Äidit 40+

Vauvatoive niin toivottavasti ei tule uudestaan hengitysvaikeuksia.

tete niin se aina on noiden ruokakohujen kanssa. Sitä kuollut ruoka juttua vähän ihmettilin, onhan tuo keitettykin ruoka aika kuollutta. Toki tuore hedelmät ja marjat on varmasti parempia kuin purkkisoseet siinnä mielessä.

Ihanan aurinkoisen vkon lopunjälkeen taas alkaa harmaa arki....
 
Tulee mieleen pikakelauksella kun muistelee sellaiset tutkimustiedot, että pitää nauttia päivittäin punaviiniä ja syödä tummaa suklaata, niin sydän voi hyvin. Sitten sanotaankin, että ei niillä ole merkittävää vaikutusta tai että punaviiniä pitäisi juoda niin paljon, että lopulta haitat on suuremmat. Tai pitää syödä luomua, josta olen lukenut sellaistakin tietoa, että luomuna myydään ei-luomuakin. Entäs tämä sota karppauksen ja virallisterveellisen ruoan välillä? Kahvikin estää dementiaa, mutta aiheuttaakin toisilla sydämen tykytystä ja huonoa oloa. Sokeria pitäisi välttää, mutta milläs vältät, kun tuoteseloistessa lähes aina on ainesosana sokeri.

Syö rasvaa, älä syö rasvaa, syö perunaa, ei; se muuttuu läskiksi, juo maitoa, ei; se on korvatulehduksien syy, juo vihreää teetä useita mukillisia päivässä, ei; siinäkin on aineita, jotka ovat haitaksi, syö kalaa, mutta älä isoja Itämeren kaloja, silakkaa ainakaan, raskaana ollessa älä vaan syö maksaa ja maksaruokia, jaa no, ei se niin haitallista olekaan.

Ihan hullua koko ruokakeskustelu nykyään.

Niin ja: älä missään nimessä meikkaa, peseydy, käytä deodoranttia tai rasvoja nassussa ja vartalolla raskaana ollessa, ettei imeydy vauvaan ne myrkyt! Puhumattakaan kun imetät. Tai edes suunnittelet raskautta.

Paree on kasvattaa kaikki ruoka itse. Sinne vaan parvekkeille ja pihoihin lehmää, pottumaa ja lannoitteeksi sitä itseään, jonka olet itse tuottanut syömällä varmasti puhdasta luomua. :)

Anteeksi sarkasmini. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Oivikki, sama täällä , minä lopetin myös imetyksen tasan kuukausi sitten , ja lattiakaivosta ja lavuaarista saa hiuksia kerätä suihkun jälkeen, varsinkin kun märkänä kampaa vessan peilin edessä oikein putoilee lavuaariin hiuksia, ostin hiusvitamiiniakin jo josko auttais vähän, hormoneista kai se johtuu mutta en tiedä kauanko saa kestää.
 
Jaa tää palsta onkin näköjään meidän kolmen kimppa. :)

Eikö toi hiustenlähtö ole asiaan kuuluvaa? Mä en nyt muista (kun olen jo yli 40 ja keski-ikäinen), että miten mulla oli, kun imetyksen lopetin keväällä. Mutta käsittääkseni se kestää jonkun aikaa ja loppuu sitten ennen kuin on kokonaan kalju. Jos ei loppuis, niin olis maailman naisissa melko paljon kaljuja.

Meillä on neiti kovassa kuumeessa toista päivää. Liki 39 huitelee, mutta ei se menoa haittaa. Lapset on ihmeellisiä!
 
tete toivottavasti tytön kuume laskee pian. Niin me kolme täällä nyt turistaan.

No niin toivottaan, että tämä hiusten lähtö loppuu kohta puoleen. Hauskaa, kun Suoma on oppinut ryömimään vetämällä itseään käsillä eteenpäin erityisesti kaukosäätimen ja kissan perään lähtee menemään pitkällekin, omat lelut ei niinkään innosta liikkeelle :)
 
Vauvatoive Kävin noita muita palstoja tutkimassa ja onhan tuolla taaperot 1-3 v. Jos sinne laittaa äidit 40+. Toisaalta vois olla hyvä, että olis tiedossa muitakin tulijoita, ettei siellä sitten turista kaksin. :)

Nuorimmainen alkaa olla kunnossa, mutta nyt on seuraava ikäluokka flunssassa. :( Tällä on syysloma ensi viikolla, joten kai nuoriso on silloin sairaana. Ei kiva.
 
