Ahtaasti asuvat

Heipä hei plussalaiset!
Olen ihmetellyt kovasti tätä nykyajan trendiä suurista asunto koista. Löytyykö täältä palstalta perheettömiä/perheellisiä jotka asuvat ahtaammin kuin "normaalit ihmiset" :) Asumme mieheni ja kissamme kanssa 29,5m2 yksiössä, täällä ollaan viihdytty jo pari vuotta. Nyt on asunnon osto kuitenkin ajankohtaista, koska perheenlisäystä toivotaan jossain vaiheessa lähivuosina. Olemme kaavailleet n. 50m2 kaksiota, jossa olisi tarkoitus elää vähintään seuraavat 10 vuotta. Kokemuksia lapsista pienessä tilassa :) Molemmat isovanhemmistani ovat asuneet aikoinaan kahden lapsen (vauvan ja leikki-ikäisen) kanssa tämän kokoisessa asunnossa missä me asumme tällä hetkellä. Nykyaika liene tuonut tilan itsestäänselvyytenä, onhan nykyään enemmän rahaa jne. Asumme kuitenkin Lauttasaaressa, emmekä täältä pois halua, joten isompaan ei ole edes varaa. Näin "ahtaasti" asuminen ei ole kuitenkaan tuottanut mitään ongelmia toistaiseksi...

Pienissä neliöissä asuminenhan on loppujen lopuksi kiinni vain tilasuunnittelusta, eikös? Kannustavia/varoittavia sanoja meille!
 
niin
En tiedä asutaanko pienissä neliöissä mutta tää on vanha rintamamies talo neliöitä noin 146 mutta niin tökerö pohjaratkaisu että ne ei näy missään ja tilan ahtaus on hirveä.
Meillä on 3mh ja tupakeittiö sauna tilat, aula jne...mutta tooooodella vähän säilytystilaa sisällä.
Olen ajatellut että muuten kivalla paikalla eikä tää muuten ole pöllömpi talo, mutta syö noita neliöitä hukkaan, eikä ne lapsetkaan ikuisuutta kotona ole.
 
vieras
Jos omaa katsoisin niin ostaisin 3h+k niin lapselle olisi oma huone joskus tai lapsille jos toinen tulisi.

Meillä nyt 3h+k ja 3 lasta+2 aikuista.Neliötä ollaan katselemassa.
 
-Jonttu-
Häh!
Ihan järjetöntä, sanon minä. Kyllä lapsella pitää olla oma huone. Ei oo hääviä asua eläinlauman ja lasten kanssa 50 neliön kaksiossa.
Minä asun kahden kissan ja miehen kanssa 60,5 neliöisessä kaksiossa, ja ahtaalta tuntuu. Haluaisin isompaan, että miehelle saatais oma työhuone.
 
Itselläni ei ole ollut omaa huonetta kunnes vasta teini-iässä, ja mielestäni oma huone pikkumuksulla on aika turha loppujen lopuksi. Sopu sijaa antaa :) Meitä on sisaruskatraassamme viisi!

Meillä ei pääse turhaa roipetta kerääntymään nurkkiin, koska tilaa ei yksinkertaisesti ole. Laatikoiden on oltava aina tiptop ojennuksessa jotta kaikki tarpeellinen mahtuu. Siivoaminen on helppoa kun ei ole paljon neliöitä, voi määrän sijasta keskittyä laatuun. Toistaiseksi olen onnellinen täällä yksiössäkin. Ilman tätä pohjaratkaisua yksiössä on varmasti vaikea elää. Kuvittelisin kuitenkin, että kaksiostakin saa jonkun nurkan rajattua kasvavan lapsen käyttöön, varsinkin jos asunnossa on alkovi. Itse en ole osannut tilaa kaivata ympärilleni kun sitä ei kotonakaan yleensä erityisemmin ole ollut =)
 
vieras
Eihän sitä kolmatta huonetta ole heti pakko lapselle antaa kokonaan.Joku vierassohva sinne esim kun lapsi kasvaa niin yökavereita varten.Tai tietokone sinne tai itselle joku lukunurkkaus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Häh!
Ihan järjetöntä, sanon minä. Kyllä lapsella pitää olla oma huone. Ei oo hääviä asua eläinlauman ja lasten kanssa 50 neliön kaksiossa.
Minä asun kahden kissan ja miehen kanssa 60,5 neliöisessä kaksiossa, ja ahtaalta tuntuu. Haluaisin isompaan, että miehelle saatais oma työhuone.
Missä näin sanotaan? Ja eläinlauma? Ap:lla on yksi kissa :D.
Me asuttiin miehen kans kaksi vuotta 33 neliössä, viihdyttiin hyvin ja mahduttiin oikein hyvin. Jos olisi ollut parveke, asuttaisiin varmaan vieläkin. Nyt tilaa on 72 neliötä (haettiin n.50-neliöistä, mutta tästä tuli tarjous) ja tilaa kahdelle aivan ruhtinaallisesti. Pieni kolmio olisi varmaan lapsen kanssa paras, mutta oon kyllä sitä mieltä, että jos kolme ihmistä ei mahdu kaksioon, niin vika on korvien välissä eikä asunnossa. Kyllä te pärjäätte :).
 
