ÄLKÄÄ IKINÄ UNOHTAKO TÄTÄ NÄKYÄ, te kaikki turhasta valittajat. (ei herkille)

  • Viestiketjun aloittaja 1
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä afrikastakin löytyy luonnonvaroja ja viljelysmaata, eihän se muuten olisi kiinnostanut siirtomaavaltoja. Luonnonolosuhteet eivät yksistään selitä afrikan ongelmia.
Tietenkin löytyy. Afrikka on aika iso maanosa pieneen Suomen maahan verrattuna. Mutta jos meidän pieni Suomemme olisi sijoitettu keskelle ankarimpia olosuhteita Afrikkaan, niin voisiko kukaan meistä ylpeillä että kyllä me vain osaamme kun olemme niin fiksuja!
 
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä afrikastakin löytyy luonnonvaroja ja viljelysmaata, eihän se muuten olisi kiinnostanut siirtomaavaltoja. Luonnonolosuhteet eivät yksistään selitä afrikan ongelmia.
Tietenkin löytyy. Afrikka on aika iso maanosa pieneen Suomen maahan verrattuna. Mutta jos meidän pieni Suomemme olisi sijoitettu keskelle ankarimpia olosuhteita Afrikkaan, niin voisiko kukaan meistä ylpeillä että kyllä me vain osaamme kun olemme niin fiksuja!
väitätkö ettei meidän ilmastomme ole meille ankara? mietippä aikaa, kun ulkomailta ei tullut kurkkuja ja hedelmiä...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä afrikastakin löytyy luonnonvaroja ja viljelysmaata, eihän se muuten olisi kiinnostanut siirtomaavaltoja. Luonnonolosuhteet eivät yksistään selitä afrikan ongelmia.
Tietenkin löytyy. Afrikka on aika iso maanosa pieneen Suomen maahan verrattuna. Mutta jos meidän pieni Suomemme olisi sijoitettu keskelle ankarimpia olosuhteita Afrikkaan, niin voisiko kukaan meistä ylpeillä että kyllä me vain osaamme kun olemme niin fiksuja!
Karuimmat osat afrikkaa ovat käytännössä asumattomia. Nälänhätä on monella alueella seurausta hillittömästä väestönkasvusta, väkeä on vaan liikaa alueen ruuantuotantokykyyn nähden. Myöskään sotilasdiktatuuri ei nähtävästi ole tehokkain valtiomuoto.
 
Alkuperäinen kirjoittaja trolli:
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä afrikastakin löytyy luonnonvaroja ja viljelysmaata, eihän se muuten olisi kiinnostanut siirtomaavaltoja. Luonnonolosuhteet eivät yksistään selitä afrikan ongelmia.
Tietenkin löytyy. Afrikka on aika iso maanosa pieneen Suomen maahan verrattuna. Mutta jos meidän pieni Suomemme olisi sijoitettu keskelle ankarimpia olosuhteita Afrikkaan, niin voisiko kukaan meistä ylpeillä että kyllä me vain osaamme kun olemme niin fiksuja!
väitätkö ettei meidän ilmastomme ole meille ankara? mietippä aikaa, kun ulkomailta ei tullut kurkkuja ja hedelmiä...
Talvi on kyllä ankara. Mutta polttopuuta on toistaiseksi riittänyt. Vettä on riittänyt. Maaperää on riittänyt kasvattamaan perunaa ja monenmoista muuta. Metsät on täynnä marjoja jne. Jos saisin valita kummassa aloittaisin alusta, kuivassa kuumassa afrikan kolkassa vai Suomessa niin ei varmana tarvitse arvata kahta kertaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Talvi on kyllä ankara. Mutta polttopuuta on toistaiseksi riittänyt. Vettä on riittänyt. Maaperää on riittänyt kasvattamaan perunaa ja monenmoista muuta. Metsät on täynnä marjoja jne. Jos saisin valita kummassa aloittaisin alusta, kuivassa kuumassa afrikan kolkassa vai Suomessa niin ei varmana tarvitse arvata kahta kertaa.
no tasavertaisuuden vuoksi valitaan Suomi vuonna 1918 (ei avustuksia muilta mailta, sisällissota) vai kehitysmaa 2010 (sisällissota+ runsaasti avustuksia länsimailta).

