Alle vuoden ikäisen päivähoito

  • Viestiketjun aloittaja Blueberry
  • Ensimmäinen viesti
Blueberry
Te, jotka olette palanneet työhön heti vanhempainvapaan päätyttyä... Miten olette järjestäneet lapsenne hoidon, mikäli isä tai joku sukulainen ei häntä ole hoitamassa? Millaisia kokemuksia teillä on esimerkiksi perhepäivähoidoista ja kunnallisista tai yksityisistä päiväkodeista. Kavereiltakin kuullut kokemukset olisivat hyödyllisiä.

 
sain vakityön aina haaveilemastani paikasta joten aloitin työt heti äitiysloman loputtua. Pinja oli silloin himpun verran vajaa 9kk ja meni kaupungin ryhmäperhepäivähoitokotiin. Siellä oli 3 hoitajaa ja 12 lasta.

Pari ekaa kuukautta jäi sinne vähän itkien/kaihoisana, sitten tottui systeemiin. Oppi nukkumaan sisällä päiväunet (kotona oli aina nukkunut päiväunet vaunuissa ulkona) ja sai varmaan ihan omanlaistaan ruokaa siellä alussa. Ja sai varmasti olla myös paljon sylissä, jopa nukkua torkkuja sylissä.

Pinja oli hoidossa 7h/päivä eli n. 8-15. Minä vein ja iskä aina haki.
Itselle jäi ainakin ihan hyvät kokemukset. Perhepäivähoitajalle mä paikkaa hain mutta niitä ei ollu tarjolla. Tuo oli aivan hyvä paikka myös. Tätä nykyä meillä on hoitokokemusta myös perhepäivähoidosta ja päiväkodista - kaikki olleet ok.

Nyt Pinja on kohta 3v ja kotona ollut kanssani tammikuusta kun jäin äitiyslomalle.
 
Mä taas opiskeluiden vuoksi vein Emmin hoitoon vuoden ikäisenä. Aivan ihana perhepäivähoitaja saatiinkin ja tykättiin todella paljon. Hieman vajaa viisi vuotta Emmin siellä viihtyi ja hyvän ystävänkin sai. Nyt maaliskuusta asti kotona ollut, kun mulla äitiysloma alkoi ja esikouluun syksyllä, niin joudutiin hyvästit tädille sanomaan. Mutta yhteyttä ollaan jo pidetty ja varmaan tullaan jatkossakin pitämään.

Sit kertoisin vielä, että oma äitini oli aikanaan perhepäivähoitaja ja pidetty sellainen. Vieläkin ollaan yhteen perheeseen yhteydessä, jolla kaikki kolme lasta oli meillä hoidossa. Ollaan rippijuhlat ja ylioppilas juhlat juhlittu jne. Todella ihanaa.
 
Meillä esikoinen aloitti päiväkodissa 10 kk vanhana. Kyseessä oli vuoropäiväkoti ja joutui jo alusta alkaen viettämään myös öitään hoidossa. Aina jäi mielellään tarhaan ja yöt, jotka siellä joutui viettämään sujuivat itse asiassa paremmin kuin kotona. Ainoa ongelma oli parin ensimmäisen vuoden ajan se, ettei poika olisi halunnut millään lähteä kotiin. Osoitti kaiketi mieltään sillä tavoin. Tänäpäivänä (5v.) on reipas, ulospäinsuuntautunut, iloinen poika, joka on kovasti pahoillaan siitä, ettei voi käydä tarhassa, kun äiti on äitiyslomalla...
 
Omani aloitti heti vanhempainvapaan jälkeen ihanalla perhepäivähoitajalla. Koskaan ei ole jäänyt itkemään perään, kun on niin pienestä hommaan tottunut. Nyt on varsin reipas ja ulospäin suuntaunut 4,5-vuotias.
 
