ÄLLÖTTÄÄ Ahneet lapset!(vuodatus)

  • Viestiketjun aloittaja kuvotus!
  • Ensimmäinen viesti
kuvotus!
Onko muita joita ihan oikeasti oksettaa ahneet ja ruualle (etenkin herkuille persot) kakarat? Aina ollaan ekana ottamassa keksiä, pullaa, karkkia... juomaksi mangutaan kaakaota, limua, mehua. Puuron päällekin parutaan SOKERIA.
Kylässä ahmitaan napa naukuen tarjottavia ja penätään vielä lisää; esim. "koristeena" olevaa karamelleillä täytettyä kulhoa kierretään kuin kissa kuumaa puuroa tai muuten vaan norkoillaan: "mitäs herkkuja noi mahtaa olla..?"
Karkkia saa ja pitää saada ISO säkki joka kauppareissulla ja vanhemmat (yleensä äidit) ihmettelevät vakavissaan kun ei tuolle meidän pallerolle oikein maistu ruoka ollenkaan..? Ei varmaan maistu makaronilaatikko kun on vetänyt naapurissa vadillisen jaffakekseja ja 2 jäätelötuuttia...
 
"vieras"
Ei okseta. Lapset opettelee vielä mikäon sosiaalisesti hyväksyttävää. Laitan tarjolle herkkuja, joita saa syödä en koristeeksi jos tiedän, että tulossa on lapsia joiden on vaikea hillitä herkuttelua. Tai sitten en ollenkaan vaan esimerkiksi hedelmiä.
 
!!
No, en mä ainakaan anna kenenkään vetää vadillista keksejä enkä anna 2 jäätelötuuttia. Kyllä aikuisten pitää osata vetää raja herkuttelulle. Meillä ei ahmi omat eikä naapurin muksut. Näin!
 
"vieras"
Mä kyllä sanon pyytäjälle, jos en halua antaa omillenikaan esim. mehua tai keksejä. Silloin niitä ei saa. Arkena en syötä lasten kavereillekaan vatsaa täyteen keksejä ilman vanhempien lupaa eli silloin on yleensä kyseessä leipomispäivä, nimpparit tms. erikoistilanne.
 
Kyllä,
mun lapsi on hyvin perso makealle,mutta me vanhemmat ei anneta mättää makeaa tms. hömppää mahantäydeltä,ei koton sen enempää kuin kotonakaan. Ymmärrän ap:n ärsytyksen kyllä.
 
  • Tykkää
Reactions: SuzieQ.
"vieras"
Mua ärsyttää lapset jotka tulee pöytään ilman lupaa! Eli jos laitan vieraille pöytään niin tullaan siihen ilman lupaa syömään ja vanhempi tai vanhemmat ei edes sano mitään, niin ällöä! suurin osa lapsista ja aikuisista on persoja herkuille, sen tiedät ITSEKKIN jos olet nainen! Käytös tapoja kannattaa opettaa lapsille pienestä pitäen, aikuisena nekin osaavat sitten käyttäytyä! Kiitos, ole hyvä, saisinko, ojentaisitko, antaisitko, pieniä kohteliaisuuksia kun opettaa pienestä pitäen niin kiitos todella seisoo sitten 20-vuoden kuluttua. ;) Rakkaus lapsiin kasvaa lapsista aikuisiin. <3
 
  • Tykkää
Reactions: SuzieQ.
liityn kuoroon
Mua ärsyttää, kun kylässä olevat lapset tunkeutuvat ruoka- tai kahvipöytään, vaikka ei ole vielä kutsuttu ketään, olen vasta kattamassa. Eikä äitinsä sano mitään.
 
"alkup"
"Koristeeksi" (ne lainausmerkit), meinaan esim. joulunaikaan on ainakin meillä paljon esillä näitä konvehteja yms. saa niitä syödä mutta rajaa nyt jumalauta jos jo tarjoilupöytä notkuu namia niin pitääkö niitäkin kärkkyä ja ottaa toki joka laatua...
 
  • Tykkää
Reactions: Zucchini
Juu, ymmärrän.

Minä en tykkää siitä, kun jopa vieraat lapset tulee pyytämättä pöytään, jäävät nojailemaan ja ottavat jo syötävää vaikkei ole lupaa annettu ja pyydetty.
Erään tapauksen muistan hyvin, ja vaikka oma vanhemoi oli vieressä, ei ymmärtänyt komentaa lastaan.
Tosi noloa.
 
