Ajattelin kokeilla tällaista arjessa säästämistä

  • Viestiketjun aloittaja Non compos mentis
  • Ensimmäinen viesti
Non compos mentis
Ensi kesäksi on jo suunnitelmat valmiina loma mielessä. Kunnianhimoiset tavoitteet syövät rahaa ja siksi säästämisen voisi aloittaa nyt heti.

Ajattelin palata vanhaan talouskassa-menettelyyn. Ajattelin, että kuun alussa nostaisin 240 euroa. 40 euroa menisi sellaisenaan jemmaan lomaa varten, se on meidän perheen "turhien herkkujen" osuus kuukaudessa. Lasten kanssa sovimme, ettei nameja vaan säästetään ne rahat. 200 euroa olisi varattu ruokaan. Saa nähdä riittääkö nousseilla ruoan hinnoilla, mutta tarkoitus olisi käydä viikoittain 50 eurolla kaupassa ja siinä kaikki.

Jaa omat vinkkisi! Jos kiinnostuneita on, voisimme viikoittain raportoida säästämisen sujumisesta?
 
  • Tykkää
Reactions: as if
---
Mä en näe mitään järkeä "kituuttaa" vuotta ilm an mitään herkkuja vain päästäkseni sitten lomalle. Mun yksi kaveri tekee noin ja mun käy oikeesti sääliksi niitä lapsia...
 
"meikä"
Lapsen tilille laitetaan kaikki ylimääräinen, käytetään niitä sitten talon rakennukseen liittyvien laskujen maksuun.

Kun omalla tilillä ei ole paljon rahaa niin ei sitä käytäkään mihinkään turhaan. Ruuasta ei kyllä tingitä yhtään.
 
Non compos mentis
Mä en näe mitään järkeä "kituuttaa" vuotta ilm an mitään herkkuja vain päästäkseni sitten lomalle. Mun yksi kaveri tekee noin ja mun käy oikeesti sääliksi niitä lapsia...
Etkö usko, että toka- ja nelosluokkalainen voisivat jo itse antaa myöntymyksensä sille, että ovat ilman nameja kotosalla (synttäreitä ja kyläreissuja toki on, jolloin niitä saa kuitenkin?) voidakseen päästä tiettyyn säästötavoitteeseen? Yhdessä ollaan tässä lomakohde mietitty ja täysin lasten mieltymysten mukaan mennään sen kanssa.
 
dfdf
[QUOTE="meikä";24002589]Lapsen tilille laitetaan kaikki ylimääräinen, käytetään niitä sitten talon rakennukseen liittyvien laskujen maksuun.

Kun omalla tilillä ei ole paljon rahaa niin ei sitä käytäkään mihinkään turhaan. Ruuasta ei kyllä tingitä yhtään.[/QUOTE]

Vanhemmat eivät saa käyttää lapsen tilillä olevia rahoja, ne ovat lapsen rahoja.
 
  • Tykkää
Reactions: sunniee
kyllä
Hyvä idea mutta oikeastikko meinaat pärjätä tuolla summalla viikon? Montako teitä on? Jos tuo onnistuu, niin haluaisin ehdottomasti kokeilla sun metodia, sillä rahaa palaa ihan jonnekkin turhuuksiin.
Mä voisin aloittaa säästämisen lopettamalla lehtien ostelun. Sillä saisin jo varmaan satasen kuussa säästöön.
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;24002663:
Hyvä idea mutta oikeastikko meinaat pärjätä tuolla summalla viikon? Montako teitä on? Jos tuo onnistuu, niin haluaisin ehdottomasti kokeilla sun metodia, sillä rahaa palaa ihan jonnekkin turhuuksiin.
Mä voisin aloittaa säästämisen lopettamalla lehtien ostelun. Sillä saisin jo varmaan satasen kuussa säästöön.
Meitä on kolme. Sen summanhan voi sitten nostaa, jos siitä ei kerrassaan tule mitään.
 
