Ärsyttävin kieliopillinen virhe? Romaani ja romani...

  • Viestiketjun aloittaja Silja.S
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Miksi ärsyynnytte kirjoitusvirheistä? Ärsyynnyttekö ylipäänsä muiden ihmisten tekemistä virheistä? Hallitsetteko itse kaikki kielioppisäännöt? Haittaako teitä, jos muut ärsyyntyvät teidän kirjoitusvirheistänne?
 
N-kirjaimen heittely todella omituisiin paikkoihin, eli esim. "se oli kamalaan" "en voi sietään sitä". Aaargh!

Ja tietty enään, ompa, kunpi, lukia, kuullostamiset, yhdys sanat ja ketäilyt. Eilen tuli vastaan kernavaahto :D
 
Se ku kirjootetaan teksti ilman välimerkkejä. Seurustelin hetken miehen kans joka laitto facebookis viestejä tuolla tyylillä. Kyllä sai monesti tavata niitä viestejä, että mitä hittoa täs ny on ja piti mieles laittaa pisteet oikeisiin kohtiin. No Anatolia vois varmaan tuosta miehestä sanoa kans pari kaunista sanaa. :xmas:

Yhdyssanavirheet tyyliin joulu kuusi. Ja se ku kirjootetaan oma koulutus tai ammatti väärin! Siis mitä hittoa! Eikö ihmiset tuon vertaa osaa, mutta ei ku ollaan lähi hoitaja, kosmetoloki jne.

Joo, en kirjoota ittekää virheettömästi ja monia ärsyttää mun murre, mutta ei voi mitään. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
7thHeaven
Se ku kirjootetaan teksti ilman välimerkkejä. Seurustelin hetken miehen kans joka laitto facebookis viestejä tuolla tyylillä. Kyllä sai monesti tavata niitä viestejä, että mitä hittoa täs ny on ja piti mieles laittaa pisteet oikeisiin kohtiin. No Anatolia vois varmaan tuosta miehestä sanoa kans pari kaunista sanaa. :xmas:

Yhdyssanavirheet tyyliin joulu kuusi. Ja se ku kirjootetaan oma koulutus tai ammatti väärin! Siis mitä hittoa! Eikö ihmiset tuon vertaa osaa, mutta ei ku ollaan lähi hoitaja, kosmetoloki jne.

Joo, en kirjoota ittekää virheettömästi ja monia ärsyttää mun murre, mutta ei voi mitään. :D
niinno toisaalta murre on sellanen mille ihminen ei mitään voi jos syntyjään on esim pohjalaanen niii ei me helsinkiläiset kestetä sellasta erillaisuutta ja pakostihan se oma puhe tapakin pukee tällaisille ei niin asiallisille keskustelu voorumeille

:xmas:
 
7thHeaven
[QUOTE="vieras";26256978]Aies? En ymmärrä.

Onko tääkin jotain murretta? Siis mikä?[/QUOTE]

Se on L, ales. Alas pitäisi olla, mutta jotkut ääliöt viljelevät tota ALES.
 
"vieras"
Kun tapasin tuon tuttavani, joka siis on kotoisin Vaasasta, olimme molemmat nuoria tyttöjä ja molemmilla peruskoulu takana. Tutustuimme jatko-opintojen alussa. Hänen vanhempansa ovat hyvin koulutettuja. En usko, että tuttavani olisi oppinut virheellistä sanontaa perintönä vanhemmiltaan. Uskon, että se kuuluu murteeseen. Ehkä täällä on joku vaasalainen, joka osaa kertoa paremmin?
Porin murteesta on lähtöisin ja sieltä levinnyt ensin lähiseuduille ja sitten muuallekin Suomeen.
 
Enään.

Mun mielestä kielioppivirheet kielii siitä että ei oo jaksanut edes peruskoulun vertaa kiinnostua siitä, että opettelisi vähän yleissivistystä. Luulis että kaikki jotka on valmistuneet ala-asteelta tietää, että enään ei ole sana.

Lukihäiriöt on asia erikseen ja kaikki tekee toki virheitä.
 
"vieras"
N-kirjaimen heittely todella omituisiin paikkoihin, eli esim. "se oli kamalaan" "en voi sietään sitä". Aaargh!

Ja tietty enään, ompa, kunpi, lukia, kuullostamiset, yhdys sanat ja ketäilyt. Eilen tuli vastaan kernavaahto :D
Siis missä olet törmännyt tuohon n-kirjaimen laittamiseen omituisiin paikkoihin? Ainakin nuo esimerkkisi ovat minulle ihan vieraita. Ei ole minulle tullut vastaan. Mutta tosiaan omituisia ovat ännät, jos joku jossain noin käyttää.
 
kieli oppi virhe
Mikä kielioppivirhe ärsyttää teitä eniten?

