+++ ALKUVUODESTA 2009 LAPSETTOMUUSHOIDOISTA PLUSSANNEET +++

Enpäs malttanut pysyä kauan pois, ihan täysin addiktoitunut olen...
Tervetuloa kaikki ja onnea plussista!

Ensinnäkin nyt olen sitten ihan todostetusti raskaana ja pikkuinen sydän nähty sykkimässä. Mulle tuli eilen jotain ihme kramppeja en pystynyt suoristaan itseeni lainkaan makasin tunnin ajan sängyssä hirveessä kippurassa ja vuotoa tuli myöskin. Onni onnettomuudessa, tänään jouduttiin aikaistettuun ultraan ja kaikki oli hyvin. Mun vasen munasarja vielä ihan turvoksissa ja kystiset, tosi arat. Ultrauskin sattu ihan pirusti kun tökki niitä munasarjoja.

Edelleenkään ei mitään oireita mutta nyt oon takonut päähäni järkeä etten niitä tuijottele, kiitos teidän järkipuheiden!

Musta olis kans ihanaa jos sais olla lapsen kanssa mahdollisimman pitkään kotona. Tuskin vaan on mahdollista jos meinataan asuntoa vaihtaa joten lainat lisääntyy vaan...
 
Hilma: Oikein paljon onnea pienestä sykkeestä ja onneksi ei ollut krampit mitään vakavia! :heart: Täälläkin mennään vielä oireettomana, joten koita nyt asennoitua, että raskaana sitä ollaan. Onnea vielä kerran! =)

Raitanen: Jospa ne vesselit antaa äidille jo esimakua tulevasta myllerryksestä! :D Taitaa olla kyseessä aika vauhdikkaat tuplat!

pumpuli tervetuloa ja onnittelut plussasta! :wave:

Haltia: Tsemppiä ultraan!

bardolino: Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista!
 
Sain nimittäin tänään lapsivesipunktion tulokset ja kaikki on kunnossa :)
Ja huh että jännitettiin. Sukupuolikin saatiin tietää mutta en sitä nyt tässä vaiheessa kerro kun pidetään se kaikilta salassa ettei kukaan vaan täältä kautta mua sitten tunnistaisi.
Joka tapauksessa ei tullut mitään sellaista tunnetta että voi kun oisinkin halunnut sen toisen.. Pääasia että on TERVE!! Jokohan tässä uskaltaisi alkaa olemaan raskaana ilman kauheaa paniikkia. Mahakin alkaa kohta näyttää vauvamahalta eikä pelkältä turvotukselta, kiva!

Ihanaa lukea muiden kuulumisia ja en minäkään muista mitä kellekin piti kommentoida joten olkoon..
Painonnoususta lueskelin kateellisena, itselläni nyt kohta 16 viikkoa täynnä ja painoa tullut jo liki 5 kg. Huh. Vauhti on sama kuin ekassa raskaudessa. Olen kyllä yrittänyt kävelylenkeillä joka päivä käydä ja tarkkailla syömisiä mutta kai tämä on näin hyväksyttävä..
 
Täällä olen ihan onnesta sekaisin. Ultrassa nähtiin pienen sydämen sykkivän, ja ihanan lääkärini mielestäkin "hän näytti niin söpöltä" Mieskin ruperi itkemään, ja vollotettiin sitten molemmat täyttä kurkkua. Kaikki oli hyvin Pikkuinen vastasi juuri viikoja 7 + 3 la säilyi siis 6.12. Pituuttakin oli jo hurjat 11mm. Sain äitiyskortinkin.

Onnea myös hilma ihanista ultrakuulumisista, voi miten helpottava tunne tämä on.

Jozefina
Onnittelut hyvistä tuloksista lapsivesipunktiossa.

Teretuloa uusille mukaan jännäilemään :heart:

Nyt on muuten niin sekava ja hankala tilanne, että en osaa sanoa muuta. Pieni oli kyllä niin ihana yllätys tähän kamalaan arkeen. Palaan myöhemmin juttelemaan ja kommentoimaan teidän kuulumisia enemmän. Jaksuja kaikille!
 
