Älkää viekä liian pientä hoitoon

  • Viestiketjun aloittaja Suruissaan pienten puolesta
  • Ensimmäinen viesti
Mielelläni jäisin äippäloman jälkeen lapsen kanssa kotiin vaikka eskari ikäiseksi asti, mutta tällä hetkellä tilanne näyttää siltä että töihin palaaminen on edessä heti 9kk vanhempainrahajakson jälkeen. Kotihoidontuella ei ole varaa jäädä kitkuttamaan, ja kun suomen talouden tilanne näin epävarma ja miehen työpaikkakin sellasella alalla että laman tullessa saattaapi työttömyysrahoille joutua, en todellakaan ota riskiä että jäätäisiin kotiin pelkillä valtion tuilla.

Mieluummin tarjoan lapselleni kunnon kodin, ruuan ja ehjät vaatteet vaikka joutuisikin sitten päivähoitoon, kuin ainaisen vyön kiristämisen ja stressaantuneet rahattomat vanhemmat jotka ovat kotona...
Surullista mutta totta, kaikilla vaan ei ole varaa jäädä pullantuoksuisiksi kotiäideiksi :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja
Mielelläni jäisin äippäloman jälkeen lapsen kanssa kotiin vaikka eskari ikäiseksi asti, mutta tällä hetkellä tilanne näyttää siltä että töihin palaaminen on edessä heti 9kk vanhempainrahajakson jälkeen. Kotihoidontuella ei ole varaa jäädä kitkuttamaan, ja kun suomen talouden tilanne näin epävarma ja miehen työpaikkakin sellasella alalla että laman tullessa saattaapi työttömyysrahoille joutua, en todellakaan ota riskiä että jäätäisiin kotiin pelkillä valtion tuilla.

Mieluummin tarjoan lapselleni kunnon kodin, ruuan ja ehjät vaatteet vaikka joutuisikin sitten päivähoitoon, kuin ainaisen vyön kiristämisen ja stressaantuneet rahattomat vanhemmat jotka ovat kotona...
Surullista mutta totta, kaikilla vaan ei ole varaa jäädä pullantuoksuisiksi kotiäideiksi :(
Onko sinulla työpaikka jo odottamassa?
 
"Sanna"
Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen kirjoittaja;24444335:
Haluaisin viedä tuota ajatusta tyytyväisyydestä eteenpäin. Minusta on hienoa, että Suomen valtio mahdollistaa lasten hoitamisen kotona jopa kolmevuotiaaksi asti. Miksi siis tyytyä ja olla tyytyväinen vähempään ainakaan alle koksivuotiaiden kotihoidon suhteen?
Ei muuten mahdollista, ellei satu omaamaan hyvätuloista miestä, joka haluaa elättää koko perheen.
 
Niin...lapset kuin aikuisetkin ovat erinlaisia, toiset sopeutuvat hyvin, toiset ei.
Meillä poika aloitti tarhailun 11kk.n ikäisenä ( hän nyt 2,6v )
Ja tuon ajan häntä vieneenä tarhaan voisin sanoa ettei niitä " huonoja" päiviä
ole kovinkaan monta ollut eli kyllä on reippaasti vilkuttanut kun olen pois lähtenyt.
Tietty on kausia jolloin ei huvita / kiinnosta / on väsynyt ym...niinkuin meillä aikusillakin.
Eli ei ole olemassa yhtä ainoaa hyvää tapaa miten hoitaa lasta, jokainen tekee niinkuin
asian parhaakseen näkee.
 
  • Tykkää
Reactions: ärsypilämi
"Sanna"
[QUOTE="vieras";24444518]Uskon, että jokaiselta perheeltä löytyy rahaa ja halua hoitaa kotona sitä pientä ihmistä, joka on kuitenkin niin pikkunen vähän aikaa.
.[/QUOTE]

Usko mitä uskot, mutta totuus on toisenlainen. Huomaa, että jotkut ovat pussi päässä kasvaneita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja
[QUOTE="Sanna";24444574]Ei muuten mahdollista, ellei satu omaamaan hyvätuloista miestä, joka haluaa elättää koko perheen.[/QUOTE]

Kyllä on, olen itse kokenut ja tunnen monta, jotka ovat kokeneet. Tiukkaa on, mutta mahdollista jopa asuntovelellisellikin.
 
