ammattiihmisten toiminta keskenmenoa hoitaessa

  • Viestiketjun aloittaja ei edes enkelivauvaa
  • Ensimmäinen viesti
ei edes enkelivauvaa
luin taas uuden kokemuksen keskenmenosta ja tuli vaan mieleen, että onko kukaan koskaan saanut minkäänlaista inhimillistä kohtelua keskenmenoa hoidettaessa??? tuntuu että kaikki saaneet aika 'nuivaa' kohtelua. Missä lohdutuksen sananen, kunnon informaatio ja rohkaisu. Onko se terveydenhoitoa, että annetaan lääkkeet käteen ja lähetetään kotiin.???
luulin että minä olin poikkeus/ meidän paikkakunnalla toimitaan näin kylmästi, mutta näemmä se onkin yleinen käytäntö. no ehkä keskenmeno on pikkujuttu oikeasti, meistä kokeneista se vain tuntuu niin pahalta. Liiottelemmeko siis???
 
Minun kokemuksista on ollut inhimillisyys melko kaukana. Tärkeimpänä pitäisin kunnon ohjeiden antamista vaikkei kukaan tuliskaan kädelle taputtelemaan. Siis hyvät KIRJALLISET ohjeet mukaan, kun kotiin lähetetään. Itse en kotona muistanut oikeestaan mitään, mitä siellä sairaalassa oikein tapahtui tai sanottiin, joten oisin kovast kaivannut ohjeita ihan kirjallisena. Myös kaipasin selvitystä lääkkeestä, mitä annettiin eli vaikuttava aine, miten se toimii jne.
 
tyytyväinen
Minä ainakin sain tosi hyvää, asiantuntevaa ja empaattista hoitoa Jorvissa ekan km:n aikaan. Lääkärillä riittävästi aikaa ja hyvin valittuja, inhimillisiä sanoja ja selkeä tyyli kertoa asiat. Kotiin lukemiseksi sain ensinnäkin faktatietoa ja toisaalta lehtisen, jossa oli käsitelty henkistä puolta ja keskenmenosta toipumista henkisesti. Ei tosiaan mitään valittamista, päinvastoin!
 
ei edes enkelivauvaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2006 klo 22:32 tyytyväinen kirjoitti:
Minä ainakin sain tosi hyvää, asiantuntevaa ja empaattista hoitoa Jorvissa ekan km:n aikaan. Lääkärillä riittävästi aikaa ja hyvin valittuja, inhimillisiä sanoja ja selkeä tyyli kertoa asiat. Kotiin lukemiseksi sain ensinnäkin faktatietoa ja toisaalta lehtisen, jossa oli käsitelty henkistä puolta ja keskenmenosta toipumista henkisesti. Ei tosiaan mitään valittamista, päinvastoin!
Kiva kuulla.Pisteet jorvin sairaalalle. minä en edes lääkäriä nähnyt kun olin sairaalassa. :(
 
Eulis
Saman olen itsekin järkytyksekseni joutunut huomaamaan kun km sattui omalle kohdalle. Yksityinen iäkkäämpi naisgyne oli ihan asiallinen, mutta ei edes pahoitellut tai kysynyt mitään miten voin Hädissäni kysyin pitääkö mun mennä nyt töihin johon vastasi että kirjoitan sinulle sairaslomaa. Gyne oli myös sitä mieltä että iästäni (38 v.) tod. näk. johtui tämä, eipä tee mieli yrittää uutta raskautta. Sitten käski minun mennä sairaalaan viemään lähete tai positittaa se (olisi voinut kyllä pyytää sihteeriään faksaamaan) tieysti lähdin viemään kun halusin mahd. nop. päästä eteenpäin asiassa. Ja lähetteessä merkintä kiireellisyysluokitus 1-7 päivää, ei siis ole päivytysluonteinen asia vaikka mulla viikkoja jo 11. Tuntuu että asenne pääosin on se että äidin ja muun perheen voinnista km tilanteessa viis kun sikiö on jo kuollut niin eipä kiirettä ole, jospa vaikka tulisi itsestään ulos niin ei kuluisi yhteiskunnan varoja keskeytykseen. Jos miehet synnyttäisivät varmaan kiidätettäisiin ambulanssilla kiirenvilkkaa sairaalaan kaavintaan ko. tilanteessa. Olen lukenut ihmisten kokemuksista ja kauhukuvia on tullut vastaan lääktiet. keskeytyksistä, lisäksi jossakin alan artikkelissa sanottiin että sen voi tehdä ennen 9. raskausviikkoa, ja huomenna itsellä viikkoja 11 + 1. Sain huomiseksi ajan sairaalaan ja kysyin jo kaavinnasta kun on joulu ja pyhätkin tulossa ja vastaus oli että riippuu osaston tilanteesta. Otan miehen mukaan puhumaan puolestani ja yritän saada en kaavinnan, olen kahdesti synnyttänytkin eli ei pitäisi olla mahdoton juttu. Kamalaa jos joudun täällä kotona yksikseni lääkkeillä keskeytystä tekemään kaikkine komplikaatioineen ja siinä sivussa pitäisi jouluakin lasten kanssa viettää. Anteeksi vuodatukseni mutta rupeaa pistämään vihaksi. Ihanaa jos joku saa km tilanteessa ymmärtävää ja ystävällistä kohtelua.
 