Oikeastaan ulkomuoto vaikuttaa siihen näyttääkö se ällöttävälle vai ei. Sama kun käy pikaruokapaikassa: Jos siellä lihava syö himoiten purilaisiaan niin se näyttää vastenmieliselle mutta jos hoikka tai normaalivartaloinen syö niin sitä ei edes huomaa.
Sama pätee lapsiin. Pullea ahne lapsi.. on ööhkyn näköinen:-D Mutta muistan kyllä ettei se ole itse syypää siihen vaan äitinsä tai isänsä.

Ei sille voi mitään ettei se näytä kivalle. Tuskin kukaan haluaisi ajatella pahaa muista mutta ihminen on rakennettu karttamaan sairaalloisia näkyjä. Ketään ei ulkoisesti viehätä sairaus tai lihavuus ellei ole joku fetissi niihin. Ei myöskään lapsissa.
 
dupsus_harmaana
Olen opettanut lapsille hyviä tapoja mutta mutta niin moni aikuinen ei ymmärrä ettei allekouluikäiseltä ei voi vaatia samoja asioita kuin esim. 12-veelta. Jos tulee sellainen tunne ettei lapsi ole johonkin tervetullut, ei enää mennä sinne.

Karkit 'koristeena' jumankautta x) Mikä mahtava tilaisuus opettaa pikkuisille hyviä tapoja, vaikkapa itkun ja raivarin kautta, kun ollaan kotona totuttu siihen, että juhlapäivänä ruokaa ja karkkeja... tuota... SYÖDÄÄN
 
Ärsyttää. Varsinkin siinä vaiheessa kun vieraan lapsen käsi on syvällä keksikulhossa ja hän lappaa keksiä naamaan kuin heikkopäinen :x ja ei usko kieltoa vaan se lapsen käsi pitää ottaa sieltä kulhosta pois.

Onneksi en enää toista kertaa ole unohtanut herkkuja näkyville.
 
3 vuotias osaa jo olla ottamatta ilman lupaa jos on kasvatettu siihen sanoo kuka mitä tahansa.

Eli joko lapsessa on päässä joku illkeys tai sitten kasvatus pielessä. Ei kukaan hyväkäytöksinen lapsi mene ilman lupaa vieraassa paikassa ottamaan nameja vaikka olisikin vasta 3 tai 4v.

Salaa lapsi kuin lapsi kasvatuksesta huolimatta saattaa varastaa nameja mutta se taitaakin olla normaalia:)

Kaikki lähipiirini pikkulapset ( heitä yhteensä 8 alle 4,5 vuotiasta ) ovat tottelevaisia ja ei rohmijoita ikinä. Olemmehan aina samoissa juhlissa joten näkisimme kyllä jos joku porsastelisi.
Kaikki heistä osaavat kysyä saavatko ottaa.
 
Olen opettanut lapsille hyviä tapoja mutta mutta niin moni aikuinen ei ymmärrä ettei allekouluikäiseltä ei voi vaatia samoja asioita kuin esim. 12-veelta. Jos tulee sellainen tunne ettei lapsi ole johonkin tervetullut, ei enää mennä sinne.

Karkit 'koristeena' jumankautta x) Mikä mahtava tilaisuus opettaa pikkuisille hyviä tapoja, vaikkapa itkun ja raivarin kautta, kun ollaan kotona totuttu siihen, että juhlapäivänä ruokaa ja karkkeja... tuota... SYÖDÄÄN
Meillä oli joulun aikana karkkeja koristeena, ja kyllä lapset siihen oppivat että ruoan jälkeen voidaan ottaa yhdet, mutta ei joka ruoan ja ei joka päivä edes. Meillä oli myös pipareista tehty joulukuusi, koristeena sekin, ja sitä tämä samainen lapsi josta edellisessä viestissä kerroin, kärtti koko kyläilynsä ajan. Syödään se, syödään se, anna se mulle!!!!

Ziisus.
 
