~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

@Katti75 Onnea pojasta :love::love::love:

@Rusakkonen Mulla on BMI 29 ja kun mietin NIPTiä niin sanoivat, ettei välttämättä ole tarpeeksi sikiön DNA:ta veressä jos BMI on yli 25. Ja sitten rahoja ei palauteta niin jäi omalta kohdalta tekemättä. Harmi kun teillä ei uusintatestikään tuottanut tulosta. Oon törmännyt tähän ennenkin vertaistukiryhmissäni.

@Domi Hah, mikä sattuma. Mäkin ostin juuri rintapumpun SPR:n kirppikseltä hintaan 9e. Sähköinen siis on. Olin itsekin ajatellut, etten halua toisen käyttämää, mutta toisen käyttämiä ja putsattuja ne sairaalankin on. Kotona nyt toki ei ole autoklaavin veroista puhdistustapaa, mutta kyllä se keittäminenkin hyvä on.

Tuntuu aika hurjalta olla noin kärjessä listassa :confused::confused::confused::confused: Oikeesti, mun painajaiseni = synnytys vaan lähestyy. Mulla on myös alkanut olemaan sellaisia tuntemuksia mitä oli ennen esikoisen syntymää. Täytyy kesken kävelyn pysähdellä nojailemaan seinään jne. Supistuksen supistusta ei ole vielä ollut, mutta alakertaan sattuu. Myös mun menneisyyden arpi kiristää/kipuilee kohdunkaulalla aivan hirveästi, joten voisiko vauva ollakin jo alhaalla. En tiedä kun siitä ei toisaalta ole kokemusta kun esikoinen laskeutui vasta synnytyssalissa.
Liikkeet ovat muuttuneet, ne eivät ole enää potkuja vaan semmoisia mönkääviä. Ja olisko vähän vähentyneet vai enkä vaan enää tunne niitä kun koko maha on koko ajan ihan kauhean kipeä.

Äitiyslomakin alkoi. Tai "alkoi". Töihin ensi viikolla aion mennä, mutta ilman MITÄÄN paineita, lähden just niin aikaisin kun haluan tai sitten en edes lähde sinne. Kaksi viikkoa on esikoiselle laitettu vielä hoitopäiviä päiväkotiin ennen kuin jää sitten kanssani kotiin.
Siis vaikka synnytys pelottaa ihan järkyttävästi ja saa mut valvomaan 3/4 öistä niin silti en malttaisi sitä odottaa. Koska haluan vaan, että tämä raskausaika olisi kaikinpuolin oikeasti ohi. Mulle raskaus ei sovi henkisesti enkä fyysisesti. Esikoisen jälkeen en kertaakaan kaivannut mahaa tai mitään muutakaan raskaudesta. Tuskin tämänkään jälkeen. Tämä on vaan se matka mikä täytyy käydä, että saa sen minkä vuoksi tähän on ryhtynyt.


Kaksi viikkoa ja vauva saa puolestani syntyä heti kun täysiaikaisuus pamahtaa päälle.

35+0
 
  • Tykkää
Reactions: Iid@ ja Domi
@Katti75 Onnea pojasta :love::love::love:

@Rusakkonen Mulla on BMI 29 ja kun mietin NIPTiä niin sanoivat, ettei välttämättä ole tarpeeksi sikiön DNA:ta veressä jos BMI on yli 25. Ja sitten rahoja ei palauteta niin jäi omalta kohdalta tekemättä. Harmi kun teillä ei uusintatestikään tuottanut tulosta. Oon törmännyt tähän ennenkin vertaistukiryhmissäni.

@Domi Hah, mikä sattuma. Mäkin ostin juuri rintapumpun SPR:n kirppikseltä hintaan 9e. Sähköinen siis on. Olin itsekin ajatellut, etten halua toisen käyttämää, mutta toisen käyttämiä ja putsattuja ne sairaalankin on. Kotona nyt toki ei ole autoklaavin veroista puhdistustapaa, mutta kyllä se keittäminenkin hyvä on.

Tuntuu aika hurjalta olla noin kärjessä listassa :confused::confused::confused::confused: Oikeesti, mun painajaiseni = synnytys vaan lähestyy. Mulla on myös alkanut olemaan sellaisia tuntemuksia mitä oli ennen esikoisen syntymää. Täytyy kesken kävelyn pysähdellä nojailemaan seinään jne. Supistuksen supistusta ei ole vielä ollut, mutta alakertaan sattuu. Myös mun menneisyyden arpi kiristää/kipuilee kohdunkaulalla aivan hirveästi, joten voisiko vauva ollakin jo alhaalla. En tiedä kun siitä ei toisaalta ole kokemusta kun esikoinen laskeutui vasta synnytyssalissa.
Liikkeet ovat muuttuneet, ne eivät ole enää potkuja vaan semmoisia mönkääviä. Ja olisko vähän vähentyneet vai enkä vaan enää tunne niitä kun koko maha on koko ajan ihan kauhean kipeä.

Äitiyslomakin alkoi. Tai "alkoi". Töihin ensi viikolla aion mennä, mutta ilman MITÄÄN paineita, lähden just niin aikaisin kun haluan tai sitten en edes lähde sinne. Kaksi viikkoa on esikoiselle laitettu vielä hoitopäiviä päiväkotiin ennen kuin jää sitten kanssani kotiin.
Siis vaikka synnytys pelottaa ihan järkyttävästi ja saa mut valvomaan 3/4 öistä niin silti en malttaisi sitä odottaa. Koska haluan vaan, että tämä raskausaika olisi kaikinpuolin oikeasti ohi. Mulle raskaus ei sovi henkisesti enkä fyysisesti. Esikoisen jälkeen en kertaakaan kaivannut mahaa tai mitään muutakaan raskaudesta. Tuskin tämänkään jälkeen. Tämä on vaan se matka mikä täytyy käydä, että saa sen minkä vuoksi tähän on ryhtynyt.