hmm... no, tokihan avustukset kelpaisivat, vähemmän töitä minulle. :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja trolli:
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Talvi on kyllä ankara. Mutta polttopuuta on toistaiseksi riittänyt. Vettä on riittänyt. Maaperää on riittänyt kasvattamaan perunaa ja monenmoista muuta. Metsät on täynnä marjoja jne. Jos saisin valita kummassa aloittaisin alusta, kuivassa kuumassa afrikan kolkassa vai Suomessa niin ei varmana tarvitse arvata kahta kertaa.
no tasavertaisuuden vuoksi valitaan Suomi vuonna 1918 (ei avustuksia muilta mailta, sisällissota) vai kehitysmaa 2010 (sisällissota+ runsaasti avustuksia länsimailta).

hmm... no, tokihan avustukset kelpaisivat, vähemmän töitä minulle. :xmas:
ET siis kirveelläkään myönnä että geologisilla olosuhteilla olisi mitään tekemistä selviytymisen kanssa? Ei väkisin. Ota kuokka ja lapio ja painu koittamaan onneasi sinne missä muka ei ketään asu... Muista ottaa vesipullo mukaan että pärjäät edes kaksi tuntia.

 
poppaliina. meneppä rukoilemaan jumalaltasi apua keskustelutaitoihisi. selkeästi tarvitset johdatusta, ja viisautta. eikö jumalasikin viisautta arvostanut? sinä et sitä kyllä osoita..
minä en nyt juuri jaksa mennä kaivuutöihin lapioni kanssa. minut isovanhemmat ja esivanhemmat ovat sen homman tehneet puolestani.

suosittelen itsellesikin vesipulloa, että jaksat saarnata ikivanhasta satukirjasta pakanoille. :hug:

nyt menen nukkumaan, anteeksipyynnöt vaan kaikille keskustelun lopettamisesta omalta osaltani. jatketaan taas, eikös vaan? :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja trolli:
poppaliina. meneppä rukoilemaan jumalaltasi apua keskustelutaitoihisi. selkeästi tarvitset johdatusta, ja viisautta. eikö jumalasikin viisautta arvostanut? sinä et sitä kyllä osoita..
minä en nyt juuri jaksa mennä kaivuutöihin lapioni kanssa. minut isovanhemmat ja esivanhemmat ovat sen homman tehneet puolestani.

suosittelen itsellesikin vesipulloa, että jaksat saarnata ikivanhasta satukirjasta pakanoille. :hug:

nyt menen nukkumaan, anteeksipyynnöt vaan kaikille keskustelun lopettamisesta omalta osaltani. jatketaan taas, eikös vaan? :D
Tällä osoitit oman upean keskustelutaitosi ja äärimmäisen viisautesi. Onnea saavutuksesta. Taas on maailmaa parannettu oikein kyynikon olan takaa ;)
 
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oon kerran kattonu tään kuvan, ja toivon, etten olisi sitä ikinä tehnyt... Tuli niiiin paha mieli :(
No voi helvetti sentään ettäkö oikein tuli paha mieli, NIIIIIN paha mieli. No olipa paha kuva. Voi kun olisi tuokin kuva jäänyt ottamatta kun suomalaismässäilijöille tulee niiiin paha mieli. Kuolkoot siellä ihan vain keskenään ja lihotaan me porsaat täällä.
 
hmmm... olipa mielenkiintoinen keskustelu tästä kehkeytynyt...

totuushan kuitenkin on osittain siinä, että afrikan ongelmista suurin osa selittyy heimoilla ja heimosodilla eikä suinkaan geologisilla olosuhteilla. ei siitä maanosasta ole aina puolet ollu saharaa mutta siellä on aina ollut heimosotia. eikä sotimisessa ole tarvinnut olla kyse edes uskonnostakaan.

