Allergiset kullannuput - vol.1

santtu70: Meillähän maissi meni kolmisen kuukautta ihan ok kunnes tökkäsi. Onneksi meidän lekuri hoksasi asian, maissille voi kuulemma hänen mukaansa herkistyä hiljalleen, kuten soijallekin.

Täällä kova leipomisviikonloppu puolessa välissä.. Poika ei suostu edes maistamaan puuroa ja olen nyt sitten sen suhteen luovuttanut. Voi johtua siitä, että viljat eivät ole sopineet tai sitten on joku ikään liittyvä juttu? Teeleipiä olen väsännyt ja muffinsseja :p Kahden viikon sapuskat täytyis tehä pakkaseen kun keittiö menee kohta remonttiin. Meillä nyt kokeilussa kokojyväriisi ja jos se ei sovi, niin sitten jätän vihdoin ja viimein nuo viljat jouluun saakka rauhaan. :snotty: Toinen liha olis kiva ja sen metsästys alkaa sit seuraavaksi. Poro ei sopinut, kokeillaan seuraavaks hirveä, sit kalaa ja sen jälkeen ehkä nz-lammasta. Ja välissä aina jotain kasvista. Porkkanaa aattelin ja punajuurta..onko siitä kellään kokemuksia?
 
Luppis: Mites teillä on oireilleet noi epäsopivat lihat? Musta tuntuu, etten tiedä ollenkaan että sopiiko vai ei, kun määrällisesti sitä menee kuitenkin niin vähän, muutama lusikallinen vain päivässä. Paljonko lihaa muuten pitäis päivässä antaa? Ja mistä aineksista teet noita teeleipiä? Pitäis minunkin alkaa väsätä jotain leipäkokkareita, mutta kun meillä on kaikki viljat rotaatiossa, eli yhtenä päivänä vain yhtä, niin en saa oikein mitään leivottua yksistä jauhoista vain. Tai saa kai sitä jotain mutta tattarijauhoistakin kun yritin niin kamalia lörtsyjä tuli jotka homehtu heti. Höh sentään. Onneks riisipäivänä poika saa riisinäkkäriä narskutella mutta vahva epäilys on että toi riisi on yks pahis. Mistä muuten löytyis helpoiten tota nz-lammasta? Onkos se jotenkin erikseen merkitty vai pitääkö vain tutkiskella alkuperämaita pakkausselosteesta?

Te joilla rotaatiot käytössä, niin onko teillä sellainen pelko koko ajan, että kohta homma lähtee käsistä. Mulla koko ajan semmoinen tutina, että nyt vielä näyttää hyvältä ja kohta meillä joukko rotaatiossa olevia ruokia, ja sitten päksähtää rajut oireet eikä mulla haisuakaan mikä sen tekis. Onhan mulla noi ruokapäiväkirjat ja muut mutta poika oireilee miten sattuu, joskus oireet tulee samantien joskus vasta kahden päivän päästä. huh :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Luppis:
Nallepuh: Zithromax säilyy elimistössä pitkään..yli viikon.
Voihan se olla et ihottumat johtuu siitä. Poskiin ja muihin "vanhoihin" ihottumapaikkoihin ei ole ihottumaa tullut mihin esim. maitoaltistuksessa tuli.

Viime yönä tyttö heräs kovaan huutoon ja huus n. 20-30 minuuttia. Sylissä koukisti jalkoja kun oli olkapäätä vasten ja nieleskeli kokoajan ja mahasta tuli jotain selvästi takasin kun nieleskeli. Ja ihan kun ois pieniä punasia näppyjä ollu poskessa mut se voi olla et oli jotain painaumia tyynystä. Yritin antaa tytölle riisimaitoa mutta ei juonut ja nukahti sitten vihdoin. Aamulla ei suostunut syömään puuroa vaikka aamulla syö aina puuron tosi hyvin. Muuten ei poikettu mitenkään ruuissa, ainoastaan maistoi veikan chupa chupa salmiakki-tikkaria :| . Tänään ei ole ollut mitään oireita ja ollut ihan normaali eikä ole itkeskellyt.
 