Kaksi viikkoa ja vauva saa puolestani syntyä heti kun täysiaikaisuus pamahtaa päälle.

35+0
Kiitos @gemmy! Ajattele, minua ei tuosta painoindeksista varoitettu lainkaan! Painoindeksini on muistaakseni 33. Olinkin kauheasti stressaantunut tuosta maksusta ja siita, ettei klinikka oikein meinannut maksaa takaisin... eilen illalla sitten laitoin sinne vihaisen kirjeen, ja nyt tanaan tuli email, etta palauttavat rahat. Olen kylla niin helpottunut.

Tuosta synnytyksesta tuli mieleeni, etta mita mielta olet keisarinleikkauksesta? Se olisi ehka kokemuksena erilainen? Itse ollaan miehen kanssa entista enemman kallistuneita keisarinleikkaukseen (mies ei edes ymmarra, miten muuten voisin sen tassa iassa tehda :)). Viime kerralla katilo tuntui olevan samalla kannalla. Se tuntuu vauvalle turvallisimmalta vaihtoehdolta, jos se tehdaan suunnitellusti. Aion toki pyytaa myos laakarin mielipiteen asiaan sitten lokakuussa.
 
Tsemppiä @Ihanapa :love:

Mites @Aislinn83 lla menee? Et oo kirjoitellut juurikaan :) ootko saanut rauhoituttua?:D Edit: ooops nyt vasta huomasin sun viestin tuolla välissä! Jäi ihan huomaamatta! Mut, ajattele miten hyvä jos ja kun sulla on noin vähän oireita :) mukavampi noin kuin jatkuva paha olo!

ON: meillä oli eka neuvola tossa pari päivää sitten. Meni tosi mukavasti ja oli symppis neuvolatäti. Mietittiin kyllä että oltas menty yksityiselle lahjataustan takia, kun pelotti ne kaikki kauhutarinat siitä kuinka neuvolassa kysellään ”oikean äidin” perään jne(n) mutta ei ollut mitään sellaista! Vaikka neuvolatäti olikin iäkkäämpi, niin hyvin tiesi mistä on kyse ja meistä puhuttiin lapsen äitins ja isänä, luovuttajasta puhuttiin vain yhden lauseen verran ja sekin oli luovuttajana :love: pelkäsin siis ihan turhaan.
Saatiin luovuttajan ikä tietää, ja saman ikäinen mun kanssa:love: kuulostaa varmaan pinnalliselta, älkää tuomitko, mut pelkäsin vähän et jos luovuttaja ois ollu joku 35-vuotias, niin ois mulle tullu entistä epäonnistuneempi olo(n)

Täällä pelko on noussut pintaan kuitenkin, varattiin nt ultra 15.8. (Jos joku haluaa laittaa listaan:D) ja nyt tunuu että jos se pieni on vaan hiipunut sinne! Kuollut pois! Mutta epätodennäköistähän se kai tässä vaiheessa on. Silti, ei voi kuin pelätä:alien: mutta, kotidoppler laitettiin nyt tilaukseen! Mihin aikaan te ootte saanu sydänäänet kuuluviin?

Nyuu ja 9+6
 
Tsemppiä @Ihanapa :love:

Mites @Aislinn83 lla menee? Et oo kirjoitellut juurikaan :) ootko saanut rauhoituttua?:D Edit: ooops nyt vasta huomasin sun viestin tuolla välissä! Jäi ihan huomaamatta! Mut, ajattele miten hyvä jos ja kun sulla on noin vähän oireita :) mukavampi noin kuin jatkuva paha olo!

ON: meillä oli eka neuvola tossa pari päivää sitten. Meni tosi mukavasti ja oli symppis neuvolatäti. Mietittiin kyllä että oltas menty yksityiselle lahjataustan takia, kun pelotti ne kaikki kauhutarinat siitä kuinka neuvolassa kysellään ”oikean äidin” perään jne(n) mutta ei ollut mitään sellaista! Vaikka neuvolatäti olikin iäkkäämpi, niin hyvin tiesi mistä on kyse ja meistä puhuttiin lapsen äitins ja isänä, luovuttajasta puhuttiin vain yhden lauseen verran ja sekin oli luovuttajana :love: pelkäsin siis ihan turhaan.
Saatiin luovuttajan ikä tietää, ja saman ikäinen mun kanssa:love: kuulostaa varmaan pinnalliselta, älkää tuomitko, mut pelkäsin vähän et jos luovuttaja ois ollu joku 35-vuotias, niin ois mulle tullu entistä epäonnistuneempi olo(n)

Täällä pelko on noussut pintaan kuitenkin, varattiin nt ultra 15.8. (Jos joku haluaa laittaa listaan:D) ja nyt tunuu että jos se pieni on vaan hiipunut sinne! Kuollut pois! Mutta epätodennäköistähän se kai tässä vaiheessa on. Silti, ei voi kuin pelätä:alien: mutta, kotidoppler laitettiin nyt tilaukseen! Mihin aikaan te ootte saanu sydänäänet kuuluviin?

Nyuu ja 9+6
@nyuu - tiedan tuon tunteen! Mutta varmasti siella kaikki hyvin! Taalla nyt odottelen rakenneultraa 13.8.