asian kokenut
Hyviä ja huonoja kokemuksia oli minullakin, pakko kirjoittaa muutama sana. Sain siis spontaanin keskenmenon 12 viikolla sunnuntai-iltana ja heti maanantaiaamuna soitin neuvolaa, että mitä tehdään. Olin koko illan/ yön vuotanut ihan hirveästi. Todennäköisesti minulla oli sikiön kehitys keskeytynyt jo n. vkolla 7, jolloin vuosin hieman, koska 12 viikon kokoista "sikiötä" ei tullut ulos. Ensimmäinen lääkäri totesi tutkimuksissa, että "jaahas, kaikki on tullut pois" ja eikun kotiin. Onneksi olin kesälomalla - töihin ei olisi ollut asiaa (sairaslomaa ei tarjottu, enkä tajunnut kysyä, kun olin niin sokissa).

Vuoto jatkui kuitenkin ihan älyttömän kovana ja kivut yltyi (jatkui)niin pahana, että melkein lähti taju, joten keskiviikkona uudestaan neuvolan lääkäriin. Hän olikin nuorempi nainen ja hyvin empaattinen ja lohdutti ja tutki kunnolla. Varasi seuraavan lääkäriajan pejantaiksi, joka tapauksessa. No, vuodot jatkui ja kivut edelleen perjantainakin ja tuskan kippurassa odottelin lääkärille pääsyä neuvolassa, jossa odottavat äidit isoine mahoineen odottelivat pääsyä neuvolaan. Se oli henkisesti aika kamalaa, mutta kivut ja vuodot oli niin pahat, että siinä vaiheessa vain toivoi, että loppuisipa kivut, muulla ei ole väliä. Niinpä sitten perjantaina, kun keskenmenoa oli "kestänyt" viikon, lääkäri lähetti tayssiin, koska epäili, että on kohtutulehdus ja saatan joka tapauksessa tarvita tyhjennyslääkityksen, koska vuoto jatkui ja kohdussa näkyi joitain varjostumia vielä.

Tayssissa kohtelu oli tosi tylyä, mutta enpä osannut muuta odottakaan.. Kun pääsin vihdoin lääkärille (olikohan 4-5 tuntia odottelua), kysyin pitääkö minun saada se rokote (en muista nimeä nyt, mutta kuitenkin se mikä estää vasta-aineiden muodostumista, jos veriryhmä äidillä Rh- ja sikiöllä +), koska olen Rh- ja kysyessäni maanantaina asiaa lääkäriltä neuvolassa, hän ei tiennyt asiasta mitään. Sanoi vaan, että ei tiedä kuuluisiko se antaa keskenmenon yhteydessä. (Mieheni on Rh+, joten kerran sitä huviksemme selvitimme ja luin jostain että keskenmenon yhteydessä rokote pitää antaa tässä tapauksessa varmuuden vuoksi.) Siis tämä lääkäri sanoi, että totta kait pistos pitää antaa ja ihmetteli neuvolan lääkärin kommentteja. Tylysti totesi vain hoitajalle, joka mietti mistä saa rokotteen, että kyllähän täällä meillä pitäisi niitä olla jossain, kun täällä näitä (km:ja) tapahtuu koko ajan. Niinpä niin. No siinä vaiheessa en paljon sympatiaa edes enää kaivannut, kaipasin vain kivun loppumista ja vuotojen vähenemmistä. Kovakouraisuudesta tälle lääkärille erikoismaininta - viikon seulana vuotaneena paikat oli tosi kipeät, mutta se ei tahtia hidastanut hänellä.. Hän epäili, että "vuoto lakkaa seuraavalla viikolla", joten kyllä se siitä..