ja mitä tulee liikakansoitukseen ja suureen syntyvyyteen, se selittyy tasan sillä että kun ei ole koulutusta, ei töitä eikä minkäänlaista sosiaalista rahallista (tai muutakaan) tukea joista me länsimaalaiset saamme nauttia, on jokainen isä ja äiti lastensa taakkana vanhetessaan. lapsia tehdään sen vuoksi paljon että olisi suurempi mahdollisuus siihen että joku jää eloon ja pystyy vanhempansa aikuisena elättämään, vieläkin parempi on se, jos poikia syntyy paljon (useissa maissa ne tytön myötäjäiset vievät perheen perikatoon edelleen). ei ole vanhainkoteja eikä hoivakoteja, on vaan lantamaja, tai mikäli on sattunut syntymään siihen varakkaampaan osaan maata/maanosaa, voi olla jonkunlainen ikkunallinen talonkyhäelmäkin, jossa myös isovanhemmat elää muiden perheenjäsenten kanssa yhdessä huoneessa.

ja tuo, mitä joku kertoi niistä avustuslehmistä ja vuohista pitänee aika hyvin paikkaansa. lukioaikainen ystäväni vietti useita vuosia afrikassa sekä kirkon ulkomaanavun - että monien muiden järjestöjen kautta toimien ja sanoi nähneensä sitä paljon että ne lehmät ja vuohet lyötiin teuraaksi ja syötiin samantien. ja kun yhteiskunta on miltei 100-prosenttisesti patriarkaalinen, mitä muuta voi odottaa kun sitä että nainen palvelee miestä ja mies tulee aina ensin? mieshän on se ylin jonka jälkeen on pitkä matka ettei ole mitään ja sitten siellä jossain pohjalla tulee vasta nainen. demokratia on hyvinkin vieras käsite.

me emme voi nostaa afrikkaa suosta, me voimme vaan yrittää estää sitä vajoamasta syvemmälle. se halu nousta täytyy lähteä afrikan eri valtioista, heimoista, heimopäälliköistä, ei meistä. parhain apu mitä voimme tarjota on infrastruktuurin parantaminen, koulutus, tietoisuuden lisääminen sekä keinot joilla he voivat itse auttaa itseään.
 
:attn: Tähän vielä tarkennukseksi ettei jää epäselväksi mun esiintuomat maantieteelliset seikat. Kun tuolla kehuttiin että suomalaisilla oli niin paljon älliä päässä sodan jälkeen että pystyivät maan rakentamaan uudelleen että kyllä täällä meillä on pikkasen helpommat olosuhteet luoda uutta kuin kuivimmissa kolkissa Afrikkaa jossa myös asuu ihmisiä. Enkä suinkaan tarkoita edes mitään saharoita.

Esim. kummilapseni asuu alueella jossa vesi joudutaan hakemaan kaukaa, polttopuita ei juurikaan ole koska kaikki on jo poltettu, siksi kasvatetaan uusia puita. Kuivaa on ja kuumaa, mutta myös rankkoja sateita, mutavyöryjäkin. Kasvata tyhjästä jos ei ole mistä kasvattaa eikä edes sen verran ravintoa ja vettä millä jaksaa aloittaa sen paljon kuulutetun tahtomisen.
 
En jaksa perustella tarkemmin näin aamutuimaan, mutta todellakin ilmasto-olot suosii Suomea, suosivat etenkin kun maatamme asutettiin kivi- ja rautakaudella sekä toisaalta keskiajan paikkeilla, kun väestö kasvoi ja isot kylät ja jopa kaupugit kehittyivät. Suomi on ollut asuttajilleen oikea runsaudensarvi, kun puhdasta juomavettä, riistaa ja kalaa sekä hyvää viljelysmaata on ollut määrättömästi tarjolla.
 
tsii
Alkuperäinen kirjoittaja trolli:
poppaliina. meneppä rukoilemaan jumalaltasi apua keskustelutaitoihisi. selkeästi tarvitset johdatusta, ja viisautta. eikö jumalasikin viisautta arvostanut? sinä et sitä kyllä osoita..
minä en nyt juuri jaksa mennä kaivuutöihin lapioni kanssa. minut isovanhemmat ja esivanhemmat ovat sen homman tehneet puolestani.

