Äitiysloma ja esikoisen päivähoito

  • Viestiketjun aloittaja HipHipHurrei
  • Ensimmäinen viesti
HipHipHurrei
Siis minun esikoinen ollut 2 vuotiaasta lähtien päiväkodissa lähes samassa lapsiryhmässä koko tuon ajan, siellä on paljon kavereita joiden kanssa ei muuten ole tekemisissä, koska näiden lapsien äidit ja isit käy töissä, eikä voi esim. marraskuussa jolloin olisimme kaikki kotona niin tuoda lastaan meille leikkimään vain siksi, että minä olen saanut vauvan ja olen jäänyt äitiyslomalle.

Omat aikomukseni siihen että pitäisin lapsen päiväkodissa ollessani kotosalla vauvan kanssa on tasan se, että lapsellani olisi IKÄISTÄÄN LEIKKISEURAA, itse minä en pysty ihan neljä vuotiaan tasolle joka leikissä mennä, saatika pysty vauvan hoidon ohella. Ja virikehoitoa meinasin, en sitä että päiväkoti hoitaa lapseni sen aikaa että saan itse maata persaus homeessa kotona vauvaani imetellen. Eli lapseni etua ajatellen :)
 
"Jenis"
Meillä oli tuon ikäinen päiväkodissa 2-3pv/viikko, n. 5h kerrallaan. Vein aamulla kun toiminta alkoi, hain välipalan jälkeen pois. Toimi hyvin, tutut kaverit säilyi ja kuopuskin pääsi aikanaan samaan, ihanaan pieneen päikkyyn. Toi on yksityinen, eli ei ollut hoitotakuuta - jos olisi ollut, tilanne ois saattanut olla eri. Kerhotoimintaa ei tosin täällä päin ole, eli ois kenties pidetty paikka vaikka ois hoitotakuu ollutkin.
 
jju
Mua niin ärsyttää nää Ihan lapsen takia vien sen hoitoon- viestit! Päivähoito on niille lapsille tarkoitettu, joiden vanhemmat on töissä!! Ei niiden jotka ovat kotona vauvan kanssa! Eri asia jos jollain teillä on vaikeita ongelmia, joiden vuoksi lapsi tarvitsee ulkopuolisen apua jostain syystä. Ne on teidän lapsia, miksi hoidatatte ja leikitätte muilla? Lapsi varmaan selviää, jollei jopa nauti kotona olosta, arjen askareista ja ihan vaan olemisesta, ei jatkuvasti tarvitse leikkiä lapsen kanssa tms, jos se nyt tässä se kynnyskysymys oli..? Voi että..harmittaa ihan. Miks te ette nauti niistä lapsistanne, mää en ikipäivänä raskis viiä noita pieniä muualle hoitoon kun itse olen kotona varsinkin vauvan kanssa..miks isosisarus ei saisi olla mukana vauvan ensihetkustä lähtien..? Puhumattakaan siitä, miten paljon täällä meilläpöin ainakin lapset jonottaa hyviin päiväkoteihin, mutta eivät pääse näiden leikkimään tulleiden takia. Sit hoitoa tarvitsevat lapset joutuu/pääsee milloin millekin työkkärin kautta osotetulle perhepäivähoitajalle, jotka on ihan ihme tyyppejä ja jää kuukauden kuluttua masislomalle...hemmetti!
 
Ehkä vähän aiheen vierestä
Meidän asuinkunnassa on sellainen äitien fb-ryhmä ("kunnan xxxxxxx äidit"), jossa moni kyselee lapselleen leikkiseuraa (ja löytääkin). Vastakin oli useampi "olen vauvan kanssa kotona. Löytyisikö 4/5/6 -vuotiaalle sisarukselle leikkiseuraa? " -tyyppisiä kyselyitä. Ja aika pitkät rimpsut tuli vastauksia.

