Ärsyttää olla työyhteisössä, jossa taukoja ei pidetä arvossaan

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tauko jo itsessään kertoo jostain 50-luvun konttorista tai tuotantolaitoksesta. Kello pärähtää, että nyt kahvitauolle :D Se kertoo vanhanaikaisesta tavasta ajatella työtä ja työaikaa. Meillä on työ joka integroituu elämään (niin hyvässä, kuin pahassa). Idea on ettei tarvitse tulla tiettyyn aikaan töihin ja lähteä tiettyyn aikaan kotiin. Taukoja voit pitää jos väsyttää ja sulla on töiden puolesta aikaa tauotella. Voit pitää vaikka kampaamotauon ja käydä keskellä päivää kampaajalla. Tärkeintä on, että työt tulevat tehdyksi. Sitten joskus sitä huomaa vastailevansa asiakkaiden meileihin vielä ilta kympiltä. Jotenkin tuntuisi oudolta sitten ottaa tavaksi, että joka päivä siinä kahden aikaan kokoontuisin johonkin tilaan juomaan kahvia oikein varta vasten kollegojen kanssa.
 
vierailija
Tauko jo itsessään kertoo jostain 50-luvun konttorista tai tuotantolaitoksesta. Kello pärähtää, että nyt kahvitauolle :D Se kertoo vanhanaikaisesta tavasta ajatella työtä ja työaikaa. Meillä on työ joka integroituu elämään (niin hyvässä, kuin pahassa). Idea on ettei tarvitse tulla tiettyyn aikaan töihin ja lähteä tiettyyn aikaan kotiin. Taukoja voit pitää jos väsyttää ja sulla on töiden puolesta aikaa tauotella. Voit pitää vaikka kampaamotauon ja käydä keskellä päivää kampaajalla. Tärkeintä on, että työt tulevat tehdyksi. Sitten joskus sitä huomaa vastailevansa asiakkaiden meileihin vielä ilta kympiltä. Jotenkin tuntuisi oudolta sitten ottaa tavaksi, että joka päivä siinä kahden aikaan kokoontuisin johonkin tilaan juomaan kahvia oikein varta vasten kollegojen kanssa.
Kun tehdään vuorotyötä ei voi tulla ja mennä miten mieli tekee.
 
vierailija
Tauko jo itsessään kertoo jostain 50-luvun konttorista tai tuotantolaitoksesta. Kello pärähtää, että nyt kahvitauolle :D Se kertoo vanhanaikaisesta tavasta ajatella työtä ja työaikaa. Meillä on työ joka integroituu elämään (niin hyvässä, kuin pahassa). Idea on ettei tarvitse tulla tiettyyn aikaan töihin ja lähteä tiettyyn aikaan kotiin. Taukoja voit pitää jos väsyttää ja sulla on töiden puolesta aikaa tauotella. Voit pitää vaikka kampaamotauon ja käydä keskellä päivää kampaajalla. Tärkeintä on, että työt tulevat tehdyksi. Sitten joskus sitä huomaa vastailevansa asiakkaiden meileihin vielä ilta kympiltä. Jotenkin tuntuisi oudolta sitten ottaa tavaksi, että joka päivä siinä kahden aikaan kokoontuisin johonkin tilaan juomaan kahvia oikein varta vasten kollegojen kanssa.
Tässä kärsii sosiaalisuus. Ja toisaalta moni ongelma meidänkin yrityksessä on ratkottu kahvikupin äärellä. Siis siinä kahvipöydän äärellä johon väki kokoontuu noin klo 14.
 
Ap tarkoittaa kirjoituksessa, että porukka ei pidä myöskään lounastaukoja?
Ei ole tervettä ja lounastauko kuuluu jokaisen työntekijän oikeuksiin, myös omistavassa asemassa oleville.
 
vierailija
Hoitoalalla
Olkoot nämä tämän ketjun itseään parempana pitävät mitä mieltä tahtoo niin mä kyllä pidän jatkossakin tauot töissä mitkä meille on töissä luvattu. Eli aamulla kahvitauko 10min, lounastauko 20min ja iltapäivällä kahvitauko 10min.

En mä ainakaan jaksa raskaassa hoitotyössä tehdä töitä 7-8 tuntia putkeen ilman mitään taukoja. Joskus meillä on työpäivä 12-14 tuntia jos pitää tehdä aamu ja ilta peräkkäin. Varsinkaan tuolloin ei tulisi mitään ilman taukoja.

Pakko saada lepuutta jalkoja välillä, syödä ja juoda, ottaa itsensä irti työstä. Vaikka ei siis koskaan tauollakaan täysin irti olla työstä kun syödään samassa tilassa missä vanhukset on ja hälyt saattaa soida. Mutta yleensä meidän tauot on rauhallisia.