Isa jutteli mulle puhelimessa eilen, etta älä vaan ole stressaantunut, han oli lukenut artikkeli, ettei ole hyvaksi vauvalle... No olen kylla ollut niin paljon toiden ja autoasioiden yms yms vuoksi stressaantunut... Toivottavasti vauva on luonteeltaan minua rauhallisempi, ettei olisi haitannut! Kun aika vaikea kaikkea stressia aina hallita, saati sitten poistaa. Tosin kohta alkamassa loma, jos se auttaisi! :)
 
Haikara matkalla :love:

nimim. ... hoito ... monesko tulossa ... LA

Ihanapa ... 2.ICSI/ 4.PAS ... ensimmäinen ... 20.7.2019
MaiMei ... 4. IVF / 1. PAS ... toinen... 26.7.2019

gemmy ... 4.IVF/1.PAS ... toinen ... 5.9.2019
Domi ... 5 IVF/1.PAS (18. siirron) jälkeen "luomu" (scratshing) ... ensimmäinen ... 28.9.2019
hillan_kukka ... 4.IVF/2. PAS ... toinen ... 29.9.2019
Ramiina ... 2.IVF / 1.PAS ... ensimmäinen ... 29.9.2019
Anemonee ... 2.ICSI/1.PAS ... ensimmäinen ... 24.11.2019
Noran ... 2.IVF/5.PAS ... toinen ... la 26.11.2019
BlackCat ... 1.ICSI/2.PAS ... toinen ...la 21.12.2019
Rusakkonen ... 6.IVF/ICSI ... ensimmäinen ... la 28.12.2019
rouvaNiisku ... 1.IVF/3.PAS ...ensimmäinen ... la 4.1.2020
Millionnea ... 3.ICSI... toinen ja kolmas (poika2010) ... la 25.1.2020 x2
shelterme ... 1.IVF/ICSI/1.PAS... toinen ... la 10.2.2020
Jantzu ... 5.ICSI/1.PAS ... ensimmäinen ... la 10.2.2020
Iid@ ... 1.lahjasoluhoito ... toinen ... la 10.2.2020
nyuu ... 2.lahjasoluhoito/1.PAS ... ensimmäinen ... la 27.2.2020
Nonnakka ... 1.IVF/1.PAS ... ensimmäinen ... la 1.3.2020
Aislinn83 ... 2.IVF ... ensimmäinen ... la 2.3.2020




Tulevat tapahtumat :love:

Millionnea ... Sokerirasitus... 9.8.
Millionnea ... Neuvola ... 12.8.
BlackCat ... rakenneultra ...12.8
Jantzu ... lääkärineuvola ... 12.8
Rusakkonen ... rakenneultra ... 13.8
nyuu ... ultra ... 15.8
shelterme ... neuvola ... 19.8
Jantzu ... äityispoli ... 22.8
Rusakkonen ... kätilönvastaanotto ...16.9
shelterme ... rakenneultra ... 1.10
Rusakkonen ... lääkäri ... 7.10


Maaliin päässeet (y)
SalamaT ... 3.IVF 3.PAS ... ensimmäinen ... 40+1 ... 1.6.2018
kiuski ... 2.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... 41+6 ... 7.7.2018
Zoona ... 2.IVF 3.PAS ... toinen ... 35+3 ... 10.7.2018
marrasmai ... 5.ICSI ... ensimmäinen ... 40+3 ... 11.7.2018
lullaby ... 7.IVF ... kolmas ... 41+0 ... 13.9.2018
Choco coco ... 2.IVF 1.PAS ... kolmas ... 41+2 ... 4.10.2018
Iiris80 ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 20.10.2018
Mamido ... luomu 2.IVF:n jälkeen ... kolmas ... 11.11.2018
mmmoi ... 1.ICSI 3.PAS ... toinen ... 39+1 ... 19.12.2018
Miitta37 ... 1.IVF/1.PAS ... ensimmäinen
kettuperhe ... 1. IVF ... toinen ... 27.12.2018
An1z81 ... 1.IVF 2.PAS ... ensimmäinen ... 40+1 ... 4.1.2019
Toiveikas81 ... 3.ICSI ... ensimmäinen ... 38+0 ... 14.2.2019
Ismundo ... 1.IVF 2.PAS ... ensimmäinen ... 40+5 ... 14.3.2019
Mandala ... 2.IVF 2.PAS ... toinen ... 36+0 ... 28.4.2019
-dino- ... 2.IVF 2.PAS ... ensimmäinen ... 38+2 ... 29.4.2019
atvk87 ... 1.ICSI 2.PAS ... ensimmäinen... 39+6 ... 22.5.2019
Pimpula76 ... 4.IVF lahja-alkio+lahjasolu/ 3.PAS ... seitsämäs ... 38+1 ... 28.5.2019
love- ... 3.IVF/ICSI/1.PAS ... ensimmäinen ... 41+3 ... 20.6.2019
vipe1986 ... 2.IVF/ICSI/3.PAS ... toinen ... 39+0 ... 7.7.2019
Katti75 ... 3.IVF71.PAS ... toinen ... 40+1 ... 29.7.2019

************
Päivitykset siten, että ota [ quote ] alusta ja lopusta pois. Jokainen voi päivittää itse tai jättää punaisella värillä / muuten selkeästi päivityspyynnön
 
Viimeksi muokattu:
@Ihanapa Tsemppiä koitokseen.