Lopputuloksena oli se, että en joutunut kaavintaan enkä saanut muuta lääkitystä kuin kaksi vahvaa antibioottikuuria kohtutulehduksen epäilyn vuoksi. Ja vuodin yhteensä lähes 7 viikkoa yhteen menoon.. Kävin viikottain omalla neuvolan lääkärillä ja hcg-kontrolleissa.

Kokemuksena ei siis varmasti pahimmasta päästä, mutta ei sitä sympatiaa hirveästi kaikilta herunut, osalta kyllä kovastikin. Uskonkin, että kohtelu on ihan hoitaja/lääkärikohtaista niin kuin elämässä yleensäkin - on ikäviä ihmisiä ja on ihania, empaattisia tyyppejä, jotka ymmärtävät asiakkaan surun ja tuskan tässä tilanteessa. En tiedä sitten onko sillä merkitystä, onko hoitaja tai lääkäri itse kokenut saman asian, ja osaa suhtautua muuten kuin vain teknisesti keskenmenona.

Kaikesta huolimatta Joulun odotusta ja Jaksamista kaikille!
 
Elena
Kirjoitin kokemuksesta enemmän tuolla "ei-suullinen lääkkeellinen" -ketjussa, minusta ongelmat eivät olleet ollenkaan henkilökunnassa vaan lähinnä sitten ajankohdassa (osasto menossa viikonlopuksi kiinni)

Minusta tuntuu että meistä pidettiin tosi hyvää huolta Kätilöopistolla. Sekä keskenmenon havainnut kätilö että sen varmentanut lääkäri olivat ystävällisiä, kätilö halasi lähtiessä ja lohdutti (en muista kyllä miten). Omahoitaja osastolla kävi istumassa ja puhumassa kanssamme useaan otteeseen, näki ylimääräistä vaivaa hankkiakseen minulle erikoisruokaa ja kävi ohjeet kanssamme läpi selkeästi. Ja käski soittaa heti jos yhtään tuntuu siltä koska tyhmiä kysymyksiä ei ole. Kun menimme yöllä päivystykseen (soitimme ensin, sanoivat että pitää tulla jos tuntuu että ei pärjää kivun kanssa kotona) niin pääsimme lääkärin tutkittavaksi varsin pian, sain kivunlievitystä ja hoitaja keskusteli tapahtuneen kanssamme läpi ennenkuin lähdimme kotiin.

Koko kamalassa kokemuksessa siis oli parasta se, että tuntui että hoidettavasta välitetään.
 
surusilmä
Koin vastikään keskenmenon ja sain kyllä hyvin inhimillistä kohtelua. Ensin huolissani soitin neuvolaan, kun jatkuvaa (tosin pientä) vuotoa oli ollut, sain heti ajan neuvolalääkärille samalle päivälle. Häneltä sain lähetteen gynepolille kera hyvin lämpimän kohtelun. Gynepolilla lääkäri joka totesi sitten keskenmenon oli aidosti pahoillaan ja lohdutti minua. Myös sitten päiväkirurgisella osastolla jossa kaavinta tehtiin (samana päivänä) sain hyvin lämmintä kohtelua osakseni, sekä lääkäreiltä että hoitajilta. Ennen kotiin lähtöä hoitajan kanssa oli hyvin lämminhenkinen keskustelu. Häneltä sain tietoa, toivoa ja rohkaisua yrittämään uudelleen ja lopuksi hän vielä halasi minua.

En olisi parempaa kohtelua voinut toivoa. On todella ikävää kuulla että näin surullisen tapahtuman kohdalla vielä kohdellaan huonosti :(

Voimia ja jaksamista kaikille km kokeneille :hug:
 
Oma kokemukseni ei ole ollut myöskään parhaimmasta päästä. Jotenkin tuntuu hyvin käsittämättömältä, miten ammattihenkilökunta km suhtautuu. Itselläni km on nyt noin 2 kk. Rutiiniluontisesti tulin np-ultraan, jossa sitten kätilö huomasi että kaikki ei ole hyvin. Rv oli tuolloin 12+3 ja lääkäri kävi paikalla toteamassa raskauden tuulimunaksi. Tuo kätilö ja lääkäri olivat ihan ymmärtäväisiä, mutta kiireisiä. Olisin halunnut kaavinnan, mutta sitä olisin joutunut odottamaan viikon :( , joten jouduin tavallaan pakosti valitsemaan lääkkeellisen tyhjennyksen. Mukaani sain cytotecit ja panacodia sekä yhden A4.

