Aiheuttaako kannabis psykoosia?

Ainakaan käyttäjien mielestä ei. Ja kukapa sitä terveydestään paremmin tietäisi kuin potilas itse! :D

"Tutkimukseen värvättiin haastateltaviksi kymmenen potilasta, joiden
diagnoosina oli paranoidi skitsofrenia sekä kannabiksen runsas käyttö
tai kannabisriippuvuus. Lisäksi käytettiin muuta potilasaineistoa.

Yksikään potilaista ei pitänyt kannabiksen käyttöä syynä
skitsofreniaansa. Viiden kohdalla diagnoosina oli vaikeat olosuhteet
lapsena ja kolmella muun huumeen kuin kannabiksen käyttö. Kaksi
potilasta antoi muita syitä. Neljä potilasta piti kannabista lääkkeenä
ja pitivät sen myönteisiä vaikutuksia merkittävämpinä kuin sen
mahdollisia haittoja."
 
no täytyy tähän kommentoida, että suurimmalla osalla tietämistäni kannabiksen käyttäjistä(vanhoilla kavereillani) on jonkin sortin mielenterveysongelmia. Mutta ken tietää, johtuvatko nuo kannabiksesta.
 
vieraws
Kannabiksen käyttö laukaisee psykoosin siihen taipuvaisilla ihmisillä ei kaikilla, mutta aika harva normaali ihminen haluaa testata kuuluuko ko. ihmisryhmään ja siis pskoosiin voi mennä sillä ekalla kokeilu kerralla. Jotkut saa siitä muuten vaan pahoja vainoja tai harhoja, että ei kaiken kaikkiaan välttämättä miellyttävä tuote kokeilla.
Pitkäaikais käytössä kannabis aiheuttaa kaikilla tylsistymistä ja psyykkistä hidastumista.
Ja vaikka ap sekä muut savupäät muuta väittää miedot huumeet ovat hyvin usein portti vahvempiin aineisiin.
 
Usein se menee niinkin päin että niillä kellä on jotain mielenterveys tms. ongelmia saavat niihin helpotusta huumeista (varsinkin jos niitä ei ole diagnosoitu eikä ole oikeita lääkkeitä).Esim monet kenellä on adhd saavat oloonsa helpotusta amfetamiinista.
Mulla on aika paljon kaikenmaailman hippejä kavereina ja monet niistä polttaa pilveä ja on ihan järjissään tai niin järjissään kun hipit vaan voi olla :D
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
Kannabiksen käyttö laukaisee psykoosin siihen taipuvaisilla ihmisillä ei kaikilla, mutta aika harva normaali ihminen haluaa testata kuuluuko ko. ihmisryhmään ja siis pskoosiin voi mennä sillä ekalla kokeilu kerralla. Jotkut saa siitä muuten vaan pahoja vainoja tai harhoja, että ei kaiken kaikkiaan välttämättä miellyttävä tuote kokeilla.
Pitkäaikais käytössä kannabis aiheuttaa kaikilla tylsistymistä ja psyykkistä hidastumista.
Ja vaikka ap sekä muut savupäät muuta väittää miedot huumeet ovat hyvin usein portti vahvempiin aineisiin.
Jos tämä kannabiksen ja psykoosin yhteys pitäisi täysin paikkansa niin miksi psykoosien määrä ei ole lisääntynyt samassa tahdissa kuin kannabiksen käyttö?
 
v*itun hippi
Käsitykseni mukaan kannabis voi tosiaan olla se laukaiseva tekijä ihmisellä, jolla psykoositaipumus. Yhtä hyvin laukaiseva tekijä voi olla esim. isompi muutos elämässä tai vaikka kolari.

Mutta kysymykseesi, kannabis ei AIHEUTA psykoosia. Tämän sanoo lääkäritkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
--
[QUOTE="vieras";22356002]Kyllä ainakin edesauttaa. läheltä seuranneena tiedän, kuinka pössyttely saa aikaan harhoja ja psykoosimaisia oireita :([/QUOTE]

Niin. sun vierestä näkemä ja siitä itse tehdyt tulkinnat on varmasti parempi diagnoosi kuin lääkärien ja tutkijoiden tiedot....
 
Kepsis
eiköhän se ole jo aikojen alusta ollut niin että mt-tapaukset käyttää aineita (ja alkoholia) juurikin siitä syystä kun niitä mt-ongelmia on jo.

toki ihan hyvähän se olisi laittaa joku ryhmä ihmisiä polttelemaan kannabista ja tutkia ihan virallisesti laajemmaltikin kaikkia mahdollisia oireita mitä se aine voisi aiheuttaa erilaisilla ihmisillä joilla on erilaisia ongelmia. vai aiheuttaako mitään muuta kuin tylsistyneitä aisteja, mielikuvituksen ylikierroksia, velttoutta ja yleistä passiivista suhtautumista kaikkeen paitsi syömiseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;22353596:
no täytyy tähän kommentoida, että suurimmalla osalla tietämistäni kannabiksen käyttäjistä(vanhoilla kavereillani) on jonkin sortin mielenterveysongelmia. Mutta ken tietää, johtuvatko nuo kannabiksesta.
Tuo todellakin vaikeasti määriteltävä asia.
Voi myös olla, että ovat etsiytyneet rauhoittavan käyttäjiksi tietoisella tai tiedostamattomalla itselääkintätarkoituksella.

:)
 
..
Itse olen ollut töissä päihdeosastolla jolla oli noin 18-30vuotiaita nuoria. Jokainen näistä oli käyttänyt kannabista (PALJON) ja jokaisella se oli myötävaikuttavana syynä psykoosiin.
 