Pantsu Mulla on kanssa huolta painon lisääntymisestä. Kiloja on tullut liki 2 lisää muutamassa viikossa ja mulla on jo ennestäänkin painoa ihan riittämiin. Pahoinvointia on ollut pakko torjua jatkuvalla puputtamisella ja liikkuminenkin on mulla jäänyt vähemmälle. Tottahan se painossa näkyy :eek: Onneksi pahoinvointi alkaa jo pikkuhiljaa väistyä, joten ehkä pääsen pian liikkumaankin enemmän. Ruokahalut ovat mulla nyt valtaisat ja mies hyväkäs vielä yllyttää syömään "kahden edestä" :whistle: Toivottavasti sinullakin alkaa ällö olo helpottaa piakkoin :)

Pumpuli Ei mullakaan ollut alkuun raskausoireita juurikaan. Just pientä nippailua ja sitäkään ei edes joka päivä. Ehkä viikosta 9 eteenpäin oli enemmän pahoinvointia, mutta oksentamaan olen joutunut vain kahdesti tähän mennessä. Nyt ei pahoinvointiakaan oikeastaan edes ole. Rohkeutta vaan ja uskoa. Kyllä se pikkuinen siellä sinnittelee :heart: Niinkuin useampi on jo mainninnutkin, tässä pinossa oireettomuus on enemmänkin sääntö kuin poikkeus.

Voi Hilma... hienoa! Nyt vaan rauhassa annat munasarjojen palautua ja heität turhat huolet pois =)

Jozefinalle onnittelut hyvistä uutisista. Varmasti vierähti kivi sydämeltä ;) Mulla on kans vauvamaha pullahtanut esiin (en tunnusta, että se saattaa myös olla vararenkaasta johtuvaa!). Pitäisi jo ostaa äitiyshousuja, mutta eihän tässä kiirettä ole. Vielä mulla on yhdet housut, joista menee vetskari kiinni ilman suurempaa tuskaa :snotty:

Me saatiin veriseulan tulokset eilen ja helpotus oli suuri, kun mitään poikkeavaa ei löytynyt. Eihän tuo silti täysin tervettä lasta takaa, mutta tässä vaiheessa tyydyn tähän ilomielin :D Taasen napsahti uusi viikko mittariin. Sekin on iloitsemisen arvoinen asia se!

Silve ja Mato 14+0
 
Päänsärystä:
Täällä särkee myös päätä aina välillä.Saattaa kyllä johtua unen vähyydestäkin :/
Sukupuolesta:
Hirmuinen pulma meillä.Itse haluaisin kuollakseni tietää, kumpi on tulossa.Ehkä siksi, kun aikaisemmat peikot on poikia,mutta nyt on jotenkin sellainen kutina, että voisi ollakin tyttö tällä kertaa.Mies taas haluaisi pitää yllätyksenä loppuun asti :( Nyt sitten kärvistelen täällä ja mietin, että pidetäänkö yllätyksenä, vai ei :D Onneksi on vielä aikaa, tuo ultra kun on 2.6.

Dragon-lady ja Lilla MY 14+1
 
HILMA ja HALTIA: Onnittelut ekoista ultrakuulumisista :heart: Se on niin hieno fiilis!

PÄÄSÄRKYG: Mulla ollut hormonipillerien lopettamisen jälkeen melkein joka päivä jomotusta päänupissa. Toistaiseksi mennyt ohi ihan levolla, kun en paracetamolia ole vielä raatsinut ottaa.

JOZEFINAlle onnittelut "puhtaista papereista" ja SILVElle veriseulan tuloksesta :flower:

Taas tänään hiukan tullut ruskeaa tuhrua. Olen päätellyt, että toukka ei pahemmin tykkää keskiviikkopäivistä, kun tuppaa keskiviikkoisin tulemaan tuota tuhrua....
Päätä on hiukka jomotellut useana päivänä. Iltapahoinvointi ehkä hiukan lieventynyt, mutta ei kokonaan hävinnyt.

