Äidit 40+

Hei hei kaikille! Heti tunsin huonon omantunnon piston kun Siiri huhuili: olen ollut laiska kirjoittamaan :ashamed: Olimme pitkän pitkällä kesälomalla, melkein kaksi kuukautta. Kultakutri osoittautui kärsivälliseksi matkustajaksi lentokoneessa, autossa, laivassa ja junassa ;). Matka meni mainiosti ja kotiseudullakin ennätimme olemaan äidin ilona peräti neljä viikkoa!

Kultakutri voi hyvin, on innokas ryömijä. Ensiksi ryömiminen oli kuin kroolausta kuivalla maalla mutta nyt hiissataan eteenpäin. Ja insinöörin tarkkuudella rullaa ja ryömii ja tehokkaasti pääsee eteenpäin. Välillä Kultakutri hakee konttausasentoa mutta vielä kovin satunnaisesti. Ylöspäin olis päästävä mutta osaa vain kiskoa käsillään selkä kaarella, eikä ole hoksannut että jalat vois ottaa mukaan ;). Iloinen tyttö edelleen. Kultakutri oli ekaa kertaa flunssassa, pari päivää oli kuumetta ja äidin sydäntä särki. Onneksi kuume ei noussut korkeaksi ja meni nopsasti ohi. Räkää tuli nenästä niin että kaksi ensimmäistä vauvauinti kertaakin menivät sivu suun. Mä sain sitten taudin kanssa ilman kuumetta tosin, mutta ääni lähti ja jäi iltalaulut laulamatta :(. Samaan syssyyn tehtiin hampaita. Vihdoin tuli kaksi hammasta alas ja nyt ylhäälle vasemmalle ykkönen ja kakkonen heti kiilaksi. Onneksi ei aiheuta mitään hirmu suurta kitinää toistaiseksi ainakaan.

Kultakutri syö melko huonosti kiinteitä. Mielestäni homma lähti ihan kivasti käyntiin vaikka edettiinkin sekä mauissa ja annoskoossa hitaasti eteenpäin. Mutta tosi vaihtelevasti syö Kultakutri ja on välillä päiviä ettei kelpaa kuin tissi. Kävin ylimääräisesti punnitsemassa kahdeksan kuukauden iässä kun täällä on neuvola on vasta 9 kk iässä. No, Kultakutri oli 8 kg ja 71.5 cm eli lisännyt painoaan vain 300 g 10 vkossa! Mähän tietysti huolestuin kun terveydenhoitajakin oli vähän tökerö. Mutta oma terveydenhoitaja kehotti vaan jatkamaan vanhaan malliin ja vakuutti että ruokahalu ilmestyy...sitä edelleen odotellaan. Mä imetän paljon ja myös yöllä mutta tarjoan aina tissiä vasta ruuan jälkeen. Tuntuu että kaikkea on kokeiltu, ja turhauttavaakin välillä on kun mikään ei kelpaa. Parhaiten menee mun leipoma leipä jota saa pistellä itse suuhun. Muutenkin kun saa itse noukkia ruokaa, sujuu parhaiten. Kultakutri ei ole mitenkään arka kököille ruuassa ja pistelee kaikennäköistä suuhun ja jäytää ja nielee. Mutta kaikki lusikkaruoka tökkii, ainoastaan iltapuuro uppoaa...huokaus. Nyt meillä on ylimääräinen neuvola ens tiistaina. Yritän olla stressaamatta kun enhän voi ruokaa pakottaakaan alas. Tyttö on pirteä hyväntuulinen ja aktiivinen, mutta alkaa olla solakanpuoleinen kun pituutta venyy mutta painoa ei tule juurikaan lisää. Onkos muilla tällaista nälkälakkoilua?

Yöt on välillä meillä vähän katkonaisia kun imetän edelleen yöllä. Olishan se kiva vähän rajottaa mutta jotenkin en jaksa vielä. Yritin parina yönä sillä seurauksella että annoin periksi ja omat unet katos moneks tunniks. Kun imetän, tyttö nukahtaa nopsasti ja mä myös. Olenkos ainoa joka vielä menee lapsen tahtiin imetyksessä. Kauhistuttaa vaan että missäs vaiheessa sitä vähentäis kun oma äitiysloma lähestyy loppuaan ja isi astuu remmiin...