  • Tykkää
Reactions: Zucchini
"vieras"
Tiettyjen perheiden ollessa kylässä mä esitän kutsun kahvi- tai ruokapöytään muodossa "aikuiset ensin". Jos vieraatkaan lapset yrittävät ryysiä ekana, sanon kyllä niillekin, että meillä pöytään tullaan ikäjärjestyksessä. Ja siis totta kai poikkeuksena ihan pienet lapset, jotka voivat tietysti ottaa ruokaa vanhempiensa kanssa yhtäaikaa.
 
"vieras"
Olen opettanut lapsille hyviä tapoja mutta mutta niin moni aikuinen ei ymmärrä ettei allekouluikäiseltä ei voi vaatia samoja asioita kuin esim. 12-veelta. Jos tulee sellainen tunne ettei lapsi ole johonkin tervetullut, ei enää mennä sinne.

Karkit 'koristeena' jumankautta x) Mikä mahtava tilaisuus opettaa pikkuisille hyviä tapoja, vaikkapa itkun ja raivarin kautta, kun ollaan kotona totuttu siihen, että juhlapäivänä ruokaa ja karkkeja... tuota... SYÖDÄÄN
Kyllä meillä on aina ollut esim. joulun ja pääsiäisen aikaan karkkeja tarjolla olohuoneen pöydällä isossa vadissa, ja lapsille on tehty hyvin selväksi, että niiden karkkien pitää riittää moneksi päiväksi, eli niitä saa ottaa aina jälkkäriksi yhden tai kaksi, mutta sen kummemmin niitä ei ruveta mättämään. Hyvin on toiminut.
 
"vieras"
Onko muita joita ihan oikeasti oksettaa ahneet ja ruualle (etenkin herkuille persot) kakarat? Aina ollaan ekana ottamassa keksiä, pullaa, karkkia... juomaksi mangutaan kaakaota, limua, mehua. Puuron päällekin parutaan SOKERIA.
Kylässä ahmitaan napa naukuen tarjottavia ja penätään vielä lisää; esim. "koristeena" olevaa karamelleillä täytettyä kulhoa kierretään kuin kissa kuumaa puuroa tai muuten vaan norkoillaan: "mitäs herkkuja noi mahtaa olla..?"
Karkkia saa ja pitää saada ISO säkki joka kauppareissulla ja vanhemmat (yleensä äidit) ihmettelevät vakavissaan kun ei tuolle meidän pallerolle oikein maistu ruoka ollenkaan..? Ei varmaan maistu makaronilaatikko kun on vetänyt naapurissa vadillisen jaffakekseja ja 2 jäätelötuuttia...
Pakkoko niille on antaa vadillista jaffakeksejä ja 2 jäätelötuuttia. Sinähän se aikuinen olet?
 
[QUOTE="vieras";28033368]Tiettyjen perheiden ollessa kylässä mä esitän kutsun kahvi- tai ruokapöytään muodossa "aikuiset ensin". Jos vieraatkaan lapset yrittävät ryysiä ekana, sanon kyllä niillekin, että meillä pöytään tullaan ikäjärjestyksessä. Ja siis totta kai poikkeuksena ihan pienet lapset, jotka voivat tietysti ottaa ruokaa vanhempiensa kanssa yhtäaikaa.[/QUOTE]


Tämä on hyvä.
Karismaattinen ja viisas Olavi Sydänmaanlakka peräänkuuluttaa myös hiukan tätä unohdettua lajia; aikuiset ensin, sitten lapset.
 
"jep"
Ei ällötä. Mieltymys makeaan on ihan luonnollista, enkä tykkää siitä ajattelusta, että pieniruokaisuus jo pikkulapsissa olisi jotenkin muka hienoa. Ärsyttää vanhemmat, jotka altistavat lapsensa syömishiriölle sillä iänikuisella "voi kun se meidn Silja on niin laiha ja pieniruokainen" -huomionantamisellaan. On ihan normaalia, että lapsen tekee mieli herkkuja. Toki vanhempien tehtävä on opettaa kohtuutta ja hyviä tapoja. Enk antaisi ilman vanhempia kyläilevän naapurin lapsenkaan kiskoa kasoittain keksejä, vaan parin keksin jälkeen htistän kyllä niin oma
 
"hmh"
No kyllä minäkin lapset komennan tavoille, jos ei heidän vanhemmat ole mukana.

Mutta ällöttää ne vanhemmat, jotka antaa ipanoidensa mellastaa kylässä kuin pellossa, eivätkä kanna kasvatusvastuutaan.
 

Yhteistyössä