Heissan.

Ihanaa, että täällä jaksatte vielä kuulumisia vaihtaa. Ehdin valitettavan harvoin katsomaan mitä teille kuuluu, mutta nyt voisi yrittää taas ryhdistäytyä ja kirjoitella itsekin =)

Meilläkin tyttö on jo 13 kk ja jos meinaatte taaperoiden puolelle siirtyä niin voin minäkin sinne hyppäistä. Mutta yhtä hyvin porukka voi pysyä täälläkin...kai??

Meillä on nyt ehkä vihdoinkin tissittelyt lopetettu. Elokuusta lähtien on ollut jäljellä enää iltatissittelyt ja nyt on pari iltaa oltu jo ilman sitäkin. Eikä mitään ongelmaa..menisköhän se näin helpolla??

No kohta alkaa mullakin sitten varmaan hiukset tippua :( Kampaajani varoitti hiustenlähdöstä nimenomaan imetyksen lopettamisen jälkeen eli se kai tosianakin on yleisesti tunnettu ilmiö. Voi apua...ei näitä hiuksia mulla muutenkaan liikaa ole...

Ja kas kummaa kauan poissa pysyneet menkatkin palasivat. Kai mummon kroppa sitten vielä jotenkin toimii :D

Toivottavasti Teten tyttö on jo tervehtynyt ja onnea Suomalle ryömimisen oppimisesta Siitä se meno alkaa ja vauhti vaan kasvaa :D Meidän tytöllä ainakin liikkumisen kehittyminen oli sitten ihan huimaa kun alkoi vihdoin ryömimään.

Toivottavasti muutkin hiljaiseloa viettävät tulevat kertomaan kuulumisia!

Pinkkis
 
Hei Pinkki pitkästä aikaa, ihan samoin olet imetyksen kanssa menetellyt kuin minäkin, ja yhtä kauan eli noin 13 kk, oli pehmeä lasku lopettaa vähitellen ja se ihan totaalinen lopetus meni kivuttomasti, ei yhtään poika kaivannut "niitä" ja juo reippaasti nokkamukista ja pillijuomia .
Mulla alkoi kk lapsen ollessa 8 kk ja kierrot olleet aika pitkiä, 35-45 päivää, joka kerta kuitenkin lyhentynyt ja kävin gynellä niin sanoi että ei lähtisi lääkitsemään vaan odottaisi normaalia palautumista. Mammografiasta hän sanoi että ei kannata mennä ainakaan vuoteen, imetyksen loppumisesta pitää olla aikaa että se on luotettava. Hän oli sitä mieltä että raskaus 40 + iässä suojaa usein rintasyövältä varsinkin pitkä imetys hyvä. Se oli mukava kuulla.
 
Mulla menkat alko aikasessa vaiheessa, vaikka imetin. Olisko ollut jo vuosi sitten eli kun tyttö oli vasta muutaman kuukauden. Mulla meni toisinpäin kuin sulla Vauvatoive: ovat olleet erittäin säännölliset. Joskus nuorempana lasten välissä kierto saattoi olla 28-75. Olen joskus miettinyt, miten ihmeessä olen helposti raskautunut monta kertaa tolla kierrolla. Ei tarvinnut mitään ovulaatioita kytätä, kun taas oli pulla uunissa. :O
 
Jospa minäkin muutaman sanasen sanon koplanne väliin :)

Hiustenlähtö oli ihan karmaisevaa.Mulla alko lähtemään tuossa kun poika oli 5 kk ja kesti ainakin 8kk ikään asti. Suoraan sanoen itku tuli välillä niin hirveästi sitä lähti ja oli tosi ärsyttävää kun karvoja oli kaikkialla, mutta onneksi on uusiutuvaa ja nyt on sit sänkeä kauttaataan :) Muutenkin hiukset meni huonoon kuntoon ja vaikeaksi laittaa.