Tällaiset pikakuulumiset, lupaan olla vähän aktiivisempi jatkossa :)

lämpimin terveisin jo syksyisestä pohjoisesta
lokakuu ja kultakutri
 
Moimoimoi!

Surffasin täällä palstoilla ajankuluksi ja voi että: päädyin odottajiin ja tähän palstaan vuosi sitten. Ite olin ihan täpinöissä, kun raskaus viimesillään ja teillä muilla vauvat jo
kainalossa. Ihan tuli haikea olo.

Mites me, naiset, saatais tämä palsta aktiivisemmaksi? Odottajien puolella iloja ja suruja kun jaettiin ihan eri malliin kuin nyt. Tietenkin jokaisella on elämässään asioita, joita ei halua julkisesti revitellä ja varovainen pitää olla, mutta semmosta keskinäistä nelikymppisten tsemppausta tänne kaipaisin, jota oli odottajissakin.

Huhuu kaikille! :)

Huutelee Tete
 
Hei muillekin :wave:

Täällä olikin jo huudeltu. Silmiäilin kirjoituksenne, mutta paneudun niihin myöhemmin tarkemmin. Tämä vko on kiireinen, mutta ensi vkolla viimeistään.

Vauvatoiveen pojalle myöhästyneet synttäri onnitteltu!:flower:

Ratas ostoksilla olette monet käynneet. Minä ostin matkarattaat (baby welt flack) ovat kätevät, kun mennään autolla jonnekin, mutta pää asissa on yhdistelmät käytössä, sillä itselläni ei auto ole. Rataina ajattelen käyttää yhdistelmien ratasosaa, tetuonia funit on meillä. Tyttö on vielä kantokopassa, mutta pitää tietysti vahtia, kun osaa kieriä ja nyt tällä viikolla alkoi käsillä työntämään itseään taaksepäin. Mutta en ole rattaisiin vielä siirtynyt, kun nukkuu hyvin tuossa kantokopassa ja se on paremmin tuulelta suojassa.

Suomalla todettiin maito allergia ja nyt kokeillaan viljoja, mutta ei kovin hyvällä menestyksellä.

Oivikki
 
Viimeksi muokattu:
Lokakuu oletko kuulut sormiruokailusta? Näin siitä kirjan ennen Suoman syntymää, mutta en ole itse siihen tutustunut tarkemmin. Vauva heinäkuun lehdessä oli linkki kiintymysvanhemuus.fi sieltä voi ladata kirjan kiintymysvanhemuudesta, jossa olisi myös sormiruokailusta. En itse ole siellä vielä käynnyt, jos käyt kerrotha siitä lisää. Mutta varmaan sormirukailusta löytyy muutakin materiaalia googlamalla.
 
Kiva kuulla Oivikin kuulumiset pitkästä aikaa......ehdin tosiaan jo kaipailla....Te-te puhuu asiaa, sitä vaan jotenkin pelkää paljastuvansa jos liikaa kertoo, odottajien puolella ja varsinkin vauvakuumepuolella kyllä oli tosi intensiivistä keskustelua.
 
Sekä tete että vauvatoive puhuvat asiaa.

Enemmän kaipaa vertaistukea, mutta täällä ei oikein uskalla avautua, kun pelkää tunnistautumista. Meitä on pieni porukka Facebookissa (tällähetkellä 11) suljetussa ryhmässä, sieltä saa vertaistukea ja uskaltaa paremmin kertoa asioista. Siellä ei tarvitse olla kaikkien kaveri... riittää että on yhden ryhmäläisen niin sinut voidaan liittää ryhmään. Toki tietenkin me kaikki ollaan omalla nimellä, mutta tarkoitushan siinä on että niitä juttuja ei pääse ulkopuoliset lukemaan!
 
Siiri onko teidän ryhmässä näitä samoja, jotka täällä on vai onko se jokin toinen ryhmä. Itse en kuulu naamakirjaan ja jotenkin en jaksaisi sitä alkaa opetella sen käyttöä, aina vaan enemmän ja enemmän kuulen kuitenkin, että siellä on sitä ja tätä mielenkiintoitakin.
 
Hei kaikki!