Alle vuoden ikäsen, ja alle 2vuotiaankin, paikka ois ehottomasti perhepäivähoito, pienempi ryhmä. On vielä niin pieni päiväkotiin.
Ite oon 1v.pojan perhepäivähoitaja-äiti, niin kannatan ehdottomasti tätä!! :)
 
Katiaana
Meidän kakkos poika meni hoitoon kun oli 7kk, (olosuhteiden pakosta).
Meni vanhimman kanssa ryhmikseen kun teimme vuorotyötä.

Hyvin meni, huonommin se vanhemalla meni. Ja itse ainakin tykkäsin kun oli päiväkodissa kun siellä on useempi hoitaja, joka oli häntä koko ajan hoitamassa. Siellä kuitenki oli aina se 4 hoitajaa ainakin, että 1 kattoi meidän pikkuista ja sitten isompia. Tai sitten meidän 2 pikkuista jotka ei osannut kävellä.

Meidän jäppinen oppi siellä kävelemään 8kk iässä, siellä oppi potalle vuoden iässä jne... Ne opetti. Mikä oli minusta hienoa, opettaako pph?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 08:12 Katiaana kirjoitti:
Meidän kakkos poika meni hoitoon kun oli 7kk, (olosuhteiden pakosta).
Meni vanhimman kanssa ryhmikseen kun teimme vuorotyötä.

Hyvin meni, huonommin se vanhemalla meni. Ja itse ainakin tykkäsin kun oli päiväkodissa kun siellä on useempi hoitaja, joka oli häntä koko ajan hoitamassa. Siellä kuitenki oli aina se 4 hoitajaa ainakin, että 1 kattoi meidän pikkuista ja sitten isompia. Tai sitten meidän 2 pikkuista jotka ei osannut kävellä.

Meidän jäppinen oppi siellä kävelemään 8kk iässä, siellä oppi potalle vuoden iässä jne... Ne opetti. Mikä oli minusta hienoa, opettaako pph?

Tottakai rutiinit ovat samat joka paikassa, olipa sitten päiväkoti tai pph. Mutta ei kai itsetarkoitus ole se, että lapset OPETETAAN kävelemään 8kk iässä????? Pottahommat ja muut opitaan muilta lapsilta ryhmässä, muiden mallista. Myös perhepäivähoitajalla on ryhmä.

Kuinkahan vähän aikaa noilta mainitsemasi ryhmiksen hoitajilta liikeni isommille lapsille, jos omaasi piti koko ajan olla jonkun vahtimassa? En tahtoisi olla ilkeä, mutta väkisinkin tulee mieleen...

Perhepäivähoitomuoto on liian aliarvostettua, vaikka on pienen lapsen kannalta paljon parempi hoitomuoto, kuin iso päiväkotiryhmä. Ja tähän on ihan turha ruveta sanomaan, että parasta olisi kotihoito. Tietysti olisi, mutta ei lapsia voi ikuisesti tynnyrissäkään pitää, eikä koko suomen äidit voi jäädä kotiin lapsia hoitamaan. Joidenkin on tehtävä töitäkin, että yhteiskunta toimisi!
 
Katiaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 08:25 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 08:12 Katiaana kirjoitti:
Meidän kakkos poika meni hoitoon kun oli 7kk, (olosuhteiden pakosta).
Meni vanhimman kanssa ryhmikseen kun teimme vuorotyötä.

Hyvin meni, huonommin se vanhemalla meni. Ja itse ainakin tykkäsin kun oli päiväkodissa kun siellä on useempi hoitaja, joka oli häntä koko ajan hoitamassa. Siellä kuitenki oli aina se 4 hoitajaa ainakin, että 1 kattoi meidän pikkuista ja sitten isompia. Tai sitten meidän 2 pikkuista jotka ei osannut kävellä.

Meidän jäppinen oppi siellä kävelemään 8kk iässä, siellä oppi potalle vuoden iässä jne... Ne opetti. Mikä oli minusta hienoa, opettaako pph?

