Allergiset kullannuput - vol.1

Mä olen kuullut, että joillakin auttaa karkeamman ruoan opettelussa sormiruoan syöminen. Silloin lapsi saa itse säädellä syömistään ja monet tykkää muutenkin näperrellä sormiruokia ja siten syöty ruoka "maistuu paremmalta" kuin sama lusikasta :LOL: Toiseksi auttaa se aika. Kun lapsi on kypsä karkeampaan ruokaa ja se voi vaihdella.
 
Jotain positiivistakin..sattui tänään: Poika kävi lehtikorista hakemassa lehden, tuli mua lahkeesta repimään että ota äiti syliin. Kun pääsi syliin, punki seisomaan ja alkoi kakata (kakkaa seisaaltaan yleensäkin ja syliin pitää silloin päästä). Välillä ähki, puhki ja ärisi (meillä oikein äijämäiset äänet aina) pylly pitkällä etunojassa ja välillä katseli lehteä. :LOL: Vitsi, että mua nauratti. On vissiin nähnyt kun iskä käy veskissä. ;)
 
OlipaLuppistoisiaan hauska juttu! Heti sait hymyn huulille!

Täällä on tosiaan käynyt kuhina kuin muurahaispesässä tänä päivänä!
Olisi aika monelle kommentoitavaa, mutta nyt aika ei riitä kuin nopsaan "päivitykseen", eli joku kysyi montako lasta on, niin meillä näitä kullannuppuja on neljä. Joista ensimmäisellä oli maitoallergia, toisella ei mitään, kolmannella silentrefluksi (ei ilm.allergista) ja neljännellä nyt sitten maito-ja ilmeisesti jotain muitakin allergioita.
Minuakin kiinnostaisi onko teillä muita lapsia ja onko niillä allergioita?

Ja siihen päivitykseen tämä neljäs on siis poika ja syntynyt 20.12.07.

Niin ja meillä oli sitten rattoisa yö viime yönä... nuo kaikki kullannuput juoksuttivat minua vuorotellen; yhdellä oli maha kipee, toisella pissat housussa, kolmannella korvavaivaa ja tämä nuorin sitten itki jotain, mitä??

Ja meidän suolioireinen allergikko sai sitten eilenillalla yllättäen pitkästä aikaa sellaista nokkosrokkosyheröä kasvoihin. KYLLÄ TÖKKII!!!
Olisiko ajatuksia mistä tuo ihottuma voisi tulla?
Ehdin antaa 3 pv kaupan luumusosetta vai voiko noista maitohappobakteerivalmisteista tulla ihottumaa, vai onko se yleensä vatsaoiretta? Ehdin käyttää tuota Gefilus Plus valmistetta myös sen 3 pv?
 
Täällä taas kerran kauhea ahdistus tuosta syömättömyydestä..
Tämmösiä pohdin: Siis heinäkuussahan paino nousi 850 g, mikä selittyy osittain sillä että kesäkuussa otti vaan takas mahataudin jälkeistä painonpudotusta eikä paino sen takia noussu ja otti sit kiinni kesäkuun kasvua heinäkuussa. Heinäkuussa maitoo meni n.8-9 dl/vrk ja kiinteitä n. 3-4-5 dl/vrk. Nyt menee niin että maitoa menee 6-7 dl/vrk ja kiinteitä 3-4 dl/vrk. Ruuat pääpiirteittäin samat. Lihaa menee kans nyt vähemmän kun heinäkuussa (rasvaista possua), ihan tarkoituksella.. Olisko vaan niin että nyt ollaan siinä normaalisyömisessä eikä mitään kasvupyrähdystäkään ole? Että ton heinäkuun jälkeen vaan tuntuu tosi vähälle noi ruokamäärät kun isompiin tottu? Tosin painoo on tullu nyt elokuussa semmonen 200 g, mikä on kyllä liian vähän mut toisaalta on se kummiski noussu..ja jos sit taas syö ens kuussa tms.? :headwall:
Vai pitäskö pitää muutama maitopäivä ja kattoo, paraneeko tilanne? Tai antas vaan yhden kerran kiinteetä tai kaksi mutta samaa/per päivä.. Ei syönyt aamulla puuroa, olisko niin että eilinen ruispuuro ei oikein sopinu..tänään oli kauraa, joka yleensä uppoo kuin häkä. Ruista ei oo nyt vähään aikaan saannu ja tänään oli sitten taas kurlaustakin :headwall: Lounaan ja päivällisen söi mukisematta kun oli kasvis-lihaa...
Mä en jaksa näitä.

Tosta luumusta: meillä kans tulee poskiin semmosta kohollaan olevaa syheröä, ei ehkä kuitenkaan ihan nokksorokon näköstä.
 
Iltaa! Vihdoin poju pääsi unten maille. Saas nähdä saadaanko tämä yö nukkua vaiko kukkua... On iho nivusissa ja pepussa ihan punainen ja posket karheat.. Kauan kestää toipuminen edellisestä soija-kokeilusta.. Jos tää nyt ei sitten ole tuosta uudesta bataatti-lammas satsista tullutta. Kun käytin siihen eri riisiä kun normaalisti...

Ihanan hauska juttu tuo Luppiksen tarina -sai hymyn huulille täälläkin. On niin hauska kun lapsilla on jo pienestä pitäen noita omia tapoja!!! Noiden hauskojen hetkien voimalla aina jaksaa...