Oivikki, kiitos vinkistä. Kävin sivuilla ja tosiaan kuulostaa tuo sormiruokailu just siltä joka meillä on ainoa joka sujuu! Elina TYKKÄÄ pistellä itse ruokaa suuhun ja mulla on aina soseen lisäksi omaa syötävää: kuolleeksi keitettyjä vihanneksia, pastakiemuroita, leipää, hedelmää tms. Siinä sitten oman ruokailun ohessa sujauttelen joskus lusikalla onnistuneesti sosettakin. Eli vähän tällanen sormiruokailun ja soseiden sekotus. Mä olen vähän kärsimätön tyyppi eli mulla on paljon opittavaa tuossa rauhallisessa lapsentahtisessa ruokailussa...:ashamed:

maanantaiterkuin lokakuu ja kultakutri
 
Kannatti huudella: heti vilkkaampaa. :) Me taidetaan täällä kaikki käydä lukemassa säännöllisesti, mutta omat kuulumiset jää vähemmälle ja siksi ollut niin hiljaista. Olin unohtanut tuon naamakirjan. Voisihan sinnekin ilmoittautua. Se vaan on kurjaa, kun kaikki eivät siellä ole eivätkä halua mennä. Mullakin kesti tosi kauan ennen kuin vaivauduin naamaileen. Miten sinne pääsee jonkun kaveriksi? Laittamalla täällä yksäriäkö?
 
Heipä hei pitkästä aikaa!

Vähiin on jäänyt kirjottelu tänne. Kesä mennyt reissutessa ja muuten vain löllöillessä. Tänne muutenkin tulee vähemmän kateltua, kun täällä kaikki vauvat niin paljon vanhempia ja edempänä, tosin kivahan se on lukea mitä tuleman pitää :)

Suomen matka meni oikein loistavasti, typsykkä oli koneessa niinkuin vanha tekijä, nukkua posotteli melkeinpä koko matkat. Takas tullessa meinas vähän alkaa paikallaan istuminen ahistamaan, kun suomen reissulla alkoi oppia ryömimään ja siitä asti ei paikallaan ole meinannut pysyä.

Yöt on olleet siitä asti eli n. kuukauden ajan T-O-S-I rauhattomia, kun neiti pyörii ja kieppuu sängyssä ja heräilee sit siihen kun on kääntynyt mahalleen tai kontalleen tai vaan muuten havahtuu hereille tai tissille. Välillä on öitä että heräilee jopa tunnin välein, hyvinä öinä nukkuu 2-3 tunnin pätkiä : /
...jatkuukohan tätä sitten siihen kunnes neiti oppii kävelemään...?

Kiinteitä ollaan alotettu syömään ja kovasti tykkää! Persikka, omena, luumu ja banaani on suuria herkkuja, mutta peruna,kesäkurpitsa ja porkkanakin menee alas aika sujuvasti. Tuota Oivikin mainitsemaan sivustoa kävin tutkailemassa ja varmaan kans kokeillaan tuota sormiruokailua tässä piakkoin. Pitänee vaan vuorata paikat muovilla ennen sitä :D

Käytiin 6kk tarkastuksessa tällä viikolla ja typsy kasvaa yhä yläkäyrillä 70cm ja 8460g Pitkä solakka tyttö :)
 
Moi!

Pitkästä aikaa täältäkin... :ashamed: Oon silloin tällöin yrittänyt käydä lukemassa teidän kuulumisia, mutta ei ole ollut aikaa kirjoitella.

Mä olen jo palannut töihin ja typy on pieni päiväkotilainen. Hienosti on ainakin nää ekat viikot menny.

Typy täytti just vuoden ja onkin oppinut ihan hirveetä vauhtia uusia asioita. Ihan vielä ei kävele ilman tukea, mutta kun ottaa huomioon kuinka myöhään rupesi ylipäätään liikkumaan niin hurjaa on ollu tahti pari viime kuukautta. Ja höpötystä tulee ja itse haluaa syödä ja pukeakin jopa yrittää :D

Syöminen meillä on kyllä ollut suuri huolenaihe. Välillä ei halua syödä oikein mitään...maito vaan kelpais. Nyt kyllä onneksi tuntuu, että päiväkodissa oleminen ja isompien matkiminen on helpottanut asiaa eli on hiukan innostunut syömisestä. kaipa ikäkin sen jo tekee. Mutta saa nähdä miten homma kehittyy. Me on kans kokeiltu sormiruokia ja kaikkia jippoja...mutta sormiruoatkin päätyy seinille.