No, tämä nyt 8kk ikäinen kolmonen on tarkoitus hoitaa kotona sinne 3v asti, jos ei matkalla ilmene mitään asioita jotka puhuisivat päivähoidon tarpeen puolesta. Ihan syystä että tämänhetkisessä elämäntilanteessamme kuopuksen pitkästä kotihoidosta hyötyvät lapsen itsenäs lisäksi myös vanhemmat ja isosisarukset. Toki taloutta se kiristää, mutta jos ei ihmeitä tapahdu niin kyllä tässä varmasti pärjätään ihan hyvin. =)

Esikoinen aloitti päivähoidon 1v10kk ikäisenä ja kakkonen 1,5v eikä pahaa sanottavaa kummastakaan. Sen hetkisisssä elämäntilanteissa ja ennen kaikkea lapsien itsensä kannalta nuo olivat huomattavasti parempia ratkaisuja kuin pidempi kotihoito.

Meidän päiväkodeissa ei alle vuosikkaita ole lainkaan, mutta mitä noita taaperoita olen katsellut (aika paljonkin päiväkodilla viimeiset 4,5v ravanneena) en niistä säälittävää löydä. Joku saattaa äidin tai isän lähtiessä itkeä hetken perään mutta pian sekin menee ohi. Eniten huomioa herätti viime kevään aikana 5v tyttö joka aina kun aamulla samaan aikaan tultiin päiväkodille, roikkui itkien vanhemmassa kiinni. Ei aavistustakaan miksi.
 
"vieras"
[QUOTE="Sanna";24444574]Ei muuten mahdollista, ellei satu omaamaan hyvätuloista miestä, joka haluaa elättää koko perheen.[/QUOTE]

Mulla ei oo hyvätuloista miestä ja siltikin oon hoitanut lapset pitkään kotona. Naapurikin väitti, ettei oo rahaa olla kotona, mutta niillä tarvii päästä etelään täyden palvelun matkoille ja käydä humppaamassa joka viikonloppu. Valittelee sitten, miten yksivuotias itkee aina päiväkodissa. Valintakysymys, mutta ärsyttää toi valittaminen, ettei rahat riitä. Tiedän niiden tulot ja velat, joten enempi niillä on rahaa kuin meillä.
 
"Sanna"
Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen kirjoittaja;24444617:
Kyllä on, olen itse kokenut ja tunnen monta, jotka ovat kokeneet. Tiukkaa on, mutta mahdollista jopa asuntovelellisellikin.
En näemmä tunne yhtään, jolle se ei ole ollut mahdollista. Usko pois, näitäkin tapauksia riittää tässä maassa pilvin pimein.
 
"Sanna"
[QUOTE="Sanna";24444714]En näemmä tunne yhtään, jolle se ei ole ollut mahdollista. Usko pois, näitäkin tapauksia riittää tässä maassa pilvin pimein.[/QUOTE]

Korjaus. Siis ET näemmä tunne yhtään, ...
 
Alkuperäinen kirjoittaja
[QUOTE="Sanna";24444714]En näemmä tunne yhtään, jolle se ei ole ollut mahdollista. Usko pois, näitäkin tapauksia riittää tässä maassa pilvin pimein.[/QUOTE]

Tunnen toki yhden. Syynä alle vuoden ikäisen lapsen hoitoon laittamiselle oli äidin tahto käydä töissä tienatakseen ylimääräistä.
 
Mun tulot tippuu n. 1000e/kk jos jäisin vanhempainvapaalta hoitovapaalle. Ei ole meidän taloudessa niin paljon löysää, että tuon rahan saisin menoista karsittua. Töihin pitää mennä kun vauva on 1v 3kk. Muutama kuukausi sinnitellään veronpalautuksilla, jotka tulevat sopivaan saumaan.
 
