""ahistaa""

  • Viestiketjun aloittaja IMETYS
  • Ensimmäinen viesti
Sitä mä en ymmärrä kun joku sanoo, että on helpompaa ja kätevämpää antaa korviketta kuin imettää (puhun siis niistä joilla imetyskin onnistuisi, mutta antaa silti korviketta). Musta ainakin imettäminen oli paljon helpompaa kuin pullojen kanssa pelaaminen. Imetettäessä ei tarvitse kuin nostaa paita ylös, ruuat kulkevat aina mukana, ei tarvitse pestä pulloja, tutteja jne..

En nyt ole kuitenkaan mikään himoimettäjä, mutta kummastuttaa ellei edes muutamaa kuukautta voi imettää siinä tapauksessa että mitään suurempaa ongelmia ei ole ollut.

 
Kipuherkkyys???
Musta ainakin vaikuttaa siltä, että naiset ovat aika kipuherkkiä nykyään. Mulla ainakin imetys oli aluksi hyvinkin kivuliasta. Rinnat olivat aluksi kivikovat, hieroin niitä jatkuvasti ja kivistys oli kovaa. Kun maitoa alkoi tulla ja vauva imi, meni nänni rikki ja taas teki kipeää. Muutenkin eka viikko pari joka imetyskerran aloittaminen nipisti aika hyvin ennen kuin maitoa alkoi kunnolla tulla. Käytin kumia jonkun aikaa toisessa rinnassa kunnes nänni parani. Parin viikon jälkeen imetys alkoi onnistua kivutta, kaipa tissit treenantui hommaan :) ja lopulta se oli jo ihan mukavaa puuhaa. Onko kipuherkkyys syy monille imetyksen lopettamiseen?
 
no
kuule ei varmasti ole ainut syy imetyksen lopettamiseen että sattuu, suurimmalla osalla se sattuu.

Mutta kun sitä maitoa ei vaan tule sieltä kaikilla. Näin tämä asia on. Oma mammani joskus kertoi imettäjästä kylällä, hänellä oli kaksoset ja auttoi myös mammaani. Oma äitini olisi taas imettänyt vaikka viisi lasta kerralla. Ja itsellä taas tilanne oli se, että kun terkkari tuli ekan kerran ja punnitsi vauvan, paino ei ollut noussut juurikaan ja sanoin, että huomaan kyllä että sitä maitoa ei tule vaikka imetän yöt ja päivät, tosissani yritin nännitkin verillä. Nännit lopulta tottui mutta, kun helvetissä sitä maitoa ei tullut tarpeeksi. Sori vaan. Pakko sille vauvalle oli jotain antaa, että paino alkaisi nousta ja virkistyisi.

Ja miksi ei imettäjät luokkaantuu kaikista ihanista neuvoista usein, johtuu siitä huonommuuden tunteesta "" kun et imetä et anna vauvallesi parasta"" Mutta entä sitten esim. omassa tilanteessa kun vauva ei kasva?! Niin se imetys on joku äitiyden mitta, siitä johtuu että paha mieli tulee, kun jotkut täysi-imettäjät ei näytä uskovan että asiassa on tosi kyseessä ja leimataan luovuttajaksi. Luullaan että oikeesti maitoa tulee jos haluaa, se on helppo sanoa kun itsellä sitä riittää. Toisen asemaan asettuminen olisi tässäkin ihan hyvä asia ja unohtaa se oma täydellinen napa.

Otan kyllä neuvoja vastaan kunhan minua ei leimata ja kuulen olevani hyvä äiti muutenkin jos en onnistu.
 
joo
sama juttu täällä. Tässä ketjussa olevat täysi imettäjät ei todellakaan osaa samaistua, eivät näytä ymmärtävän missä mennään.

Voi olisin niin onnessani imettänyt. Helppoa ja kätevää ja vielä luonnollista. Nyt olis sitten melkoista lutraamista. Ensin tissiä, sitten lämmität maitoa ja pullosta jne.

Minua syytettiin siitä, kun en kuulemma juo tarpeeksi. Anoppi kommentoi, että olet sinä kanssa imettäjä kun et juo koko aikaa. Yritin sanoa että kyllä tässä juodaan sen minkä keritään, mutta siinä kuulemma syy että maitoa ei tule, kun en viitsi juoda, eikä uskottu minua alkuunkaan. Yöllä oli vesikannut vieressä, päivällä oli kannu, mutta kun oltiin anopilla niin vesipullo jäi kotiin ja anopin mielestä en käynyt tarpeeksi usein juomassa. Joo kiitos vaan siitäkin tuesta ja rohkaisevasta neuvosta.
 
tyttönen
Ja vielä ihmetellään, miksi ei-imettäjät tai osittaisimettäjät ottavat nokkiinsa näistä keskusteluista!!! Ehkäpä syynä ovat nämä joidenkin onnistuneiden imettäjien kommentit (ks. esim Paskan marjat -henkilön kommentti). Yleensä asia menee niin, että yksikään korvikeäiti ei ole ottanut nokkiinsa ennen kuin joku helpolla onnistunut täysimettäjä alkaa morkata ja haukkua osittaisimettäjien laiskuutta/välinpitämättömyyttä/itsekkyyttä/epäluonnonmu-
kaisuutta.
Henkilöt, joilla ei ole hajuakaan imetyksen epäonnistumisesta jakelevat suunnattomia viisauksiaan. Ehkäpä siinä on se syy.
 
