ajatteleeko ex-miehet vain itseään, maksaessaan minimiä?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.04.2006 klo 06:20 vieras kirjoitti:
en tiedä, me ollaan vissiin sitten jotain kummajaisia, mutta meillä kyllä riittää MAINIOSTI pojan 3v kuukausikuluiksi elarit 125euroa, äidiltä saman verran+lapsilisä 136, eli yhteensä 386euroa :) vai onko tosiaan niin, että joilla nämä minimielarit ei riitä, pitäisi sitä äitiäkin elättää...
no sä varmaan asut pienessä yksiössä hevon p.erseessä ja lapsi ei ole päivähoidossa eikä harrasta mitään. Ihanaa että tulet hyvin toimeen, kyllä nyt kannattaa tulla vi.ttuilemaan niille kenellä asiat ei ole yhtä hienosti. Kyllä tässä äidit tule omillaan toimeen, siitä ei ole kyse. sä varmaan oot sitä mieltä että jos lapsi sairastaa ja on kalliit lääkkeet niin aivan turha kerjätä niihin rahaa isältä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.04.2006 klo 08:36 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.04.2006 klo 06:20 vieras kirjoitti:
en tiedä, me ollaan vissiin sitten jotain kummajaisia, mutta meillä kyllä riittää MAINIOSTI pojan 3v kuukausikuluiksi elarit 125euroa, äidiltä saman verran+lapsilisä 136, eli yhteensä 386euroa :) vai onko tosiaan niin, että joilla nämä minimielarit ei riitä, pitäisi sitä äitiäkin elättää...
no sä varmaan asut pienessä yksiössä hevon p.erseessä ja lapsi ei ole päivähoidossa eikä harrasta mitään. Ihanaa että tulet hyvin toimeen, kyllä nyt kannattaa tulla vi.ttuilemaan niille kenellä asiat ei ole yhtä hienosti. Kyllä tässä äidit tule omillaan toimeen, siitä ei ole kyse. sä varmaan oot sitä mieltä että jos lapsi sairastaa ja on kalliit lääkkeet niin aivan turha kerjätä niihin rahaa isältä.
Kyllä tuolla summalla TÄYTYISI pärjätä kenen vaan ja asuinpaikasta riippumatta!!!Ei lapselle joka kuukausi tarvitse pyörää,toppavaatteita tms.isompaa ostaa...
Luulenpa että nämä äidit kenelle MIKÄÄN summa ei tunnu riittävän ovat kotona,eivätkä työelämässä....Menkää töihin niin helpottaa taloudellista tilannetta ja ei tarvitse kerjätä almuja exältä!Luulis hävettävän jo tuollainen ikuinen ruikutus! :headwall: :LOL:
 
Emakko
Meillä ex-ukko ei maksa elareita,tulee elatustuki valtiolta.Ja en todellakaan ajattele,että isä ajattelisi vaan itseään,hänellä vaan ei ole varaa maksaa :) Poika ei ole isällään koskaan,isä käy meidän luona poikaa katsomassa.Tulemme pojan kanssa elatustuella+muilla rahoilla toimeen ja enempää en kaipaa...Niinhän sanonta kuuluu,että rakkautta ei osteta rahalla ja poika rakastaa isäänsä vaik elatus tuleekin valtiolta :D
 
koiraharrastaja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.04.2006 klo 06:20 vieras kirjoitti:
en tiedä, me ollaan vissiin sitten jotain kummajaisia, mutta meillä kyllä riittää MAINIOSTI pojan 3v kuukausikuluiksi elarit 125euroa, äidiltä saman verran+lapsilisä 136, eli yhteensä 386euroa :) vai onko tosiaan niin, että joilla nämä minimielarit ei riitä, pitäisi sitä äitiäkin elättää...
Meillä ex-mies maksaa kahdesta kouluikäisestä yhteensä 240 e / kk ja meille se riittää. Emme tosiaan asu missään "hevonpersiissä" kunnan vuokraloukossa, vaan ihan omakotitalossa eikä edes vuokralla...Lapsilla on harrastuksia ja asianmukaiset vaatteet, eikä niitä vaatteita tosiaan tarvi joka kuukausi ostaa. Ei ex-miehen tarvi mua elättää, vaikka parempituloinen onkin. Mulle oli aikanaan erotessa itsestäänselvää, että elintaso tulee putoamaan, mutta ei tulis mieleenkään maksattaa "erotusta" lasten isällä... Niin makaa, kuin petaa! Iloista vappua kaikille! :)
 