Eli vinkkinä niille, ketkä on kotona useamman muksun kanssa. Jos ihan naapurista/tutuista ei löydy ikäistä leikkiseuraa muksulle, niin kannattaa kurkata löytyykö fb:sta oman alueen facebook ryhmää tai vastaavaa. Minäkin yllätyin, että omalta paikkakunnalta sellainen löytyi :)
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
HipHipHurrei
Mua niin ärsyttää nää Ihan lapsen takia vien sen hoitoon- viestit! Päivähoito on niille lapsille tarkoitettu, joiden vanhemmat on töissä!! Ei niiden jotka ovat kotona vauvan kanssa! Eri asia jos jollain teillä on vaikeita ongelmia, joiden vuoksi lapsi tarvitsee ulkopuolisen apua jostain syystä. Ne on teidän lapsia, miksi hoidatatte ja leikitätte muilla? Lapsi varmaan selviää, jollei jopa nauti kotona olosta, arjen askareista ja ihan vaan olemisesta, ei jatkuvasti tarvitse leikkiä lapsen kanssa tms, jos se nyt tässä se kynnyskysymys oli..? Voi että..harmittaa ihan. Miks te ette nauti niistä lapsistanne, mää en ikipäivänä raskis viiä noita pieniä muualle hoitoon kun itse olen kotona varsinkin vauvan kanssa..miks isosisarus ei saisi olla mukana vauvan ensihetkustä lähtien..? Puhumattakaan siitä, miten paljon täällä meilläpöin ainakin lapset jonottaa hyviin päiväkoteihin, mutta eivät pääse näiden leikkimään tulleiden takia. Sit hoitoa tarvitsevat lapset joutuu/pääsee milloin millekin työkkärin kautta osotetulle perhepäivähoitajalle, jotka on ihan ihme tyyppejä ja jää kuukauden kuluttua masislomalle...hemmetti!
Ei tarvii lähteä lapasesta !!! Tarkottaako se, että lapsi on muutaman tunnin kahtena päivänä viikosta päiväkodissa ettei ÄITI NAUTI LAPSESTAAN? Meillä päin ei lapsia ilmeisesti jonottamalla jonota päiväkoteihin, että ihan harmittaa paikkakuntasi asujien puolesta, ettei kunnallanne ole tarjota päivähoitopaikkoja, vai olisiko niin ettei niiden tarvitsijoilla olekkaan niin kova kiire....? Ikävää jos sinulla on kokemuksia siitä että lapset joutuu milloin millekin työkkärin kautta osotetulle perhepäivähoitajalle, jotka on ihan ihme tyyppejä ja jää kuukauden kuluttua masislomalle...hemmetti!
 
Ken guru
Minäkään en ole vieläkään oppinut ymmärtämään virikehoitoa. Meillä on tuossa lähellä leikkipuisto, missä on joka ikinen päivä kymmeniä lapsia leikkimässä. Sieltä saa seuraa niin isommat kuin pienemmätkin. Itse en osaa ajatella että alle kouluikäisille olisi NIIN tärkeää olla joka viikko hoidossa kavereiden vuoksi.
 
Vi eras
Meillä tilanne mun jäädessä ä.lomalle oli se, että esikoisella, 5v, oli viimeinen vuosi pph:lla menossa. Mun äitiysloma alkoi kuukautta ennen kuin piti, lääkäri määräsi ottamaan rauhallisesti ja välttämään turhaa liikkumista.
Eli mä jäin helmikuussa pois töistä, esikoisen hoito loppuisi toukokuun lopulla. Hoitajan kanssa oltiin molemmat sitä mieltä, että esikoinen jatkaa sinne toukokuun loppuun asti 3pv/vko.
Että mä saisin levätä ja esikoinen olla kauden loppuun asti kavereiden seurassa. Hyvin toimi :)
Tuskin olisin pitänyt hoidossa jos tilanne olisi ollut toinen, esim. hoitokautta enemmän jäljellä.
 
Joo o
Onneksi se on jokaisen oma asia miten järjestää lapsen hoidon. Ei se kai äitistä sen huonompaa tee pitääkö se lapsensa kotona vai päiväkodissa. Voihan lapsella joka on kotona olla huonommat oltavat tai tylsempää kun sillä joka on päiväkodissa tai toisinpäin.....
 
jju
Ettei vaan olis osunu ja uponnu? Mielipiteitähä sää kysyit ja sait. Tosi hienoa että teidän kunnassa on ihan oikeesti vapaita paikkoja näille leikkijöille, eikä kukaan tarvitseva jää ilman, täällä ei niin ole. Mulla on kolme lasta, hoidan heitä kotona, päivääkään eivät ole päiväkodissa olleet vaikka uusi sisarus on syntynyt.
 
moekoe harmaana
Meillä oli 5v 5pv viikossa, 4 tuntia kerrallaan hoidossa. Asutaan pienessä maalaiskunnassa ja sen pienimmässä kylässä. Lähistöllä ei ole muita lapsiperheitä, kunnan kerhoon tuli toisinaan muksulle seuraksi toinen lapsi, yleensä oltiin minä, vauva ja esikoinen kerhotädin kanssa. Koko kunnassa ei ole edes yhtään leikkipuistoa.
Ns virikehoito pelasti meidän esikoisen loppusyksyn- talven ja kevään. Leikkikavereita, ikäistään seuraa ja uusia kavereita, joista suurin osa tulee nyt vielä samaan eskariin.

Millään ilveellä en olis vauvan kanssa kyennyt järjestämään tuolle piilosporukkaa ja poliisi-rosvo leikkiin väkeä edes kerran viikossa. Tyhjästä paha nyhjästä.
Kesän meillä on hoidosta tuttuja muksuja hoidossa, kun päiväkoti on kiinni.
 
