Äänestätkö sinä seurakuntavaaleissa?

Äänestätkö sinä seurakuntavaaleissa?


  • Äänestäjiä yhteensä
    36
Mitkä vaalit?
Seurakuntavaaleissa 2010 tehdään historiaa. Ensimmäistä kertaa Suomessa 16-vuotiaat saavat äänestää!
Seurakuntavaalit ovat paikalliset vaalit, jotka järjestetään neljän vuoden välein. Vaaleissa valitaan seurakunnassa kirkkovaltuuston jäsenet ja seurakuntayhtymään kuuluvassa seurakunnassa seurakuntaneuvoston ja yhteisen kirkkovaltuuston jäsenet.

Kuka kirkossa päättää ja mistä?
Seurakuntavaaleissa valitaan noin 10.000 luottamushenkilöä tekemään päätöksiä kaudella 2011-2014. Omien seurakuntiensa lisäksi he vaikuttaavat välillisesti koko kirkon tasolla: he ovat mukana valitsemassa muun muassa edustajat kirkolliskokoukseen, jossa päätetään monesta palstatilaa saavasta kirkon linjauksesta. Viime vuosina keskustelussa ovat olleet muun muassa kysymykset naispappeudesta ja rekisteröityjen parisuhteiden siunaamisesta.

• Varsinainen vaalipäivä on isänpäivänä 14.11.2010 (joissakin seurakunnissa siis 14. - 15.11.2010).
• Ennakkoäänestys järjestetään 1. - 5.11.2010.

Tutustu ehdokkaisiin: http://seurakuntavaalit.fi

Tutustu alle 30-vuotiaisiin ehdokkaisiin ehdokaspankissa: Ensimmäinen kerta nuorten seurakuntavaalikampanja 2010
 
Viimeksi muokattu:
Ota koppi
Aion äänestää. Seurakunta tekee paljon työtä myös lapsiperheiden hyväksi. Kaste, vihkiminen, päiväkerhotoiminta, perheleirit, avioliittoleirit, rippileirit, lapsikirkot, surutyö jne. seurakunnasta riippuen. Kyllä meidän vanhempien kannattaa äänestää jos vain kirkkoon kuuluu. Itse äänestän tietysti nuorehkoa, perheellistä ehdokasta!

Tästä Kaksplus voisi tehdä vaikka jutun! Eli mitä kaikkea seurakunnat tarjoavat lapsiperheille kautta Suomen. Ja on syytä muistaa, että moni palvelu on tarjolla myös kirkkoon kuulumattomille.

En ole itse uskossa vaikka kirkkoon kuulunkin, mutta seurankunta on yhtä kuin jäsenensä ja merkittävä osa yhteiskuntaa myös kunnallisella tasolla. Ainakin meidän seurakunnassamme istuu valitettavan paljon ainoastaan eläkeikäisiä ja ikähaarukan olisi kyllä syytä tasoittua.
 
"virve"
Kuinka iso osa muuten suomalaisista kuuluu kirkkoon? Periaatteessa tuon kyllä-äänestysprossan pitäisi olla liki yhtä iso kuin kirkkoon kuuluvat. Onhan aika tyhmää kuulua kirkkoon ja olla äänestämättä. Itsekin kuulun kirkkoon, mutta en tosin koskaan ole äänestänyt enkä edes tiennyt tällaisista vaaleista. Ehkä pitää tällä kertaa äänestää.
 
"ajattelija"
En. Harkitsen ihan muuta, sillä kirkko ei vastaa siihen mitä siltä odottaisin. Kirkko on naiivi ja syrjivä instituutio. Valitettavasti se vielä puhumalla yritetään yhdistää uskontoon.
 
"vieras"
Kyllä, aion äänestää tällä kertaa, sillä tiedän hyvän ehdokkaan. Ennen en ole äänestänyt seurakuntavaaleissa, kunnallisvaaleissa ja presidentinvaaleissa kylläkin.
 
en ole
en ole enää kirkon jäsen mutta en koskaan äänestänyt kun siihen kuuluin. äänien laskentasysteemi oli vähintään outo.
ja on aika outoa hehkuttaa 16-vuotiaiden äänioikeudella kun he eivät voi itse edes erota kirkosta. Käytännössä tilanne on sellainen että 16-vuotias teiniäiti voi erottaa lapsensa kirkosta, äänestää srk-vaaleissa, valita asuinpaikkansa ilman huoltajien suostumusta mutta ei itse erota ilman huoltajien lupaa kirkosta. heheh
 
HuhHuh mikä kysely (käännytystäkö?)!

En kuulu kirkkoon eli en äänestä...
...ja tämän viikon Ajankohtaisen Kakkosen Homoillan jälkeen olen vielä vakuuttuneempi omasta päätöksestäni olla kuulumatta kirkkoon!
 
Piiri pieni pyörii
Joskus äänestin, mutta ehdokasasettelu oli vähintään sekava - kaikki ryhmät olivat jotain "muutos 2000" tai "yhdessä eteenpäin" tai muuta yhtä ympäripyöreää ja arvailun varaan jäi, menikö ääneni lopulta joillekin kiihkoilijoille vai oikeasti muutosta ajavalle ryhmälle. Vaalituloksen julkistamisen jälkeen tilanne oli vähintään yhtä sekava, kun edes läpipäässeiden henkilöiden ryhmänimiä ei julkaistu.

Tuli vähän sellainen haistapaskafiilis - tais olla ihan sisäpiirille tarkoitettu koko vaalit. Suututti vaan, että miksi ihmeessä vaaleja edes mainostettiin tavalliselle seurakuntalaiselle, kun selvästi oletettiin kaikkien jo valmiiksi tuntevan ehdokkaat ja heidän ryhmänsä. Eli ei kiitos, pitäkää vaalinne, minä en lähde enää siihen pelleilyyn.

Mielestäni myös tuo 16-v. äänioikeus on kirkolta aika halpahintaista kosiskelua. Mutta okei, mieluummin seurakuntavaaleissa kuin valtiollisissa vaaleissa. Suurin osa teineistä on vielä niiiiin vietävissä, että en missään nimessä haluaisi päästää heitä kartuttamaan populistien äänimäärää. Eipä aikuisetkaan niin kovin valveutuneita aina ole, mutta 16-vuotiaat vielä vähemmän. Ennemmin nostaisin äänestysikärajaa entisestäänkin...
 

Yhteistyössä