Kotona sitten jouduin itsekseni tyhjennyksen suorittamaan :( . Minkäänlaista keskusteluapua minulle ei tarjottu missään vaiheessa, vaikka sitä olisin kovasti kaivannutkin. Neuvolankin vastaus oli: "sinun ei tarvitsekaan täällä käydä vähäänaikaan". Tosiaankin aika käsittämätöntä, olisin luullut että edes neuvolassa olisin voinut käydä asiasta keskustelemassa oman th:n kanssa. Siellä olin jo kerran ehtinyt käydä (rv10).

On surullista miten epäempaattisesti meihin km-kokeneisiin suhtaudutaan. Tuossa tilanteessa sitä kuitenkin kaipaisi enemmänkin kannustusta ja ymmärrystä, ei sitä että on vain yksi monista

:(
 
Kammottavia tarinoita...henkilö jonka kohdalle km ei ole sattunut ei millään lailla voi ymmärtää tilannetta (miulla muutama ystävätär...).

Mulla myös semmonen kuva asiasta että km hoidetaan rutiinilla ja henkistä puolta ei syystä tai toisesta ehditä "hoitaa". Tein lääkkeellisen tyhjennyksen kotona, päättyi kuitenkin sairaalareissuun kipujen takia. Isäni raivostui täysin nykyajan toimintatavoista ja totesi että "on se nyt p-kele että pian sitä varmaan annetaan välinelaatikko ja kirjalliset ohjeet kotiin umpisuolen kotipoistoon, tee-se-itse-niin-jonot-lyhenevät-meiningillä, p-kele". Vielä tyhjennyksestäni: kun vihdoin pääsin sairaalaan minua odotti varsin evvk-mainen nasilääkäri joka ei edes tervehtinyt. Tökkäs vaan käden kipeään kohtuun ja kysymättä minulta mitään sanoi lääkärikandille että "kokeile sinäkin niin saat tunnustella tyypillistä tapausta". Että silleen. Osastolla hoitajat olivat loistavia!


Paremman uuden vuoden toivossa,
Mansku
=)
 
Omat kokemukseni viime helmikuulta PHKS:sta olivat henkilökunnan suhtautumisen puolesta ok. Polin lääkäri oli ystävällinen, samoin miltei kaikki päiväkirurgian väestä. Poikkeus oli eräs mieshoitaja, joka hoiti kyllä tehokkaasti, mutta kuitenkin tilanteeseen nähden liian "kovaäänisesti" eli kailotti siellä asioitani aivan turhan brutaalisti. Mutta vastapainoksi joukossa oli aivan ihania hoitajia!!! Ja toimenpiteen jälkeen toimenpidelääkäri tuli ystävällisesti kyselemään vointiani päiväkirurgiaan ja jaksoi vastata unenpöpperöisiin kysymyksiini.
Eli kiitos PHKS!
 
Minä sain pysähtyneen keskenmenon takia läkkeelliseen tyhjennykseen ABORTIN kirjalliset ohjeet, kun "on nyt päässeet nuo oikeat paperit loppumaan". Ei paljoa napannut lukea miten abortti toteutuu, kun on juuri toivomansa lapsen menettänyt, vaikka käytännössä molemmat toteutetaankin samalla lailla. Muuten ihan asiallista (ei kylläkään myötätuontoista) kohtelua sain. Ai niin, paitsi että (mies)lääkäri ei meinannut sairaslomaa minulle edes tyhjennyspäiväksi kirjoittaa, vaan sanoi ensin että "katsot miten työssä pärjäät". Olen asiakaspalvelutyössä ja en olisi henkisesti silloin kyennyt kyllä töihin ja lääkkeiden alettua tehota kipujen ja vuodon vuoksi en fyysisestikään. Pyytämällä sain sitten kyllä sairaslomatodistuksen.
 
Toisen keskenmenon aikaan lääkärit, kätilöt yms oli aika tylyjä, tyyliin liukuhihnalla kaavintaan oli olo. Ei kysytty, miten jaksan, eikä muutenkaan empatiaa herunu.