hah hah
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2006 klo 20:57 koiraharrastaja kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.04.2006 klo 06:20 vieras kirjoitti:
en tiedä, me ollaan vissiin sitten jotain kummajaisia, mutta meillä kyllä riittää MAINIOSTI pojan 3v kuukausikuluiksi elarit 125euroa, äidiltä saman verran+lapsilisä 136, eli yhteensä 386euroa :) vai onko tosiaan niin, että joilla nämä minimielarit ei riitä, pitäisi sitä äitiäkin elättää...
Meillä ex-mies maksaa kahdesta kouluikäisestä yhteensä 240 e / kk ja meille se riittää. Emme tosiaan asu missään "hevonpersiissä" kunnan vuokraloukossa, vaan ihan omakotitalossa eikä edes vuokralla...Lapsilla on harrastuksia ja asianmukaiset vaatteet, eikä niitä vaatteita tosiaan tarvi joka kuukausi ostaa. Ei ex-miehen tarvi mua elättää, vaikka parempituloinen onkin. Mulle oli aikanaan erotessa itsestäänselvää, että elintaso tulee putoamaan, mutta ei tulis mieleenkään maksattaa "erotusta" lasten isällä... Niin makaa, kuin petaa! Iloista vappua kaikille! :)
kävin tosta toisesta ketjusta lukemassa että olet uusperheellinen että panet sitten jonkun toisen miehen maksamaan kakaroistasi. typerä ämmä. joku sinuakin siis elättää, mene itseesi, ja jatka makaamista ja petaamista
 
uskomatonta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2006 klo 22:23 hah hah kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2006 klo 20:57 koiraharrastaja kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.04.2006 klo 06:20 vieras kirjoitti:
en tiedä, me ollaan vissiin sitten jotain kummajaisia, mutta meillä kyllä riittää MAINIOSTI pojan 3v kuukausikuluiksi elarit 125euroa, äidiltä saman verran+lapsilisä 136, eli yhteensä 386euroa :) vai onko tosiaan niin, että joilla nämä minimielarit ei riitä, pitäisi sitä äitiäkin elättää...
Meillä ex-mies maksaa kahdesta kouluikäisestä yhteensä 240 e / kk ja meille se riittää. Emme tosiaan asu missään "hevonpersiissä" kunnan vuokraloukossa, vaan ihan omakotitalossa eikä edes vuokralla...Lapsilla on harrastuksia ja asianmukaiset vaatteet, eikä niitä vaatteita tosiaan tarvi joka kuukausi ostaa. Ei ex-miehen tarvi mua elättää, vaikka parempituloinen onkin. Mulle oli aikanaan erotessa itsestäänselvää, että elintaso tulee putoamaan, mutta ei tulis mieleenkään maksattaa "erotusta" lasten isällä... Niin makaa, kuin petaa! Iloista vappua kaikille! :)
kävin tosta toisesta ketjusta lukemassa että olet uusperheellinen että panet sitten jonkun toisen miehen maksamaan kakaroistasi. typerä ämmä. joku sinuakin siis elättää, mene itseesi, ja jatka makaamista ja petaamista

Kaiken maailman p.askaa täälläkin saa kaiken maailman kakarat kirjoitella. Niinkuin sinäkin hah hah, hanki vaikka itellesi elämä ja palaa sitten asiaan.
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.04.2006 klo 00:10 hyvätuloiset kirjoitti:
Erikoinen tuo lähtökohta, että naiset mankuvat rahaa ex-miehiltään. Itse olen saanut mieheni kanssa elareista taistella. Hänestä on ihan kohtuullista jättää maksamatta, kun rahat vähän tiukilla. Itselle ei tulisi mieleen yhtäkkiä lopettaa lasten ruokkimista ja keskittyä vaihtoehtoisesti uuden auton hankintaan.