Pohjolan neito: Meil on sellanen keski-ikäinen neuvolan täti. Silloin kun pyysin sitä ravitsemusterapia-lähetettä, hän vaan toisteli resurssipulaa ja sitä, että meidän pojan tilanne ei ole niin paha että oltais tarvittu ravitsemusterapeutille lähete -mä vaan kysyin että kuinka paha tilanne sitten pitäis olla... taisin olla silloin aikas poikki kun oltiin huonommassa kunnossa silloin... ja onneks meidän allergialääkäri oli sitä suositellut myös niin saatiin se..Sitten kun oltiin siellä ravintoterapiassa, niin ravitsemusterapeutti oli sitä mieltä, että hyvä että tultiin... :) Jälkeenpäin kerroin meidän neuvolan tätille, että oli hyvä käynti ja annoin hiukan palautetta... sen jälkeen ollaan saatu hiukan paremmin "koeta jaksaa vaan"-kommentteja... Mutta ihana kuulla että teillä on nyt mukavampi täti!!! :) Asutteko kaukanakin Kilosta?

Terkkuja Uurainen sinne imetysdieetille myös :) Diettausta on nyt takana reilut 7kk, eli loppu häämöttää. Maitoaltistuksiin soittelen aikaa huomenissa... Meidän tää toinen lääkäri on vaan niin varattu että taitaa mennä kuukauden päähän. Itsellä on vielä dieettilistalla maito,muna,kotimaiset viljat,soija,kala,nauta,sitrushedelmät, pähkinät, ulkolaiset tomaatit (kotimaisista ei ihme kyllä tuu mitään) ja joukko muita yksittäisiä kuten luumu. Dieetti oli aluksi paljon tiukempi (poissa oli sokeri,kana,possu ym ym.), mutta pari kuukautta sitten päästiin tähän tilanteeseen. Eli kasviksia, vihanneksia ja tattaria tulee syötyä riisin kera paljon :) Herkkuna menee taateleita ja kuivattuja luomu-hedelmiä missä ei ole lisättyjä sokereita ym. Mitähän sitä syö ensimmäisenä kun dieetti on ohi... :) Tsemppiä dieettiin, sinullakin on näemmä loppusuoralla!!

Sirpiina, Ootko hyvin jaksanut kun lapsia on kuitenkin neljä jotka vaatii huomiota... välillä itse poden huonoa omaa tuntoa kun olen tosi väsynyt "vaikka on vaan yksi lapsi"... Tuosta nokkosryhelöstä, meillä poika sai luumusta suun ympärille sellaista nyppyryhelöä... parin päivän kokeilun jälkeen... Vaikka kyllä vissiin noista maitohappobakteereistakin voi nyppyjä tulla, meillä ei oo kokemusta kun dds-juniorista ja bioteekin baby valmisteesta..

Sormiruuasta tyhmääkin tymempi kysymys, kun oon yrittänyt sitä antaa, niin minkä kokoisia palasia ne pitäis olla? Oon tehnyt sellasia suupalan kokoisia ja poika vaan linttaa ne pöytään... ei ihan mene suuhun asti. :) Peruna ja bataatti on ollut kokeilussa näin. Vissiin kukkakaaliakin vois kokeilla. ..

Nyt taidan mennä iltapalalle ja nukkuun, jos vaik poika antais hiukan nukkua... Kauniita unia!!

:wave:
 
Luppis ehkä teillä tosiaan palattu tuohon "normaaliin" ruoka määrään..kun kuulostaa nuo määrät kuitenkin mun korviin ihan hyviltä.
Meillä kun menee sellaset 6dl neocatee ja 3pientä pilttipurkkii ja 2xpuuro 1-2dl(??) ja joinain päivinä jopa paaaaljon vähemmän. esim. eilen jätti yhen lihasoseen kokonaan syömättä kökköjen takia :kieh: :kieh: ja iltapuurion syöminen on taisteluu..ihan sama mitä puuroo antaa oli sitten riisi,tattari,neljänviljan tai kaura niin kaameeta kiemurteluu,huutoo ja taisteluu..Usko ja toivo meinaa välillä mennä!
ja meillähän tuota painoo oli viimekskin tullu 250g/kk ja näin on oikeestaan ollu aina. Ihan vauvana painoo tuli tosi hyvin,mut ei enää..jokatapauksessa hitaasti,mutta tasasesti tuota painoo tulee.

Tuli tuossa sellaista mieleen,että kun ainakin muutamat meistä oli pk-seudulta niin oisko joskus tulevaisuudessa kiinnostusta nähdä? vois ihan kasvotusten keskustella näistä iloista ja suruista :D

nyt ei kerkiä muuta..pikku neitiä unten maille :wave:
 
Hei kaikki,

seuraillut olen juttujanne pidemmän aikaa, ja itsekin olen jotain tälle palstalle kirjoitellut (Allergiatesteissä käyty; nyt ihan äimän käkenä -viestiketjuun). Liittyisin mielelläni ketjuun, vaikka meillä taitaakin olla lievemmästä päästä nuo allergiat.

Meillä siis tyttö vajaa 7kk (01/08) ja lehmänmaitoallergia todettiin (prickeissä eikä valvotussa altistuksessa näkynyt mitään) nyt kesällä. Todettu on myös atooppinen ihottuma. Tyttö onkin oireillut lähinnä ihollaan; kasvoissa, lähinnä suun ympärillä on ajoittain nopeasti häviävää ihottumaa ja taipeissa myös silloin tällöin. Satunnaisesti on ollut pieni läntti jossain muuallakin päin kehoa. NANin aikana oireena oli myös levottomuus, ilmavaivat, vihreä kakka (kakka edelleen vihertävää, ei kuitenkaan "pahanhajuista" tai limaista) ja ensimmäiset kuukaudet tytöllä oli myös runsaasti silent refluksi -tyyppisiä oireita. Kasvu on ollut ok koko ajan, viime neuvolassa tosin oli pieni painon notkahdus käyrältä alaspäin, mutta liikkuminen lienee syynä tuohon. :/