Kolmannen keskenmenon aikana kohtelu oli aivan toinen. Mulla oli raskausviikkoja 15, kun ultrassa huomattiin, että vauva oli kuollut. Jouduin gynenpolille ja siellä oli niin ihana lääkäri, että jäi kyllä ihana mieli siitä, vaikka tosi surullinen asia olikin kyseessä. Puhutteli mua koko ajan nimellä ja kyseli, et miten jaksan ja että enhän joudu yksin olemaan kotona yms. Kirjoitti heti miehelle sairaslomaa ja mulle taksilapun, että pääsin taksilla kotiin. Kiire ei ollu mihinkään ja pitkään juteltiin lääkärin kanssa. Sanoi vielä lähtiessä, että jos tuntuu, ettei jaksa yksin asian kanssa, niin heiltä saa varmasti apua. Ja antoi puhelinnumeronkin mihin soittaa. Tuosta jäi oikeasti niin hyvä mieli, että joku välittää tosiaan, enkä ole mikään liukuhihnapotilas! Seuraavana päivänä mentiin sitten osastolle miehen kans ja siellä pieni enkelipoikamme sitten syntyi.

Jos vielä joskus tapaan ko lääkärin, niin kiitän kyllä lämpimästi häntä! Niin iso asia minulle oli hänen suhtautumisensa keskenmenooni.
 
väsynytkin
Itse olen tosi pettynyt omiin kokemuksiini lääkäreistä. Sairaalassa
minulle puhuttiin kovalla äänellä, aivan kuin olisin kuuro. Kaikkien kandien sun muiden läsnäollessa käskettiin laihduttaa, (lievä ylipaino) vaikka suurin osa näkyvästä massasta oli keskenmenon aikana kertynyttä ylimääräistä nestettä. Yritä siinä sitten ottaa huumorilla, kun olo on muutenkin suruntäyteinen ja epäonnistunut. Keskenmenoni eivät voi johtua ylipainosta.
Aloin sitten laihduttaa jo toipumisvaiheessa. Laihdutuksesta ei ole kyllä ollut mitään apua raskaaksi tuloon ja oloon.
Toisaalta hyvä, etteivät itkettäneet empatiallaan enempää...
 
ei edes enkelivauvaa
No nyt olin sitten terveyskeskuksessa jälkitarkastuksessa, Lääkäripä luuli että menin synnytyksen jälkitarkastukseen. Hetken keskustelimme ja mietin että onpa outo lääkäri, mutta kun kysyi miten vauva voi, tajusin ja sanoin että olen täällä kylläkin keskenmenon jälkitarkastuksessa!!! Lääkäri pyyteli monta kertaa anteeksi. papereihin oli merkattu vain 'jälkitarkastus'.
Eipä mennyt sekään sitten putkeen, niin yksinkertainen asia :(
 
Sain keskenmenon jouluna, viikoilla 11+. Enimmillään on munkin kokemukset huonoja, valitettavasti...

Neuvolan tädit eivät ottaneet minua ja pelkojani tosissaa, kun soitin pienen vuodon takia. Kun vuoto jatkui ja sydänääniä ei kuulunut 11+, sain vain uuden ajan kuunteluun seuraavalle viikolle.

Menin jouluaaton aattona yksityiselle ultraan, ja kohdusta löytyi kuollut sikiö, lääkäri kirjoitti lähetteen TAYSiin. Sanoi, että jos vuoto alkaa ennen TAYSiin menoa, ei kannata huolestua, koska jo luolamiehilläkin tyhjennys tapahtui luonnostaan ilman lääkkeitä.

Vuoto alkoi itsellään, ja vuosin lähes kaiken ulos jouluna.

Tänään oli vihdoin se aika TAYSissa, eli melkein kaksi viikkoa ultran jälkeen. Sain tyhjennyslääkkeet, koska kohtu ei ollut tyhjentynyt kokonaan. TAYSin hoitaja oli ainut positiivinen asia koko keskenmenossa. Kertoi asiallisesti kaiken, antoi vasta-ainerokotteen (olen Rh-), kysyi pääsenkö kotiin yksin ja onko kotona joku odottamassa, kertoi uudestaan raskaaksi tulemisesta, vuodoista, jälkitarkastuksista, kaikesta mahdollisesta. Kiitos hänelle :flower:

Sitä vain mietin välillä, että jos vuoto ei olisi alkanut itsestään ultran jälkeen, olisinko joutunut kantamaan kuollutta papua sisälläni melkein kaksi viikkoa, tähän TAYSin aikaan asti!

