Äiti kuritti vierasta kakaraa

Meistä kahdesta...
... sanoisin, että se olen minä joka pärjää perkeleen hyvin viidakon lakien maailmassa.
Silti mä en niitä kannata ja teen siten vahinkoa itselleni.
Se olet sinä ja moni muu joka hyötyy siitä, että ei mennä ihan viidakon lakien mukaan.
Itteäni ajatellen viidakon lait olis erittäin kivat!
Sinulla tosin voisi olla vastaansanomista mutta en mä sinua kuuntelis vaan vahvemman oikeudella paiskaisin sinut päin puuta.
Olet väärässä. Viidakon lait eivät tarkoita sitä, että elettäisiin oikeasti viidakossa. Näin ollen, voisin helposti erilaisia aseita käyttäen paiskata rippeesi sen puun juurelle :D
 
No joo kieltämättä. Välillä tulee tänne kirjoiteltua ilman suodatinta, joka tosielämässä olisi, ja olisi varmaan suotavaa olla täälläkin. En ole kiusaamisen kannalla ja jos minä saisin päättää, niin kouluissa (ja päiväkodeissa) puututtaisiin tapauksiin paljon hanakammin. Esimerkiksi KiVa-koulut on kaunis ajatus, mutta käsittääkseni siihen se sitten jääkin - kivaan ajatukseen.

Kun sanoin, että vahvat pärjää, niin en tarkoittanut, että kiusaaminen tai sen seuraukset olisivat kannustettavia. Se on vaan valitettava tosiasia, että useimmiten siitä kiusaamisesta selviäminen on kiusatun itsensä vastuulla. Joko siitä selviää tai sitten ei.
Tottahan tämä on.

KiVa koulun toimiminen on paljolti opettajien vastuulla ja mikäli kiusaamiseen puuttuminen on heille liian kiusallista, on tilanne melkoisen hankala.

Elämä on yhtä traumaa. Jokaisen kohdalla traumat on erilaisia ja niistä joutuu selviämään. Toisilla tie on kivisempi kuin toisilla.
 
vierailija
Päikoteja ja kouluja puuttumattomuudesta moittivia voisin valaista koulun arjesta. Jos vaikka välitunnilla tapahtuu jotain ja siihen puututaan, jää muut oppilaat käytännössä valvomatta samaan aikaan. Silloin onkin sitten helppo käydä mätkäisemässä jotain, kun näkee, että valvoja selvittää toista tilannetta.

Kun vielä tiedetään, että joihinkin oppilaisiin ei keskustelut, rangaistukset tai jälki-istunnot tepsi sen enempää kuin vanhempien kanssa yhteinen keskustelu, on keinot tosiasiassa aika vähissä. Vaikka kaikkeen, mikä tulee tietoon, puututaan, ei ne tilanteet häviä.

Erottaminen määräajaksi on rankin mahdollinen toimenpide, mutta siihen tarvitaan jo todella rankat perusteet. Eli ennen kuin siinä pisteessä ollaan, voi kiusattu olla riekaleina, vaikka koulu olisi tehnyt kaikkensa.
 
vierailija
Päikoteja ja kouluja puuttumattomuudesta moittivia voisin valaista koulun arjesta. Jos vaikka välitunnilla tapahtuu jotain ja siihen puututaan, jää muut oppilaat käytännössä valvomatta samaan aikaan. Silloin onkin sitten helppo käydä mätkäisemässä jotain, kun näkee, että valvoja selvittää toista tilannetta.

Kun vielä tiedetään, että joihinkin oppilaisiin ei keskustelut, rangaistukset tai jälki-istunnot tepsi sen enempää kuin vanhempien kanssa yhteinen keskustelu, on keinot tosiasiassa aika vähissä. Vaikka kaikkeen, mikä tulee tietoon, puututaan, ei ne tilanteet häviä.

Erottaminen määräajaksi on rankin mahdollinen toimenpide, mutta siihen tarvitaan jo todella rankat perusteet. Eli ennen kuin siinä pisteessä ollaan, voi kiusattu olla riekaleina, vaikka koulu olisi tehnyt kaikkensa.
Ne joilla on työnä se lasten vahtiminen toimivat nykyään enemmän tai vähemmän kädet sidottuina. Osa kouluista on mennyt niin pitkälle, että puuttua saa vain keskustelemalla lapsen kanssa. Jos lapsi päättää olla välittämättä keskustelusta eikä yhteydenotto vanhempiinkaan tuota tulosta niin sitten ollaan voimattomia.

Kiitos kuuluu nyky-yhteiskunnalle, missä väärintekijäkin on uhri ja itse asiassa isompi uhri kuin se joka hänen teoistaa joutui kärsimään. Mitä huonommin ihminen käyttäytyy niin sitä enemmän oikeuksia hänellä on.
 
vierailija
Meistä kahdesta...
... sanoisin, että se olen minä joka pärjää perkeleen hyvin viidakon lakien maailmassa.
Silti mä en niitä kannata ja teen siten vahinkoa itselleni.
Se olet sinä ja moni muu joka hyötyy siitä, että ei mennä ihan viidakon lakien mukaan.
Itteäni ajatellen viidakon lait olis erittäin kivat!
Sinulla tosin voisi olla vastaansanomista mutta en mä sinua kuuntelis vaan vahvemman oikeudella paiskaisin sinut päin puuta.
tekö tunnette toisenne noin hyvin?
 

Yhteistyössä