@Rusakkonen En ole ihan varma pelottaako keisarinleikkaus vielä enemmän :ROFLMAO: Sen etu olisi, että voisi laskea minuutteja syntymään. Mut sit riskit pelottaa, veritulppa, hidas toipuminen, vauvan hengityshommelit. En tiedä, mun kollega kuoli veritulppaan vauvan ollessa 12h samoihin aikoihin kun esikoinen syntyi, siitä ehkä kammo. Ja sit tää vatsamakkara ja miten haava paranee. Ja sit kuitenkin esikoisen syntymän jälkeen pääsi heti istuu, kävelee ja imettämään. Pelottaa et sektiossa joutuisi vuoteeseen/eroon vauvasta + olis kipuja. En mä tiedä, mikään vaihtoehto ei ole oikein kiva kun synnytystä pelkää kokonaisuutena. :alien::alien::alien::(:(
 
  • Tykkää
Reactions: millionnea
@gemmy - en minakaan tieda, mika on parasta (siis edes minulle, saati sitten muille!). Viime kerralla katilo vihjaisi, etta niita vauvan ongelmia ehka voidaan auttaa suunnittelemalla sektio etukateen. Itse pelkaan siis eniten vauvan jaamista synnytyksessa jumiin, hengityksen vaikeutumista ja sen seurauksena pysyvaa vammaa vauvalle. Han myos sanoi, kun mainitsin tuosta leikkaushaavan tulehdusriskista, etta myos epi-haava, joko leikattu tai repeyma, voi yhta lailla tulehtua. @Katti75 muuten taalla taisi mainita, etta hanella ei vastaavanlaisessa vatsatilanteessa (joka siis minullakin on) haava tulehtunut.

Tukosriski on myos raskaudessa, minulla on ollut mannertenvalisella lennolla 15 vuotta sitten pieni tulppa ja oma aitini kuoli veritulppaan, joten olen asiasta tietoinen ja minua seurataan laaketieteellisesti; 28. viikolla paatetaan, taytyyko minun alkaa pistaa hepariinia. Riskia voidaan kuitenkin kartoittaa jonkin verran laaketieteellisesti, ja minulle tehtiin tukostestit sen selvittamiseksi, pitaisiko nyt jo alkaa pistaa. Seurauksena oli hiljaisuus, joten ilmeisesti testista ei loytynyt mitaan.

Eli itsekin viela naita asioita pahkailen. :) Ehka @-dino- tai @Katti75 voisivat kertoa, miten kauan se toipuminen sektiosta kestaa ja onko jotain erityishuomioitavaa...? (Siis olisin kovin kiitollinen, jos jaksatte kertoa!)

Iso Hali ja tsemppia!!!
 
@gemmy itse pelkään niin käynnistystä kuin keisarinleikkaustakin. Jotenkin tqhtoisin vain et nämä kaksikin tulee ulos ihan omaa aikaansa ja alateitse. Vaikka esikoinen jumissa olikin ja jouduttiin imukupilla ulos auttamaan niin toipuminen oli nopeaa. Samana päivänä kävelin suihkuun, jääkaapille ja pystyin vauvaa hoitamaan täysin. Sain siitäkin its3asias motkotuksia kun olin mm vaipaön vaihtanut ennenkuin hoitaja oli ehtinyt sen opettaa..

@Rusakkonen kirjoitin ehkä huonosti. Olin siis lukenut juuri artikkeleita mm jenkeistä ja olikohan meksikosta jossa tosiaan odotus- ja synnytysaika ovat hyvin erilaisia. Suomessakin riskiraskauksia, äidin ikä, sairaudet, monisikiöisyys, yms, seurataan tarkasti. Ns normiraskaus menee virran mukana ja neuvola-ultra-lääkäri aikoja vähemmän.

@Katti75 onnea pojasta! Ja pikaista toipumista!

@Ihanapa voimia koitokseen! Ei o enää pitkä matka!

Täällä voidaan yllättävän hyvin. Kovasti jo odotan liikkeitä. Jotain möyrimistä yms välillä tuntuu mut jotenkin odotin et kun kaks niin tuntuis jo nyt paljon enempi. Ja kun olo on liian hyvä, liitoskivutkin hellittäny, ni sit pelkää et kaikki ei olekaan kunnossa. Kaverilla dobleri olis mut ei o löytäny sitä. Täytynee itte mennä ettimään :whistle:

@Domi sä olitkin nopee. Meinasin jo alkaa tapahtumia kirjaamaa. Tabletilla vaan aika haastavaa. Itse mrinasin rintapumpun myös ostaa. Esikoisesta en pumpulle herunut lainkaan. Pari kertaa sain nyhdettyä jonkun 50ml mut aika tudkan takana oli. Maitoa tuli kuitenkin ihan riittävästi 9kk imetykseen. Poika ei ikinä sit tuttipulloa syönytkään kun siirryttiin suoraan nokkamukiin. Nyt kun kaks tulossa niin varmasti pakko opettaa pullolle etten ihan pelkkä maitokone ole.

Tääl rannikolla on ihan mukava sää. Tän viikon ollut taas osittain töissä joten viileämpi ilma on tervetullut. Kyl mä uskon et lämpö viel elokuus palaa. Nythän alkoi loppukesä ja syksy vasta syyskuussa:D
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Kiitoksia tsempeistä! :)

Täällä edelleen jakautumattomassa tilassa, eikä vielä suuremmin näy merkkejä että olis synnytys vielä käynnistymässä.

Eilen aamulla tulin synnyttäjien vastaanotolle sovitulle yliaikaiskontrollille josta jäin sitten osastolle. Lapsivettä ei juuri ole enää, mutta vauva on kovin liikkuvainen kaveri. Tableteilla aloitettiin käynnistys. Tänään siis päivä nro 2.
 