On todella harvinaista, että mies maksaisi oikeasti suurimman osan lapsen elatuksesta. Ihmellistä on miten joku voi kohdella omia lapsiaan näin kylmällä tavalla mutta näitähän löytyy. En todellakaan itse saa mitään asumistukia tai muitakaan. Elatusvastuu on yksinkertaisesti siirtynyt minulle erottuamme. En oikein osannut pitää lasteni ja omaa puolta erojupakassa, ja nyt siitä kärsitään. Joku kommentoi, että itse tienattuja rahojahan ne ovat, no niin ovat kyllä minunkin rahani ja silti maksan niistä lasten kuluja. Odotan vauvaa uudessa suhteessa ja koska jään kotiin hoitovapaalle elatusvastuu, myös näistä kahdesta vanhemmasta lapsesta siirtyy miehelleni, päivähoitimaksuineen kaikkineen. Jotain outoa tässä yhteiskunnassa on kun niitä syyllistetään jotka toivovat myös toisen vanhemman osallistumista.
Jos jäät kotiin hoitovapaalle niin miksi laitat vanhemmat lapset päivä hoitoon ja maksatat sen uudella miehelläsi?Voisithan hoitaa lapset kotona itse ilmaiseksi ja virikkeinä lapsille voit laittaa heidät esim. seurakunnan ilmaiseen kerhoon joita meilläpäin ainakin on yli kolmevuotiaille kaksikertaa viikossa.
 
koiraharrastaja
Olipas harvinaisen typerä kommentti, sinä nimimerkki hah hah...Kyllä mä itse olen lapseni elättänyt, vaikka uusperheellinen nykyään olenkin. Ikinä en ole vaatinut, että nykyinen mieheni meidät yksin elättäisi...Tulin kyllä lasten kanssa toimeen ilman miestäkin. Asennekysymys, sano... :)
 
letkauttelija
[/quote]
Meillä ex-mies maksaa kahdesta kouluikäisestä yhteensä 240 e / kk ja meille se riittää. Emme tosiaan asu missään "hevonpersiissä" kunnan vuokraloukossa, vaan ihan omakotitalossa eikä edes vuokralla...Lapsilla on harrastuksia ja asianmukaiset vaatteet, eikä niitä vaatteita tosiaan tarvi joka kuukausi ostaa. Ei ex-miehen tarvi mua elättää, vaikka parempituloinen onkin. Mulle oli aikanaan erotessa itsestäänselvää, että elintaso tulee putoamaan, mutta ei tulis mieleenkään maksattaa "erotusta" lasten isällä... Niin makaa, kuin petaa! Iloista vappua kaikille! :)
[/quote]

Hyvä koiraharrastaja
Hienoa että olet saanut maattua itsellesi ja lapsille varakkaan elämän, voisin minäkin tähän heittää vanhankansan sanonnan sinun kaltaisista naisista, mutten viitsi alentua tasollesi. Sinulle ei tule hätää vaikka nykyinen liittosi kariutuisi koska sinullahan on takataskussa tämä makaamishomma, aina tulee miehiä jotka huolii kaltaisesi naisen. pistetääs tässä lopussa: niin metsä vastaa kuin sinne huutaa
 
koiraharrastaja
Kuules "letkauttelija", kyllä mä ite oon rahani tienannu! Uskomatonta, että noin typeriä ihmisiä, kuin sinä edes on...Olet ilmeisesti sitä mieltä, että mies tienaa perheessä ja elättää naisen?!?
Enkä kertaakaan ole kehunut tuloillani, toimeen tullaan ja se riittää mulle. Ulkomaanmatkoihin tms. ei ole varaa, mutta meillä on hyvä näin, lastenkin on hyvä tietää pienestä lähtien, ettei kaikkea voi saada. Pointtini olikin alunperin, että vähemmälläkin voi tulla toimeen. Kaikki eivät ole katkeria ex-puolisoilleen, eikä ole tarvetta "viedä tuhkiakin pesästä"! :)
 
Jos joku haluaa pärjätä minimillä ja kunnian siitä itselleen vetää siitä vaan. Kyllä itse ainakin haluan tarjota lapselle parempaa kuin UFF:n vaatteita tai huonointa laatua. On outoa, jos eron myötä myös kiinnostus lapseen rahallisen panostamisen kautta lopahtaa. Äiti ei pystyt enää samassa mittakaavassa lapseen rahaa laittamaan, kustantaahan hän muun elämisen yksin.