Pakko tähän mainita että vastikään USAlainen sukulaiseni kävi elämänsä eka kertaa Suomessa ja kun kerroin minkä pituinen äitiysloma on niin sen ilme oli :O ja leuka loksahti polviin kun kuuli että täällä voi vielä jäädä senkin jälkeen kotiin kunnes lapsi on 3v eikä silti menetä työpaikkaansa. Usassa kun äitiysloma on 18 päivää jonka jälkeen on päätettävä jääkö kotiin ja menettää työnsä vai meneekö takas töihin. Että sellasta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24443978]Minä otin töistä vuorotteluvapaata ja hoidan lapsenlastani hänen kotonaan. Häntä ei tarvitse herättää aamuisin, vaan herää omia aikojaan.

Hoidan pientä varmaankin vielä pari vuotta.[/QUOTE]
Aika pitkät vuorotteluvapaat teillä, meillä sitä saa max vuodeksi kerrallaan...
 
"Hip"
No tänään oltiin perhekerhossa, joka on päiväkodin tiloissa, ja kyllä täytyy sanoa, että aika iloista porukkaa siellä pienten puolellakin näytti olevan! Ikkunasta seurailin kun pienet (siis sellaset just kävelemään oppineet) leikki ulkona hoitajien kanssa, ykskään ei itkenyt, vaan ihan oikeasti ihmettelin, että ne pienet jaksaa olla niin pirteitä ja ilosia! Tuli oikeesti hyvä mieli, koska oma 2-vuotiaanikin oli aikoinaan samassa päiväkodissa kunnes vauvamme syntyi, ja silloin kyllä eron hetkellä näkyi niitä kyyneleitäkin.
 
näin
Haluaisiko aloittaja laittaa mun tilille rahaa, jotta voitaisiin palkata kokopäiväinen hoitaja kotiin. Mies on päivät töissä ja minulla nostelukielto kaksosraskaudesta johtuvan ennenaikaisen synnytysriskin takia. Esikoinen 1 v 4 kk jouduttiin laittaa just hoitoon ja eihän se hyvältä tunnu.
 
"Sanna"
Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen kirjoittaja;24444758:
Tunnen toki yhden. Syynä alle vuoden ikäisen lapsen hoitoon laittamiselle oli äidin tahto käydä töissä tienatakseen ylimääräistä.
Huomaa, että olet elänyt pussi päässä ja laput silmillä koko elämäsi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24444795:
mua sitten ärsyttää nä mammat, jotka hakee sädekehää päänsä päälle ja yrittävät osoittaa olevansa maailman parhaita äitejä tän kaltaisilla aloituksilla
Mistä päättelet, että pidän itseäni maailman parhaana äitinä? Tässä aloituksessa ovat lapset kyseessä, eivät äidit. Sama se minulle, vaikka lapsen isä tai mummo heitä hoitaisi, kunhan eivät niin hirmuisen pieninä päiväkotiin joutuisi.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24444682]Mulla ei oo hyvätuloista miestä ja siltikin oon hoitanut lapset pitkään kotona. Naapurikin väitti, ettei oo rahaa olla kotona, mutta niillä tarvii päästä etelään täyden palvelun matkoille ja käydä humppaamassa joka viikonloppu. Valittelee sitten, miten yksivuotias itkee aina päiväkodissa. Valintakysymys, mutta ärsyttää toi valittaminen, ettei rahat riitä. Tiedän niiden tulot ja velat, joten enempi niillä on rahaa kuin meillä.[/QUOTE]

Mulla ei ollut työpaikkaa mihin palata. Miehen palkka ja kotihoidontuki ei riittäneet meidän elämiseen. Etelän matkoista ei kuule ollut puhettakaan. Ennen miehen palkkapäivää mietittiinn, että uskalletaanko käydä kaupassa vai veloittuuko tili heti vai huomenna... Kirpparilta ostin kaikkki lapselle. Itelleni en koskaan mitään (äidiltä sain 2 numeroo liian suuret kävelykengät kun edellisistä hajos korko:) Kaikki rahat meni viimeistä senttiä myöten ruokaan, lainoihin ja laskuihin. Ilman vanhempieni apua ei olis koskaan pärjätty. Auto meillä oli vanha toyota miehen työmatkan takia. Itse en edes bussikorttia vboinut ostaa, joten en käynyt missään mihin ei päässyt kävellen.
Ärsyttää tollaset tyypit, jotka kehuskelee, että "oli meilläkin tiukkaa mutta hoidettiin lapset kotona". Sehän tarkottaa että teillä oli varaa siihen!!!!! Teidän kaaliin kun ei tunnu mahtuvan että ihan oikeesti kuulkaa tässä maassa on sellasia pienitulosia, jotka ei pysty jäämään kotiin!! Tervetuloa tutustumaan todellisuuteen!
Järkevämpää olis tietenkin munkin ollut ilmottautua työttömäksi ja vetää isommat rahat siitä. Tai maksattaa kaikki sossulla.
Nyt oon raskaana uudestaan eikä mulla edelleenkään ole ollut kuin pätkätöitä. Ja tämäkin pätkä loppuu ennen äippäloman alkua eikä sopimusta tietenkään jatkata. On tasan varmaa, että mun pitää mennä töihin heti kun niitä töitä taas löytyy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja
[QUOTE="Sanna";24444848]Huomaa, että olet elänyt pussi päässä ja laput silmillä koko elämäsi.[/QUOTE]