Kaikille :wave:

Bartsu ja toukka 11+6
 
Pakko kirjoittaa pari sanaa etten vallan unohdu mielistänne..
Ja omaa napaa vaan pukkaa :whistle:

Täällä on kaikki ok, olen vaan ollut ihan tajuttoman väsynyt, työssä on ollut ihan tolkuton stressi.
Lisäksi mulla on jatkuvaa aamuyön valvomista (n. klo 4 herään ja sit ei tuu uni enää) ja mulla hempat olleet jo pidemmän aikaa 93...Ihan liian alhaiset siis, terkka uhkaili jo punasolutankkauksella jos ne ei ala nousemaan!
Ja uskokaa tai älkää, mä oksentelen edelleen. Tai ainakin kuvottaa päivittäin niin että oon ihan lamaantunut :(
Emmää muistanutkaan, että tää alku on näin vaikeeta.

Eilen neuvolassa kuunneltiin ekaa kertaa sydänäänet :heart: 160 paukutti.
Painoa on tullut vain 100g lisää, veikkaan että tää oksentelu on pitänyt huolen ettei tässä vaiheessa (!) entisestään runsaat kilot lisäänny.

Voitte pitää mua höperönä, mutta mulla tosi usein sellaisia ajatuksia että mun masuasukki on lopettanut kasvunsa. Varsinkin niinä päivinä kun oireita on vähän/ei ollenkaan oon ihan vakuuttunut, että tää olis sit tässä...Mulla pitäisi kai olla ultra joka viikko, että usko pysyisi yllä!
Mut nyt menen kohta nukkumaan, tuleepa edes muutama tunti unta palloon...

Oikein sydämelliset onnittelu kaikille uusille plussaajille, ihanaa niin moni on saanut ottaa askeleen lähemmäksi unelmansa toteutumista :heart:
Tiinuli81, mä tiesin että sä tuut tänne ja! ONNEA!

mm-72 14+2 (kulukaa viikot...)
 
Hei

Täällähän on niin vilkasta keskustelua, ettei millään ehdi kaikkea kommentoimaan, vaikka kaikki viestit luinkin :) .

Meillä ensimmäinen ultra lähestyy, se on ylihuomenna. Jännittää. Ja pelottaa että onkohan siellä ketään.

Raskausoireina on ollut ihan kamalaa väsymystä muutamana päivänä, toisinaan sitten olen paljon pirteämpi. Joka päivä täytyy kuitenkin ottaa torkut. Uusi oire on minullakin tuo yöllä herääminen ja ettei saa unen päästä uudelleen kiinni. Minulla ei ole koskaan aiemmin ollut sellaista ongelmaa. Auttaako siihen joku keino??!!

Unia on paljon enemmän kuin ennen. Lisäksi on alkanut janottaa öisin, ja huulet ovat alkaneet kuivua öisin. Onko se joku raskausoire vai vain sattumaa?

Tällä hetkellä selässä ja pepussa ja takareisissä tuntuu menkkajomotusta mutta enää en hypi sen takia seinille, sillä tämä on jo neljäs kerta.

Pahoinvointia ei ole vielä ollut, mutta tänä aamuna bussissa mietin, että nytköhän se alkaa... ei ollut kauhean hyvä olo. Meni kuitenkin ohi aika nopeasti ja helpolla. Ostin varmuuden vuoksi tuoretta inkivääriä, se kuulemma auttaa.

Sukupuolesta... Me ollaan molemmat sitä mieltä, ettei haluta tietää lapsen sukupuolta etukäteen.

Haltia
, alkoi itkettää sinun viestisi :). Ihana.

Meillä tätä ihanaa odotuksen onnea himmentää hiukan (tai aika paljonkin) ongelmat miehen vanhempien lasten tapaamisessa. Nyt näyttää siltä, että mies joutuu, jos haluaa lapsiaan nähdä ennen heinäkuuta, käyttämään matkustamiseen ja hotellissa asumiseen ja ravintoloissa syömisiin ym jälleen sellaiset 1000 euroa.. Siitä ilosta, että saa olla lasten kanssa pari päivää. Huoh. Minä olisin halunnut lähteä matkalle mukaan, mutta säästän kuitenkin mieluummin sen rahan, sillä syksyllä sille tulee taatusti tarvetta. Kurjaa, että on musta pilvi, joka himmentää tätä aikaa, kun haluaisin molempien iloitsevan täysillä suurimman unelmamme toteutumisesta. Pilvi ei ole se rahanmeno vaan se, että tapaamisissa ylipäätään on usein ongelmia.