Maitona on tällä hetkellä Almiron Pepti, joka nyt tuntuisi sopivan. Neocatea käytettiin kesällä, joka oli sekin ok. Kiinteät aloitettiin varovaisesti muutama viikko sitten, mutta koska mistään ei ole tullut erikoisempia oireita ja tyttö ei näytä niistä pienistä kärsivän; pientä ihottumasyheröä, mikä häviää nopeasti tulee silloin tällöin, edetään meillä ns. siedättävällä linjalla, eli ihoa rasvaillaan ahkerasti (Bepanhten ja perusvoiteet, n. kerran viikossa 1-2 pvän Sibicort/Hydrocortison -kuuri) ja uusia ruoka-aineita otetaan suht nopealla rytmillä kokeiluun. Tyttö tosin sai makuannoksia kiinteitä jo 4kk täytettyään, mutta tuolloin tulivat sitten maitoaltistukset sun muut, joten kiinteät jätettiin vähäksi aikaa. Soseita annetaan nyt 3 krt/pvä; kaksi kasvissosetta ja yksi marja/hdelmäsose ja ruokaa menee kerrallaan n. 1/2 pienen purkillisen verran kasvista ja 3/4 purkillisen verran marjaa/hedelmää, joten ihan hyvin ilmeisesti.

Tällä hetkellä ruokavaliossa on peruna, parsakaali, kukkakaali, porkkana ( =) ), vadelma, ruusunmarja ja luumu.Huomenna olisi tarkoitus maistella possua. Parhaiten tytölle maistuu makeat ja hmm, kaupan soseet. Olemme antaneet pääasiassa itse tehtyä sosetta, mutta uskaltauduimme kokeilemaan myös Hipp-merkkisiä luomusoseita, joista iloksemme ei tullut sen suurempia oireita kuin itsetehdyistäkään, joten olemme nyt antaneet tytölle muitakin merkkejä. =) Voihan se toki olla, että oireet tulevat myöhemmin vasta, kun altistumista on tapahtunut pidempään, mutta toisaalta voihan se olla, ettei tyttö ole allerginen kuin tuolle maidolle. :/ No, mutta paljonhan tässä on vielä ruoka-aineita edessä ja tulossa. Jännittää kyllä aika tavalla tuo huominen lihan maistelu, mutta vielä enemmän jännittää edessä oleva viljojen aloitus. :/ Niin, ja meillä on ollut lähes alusta alkaen käytössä jokin maitohappobakteerivalmiste, nyt viimeiset kuukaudet on käytetty GefilusPlus -kapseleita.

Tässäpä tätä, lyhykäisyydessään... Tsemppiä kaikille painiskelijoille! =)
 
Huomenta taas... uuteen päivään ja uuteen yritykseen! Jospa tänään nokkosrokkoa vähempi kuin eilen ;) Sirpiina, en muista tarkalleen miksi mutta farmaseutti kerran apteekissa sanoi, että rela-tipat olis allergisillekin kaikkein siedetyimmät maitohappobakteerit...tiedä sitten todenperää mut ainakin kannattaa kokeilla, ellei tahdo heti luumusosetta syyttää ihottumat aiheuttajaks. Hih, Luppis, tuosta se nyt lähtee oikea äijämeininki, hauska juttu! Mä muuten tajusin myös, että meidän pojalla ei ole paino noussut kuin vajaan kilon kahdessa kuukaudessa. En tiedä pitäisikö siitä jotenkin huolestua? Isoveljensä kasvoi ekan vuotensa tarkalleen kilon kuukaudessa, joten onhan se siihen nähden vähemmän mutta toisaalta tämä jälkimmäinenkin jo aika isokokoinen, niin en ole osannut huolestua, pluskäyrällä kuitenkin mennään, joten kai se on ok.

Lyyti-mamma, kuule saako kysyä, että mitenkä olet bataatista saanut sormiruokaa kokeiluun? Mun bataateista tulee aina älytöntä mössöä...varmaan keittäjässä vikaa mutta olen yrittänyt saada siitä hiukan karkeampaa mut viimeistään mikron jälkeen kun sekottelen, niin se on ihan hienoa mössöä taas. Niin ja me asutaan täällä Viherlaaksossa nykyään, ettei kaukana siis vieläkään...joten kaupan bataattihyllyillä nähdään!

Mukavaa päivää kaikille kanssasisarille-ja veljille!
 
Huomenia kaikille ja moi ieva80 :wave: olen joskus lueskellut sinunkin tekstejä tällä palstalla!

Kiitos vain kaikille kommenteista koskien tuota meidän ihottuma-asiaa, luulempa että ehkä kuitenkin tuo luumu oli nyt syyllinen, kyllä tää on yhtä arpomista puoleen ja toiseen ihan jatkuvasti. Kunpa omistaisi sellaisen kristallipallon :eek:

Niin ja meillä muuten on sitten tuo NutriSoija maito käytössä tätä nykyä, jos se sinne taustatietoihin tarvitaan, niin ja tällä hetkellä myös Zantac närästykseen. Arvelin minä yhdellä kapsellilla/pv jatkaa tuota Gefilus Plus tuotetta, noita Relatippojakin löytyy tuolta jääkaapista,kun on jouduttu soutamaan ja huopaamaan noitten aineitten kanssa! Josko nyt sitten mennään tällä setillä jonkin aikaa....