pohjolan neito: Lihasta on tullut samat oireet kuin muistakin epäsopivista eli meillä pulauttelua ja silent refluksia. Ja siitä syystä levottomuutta kun pitäs nukkua. Alle 1v.:lle riittää 3 rkl lihaa/pv ja vähemmälläkin tulee toimeen, jos maitoa menee hyvin. Nyt annan 4 rkl/pv (ikää 1v.) kun maitoa menee vaan 5 dl/vrk. Tällanen ohje siis Kuikalta. Nz-lammasta saa pk-seudulla tuoreena mm. Jumbon Stokkalta ja k-kaupoissa on pakasteena (muistaakseni Pirkka) lampaan jauhelihaa, joka on uudesta seelannista. Ja alkuperämaata ei mitenkään mainosteta eli se on tihrustettava paketin kyljestä. Suomalaista lammastahan on vähän kaupoissa, joten on aika usein sitten tuota nz.

Teeleivät

1 dl vettä
1,5 dl jauhoja,
0,5 tl leivinjauhetta (+ripaus soodaa),
1 rkl sokeria
suolaa
25 g öljyä
1/2 dl sosetta.

250 astetta ja 15 min.

Jauhoina olen käyttänyt täysjyväriisi+tapioka tai täysjyväkaura (Provena), soseena bataattia tai perunaa. Uskoisin, että tattari- ja maissijauhoista vois tulla hyviä, tapiokan tilalla voi käyttää perunajauhoja tai maissia. Soseena sopii varmasti myös porkkana tai jokin muu juures. Kesäkurpitsaa aattelin kokeilla myös. Öljynä meillä on auringonkukkaöljy.
Muffinsseista tulee muuten ihan hyviä ilman munaa tai munankorviketta kunhan vaan koko seosta vatkaa hyvin jonkin aikaa.

Meillä menee rotaatiossa vaan hedelmät tällä hetkellä, muuten lihaa ja kasviksia toisenlaisen kiertosysteemin mukaan. Uusia ruokia pidän kyllä rotaatiossa jonkin aikaa ennenkuin lisään kertoja viikossa. Mulla kans vähän se ongelma että olen ihan pihalla, jos/kun oireita tulee ja lopputulos on yleensä se että karsin ruokia kovalla kädellä ja palautan sitten hitaasti yksi kerrallaan...huokaus. Meillähän selvästi sopivia ruokia ei ole löytynyt sitten kesäkuun.
 
Moi pitkästä aikaa :wave:
Oon kyllä käynyt lueskelemassa teidän muiden kuulumisia, mutta nettiaika on ollut kortilla.. Ja osaltaan jaksaminenkin. Meidän yöhulinat vaan on ja pysyy. Herätään hyvinä öinä se 5x ja huonoina öinä 12x. Kaksi kertaa annan vielä maitoa koska päiväaikaan en saa tarpeeksi nestettä menemään ja kova nälkä pojulla onkin sen pari kertaa.. muut kerrat ähelletään, paukutellan, huudetaan tuttia, hulinoidaan muuten vaan... ja me ei olla ihan pienistä inahduksista edes menty katsomaan ettei totutettaisi siihen. Hän vaan kukkuu joka yö. Ja se rassaa meikäläistä jo aika rankasti kun yksin melkein ne yöhulinat hoidan...Mies auttaa la-su välisenä yönä...

No joo, jokin pahis se voi on mikä nää aiheuttaa. Ruuissa vaan ei löydy mitään johtolankaa. Pyykkiaineita oon vaihtanu tuloksetta -ja muita selkeitä oireita ei nyt oo ollut. Eli ei ihottumaa, ei punoitusta, ei kakka-oireita sen jälkeen kun symbioflor jäi pois. Mutta voihan se olla että tää meidän poju vaan on tällainen...Ollaan kokeiltu perhepeti, mutta omassa sängyssä omassa huoneessa nukkuu kuitenkin parhaiten. En sit tiiä. Ehkä joskus... Poju on kohta 11kk, eli neuvolantätikin jo ihmetteli kun tassuttelusta ei oo apua... se ei oikeen oo aina ajantasalla..