En koskaan uskonut tämän osuvan omalle kohdalle, enkä toivo tätä kenellekään. Ehkä tästäkin pikkuhiljaa selviää. Voimia kaikille :hug:
 
Hei te kaikki jotka saatte keskenmenoja. Kokemuksesta sanon että muistakaa henkinen puoli, sitä ei hoitohenkilökunta taida ottaa oikein todesta. Yksikin keskenmeno on hirveä järkytys ja ei pidä suostua siihen että lääkäri pistää vaan menemään töihin. Ensinnäkin keho tarvitsee aikaa toipua, mutta mieli vielä enemmän. Usein asia ei ole niin yksinkertainen että koitetaan vaan uudestaan. Jos ei asiaa saa käytyä läpi, se saattaa aiheuttaa masennusta ja ahdistusta myöhemmin - sen masennuksen kanavoi helposti epäilyksi että on jokin fyysinen sairaus kun koko ajan vaan väsyttää (keskenmenosta voi olla jo kauan). Itse olen kyllä saanut keskenmenojen yhteydessä ekan jälkeen kunnon sairaslomia, kun olen (ja mieheni) selvästi sanonut lääkärille että ei pysty / ei jaksa. Älkää olko siinä tilanteessa liian kilttejä.
 
Hilppu

Tavallaan olen kokenut kaksi keskenmenoa, jotka kylläkin ovat olleet molemmat yli rv 20, toinen rvkolla 23 ja toinen rvkolla 21. Molemmat pienet olen synnyttänyt ja sairaalassa ollut useita päiviä. Ekan kerran synnytyksen käynnistys (sikiö kuollut kohtuun) kesti muistaakseni pari tai kolme päivää, olin tuskainen ja tosi kipeä, tulehdusarvot nousivat yli sadan ja kuume nousi lähes 39 asteeseen. Toisella kerralla osasin vaatia, että koko tapahtumaa "nopeutetaan" ja osasin vaatia myös "oikeanlaista" kohtelua (kun tiesin mitä tuleman pitää).

Kipulääkkeitä sain molemmilla kerroilla hyvin, mutta silti puutteitakin hoidossa oli. Henkilökunta oli osittain tökeröä, mutta ihaniakin ihmisiä oli. Toinen kerta oli tavallaan "helpompi" ruumiillisesti, kun tiesi miten tapahtumat etenevät. Ekalla kerralla kukaan ei oikein kertonut missä mennään eikä tiennyt yhtään mitä odottaa. Menin rutiinineuvollaan aamulla (todettiin sikiön menehtyneen kohtuun tietämättäni) ja illalla olinkin jo synnyttämässä (ensimmäinen raskauteni koskaan!), olin aivan paniikissa ja pelkäsin todella paljon.

Varsinainen tuska henkisesti pääsi valloilleen synnytyksen jälkeen, kun konkreettisesti tajusi mitä on menettänyt :'( Toisella kerralla kaiken törkeyden huipentuma oli se, että päivystävä hoitaja jätti minut ja mieheni synnyttämään kahdestaan!! Hän lähti hakemaan kätilöä ja sillä aikaa synnytin. Minusta tuntui ja tuntuu edelleen pahalta miehenikin puolesta, että hän joutui niin avuttomaan tilanteeseen (itse varmasti olisin mennyt ihan paniikkiin, jos olisin jäänyt kahden synnyttäjän kanssa ja minun olisi pitänyt osata auttaa häntä?!), todella suututtaa vieläkin!! Kyllä avauduin siitä sitten tapahtuman jälkeen lääkärille, että laittaa viestiä eteenpäin ettei muille kävisi noin kuin minulle. En minä siinä shokissa osannut hoitajan nimeä katsoa, että olisi voinut sanoa sen hänelle suoraan.