Viime yö meni taas paaaaljon paremmin kuin edellinen, joten voi olla että tämä äitykkäkin on vähän paremmalla tuulella ja paremmin tämän päivän säpinöissä mukana kuin eilen, että väsytti! Joku tuossa kyselikin miten jaksaa useamman kanssa ja niistä syyllisyydentunnoista... nuo unettomat yöt ainakin saa minut hyvin lyhytpinnaiseksi, annan aina muksuille aamulla varoituksen milloin äiti kulkee normaalia "lyhemmällä sytytyslangalla", joten silloin on turhia kipinöitä vältettävä!

Nuo syyllisyydentunnot ovat tulleet erittäin hyvin tutuiksi, tämän tästä tuntuu että pitäisi pyydellä muksuiltaan anteeksi kun tulee äyskittyä ihan liian helposti. Meillä on kyllä onneksi aivan ihanat mummot, toinen niistä on jatkuvaan valmiudessa hyppäämään lapsenlikaksi. Kun noita juoksuja on suuntaan jos toiseenkin ja koko jengin kanssa on tosi hankala liikkua, varsinkin on joukossa tuon vauvan lisäksi vielä uhmaikäinenkin, joka varmaan menee siihen toiseen suuntaan kuin on tarkoitus!

Niin ja siitä parisuhteestakin oli puhetta tuossa aiemmin....no se onneksi on ja pysyy tuo ukko tuossa rinnalla räpeltämässä :hug: Tottahan se on, että ei se ymmärrä oikein, minkälainen stressi minulla on koko ajan kun tuntuu että jatkuvaan hommat menee metsään :headwall: . Ja kun nuo yöt on sellaisia kuin on niin jos se uskaltaa lähestyä väärällä hetkellä...voipi olla että saa kyynärpäästä silmään! Mies rukka, ehkäpä silläkin on jonkinverran tullut tuota tilanteenlukutaitoa... Nyt voisi joku sanoa tähän väliin, että miksi minä olen se yökyöpeli enkä se mies. No ensinnäkin sen miehen on jaksettava mennä töihin aamulla ja toiseksi olen yrittänyt sitä aina tökkiä hereille, kun joku huutelee... tuloksetta, se pirulainen on niin hyväuninen, että sänky saisi hajota alta, ennenkuin se tajuaa herätä!

Nyt tarttee taas mennä!
 
Voisin myös liittyä rinkiin ellei se kasva jo liian isoksi. meistä voi kirjata 11/2007 neocate, dietti-imetys.
Kiitos Lyytimammalle vastauksesta- meidän stoori alkoi n. 3kk ikäisenä. Pojalla oli joka ruokailun jälkeen tunnin kuluttua itkua ja mahanvääntöä. neuvolasta sanottiin, että ilmavaivoja, joten 3 viikon itkun jälkeen ja ihottuman ilmennettyä menin yksityiselle. Sieltä maitoaltostukseen, saimme almiron peptiä, mikä ei sopinut ja jälleen sille altistus ja saimme neocatea. Aluksi poika ei syönyt sitä ollenkaan, mutta nyt menee ruuan joukossa ja n. 1 d päivässä. huonon menekin takia olen sittem ollut imetysdietillä. kuulostaa siletä, että te saatte lääkäristä apua. me ollaan käyty kerran, saimme ruokaohjeet ja sitten sanottiin ,että 3 kk päästä uudelleen. oli aika pitkä 3 kk tarkkailla ihoa ja päätellä mikä sopisi, kontrolli oli heinäkuussa ja saimme listan uusia...seuraava käynti on 4 kk kuluttua...aika oudosti hoitaa hommaa...mitään ohjeita mun diettiin en ole saanut. Nyt päätin mennä itse yksityiselle ravitsemusterapeutille, Näyttää siltä, että tässä ryhmässä on enemmän tietotaitoa kuin mitä lääkärillä, siksi lueskelenkin teidän tekstejä.
Nyt poika on siis 9 kk, syö kukkakaalia, kesäkurpitsaa, maissia, parsa ei käynyt, rauhoittelen ihoa ja sitten riisi pitäisi kokeilla ja sitten toiv. possu. nukkuu pöivisin ok, mutta öisin heräilee tunnin välein, kun nenä on tukossa. mietin tässä mennä johonkin toiselle lääkärille, jos vaikka hän osais sanoa jotain..astma?

mukavaa päivää kaikille!
 
Käääks miten paljon tekstiä tullut sitten viime visiitin :D
Tosi mukavaa saada uusia mukaan kirjoittelemaan, moi vaan kaikille munkin puolestani :wave:

Me ollaan suhattu paikasta toiseen kaikki päivät, nyt elämä taas rauhoittunut kotiin ja aikaa istua rauhassa koneellekin.

Meidän tietoihin voi lisätä Lilja 12/07, maitona neocate

Ei olla noudatettukaan nyt varsinaista rotaatiota, vaan ollaan menty aika mutu-tuntumalla. Hyvin on tähän asti toiminut niinkin. En kuitenkaan syötä samaa ruoka-ainetta kahta päivää pidempään, vaan pidän aina muutaman välipäivän. En myöskään ole uskaltanut antaa kuin max kolme ateriaa päivässä vielä tähän mennessä.
Tällä hetkellä ollaan siis saatu kiinteitä menemään Liljalle jonkin verran zyrtecin turvin. Hän syö Oolannin perunasosetta, maissia, hirvenlihaa, persikkaa, mustikkaa ja kaurapuuroa. Kokeilussa on riisipuuro, bataatti ja päärynä. Vilja osasto vaikuttaa hankalalta, hirssi ja tattari jouduttiin jättämään pois.