HipHipHurrei
Ettei vaan olis osunu ja uponnu? Mielipiteitähä sää kysyit ja sait. Tosi hienoa että teidän kunnassa on ihan oikeesti vapaita paikkoja näille leikkijöille, eikä kukaan tarvitseva jää ilman, täällä ei niin ole. Mulla on kolme lasta, hoidan heitä kotona, päivääkään eivät ole päiväkodissa olleet vaikka uusi sisarus on syntynyt.

Ei, ei osunnut eikä uponnut.
Kysyin TIETOA asiasta johon vastausta en itse tiennyt, en mielipiteitä osapäivähoidosta... Enkä missään nimessä halunnut minkäänlaista äitien arvostelua, että kuinka huonoja ollaan me äidit jotka nyt sitten lastaan siellä päiväkodissa pari tuntia viikossa pitää. Ja ihan oikeesti, se on todella harmillista kun ei kaikille niitä hoitopaikkoja ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ehkä vähän aiheen vierestä;30009463:
Meidän asuinkunnassa on sellainen äitien fb-ryhmä ("kunnan xxxxxxx äidit"), jossa moni kyselee lapselleen leikkiseuraa (ja löytääkin). Vastakin oli useampi "olen vauvan kanssa kotona. Löytyisikö 4/5/6 -vuotiaalle sisarukselle leikkiseuraa? " -tyyppisiä kyselyitä. Ja aika pitkät rimpsut tuli vastauksia.

Eli vinkkinä niille, ketkä on kotona useamman muksun kanssa. Jos ihan naapurista/tutuista ei löydy ikäistä leikkiseuraa muksulle, niin kannattaa kurkata löytyykö fb:sta oman alueen facebook ryhmää tai vastaavaa. Minäkin yllätyin, että omalta paikkakunnalta sellainen löytyi :)
Toi onkin kiva idea. :)
 
Viras
Ei, ei osunnut eikä uponnut.
Kysyin TIETOA asiasta johon vastausta en itse tiennyt, en mielipiteitä osapäivähoidosta... Enkä missään nimessä halunnut minkäänlaista äitien arvostelua, että kuinka huonoja ollaan me äidit jotka nyt sitten lastaan siellä päiväkodissa pari tuntia viikossa pitää. Ja ihan oikeesti, se on todella harmillista kun ei kaikille niitä hoitopaikkoja ole.
Pari tuntia viikossa :) Laskin että 6 tuntiax3= vähän enemmän kuin pari tuntia.
Jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee. Itse en makuuttaisi tuon ikäistä lasta päiväuniaikaan päiväkodissa jos olisin itse kotona. Vaihtoehdot olisi kerho tai sitten jos sellaista ei ole niin päiväkoti max 4 päivää/viikko klo 9-12.
 
HipHipHurrei
Pari tuntia viikossa :) Laskin että 6 tuntiax3= vähän enemmän kuin pari tuntia.
Jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee. Itse en makuuttaisi tuon ikäistä lasta päiväuniaikaan päiväkodissa jos olisin itse kotona. Vaihtoehdot olisi kerho tai sitten jos sellaista ei ole niin päiväkoti max 4 päivää/viikko klo 9-12.
Juurikin noin, n. 3-4 pvä/vko. Oman kunnan kerhotoimintaan en ole perehtynyt, ja suoraan sanoen en varmaan aiokkaan perehtyä, kun päikyssä on ennestään tutut kuviot ja kaverit.
 
virikeäiti
Meillä 5-vuotias oli 16 päivää kuukaudessa eli melkein 4 pv/viikko. Ja yleensä oli noin klo 8-15. Mutta ei läheskään aina halunnut mennä, niin sai jäädä kotiinkin.
Tämä menettely oli lapsestani erityisen mukavaa siksi, että hän oli vuosia "kärsinyt" pitkistä päivähoitopäivistä ja katsellut vierestä virikelapsia, jotka ovat varsinaisia staroja, kun heitä haetaan aikaisin ja kehuskelevat vapaapäivillä. Nyt pääsi sitten itse nauttimaan vastaavasta etuoikeutetusta asemasta. Mutta asia on tosiaan monipiippuinen, sillä lapseni olisi ollut todella onneton, jos olisin ottanut hänet pois päiväkodista kaikkien kavereittensa luota...
 
näin ajattelen
Jos äiti on kotona vauvan kanssa, myös muiden lasten paikka on silloin normaalissa tilanteessa kotona.
Äiti voi itse antaa virikkeitä lapsille aivan arjen askareissa. Lyhyestä virsi kaunis:)
 
