä vaihtaa maata. Hesalle oli avautumassa uusi kontakti Kenia, joka kuulosti meille sopivalta vaihtoehdolta. Erinäisten mutkien ja kiemuroiden jälkeen olemme viimein tänään saaneet tiedon, että meidät on Kenian päässä hyväksytty hakijoiksi. Nyt siis taas vain odotellaan.

Tällaisia kuulumisia meille nestoriodottajille. Entä mitä muille kuuluu?
 
Johanna72: Miten olitkin tänään mielessä, kun luin adoptioperheiden uusinta lehteä ja nyt täällä on tällaisia uutisia. Se on teillä sitten kohta muutto Keniaan edessä ja nyt siis todellakin ja aivan varmasti KOHTA! :hug: Ihania uutisia!
 
Hurjasti onnea Johanna72, pian saamme siis kuulla lapsitieosta! Kyllä tämä on todella pitkä ja mutkikas matka adoptio vanhemmaksi. En todella olis joskus voinut kuvitella tämän kestävän näin kauan, kyllä ajateltiin että 4 vuodessa lapsi on kotona kun adoptio alkuinfossa istuttiin. Todellisuudessa voi mennä meillä yli 6 vuotta?? Jokatapauksessa, nyt ollaan lupaa uusimassa ja odotellaan lautakunnan päätöstä. Asiat siis kai etenee.....???
 
Paljon, paljon, paljon ONNEA tätäkin kautta pienestä suloisesta pojasta!!!!!!!!
Pitkä odotus on vihdoin päätöksessä ja kohta olette poikanne luona:heart:
Tsemppiä "loppurutistukseen" ja matkajärjestelyihin!
 
Johanna, sydämelliset onnittelut taustailijalta! :heart: Meni kylmät väreet ja kyyneleet tuli silmiin, vaikken teitä edes tunne! Ihanaa matkaa Keniaan ja turvallista, onnellista seikkailua teidän perheelle!! Pikkuinen poika, ajatella... Ihanaa! :heart:
 
Johanna72: Mahtavaa, ihanaa, uskomatonta!!! Aivan valtavan paljon onnea teille! Täällä kanssa kylmät väreet ja kyyneleet silmissä, kun luin tuota viestiä. Olen niiiin onnellinen teidän puolesta. Ikimuistoisen ihanaa Kenian matkaa ja yhteiselämän alkua koko teidän perheelle!! :heart:
 
Valtavasti onnea pienestä pojasta Johanna72! Aivan ihania uutisia, voin kuvitella että olette pyörällä päästänne. Ja tosi mukavaa, että tuo Hesan Kenia- kontakti on nyt kunnolla starttaamassa. Aikamoinen seikkailu teille tosiaan tulee, toivottavasti pääsette pian matkaan ja saatte pojan syliinne.
 
Minunkin puolestani vielä onnea Johanna72:lle. Muistan lukeneeni tätä ketjua sillon joskus kun me vasta mietitiin adoptiota, on tosi jännä seurata ihmisten prosessia näinkin pitkällä aikajaksolla. Ihanaa että teidän odotus on nyt ohi ja uusi seikkailu alkanut :flower:
Olisi ihana kuulla mitä kaikille muille "vanhoille" täällä pyörineille kuuluu? Styranki, Piisami, Onnia, Kansku, Emppu08... Onko mitään uusia vaiheita prosessissa? Me ollaan nyt vihdoin päästy papereita keräämään ja toivottavasti ne nyt lähtisivät E-A:han päin vielä tässä kuussa.
Ja mukavaa että tänne tulee koko ajan uusiakin, tervetuloa kaikille!! :)
 
Mä oon uus eli eka neuvonta alkoi tänä vuonna meidän perheessä et en muista :) mutta pakko oli heti kirjoittaa etä hienoa kuulla jo ns. Maaliin päässeisä, kuinka pitkällä toinen prosessi? Niin ja oliko teillä mnkäikäinen aarre kun hänet saitte ?
 
Minä ainakin muistan sinut, inkkarityttö. Hienoa kuulla, etä olette päässeet jo toiseen prosessiin. Onnea matkaan!
Joku täällä vähän aikaa siten kyselikin, mitä meille "vanhoille" kuuluu. Meillä ainakin tasaista odottelua ja hyvin tarkkaa kontaktimaan seurailua. Täälläkin tulee taustailtua, mutta hurjan harvoin tulee kirjoitelleeksi mitään, kun ei mitään oikein tapahdu. Mielenkiinnolla seuraan kuitenkin tuota toista ketjua, jossa "uudet" käyvät ihan niitä samoja keskusteluja, mitä me neljä vuotta sitten, Kun johanna72,aloitti tämän ketjun (ajatella, että tämä ketju on ollut hengissä jo 4 vuotta!). Silloin päässä pyöri niin hurjasti kysymyksiä ja on hienoa, että täältä saa moneen asiaan vastauksia tai ainakin henkistä tukea. Nyt sen on pitkälti korvannut suljettu maakohtainen palsta.
Niin, meillä siis pelkkää odottelua. Maan ruuhkaantuminen on pitkittänyt odotusaikaa ja pari vuotta sitten en voinut kuvitellakaan, että odottaisimme vielä tässä vaiheessa. Mutta tässä sitä ollaan, edelleen odottajia. Toivottavasti The Puhelu tulisi tämän vuoden puolella...siis odotellaan:)

Kertokaahan muutkin "vanhat" kuulumisia, vaikka niitäkin, ettei mitään uutta kuulu:)
 
Viimeksi muokattu:
moicca!
meillä prosessi alkoi pari vuotta sitten. saimme just kotiselvityksen ja lupahakemus lähtee lautakuntaan paikkoin. päädyimme pela:n kautta kiinan sn-prosessiin, odotusajat vain puolen-1vuoden paikkeilla. toiveemme on 1-4vuotias tyttö tai poika. meillä oma biologinen 7v.poika. hänkin odottaa jo innolla siskoo tai veljeä! toivottavasti päästäisiin vuoden vaihteessa hakumatkalle! nii, onnea johanna!! :)
 
Kiitos Kaikille onnitteluista <3 Terveisiä kaikille täältä Nairobista, Keniasta. Perhe-elämä on aivan mahtavaa ja yhtään ei ole -vielä- ollut koti-ikävää. Pieni mies pitää niin kiireisenä, ettei ehdi. Lisäksi meillä on täällä ystäviä samassa tilanteessa, joten on kuin olisi perhe mukana. Toki vierailijoita odotetaan koti-Suomesta innolla. Josko saisi tuliaisiksi suklaata, salmiakkia ja ruisleipää. Suosittelen Keniaa lämpimästi, jos joku tätä kontaktia tällä hetkellä miettii.

Minä ainakin muistan hyvin sinut Inkkarityttö. Kiva kuulla, että teillä on toinen prosessi jo noin hyvässä vaiheessa. Kuinka pitkiä odotusaikoja povataan?

Joka ikinen päivä pidämme peukkuja, että Onnian puhelin pirahtaisi. Olemme hengessä mukana teidän pitkässä odotuksessa. Pakko sen THE SOITON on tulla hyvin pian!!! Ja muistathan sitten HETI ilmoittaa meille, niin ei suotta olla peukut krampissa ;-)

Terveisin,
Johanna72
 
  • Tykkää
Reactions: kashmir

Yhteistyössä