"Onneksi" olin ollut siinä (synnytys)tilanteessa ennenkin, niin tiesin miten suunnilleen toimia, molemmilla kerroilla tiesin, että joudun kuolleen lapsen synnyttämään. Mutta mietin, että jos tilallani olisi ollut joku ensikertalainen, niin tuosta olisi voinut jäädä ikuiset traumat!! Siis siitä, että kesken pahimman hetken, kun synnytys on jo täysin käynnissä henkilökunta häipyy ja saapuu sitten takaisin, kun synnytys on jo ohi ja lapsi maailmassa!!! Olin kuitenkin osastolla sisällä sairaalassa, niin olisi luullut, että siellä joku on auttamassa itse synnytystä!! MIten voi jättää kaksi lääketieteestä mitään tietämätöntä ihmistä kahdestaan synnyttämään?! Entä jos olisi tullut jotain häiriöitä? Entä jos minulle itselle olisi tullut pysyviä vammoja?!? Onneksi selvisimme. Mieheni oli ihanan kannustava ja rauhallinen ja auttoi minua henkisesti selviytymään omin avuin ja synnytys sujui helposti. Mutta sen minä tiedän, että jos vielä joskus samalla asialla olen, niin VAADIN, että en synnytä yksin ilman henkilökuntaa!! Kun kerta hälynappia on painettu ja hlökunta käynyt tarkistamassa jo tilanteen, niin ei kai nyt hyvänen aika sentään synnyttäjän itsensä tarvi huutaa käytävän perältä, että tulkaa nyt joku apuun, täällä synnytetään! (Mieheni ei voinut huoneesta lähteä, koska minut oli käsketty portatiiville ja minua pyörrytti niin kamalasti, että ilman mieheni kannattelua en olisi siinä pysynyt vaan lyhistynyt (tajuttomana?) lattialle)

Näin meitä laiminlyötiin! Toivottavasti kukaan ikinä ei joudu vastaavaan tilanteeseen. Pitäkää kanssasisaret huolta siitä, että teitä kohdellaan asiallisesti ja älkää epäröikö tuoda ääntänne kuuluviin.
 
Minua on ainakin kohdeltu ihan suht hyvin kaikkien km kohdalla. Toiminta on ollut välillä eri tk:n ja sairaalan joskus hidasta, mutta sen olen kestänyt.

Eka km (keskeytynyt km) saadessani pieniin tiputteluihin vastattiin olan kohautuksella, eikä huoltani otettu tosissaan. Mutta kun sitten viimein ultrattiin ja tuomio oli tyly, sain kyllä mielestäni riittävän hyvää hoitoa. Kaavinnan jälkeen heräämössä hoitajat olivat tosi ystävällisiä.

Toinen km oli spontaani, gynellä ultrannut lääkäri oli kiireinen (vkl ja tupa täysi kiireellisiä potilaita). Jaksoi silti olla ystävällinen ja empaattinen.

Nyt menossa kolmas km, tämäkin keskeytynyt. Lääkkeillä yritetään saada asia "hoidettua". Tällä kertaa lääkäri oli todella hyvä. Jaksoi kuunnella ja antaa neuvoja. Heti samantien laittoi labralähetteet myös kaikkiin tutkimuksiin (useiden km takia), yritti oikeasti hoitaa asian niin, jotta minulla olisi mahdollisimman helpot oltavat.. Iso kiitos Jyväskylän Gynen pkl:lle surullisen asia hyvästä hoidosta.

Yhden havainnon olen kuitenkin tehnyt... Mitä vanhempi on lääkäri tai hoitaja, sen kuivempi ja tylympi on vastaanotto. Nuoremmat oikeasti tuntuvat välittävän potilaistaan.
 
Hei! Surullisin mielin luin edellisiä kirjoituksia, kuinka tutulta kuulostaakaan. Minusta tuntui kuin olisin ollut teuraalle menossa... Kaavintani tehtiin viimeksi keskellä yötä, päivystyksenä. Yöaikaan tuntui olevan paljon kivempaa henkilöstöä työssä... Kyllä varsinkin naistentautiosaston hlökunnalla luulisi olevan sympatioita km.potilaita kohtaan, mutta kun ei oikein siltä tunnu.. Toisaalta olen ajatellut, että peittävätköhän he oman pahan mielensä tylyn käytöksensä taakse?
 
Tulin tänään juuri kaavinnasta. Meidän lapsemme tuli kesken vk 11+3. Vuotoa oli pientä neljä päivää ja minulle rauhoiteltiin neuvolasta, että ole mitään hätää ihan rauhassa, tee ihan tavallisia juttujasi ja vuoto on aivan normaalia. No, minä olin hermoillut jo 11 viikkoa, että onko siellä ketään ja en kestänyt enempää odotusta, vaan marssin terveyskeskukseen.