"pinni"
Minä laitan aina palkkapäivänä kuun alussa 50 euroa matka-, vara, ja kotitilille säästöön. Jos kuun lopussa tilillä on vielä ylimääräistä, niin määrästä riippuen joko jaan sen tasan noille kolmelle tilille tai laitan kaiken yhdelle tilille.
 
"vieras"
Realistisuus kadoksissa. Meidän perhe, 2 aikuista ja 1 lapsi. Viikossa ruokaan menee rahaa ehkä n. 100e. sisältäen toki kaikki herkutkin. Mutta miksi ette säästäisi jossain muussa kuin ruuassa? Vaikka huvituksissa? Kuinka usein te vanhemmat käytte viihteellä? Kuinka usein perhe käy ravintolassa syömässä? Noista asioista kannattaisi lähteä...
 
vrs
[QUOTE="vieras";24002700]Realistisuus kadoksissa. Meidän perhe, 2 aikuista ja 1 lapsi. Viikossa ruokaan menee rahaa ehkä n. 100e. sisältäen toki kaikki herkutkin. Mutta miksi ette säästäisi jossain muussa kuin ruuassa? Vaikka huvituksissa? Kuinka usein te vanhemmat käytte viihteellä? Kuinka usein perhe käy ravintolassa syömässä? Noista asioista kannattaisi lähteä...[/QUOTE]

Kaikki ei käy viihteellä tai ravintolassa, pahapa tyhjästä on nyhjästä.

Miksi olisi huono karsia herkut pois? Jos lapsetkin ovat juonessa mukana...?
 
"vieras"
Meitä on 2 aikuista ja 1 lapsi, usein menee vain 50-60e/kk ruokaan, paljon syödään myös kasvisruokia (linsseistä/pavuista/kikherneistä) yms. ja ihan monipuolisesti ja tarpeeksi syödään. Ei mitenkään mahdoton ajatus.
 
"Pikkuinen Jättiläinen"
Aika pienellä summalla ajattelitte selvitä. Ja vuosi tuntuu pitkältä ajalta. Ehkä itse miettisin kaiken muun ensin missä voisi säästää: kilpailuttaa sähköyhtiön, ottaa edullisin nettiyhteys/kännykkäliittymä, lopettaa lehtitilaukset jne.

Ja ihan mielenkiinnosta: meneekö teillä nyt tuo 240 e/kk ruokaan ja tuosta on tarkoitus nyt laittaa säästöön se 40e?
 
"vieras"
minne matka? jonnekin kauas oletan..

no esim. ulkona syöminen tai siis sen vähentäminen on yks tapa säästää. se,että siirtää rahaa heti säästöön toimii myös. ei tuhlaa "vahingossa"..
 
Melko mukavaa, kun heti lytätään :D

Mutta siis joops, kuulostaa hyvälle. Mä olen monasti suunnitellut aloittavani salasäästämisen, eli etten kertoisi miehelle mitään. Ja sitten joku kaunis päivä kertoisin ylpeänä, että mullapas onkin ylimääräinen tonni, mitäs me sillä tehdään :D Ainoa vaan, että ei sen tonnin säästäminen nyt ihan viikossa suju. Vuosikin tuntuu vähän naftilta ajalta, jos meinaan säästää sen siten, ettei mies huomaa sitä.

Ja mä + säästäminen vähänkään pidempiaikaisesti = ei toimi. Mutta ehkä mä vähän saisin syrjään. Mies säästää ja s-bonukset säästetään...jos on 3 säästötiliä, niin ehkä niihin yhdessä kasvaa sitten vähän suurempi summa?!? :)
 
Non compos mentis
[QUOTE="vieras";24002700]Realistisuus kadoksissa. Meidän perhe, 2 aikuista ja 1 lapsi. Viikossa ruokaan menee rahaa ehkä n. 100e. sisältäen toki kaikki herkutkin. Mutta miksi ette säästäisi jossain muussa kuin ruuassa? Vaikka huvituksissa? Kuinka usein te vanhemmat käytte viihteellä? Kuinka usein perhe käy ravintolassa syömässä? Noista asioista kannattaisi lähteä...[/QUOTE]

No ei se kovin pahasti kadoksissa voi olla, koska olen seurannut plussa- ja s-bonus -otteita kuukausittain, eikä kovin paljon yli 200 euroa ole kuussa mennyt. En käy viihteellä, ei ole toista osapuolta. Emme juurikaan käy ravintoloissa niin, että itse maksaisin.