Hei kaikille! Luovutusmunasolupalstalta löysin tänne ja nyt kun jonkun aikaa olen lueskellut tätä palstaa niin on ehkä aika esittäytyä. Olen 39-vuotias, taustalla useat tuloksettomat omasoluhoidot mutta keväällä vihdoinkin PAS onnistuminen lahjamunasolulla ja -siittiöllä. Laskettu aika on 6.2, eli nyt viikko 13+1. Kyseessä ensimmäinen lapsi. Lisäksi olen tässä yksin, eli toivon että jonkunlainen itsellisten äitien vertaisryhmä löytyisi jossain kohtaa.

@nyuu Ostin itsekin dopplerin (käytettynä) kun jossain kohtaa raskaus tuntui tuskastuttavan epävarmalta. Se saapui postissa mulle ajassa 9+1 ja löysin pienen etsinnän jälkeen sydänäänet. On kertoja kun en ole sydänääniä löytänyt, mutta myöhemmin samana päivänä ne ovat sitten löytyneet. Etenkin alussa riippuu paljon sikiön asennosta. Nyt kuulen dopplerilla välillä myös kun pienokainen liikkuu ja välillä sydänäänet senkin takia katoavat. Sit saa joko etsiä uudelta paikasta tai odottaa että pienokainen kääntyy uudestaan
 
@Sukkis ihana saada sut tänne <3 mennään aika samassa tahdissa, pikkasen meikäläistä edellä :)

Joo raskaus tuntuu tosi epävarmalle. Olin hetken jo ihan rauhallinen, ja rauhallinen oikeestaan oon vieläkin, mutta pelko on kova. Tuntuu et kun tää voidaan viedä milloin vain pois... seuraavaan ultraankin on aikaa kaksi viikkoa ja siinä ajassa ehtii käymään vaikka jos mitä. Kun takana on se neljä keskenmenoa ni tuntuu vaan enemmän kuin todennäköiseltä et kesken se tämäkin menee :( jos sais kuunnella sydänääniä et tietäis et siellä ollaan hengissä ois oma sydän paljon kevyempi!
 
Tsemppiä @Ihanapa :love:

Mites @Aislinn83 lla menee? Et oo kirjoitellut juurikaan :) ootko saanut rauhoituttua?:D Edit: ooops nyt vasta huomasin sun viestin tuolla välissä! Jäi ihan huomaamatta! Mut, ajattele miten hyvä jos ja kun sulla on noin vähän oireita :) mukavampi noin kuin jatkuva paha olo!

ON: meillä oli eka neuvola tossa pari päivää sitten. Meni tosi mukavasti ja oli symppis neuvolatäti. Mietittiin kyllä että oltas menty yksityiselle lahjataustan takia, kun pelotti ne kaikki kauhutarinat siitä kuinka neuvolassa kysellään ”oikean äidin” perään jne(n) mutta ei ollut mitään sellaista! Vaikka neuvolatäti olikin iäkkäämpi, niin hyvin tiesi mistä on kyse ja meistä puhuttiin lapsen äitins ja isänä, luovuttajasta puhuttiin vain yhden lauseen verran ja sekin oli luovuttajana :love: pelkäsin siis ihan turhaan.
Saatiin luovuttajan ikä tietää, ja saman ikäinen mun kanssa:love: kuulostaa varmaan pinnalliselta, älkää tuomitko, mut pelkäsin vähän et jos luovuttaja ois ollu joku 35-vuotias, niin ois mulle tullu entistä epäonnistuneempi olo(n)

Täällä pelko on noussut pintaan kuitenkin, varattiin nt ultra 15.8. (Jos joku haluaa laittaa listaan:D) ja nyt tunuu että jos se pieni on vaan hiipunut sinne! Kuollut pois! Mutta epätodennäköistähän se kai tässä vaiheessa on. Silti, ei voi kuin pelätä:alien: mutta, kotidoppler laitettiin nyt tilaukseen! Mihin aikaan te ootte saanu sydänäänet kuuluviin?

Nyuu ja 9+6

Kiitos ihan hyvin täällä, pelkoja on mutta yritän klaarata niiden kanssa! Ihana kuulla sun neuvolakuulumiset, ei se pieni sinne hiipunut ole!! :love::love: Eikä onneksi kauaa kun se nt-ultra! Tai no pari vkoa, onhan se toki odottavalle pitkä aika ja kerkiää jo miettiä ties mitä siinä välissä vaikka varmasti kaikki on hyvin! !Mikä sun vointi on?

Neuvolassa olin ite torstaina ja iha perus höpötystä vaa ja klappujen ja klippojen täyttämistä. Pitäis käydä ens vkolla verikokeessa, ottaa mm jonku seerumiseulonnankin. Ei mitää ultrausta tms ja mua ärsyttää. Vaikka osasin varautua ettei sielä saa tietää onks kaikki kunnossa. Postissa tulee sitten aika sinne nt-ultraan. Kerroin että vähä huolestuttaa se tsh-arvo 2,4 että oisko kilpparissa häikkää mit vissii ne ei sitä neuvolan kokeisiin laita et lääkärille pitää mennä sit asiasta.

Sitte viime yönä kävin pissalla ja tuli vähä valkovuodon seassa vaaleanpunaista, siis tosi tosi vähäsen ja tukka pystyssä valvoin sitte ja murehdin. Aamusta ei mitään ja aamupäivällä seksin jälkee sama juttu, mut tosi tosi vähäsen. Ei sitä ees huomaisi ellei joka kusipaperia pidä syynätä. Eikä muutoin mitää epänormaalia koko pvänä. Saa nähdä mitä toi tarkoitti. :unsure: Etovia oloja alkanu olee aamupvästä ja väsynyttäkin, tänää särki sitte päätä huolella. Oon vähä uskaltanut käydä juoksemassa.:)

Syyskuulle sain terveydenhoitajalle ajan sekä lääkärille ajat neuvolaan, voin ne jossai vaiheessa vaikka ite päivittää listaan kun myt en jaksa käydä enää sängystä tarkistamassa mitkä ne pvät ny oli.:LOL:

@Ihanapa tsemppiä ja onnea viimeiseen koitokseen! :love: Pian hän on täällä!