Pakko kertoa, kun sain yhdeltä tutulta Markobioksen luomuriisihiutaleita. No enhän mä sitten lukenut sitä tuoteselostetta tarkkaan.. Ihmettelin, kun Lilja alkoi kaivella aina kesken puuron syönnin suutaan. (Tekee tätä kyllä muutenkin, mutta nyt teki sen tuskastuneena). No, mä sitten luin ton tuoteselosteen ja kappas! Siinä lukikin, että voi sisältää jäämiä pähkinöistä, manteleista ja siemenistä. Ihan kun en olis jo oppinu et kaikki pakkaukset pitäis tutkia tarkkaan :headwall:
No, sille nyt ei voi enää mitään, tänä aamuna keitin sitten puuron Risellan puuroriisistä ja huuhtelin riisin hyvin ennen keittämistä.

Neocaten menekki on ollut aika huonoa viime päivinä, syöminen näyttää olevan niin paljon mukavampaa kuin ainainen pullosta litkiminen. En ole uskaltanut kovin suuria annoksia Liljalle syöttää, mutta ehkä niitä annoskokojakin uskaltaa tässä pikku hiljaa suurentaa. Ihan oireeton L ei ole, mutta on niin nälkäisen oloinen, että lievää oireilua siedetään.

Mua kiinnostaisi tietää, että minkälainen on teidän perheissänne hyvä yö, entä vastaavasti huono yö?

Sirpiinan kuvaus miehensä unenlahjoista kuulosti niin tutulta B)

Tästä lähtien yritän kirjoitella vähän useammin, niin ei tulis kerralla tälläistä romaania ja jäis aikaa/tilaa kommentoida muidenkin juttuihin.

Nyt kuuluu neiti heräilevän aamupäikkäreiltään, moikka!

ps. Ihana tän ketjun nimi! :heart:
 
Pikaisesti: Mä en tonne etusivulle nyt laittanu noita tarkkoja syntymäpäiviä, jos kaikki ei halua omaansa (lapsensa) sinne. Huomauttakaa, jos siellä on virheitä!!

Kohta voitais taas tehdä galluppia, mitä kukakin syö jne., palaan asiaan illemmalla. Innokkaat voi toki jo laittaa listaa, se mikä meillä oli aikaisemmassa ketjussa, oli aika kätevä ja selkeä.

Meillähän pojan paino on siellä -15 käyrällä ja -20 käyrälläkin kävi jo, sillä mä stressaan tota painoa..kun kuulemma pituuskasvu loppuu jos menee ton -20 alle.. :'(

Öistä: Meillä nukutaan pääsääntöisesti hyvin eli herää vaan kerran syömään ja nukahtaa heti syönnin jälkeen eikä muuta huutele. Aamumaidon juo klo 6. Ja iltamaidon klo 21. Huonona yönä kitisee välillä, tutti on "kateissa" jne. ja siis heräilee mutta ehkä max. 5-6 kertaa..eli huonotkin yöt on ihan siedettäviä, mitään huutokonsertteja ei ole ollut (*koputtaa puuta*). Päiväunet menee hyvin jos nukkuu kun väsynyt ja kerrallaan pitempään kun tunnin, pari kuukautta sitten nukkui jonkin aikaa puolen tunnin pätkiä mutta nyt on nekin taas reilassa. Ja mies ei herää..nukkuu eri huoneessa viikolla että jaksaa töissä, näin sovittiin jo ennen vauvaa. Tuuraa mua tarvittaessa eli kerran oon viikonloppuna vaihdettu :whistle: Tosin poika on ollut aika hyvä nukkuja jo pienestä.

Ja krisu: mua kiinnostas toi tapaaminen, sitä vois yrittää järjestää esim. johonkin asukaspuistoon?
 
ai niin ja minua totta kai kiinnostaa myös treffit täällä pk-seudulla tai miksei totta kai muuallakin, kun hyvissä ajoin vaan sovitaan :) aina valmiina! kertokaas hei kokemuksianne refluksista. vasta tajusin kun tota oirepäiväkirjaa luin, että meillä on usein hikka tullut tattaripuuron tai riisipuuron jälkeen, joteski oon aatellu että se johtuu ylensyönnistä mut nyt kun olen kokeillut tattaria taas pitkästä aikaa ni johan tuli hikka, vaikka määrä oli melko pieni. nuhan takia ollaan myös nostettu sängyn päätä ylös ja tänään tajusin että neljä yötä on nukuttu ihan heräämättä koko yö, ei inahdustakaan vaikka flunssaa on ollukin. voisko tolla pystymmässä asennossa nukkumisella olla yhteyksiä noihin yöähinöihin ja levottomuuteen, tai pikemminkin niiden hiljaiseen poissaoloon :) pienenähän tuo hikotteli yhtenään ja joskus ihan pienenä mietinkin, että voisko se olla yks allergiaoire mutta sitten se jotenkin jäi pois tai ainakin harveni ja jäljelle jäi vain nuo yölliset ähinät ja jatkuva rapsuttelun ja hieronnan tarve... ai niin ja anteeks isojen kirjainten puuttuminen. kirjoittelen tässä kesken neocate-nautintojen yhdellä kädellä :)
 
Tervehdys kaikille :wave:

Luppis -mä mietiskelin meidän pojan ruoka-ainemääriä... meillä vaihtelee myös tosi paljon, tällä hetkellä syö 3pienen ruokapurkin kokoista annosta ja 2xpuurot. Melkolailla sama määrä kuin Krisu kertoi heillä menevän. Ja joskus kun on huonompi päivä niin joku ateria ei kelpaa ja joskus taas veteelee mukisematta isommankin annoksen..Ja lisäksi rintamaitoa 4-7x/vrk. Rintamaidon määrää on tosi hankala arvioida, mutta toivotaan että saa tarpeeksi. Mun korviin nuo teidän annosmäärät kuulosti sen tähden ihan normaaleilta... :)

Meillä painoa oli viimeksi kuukauden aikana tullut 250g - pituutta pari senttiä niin ajattelin että se oli sitten kasvu mennyt pituuteen! Ja kun syntymästään lähtien oli isokokoinen, niin en myöskään oo huolestunut ollut vaikka painoa on tullut vähemmän nyt viime kuukausina.