Tottakai rutiinit ovat samat joka paikassa, olipa sitten päiväkoti tai pph. Mutta ei kai itsetarkoitus ole se, että lapset OPETETAAN kävelemään 8kk iässä????? Pottahommat ja muut opitaan muilta lapsilta ryhmässä, muiden mallista. Myös perhepäivähoitajalla on ryhmä.

Kuinkahan vähän aikaa noilta mainitsemasi ryhmiksen hoitajilta liikeni isommille lapsille, jos omaasi piti koko ajan olla jonkun vahtimassa? En tahtoisi olla ilkeä, mutta väkisinkin tulee mieleen...

Perhepäivähoitomuoto on liian aliarvostettua, vaikka on pienen lapsen kannalta paljon parempi hoitomuoto, kuin iso päiväkotiryhmä. Ja tähän on ihan turha ruveta sanomaan, että parasta olisi kotihoito. Tietysti olisi, mutta ei lapsia voi ikuisesti tynnyrissäkään pitää, eikä koko suomen äidit voi jäädä kotiin lapsia hoitamaan. Joidenkin on tehtävä töitäkin, että yhteiskunta toimisi!

En minä sitä tarkoittanut, enkä olettanut että lastani siellä "aletaan opettamaan". Mutta pointti oli se, että pph on yksin, eikä hällä ole aikaa niin paljon kuin päiväkodissa jossa on monta hoitajaa. Ja päiväkodissa jossa on keittäjä.

Sanoin vain, että meille se oli paras vaihto ehto. (tosin ainoa vaihto ehto kun tehtiin vuorotyötä).
 
Ai kauheeta ihan pakko oli tulla tähän ihmettelemään miten kummassa raaskitte viedä alle vuoden ikäisen päivähoitoon? Onko se ollut taloudellinen pakko? Mä jäin juuri 9kk vanhan vauvani kanssa kotihoidontuelle, vaikka rahasta tulee olemaan todella tiukkaa niin ei mieleenkään ole tullut viedä häntä hoitoon ja mennä takaisin töihin. En millään muotoa arvostele teitä äiteinä mutta olisi kiva kuulla miksi tähän ratkaisuun päädyitte, rahako ratkaisee? Olenko mä sitten vaan niin kiinni vauvassani kun ajatuskin kauhistuttaa? Eihän tuo reppana osaa edes kävellä eikä kunnolla ilmaista itseään ja tarpeitaan.
 
working girl
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 11:14 vieras kirjoitti:
Eihän tuo reppana osaa edes kävellä eikä kunnolla ilmaista itseään ja tarpeitaan.
No eihän äitikään aina oikein osaa tulkilat pienen tarpeita ja hoitajilla on paljon kokemuksia lapsista. Mä ainakin näen pienen hoitoonviemisen monelta kannalta hyvänä asiana. Jos ei ole sisaruksia, niin tottuu muihin lapsiin hienosti ja oppii leikkimään myös muiden kanssa. Siellä on paljon aktiviteetteja pitkin päivää, joita kotona ei välttämättä ole. Itse en ole leikkaa-liimaa-askartele-laula-taputtele-leikittele -äiti ja koen, et lapsi oppii paljon uusia asioita hoidossa. Tietenkin lapseni on minulle rakkain maailmassa ja tahdon hänelle parasta. Mutta en vain ole sitä mieltä, et ihan ehdottomasti parasta on vain ja ainoastaan kotosalla äidin kanssa oleminen.
 
iitas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 11:14 vieras kirjoitti:
Ai kauheeta ihan pakko oli tulla tähän ihmettelemään miten kummassa raaskitte viedä alle vuoden ikäisen päivähoitoon? Onko se ollut taloudellinen pakko? Mä jäin juuri 9kk vanhan vauvani kanssa kotihoidontuelle, vaikka rahasta tulee olemaan todella tiukkaa niin ei mieleenkään ole tullut viedä häntä hoitoon ja mennä takaisin töihin. En millään muotoa arvostele teitä äiteinä mutta olisi kiva kuulla miksi tähän ratkaisuun päädyitte, rahako ratkaisee? Olenko mä sitten vaan niin kiinni vauvassani kun ajatuskin kauhistuttaa? Eihän tuo reppana osaa edes kävellä eikä kunnolla ilmaista itseään ja tarpeitaan.
No sinä päädyit tähän.
Itekkin taloudellisesta syistä hakeudun työelämään.Kyse ei ole raaskimisesta ja ittenikin kauhistuttaa ajatus.Meidän talous ei vaan kestä noin rankkaa tuojen menetystä.
 