Painosta... Minua myös huolettaa hiukan painon kertyminen. Olen laihduttanut n. 14 kiloa ennen plussausta ja alkionsiirron jälkeen olen syönyt, mitä mieli on tehnyt. Täytyy alkaa vähän katoa tarkemmin, mitä sitä syö.

Iloisia päiviä kaikille!

T.Kuumetta 6+5
 
Haltialle onnittelut ihanista ultratuloksista. Sielä se pikkukulta asustelee :heart: meillä myös oli tunteikas varhaisultra ja sama meininki jatkui nt- ultrassa. Kyllä se on ihanaa nähdä oikein konkreettinen todiste masuasukista.

Kuumetta meillä myös on toisinaan ongelmia miehen aikaisempien lasten tapaamisten järjestämisestä. Eivät varmaan onnistuisi ollenkaan ellemme itse näkisi niin paljon vaivaa niiden onnistumiseksi. Onneksi vähitellen alkavat exän kapulat rattaissa vähentyä, kun yhteiseloa mieheni kanssa on jatkunut jo seitsemän vuotta. Vanhemmat lapsetkin ovat jo niin isoja, että itse pontevasti vaativat pääsyä isin luo :)

Nyt katselemaan Greyn anatomiaa :D
 
haltia
Olen taustalla seurannut teidän vauvan odotuksen odotusta...
Nyt ihan itku pääsi kun luin ultra käynnistä ja hyvistä uutisista siellä :heart:
Paljon tarrasukkia pikkuselle ja toivottavasti saat tämän pienokaisen terveenä syliin asti :hug:

*Talvicci*
 
Paljon on taas tullut tekstiä, mielenkiinnolla olen kaikki lukenut, mutta oma kommentointi näyttää jäävän melko vähälle :ashamed:
Onnitteluja hyvistä ultrakuulumisista siellä käyneille ja Jozefinalle puhtaasta lapsivesinäytteestä!
Päänsärystä: mulla oli aivan järkyttävä päänsärky nelisen viikkoa sitten. Viikon ajan pää oli niin kipeä, etten pystynyt juuri muuta tekemään kuin makaamaan. Sen jälkeen ei onneksi ole hedaria ollut (koputtaa puuta).
Painonnoususta: muutaman viikon ajan mulla ainakin paino laski, mutta nyt tuntuu, että kiloja on tullut.
Onko teillä ollut neuvoloissa jo puhetta perhe- ja synnytysvalmennuksista? Itse aattelin kysellä tiistaina seuraavalla käynnillä, että missä vaiheessa valmennusta on ja mitä se pitää sisällään.
(.) Tunsin EHKÄ eilen jotain liikettä massussa :heart:
Kaveri kertoi eilen, tunteneensa liikkeet näillä viikoilla ja sen takia koitin liikkeitä kuulostella. Illalla sängyssä makoillessa tuntui mahassa ikäänkuin pieni kupla. Mitään ilmaongelmia ei eilen ollut, eli jotain muuta se oli =) Pitää tänä iltana kuulostella uudelleen...

Ai niin, etusivulta puuttuu vielä mun laskettu aika eli 14.10.

Aurinkoista päivää!

Peppiäinen 15+1
 
Jozefinalle onnittelut hyvistä lapsivesipunktio tuloksista!!! =)

Haltialla ja Hilmalle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! :)

Silvelle onnittelut veriseulan tuloksista! :)

Kuumetta tsemppiä ekaan ultraan! Hyvin siellä kaikki on :)

Painonnoususta niin itselläni paino on laskenut muutaman kilon verrattuna plussauksen jälkeiseiseen aikaan. Ekan neuvolan (13.3.) ja tämän aamun painossa oli eroa - 3kg. Mutta itselläni on kyllä vararengasta tarpeeksi eli en ole huolissani painonlaskusta. Koko raskauden aikana lääkärin mukaan paino ei saisi edes nousta paljoa...