Syömisestä: Meil vaihtelee hurjan paljon. Poju saa joka ruualla sormiruokaa, ostin sellaisia muroja jotka on 100% riisiä ja ne on nyt maissinaksujen kans hitti. Myös omatekemät tattari-kakkarat menee hyvin. Ongelmallisia ruokia on tavallisesti aamupuuro, joka menee vain kun on nokkamukissa vettä, riisimuroja ja oma lusikka -määrät on 5tl-2dl. Viisi ateriaa oon yrttäny pitää ja oon lisänny yhden pienen välipalan jos ruoka ei oo maittanu. Tämä oli ohjeena kun painoa ei ollu tullu viimeks kun se 50g/2kk aikana... Imetys on loppusuoralla ja maitomäärä on vähentyny.

Öjly/Rasva: Oon nyt antanu 2tl/pv, mietin että uskaltaisikohan sitä lisätä...Nyt kun tuo imetyskin on vähentynyt... Meil on ravitsemusterapeutin käynti parin vkon päästä..

Teeleivät: Mä oon tehnyt ihan perusohjeella kun sokeri on meil vielä kiellossa. Eli perunamuussia, tattarijauhoja, öljyä luraus ja vettä. Paksuus noin löysähkön puuron vahvuista ja sit uuniin 250astetta. Poju on tykänny...

Piija: Mukava oli lukea että teidän soija-altistus on sujunut hyvin :)

Jaahans -poju heräsi. Päiväunet oli kokonaiset 30min -mä en ymmärrä millä se jaksaa kun ei nuku -vai kuuluuko niihin ihmisiin jotka tarvii vähemmän unta...

Mukavaa vkonjatkoa kaikille :heart:
 
Meillä on torstaina vehnä-altistus. Onko väliä mitä mannaryynejä vai sitä AnnaMannaa? Paljonkos mun kannattaa sitä puuroa tehä? Altistus on siis yksityisellä lääkäriasemalla. Meillä on yöt menny taas ihan normaalisti ton lauantain jälkeen.
 
Luppis aika moni lapsi tekee jossain vaiheessa puurolakon :D Esikoinen olin 1½v kun ei enää vain maistunut, sihien saakka söi sekä aamulla että illalla.. Tuota odotellessa kuopuksen kohhdalla, sitten se saa 4x päivässä palsternakkaa että edes jokin pitäisi nälkää paremmin.. Noh, toivottavasti tähä saakka ei mennä!
 
Tervehdys tänne pitkästä aikaa! Olen lueskellut mutta en saanut oikein aikaiseksi kirjoitella.

Onnittelut Piijalle hyvin edenneestä soija-altistuksesta! Pidän teille peukkuja että sama meininki jatkuu! Erityisen hyvää on että säästytte niiltä Kelan pakkoaltistuksilta...

Meillä on sairastettu (siis poika) syksyn toinen korvatulehdus. Kiva jos tähän saadaan korvakierre... Mulla on NallePuh82:lle aiheesta yv!

Ruokapuolella kokeilut on sentään menneet hyvin. En muista mistä olen kirjoittanut mutta ainakin kaura ja broileri ovat sopineet. Lisäksi Sinistä Floraa olen käyttänyt ruoanlaitossa: lettuja :p NYt kun tuo kaura on todettu sopivaksi, ollaan kokeiltu menestyksellisesti Yosa ananas -kaurajogurttia.
 
Meillä on myös löytynyt syksyn aikana joitain uusia ruokia tuon maidon lisäksi. Kauraa menee rajoituksin ja siitä tulee pientä oiretta, jos enemmän antaa. En siis keittele oikein puuroa siitä, mutta välillä leivon keksejä yms. Nyt on alkanut sopia myös naudanliha, tuorekurkku ja salaatti. Maito helpottaa älyttömästi ja ollaan nyt päästy käyttämään maustamatonta jogurttia, kermaviiliä, voita yms. Lisäksi olen nyt antanut harvakseltaan joitain keksejä, joissa on ollut mm. palmuöljyä ja auringonkukkaöljyä ja oireita ei ainakaan vielä ole tullut. Epäonnisia kokeiluja on viimeaikoina ollut mm. broileri ja se taas palauttaa maan pinnalle, ettei tässä nyt vielä pidä alkaa kuvittelemaan, että allergiaelämä olisi kokonaan taaksejäänyttä. Joka tapauksessa positiivistä kehitystä havaittavissa!
 