Luulisin, että jos lapset etävanhemmalla joitakin vkl kuussa, ei tarvi samaa varustusta ja tilaa kuin vakikodissa.

Kyllä varmasti moni sen rahan lapseen laittaa, ja moni käy kokopäivätyössä koulutettunakin, mutta tosi asia on että kun on yksi ansaitseva perheessä, sillä ei paljoa kateta.

Mielestäni on tärkeä myös se missä asutaan, että lapsi pääsee kunnon kouluun, kyllä koulumenestyksen vaikuttaa myös ilmapiiri. Pientä ei pitäisi laittaa pitkiä bussimatkoja ym. kulkemaan koulun takia?
 
minä-76
Tosiasiahan on se että toiset tulevat toimeen pienemmilläkin rahamäärillä ja toisille ei rahat riitä vaikka sitä kaataisi saavilla ovista ja ikkunnoista. Mä maksan melkein 500 euroa lapsista kuukaudessa. Ei kuulema tahdo rahat riittää mihinkään. On iso asunto mistä "vuokraa" jää tod. näk. n.250-300e maksettavaksi tukien jälkeen, päivähoito ilmanen, jne. Joku ei sovi yhtälöön. Yksineläjän ts. etävanhemman on paljon vaikeampi säästää rahaa kuukausittaisissa menoissa, kun ei oo asumistukia, edelleen kaikki muut asumiseen ja lastenhoiton menevät kustannukset menee nettona palkasta, yhdelle ihmiselle "ylisuuri" asunto, jotta saa ylpäätään lapsia luokseen omalla "vuorolla" jne. Voinhan olla väärässä mut oon kuitenkin laskeskellu et mulle jää suhteessa reilusti vähemmän rahaa kuukaudessa ku ex:lle.
 
tollot
Kuinka kehtaatte valittaa, kun kuitenkin ne elarinne saatte!? Ja mitäs nämä muut ovat "lähiäitejä" arvostelemaan? Mistäs h.elvetistä te niin varmana voitte sanoa, miten paljon kenenkin elämiseen menee? Olisitte nyt vaan hiljaa...
Mä sain revittyä itteni ja kaks lastani irti pahoinpitelijän,alkoholistin äijän (siis lasteni isän) verkosta. Pitkän ja tuskaisan (uhkailuntäyteisen) eroprosessin aikana sainkuulla äijän koko suvulta olevani typerä ämmä, joka ei osaa arvostaa "kunnon miestä" (ex esitti kaikille ihan muuta kuin oikeasti on).. Alusta astikaan en olisi edes uskaltanut häneltä vaatia elatusrahoja enkä sen puoleen muutakaan apua rahassa tai missään muussakaan, lapsia hän ei luokseen ottanut muutakuin silloin, kun oma äitinsä niitä suostui hoitamaan. Elätin käytännössä lapseni yksin, vaikka olin hoitovapaallaja sain älyttömän vähän rahaa. Mielestäni minulle kyllä kuului ja kuuluu asumistuet ja lapsilisät! Vai eikö kuulu?
Jossain vaiheessa minun oli sitten haettava ne h.elvetin elarit kunnalta, kun ex ei suostunut pennilläkään avustamaan ja sosiaalitädit alkoivat jo painostaa minua jotain tekemään. Elatusrahat kun KUULUVAT LAPSILLE EIVÄTKÄ KUMMALLEKAAN VANHEMMISTA!!!!!!! Ei siis ole kyse "lähiäidin" ahneudesta vaan puhtaasti lain säätämästä tosiasiasta!
Ei pitäisi olla lähiäidin ongelma se, että saako exä miten paljon rahaa vai saako mitään. Huolehtisi omista asioistaan itse. Minä olen ainakin saanut kuulla ihan tarpeeksi tästä aiheesta exäni puolelta, vaikken ole mitään vaatinutkaan! Päinvastoi, äijä on minulta vaatinut rahaa lainaan useinkin, sillä perusteella, että minä saan elatustuet. Hän kun kuvittelee olevansa oikeutettu KUNNAN maksamiin rahoihin, jotka nyt sattuvat oman tyhmyytensä takia menemään hänen ulosottotietoihinsa :LOL:
Voi rakkaat ihmiset, jos todellakin noin typerään sävyyn näistä asioista väittelette, kehottaisin teitä ottamaan selvää siitä, millaista yh-elämä minun tilanteessani on... :/
 