(.) Tänään meillä toka neuvola ja ekan kerran siellä lääkäri. En yhtään tiedä mitä siellä tehdään... Ellastiina joskus kyseli onko laskettua aikaani muutettu, kun kaveri olikin hiukan suurempi (muutenkin se on mielestäni väärin laskettu...) Mutta ei ole muutettu eli sen mukaan mennään edelleen, että laskettu aika on 21.10.

Lion 32 14+1
 
Huh, kun tänne tulee tekstiä. Ikävästi nuo opiskeluhommat estävät palstan aktiivisen seuraamisen. :whistle: :D

Jozefina: Varmasti kivi vierähti sydämeltä! Onnea hyvistä punktiotuloksista! :flower: Silvelle myös onnittelut hyvistä veriseulatuloksista!

haltia ja Hilma: Onnea hyvistä ultrakuulumisista! On se niin hienoa nähdä se pikkuinen siellä köllöttelemässä! :heart:

Onnittelut myös liikkeitä tunteneille! :heart:

Tuosta painosta vielä. Mulle neuvolan terkka sanoi, että paino saa nousta keskikäyrän mukaisesti, eli 10-12 kg:a koko raskauden aikana. Tänä alkuaikana ei kuitenkaan saisi tulla paria kiloa enempää. No, nyt aamulla vaaka näytti taas vain kiloa enemmän, joten ei kai pitäisi liikaa stressata.

kuumetta ja Silve: Onpa ikävää, että on tuollaisia ongelmia. :( Omat vanhempani erosivat, kun olin tosi pieni, eivätkä mitenkään sopuisasti. Äitini kuitenkin piti tärkeänä, että suhteet isään säilyvät hyvinä, vaikka ei se varmasti aina helppoa ollut. Kyllä lapsilla pitäisi olla oikeus tavata molempia vanhempiaan. Tosi kurja tilanne! :/

ON: Kauhea kiire jatkuu vielä tämän viikon. Olen tehnyt 10-12 tuntista työpäivää. :( Odotan kyllä jo innolla, että nää opiskelukiireet loppuvat, ja pääsen normaaliin kahdeksasta neljään työrutiiniin. :kieh: Ihanaa, sain palkkaa. :D Nyt pääsen ostamaan toiset sopivankokoiset rintaliivit. Oletteko muuten käyttäneet jotain liivejä tai toppia öisin? Mulla kivistää rintoja tosi ikävästi, ja olen harkinnut jonkinlaisen tukevan topin hankkimista yökäyttöön.

-Pantsu 9+2
 
Olisiko kellään mitään runoviritelmää, jolla voisi tästä raskausuutisesta ilmoitella? :wave:
Ajattelin ensiviikolla viimein kertoa työpaikalla ja sit kavereille. Jotenkin vaan hermostuttaa, että mitäs jos...
 
Tervetuloa uusille! Päivittelin listaa. :wave: Onnittelut myös hyvistä ultrakuulumisista ja Jozefinalle onnittelut myös hyvistä uutisista!

mm-72: "Kaksin aina kaunihimpi, kolmisin vieläkin parempi". Tämä on neuvolasta annetusta Vau-kirjasta. Siellä on muitakin sananlaskuja.

Kysymys: Milloin "määrittelemme" alkuvuoden loppuneeksi vai määrittelemmekö ollenkaan? Itse olisin vähän sillä kannalla, että jossain vaiheessa tulisi toinen lista rinnalle, niille jotka myöhemmin ovat plussanneet. Näin olisi helpompi seurata ja osallistua keskusteluun. Sitten kun keskustelut paisuvat on vaikea osallistua, kun ei muista kuka sanoi mitäkin ja kenelle halusi kommentoida. Lisäksi se vertaistuki helposti hukkuu sitten joukkoon. Viime vuoden lista alkoi alkuvuoden listana, mutta sitten se muuttui kokovuoden listaksi. Miten on naiset -- millaisia toiveita teillä on asian suhteen? Ja jos teemme rajauksen, miten sen sitten rajaisimme -- muuttaisimmeko otsikon esim. "tammi-huhtikuussa 2009 lapsettomuushoidoista plussanneiksi"?