vieraana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 11:14 vieras kirjoitti:
Ai kauheeta ihan pakko oli tulla tähän ihmettelemään miten kummassa raaskitte viedä alle vuoden ikäisen päivähoitoon? Onko se ollut taloudellinen pakko? Mä jäin juuri 9kk vanhan vauvani kanssa kotihoidontuelle, vaikka rahasta tulee olemaan todella tiukkaa niin ei mieleenkään ole tullut viedä häntä hoitoon ja mennä takaisin töihin. En millään muotoa arvostele teitä äiteinä mutta olisi kiva kuulla miksi tähän ratkaisuun päädyitte, rahako ratkaisee? Olenko mä sitten vaan niin kiinni vauvassani kun ajatuskin kauhistuttaa? Eihän tuo reppana osaa edes kävellä eikä kunnolla ilmaista itseään ja tarpeitaan.
Ihan rahasta juu johtui töihin meno, kun vauva 10kk. Perhepäivähoitaja onneksi saatiin. Jos en olisi mennyt töihin olisi tulot romahtanut täysin. Miehellä huonompi palkaa kuin minulla. Teen kuitenkin vaan 75% töitä... Mutta siis nyt saan saman verran kun äitiyslomalla ja samalla tavalla on tiukkaa... Että näin meillä. Ei kertakaikkiin ollut vaihtoethtoja, jos haluua ruokaa pöytää.
 
Meilläkin on miehellä tulot pienemmät kuin minulla, mutta jään 5 kuukaudeksi kotiin.. maksamme vain korkoja asuntolainasta ja käytän tarvittaessa luottokorttia, ehtii maksaa kun töihin palaa.. mies jää sitten vielä kotiin muutamaksi kuukaudeksi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 23:12 Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on miehellä tulot pienemmät kuin minulla, mutta jään 5 kuukaudeksi kotiin.. maksamme vain korkoja asuntolainasta ja käytän tarvittaessa luottokorttia, ehtii maksaa kun töihin palaa.. mies jää sitten vielä kotiin muutamaksi kuukaudeksi.
Ei ollut tarkoitettu arvosteluksi vaan ymmärrän kyllä ettei kaikilla yksinkertaisesti ole varaa jäädä kotiin.
 
Hei!

Minulla on vakityö, rahallisesti on nyt tiukkaakin tiukempaa...
Tyttö on 11kk, mutta ihan lähikuukausina en kuitenkaan aio töihin palata.
Meillä on kaksi koululaista (1lk ja 3lk syksyllä) ja aion katsoa miten heillä opinahjossa alkaa mennä ja tyttö liikkumatontakin ajattelen, eihän hän syksylläkään kunnes työhön joskus palailen ole suuren suuri.
Jos vaan rahallisesti olisi mitenkään mahdollista olisin edes vuoden loppuun tai ensi kevääseen kotona, mutta kun ei niin ei.
Aikanaan meidän pojat alotti perhepäivähoidossa niin että pienempi oli 1v 11kk ja toinen tasan 1½v vanhempi eli n. 3½-vuotias. Toki olisin mennyt aiemminkin töihin/he hoitoon, muttei ollut työtä silloin. Pojat ehti olla vielä ennen vakinaista työtäni vähän kotosalla, olin jonkun kuukauden työttömänä...ja sitten he menivät päiväkotiin :hug:
 