Säästän toki muutenkin, esim. olen kilpailuttanut sähkösopparin justiinsa ja vakuutukset samoten, liittymissä on päästy mukavan alhaisiin kuluihin puhelinten osalta ja tein suoramaksusopparin matkakortista, joten joka 12. kk on ilmainen.

Ei halpa ruoka ole sama kuin epäterveellinen ja paha ruoka.
 
"äippä"
aika pieneltä summalta tuntuu, on varmaan muitakin kohteita mistä säästää kun ruoka. jos viidellä kympillä viikossa saat ruoat, hygienia ym. tarvikkeet niin sanon vaan, että saavutus sinänsä.
 
"vieras"
Kaikki 50snt kolikot purkkiin, niistäkin tulee ihan kiva potti vuodessa.
Isoja ruokamääriä, että voi sitten pakastaa ja syödä sieltä ettei aina tarvi kauppaan mennä.

Mua kans kiinnostaa minne matka?
 
Non compos mentis
[QUOTE="Pikkuinen Jättiläinen";24002762]Aika pienellä summalla ajattelitte selvitä. Ja vuosi tuntuu pitkältä ajalta. Ehkä itse miettisin kaiken muun ensin missä voisi säästää: kilpailuttaa sähköyhtiön, ottaa edullisin nettiyhteys/kännykkäliittymä, lopettaa lehtitilaukset jne.

Ja ihan mielenkiinnosta: meneekö teillä nyt tuo 240 e/kk ruokaan ja tuosta on tarkoitus nyt laittaa säästöön se 40e?[/QUOTE]

Tuo 40 euroa vaan on tuplattu osuus perjantain herkuista. Eli aiemmin ollut 5 euroa per perjantai nameihin.
 
halipupu harmaana
Mites vaatehankinnat, harrastukset, matkakulut jne...? Kyllä sitä rahaa menee yleensä muuhunkin kuin ruokaan ja karkkiin.

Aika paljon säästää, kun ei ole omaa autoa, käyttää pyörää ja jalkoja niin paljon kuin mahdollista. Ostaa vaan sitä mitä tarvitsee, leipoo ja tekee ruoan itse ja laittaa pakkaseen jos jää yli ja käyttää kaupan tarjouksia hyväkseen.
 
Paras säästökeino on mun mielestä se, että jokaisesta tilille saapuvasta summasta laittaa tietyn prosenttiosuuden toiselle (säästö)tilille. Esim. mulle tulee Kelan rahoja 3krt kuukaudessa ja jos jokaisesta laitan sen kympinkin, on se jo 30€ kuussa... Sitten lisäksi laitan ylimääräisiä kymppejä sillon ku on. Taitaa säästötilillä olla tällä hetkellä reilut 600€ ja olen yhden ulkomaanmatkan jo tehny lasten kanssa :)
 
Non compos mentis
[QUOTE="äippä";24002830]aika pieneltä summalta tuntuu, on varmaan muitakin kohteita mistä säästää kun ruoka. jos viidellä kympillä viikossa saat ruoat, hygienia ym. tarvikkeet niin sanon vaan, että saavutus sinänsä.[/QUOTE]

Ei niihin hygieniajuttuihin nyt niin paljon mene? WC-paperia kerran kuussa, sampoopullo ehkä joka toinen kk, tiskiainetta ja pyykinpesuainetta ostan n. 3 kertaa vuodessa? Siteet, joo, mutta ei sekään ole iso summa.
 
"Pikkuinen Jättiläinen"
Ei se varmaan sitten ole mikään mahdoton tehtävä, jos siis jo nyt menee ruokaan se n. 200e. Jos lähtotilanne olisi eri, esim. meillä menee n. 450 (sisältää vaipat ym.) niin olisi aika iso muutos yrittää pudottaa summaa 200 euroon yhtäkkiä.
 

Yhteistyössä