Alkaako synnytys aina pitkillä ja TOSI kivuliailla supistuksilla?

  • Viestiketjun aloittaja feniaaa
  • Ensimmäinen viesti
feniaaa
AIna sanotaan että "kyllä sen tietää kun supistukset alkaa jotka johtaa synnytykseen".. onko aina näin? mietin kun on n. 15min välein tullut tosi napakoita harkkasupistuksia mutta kestävät sen 20 sekuntia. onko se niin että synnytystä ennakoivat alkavat aina pitkinä ja todella kivuliaina?
 
"vieras"
Ei, suurimmalla osalla taitaa alkaa harvoin ja ei kovin kivuliaina ja tihenee ja kipeytyy pikkuhiljaa. Mutta ne oikeat on (lahes) kaikilla oikeasti kipeita kun alkaa olla tosi kyseessa. Mutta meit aon niin moneksia, kaverilla syntyi lapsi 35min ekasta supparista :D
 
Noup
Noh, mulla ne ei ollut edes mitään kovin kivuliaita, mutta kas kummaa kun lopulta menin synnärille, niin olin jo 3cm auki... Siitä eteenpäin ne kyllä sitten alkoivat tuntumaan ihan eri tavalla...:/ Mutta mulla oli harvinaisen nopee synnytys, joten ehkä ei oo paras mahdollinen vertailupohja...:) Jos vaan yhtään siltä tuntuu ja mahdollisuus on, niin näytille vaan, kuitenkin sitä epiduraalia kun ei enää saa jos oot "liikaa" auki, ja aluksi "kivuton" synnytys voi muuttua pitkäksi ja kivuliaaksi...
 
"jonnas"
No mä en olis tiennyt. Supisteli monta päivää ennen synnytystä ja en enää tiennyt että mitä supistuksia ne olivat. Onneksi meni vedet, muuten olisin synnyttänyt yksin kotona...positiivista oli että supistuksiin ehti tottua niin ettei tarvinnut kivunlievitystä kun tosissaan alkoi tapahtumaan. Sairaalassa olin 5 senttiä auki ja salissa ehdin olla 1,5 tuntia korkeintaan. Ja olin sentään toista kertaa asialla. Ensimmäisestä supistukset alkoivat noilla harjoitussupistuksilla, kovenivat ja välit lyhentyivät pikkuhiljaa, niinkuin normaalistikin menee.
 
.
Kivuliaat tuli vasta sairaalassa, mutta kyllä ne oikeat supistukset silti tunnistaa. Eikä niitä voi mitenkään verrata harjoitussupistuksiin, itsellä ainakin tuntui ihan eri paikassa ja erilaisina, ja ensin 15min välein ja pikku hiljaa välit lyheni.
 
No ei tosiaankaan. Synnytykset on erilaisia, mut kyllä sen YLEENSÄ tietää ko on tosi kyseessä. Mulla oli harjotussupistuksia viikkotolkulla ja yhtäkkiä pamahti kovat päälle, onneksi olin jo sairaalassa, muuten ois kotia syntyny. Ja se tosiaan tuli yllätyksenä, ekan aikana hulahti reippaasti vettä.
 
"jonnas"
Ja minulla ne supistukset olivat melko samanlaisia koko ajan. Alkoivat neljä päivää aikaisemmin ja päättyivät likan syntymään. Väli tietenkin tihentyi loppua kohti ja paineen tunne lisääntyi kun ponnistusvaihe tuli.
 
"Vieras"
Mulla alkoi synnytys epämääräisellä ja kovalla alavatsakivulla. Alkuun ei siis supistellut mitenkään oli vain kovaa alavatsakipua. Kun varsinaiset supistukset alkoivat niitä tulikin sitten 2 min välein ja olivat todella kipeitä. Onneksi olin tullut sairalaan jo alavatsakivun vuoksi ja pääsin saliin (tosin jouduin odottamaan kun oli ruuhkaa) ajoissa, että ehdin saamaan spinaalin. Uudelleensynnyttäjät, ottakaa spinaali jos vaan mahdollista, todella hyvä!
 