Kotihoidosta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 14:20 Blueberry kirjoitti:
Te, jotka olette palanneet työhön heti vanhempainvapaan päätyttyä... Miten olette järjestäneet lapsenne hoidon, mikäli isä tai joku sukulainen ei häntä ole hoitamassa? Millaisia kokemuksia teillä on esimerkiksi perhepäivähoidoista ja kunnallisista tai yksityisistä päiväkodeista. Kavereiltakin kuullut kokemukset olisivat hyödyllisiä.
Mikähän hinku naisilla on töihin heti vanhempainloman loputtua? Ajatelkaa lapsenne parasta! Lapsi saa kasvaa rauhassa ja kehittyä kotona omassa tahdissaan. Kävely, puhe ja kuivaksi oppiminen yms. tapahtuu kyllä ajallaan, jollakin aikaisin, jollakin vähän myöhemmin. Lasten vertailu on turhaa. Lapsen paras hoitopaikka on oma koti!

Muutama kirjoitti, että äidin on mentävä töihin heti vanhempainloman päätyttyä, koska ei ole taloudellisesti mahdollista olla kotona. Oletteko ajatelleet, että perheen äiti ja isä voisivat järjestellä työaikojaan niin, että lapset saisivat olla kotona hoidossa? Esim. hoitoaloilla on pulaa työntekijöistä. Monessa hoitoalan työpaikassa sijaisetkin voivat päättää työajoistaan. On mahdollista tehdä vain tiettyjä työvuoroja, vaikkapa vain yövuoroa tai viikonloppuja, jos 3-vuorotyö on hankalaa.

Monella alalla on mahdollisuus tehdä osa-aikaista työtä ja viikonlopputyötä. Palkka on tietysti pienempi kuin kokoaikatyössä, niin ovat kulutkin. Jos lapset ovat kotihoidossa, ei tarvitse maksaa päivähoitomaksujakaan.

Perheen rahankäyttöä ja omia kulutustottumuksiakin kannattaa miettiä. Onko kaikki tavara ja kulutus perheessä tarpeellista, voisiko jostain säästää?
 
Meillä
Meillä tehdään niin, että kun mun äitiysloma loppuu, mies jää kotiin tytön kanssa vielä 7 kk:ksi. Itse hakeudun lyhennettyä työviikkoa tekemään jos mahdollista, että perheen yhteistä aikaa olisi enemmän ja ns pehmeä lasku onnistuisi. Mutta tiedän, ettei kaikilla ole mahdollisuutta tällaiseen. Meillä on niin, että minä tienaan 2 x miehen palkan verran joten raha tässäkin asiassa ratkaisee kumpi jää. Onhan se alle vuoden ikäinen tosi pikkuvauva vielä.
 
mä meen töihin takaisin Elokuussa ja vien pojan päiväkotiin 7-16:00 ja poika on sitten 8kk ikäinen. Palaan itse töihin sen takia koska jos jään hoitovapaalle niin mun tulot tippuu rajusti, ja muuta tukea ei saada kun miehelläni niin hyvät tulot.
Ja nyt saan kuukaudess n.950eur äityysrahaa ja joten ei mikään iso summa että pärjäis hyvin.
Ja toinen asia on se että haluan viedä pojan aikaisin hoitoon että ei kiinny liikaa äitiin ja oppii olla toisten lasten kanssa, ja siellähän ne ottaa mallia toisistaan ja oppivat nopeammin asioita. pääsevät kommunikoimaan saman ikäisten vauvojen kanssa =)
Mutta tässä kait monella on eri mielipide :) Ja siellä niillä riittää tekemistä, joka päivä jotain uutta opittavaa ja nähtävää.

Tässä mun mielipide asiasta
:flower:
 
Kotihoidosta
Miten ajattelet 8 kk ikäisen vauvan hyötyvän päiväkotihoidosta? Sinun kannattaisi käydä tutustumassa päiväkodin arkeen hyvissä ajoin ennen hoidon aloittamista. Päiväkodeissa on liian vähän hoitajia ja isot lapsiryhmät. Kotona vauvan ei tarvitse kilpailla vanhempien sylistä. Voi olla, että päiväkotivierailun jälkeen tulet äkkiä toisiin ajatuksiin päivähoidon "hyödyllisyydestä" 8 kk ikäiselle.