suosittelen itsellesikin vesipulloa, että jaksat saarnata ikivanhasta satukirjasta pakanoille. :hug:

nyt menen nukkumaan, anteeksipyynnöt vaan kaikille keskustelun lopettamisesta omalta osaltani. jatketaan taas, eikös vaan? :D
Kyllä sä olet törkeä muija! Kiinnitin jo huomiota kuinka dynamiitin-ketjussa vetäsit niin vyön alle;pitäskö sun opetella käytästapoja ihan ekaks ja palailet vasta sityte takas!
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onpa vaikuttava kuva. Elämän raadollisuus tulee jotenkin todella rajusti tuossa kuvassa esille ja tieto tytön kohtalosta lisää kuvan tuskallisuutta ennestään.
Tieto tytön kohtalosta? Google kertoo et kuvanoton jälkeen valokuvaaja ajoi linnun tiehensä ja et tyttö siitä tointui ja jaksoi kävellä sinne asemalle asti mutta mitä tytölle sen jälkeen tapahtui ei tiedetä. Mutta sä ilmeisesti tiedät?
 
suru
ja tää on ihan jokapäiväistä kehitysmaissa. ihan hirveetä.
mä en ymmärrä miksi asialle ei voi tehdä jotain? onhan maailmassa rahaa,miksi apu ei mene niille jotka tarvitsee.
mä tiedän mihin rahat menisi jos vaikka lotossa voittaisin.
Todellakin maailmassa on rahaa, miettikää mikä bisnes sotateollisuus on.
 
:(
No osittainhan tuo on länsimaiden vika. Aikoinaan sinne meni lähetyssaarnaajia opettamaan alkuasukkaille miten eletään. Metsiä raivattiin pelloiksi, jotka eivät kuivuudessa alkaneetkaan kukoistaa. Nyt ovat hiekkakenttiä, joilla ei kasva mitään. Alkuasukkaiden elinkeinot hävisivät ja nyt eivät voi muuta kuin odottaa apua lännestä. Taas kun valkoinen mies olisi jättänyt Afrikan rauhaan..... Me vaan luullaan tietävämme enemmän ja että meidän elämäntapamme on niin ylivertainen että se pitää levittää kaikkialle.
 
Hmmm
Ketjua lukematta tuli vaan mieleen yksi asia. Mikäköhän olisi se fiksuin tapa "auttaa" ihmisiä. Noiden suurien avustusjärjestöjen asiat ovat aikas hämäriä, eipä taida paljoakaan rahaa mennä oikeasti perille asti, asiasta vaietaan ja rikkaan länsimaalaiset saavat ostettua mielenrauhaa itselleen.

Mikrolainathan ovat nyt "uusinta uutta". Onko kukaan perehtynyt asiaan, onko oikeasti apua naisille köyhemissä oloissa jos tuota kautta antaa rahaa?

Itse olen lähettänyt ystävän mukana vauvanvaatteita erääseen Afrikan maahan, meneepä ainaski perille ja suoraan sinne missä niitä tarvitaan.
 
näin
katsoin eka kerran kuvan. Olen herkkä ihiminen mutta en järkyttynyt kuvasta. tuo osa tuota elämää, vaikka tekisi mitä ei nälänhätä poistu mailmasta. Kuva ei ole edes hyvä! en tiedä miksi se ei vaan kosketa... siis kuvana!
 
Alkuperäinen kirjoittaja äly hoi:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
En voi mitään sille, mutta tuli mieleen ajatus että ne jotka täällä paasaavat imetyksen ja kotihoidon puolesta suuntaisivatkin sen energiansa noitten lasten auttamiseen, niin olisiko asiat paremmin edes vähän...
Hoh. Tottakai pitää suunnata energia näiden lasten auttamiseen, mutta että se pitäisi ottaa pois rakkaudesta omiin lapsiin? Enpä muista tyhmempää kuulleeni.