Tervetuloa @Sukkis! :love: Sinä olet jo kans pitkällä raskaudessa! Mulle se neuvolan täti sanoi ettei näillä viikoilla kuulu vielä sydänäänet mutta arvon sitäki pitäskö ostaa vai hermostunko vaan enemmän jos en saa kuuluviin niitä?:unsure:

Nyt menossa rv 9+4.
 
@Rusakkonen pyysi sektiokokemuksia. Meillä nyt monellakin tapaa poikkeuksellinen tilanne leikkauksen jälkeen mutta itse operaatio on sama. Suunnitellussa sektiossa leikkauksen valmisteluissa meni enemmän aikaa kuin itse syntymässä. Itellä (vauvan voinnin jälkeen tietty) suurin huoli oli että jos puudute ei toimikkaan :rolleyes: mutta ihan turhaan pelkäsin, vauva tuli helposti ulos enkä tuntenut edes mitään epämiellyttävää painetta mistä olen joskus lukenut. Mulla tuli ompeluvaiheessa jostain kauheen huono olo ja yökkäilin hetken, onneks maha tyhjä nii mitään ei tullu. Taisin saada siihen sit pahoinvointilääkettä. Heräämössä odottelin pari tuntia. Osastolla olisin halunnut nousta jo aikaisemmin jaloille ja lähteä teholle mutta typy oli iltapäivällä vielä omassa leikkauksessaan. Odotettiin sit päivälliseen asti ku lounaalla sai syödä vaan kevyesti. Kuuden aikoihin olin jalkeilla (tyttö synty 9:18) Pää oli hieman hutera mutta tuen kans pysty siirtyyn pyörätuoliin. Iltapalan jälkeen kävelin sit vessaan alapesuille. Katetrista en luopunu vielä ekana yönä ettei tartte nousta vessaan ;) ma leikattiin ja to aamuna kotiuduin.

Se kohdun painelu synnytyksen jälkeen käy sektiohaavan kanssa ihan järkytävän kipeetä, mutta onneksi sit ei kestä kauaa. Kipupumpusta luovuin seuraavana päivänä kun halusin kanyylin kädestä pois. Sen illan ja alkuyön olin kyllä sit nii kipee että vauvan hoitamisesta ei ois tullu mitään eli ei sen kans kannata hätäillä. Toisen yön jälkeen pärjäilin kyllä sit hyvin suun kautta otettavilla lääkkeillä. (y)Reilun viikon taisin syödä kipulääkkeitä, lopetin sitte kun en enää muistanut ottaa kun ei ollut kipeä. Viikon päästä ajoin autoa ja elin muutenki melko normaalisti (en tietty nostellu mitää raskasta). Alkuun sai housuja asetella etteivät paina haavaa. Vielä välistä ärtyy jos pitkän hankauksessa. Muuten ei oo haava kyllä vaivannut, suihkuttelin pari viikkoa joka päivä. Jonku parin viikon jälkeen haavan reunoille muodostu kovat patit, meinasin jo mennä niitä näyttään johonki mutta hävisivät itestään.

Yhteenvetona suunniteltu sektio oli kyllä vaivaton näin kun muuta vaihtoehtoa ei ollut.
 
@Rusakkonen pyysi sektiokokemuksia. Meillä nyt monellakin tapaa poikkeuksellinen tilanne leikkauksen jälkeen mutta itse operaatio on sama. Suunnitellussa sektiossa leikkauksen valmisteluissa meni enemmän aikaa kuin itse syntymässä. Itellä (vauvan voinnin jälkeen tietty) suurin huoli oli että jos puudute ei toimikkaan :rolleyes: mutta ihan turhaan pelkäsin, vauva tuli helposti ulos enkä tuntenut edes mitään epämiellyttävää painetta mistä olen joskus lukenut. Mulla tuli ompeluvaiheessa jostain kauheen huono olo ja yökkäilin hetken, onneks maha tyhjä nii mitään ei tullu. Taisin saada siihen sit pahoinvointilääkettä. Heräämössä odottelin pari tuntia. Osastolla olisin halunnut nousta jo aikaisemmin jaloille ja lähteä teholle mutta typy oli iltapäivällä vielä omassa leikkauksessaan. Odotettiin sit päivälliseen asti ku lounaalla sai syödä vaan kevyesti. Kuuden aikoihin olin jalkeilla (tyttö synty 9:18) Pää oli hieman hutera mutta tuen kans pysty siirtyyn pyörätuoliin. Iltapalan jälkeen kävelin sit vessaan alapesuille. Katetrista en luopunu vielä ekana yönä ettei tartte nousta vessaan ;) ma leikattiin ja to aamuna kotiuduin.

Se kohdun painelu synnytyksen jälkeen käy sektiohaavan kanssa ihan järkytävän kipeetä, mutta onneksi sit ei kestä kauaa. Kipupumpusta luovuin seuraavana päivänä kun halusin kanyylin kädestä pois. Sen illan ja alkuyön olin kyllä sit nii kipee että vauvan hoitamisesta ei ois tullu mitään eli ei sen kans kannata hätäillä. Toisen yön jälkeen pärjäilin kyllä sit hyvin suun kautta otettavilla lääkkeillä. (y)Reilun viikon taisin syödä kipulääkkeitä, lopetin sitte kun en enää muistanut ottaa kun ei ollut kipeä. Viikon päästä ajoin autoa ja elin muutenki melko normaalisti (en tietty nostellu mitää raskasta). Alkuun sai housuja asetella etteivät paina haavaa. Vielä välistä ärtyy jos pitkän hankauksessa. Muuten ei oo haava kyllä vaivannut, suihkuttelin pari viikkoa joka päivä. Jonku parin viikon jälkeen haavan reunoille muodostu kovat patit, meinasin jo mennä niitä näyttään johonki mutta hävisivät itestään.