mies-76
Tää keskustelu ei mun käsittääkseni liittyny siihen kuinka kurjaa elämä voi olla. Kyse oli rahasta, niin raadollista ku se onkin. Mä uskon että sulla on ollu hirveää väkivaltaisen alkoholistin kanssa, mut se on eri asia se.
Ei näitä kannata henkilökohtaisesti ottaa varsinkaan kun ei tunne muiden kirjottajien ajatuksen juoksua. Joku voi tarkoittaa paljon laajempaa kokonaisuutta kuin osaa tekstiin sisällyttää ja toisella tilanne voi olla toisinpäin.
 
tollot
Rahastahan minäki puhuin. Eikä ollu ollenkaan tarkotus omaa kurjuuttani ihmetellä ja itteäni säälitellä, vaan tarkotukseni oli sanoa, kuinka typeriä ihmiset voi olla vaahdotessaan päivänselvistä asioista!
Ja kuinka alentavaa ja nöyryyttävää se voi yh:lle olla, kun joka tuutista huudetaan, et yh:t, nämä "lähiäidit" (että osaa muuten olla oksettava sana) ovat poikkeuksetta ahneita ja rahanhimoisia!
Ikinä, ei ikinä pidä mennä yleistämään tuollaisia asioita, tai poikkeuksetta säälimään "etäisä"-parkoja elämän kurjuudesta!
Edelleen suosittelen olemaan näistä asioista hieman hiljempaa, ennenkuin on kokenut IHAN OIKEAA kovaa elämää. Sen jälkeen kannattaa tulla vaahtoamaan näistä "niin tärkeistä" kurjuuskysymyksistä!
 
tollot
...pahoittelen raivoamistani! Edelleenki näen punaista samantien, kun joku suunsa avaa tässä asiassa, varsinkin, jos huomaan löytäväni samoja mielipiteitä, kuin exälläni oli.
Olenpahan mielipiteeni sanonut. Hyvää teki kun sai purkautua! :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2006 klo 13:20 tollot kirjoitti:
Rahastahan minäki puhuin. Eikä ollu ollenkaan tarkotus omaa kurjuuttani ihmetellä ja itteäni säälitellä, vaan tarkotukseni oli sanoa, kuinka typeriä ihmiset voi olla vaahdotessaan päivänselvistä asioista!
Ja kuinka alentavaa ja nöyryyttävää se voi yh:lle olla, kun joka tuutista huudetaan, et yh:t, nämä "lähiäidit" (että osaa muuten olla oksettava sana) ovat poikkeuksetta ahneita ja rahanhimoisia!
Ikinä, ei ikinä pidä mennä yleistämään tuollaisia asioita, tai poikkeuksetta säälimään "etäisä"-parkoja elämän kurjuudesta!
Edelleen suosittelen olemaan näistä asioista hieman hiljempaa, ennenkuin on kokenut IHAN OIKEAA kovaa elämää. Sen jälkeen kannattaa tulla vaahtoamaan näistä "niin tärkeistä" kurjuuskysymyksistä!
Siinä olet kyllä ihan oikeassa, ettei pitäisi yleistää...se rahanhimo tässä yh:na ja opiskelijana olemisessa on (mulle) lähinnä ISO vitsi.Noh, toisaalta, koska mä tiedän mikä olen tai en ole niin en jaksa ottaa noita läpätyksiä "syvälle syrämmeen". Antaa jokaisen vaahdota mitä mielii.
Ollaanhan me ihmiset muutakin kuin yh:ta, lähiäitejä tai etäisiä...mut koska ihmismieli mielellään kategorisoi yleistettäessä, niin varmaan siksi palstat on pullollaan näitä "lähiäidit on sitä ja tätä"-juttuja. :LOL:
 