Täytyy sanoa nyt, kun olen tälläkin palstalla niin usein lukenut kerjäävistä romaaneista, että romani ja romaani sanojen sekoittaminen toisiinsa kohoaa ärsytyslistassani kärkisijalle. En itseäni hirteen vedä, vaikka tuollaisia kömmähdyksiä näen, mutta kieltämättä tämä myötähäpeä kirvelee. Toki teen kirjoitusvirheitä ihan samalla tavalla kuin muutkin, mutta romaanin ja romanin sekoittaminen on jo noloa.
Soon paree sanoo mannee mustalaiseksi niin ei tule kirjoitettua mieltä järkyttäviä kieli oppi virheitä.
 
Meidän koti, minun auto, sinun kissa.

Pitenpi, pitempi, pitkempi. Kuinka monella tavalla voi tuonkin yksinkertaisen sanan kirjoittaa väärin.

Ärsyttää myös erikseen kirjoitettavien sanojen kirjoittaminen yhteen: suomenkieli, koulunpiha jne. Varsinkin jos paasaa muiden yhdyssanavirheista ja mokaa itse näissä.
 
"vieras"
Aika moni kirjoittaa täällä puhekieltä vaikka luultavasti osaa kirjoittaa ihan oikein tarvittaessa. Pienet on murheet mammoilla. Arvaan kyllä että inhoatte mammoittelua...
 
[QUOTE="vieras";26257019]Aika moni kirjoittaa täällä puhekieltä vaikka luultavasti osaa kirjoittaa ihan oikein tarvittaessa. Pienet on murheet mammoilla. Arvaan kyllä että inhoatte mammoittelua...[/QUOTE]

Mamma on täälläpäin isoäiti. :D
 
[QUOTE="vieras";26257019]Aika moni kirjoittaa täällä puhekieltä vaikka luultavasti osaa kirjoittaa ihan oikein tarvittaessa. Pienet on murheet mammoilla. Arvaan kyllä että inhoatte mammoittelua...[/QUOTE]

Ärsyttää myös ihmiset joiden mielestä pienistä murheista ei saa valittaa. Saattaa olla isompiakin murheita, mutta nyt puhuttiin kieliopista. ;)
 
[QUOTE="vieras";26256993]Siis missä olet törmännyt tuohon n-kirjaimen laittamiseen omituisiin paikkoihin? Ainakin nuo esimerkkisi ovat minulle ihan vieraita. Ei ole minulle tullut vastaan. Mutta tosiaan omituisia ovat ännät, jos joku jossain noin käyttää.[/QUOTE]

Täällä ja muilla keskustelupalstoilla. Tuntuu nykyään tulevan ihan säännöllisesti vastaan.
 
"vieras"
Enään.

Mun mielestä kielioppivirheet kielii siitä että ei oo jaksanut edes peruskoulun vertaa kiinnostua siitä, että opettelisi vähän yleissivistystä. Luulis että kaikki jotka on valmistuneet ala-asteelta tietää, että enään ei ole sana.

Lukihäiriöt on asia erikseen ja kaikki tekee toki virheitä.
Olen käynyt peruskoulun lisäksi lukion ja yliopiston, ja silti en todellakaan osaa kaikkia kielioppisääntöjä. Läheskään kaikkia. Mitkä kaikki kielioppisäännöt olisi pitänyt oppia, että omaisi mielestäsi riittävän yleissivistyksen? Kuuluuko tähän esimerkiksi pilkkusäännöt?

Kumman paljon täällä ärsyynnytään muiden tekemistä kielioppivirheistä, mutta uskoisinpa, että aika paljon on aukkoja täällä itse kullakin. Helposti sitä vaan ei itse tiedosta ja on helppoa katsoa muita alaspäin.
 
[QUOTE="vieras";26257066]Olen käynyt peruskoulun lisäksi lukion ja yliopiston, ja silti en todellakaan osaa kaikkia kielioppisääntöjä. Läheskään kaikkia. Mitkä kaikki kielioppisäännöt olisi pitänyt oppia, että omaisi mielestäsi riittävän yleissivistyksen? Kuuluuko tähän esimerkiksi pilkkusäännöt?

Kumman paljon täällä ärsyynnytään muiden tekemistä kielioppivirheistä, mutta uskoisinpa, että aika paljon on aukkoja täällä itse kullakin. Helposti sitä vaan ei itse tiedosta ja on helppoa katsoa muita alaspäin.[/QUOTE]

Kyllä mä ittekki teen virheitä, mutta pistää vain ihmettelemään jos kirjootetaan esim. joulu kuusi, lähi hoitaja, sairaan hoitaja jne.

Muistui viä yks mieleen eli ennen pistettä, huuto- tai kysymysmerkkiä laitetaan välilyönti.
 

Yhteistyössä