Yhteenvetona suunniteltu sektio oli kyllä vaivaton näin kun muuta vaihtoehtoa ei ollut.
Kiitos @-dino- , kun jaksoit kertoa. Minua huolestuttaa muuten niinkin lapsellinen asia (joka voi tapahtua myos alatiesynnytyksen yhteydessa) kuin katetri. Jos saisin kysya: oliko niiden vaikeata saada se paikoilleen ja sattuuko se hirveasti sen laittaminen?
 
Viimeksi muokattu:
@Aislinn83 hui, varmasti toi veri säikäytti! Mut tais olla vaan yks pisara ja se siitä? Luultavasti vaan joku limakalvo sieltä alhaalta hankautunut rikki, eikä vakavampaa! :)

Ja täällä koklasin doplerilla eilen, eikä kuulunu mitään! En nyt varsin huolestunut siitä, että ääniä ei kuulunut, mut petyin, koska oisin toivonut tietysti et oisin saanut kuunnella pienen sykkeitä. Kysyin eräässä toisessa ryhmässä ja suurin osa saaneet kuuluviin jo rv8 ja 9:eek: mulla menossa kuitenkin jo rv11, ja viime ultrassa kätilö kehui että kohtu on kallistunut eteenpäin ja istukka on takana, et äänet pitäis kuulua hyvin. :(

Pelkotilat on vaan pahentunut tässä. Saakohan neuvolaan mennä kuuntelee sydänääniä jos soittaa ja pyytää? En kehtaa enää ultraa varata tähän väliin, kun se kätilö siellä jo viimeksi toivotteli hyvää loppuraskautta ja niin edelleen :D

Mutta pelottaa. Kauhukuvia siitä kuinka siellä nt-ultrassa saadaan nähdä kuollut vauva... kun tähänkin asti meillä on kaikki raskaudet menneet aina kesken ja mä oon ollut se poikkeus joukosta, niin tuntuu et nytkin mä oon se joka tästäkin ryhmästä häntä koipien välissä poistuu kun saadaan huonoja uutisia:cry:

10+2
 
Minulta kysyttiin, miten uuden auton kanssa on mennyt. :) Olen saanut ihailevia kommentteja takakontin koosta. :) Eli nyt pitaisi vaunut mahtua ja sitten muuten myos isofix-kiinnitys pelata! :) Mukava myos ajaa, pehmeasti liikkuu, ei onneksi tunnu liian isolta ja peruutuskamera auttaa parkkeeraamisessa. Saan myos huomattavasti vahemman rekkakuskien piruilua ja ajoahdistelua moottoritiella (tyyttayksilla, valoilla yms), koska tasta autosta koon, kiihtyvyyden, mallin ja varin puolesta luulee, etta sita ajaa mies (eikos olekin surullista tuollainen ajokayttaytyminen?). Varmaankin arvannette, etta autovakuutus kylla tulee olemaan hirveahko seuraavat vuodet, kun tapahtui tuo onnettomuus (plus minulla oli tana vuonna myos tuulilasin rikkoutuminen kivesta ja myos toinen vandalismitapaus, jossa autooni murtauduttiin ikkuna rikkomalla). Toivottavasti tama annus horribilis ei toistu, koska nama sitten kostautuvat vakuutuksen hinnassa. :) Koetin vertailusaitteja ja olisin kylla sitten pari jonkin verran alempaa tarjousta saanut, mutta ei kannattanut vaihtaa, kun omavastuu per tapahtuma olisi ollut paljon isompi. Eli taman vuoden taidan purra hammasta ja vain maksaa isomman summan. Ensi vuonna, kun hinta jalkeen kerran perinteisesti kallistuu, niin ehka saa sitten jonkin verran parempia tarjouksia. Ja kolmen-viiden vuoden jalkeen tilanne normalisoituu. :)

Oltiin muuten tassa katselemassa vaunuja. Brittilainen Silvercross-malli ihastutti. Kalliitahan nuo kylla ovat, kun haluaisin vaunut, rattaat ja autonistuimen telakalla. Mutta oli helppo saataa ja koota/purkaa pieneksi; oli mukavantuntuinen koppa ja iso tavarakori; ja rattaat ovat turvalliset jopa 25 kiloon asti. Se oli vahan hullua yksissa mielivaunuissani (Silvercross Wayfarer), etta kuomussa naytti olevan takaosassa alhaalla jokin reika. Se sitten kuulemma johtui siita, etta kun se sama kuomu sitten siirretaan rattaisiin, niin rattaisiin laitettaessa piti olla reika tulossa kohdassa, jotta kuomu solahtaisi pakoilleen. Eiko olekin harmi? Ei muuten, mutta kun minulla on jouluvauva, niin ei kylla kauheasti tuollaisia ylimaaraisia tuuletusaukkoja kaipailisi. Ihme, kun kukaan ei ole kommentoinut asiaa esim. arvosteluissa. Niilla on myos toinen malli (Silvercross Coast), jossa tuota ei ole, mutta mita mielta olette, kuinka levean pitaa ‘jalkatilan’ olla? Siina toisessa mallissa kapenee hiukan kohti jalkopaata. Eihan se vauva sinne jalkojaan saa ennen kuin vasta muutaman kuukauden paasta, mutta voiko pieni kapeus olla ahdistavaa? Viela ainakin yksi malli nakematta, Silvercross Wave, mutta se voi olla painavampi; Coast oli todella mukavanpainoinen. Jos jollain on ominaisuuksiin liittyvia vinkkeja, niin hienoa! Merkeista puhuminen ei kauheasti auta, kun taalla on ihan eri merkit, mutta ominaisuuksista kylla. Mennaan varmaan tanaan katselemaan lisaa. :)
 