mies-76
Tää netti on siitä hyvä paikka vaahdota, et täällä ei ainakaan kenenkään korvat kärsi. Toisaalta täällä ei myöskään äänensävyt kuulu. En oo nyt pyytelemässä anteeks kirjottamisiani, mutta tuntu että nim. tollot otti mun jutusta herneet nenään. Mun tarkotus ei ollu provosoida ketään omilla henk. koht. kokemuksillani, ainoastaan kertoa minkälaisia vaihtoehtoja näennäisesti on olemassa. Mä en voi kertoa kuin yhdestä. Toivottavasti ei koko päivä oo pilalla nim. tollot :)
 
tollot
Tollolla on ihan hyvä päivä, ei menny pilalle! Toivottavasti ei muidenkaan päivä menny pilalle tai tullu ainakaan kovin pahamieli mun vaahtoamisesta!
Just hetki sitten jouduin taas törmäyskurssille sen ex-äijän kanssa, samoista raha-asioista taas. Oli varmaan sit turhan pinnalla mielessä ne asiat ku tän sivuston avasin!
Enkä vetäny herneitä! Älkää tekään!
B)
Toivotan kaikesta huolimatta mukavaa päivänjatkoa kaikille! :D
 
mies-76
samoin:) Omia kokemuksia rahahuolista: Niiden(rahahuolet) käydessä isosti päälle, näkökenttä tuppaa kaventumaan. Jos vaan mitenkään pystyy työntämään asian sivuun vaikka vaan hetkeks, kaikki tuntuu jotenkin helpommalta ja saattaa tulla jopa sellanen "mikä tahansa onnistuu" tunne. Sama saattaa päteä muihinkin asioihinkin....
 
tollot
Etköhän sä ihan totta puhu...
Mulla ainaki helpotti jo pelkästään se, et sain "huutaa" maailmalle pahaa mieltäni tästä asiasta. Täällä se onnistuu, kun kukaan ei oikesti kuule, eikä kukaan tunne.. Tässä kultareunaisessa ympäristössäni ei sovi olla vihainen mistään, ettei vaan kukaan ajattele näin: "Jaaha, tuokin yh on noin lopussa..."
No, taisi luiskahtaa hieman aloitustekstistä sivuun..
Yritetään pärjätä! :hug:
 
mies-76
Niinpä!
Luin tossa toista ketjua ja täytyy sanoa että ihan oikeasti säälittäviä arvostelijoita näyttää riittävän. Ja onhan niihin törmänny "elävässä elämässäkin". Vaikka lapset ei mun luona asukkaan eli en lue itseäni yksinhuoltajaksi, kyllä mulla hermo menee jos joku teinikloppi tai 35v p.skamaha tulee esim. raflassa kysymään josko tietäisin missä ravintolassa pyörii yh:jia, jne... Toi nyt ei sen enempää liity sun viittaukseen väsymyksestä, mut surullisen yleisiä noi alentavat mielipiteet on. Toivottavasti pystyt(tte) pitämään itses noiden asioiden ja asiattomuuksien yläpuolella. Ihailtavaa jos pystyt purkamaan itseäs muualla ku lasten kuullen, tunnen ihmisiä jotka ei siihen pysty ja pikkuihmiset ei sitä ymmärrä...
Kiitos tänkaltasesta työpäivästä ;) Meneehän nää välillä näinkin...
 
nainen-67
Näistä rahoista puhuttaessa usein myös unohtuu, että joku saattaa yksinhuoltajanakin maksaa lapsestaan 200 euron päivähoitomaksua, niin kuin minä aikoinani tein. Silloin minimielari olisi minustakin tuntunut vitsiltä.
Ihan selväähän on, että jos tienaa enemmän, tietyt kulut ovat suuremmat, esim. minulla ei silloin aikoinaan ollut mitään mahdollisuuksia tulorajallisiin vuokrakämppiin ja vapailla markkinoilla ne sitten vain ovat kalliimpia.

Jos joku tulee jollakin summalla hyvin toimeen, toinen voi joutua kiristämään kummasti vyötä. Ja nämä kaikki johtuvat yhteiskunnantukiviidakosta, josta joku toinen voi saada kaikki tuet, ja toinen ei mitään.