Ärsyttää kun normaalia taukojen pitämistä jotkut ilmeisesti pitävät aivan turhana ja taukoja pitävät ihmiset ovat tauottajia aivan kuin jatkuvasti sairaslomalla olevat on saikuttajia. Ei silloin ole joku hemmetin tauottaja jos pitää normaalit tauot mitkä lukee ihan työsopimuksessa. Tauottaja on sellainen joka hyppäjää esim. koko ajan tupakilla, on vähän väliä istumassa jossakin kun pitää saada levätä jne.

En tajua tätä joidenkin asennetta, että nyt jo normaalit tauotkin on täyttä myrkkyä ja kaikkien pitäisi jaksaa töissä koko päivä ilman yhtäkään taukoa. Ei se tee teistä parempia työntekijöitä ja ihmisiä, että jätätte tauot pitämättä. Eikä teidän mieleen tunnu mahtuvan, että ei kaikki istu jossakin toimistossa fyysisesti kevyessä työssä.
 
  • Tykkää
Reactions: Boobabe
Hoitoalalla
Niin justiinsa, mut ei ole silti pakko syödä missään ruokalassa, kun omat eväät on usein se paras vaihtoehto. Monestakin syystä:
http://sundqvist.blogspot.com/2009/11/diabeetikkourheilijan-vhh-kokeilu.html
On paljon työpaikkoja joissa ei ole mitään ruokalaa vaan pitää ottaa eväät mukaan. Itse olen hoitoalalla töissä ja jos haluaa talon ruokaa syödä niin siitä toki maksetaan ja jos ei ole etukäteen ilmoittanut syövänsä niin ruokaa ei välttämättä riitä kaikille halukkaille. Ja on se ruoka talon tai omia eväitä, niin ruoka syödään päiväsalissa jossa vanhukset ovat. Mitään omaa taukopaikkaa ei ole mikä on joskus vähän raskasta.
 
Parissa työpaikassa on ollut "sovittu" kahvitauko esim kahdelta. Tuli kuka kerkesi/halusi, ei siis mikään pakollinen juttu, mutta ihan kiva tapa. Ihan hauskoja keskusteluja ja tuli juteltua/tutustuttua niihinkin tyyppeihin, joiden kanssa ei muuten paljon ollut tekemisissä esim lounaalla.
 
Hoitoalalla
Kai siellä päiväsalissa on pöytä ja tuoli sullekin?
Mikä ihmeen kysymys tuo oli??? On tietenkin, mutta jos et tajunnut niin meillä ei ole omaa rauhaa syödä. Monessa työpaikassa on ihan oma taukotilanteen, mutta monissa palvelukodissa hoitajat syövät siellä missä asukkaat on eli ei mitään ruokarauha ole. Joissakin paikoissa on koko ajan joku siinä vieressä höpöttämässä ja apua aletaan tarvita vasta sitten kun nähdään hoitajien istuvan alas syömään. Täysin eri asia tuollainen kuin esim. tehtaalla lähteä pois työpisteestä ja mennä kahvikämppään. Ei ole siellä kahvikämpässä kukaan muistisairas vanhus höpöttämässä vieressä vaan on ihan ruokarauha.

Mutta tuskin tajusin silti.
 
Tuohon taukotarpeeseen vaikuttaa aika lailla se itse työ. Voisin kuvitella, että jossain muussa kuin konttorityössä käyttäisin lakisääteiset taukoni minuutin tarkasti. Jo siksi, että jos joutuisi seisomaan/liikkumaan koko ajan, haluaisin hetkeksi istumaan :D
Ja tosiaan tuo oma rauha vaikuttaa. Jos tekee töitä omassa huoneessaan, on kiva lähteä ihmisten pariin kahville. Mutta jos työssä joutuu koko ajan olemaan ihmisten kanssa, olisi kiva päästä yksin johonkin kahville istumaan.
 
Hoitoalalla
Mikä ihmeen kysymys tuo oli??? On tietenkin, mutta jos et tajunnut niin meillä ei ole omaa rauhaa syödä. Monessa työpaikassa on ihan oma taukotilanteen, mutta monissa palvelukodissa hoitajat syövät siellä missä asukkaat on eli ei mitään ruokarauha ole. Joissakin paikoissa on koko ajan joku siinä vieressä höpöttämässä ja apua aletaan tarvita vasta sitten kun nähdään hoitajien istuvan alas syömään. Täysin eri asia tuollainen kuin esim. tehtaalla lähteä pois työpisteestä ja mennä kahvikämppään. Ei ole siellä kahvikämpässä kukaan muistisairas vanhus höpöttämässä vieressä vaan on ihan ruokarauha.

Mutta tuskin tajusin silti.
Siis tajusin. Hemmetin autocorrect.
 
vierailija
Tutkimuksen mukaan pieniä taukoja pitäneet työntekijät vaikuttivat esimerkiksi olevan muita tuottavampia. Selvityksen perusteella ihanteellinen tapa olisi työskennellä 52 minuuttia kerrallaan ja pitää sitten 17 minuutin tauko....