Mites ois vaikka jääkiekko, ryyppääminen, palstailu, shoppailu, makkaranpaisto. nurmikon leikkaaminen tai telkkarin tuijottaminen. Siinä asioita jotka vie rahaa ja/tai energiaa ja jotka on täysin turhia. Niistä minä alkaisin ensimmäiseksi kaventamaan jos noita lapsia haluan auttaa , EN TODELLAKAAN omista lapsista ala säästämään.
Siis mitä?!? :eek: :eek:

Siis mä kyllä puhuun siitä kun täälläkin käytetään energiaa siihen, että märistään MUITTEN imettämisistä ja lasten hoitoonviemisistä! Se, että joku vauva Suomessa saa korviketta taitaa olla pieni murhe verrattuna köyhien maiden lasten ongelmiin.
 
joo
syyllisyyttä pitäs tuntee itse kunkin. Mässillään ja soppaillaan kun muuallla on tollasta.mutta eihän me koko maailmaa voida auttaa mutta autetaan omien kykyjemme mukaan mitä pystytään. Itse asiassa kuva ei itketä vaan vihastuttaa miksi pitää olla tuollaista "potaskaa" toisilla....mul menee suru vihan puolelle nimittäin.
 
kerätään rahaa
Tän palstan kauttahan vois perustaa jonkun rahaston ja sitten jollain tapaa viedä ne rahat sinne, katsoa et ne menee oikeeseen tarkotukseen.
Se vois olla sellanen vuoden projekti. Auttaisi huomattavasti enemmän kun päivittely täällä.
 
ss-polt
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
syyllisyyttä pitäs tuntee itse kunkin. Mässillään ja soppaillaan kun muuallla on tollasta.mutta eihän me koko maailmaa voida auttaa mutta autetaan omien kykyjemme mukaan mitä pystytään. Itse asiassa kuva ei itketä vaan vihastuttaa miksi pitää olla tuollaista "potaskaa" toisilla....mul menee suru vihan puolelle nimittäin.
Mun mielestä ei pidä tunteä syylisyyttä. Pikemminkin täytyisi kiittää omasta onnellisesta asemastaan ja siitä, että on tuurilla tänne syntynyt. Mässäilijä-shoppailijan pitäis ehkä tuntea syyllisyyttä, jos tuo kuva (tai mikä tahansa vastaava aihetta käsittelevä ajatus) ei tunnu missään. Jos ainoa ajatus on "ahaa, ei kosketa minua".

En myöskään ole sitä mieltä, että jokaisen länsimaalaisen kuuluisi lahjoittaa rahaa kehitysmaihin, tuloluokasta riippumatta. Lahjoittakoon ne, joilla sitä rahaa todella on. Jos niikseen haluavat :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
En jaksa perustella tarkemmin näin aamutuimaan, mutta todellakin ilmasto-olot suosii Suomea, suosivat etenkin kun maatamme asutettiin kivi- ja rautakaudella sekä toisaalta keskiajan paikkeilla, kun väestö kasvoi ja isot kylät ja jopa kaupugit kehittyivät. Suomi on ollut asuttajilleen oikea runsaudensarvi, kun puhdasta juomavettä, riistaa ja kalaa sekä hyvää viljelysmaata on ollut määrättömästi tarjolla.
ja näitä ei ole ollut Afrikassa koskaan? onko se vesikin ollu Afrikassa aina juomakelvotonta ja paskaa?

miten te käsitätte Afrikan, onko kukaan teistä käyny siellä? onko Afrikka teille vain Somalia, Etiopia, Saharan alueen maat ja Etelä-Afrikka?

tulee meinaan niin ihmeellisen omituista tekstiä ettei tosikaan... ikäänkuin koko maanosa ois asuinkelvoton, ja niinku se ois sitä ollu aina. jospa verrattaisiin suomea ja afrikkaa samalla aikakaudella niin kyllä molemmissa on ollu ihan yhtälaiset mahollisuuet selviytyä. kyse onki siittä että ne keinot pitää löytää siihen kohteeseen sopivaksi, eikä (niinku joku vieras tuossa jo sano) implementoida meidän keinoja ja tapoja suoraan toiselle puolen maapalloa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja kerätään rahaa:
Tän palstan kauttahan vois perustaa jonkun rahaston ja sitten jollain tapaa viedä ne rahat sinne, katsoa et ne menee oikeeseen tarkotukseen.
Se vois olla sellanen vuoden projekti. Auttaisi huomattavasti enemmän kun päivittely täällä.
tämä ei toimisi mitenkään niin että siitä olisi hyötyä kun hetkellisesti. ei se pelkkä raha auta vaan nimenomaan se infran kehittäminen, se on ainoa asia joka auttaa, se on se, mikä on länsimaisen yhteiskunnan perusta!
 

Yhteistyössä