Mein pikkumies siis nyt tasan 9kk2vkoa. Hirmuinen on tahti konttaamisessa ja kaikki ns kielletyt paikat on mielenkiintoisimpia. Kävelee tukia pitkin ja seisoo ilman tukea hetkittäin. Pari veikkausta on tullu, et jouluna kävelee ja onhan tässä vielä aikaa harjoitella. Vähän tuo on sellainen, että mikää taito/temppu ei oikein riitä vaan pitää aina kokeilla hieman lisää ja heti. Sitten niitä muksahduksia sattuu. No elämäähän se vain on.

Syöminen on tosi onnetonta. Noin pienen purkillisen verran syö ruokaa ja neljäsosan hedelmää. Ei syö purkkiruokaa(en pelästynyt ohjelmaa) eikä kotiruokaa eikä sekoitusta. Välillä on kova nälkä, mut un sen muutaman lusikallisen saa ja pahin huippu ohi niin sitten ei tarvitse enään syödäkkään. Aamu-, ja iltavellin kyl ottaa reippaasti ja maitoa päivällä. Taitaa olla vaan maitopoika :D Puuroja ei suostu syömään ollenkaan ei edes huijaten. No sormiruokaa menee jotakin. Kummasti kaveri vaan kuitenkin kasvaa ja on iloinen, reipas ja touhukas. Viimeeksi 8kk oli sen 75 cm ja n9600g . Nyt on sit parin vkon päästä neuvola joten sit näkee mihin on kehitys kasvun suhteen menny.
Ylähampaat putkahti tuossa taannoin ja sen myötä ikävä tapa, hampaiden narskuttelu :(

Töihin menoa suunnittelin tuossa vuoden vaihteessa, mut eipä taida minusta olla jättämään pientä ihanuutta toisten hoitoon vakituisesti. Poika ei ole ollut hoidossa kuin yhden kerran ja silloinkin vain nukkui mummolla yönsä. Meni ku nukku ja tuotiin kun oli just heränny. Vaivoja ei ole ollut millaisiakaan (koputtaa päätän) eli sen puoleen kanssa kaikki ok. Päiväunet on myös hieman ehkä parantuneet. Nyt nukkuu kaksi kertaa 30 min tai jopa toisella kertaa 1h tämä kyllä tosi harvoin. Yöt meneekin sitten 9-11h.

Huomasin muuten sellaisen asian, että kun olemme viikonloppu reissussa pe-su joko mummolassa tai jossain muualla niin poika ei kakkaa ollenkaan. Nytkin olimme ja koko aikana ei yhtään kikkaretta päästänyt vaan tänään sitten vasta aamupäivästä. Tämä on nyt tapahtunut kolme vai joko neljä kertaa. Kaipa hän reagoi näin reissuihin. Mitenhän mahtaa olla viikon tai sitä pidemmät reissut., huh.
Vaipoista sen verta, et olemme nyt käyttänyt housuvaippoja koska pojan menevän luonteen takia on lähes mahdotonta saada teippivaippaa kunnolla laitettua niin Liberon on ihan äärettömän kehnoja. Läpi tulee et hulahtaa, mut eipä tule Pampersista tai minkä huomasin parhaimmaksi niin Pirkka-housuvaipasta.

Tässähän sitä pari sanaa meidän kuulumisia tulikin.

Aurinkoiosta ja kaunista syyspäivää kaikille :)
 
Viimeksi muokattu:
tete tässä olenkin jo joutunut joitain tavaroita siirtämään korkeammalle turvaan, pitäisi vatrmaan hankkia, jotkin kaapit noille kirjoille, kun on tuo avokirjahylly... Miten teillä syyslomavko sujui?

Pinkki
kiva kuulla teistäkin :)

Sela kiva kuulla teidän kuulumisia. Minä olen hakenut hoitovapaata ensi kesään asti. Hyvin tuo teidän poika kasavaa. Täällä tyttö taas ei maidosta välitä, ruoka menee onneksi hyvin allas. Minäkin olen jo noita housuvaippoja katsellut kaupassa, kun on tosi vaikeaa välillä tuo vaipan vaihto, jos on tyttö väsynyt niin on meno niin kovaa, että ei sitä hetkeä olisi paikalla, jota saisi vaipan kiinni ja kun saa niin jo käsillä on sitä repimässä. Tyttö on vain niin pieni vielä, hoikka rakenteinen ja alle 7 kg.