Keskimmäisen syntyessä esikoinen oli 2v. Otin hänet hoidosta pois ja sain kovasti ihmetystä osakseni. Minusta 2v:n paikka oli kotona äidin ja vauvan kanssa. Kuopuksen syntyessä olivat isommat täyttämässä 7v ja 5v. Esikoinen
oli eskarissa ja keskimmäinen saman ajan omassa tutussa ryhmässään. Meidän alueella ei samanikäistä leikkiseuraa ollut, joten 5v olisi pitkästynyt kuoliaaksi. Tämä ratkaisu oli meidän perheelle paras eikä sitä kyllä kenenkään taholta arvosteltukaan.
 
kkok
Alkuperäinen kirjoittaja virikeäiti;30009662:
Meillä 5-vuotias oli 16 päivää kuukaudessa eli melkein 4 pv/viikko. Ja yleensä oli noin klo 8-15. Mutta ei läheskään aina halunnut mennä, niin sai jäädä kotiinkin.
Tämä menettely oli lapsestani erityisen mukavaa siksi, että hän oli vuosia "kärsinyt" pitkistä päivähoitopäivistä ja katsellut vierestä virikelapsia, jotka ovat varsinaisia staroja, kun heitä haetaan aikaisin ja kehuskelevat vapaapäivillä. Nyt pääsi sitten itse nauttimaan vastaavasta etuoikeutetusta asemasta. Mutta asia on tosiaan monipiippuinen, sillä lapseni olisi ollut todella onneton, jos olisin ottanut hänet pois päiväkodista kaikkien kavereittensa luota...

OMG!!!
 
ihanko totta?
En tiennytkään, että päiväkodissa ollaan pelkästään virikkeitten ja kaverien takia. Minä kun luulin, että se on työssäkäyvien lapsien hoitopaikka siksi ajaksi, kun vanhemnat ovat töissä .
 
Täälläpäin ei virikelapsille annetakaan kuin 6pv/kk, 5h/pv ja hyvä niin. Kotia saa jäädä myös tuo mun silloin reilu 3½-vuotias kun jään äitiyslomalle, vaikken ikätoveri olekaan enkä sellaista voi lapsiparalle tarjota - kasvaako se nyt täysin tylsämieliseksi sitten?! Musta tuntuu että jää mieluummin mun kanssa kotiin kuin lähtee hoitoon vaikka sosiaalinen ja reipas leikkijä onkin. Joten jos tylsistyy niin sitten niin käy mutta hoitoa ei tarvitse, sitä on tarjolla ihan äidin puolesta ;)
 
kysymyksiä
Siis minun esikoinen ollut 2 vuotiaasta lähtien päiväkodissa lähes samassa lapsiryhmässä koko tuon ajan, siellä on paljon kavereita joiden kanssa ei muuten ole tekemisissä, koska näiden lapsien äidit ja isit käy töissä, eikä voi esim. marraskuussa jolloin olisimme kaikki kotona niin tuoda lastaan meille leikkimään vain siksi, että minä olen saanut vauvan ja olen jäänyt äitiyslomalle.

Omat aikomukseni siihen että pitäisin lapsen päiväkodissa ollessani kotosalla vauvan kanssa on tasan se, että lapsellani olisi IKÄISTÄÄN LEIKKISEURAA, itse minä en pysty ihan neljä vuotiaan tasolle joka leikissä mennä, saatika pysty vauvan hoidon ohella. Ja virikehoitoa meinasin, en sitä että päiväkoti hoitaa lapseni sen aikaa että saan itse maata persaus homeessa kotona vauvaani imetellen. Eli lapseni etua ajatellen :)
Jostain syystä vanhemmat ovat täysin avuttomia järjestämään lasten kaveritapaamisia viikonloppuisin. Ja ihan oikeasti, niinkö pihalla ollaan asioista, että luullaan, että täytyy "mennä lapsen tasolle leikeissä". Ja että vauvaa ei pystytä hoitamaan kun on yksikin isompi lapsi kotona. Olen vihainen, surullinen ja pettynyt.
 
vieras..
Meillä ainakin päiväkoteihin on sen verta jonossa, ettei ole läheskään varmaa että lapset saa samaan hoitopaikkaan, naapurikunnassa tuntuu olevan vielä pahempi tilanne. Tälläiset "virike" lapset kuormittaa ihan turhaan kunnallisia hoitopaikkoja, ne jotka oikeasti tarvittis sen hoitopaikan joutuu viemään lapsiaan eripaikkoihin, eri puolille kaupunkia. Mekään emme saaneet tarvittavia hoitopäiviä kun ei ollut tilaa, jos oltais vaadittu net päivät mitä oitais tarvittu, lapset ois joutuneet eripaikkoihin, teen sitten vielä vähemmän töitä mitä alun alkaen oli tarkoitus tehdä.
 

Yhteistyössä