Kiva lukea teidän positiivisia kokemuksia! Toivo elää edelleen...

Itsellä kyllä painui siivet juuri tänään taas aika maahan...
Epäilys soijan sopimattomuudesta alkaa sittenkin nostaa päätään 2 vkon käytön jälkeen. Unet ovat menneet ihan rikkonaisiksi ja nyt on jo päivälläkin ollut itkuinen koko päivän. Tänä iltana ja viime yönä nukahdettuaan on herännyt hirvittävään itkuun ja tänään tuli sitten kakkakin samalla itkulla (4x tänään, ei kuitenkaan ripulia) ... Lääkärin kanssa sovittiin, että viikon kuluttua katsotaan viimeistään tilanne uudestaan, voi olla että kokeillaan nyt palata Neocateen joiksikin päiviksi....
että mun pitikin avata suuni ja kehua, että hyvin menee.... :'(
 
Piija, harmi jos soijaa epäilet sittenkin sopimattomaks. Koita saada lääkäri kirjoittamaan todistus neocatea varten, meidän lääkäri ehdotti sitä itse. Meillä tehtiin niin hiukan epäselvässä tilanteessa, jotta meillä kahden mahdollisesta hiukan sopimattoman välillä (eli NC ja Nutri-soija) voidaan sitten vuorotella seuraava vuosi, jos siltä alkaa näyttämään. Nyt ei ainakaan tarvitse vuoteen miettiä noita altistusasioita, vaan Kela-kortti koodeineen valmiina, että voi hakea tilanteen mukaan, sitä mikä sillä erää sopii. Tsemppiä! Mites muuten siellä päiväkotimaailmassa ruokajutut sujuu?
 
Meillä oli tänään vehnä-altistus ja vielä ei ole oireita tullut. Katsotaan miten yö menee, maitoaltistuksessa oireet tuli vasta yöllä(nukkui huonosti ja itkeskeli) ja ihottumat oli aamulla vanhoissa paikoissa takasin. Lääkäri kirjotti reseptin Symbioflorista tai kirjoittaa ja lähettää postissa eli eikös vakuutus silloin korvaa sen?
 
Me ei olla saatu apteekista edes sitä Kelan korvausta kalkista ja monivitamiinista, joten vakuutusyhtiö ei varsinkaan silloin korvaa myöskään, vaikka nämä tuotteet on lääkäri reseptillä määrännyt. Vakuutusehdoissakin on rajattu ravintovalmisteet korvauksien ulkopuolelle. Maitohappobakteereista olen lukenut monenlaista käytäntöä.

Täällä syöty porkkanaa 5 päivänä. Lievästi atopiaoireinen iho on mennyt pahempaan suuntaan... Hmmm... Olisiko pojasta tulossa iholla oireileva allergikko..? Vai johtuisiko ihon pahentuminen ilmojen reippaasta kylmenemisestä..? Iho ei kuitenkaan kutia tai vaivaa eikä niitä tuttuja silent-refluksi -oireita ole tullut, joten katsellaan vielä.

Harmi Piijalle, jos se soija sittenkin olisi allergisoinut. Pidetään vielä toivoa yllä kuitenkin :hug:
 
Oireita ei ole tytölle tullut ainakaan vielä, voikun vehnä sopisi. Sen tiedän että Kelasta ei korvausta saa. Lääkäri kysyikin kun pyysin reseptiä että onko meillä vakuutus että muuten reseptistä ei ole hyötyä. Jostain toiselta palstalta olen lukenut että Tapiola on korvannut Symbioflorit kun on resepti.
 
Usein vakuutusyhtiöiden linjaus on se, että vakuutusyhtiö ei korvaa jos Kelakaan ei korvaa. Kannattaa kysyä oman vakuutusyhtiön linjausta asiasta.

Jotkut ovat valittaneet ensin Kelaan kielteisestä korvauspäätöksestä. Saatuaan Kelalta muutoksen päätökseen eli myönteiseksi, he ovat sitten hakeneet ja saaneet vakuutusyhtiöltään korvaukset myös.