HUHHUH
Kuule sinä Paskan Marjat!!!
Jos olisin jatkanut imettämistä, vauvani ei olisi hengissä enää. Maitoa ei vaan tullut tarpeeksi. Eli kenet asetin etusijalle??? Vastaa! ja MIETI SITÄ!!!
 
Viimeinen pisara
Kyllä se hengissä olisi, jos olist syönyt ja juonut, mutta kun suomalaisäidit ovat niin surkeassa lihassa, eivätkä syö edes synnytyksen jälkeen, mistä se maito sinne nahkaan tulisi.
Kyllä minä väitän, että imetyksn epäonnistuminen pääosin on kiinni nupin yksinkertaisuudesta ja alentuneesta kipukynnyksestä. Voi voi sentään, nipistääkö tisun nahkasta?Enkä suinkaan tarkoita tisunnuppia.
 
J
on nyt ollut täällä niin paljon keskustelua tästä imettämisestä että taidan minäkin lykätä lusikan soppaan. ennen kuin vauvani syntyi ajattelin tosiaan että imetys on se luonnollisin keino ruokkia oma lapsensa ja oli tottakai imettämässä lastani. no sitten kun vauvani olin tähän maailmaan saanut en imettänyt kuin 2!!! PÄIVÄÄ!!! joo, ajatelkaa mitä tykkäätte minä nimittäin imettämisen lopetin täysin itsekkäistä syistä. se ei vaan ollut mun juttu! se oli kauhee, ahdistuin. mulle alkoi tullu hyvin masentuneita ajatuksia kun kotioloissa yritin vielä kotiinpääsyn jälkeen imettää. sitten annoin pullosta ja kas olotila parani heti ja huomattavasti! neuvolassa meillä onneks on aivan ihana terkkari joka kannusti mua tekemään ihan niinkuin itse tykkään ja paljon keskustelinkin ko. henkilön kanssa. minä tiedän ja uskon että näin sekä minä että vauvani ollaan paljon paljon onnellisempia!! joten eiköhän jokainen tee niinkuin sydämessään parhaakseen tekee. imetys on maailman luonnollisin tapa ruokkia lastaan ja minun mielestäni parhainkin ei vaan kaikille oikea! pääasia että lapsi saa mahansa täyteen!!
 
sinnikäs
Mulla rinnanpäät oli verillä 1½ kk ja jälkeenkin täytyi imettää kumilla. Silti imetin. Edelleen imetän liki 8 kk ikäistä vauvaani, nyt jo 3 kk ilman kumia.

Minusta taas tuntuu, että äidit, joiden mielestä imetäminen on niin helppoa ja luonnollista hommaa, niin kuin itsekin aluksi luulin, lopettavat imettämisen, kun vauva saa eka hampaa jolla puraisee.

Mua ei hampaat haittaa, kun on kyyneleet silmissä imettänyt alkuun.
 
voi h.....tti
te kaikki joiden mielestä imetys on maailman luonnollisin asia ja sen pitää onnistua kaikilta synnyttäneiltä, menkää uudelleen koulun penkille, biologian tunnille. siellä opetetaan että ihmisten fysiologia/toiminnot ovat kaikilla erilaiset.
jos kerta imetyksen pitää onnistua, niin silloinhan saman logiikan mukaan kaikkien pitäisi myös pystyä synnyttämään alakautta, vaan kuinkas moni lapsi tähän maailmaan tuleekaan sektiolla syynä milloin mikäkin rakenteellinen/muu seikka?
on se vaan niin ihmeellistä että noinkin yksinkertaista asiaa ei itseensä tyytyväiset ja kaikkitietävät täysimettäjät tajua.
itse imetin 3 kk, sen jälkeen tuli lapselle nälkä kun maito ei riittänyt. annoin lisää ruoka, lapsi tyytväinen, äiti tyytväinen. piste!
hyvää syksyä kaikille!
 
ninja
Juuri eilen soitti ystäväni itkuisena kun oli tänään käynyt neuvolassa ja vaavi ei ole kasvanut juuri mitään ikää nyt 1kk. Syöttää koko ajan, mutta nyt neuvolasta sanoivat että pitää antaa lisämaitoa.
Ystäväni kävi imetystuki asioita tutkimassam söi ja joi kunnolla teki kaikkensa, mutta nyt sitten ei auta muu.

Kävin siellä viikko sitten ja ruova istui imettämässä koko ajan, katsoin kun otti vauvan pois, että ompa se pieni ja huomasin että nälkäinen kun itki vaan jos ei tissillä, mutta en viitsinyt puuttua. Ystäväni oli tehnyt ruoka-anniokset itselleen kaappiin valmiiksi jne. Mutta neuvolassa oli nyt sitten tilanne tämä. Täti sanoi, että pakko alkaa antamaan lisämaitoa.