Hiusteenlähtö jatkuu vaan, onneksi kuitenkin hiukan vähemmän lähtee päivässä kuin aikaisemmin. Kauhuttaa ihan, sillä ei niitä niin paloja ole ennestäänkää. Toivottavasti loppuu pian ja alkaa se sängen kasvu :rolleyes:

Menkat alkoivat mulla 4 vko synnytksestä, siitä asti olleet tosi epäsäännölliset, nyt on ollut tosi lyhyitä kiertoja jo 3, sitä ennen oli muutaman kk ilman vuotoa, ajattelin vielä katsella asettuuko johonkin ennen kuin lähden gynelle.

Sain Suoman nukahtamaan omaan sänkyyn :D päiväunille, ihme, sillä yleensä ei onnistu tuo. Sisällä ja ulkona paikallaan kuitenkin nukkuu vain 15- 45 min kerralla, jos taas jaksan olla liikkeelle voi nukkua jopa 2 t vaunissa kerrallaan.

Nyt lähden potun keittoon, lisäksi pakkasessa on broileria tomattikastikkeessa odottamassa syöjäänsä.
 
Viimeksi muokattu:
samoin meillä vaipanvaihto yhtä taistelua, kun heti kääntyy ja on lähdössä karkuun, ei millään olisi aloillaan, pitäis ehkä munkin kokeilla housuvaippoja, inhoaa kyllä nyt pukemistakin että ei välttämättä suju housuvaippakaan kun ei anna housujakaan pukea ilman vääntöä ja taistelua.
Ikää nyt tasan 1 vuosi ja 2 kuukautta. Kävely on jo aika varmaa ja kuljettaa jalkapalloa jo niinkuin vanhakin futispelaaja!!
Mulla on hiustenlähtö jatkunut varmaan jo vuoden, alkoi ristiäisten aikaan viime vuonna ja samat tukot lähtee, tukka on tosi ohut ja veltto muutenkin. Imetyksen vasta lopetin , mutta kun ei se siitä alkanut, vaan oli jo ollut, olen aika neuvoton.
 
Vauvatoive toi hiusten lähtö on tosi ärsyttävää, jospa sinulla kävisi toisin päin ja alkaisi kasvamaan imetyksen loputtua. Ajatelle kuinka nopeasti aika menee, sinunkin vauva on jo taapero. Minustakin tuntuu, että aika menee nopeasti eteenpäin nyt jo joulukoristeita näkyi kaupassa myynnissä:confused:. Heti joulun jälkeen on tytön synttärit onneksi se ei niitä vielä ymmärrä niiden päälle, joten voi vaikka vain kutsua läheisemmät sukulaiset ja kummit kakku kahville. Vähän tässä mietityttää kuinka rahat riittävät, kun hoitovapaa alkaa.
 
oivikki Mun pitää kyl olla sun kanssa hieman eri mieltä tuosta syntymäpäivän ymmärtämisestä. Minä uskon kyllä, että lapsi ymmärtää sen kun hän on se keskipiste.
Meillä ainakin pojasta nyt selvästi huomaa jos on useampi tai kerralla kaksi kolme ketkä vain häntä huomioi. Eilen oli hyvä esimerkki siitä kun sisko ja hänen kaverinsa pojan kanssa tuossa leikki ja otti kuvia. Poika kyllä hyvin tiesi,että hän on nyt se ketä kuvataan ja hän on nyt se ketä maanitellaan. Niin oli polleena ja ilveili ja jopa riehaantui. Uskomattoman paljon pienet lapset tajuaa.
 
Hei kaikki :wave:

Täällä on ollut hyvät ilmat ulkoilla. Siellä tuo nukkuminen maisuu paremmin tytölle kuin sisällä.

Sela kyllähän lapsi voi nauttia huomiosta, täällä tosin vierastaminen taas alkoi uudelleen, tarkoitin enemmänkin, että ei ole lapsella vielä mitään odotuksia juhlien ja lahjojen suhteen .