Pohjolanneito -bataatti menee kyl meilläkin usein mössöksi ja sormiruokana poika mieluummin liiskaa sen pöytään kun syö.. Höyryssä kypsennän sen ja vaan sen verran, että se ei mee ihan ylikypsäksi -silti on mössömpää kuin peruna... :) Oon kyl miettiny jos vaikka kokeilisi kukkakaalin nuppuja kypsennettyinä, jos ne kelpais...

Öistä, No meidän hyvä yö on sellainen että poika nukahtaa 20-20.30 maissa ja herää 2-3x yön aikana, heräilyistä kerran syö. Herätys on sitten 7 maissa. Mutta huonoina öinä meillä herätään 9-12x. Nukkumaan silloin päästään 20-23 välillä ja torkutaan ja itketään ja väännetään ja käännetään... Näitä tosi huonoja öitä on silloin kun masua vääntää ja iho on punainen, silloin nukun poika kainalossa toisessa huoneessa... mies nukkuu korvatulppien kanssa. Meillä on kanssa se, että itse oon hoitanut kaikki yökukkumiset, mies menee aamulla aikaseen töihin... joskus viikonloppuisin saan sitten nukkua aamulla, kun mies vie pojan aamupalalle ja hoitaa alakerrassa... Saas nähdä miten sitte on asiat kun minäkin menen töihin... jospa sitten meilläkin poika nukkuisi yöt...

Juu, ja me tullaan kanssa mieluusti mukaan jos treffatais jossain! Mikä paikka olisi hyvä, jonne kaikki pääsisi suht helposti? Me asutaan radan varrella, eli päästään melko kätevästi liikkumaan!

mukavaa päivää -mä menen keittelemään linssikastiketta (itselleni) -saa vaihtelua dieettiin... :wave:
 
Hikottelua on täälläkin silloin tällöin. Harvakseltaan, niin en ole osannut yhdistää mihinkään tiettyyn sapuskaan. :/ Nyt kun tarkemmin ajattelen, niin ehkä kuitenkin sitten maidon jälkeen. Oli joku vaihe, milloin sitä ei ollut, mutten muista oliko Neocaten aikana vai ei. :/ Kaikki pitäisi listata ylös. Joskus pidettiinkin päiväkirjaa kaikesta, mutta nyt se on jäänyt. Neocatella meillä ainakin selkeästi lisääntyivät puklut.

Öistä; meillä ollaan sikäli onnellisessa tilanteessa, että tyttö nukkuu yöt läpeensä 10-12h. Yöunille käydään n. klo 20 ja heräillään tavallisesti siinä klo 8 aikaan. NANin aikana oli välillä todella rauhatonta, ei kuitenkaan noita huutokonsertteja. Päiväunet sen sijaan meillä ovat yhteensä kestoltaan ehkä 2 tuntia. Päikkäreitä nukutaan siis 2-4:t, kestoltaan 20-60min. En ole kuitenkaan noista "torkku-unista" osannut olla huolissani, koska tyttö tuntuu niillä pärjäävän. =)

Aijuu, kukas se olikaan, jonka lapsi aloitteli päivähoitoa? Kiinnostaisi tietää, miten on mennyt allergia-asioiden kanssa ja onko ihan tavallinen pk? :wave:

Treffaus pk-seudulla passaisi meillekin. =)
 
Huomenta!

Ok yö takana :D elikkäs typy heräs kerran tuttia vinkumaan tuossa puolen yön paikkeilla,just kun ite olin nukkkumaan menossa.
Meillä siis hyvä yö tarkoittaa,että tyttö nukkuu n.20-7.30 heräämättä tai 1 herätys.
Huono yö menee niin,että tuttia kaivataan sen 2-10 kertaa |O ,mutta onneks tässä taas viikon verran ollu noita hyviä öitä :) *koputtaa puuta*
Päikkärit meillä mennään nykyään kahilla 30min-2h mittasilla. Joinain päivinä tuntuu,että tyttö oiskin halunnut nukkua vain yhdet pitkät unet,mutta yleensä kyllä tarvii ne kahet vielä.

Tuosta tapaamisesta..me siis asumme nummelassa(n.45km helsingistä turkuun päin) ja täältä nuo bussiyhteydet ei mitkään hirmu hyvät. Eli paikka pitäisi olla meille sellainen suht helppo :D

Helmiina noin sitä vaan välillä vahingossa käy,että ei muista syynätä tuoteselotuksia tarpeeksi tarkkaan. Mulla kun itsellä ei mitään allergioita,niin ei ole tullut mieleenkään miten moneen paikkaan sitä maitoakin tungetaan :eek:

Hikottelusta meillä välillä ilmenee,mutta ei minkään tietyn ruuan jälkeen :eek: eli kai se sitten vaan normaalia... ja olen myös ajatellut,että niin kauan kun se ei tyttöä häiritse on se ok?! en jaksa enää ottaa paineita kaikista pienistä "oireiluista" :ashamed:

Kuulostais siltä,että neitokainen heräs..pinnat kolisee siihen malliin :LOL: :wave:
 
Tuosta hikasta sen verran, että meillä se on tytöllä allergiaoireilun aloitusmerkki. Kun saa siis sopimatonta alkaa ensin hikka, todella voimakas hikka, joka oikein tulee vatsasta saakka ja koko muksu hytkyy. Siellä siis sitä tavaraa seilaa oikein kunnolla ylös. Nyt 2 v osaa jo meillä sanoa, että hikka sattuu suuhun ja osoittelee kurkkua. Muuten en hikasta minä niin perustaisi, mutta se on meillä yleensä lähtölaukaus pahempiin oireiliin :( Jos lapsella olisi pelkkö hikka ja se jäisi siihen, niin en varmaan ottaisi minäkään asiasta paineita. Meillä se on vaan se aloitus kunnon oireilulle, jos kokeilua jatkan. Nyt olen taas vaihteeksi välillä vienyt kokeiluja pidemmälle katsoakseni, josko oireilu ei alkaisikaan voimakkaampana tai alun jälkeen lientyisi pois. Niin ei nyt vielä meillä näytä olevan, ehkäpä tulevaisuudessa.