Enpä usko. Kaikenlaista olen elämäni aikana kokenut ja nähnyt ja siinä onkin yksi syy, miksi tunnen myötätuntoa lapsia kohtaan.
 
"Sanna"
Alkuperäinen kirjoittaja näin;24444843:
Haluaisiko aloittaja laittaa mun tilille rahaa, jotta voitaisiin palkata kokopäiväinen hoitaja kotiin. Mies on päivät töissä ja minulla nostelukielto kaksosraskaudesta johtuvan ennenaikaisen synnytysriskin takia. Esikoinen 1 v 4 kk jouduttiin laittaa just hoitoon ja eihän se hyvältä tunnu.
Ap:n mielestä miehesi pitäisi irtisanoutua töistä, jotta voisi hoitaa esikoistanne. Mitä väliä, vaikka työpaikka menee ja siinä sivussa ehkä asuntokin. Tärkeintä, ettei pieni joudu vieraalle hoitoon.

Kaikki eivät ymmärrä, että joskus tiettyjen valintojen hinta voi olla liian kallis ja kauankantoinen koko perheen elämässä, kuten olisi esimerkiksi tässä teidän tapauksessanne. Ap:n mielestä olisi varmasti parempi, että joudutte tulevaisuudessa sossun luukulle.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24444868]Mulla ei ollut työpaikkaa mihin palata. Miehen palkka ja kotihoidontuki ei riittäneet meidän elämiseen. Etelän matkoista ei kuule ollut puhettakaan. Ennen miehen palkkapäivää mietittiinn, että uskalletaanko käydä kaupassa vai veloittuuko tili heti vai huomenna... Kirpparilta ostin kaikkki lapselle. Itelleni en koskaan mitään (äidiltä sain 2 numeroo liian suuret kävelykengät kun edellisistä hajos korko:) Kaikki rahat meni viimeistä senttiä myöten ruokaan, lainoihin ja laskuihin. Ilman vanhempieni apua ei olis koskaan pärjätty. Auto meillä oli vanha toyota miehen työmatkan takia. Itse en edes bussikorttia vboinut ostaa, joten en käynyt missään mihin ei päässyt kävellen.
Ärsyttää tollaset tyypit, jotka kehuskelee, että "oli meilläkin tiukkaa mutta hoidettiin lapset kotona". Sehän tarkottaa että teillä oli varaa siihen!!!!! Teidän kaaliin kun ei tunnu mahtuvan että ihan oikeesti kuulkaa tässä maassa on sellasia pienitulosia, jotka ei pysty jäämään kotiin!! Tervetuloa tutustumaan todellisuuteen!
Järkevämpää olis tietenkin munkin ollut ilmottautua työttömäksi ja vetää isommat rahat siitä. Tai maksattaa kaikki sossulla.
Nyt oon raskaana uudestaan eikä mulla edelleenkään ole ollut kuin pätkätöitä. Ja tämäkin pätkä loppuu ennen äippäloman alkua eikä sopimusta tietenkään jatkata. On tasan varmaa, että mun pitää mennä töihin heti kun niitä töitä taas löytyy.[/QUOTE]

Kannattaisko tässä välissä äitiysvapaan loputtua hankkia koulutus alalle, josta töitä varmasti löytyy? Ei olisi sitten loppuelämä jatkuvaa kituutusta ja pätkätöiden metsästystä.
 

Yhteistyössä