Typy on onneks pituutta kasvanut ihan keskimääräistä tahtia, mutta meidän pulleasta vauvasta on tullut hoikka pikkuneiti.

Oikein mukavaa syksyä kaikille!

Pinkkis :wave:
 
Meidän vauva on nyt sitten iso yksivuotias. :) Ihana vuosi takana. Kun muistelen 18 vuotta sitten esikoisen ekaa vuotta, niin ihan sääliksi käy sekä äitiä että esikoista. Olin ihan pihalla, luin kirjoista, miten vauvan kanssa ollaan, miten hoidetaan. Kun ei vauva toiminutkaan niin kuin kirjoissa sanottiin niin kriisihän siitä tuli.

Sanotaan mitä sanotaan iltatähden saamisesta, mutta minä sanon, että kannatti haluta ja onneksi tytön sain. Neidin kanssa on ollut todella helppoa. Uskon, että perspektiivi lapsiin on auttanut asiaa. Jos ei syö, niin syö sitten, kun syö. Jos ei nuku, niin valvoo. Jos nukkuu, niin hyvä. Jos ei viihdy ulkona sateessa, mennään sisälle. Jos parkuu vaan, istutaan ja lohdutetaan. Kaikenpuolin antoisa vuosi. Toivottavasti muistan olla yhtä relax, kun uhmis alkaa ja murrosikä! Toisaalta nekin on jo koettu monin kertaisina ja yhden lapsen murrosikä todella rajuna, että enköhän niistäkin ole opiksi ottanut. :)
 
Onnea Teten pikkuneidille, joko oli neuvola ? Se oli aika kurjaa kun 3 piikkiä kerralla, vaihtelee kai paikkakunnittain annetaanko niin montaa vai ei.
Minulla ei olekaan "vauvaa " enää, vaan pikkumies joka kävelee, ja näyttää isolta pojalta kun hänen kiharapehkonsa on parturoitu nyt ihan lyhyeksi. Komea hymy kun näkyy kaikki kahdeksan etuhammasta, neljä ylhäällä ja neljä alhaalla, nyt on osittain näkyvissä jo myös neljä poskihammasta, jännä että ne tulee ennen kulmahampaita.
Huomaa että entistä enemmän ymmärtää puhetta, tosi paljon tunnistaa sanoja ja osoittaa sormella kirjoista tunnistamiaan juttuja.
Puhua pölöttää paljon ja harjoittelee "puhetta" mutta oikeita sanoja ei tule vielä kuin äiti . Kun ei halua jotakin pudistaa päätään hyvin tarmokkaasti, se on EI.
Sitten hän niin rakastaa, ja halaa, ja ottaa kaulasta kiinni. Se on aivan ihanaa :heart:
 
LB Suoma myös kääntyilee kovasti sängyssä öisin, tosin parivkoa sitten vielä enemmän kuin nyt. Onneksi nyt vain noin 3 - 4 x yössä joudun häntä kääntämään parempaan asentoon, kun on jäännyt jonnekin jumiin . :D Kiva, että teillä suju matka hyvin.

Pinkki
ja Tete onnea teidän vuosikkaille:flower::flower:

Pinkki ihanaa, että tyttö viihtyy päiväkodissa. Miten töissä sujuu?

Tete ostin sinun nimimerkkisiä narsissinsipuleita tänään =). Ihanan rennosti olet ottanut ensimmäisen vuoden. Minä välillä olen huonoa omaatuntuoa kokenut, kun en ole tarkaa rutiinia saannut aikaseksi vaan menen enemmän tuntee mukaan tytön syömisten kanssa ja päiväunet on vähän haasteellisia, mutta ehkä siitä ei pidä liikaa stressata.

Vauvatoive ihana pikku-mies sinulla siellä =)

Olemme aloittaneet äiti-vauvajumpan ja aloitellaan muskaria. Oletteko muut käyneet harrastuksissa ja mitä olette niistä pitäneet?