Itse sain yh:na tukina vain lapsilisän yh-korotuksen ja exäni maksaman elatusmaksun.

Nyt uusperheellisenä en koe edelleenkään exäni elättävän muita lapsiani, esikoinen nyt jo 9-vuotias, on ainoa perheessä, joka saa uusia vaatteita, nämä tosin säästyvät pienemmille (ehkä, nykyään alkavat jo olla loppuunkuluneita), samoin harrastusvälineet siirtyvät häneltä pienemmille. Mutta ruokaan, omaan huoneeseen, hygieniaan, harrastuksiin, iltikseen, vakuutuksiin (exän kanssa yhdessä otettuihin) jne kuluu ihan koko elari, lapsilisä (ilman lapsikorotusta) ja itseltäni vielä samanverran ellei enemmänkin rahaa.

Nyt maksetaan sitten harrastuksista, iltapäiväkerhosta ja vaatteet sen kun kallistuvat koon kasvaessa. Eikä tuolla lapselle enää mikä tahansa kelpaakaan. Julmaa on, kun koulussa haukutaan toisen vaatteet tai harrastusvälineet vääränmerkkisiksi :(.

Tyytyväinen toki olen, että exä maksaa, vaikka ei ikinä rahat tulekaan tilille sinä päivänä kun niiden pitäisi, eli niiden varaan ei voi laskea yhtään mitään. Hyvä kun joskus tulevat.
 
Etävanhempi voi tehdä uudeessa liitossa lapsia, mutta elatusmaksut pysyvät samana koko ajan. Ne nuoremmat ja uuden liiton lapset siis saavat vähemmän. Jos perheen talous on tässä kuussa tiukempi, lähilapset siitä kärsii, ei etälapset, sillä etälasten elatukseen ei vaikuta väliaikaiset notkahdukset. Lähilasten elämään se vaikuttaa.


NO, EIHÄN SE NYT IHAN NOINKAAN OLE! Että uuden liiton lapset jäisivät vähemmälle, isän (tai äidin) pitäisi maksaa yli puolet tuloistaan etälasten äidille (tai isälle). Jos maksaa vain elatusmaksun, mikä yleensä on vain pieni murto-osa tuloista, kaikki jäljelle jäävä mammona jää uusille lapsille/perheelle. Ja onhan perheessä myös toinen aikuinen, jonka tulot ovat yhteisen lapsen hyväksi, eikös vaan? Lisäksi nämä uudet lapset saavat pitää isän (/äidin) koko ajan lähellään, mitä etua etälapsilla ei ole.
Tässä vain ei taas nähdä "metsää puilta"!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2006 klo 21:01 Essu kirjoitti:
Etävanhempi voi tehdä uudeessa liitossa lapsia, mutta elatusmaksut pysyvät samana koko ajan. Ne nuoremmat ja uuden liiton lapset siis saavat vähemmän. Jos perheen talous on tässä kuussa tiukempi, lähilapset siitä kärsii, ei etälapset, sillä etälasten elatukseen ei vaikuta väliaikaiset notkahdukset. Lähilasten elämään se vaikuttaa.


NO, EIHÄN SE NYT IHAN NOINKAAN OLE! Että uuden liiton lapset jäisivät vähemmälle, isän (tai äidin) pitäisi maksaa yli puolet tuloistaan etälasten äidille (tai isälle). Jos maksaa vain elatusmaksun, mikä yleensä on vain pieni murto-osa tuloista, kaikki jäljelle jäävä mammona jää uusille lapsille/perheelle. Ja onhan perheessä myös toinen aikuinen, jonka tulot ovat yhteisen lapsen hyväksi, eikös vaan? Lisäksi nämä uudet lapset saavat pitää isän (/äidin) koko ajan lähellään, mitä etua etälapsilla ei ole.
Tässä vain ei taas nähdä "metsää puilta"!
Voihan se lähivanhempikin tehdä uusia lapsia, samalla logiikalla pitäisi elatusmaksujen nousta, jotta lähivanhemmalla on enemmän varoja uusiin lapsiin.

Kummaa ajattelua, että ne "entiset" lapset voisi unohtaa, tai olisi vähempi arvoisia....
 

Yhteistyössä