@Rusakkonen katetri laitettiin vasta puudutuksen jälkeen joten siitä ei tiennyt mitään. Myös pois otto on nopee ja kivuton (y)

@nyuu oon ollu ekassa neuvolassa 10+ ja ei sydänäänet kuulunu, istukka takana. Kohtu mulla kyllä myös taaksepäin kallistunut. Mentiin siitä sit ultraan ja siellä kaikki hyvin. Ultrakuvassa varjostumia ja lääkäri sanoki että vatsanpeitteiden koostumuksestaki kiinni kuuluuko :rolleyes: jaksan uskoa edelleen että teillä kaikki hyvin ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Rusakkonen mulle myös laitettiin katetri synnytyksessä ilman puudutuksia/kipulääkkeitä ja jännitin kans vähän miltä se tuntuu, mutta vastaus on: ei miltään! :D koska siinä oli niin iso paine koko lantion alueella jo, ettei tommosella pienellä jutulla ollu enää mitään merkitystä. Ja onpahan yksi kokemus lisää!

Vaunujuttuun sen verran, en ymmärtänyt missä kohtaa se aukko on, mutta jos se on kopan laitojen yläpuolella, niin vauva on hyvässä tuulensuojassa reunojen sisällä. Meidän vauva ainakin nukkuu pääsääntöisesti jalat koukussa, niin en usko, että kapenevalla jalkaosalla on merkitystä. Onhan hän kuitenkin lämpöpussissa molempia ominaisuuksia ajatellen.
Hauskaa etsintää! :)

Ja @nyuu mähän sanoin sulle eilen tosta kudostyypistä. Nyt rauhotu. :D Tänään voi jo kuulua.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Rusakkonen mulle myös laitettiin katetri synnytyksessä ilman puudutuksia/kipulääkkeitä ja jännitin kans vähän miltä se tuntuu, mutta vastaus on: ei miltään! :D koska siinä oli niin iso paine koko lantion alueella jo, ettei tommosella pienellä jutulla ollu enää mitään merkitystä. Ja onpahan yksi kokemus lisää!

Vaunujuttuun sen verran, en ymmärtänyt missä kohtaa se aukko on, mutta jos se on kopan laitojen yläpuolella, niin vauva on hyvässä tuulensuojassa reunojen sisällä. Meidän vauva ainakin nukkuu pääsääntöisesti jalat koukussa, niin en usko, että kapenevalla jalkaosalla on merkitystä. Onhan hän kuitenkin lämpöpussissa molempia ominaisuuksia ajatellen.
Hauskaa etsintää! :)

Ja @nyuu mähän sanoin sulle eilen tosta kudostyypistä. Nyt rauhotu. :D Tänään voi jo kuulua.
Joo se aukko on juuri siina kopan laidan kohdalla!
 
@Aislinn83 hui, varmasti toi veri säikäytti! Mut tais olla vaan yks pisara ja se siitä? Luultavasti vaan joku limakalvo sieltä alhaalta hankautunut rikki, eikä vakavampaa! :)

Ja täällä koklasin doplerilla eilen, eikä kuulunu mitään! En nyt varsin huolestunut siitä, että ääniä ei kuulunut, mut petyin, koska oisin toivonut tietysti et oisin saanut kuunnella pienen sykkeitä. Kysyin eräässä toisessa ryhmässä ja suurin osa saaneet kuuluviin jo rv8 ja 9:eek: mulla menossa kuitenkin jo rv11, ja viime ultrassa kätilö kehui että kohtu on kallistunut eteenpäin ja istukka on takana, et äänet pitäis kuulua hyvin. :(

Pelkotilat on vaan pahentunut tässä. Saakohan neuvolaan mennä kuuntelee sydänääniä jos soittaa ja pyytää? En kehtaa enää ultraa varata tähän väliin, kun se kätilö siellä jo viimeksi toivotteli hyvää loppuraskautta ja niin edelleen :D

Mutta pelottaa. Kauhukuvia siitä kuinka siellä nt-ultrassa saadaan nähdä kuollut vauva... kun tähänkin asti meillä on kaikki raskaudet menneet aina kesken ja mä oon ollut se poikkeus joukosta, niin tuntuu et nytkin mä oon se joka tästäkin ryhmästä häntä koipien välissä poistuu kun saadaan huonoja uutisia:cry:

10+2
Kyllä se säikäytti mutta ei sen jälkeen ole ollut mitään värejä missään. Muaki pelottaa etenkin kun varhaisultrasta on aikaa, se oli sillon 17.7 ja mitää tietoa mistään ei sen jälkeen ole.. neuvolassa ei yritetty kuunnella sydänääniä eikä ultrattu. Tekis mieli varata yksityiselle mjtta sitte taas tuleeko NT-ultran aika sitten heti perään.. ärsyttävää..

Päätä on särkenyt pari päivää ja myös etovia oloja ollut välillä, ei sen kummempaa. Pelottaa seuraava ultra että sielä kerrotaan että on kuollut.

Mutta yritetään silti @nyuu jollain lailla nauttia tästä, teillähän näkyi ultrassa hetki sitten eläväinen vahva sikiö. <3
 

Yhteistyössä