Voihan hikkaa siis olla normaalistikin, kyllä meidän lapsella on välillä ihan normihikkaa ilman allergiaa. Refluksihikka on yleensä tosi paljon voimakkaampaa ja se ajoittuu aina tiettyyn sapuskaan.
 
Morjens!
Ihan nopea kommentti taas tähän väliin. Koko ajan joku keskeyttää mun kirjoitukset..
Siitä hikottelusta meillä ainakin se on ollut selvästi silentrefluksin oire. Toisella pojalla refluksin oireena oli vain jatkuva hikka ja se ettei päiväunet onnistuneet ollenkaan (heräsi noin 10 min nukuttuaan). Toisella sitten tuo hikka on sitten myös refluksin oire, sekä sen että on saanut liian paljon evästä kerralla. Olen kyllä huomannut tuota hikottelua tulevan myös ihan kylmettymisestä (esim . kylmä lattia/tuulinen sää).
 

Hei!

piti kysymäni Luppikselta, että miten se astma teillä oireili ja ilmeni? Kävin eilen lääkärissä kysymässä pojan tukkoista nenää yöaikana, antoi nasolia! sitä voi käyttää 5 vrk, koska saattaa muuttaa nenän kalvojen herkkyyttä...eipä sillä taida saada pitkäaikaista tukkosuutta pois. Muut keinot on jo käytössä, sängyn asento. Mietin jopa tän talon ilmastointia, sillä mullakin on tukkosuutta...apua, jos täällä on jotain hengitykselle vaarallista...

mihin ne maitohappobakteerit teillä on?

Mukavaa viikonloppua kaikille.

ps. uurainen vaihtu nyt santtu70
 
Alkuperäinen kirjoittaja santtu70:
ps. uurainen vaihtu nyt santtu70
Kiitos tiedosta, mä jo vähän odottelin, josko uurainenkin haluaisi liittyä ketjuun..

Meillä ei astmaa ole, ei ainakaan diagnosoitu eikä kyllä oireitakaan. NallePuhin tytöllä on, muita ei nyt tule mieleen. Astman tyypillisen oirehan on käsittääkseni aamuyöhön ajoittuva yskä ja tietysti hengenahdistus, jota voi olla toisesta henkilöstä vaikea huomata jos on lievää.

Meillä maitohappobakteereista käytetään Gefilus Plussaa 1 kapseli tai vähemmän päivässä (laitan sisällön ruokaan, aina ei kaikki mene). On nyt saanut sitä kolmisen kuukautta. Välillä ollut taukoa. En ole huomannut eroa..

Kehtaakohan tätä tänne kirjoittaa :ashamed: : mua vaivaa semmonen ajatus kun kohtahan on 1 v. synttärit ja pitäis kehittää semmonen kakku, jota poikakin voisi syödä. Ja haluaisin et sitä samaa kakkua olis muillekin tarjolla. :ashamed: Tosi typerää mutta jotenkin olin haaveillut että istuu meidän kanssa kahvipöydässä ja saa samaa kakkua kuin muutkin :snotty:
Kananmunaa ei ole kokeiltu enkä oikein tiedä, viitsinkö tuon yhden päivän takia kokeilla.. Varmasti sopivaa viljaakaan ei ole.. Enkä tuosta perunastakaan vielä ole varma.. :snotty: :eek:



 
Heips!

Mahduttaisko mekin vielä mukaan? Meillä on kohta 7kk ikäinen (02/08) Ada tyttö jolla näyttäisi olevan laajat ruoka-aineallergiat. Prickeillä ja altistuksella on todettu maitoallergia.

Imetän, ja koska munaton-maidoton-viljaton-soijaton-kalaton dieetti ei tuottanut tulosta niin siirryin omin päin tiukalle dieetille (toukokuussa). Karsin ruokavaliotani paljon ja jäljelle jäi ainoastaan riisi, possu, maissi, kurkku, mustikka, rypsiöljy ja sininen keiju. Tällä dieetillä sain neidin melko oireettomaksi. Pikkuhiljaa yritin lisätä ruokia, mutta kaikesta Ada sai ihottumaa (oireilee siis iholla), perunasta, bataatista, banaanista ym. Nyt dieetattuani reilu 3kk ruokavalio on kokoajan pysynyt samana...Niin joo, paitsi että enään en syö mustikkaa...

Ada aloitti kiinteät 6kk iässä maissilla ja se onkin toistaiseksi ainut sopiva. On kokeiltu ruusunmarjaa, kesäkurpitsaa, mustikkaa ja luumua. Ruusunmarjasta tuli pientä näppyä ja kesäkurpitsasta en ole aivan varma. Ne tulee jossain välissä uudestaan kokeiluun. Mustikka ummetti, ja kun koitin helpottaa sitä luumulla niin totesin että luumu aiheutti pahat ihottumat. Eli alkupisteessä ollaan taas.