Ajattelitteko ottaa teidän pienille influenssarokotuksen? Minä otin sen nyt itselle ja tilasin ajan myös tytölle.
 
Hyvää pyhää kaikille.

Ajattelin, että menisimmekö tänään illemmalla kävelylle hautausmaalle. Jos ilma pysyy hyvänä niin voisi olla kaunista siellä.

Ihmeen lämmin syksy on ollut. Ostin tytölle kuitenkin sen ensimmäiset kengät talvea varten. Oletteko te pulkkailleet isopienne kanssa jo vauvana? Tai kohtahan tyttö on jo taapero!!!
 
Viimeksi muokattu:
Oivikki Ei oteta influenssarokotusta. Ei niinkään sen sikapiikkijutun takia, vaan ihan siksi, että tyttö säästyy rokotukselta muuten. Keskustelin neuvolantädin kanssa ja tulimme päätökseen, että ei ole välttämätöntä, koska tyttö on kotihoidossa ja ollut todella terve koko pienen ikänsä. Itsekään en sitä aio ottaa.

Meillä on pulkkailtu vauvanakin. Taisin tukea vauvojen selän ä-pakkauksen makarilla, kun eivät vielä kunnolla istuneet.

Meilläkin odottaa talvikengät pakkasia ja lunta. Ollaan etsitty pitkin syksyä välikausikenkiä tai vuorellisia saappaita, mutta ihme juttu, tarpeeksi pieniä ei ole ainakaan
isoissa marketeissa. Nokian saappaissa koot alkavat vasta 21: stä. Talvikenkiä ei voi vielä laittaa, koska neiti etenee pääasiassa konttaamalla, joten kengät olisivat kurassa ja ravassa heti.

Tuo kävely ja jopa juokseminen ovat hyvässä hallinnassa taaperokärryn kanssa, mutta tyttöä ei vaan huvita ottaa askelta enempää ilman tukea. On huvittavaa, kuinka etenee juoksemalla kärryn kanssa, mutta kun houkuttelee kävelemään, niin pistää hanttiin. Mutta ovat isommatkin joskus alkaneet kävellä ilman tukea, joten eiköhän tämäkin.

Minäkin lähden hautausmaalle kolmen lapsen kanssa ihailemaan kynttilämerta.

Mukavaa pyhää kaikille, jotka tätä lukevat.

Tete
 
sama täällä, en ota enkä ole koskaan ottanutkaan influenssarokotusta, eikä sitä ole tuputettu.
En ottanut sikapiikkiäkään, en itselleni enkä teineille, ja siitä olen nykyään iloinen, kuultuani kaikki seuraamukset. En ole muuten mikään "villi" näissä asioissa, kaikki rokotusohjelman mukaiset piikit on otettu ja otetaan, sikapiikissä vain oli vaisto että en ota, kun olin raskaana silloin.
Stiga rattikelkan ajattelin ostaa pojalle, tavallinen pulkka on varastossa, vauvapulkkaa en aio hankkia. Jäi meillä vähälle käytölle aikanaan esikoisen kanssa vauvapulkka, lähinnä taapero sitä itse veti perässä mutta ei halunnut siinä istua.
Jotkut lapset varmaan tykkää.
Tete meillä eka kengännumero 23 :LOL: mulla 42 ja isän puolelta liki 50.......47
 
joo ei, ellei sitten jonakin päivänä jos nuoren miehen kengän koko tulee olemaan vaikka 47-48, niitä voi olla vaikeaa löytää.....kunpa olisi vaan joku 45 aikuisena.
Ihanaa muuten miten paljon tuo lapsi ymmärtää puhetta, hän hämmästyttää minua joka päivä sillä miten paljon hän ymmärtää mitä puhun ja osaa toimia ja mennä ja tehdä asioita kun pyytää. Toki sitten välillä tekeytyy hölmöksi eikä ymmärrä muka mitään, kun ei halua ymmärtää vaan pitää oman päänsä. Hampaiden pesua hän rakastaa yli kaiken, on heti vessassa kun mainitseekin sanan hampaidenpesu ja ottamassa jo harjaa ja tahnaa.
 

Yhteistyössä