Meillä on 53 neliötä, kaksio, mahdutaan ihan hyvin 2 aikuista ja 2 pikkuista lasta(2v ja kohta 1v).

Tietysti säilytystilaa saisi olla enemmän, mutta oon vähän sitä mieltä että mitä enemmän säilytystilaa, sitä enemmän roinaa:) Hyvin ollaan pärjätty.

Minun appivanhemmat asuivat 30 neliön yksiössä aikoinaan kahden lapsen kanssa, kun muuttivat isompaan, olivat lapset 17v ja 10v:) Allekirjoitan tuon että sopu sijaa antaa!
 
miira
Olen samaa meiltä, että 50 neliöö on liian vähän! Meidän kolmihenkinen perhe+kissa asuu 60 neliön kaksiossa ja kyllä tässä niin ahdasta on, että en voisi kuvitellakaan asuvani näin ahtaasti seuraavaa 10 vuotta! Ostakaa vaikka todella pieni kolmio, niin saa lapsi sitten joskus edes pienen oman huoneen...
 
poikia3
Kyllä minäkin sanoisin, että yrittäkää etsiä pieni kolmio, tai kaksio jossa on alkovi, sellaisiakin kantakaupungista löytyy. Löytyy myös alle 60 neliön kolmioita.

Isoin ongelma pienissä neliöissä lasten kanssa on säilytystilan puute, siinä joutuu todella olemaan kekseliäs. Mihin mahtuvat talvivaatteet kesäksi säilöön ja päin vastoin. Missä pidetään luistimia, kypäriä, pyöräilykypäriä. Mahtuuko eteiseen edes kahden aikuisen ja kahden lapsen kengät ja kaikki vaatteet, pipot, huivit. Lapsi tarvitsee tilaa leikilleen ja tilaa rauhoittua, jossain vaiheessa oman tai jaetun huoneen sisaruksien kanssa.

Eli etsikään mielummin pieni kolmio tai alkovillinen kaksio. Tavaran määrä nykyään on ihan toista, kun isovanhempien aikaan!
 
IhanaValo
Myö miehen kans(+2 kissaa) asuttiin ensin n.30 neliön yksiössä ja odotus ehti loppusuoralle asti ennen kuin muutettiin, tultiin siihen tuloskeen ettei siihen asuntoon saa vauvan tavaroita mahdutettua.
Nykyisin asutaan 65neliön kaksiossa, mie, mies, 2 lasta ja ne 2 kissaa. Tää on ollut sopivan kokoinen, lapsilla yhteinen huone ja myö miehen kans nukutaan olkkarissa tilanjakajan takana=) Uudet kaapit on lapsille mietinnässä kylläkin, kun tässä ei kiinteitä kaappeja ollut, vain vaatehuone.
 
..
itse ahtaasti asuneena ja tällä hetkellä kolmio ja1 aikuinen 2 lasta niin se riittää juuri ja juuri.itse nukun olohuoneessa.lapset olivat samassa huoneessa mutta oli pakko antaa tytölle oma huona kun leikeistä ja kavereiden yökyläilyistä ei tullut mitään kun nuorimmainen oli samassa huoneessa.makuuhuoneet niin pieniä että pojan kaa ei mahuta samaan eli mun sänky nyt sitten olohuoneessa..neliö olisi kiva mutta näillä mennään.EI SE PIENI ASUNTO OLE MIKÄÄN VANHEMPIEN KYLLÄ ENNENVANHAANKIN PÄRJÄTTIIN juttu ..miettoikää myös lapsen ja omaa sosiaalista elämää. se oli hieman erilaista varmaan vanhempienne aikaan ....lapset siinä kärsii jos ei kaveri voi tulla yökylään tai ylläättää teidät olkkarin sohvalta ...
 