Mä olen nyt sitten kertonut raskaudesta esimiehelleni. Ihan hyvin hän suhtautui. Iloinen asiahan tämä on ja hyvä syy jäädä pois töistä. Toiselle esimiehelle on vielä kertomatta ja pitäisi järkätä tapaaminen ensi viikoksi.

 
Ellastiina: Olen tuon "Tammi-huhtikuussa plussanneiden..." kannalla. Siinä helposti käy niin, että tulee jauhettua vaan omaa napaa, kun juttua tulee hirmuista tahtia. Vertaistuki voi tosiaan jäädä vähäisemmäksi. Lisäksi voi olla hankalaa kovin alkuvaiheessa olevien samastua keskiraskauden odottajien kuulumisiin.
 
Samaa mieltä Ellastiinan kanssa että tämän listan voisi sulkea. Ne jotka nyt plussailee on kuitenkin aika eri aaltopituuksilla erilaisten ongelmien ja kuulumisten kanssa kuin esim me joilla LA lokakuussa. Itselläkin huomenna jo 16 viikkoa täynnä. Ja maha on jo ihan mukava..

Mulle tuli muuten viime raskaudesta 20 kg lisää mutta mulla oli megapaljon lapsivettä ja kaikki kilot lähtivät aika pian. Ei kukaan siitä painosta ollut missään vaiheessa valittamassa. Itseä vaan ahdisti ne kauheat lukemat.

mm72, minäkin oksennan edelleen, katsotaanpa kumpi oksentaa vielä lokakuussa!!

t. J 15+6
 
Pahaa oloa ja huolta Tuttavani joutuivat maailman kauheimpaan tilanteeseen, kun synnytyksessä tuli yllättäviä komplikaatioita ja vauva on nyt tehohoidossa. Elämän jatkuminen on hiuskarvanvarassa ja elämänlaatu ilmeisesti pysyvästi heikentynyt merkittävästi. Tämän kuultuani olen ollut ahdistunut ja kironnut epäreilua elämää!! Rinnastan tapahtuneen voimakkaasti omaan raskauteen enkä oikein pysty olemaan ajattelematta asiaa. Miten näin voi käydä!!!??? Anteeksi, kun puran asiaa teille.... Viimeinen kohderyhmä, joka kaipaa tällaista tietoa... :'( Huolet kolminkertaistuivat hetkessä..
 
VIOL: :hug: tuollaiset on kauheita uutisia.

ELLASTIINAn kanssa olen myös samoilla linjoilla pinon uuden nimeämisen kanssa.

ON Tänään olin s-lomalla tän pääsäryn takia. Olin kyllä muutaman tunnin töissä, mut oli pakko lähteä kotiin. On tuo nyt onneksi hellittänyt, kun olen puolipäivää nukkunut...

Bartsu ja toukka 12+0 poks
 
Viol: Ymmärrän huolesi! Kun on itse raskaana sitä ei voi olla kokematta myös toisten (varsinkin läheisten) raskauteen/synnytykseen liittyviä huolia ominaan. Itseänikin huolestutti, kun juttelin kätilöystäväni kanssa ja tajusin, kuinka ylityöllistettyjä he ovat. Kun normaalisti vuorossa on 5-7 kätilöä, nyt pidetään kolmea.Viime viikolla luin Vauva-lehdestä synnytyksessä vammautuneesta lapsesta... Niin, ei ne huolet lopu plussaamiseen: tästä vasta alkaa todellinen huoli siitä pienestä elämästä.

Eli aloitan uuden pinon, jonka nimi on "+++TAMMI-HUHTIKUUSSA 2009 LAPSETTOMUUSHOIDOISTA PLUSSANNEET". Kopioin listan siihen alkuun.

Ellastiina (14+0)
 

Yhteistyössä