Baadberryn mukaan aivotyössä vajaan tunnin jakso on luonnollinen työrupeama. Sen sijaan, että yrittäisi väkisin painaa töitä yli tunnin putkeen, Bradberryn mukaan taukoja kannattaa pitää silloin kun itse huomaa olevansa niiden tarpeessa. Näin työrupeamien tuottavuus kohenee

https://m.kauppalehti.fi/uutiset/8-tunnin-tyopaiva-aikansa-elanyt---konsultti-pida-paljon-taukoja/a2BM8RUB
 
vierailija
Mikä ihmeen kysymys tuo oli??? On tietenkin, mutta jos et tajunnut niin meillä ei ole omaa rauhaa syödä. Monessa työpaikassa on ihan oma taukotilanteen, mutta monissa palvelukodissa hoitajat syövät siellä missä asukkaat on eli ei mitään ruokarauha ole. Joissakin paikoissa on koko ajan joku siinä vieressä höpöttämässä ja apua aletaan tarvita vasta sitten kun nähdään hoitajien istuvan alas syömään. Täysin eri asia tuollainen kuin esim. tehtaalla lähteä pois työpisteestä ja mennä kahvikämppään. Ei ole siellä kahvikämpässä kukaan muistisairas vanhus höpöttämässä vieressä vaan on ihan ruokarauha.

Mutta tuskin tajusin silti.
sori:LOL::giggle:
 
Hoitoalalla
Mutta jos työssä joutuu koko ajan olemaan ihmisten kanssa, olisi kiva päästä yksin johonkin kahville istumaan.
Niin tai edes pelkkien työkavereiden kanssa. Vaikka vanhukset eivät juuri sillä hetkellä kukaan kaipaisi mitään niin joku muistisairas voi koko ajan kulkea siinä pöydän ääressä tai huutaa jotakin vakiolausettaan. Kyllä tuollaisesta haluaisi hetkeksi eroon päivän aikana. Muistisairaiden kanssa työskentely on henkisesti todella raskasta. Ei sitä tajua sellaiset jotka eivät ole tätä työtä tehneet. On eri asia käydä lyhyellä vierailulla jonkun yhden sukulaisen luona kuin olla 7-14 tuntia yli 20 muistisairaan kanssa.
 
Hoitoalalla
Kun aina olen kuskannut eväitä, vaikka olis ollut ruokalakin:censored:
Niin?? Miten se liittyy tuohon mun viestiin jota lainasit? Mun työpaikalla ei ole mitään ruokalaa vaan nyt oli kyse siitä, että hoitajien ”taukotila” on asukkaiden päiväsalissa jossa syömme joko omia eväitä tai talon ruokaa. Kun olin tehtaalla töissä niin söin omia eväitä taukotilassa vaikka olisi ollut ruokala. Ei tehtaalla missään tehdashallissa syödä sorvin ääressä.
 
vierailija
Ei tullut ikinä mieleen, et olis mennyt sinne ruokalaan eväitä syömään. Mut ne mummotko niin ärsyttää? Kannattaa opiskella lisää, niin pääsee joskus hallintohommiin leikkimään niillä "jakkaroilla";)
 
Hoitoalalla
Ei tullut ikinä mieleen, et olis mennyt sinne ruokalaan eväitä syömään. Mut ne mummotko niin ärsyttää? Kannattaa opiskella lisää, niin pääsee joskus hallintohommiin leikkimään niillä "jakkaroilla";)
Siis mitä ihmettä sä nyt sekoilet?? o_Oo_O Ei kukaan ole puhunut omien eväiden syömisestä ruokalassa.

NIin helppo se on aukoa päätään kun saa syödä ruokansa rauhassa. Mä tykkään hoitotyöstä, mutta silti haluan pitää taukosi ja olisi ihan kiva jos ne saisi pitää rauhassa. Varsinkin yksityisellä puolella lässytetään malliruokailusta ja siksi pitää hoitajien syödä päiväsalissa. Ne jotka tuollaisia keksivät eivät sitä kuitenkaan ”yllättäen” itse tee vaan syövät ruokansa aivan rauhassa.

Mä en todellakaan halua mihinkään hallintohommiin ja mä olen opiskeluni opiskellut. Miksi pitää tulla viisastelemaan tuolla tavalla?? Ärsyttävää.:poop::poop:
 
vierailija
Miks ihmeessä pitää syödä säännöllisesti?
Kai nyt akkuinen pärjää vähemmälläkin.
En määkään taukoja tykkää koskaan pitää.
Varalta on välipala patukka ja juoma mukana jos sattuu tinka paikka tulemaan.
Ja joo...on mullakin diabetes, mut mä osaanki säätää lääkityksen niine ttei ne sokrut romahda.
En mä kotonakaan o koko ajan jääkaapilla ja lusmuile.
Tauot on niin tyhjänpäiväisiä laiskojen kitinä taukoja.
 

Yhteistyössä