Oivikki
 
Viimeksi muokattu:
Oivikki, päiväunet on haasteellisia meilläkin, en haluaisi stressata mutta vähän pakko kun jos unet ei onnistu oikeaan aikaan niin sitten kukkuu ja heiluu poika puoleen yöhön, ja sitä en oikein tahdo jaksaa, kun ei edes illalla jää pientä omaa hetkeä ja rauhaa ennen nukkumaan menoa.
Jos saan pojan nukkumaan noin 12-13 välillä tunnin päiväunet, sitten päivä sujuu hyvin ja nukkuu 11-12 tunnin yöunet suunnilleen klo 20-08 välillä.
Mutta jos on jotakin erikoista ja rytmi sotkeutuu, johan on vaikeaa .
Ei millään haluaisi nukkua sisällä ja sänkyyn, parhaiten sujuu kun menen kävelylle puolen päivän aikaan, ja nukkuu rattaissa sen tunnin ajan.
Unelma olisi että nukkuisii sisällä ja sängyssä, että voisi vaikkapa laittaa ruokaa sen aikana kun nukkuu, mutta kaikkea ei voi saada, taaksejäänyttä elämää kun vauvana veteli 3 tunnin unet parvekevaunuissa. Niistä jo luovuin, ei suostu enää.
Mekin aloitettiin muskari, sekä välillä käydään leikkipuistossa, ei muita harrastuksia. MLL:n perhekahvilassa välillä käydään.
 
vauvatoive tarkoitako, sitä teevee ohjelmaa purkki ruuista. No minä en nähnyt sitä ihan alusta asti, mutta ajattelin jatkossakin syöttää purkkiuokaa, kun se sopii tähän arjen pyöritykseen ihan hyvin. Noissa purkeissa jota ollen käyttänyt ei ole mielstäni mitään lisäainita ollut. Mitenkään en ala keittämään joka aterialle ruokaa eriksee, jotain syötän pakkasesta, johon olen tehnyt kasvis- ja lihasosetta valmiiksi.

Ehkä porukat ovat siirtyneet sinne naamakirjan puolelle.

Miellä tuli päivystysreissu reilu vko sitten yöllisen hengtysvaikeuden takia. Oltiin sitten vielä päivä osastoseuranssa. Olen sen jälkeen taasen nukkunut huonommin, kun puolella korvalla kuuntelee toisen nukkumista....:|

Täällä oli tosi kaunis päivä tänään ja se oli kiva sillä meillä oli talkoopäivä.
 
Hui, pelottavan kuuloista tuo hengitysvaikeus, toivottavasti ei tule uudelleen enää.
Saa nukkua ja kuunnella , rasittavaa kun joutuu olemaan huolissaan, voimia sulle.
Minäkään en ole Facebookissa, enkä aio mennäkään, olen sitten kalkkis tai erilainen mutta ei ole mun juttu. Niin sitä vauvanruokaohjelmaa en ole itsekään katsonut, luin vaan netistä ja ihmettelin. Ihanan aurinkoinen päivä tänäänkin :D
 
Mä katselin vauvanruoka vs. koiran- ja kissanruoka. Tiivistettynä siinä sanottiin, että
koiran- ja kissanruokiin sallitaan vähemmän E-koodeja kuin vauvanruokiin. Haettiin myös yhteyttä vauvanruokien ja lisääntyvän diabeteksen välillä. Tästä ei kuitenkaan ole
vielä näyttöä. Tutkija oli sitä mieltä, että vauvanruokia ei pitäisi syöttää lainkaan, koska sisältävät sellaisia lisäaineita, että pieniä ei pitäisi niille altistaa. Ruokien tekijän edustaja taas tietenkin kumosi väitteet. Tutkija oli myös sitä mieltä, että vauvanruoat ovat täysin kuollutta ruokaa, koska ovat täyssäilykkeitä.

Mene ja tiedä. On varmaan kohuainesta ja haettu tarkoituksella kohua. Ehkä pian tulee tutkimustietoa, jossa kaikki kumotaan. Niinhän nämä ruokakohut aina menevät.

Facessa ei tietääkseni ole kovin monta äitiä. Siellä mäkin kävin, mutta vaihteeksi laitoin pihalle itseni koko facesta, kun alkoi kyllästyttää koko naamakirja.
 

Yhteistyössä