Se korvaako Kela ja vakuutusyhtiö voi riippua myös siitä mitä tarkalleen reseptissä lukee. Mun käsittääkseni esim. jos lapsella on selviä puutteita ravitsemuksessa diagnosoitu, voi korvaukset helpommin saada.

Muakin kiinnostaa Tapiolan linjaukset maitohappobakteeriasiasta. Meillä myös vakuutus lapselle sieltä :wave:
 
Heippa kaikille!
Täältä sivusta vain tulin huikkaamaan kalsiumkarbonaatin käytöstä. Jos joku sen käyttäjä ostaa sitä kilotavarana, eikä ole apteekista saanut annosohjeistusta. Meille itse apteekista ehdotettiin "irtotavaran" käyttöä ja annettiin seuraava ohje:
2,5 ml tai 1,25g kalsiumkarbonaattia vastaa 500mg kalsiumia.
 
Kiitos Luppis leipäs-ohjeesta! Hyviä tuli! Laitoin puhtaita kaurajauhoja ja bataattia. Neiti ei osaa tuollaista ruokaa vielä syödä, mutta onpa ekaa kertaa jotain millä opetella...

Soija on meillä nyt tauolla... Unet paranivat heti kun soija lopetettiin ja palattiin Neocatelle!

Olisi kiva kuulla taas päivityksenä, mitä kaikkea teillä muilla syödään. Jos jaksatte raapustaa. =)
Meillä mennään näillä:
Maitona: Neocate jälleen
Sopivia: Muksun kukkakaalisose, Oolannin perunasose, Bataatti (takaisin listalla) , NZ lammas, Saksanhirvi, Kaurapuuro, Hollen hirssipuuro
Kysymysmerkillä: Banaani (posket alkaneet oireilla ilmeisesti banaanille, syödään silti pari krt vkossa)
Epäsopivia: maito, soija?, aprikoosi, vadelma, mustikka, tattari, porkkana, kesäkurpitsa, riisi, possu, ruusunmarja (en ehkä enää edes muista kaikkia)

 
Niin, olen pitkään käynyt lukemssa juttujanne, mutta kirjoittaminen on jäänyt vaikka samassa suossa painitaan täälläkin....
Tyttö siis syntynyt 8/2007 ja allergioita löytyy laidasta laitaan mm. peruna, porkkana, riisi, vehnä, ohra, ruis, tattari, hirssi, soija, banaani, vadelma, tomaatti jne.... käytössä on maito, kaura, maissi, bataatti, kukkakaali, parsakaali, kesäkurpitsa, lihat, ja erinäinen määrä tapiocatarkkelystä sisältäviä hedelmäsoseita.
Tyttö oireilee pääosin vatsallaan, oireet tulee viiveellä ja vaikeuttavat suuresti yöunia. Ripuli on yleisin seuraus sopimattomasta ruuasta, iho-oireita tulee vaihtelevasti. Ja kaikki tulevat tietenkin viiveellä, joten selvittely on melkoisen työlästä.

 
Heippa teillekin :wave:

Ei oo taas jaksanu kirjotella...olen kyllä käynyt lukemassa teidän juttuja.

kaniinille tervetuloa joukkoon :)

Meillä menossa viides flunssa tän syksyn aikana :kieh: tuo typy kyllä bongaa kaikki mahdolliset taudit..yöt on kyllä onneks nukuttu *koputtaa puuta*
Ollaan nyt uusia ruokiakin otettu reippaasti kokeiluun..tai siis noita valmis ruokia 8kk ja 1v.
Naamaan tulee lähes kaikesta jotain söheröö ja pylly punottaa enempi tai vähempi,mutta muuten ei mitään...eli oisko noi oireilut vaan yliherkkyyttä eikä allergiaa? Nuo naaman näpyt kaikkoaa aina yön aikana ja noin tunti ruokailun jälkeen ne jo ovat haaleat.
Mies on sitä mieltä,että jatketaan vaan samaa linjaa,mutta ittee hiukka jännittää,että mitä jos homma repee käsistä :eek:

Tuo neito on kyllä ihan mahoton menijä..lähes juoksee jo ja meno onkin sitten sen mukaista :kieh: sanoja kovin yrittää tuottaa,mutta ei vielä kovin ymmärrettävästi :D tai tietysti äiti ymmärtää :LOL: isi opetti niinkin tärkeän sanan kuin AC/DC :D rokkimimmi tulossa :LOL:

Vinkkejä miten opettaa tyttö juomaan neocate nokkiksesta ja syömään itse? kumpikaan kun ei kiinnosta. vesi kyllä menee nokkiksesta ,mutta NC saa aikaan irvistyksen :/

Jaah,josko sitä menis soffalle,kun neitikin jo nukkuu :wave:
 
Hello :wave:

Tervetuloa kaniini! :) Onpas täällä ikäviä kuulumisia ihmisillä, mutta onneksi on hyviäkin uutisia!

Meillä on meininki samanmoista kuin krisulla. Syheröä tulee ja menee... En musita kirjoitinko siitä jo täällä, mutta meillä H:n iho tuntuu olevan siten herkkä, että kaikenlainen mekaaninen hankaus ja pienikin ärsytys saattavat aiheuttaa hurjat ihottumat ja ihorikon. :/ Eli en tosiaankaan tiedä, tuleeko syheröt aina syödystä ruoasta vaiko esim. siitä, että Hattara hieroo esim. leivällä/kurkulla/riisikakulla/käsillään kasvojaan. :/ Nyt on ollut enenevässä määrin massuvaivaakin. :( Peppu on välillä tosi punainen, kakka on taas vihertävää, löysää ja yhden limakakankin bongasin. :( Tytöllä on ollut yli viikon ajan lusikkalakko käynnissä; on siis reilun viikon verran syönyt tosi vähän soseita ja puuroja. Ei ole koskaan ollut mikään erikoisen reipas syöjä, mutta nyt on siis ihan älytöntä jo tämä meininki. Maitoa on lipitellyt kyllä ja sormisuokia syönyt, joten voisikohan nuo kakkahommat nyt sitten johtua kuitenkin tuosta maidosta? Jospa tuo Almiron ei olekaan sopiva. :/ Rasittaa tämä jatkuva taistelu syömisten kanssa ja syömään maanittelu... Mietin, että saakohan hän edes tarpeeksi "kaikkea", kun syö niin vähän. :/

Täällä kaivataan myös vinkkejä nokkikseen siirtymiseen. :wave: Meilläkin vesi maittaa kyllä hyvin nokkiksesta, mutta ilmeisesti maidon imeminen pullosta on the juttu. :heart: Eipähän tässä nyt vielä hirmuinen kiirus olekaan, mutta olisi kivaa vähitellen siirtyä ruokien lomassa antamaan maito mukista. Ehkäpä kokeilen ihan hörpyyttämistä, kun nokkis ei natsaa... :/

Meilläkin on opittu vähän ajan sisään kaikenmoista. :eek: Kovasti H pyrkii ylös seisomaan tukia vasten, vaikka vasta oppi konttaamaan. Yöt ovat melko hulinaisia, kun liikkumistaitoja pitää harjoitella unissaankin. :headwall: Vieressä nukkuu paljon levollisemmin, joten perhepeti on osakäytössä joka yö. Tutin H osaa heittää hienosti pinnasängyn taakse :D ja sangen taitavan näköisesti pyörittelee tavaroita käsissään niitä pitkiäkin aikoja tutkien. Meillä tyttö on luonteeltaan rauhallinen, äänekäs (puhelias), tuumiva ja tutkiva. Tänään muuten meinasi vähän nolottaakin kaupassa, kun H nauroi päin naamaa sellaista "räkäistä" röhönaurua vireisellä kassahihnalla tavaroitaan pakkaavalle miehelle.

Jaksuja kaikille :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Ainiin, oletteko ottaneet lapsosille influenssarokotetta? :wave: Olisin halunnut kysyä allergialääkäriltä asiasta, mutta ensikäynti Tuomelalle on vasta joulukuun puolella.
Itekin tota influenssarokotetta mietin mut päädyin siihen etten ota tytölle sitä.

 
Hei vaan kaikille!