Vielä lisää pienen aunnon hyviä puolia:) Helppo siivota, puolessa tunnissa siivoaa jo perinpohjin koko asunnon, perussiivouksen tekee vielä nopsemmin. Sitä kautta on enemmän aikaa ulkoiluun, lasten leikkeihin tai vaikka palstailuun :ashamed: , tai leipomiseen, lueskeluun:) Lapsia on helppo vahtia, kun eivät pääse kauas, samalla voi helpommin itse puuhastella kaikenlaista ku on näköetäisyys koko ajan.
 
v
Ajattelen ettei jokaisella tarvitse olla omaa huonetta. (tähän tarttuu taatusti moni, mutta tämä on minun mielipide ja tällä palstalla en sitä ala perustelemaan enää). Mutta isommat tilat takaavat helpomman puhtaana pidon ja järjestyksen. Lisäksi oma sisustus maku vaikuttaa asiaan. Itse olen selkeän ja avaran kannattaja ja siksi meillä on suuri keittiö ja olohuone. Muut huoneet ovat pieniä, kun niissä oleillaan vähän. Kolme lasta nukkuu samassa huoneessa.
 
poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Eli etsikään mielummin pieni kolmio tai alkovillinen kaksio. Tavaran määrä nykyään on ihan toista, kun isovanhempien aikaan!
Eiköhän tämä oo jokaisen itse valittavissa kuitenkin, kuinka paljon sitä roinaa haalii.
Toki, mutta isovanhempien aikaan ei myöskään ole joka lapsella ollut luistimia, eikä kypäriä ole tunnettukaan. Perheessä on kuljettu yksillä kengillä, kun nyt eteisessä meillä kesäisinkin on kolme paria kenkiä. Pienessä asunnossa niitä ei välttämättä saa siitä eteisestäkään mihinkään. Ihan aikuisten oikeasti ei tarvitse olla kyse mistään roinasta vaan ihan siitä, että nyt on talvihaalarit, ennen pistettiin villahousut samojen pöksyjen alle ja villapaita takin alle. Vaatekertoja saattoi olla vain kaksi!
 
vieras
50m2 menee vauvan kans mutta ei enaa kun lapsi kasvaa. tarvitaan sailytystilaa ja leikkitilaa. lapsilla on paljon energia jota ne purkaa juoksentelemalla ympariinsa. olis kylla hyva olla 3 h+k, siina menee jo kaksikin lasta aika pitkaan. tosi pienet tilat kiristaa turhaan hermoja arjen keskella. siivoamisen helppouteen toteaisin etta lahinna tavaran vahaisempi maara auttaa pitaan paikat kunnossa. toisaalta, alottakaa kaksiossa, kun menee herne nenaan niin voihan sita sitten vaihtaa isompaan. en kylla usko etta kaksiossa parjaa lapsen kanssa kymmenta vuotta. ainakaan niin etta on kivaa...
 
Kukaan kuullut kellarikomeroista tai vintistä? Meillä tavarat kiertää sesongin mukaan tällä hetkellä alhaalta ylös ja ylhäältä alas. Ja kyllä kaikki kenkäni ovat mahtuneet kahden neliön eteiseen, ja niitä on paljon :LOL:
 
vv
Isovanhempien aikaan huoneet oli isompia eikä esim. eteisiin käytetty 10 neliötä niin kuin nykyään. Me asumme 54 neliön kaksiossa kolmihenkisenä perheenä ja pakko on alkaa etsiä suurempaa kun makuuhuoneeseen ei mahdu kuin parisänky ja pinnasänky jota alkaisi olla tarve levittää (nyt pästävedettävän pinnasängyn pituus 80 senttiä ja lapsellä ikää puolitoistavuotta), mutta jos levittää niin ei saa enää ovea kiinni, mikä taas on välttämätöntä että vaatekaapinoven saisi auki. Mutta ei me kyllä kolmiota isompaa haluta, vaikka lapsia tulisi toinenkin.
 
Khimaira
Meillä on 75 neliötä, kolmio siis ja 5hlö ( lapset menevät tokalle ja kolmoselle ja sitten on 3,5-v) ja helkkarin ahdasta on :snotty:
Meillä on lisäksi ihan kiitettävästi eläimistöä ja muutenkin tavaroita on, esim. keittiössä paljon astioita + kattiloita, ym. iso pakastin vie tilaa + liinavaatteet, ihmisten vaatteet, lelut,ym...EI RIITÄ TILA!!
ja isommat lapset haluisivat omat huoneet, ainakin vanhin :snotty: Mutta isompi asunto pääkaupunkiseudulta |O :snotty: :kieh:
 

Yhteistyössä