Adalla on myös todettu atooppinen ihottuma, ja sen takia rasvoja kuluu paljon. Käytämme aina 2 viikkoa essex lotionia ja essex plussaa ja kaksi viikkoa apo base lotionia ja apo base cremeä. Tarvittaessa sibicortia parin päivän kuuri ja sen perään lipolania.

Tällähetkellä Adan iho on tosi hyvässä kunnossa kiitos toimivan imetysdieetin, Adalla pelkän maissin ja hyvän rasvauksen.

Meillä on ensi tiistaina aika Tiina Tuomelalle ja toivon että saisin häneltä paljon tietoa, vinkkejä ja opastusta näihin allergia-asioihin. Itsellä meinaa jo pää hajota kun stressaa niin nuo rakkaan pikkutypyn allergiat...

Maitohappobakteereina meillä gefilus plus, jota annan yhden kapselin päivässä.

Treffeille tultais mekin tosi mielellään! Ois mukavaa tavata muita jotka on samassa tilanteessa. Asutaan martinlaaksossa, että päästään hyvin esim. keskustaan tai myyrmanniin. (Toki muuallekin)

Anna ja Ada kohta 7kk
 
Tervetuloa kaikki uudet ja morjens kaikki vanhat! =)
En ole taas koneen ääreen ehtinyt ja nytkin jää lyhyeksi, kun uni alkaa lähestyä... Sori, musta ei ole nyt kommentoijaksi, tultiin just yksiltä 2-v synttäreiltä ja tätä äitiä alko 2 punaviinilasillisen jälkeen ramasta :p (kerrankin mun ei tarvinnut olla kuskina :D )

Treffeille voidaan tulla mekin, tosin taidatte treffata arkipäivällä ja silloinhan niin minä kun neitikin ollaan töissä...

Meillä on nyt 2 viikkoa käyty päiväkotia ja ekalla viikollahan neiti vaan vilkutti ja hymyili mulle. Tällä viikolla se tajus, että täähän tuo mua tänne ihan alvariinsa ja aloitti itkukonsertin joka aamu
:'( Perjantaina oli kuulemma ollut jo reippaampi, että jospa se siitä. Nyt tietysti taas viikonloppu varmaan vähän tuo takapakkia...
Ruokailu on toistaiseksi sujunut muutamalla ruoalla hyvin, ei ole ollut mitään ongelmia. Saa nähdä miten sitten sujuu kun ruoka tuodaan viereisen koulun keittiöltä (nyt sen tekee vielä päiväkodin oma keittäjä) . Neocatea ei ole neiti juonut kunnolla päivällä, mutta illalla (ja yöllä!) tankannut senkin edestä. Lienee siis ollut vaan protestointia... :(

Meillä on nyt kokeilussa mustaherukka, mutta 3 pvän kokeilu kyllä venyy pidemmäksi, koska ei ole syönyt montakaan lusikallista nyt 2 pvän aikana... :| Tein kiisseliä, koska se ei ole niin "ätläkkää" (onx toi ees joku sana :/ )


Noista yöunista vielä; meillä hyvä yö tarkoittaa 1 syömiskertaa ja max 2 tutin laittoa. Niitä on tosi harvoin.... :| Huonona yönä syödään pari kertaa, itkeskellään useita kertoja niin ettei tuttikaan aina auta ja ihan pahimmassa tapauksessa itketään ihan kaameesti pidemmän aikaa ja ollaan pari tuntia hereillä... Näitä pahimpia tapauksiakin on onneksi suht harvoin, tosin yleensä aina kun on kipeä... :( Normaali yö on, että syödään 1-2 krt, laitetaan tuttia pari kertaa ja herätään 6-6.30 (kun nukkumaan menty 20-21) .

Nyt iltapesulle ja nukkumaan, että saapi vähän nukuttua ennen ensimmäistä herätystä. Iloista sunnuntaita kaikille! :hug:
 
Moikka, Terveiset kaikille!

Pikaisesti poikkesin täällä lukasemaan :) Meillä täällä pojun kanssa on ollut rauhallista, mutta huomenna pitäisi taas uusi kokeilu aloittaa, joten nyt täytyy nauttia hetki tästä tilanteesta -sitä on oppinut arvostamaan näitä hetkiä suunnattomasti kun poika nukkuu normaalia unta ilman vatsan väänteitä ja itkuja!

Lupis: Saattaapi onnistua kakun tekeminen, kerrotko mitä saatte syödä. Mä olen runsaasti itse leiponut tän dieetin aikana ja muutamia hyviäkin reseptejä on onnistunut tulemaan... Mä lasken hyviksi resepteiksi ne joita mieskin on suostunut syömään :) Eli ilman munaa, maitoa,kotimaisia viljoja, soijaa ja tavallistakin sokeria saa hyviä kakkuja :) Ja jopa ilman öljyä. Päällys tosin on haastavampi juttu, mutta jos saatte jotain marjaa ja esim. liivatetta/hyytelösokeria syödä niin sekin onnistuu :flower: Mulla on itsellä samankaltainen toive joulukuulle -katsotaan miten käy!

Tapaamisesta, Ajattelin ens viikolla (tai seuraavalla) riippuen tuosta uudesta kokeilusta käydä katsomassa tuota Leppävaaran asukaspuistoa pojan kanssa. Olisiko muita mukaan lähtijöitä? :) Kahvilat on mulla vähän sellaisia "hankalia" kun tuo dieetti on vielä päällä...

Anna86: Tsemppiä dieetille -toivottavasti saatte hyviä apuja Tuomelalta, sen ainakin kuulemani perusteella pitäis olla mukava lääkäri!

Nyt taidan mennä minäkin nukkumaan -keräämään voimia!

Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille
:wave:
 

Yhteistyössä