Itse olen imettänyt 8 kk ikäistä lasta vielä monta kertaa päivässä, kiinteän ruoan ohella. Imetyskin olisi loppunut lyhyeen, jos lapsi olisi ollut koko päivän hoidossa.

950 euron vanhempainraha on mielestäni ihan kohtuullinen. Moni kotiäiti saa minimiäitiyspäivärahaa ja tulee silläkin toimeen. Jokainen alle 3-vuotiasta lastaan kotona hoitava perhe on oikeutettu kotihoidontuen perusosaan. Kotihoidontuen hoitolisä on tulosidonnainen. Jos perhessä on muita alle kouluikäisiä lapsia kotihoidossa, saa sisaruskorotusta.

Lisäksi monet kaupungit ja kunnat maksavat kuntalisää omaa lastaan kotona hoitavalle perheelle. Rahan riittäminen taitaa olla enemmän kiinni perheen kulutustottumuksista.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 10:04 mammax kirjoitti:
mä meen töihin takaisin Elokuussa ja vien pojan päiväkotiin 7-16:00 ja poika on sitten 8kk ikäinen. Palaan itse töihin sen takia koska jos jään hoitovapaalle niin mun tulot tippuu rajusti, ja muuta tukea ei saada kun miehelläni niin hyvät tulot.
Ja nyt saan kuukaudess n.950eur äityysrahaa ja joten ei mikään iso summa että pärjäis hyvin.
Ja toinen asia on se että haluan viedä pojan aikaisin hoitoon että ei kiinny liikaa äitiin ja oppii olla toisten lasten kanssa, ja siellähän ne ottaa mallia toisistaan ja oppivat nopeammin asioita. pääsevät kommunikoimaan saman ikäisten vauvojen kanssa =)
Mutta tässä kait monella on eri mielipide :) Ja siellä niillä riittää tekemistä, joka päivä jotain uutta opittavaa ja nähtävää.

Tässä mun mielipide asiasta
:flower:
Mä sain n 680e/kk ä-rahaa ja mies on pienipalkkaisella hoitoalalla töissä, joten tulot on yhteensäkin pienet. Asuntovelkaa on ja mitään kuntalisää tässä kaupungissa ei saa. En kuitenkaan voinut kuvitellakaan, että olisin vajaan 9-kuista vienyt vielä hoitoon, siihen ikäänhän ajoittuu juuri yksi vaihe, jolloin vanhemmat ovat tosi tärkeitä (en nyt äkkiseltään osaa sanoa virallista nimeä...) ja läheisyyden tarve on kova, kun lapsi alkaa tajuta olevansa oma erillinen yksilö.
Lapsi tarvitsee aikuisen, johon kiintyä, jotta tulevaisuudessakin on terve tunnemaailma ja osaa kiintyä toisiin ihmisiin/asioihin terveellisellä tavalla.
Sosiaalisesti lapsi ei tuossa iässä vielä joka päivä tarvitse toisia lapsia eikä osaa "kommunikoida" sillä tavoin. Se vaihe tulee myöhemmin.
"aina uutta opittavaa ja nähtävää"... Sitä riittää noin pienelle ihan kotioloissakin.
Ajatellaan, että kyllä noin pieni sopeutuu, mutta siinä juuri tehdään iso virhe. Lapsi sopeutuu PAKOSTA, koska on selviytyjä, mutta mitä se aiheuttaa tunnetasolla, jää kunkin lapsen kohdalla nähtäväksi tulevaisuudessa... Ja lapset, jotka nukkuvat hyvin muualla kuin kotona; lapsethan torjuvat stressiä nukkumalla.
Niin, jokainenhan ajattelee oman lapsensa parasta.