Ja kiitos teille ""ystävällisille"" imettäjille, jotka tällä palstalla haukutte ja uhoatte, toivon todella että teidän kohdallanne elämässä toteutuisi se kurja asia että:"" mitä kylvää sitä myös niittää"" Muuten onnea kaikille terveille ihmisille, jotka ei raivoa täällä niin imettäjät kuin ei imettäjätkin.
 
Paskan marjat
No hyvä kun otit tuon synnytys asiankin mukaan. Sehän onkin se maailman luonnollisin asia. Kaikilta se ei ihan oikeasti onnistu, mutta on joukossa myös heitä, jotka eivät voi synnyttää alakautta, ettei vaan paikat venähdä.
 
Kökkis
Kukaan ei kai koskaan ole väittänyt että imetyksen pitäisi onnistua kaikilta, ihan turhaan raivoavat ne joilta se ei ole onnistunut! Kysymys on kai tässä keskustelussa siitä miksi Suomessa on niin pienet imetysluvut. Ei kai täällä voi olla niin paljon muuta maailmaa enempi sellaisia jotka ei voi imettää. Vai onko meidän suomalaisten tissit jotenki erikoisempia kuin muualla maailmassa? Turhaan uhoavat ne joilla se imetys ei onnistu, kukaan ei ole teitä syytellyt eikä haukkunut!

Täytyy olla sellaisiakin jotka ei yritä tarpeeks, olkoon vaan mun puolesta yrittämättä. Oli mullakin pari sellaista päivää että maitoa ei tullut, laitoin ukon hakemaan herkkuja kaupasta, join, söin ja lepäsin hyvin, annoin vauvalle pullosta. Soitin imetystukeen ja odotin, johan alkoi taas pikkuhiljaa herua vaikka jonkun aikaa vauva saikin luttuuttaa tyhjiä tissejä. Rintatulehduksia on ollu pari, tiehyttukoksia varmaan 4 kertaa. On virnistetty kivusta ja oltu purulelunakin välillä mutta silti olen tyytyväinen että olen jaksanut ja maitoa on kuitenkin tullut. Ei ole tarvinnut paljoa pulloja eikä tutteja keitellä ja rahaakin on säästynyt. Ymmärrän hyvin niitä jotka oisivat halunneet imettää mutta ei vaan ole onnistunut, harmittaahan se vietävästi.
 
tirskis
Onpas taas terävä-älyinen kommentti, kiitos siitä. Asia on varmasti juuri noin kuin sanot: äitejä, jotka turhamaisuuden tai pikku kivun vuoksi lopettavat imetyksen on varmasti yhtä paljon kuin niitä, jotka eivät synnytä alakautta paikkojen repsahtamisen vuoksi.

Eli - kuinka paljon?
 
Hulvaton
Onpas huluvaton ketju, immeiset viäntää imetysasiasta, jos oisivat vastakkaen, johan tukkanuottasilla oltaes ja karvat senkun pöllyäes. Ihanku ei oes mualimassa muuta tärkeempöö ku viäntee tommosesta. Koettakeehan relata välillä ja olokee toisillenne solidaarisia, ei kukkae oo vielä mukuloista tännäe päevänä kuolluna aeneskaan siihe immee lutkuttiko pullosta vae tissistä, piäasia että on leivänsyrjöö riittännä.

Haaskoo joolu ootosta ja lopumpoo syksyvä!
 
nene
Aika moni rupeaa myös siksi antamaan varhain kiinteiutä/vellejä, että lapsi nukkuisi pidempiä pätkiä, eli helpotetaan äidin omaa oloa. Jos tällaisen ratkaisun tekee, on syytä kyllä todella miettiä, onko tarve äidillä todellinen vai laiskuusko on syynä. Onhan se totta, että täysimetyksellä oleva 5 kk ikäinen vauva varmasti herää öisin useammin tissille kuin iltapuuron nukkumaan mennessä vedellyt vauva. Tiedän kyllä tuttavapiiristä tapauksia, että ollaan annettu korvikkeita siksi, että äiti saa enempi omaa aikaa ja lopulta luiskahdettu kokonaan korvikkeisiin. Jokainen itse joutuu miettimään omat motiivinsa eikä ulkopuolisten syyllistäminen ole tarpeen. Syitä kun voi olla niin monia siihen, ettei lapsi saa rintamaitoa tai ollaan aloitettu kiinteät varhain. Itse rakastan imetystä ja lapsi oli lähemmäs 6 kk täysimetyksellä. Korvikkeita en ole antanut koskaan, vuoden iässä uutena maitona tulee normaali lehmänmaito. Tsemppiä kaikille imettäjille! Imetyksen tuki r.y. on hyvä yhdistys, josta saa apua imetysongelmiin!
 

Yhteistyössä