"vieras"
Mulla on tuttavapiirissä kaksi ihmistä, jotka ovat olleet psykoosissa. Toinen nuori ihminen huumeiden ja juurikin pössytelyn takia, toiselle sen aiheutti lapsen kuolema. Mutta kyllä tuon nuoren ihmisen psykoosi ja siitä aiheutuneet haitat vaikuttivat minuun ja moneen muuhunkin niin voimakkaasti, että en pidä pössyttelyä mitenkään hyväksyttävänä, saati ihannoitavana asiana.
 
"vieras"
Tuo todellakin vaikeasti määriteltävä asia.
Voi myös olla, että ovat etsiytyneet rauhoittavan käyttäjiksi tietoisella tai tiedostamattomalla itselääkintätarkoituksella.

:)
Näin varmaan monen kohdalla on. Mutta valitettavasti tällainen itselääkintä, joka ehkä helpottaa oloa saa aikaan lisäongelmia. Vähän niinkuin alkoholi, kiistatta tehokas mielialan kohottaja (nousuhumalassa), tehokkaampi kuin yksikään laillinen masennuslääke, haitat kuitenkin melkoiset hyötyyn verrattuna pidemmällä tähtäimellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;22353596:
no täytyy tähän kommentoida, että suurimmalla osalla tietämistäni kannabiksen käyttäjistä(vanhoilla kavereillani) on jonkin sortin mielenterveysongelmia. Mutta ken tietää, johtuvatko nuo kannabiksesta.
Suuri osa mielenterveysongelmiin taipuvaisista ihmisistä lääkitsee oloaan päihteillä. Adhd-potilaiden tiedetään ajautuvan helpommin alkoholisteiksi kuin "normaali-ihmisten", ja masennukseen taipuvaiset ovat otollista porukkaa myös päihteiden käytölle. Tutkimusten mukaan syrjäytymisriskissä olevat ihmiset päätyy helpoiten minkä vaan päihteen käyttäjiksi, ja sama pätee myös mt-ongelmiin...
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
Niin kuin tässä ketjussa aiemmin on todettu, psykoosisairauksilla on yleensä jokin geneettinen pohja, eli tietyt geenit omaavilla ihmisillä on suurempi alttius sairastua psykoosisairauksiin kuin muilla. Kannabis lisää sairastumisen riskiä etenkin niillä, joilla tämä geneettinen alttius on. Kukaan ei voi tietää, onko itsellään sellaista alttiutta vai ei, joten aika riskiä on lähteä tekemään itsellään kokeita. Psykoosisairaudet eivät ole mukavia juttuja.

Tässä linkki tutkimukseen (meta-analyysi useista tutkimuksista), jossa on todettu, että suurimmat ympäristölliset (ei-geneettiset) riskit skitsofrenian puhkeamiselle muodostavat isän ikä, raskaudenaikaiset ongelmat sekä kannabiksen käyttö:

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0920996411004993

Tämä ei siis ole mitään mutu-tietoa, vaan tieteellisesti tutkittu homma.
 
Ja vaikka ap sekä muut savupäät muuta väittää miedot huumeet ovat hyvin usein portti vahvempiin aineisiin.
Johtuen kieltolaista, ei niinkään kannabiksesta. Tupakka ja alkoholi on monta kertaa tuhoisampia ja addiktoivampia päihteitä, mutta kuinka moni heistä päätyy käyttämään herskaa? Aivan...

Kannabis muuten tutkitusti nostaa älykkyysosamäärää, ja tulokset pysyivät myös käytön lopettamisen jälkeen. Itse en usko että tuo äo:n nouseminen johtuu suoranaisesti kannabiksesta, vaan monista ihmisistä vaan tulee paljon laajemmin ajattelevia, jota myötä ehkä myös opiskelevat ja lukevat sitten enemmän mielenkiintoisista aiheista, ja täten myös älykkyys kasvaa...
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
Ja vaikka ap sekä muut savupäät muuta väittää miedot huumeet ovat hyvin usein portti vahvempiin aineisiin.
Tämä ei pidä kyllä paikkansa. Porttiteoria toimii kyllä mutta portti on tutkitusti tupakasta kannabikseen mutta ei enää kannabiksesta vahvoihin huumeisiin. Ainoa portti on siinä että kannabiksen lattomuudesta johtuen sen kauppa on järjestäytyneen rikollisuuden käsissä. Mutta tähän tuo helpotusta koko ajan yleistyvä kotikasvatus joka on kuolinisku huumekauppiaille. Ja pitää nyt taas tähän loppuun muistuttaa että en itse käytä edes satunnaisesti kannabista. Ja nyt tästä joku vetää johtopäätöksen että olen pössypää koska ainahan alkoholistit ja narkit asian kiistää!:LOL:
 
Mä en halua olla pössyttelijöiden kanssa missään tekemisissä, mun mielestä se ei ole missään muodossa hyväksyttävää ja ne ketä tiedän et on pössytellyt kannabista pidemmän aikaa ovat sellasia et niistä kyl näkee sen ja se on huume, sen käyttöä ei voi puolustella mitenkään.. Ne käy jotenkin "hitaalla". Mun sisko jätti miehensä kun mies pössytteli niin paljon ja kun sisko oli omien mielenterveysongelmiensa vuoks sairaalassa ja puhuttiin siskos tapaamisessa siellä psykiatrin kanssa tosta pössyttelystä niin se psykiatri sanoi et niillä on valitettavan monta psykoosiin vajonnutta pössyttelijää osastolla et sisko teki oikein kun jätti sen miehen eikä jäänyt vierestä seuraamaan kun mies tuhoo itsensä.
 

Yhteistyössä