 
aika outoa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 10:51 Kotihoidosta kirjoitti:
Miten ajattelet 8 kk ikäisen vauvan hyötyvän päiväkotihoidosta? Sinun kannattaisi käydä tutustumassa päiväkodin arkeen hyvissä ajoin ennen hoidon aloittamista. Päiväkodeissa on liian vähän hoitajia ja isot lapsiryhmät. Kotona vauvan ei tarvitse kilpailla vanhempien sylistä. Voi olla, että päiväkotivierailun jälkeen tulet äkkiä toisiin ajatuksiin päivähoidon "hyödyllisyydestä" 8 kk ikäiselle.

Itse vien pojan päiväkotiin 10 kk ikäisenä, eli syksyllä, ja hoitoalalla olen työssä, ja päiväkodin tutustumista ei kannata pelätä, olen työskennellyt myös siellä, ja tiedän että pääsääntöisesti pienistä vauvoista pidetään erityistä huolta!! Taitaa sinulla itsellä olla huonoja kokemuksia päiväkodin rutiineista, kun kauhistelet päiväkodin toimintaa!

Talous ratkaisee ja se että poika pääsee sosialistumaan!!
 
Blueberry
Minä kun niin toivoin, ettei tämä menisi niiden äitien/perheiden ratkaisujen moralisoinniksi jotka syystä tai toisesta joutuvat lapsensa melko varhain hoitoon viemään. Toiveajatteluksi jäi.....

Kiitos kuitenkin kaikille kokemuksistaan kertoneille. Vaikuttaisi siltä, että hyviäkin kokemuksia on löytynyt niin päiväkodista kuin perhepäivähoidostakin.

Kyllä perheiden tilanteet on tosiaan niin yksilöllisiä. Meillä olemme mieheni kanssa molemmat työssä joka tehdään virka-aikana. Emme siis voi järjestellä työaikoja. Jos jäisin hoitovapaalle, olisi kuukaudessa käteen jäävä rahasumma laskujeni mukaan reilusti alle 500e, mikä ei meidän taloudessamme riitä välttämättömiin menoihin mieheni palkan lisäksi. Jos voisin vain kulutustottumuksia muuttamalla saada edes pari kuukautta lisäaikaa lapseni kanssa kotona, niin taatusti sen tekisin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 10:04 mammax kirjoitti:
mä meen töihin takaisin Elokuussa ja vien pojan päiväkotiin 7-16:00 ja poika on sitten 8kk ikäinen. Palaan itse töihin sen takia koska jos jään hoitovapaalle niin mun tulot tippuu rajusti, ja muuta tukea ei saada kun miehelläni niin hyvät tulot.
Ja nyt saan kuukaudess n.950eur äityysrahaa ja joten ei mikään iso summa että pärjäis hyvin.
Ja toinen asia on se että haluan viedä pojan aikaisin hoitoon että ei kiinny liikaa äitiin ja oppii olla toisten lasten kanssa, ja siellähän ne ottaa mallia toisistaan ja oppivat nopeammin asioita. pääsevät kommunikoimaan saman ikäisten vauvojen kanssa =)
Mutta tässä kait monella on eri mielipide :) Ja siellä niillä riittää tekemistä, joka päivä jotain uutta opittavaa ja nähtävää.

Tässä mun mielipide asiasta
:flower:
Toki menen katsomaan sen paikan ennen kuin pojan sinne vien, ja haluan tietää että millä tavalla he hoitavat vauvoja siellä. Jonkin verran mulla kuitenkin on tosta paikasta kokemusta,kun itse olen ollu siellä muksuna ja samoin mun pikku-veljet, eli siinä mielessä tuttu ympäristö.
Oli kiva kuulla toistenkin mielipidettä tästä asiasta =)
Ja en mene sanomaan että mikä on oikein tai väärin, jokainen äiti kyllä tietää että mikä on parasta juuri heidän omalle pikku-vaaville.
 

Yhteistyössä