eiei
Mulla alko torstaina 9km kävelyn jälkeen supistuksia olemaan 15-20min välein, ei ollu kipeitä. Seuraavana päivänä ne jatku edelleen samanlaisina,olin kuitenki saanu nukuttua ku oli sen verran lieviä. sitten päivän mittaa ne alko vähän tuntumaan, ei nyt voi sanoo et hirveen kipeinä mutta tuntu kuitenki. Sitten menin lenkille taas, kävelin noin 40min ja sen jälkee ne tuli vähän kipeiks ja 5min välein. Menin illalla sairaalaan ja ne jatku koko yön, tuntu jo niin etten saanu nukuttua ja vesi tuli välillä silmiin. mutta oli vaan 1cm auki ja kanava hävinny. aamulla harveni 15min välein. lähettiin käymään kotona, menin saunaan ja 40min kävelylle taas ,sitten tiheni 5min välein ja oli kipeitä . taas sairaalaan myöhemmin illalla, ei tapahtunu mitään kohdunsuulla vaikka oli koko ajan 5min välein suht kipeitä. aamulla puhkastiin kalvot ja sit vasta alko ne järkyttävän kovat supistukset jotka sai paikat aukeemaan muutamassa tunnissa 6cm mutta siihen taas tyssäs eikä mitään tapahtunu kohdunsuulla moneen tuntiin. lopulta laitettiin tippa jota ei eka meinattu laittaa ku supistukset oli jo niin hirveitä ja tiheitä (1-2min välein) ja pitkiä, ja sitten lopulta siitä joku muutama tunti eteenpäin vauva synty.

Oho tulipa pitkä selostus.
Mutta ei siis aina ala.
 
"vieras"
mulla supisteli kans 4päivää ennen syntymää aika rankastikin. Välillä tuntu ettei pysty käveleen ja olin ihan varma et pian se lähtö tulee. Otin kuitenki aika rennosti, tein kaikkea, siivoilin, pesin mattoa, saunoin:) Aina sen verta ku jaksoin. Välillä ku kellotin niin suppareita saatto tulla silleen 10min välein ja muutaman tunnin ajan, mut kuitenki sit rauhottu taas. Yks yö se sitte oli, heräsin aamuyöstä, ei voinu nukkua. n. 7min välein supisteli ja ajattelin et kyl mä kestän. Pari tuntia valvoin ja kävelin ympäri kämppää ku ei voinu istua. Sit alko suorastaan sellaset poltot ettei mikään supistus ollu vielä ollut sellanen. Täyty vaan keskittyä itse supistukseen ja samantien ties mistä on kyse. Odottelin vielä jonku aikaa ja kaikki olivat näitä kipeitä supistuksia. Ei muutaku synnärille vaan. Poikavauva saatiin 6h:n päästä syliin.
Näin mulla, mutta kaikkihan ovat yksilöitä.
 
aina ei voi tietä mitkä supistukset johtaa synnytykseen.. kerronpa tässä omani

eka muksu.
supistelut alkoivat noin klo.7 aikoihin.. no koska ekaa odotin niin miehelle sanoin et sairaalaan on päästävä... viivyteltiin kotona tovi. n.klo 10.00 oltiin sairaalassa jolloi kohdunsuu auki 6cm. lapsi syntyi sit klo13 paikkeilla. et just sopivaan aikaan mentiin

numero 2
heräsin supisteluihin klo.5 mut nukuin vielä sen jälkeen yli kuuteen. klo 6.45 tuntui et sairaalaan kait pitäisi tänään vielä päästä. ja ambulanssin tilasin klo 7. klo 7.26 oli lapsi maalimassa. et tässä ei todellakaan tiennyt milloin sairaalaan pitää mennä..

numero 3
18.40 tuli ensimmäinen supistus jonka jälkeen niitä tuli ehkä noin 5min välein. ei niin hirveän kivuliaana. 18.15 iski paniikki et muksu syntyy puolen tunnin sisään. ja niinpä ambulanssi ja sairaalaan jolloi muksu synty 19.46

et jos hiemankin tuntuu et synnytys alkamassa niin sairaalaan mä en kenellekään toivo kotisynnytystä (niinkui itelle kävi kakkosen kohalla) se nimittäin jättää taaksesa aika moiset traumat
 
"Annika"
Esikoisen kohdalla mulla alko vesien menon jälkeen supistukset samantien tosi kovina. Mutta siis vedet meni ja siitä tiesin että synnytys on käynnissä.

Kolmosen kohdalla meni myös vedet mutta supistukset sen jälkeen oli parin tunnin ajan ihan samanlaisia ja samanmittaisiakin kun raskauden aikana harjoitussupistuksetkin. Eli niistä en ois heti osannu mitään kyllä aavistaa. Mutta kyllähän ne siitä sitten muuttui :)
 
Mulla alkoi kumpikin ihan kivuttomilla supistuksilla joita tuli säännöllisesti alle 10 min välein. n. vrk noiden alkamisesta on vauva ollut maailmassa kummallakin kerralla.

Kuopuksesta ähisin miehelle yöllä että "kai meidän pitäs näytille lähtee kattoon passittavatko takasin kotia" ja pari tuntia tuosta kuopus oli maailmassa :D
että vaikka yhden olin jo synnyttänyt, niin olin kyllä epävarma mikä mahtaa olla tilanne.
 

Yhteistyössä