Löysin tämän ketjun äsken. Jotenkin en ole täällä allergiapuolella yhtään pyörinyt vaikka allergisen lapsen äiti olenkin. Meillä siis poika 8,5kk ja maito-muna-(soija)-allergia. Imetysdietti on hoitona, sekä rasvaus perusvoiteella ja tarvittaessa Hydrocortisonilla. N on oireillut jo heti laitoksella pieneen määrään korviketta joka tuli paksuna oksennuksena ulos. Kotona tuli hyvin pian poskeen ihottumaa ja vatsa oli toimimatta useita päiviä, viikkojakin. Silent refluksi oli hyvin pahana 3-4kk iässä, taipeisiin, ranteisiin ja nilkkoihin alkoi ilmestyä ihottumaa eikä vatsa edelleen toiminut kunnolla, joten 5kk kohdilla jätin maitoproteiinin sekä kananmunan pois. Toistaiseksi olemme päässeet suhteellisen helpolla tästä ja pahimmat oireilut ovat toivottavasti takana päin. Soijalle huomasin poajlla olevan jonkinmoista herkyyttä myös sillä poskien ihottuma lähti häneltä lähes kokonaan pois sekä korvakäytävien kutina on hellittänyt soijan vähennyttyä ruokavaliossani. (Herkistyin itse siis jopa leivissä olevalle soijalle sillä en ole syönyt maidon tilalle soijatuotteita kuin muutaman kerran ja tämä riitti.) Katsotaan miten jatkossa mutta tällä hetkellä ei pojalla ilmeisesti muita voimakkaita allergioita ole.

En ole käynyt allergialääkärillä lainkaan, sillä olemme selvinneet näillä konsteilla loistavasti eikä allergialääkäri olisi meitä juurikaan voinut auttaa. Erityiskorvikkeita (NC, Almiron Pepti) en ole pojalle antanut sillä imetys on vielä käynnissä ja toivottavasti voin jatkaa sitä ainakin vuoden ikään asti.

Ruokia meillä on valikoimassa siis runsaanlaisesti lukuunottamatta maitoa tai kermaa yms. sisältäviä lastenruokia. Ruoka-aine yliherkkyyttä on pojalla myös tuoreelle tomaatille ja sitrushedelmille. Näistä siis ihottuma villiintyi kun kesällä innostuin juomaan appelsiinimehua ja syömään kotimaisia tomaatteja. (Olen siis itse allerginen noille.) Nuo ruoka-aineet eivät kuulu omaan ruokavaliooni muutenkaan, joten vaikutus oli selvä ja ne pysyvät poissa.

:D Tässä kirjoittaessani huomaan että onhan noita allergioita N:lläkin ihan runsaanlaisesti mutta omien allergioiden takia en ole noita kaikkia edes muistanut. Varsinaista touhua tämäkin.

Jotenkin en siis koe kuuluvani allergisen lapsen äitien joukkoon kun en ole diagnooseja saanut eikä meillä tarvita kortisonia tai antihistamiineja edes viikkottain/koskaan. Kuitenkin pohdin samoja juttuja, eli mistä lapsi saa tarpeeksi kalsiumia jatkossa ja miten toimia välillä villiintyvän ihon kanssa. Meillä kait tämä ruokien kanssa säätäminen on jo niin selkäytimessä ettei enää edes tajua kuinka ongelmallista välillä kaikki onkaan ja miksi olenkaan ajoittain niin väsynyt ja uupunut kaikkeen. Omien (pähkinä ja soija, sekä tomaatti, sitrushedelmät, kala, papaija, ym.) allergioiden lisäksi meillä on 7-vuotias diabeetikko, joka tuo oman pikantin lisänsä ruokien tarkkailuun. Ja sitten on tietysti tämä kuopus, joka vaatii oman osansa etikettien tarkkailusta. Meillä syödään välillä maailman kummallisipia leipiä ja oudointa jäätelöä vaikkei kellään ole edes keliakiaa. Huoh, olenhan mäkin samaa porukkaa. Allergiasuossa ja syvällä. :whistle:

Ja pahoittelut pitkästä sivun täytteestä.

Vanamo+Ännät (7 v. ja 8,5kk)
 

Yhteistyössä