Siellä minut ultrasi lääkäri, joka ei osannut käyttää ultralaitetta. Kokeili kaikkia vipuja ja työnsi välillä jonkun osan sisääni ja sitten yritti mahan päältä. Sai kulema vain surinaa ruudulle...Sitten lopulta hihkaisi, että:"nyt täällä näkyy jonkinlainen pallo!" olin aivan järkyttynyt! Vai on minun kohdussani pallo. Sitten paikalle tuli toinen lääkäri, joka katsoi ja kertoi, että "valitettavasti MASSALLA ei ole sydänääntä". Poru kurkussa lähdin. Lääkäri sanoi, että et saa kaavintaa varmastikkaan vaan, joudut synnyttämään kotona lääkkeillä. Ja tällä viikolla et varmasti enää saa aikaa, vaan täytyy tulla sitten ens viikolla.

Soitti sairaalaan ja kuuli, että olen jo päivystystapaus, kun vuodan. No, lähdin siitä heti sitten jonottamaan. Istuin 4 tuntia odotusaulassa, joka tyhjeni uudestaan ja uudestaan ihmisistä, mutta minä istuin vain. Lopulta pääsin lääkärille, joka oli ulkomaalainen ja jonka puhetta en ymmärtänyt kunnolla. Hän ei lukenut esitietolomakettakaan, koska häneltä jäi huomaamatta kohta sairauksistani ja lääkeaine allergiasta. Oli jo antamassa pillerit suuhuni, kun sairaanhoitaja sanoi, että en saa syödä käynnistyslääkkeitä, kun voi olla allerginen niille. No, sain sitten käskyn tulla seuraavana päivänä aamulla kello 8 poliklinikalle.Tai odottaa, että kohtu tyhjenee itsestään ja käydä sitten tarkkailussa vähän väliä polilla.Taivaan kiitos en valinnut jälkimmäistä vaihtoehtoa.

#&%?$!* kivut alkoivat illalla. Supistelin minuutin välein koko yön. Aamulla lähdin tuskaisena sairaalaan sovituksi aamu kahdeksaksi ja siinä sain istua 4 tuntia päivähuoneessa odotellen sisään pääsyä. Pyörin kovalla tuolilla kuin väkkärä ja kuuntelin ihmisten iloisia juttuja vieressäni tuskasta melkei räjähtäen.Kun pääsin lopulta sänkyyn, olin supistellut taukoamatta minuutin välein jo 15 tuntia. Olin niin kipeä, että en voinut olla mitenkään. Sitten sain jotain ihan järkyttävän voimaksta lääkettä, joka ei auttanut yhtään. Lopulta sain sitä lihakseenkin ja apua siitä ei ollut.

Alkoivat aivan hirveät krampit supisteluiden lisäksi. Luulin, että munasarjani räjähtävät. Silmät mustenivat ja en enää tajunnut tästä maailmasta mitään. Verta koko aikana tuli vain ihan vähän ja kaikki veri jäi ilmeisesti kohtuun ja aiheutti ihan älyttämöt kivut. Kohdunkaula ei ollut auennut 15 tunnin aikana yhtään. Sitten lopulta minut kiidätettiin kiireellisenä leikaussaliin. Siellä sain suoneen kipulääkettä ja lopultakin kivut olivat ohi. Kaavinnan jälkeen olo on ihan kuin uusi. Ei satu mihinkään.

Jäi paha mieli siitä, että alussa minua ei otettu vakavasti. Jos olisin päässyt hoitoon heti, niin tolta kaikelta oltaisiin vältytty. Mutta aavistukseni kuolleesta lapsesta otettiin vain kuuroille korville ja yhtään ultraa ei tehty, ennen kuin painuin terveyskeskukseen. Nämä säästötoimet tuhoavat kyllä halun lisääntyä.

Tämä oli toinen keskenmenoni. Ekasta ei ollut mitään ongelmaa. Toinen raskaus toi pienen tytön ja tämä kolmas taas keskenmenon.
 
Mistäs lähettäs liikkeelle? Aloin vuotaa perjantai-iltana, soitin tk:hon, tyyli oli: "kyl sun varmaan pitäis täällä kävästä, tuu 9 maissa" - siis puolitoista tuntia siitä, kun soitin... :eek: Odotellessani soittelin synnytyssaliin, joka hoitaa viikonloppuisin myös gynepäivystyksen, vastauksena sain, ettei tarvitse panikoida, odottaa vaan rauhassa. Kävin kuitenkin tk:ssa, sain lääkkeet emätintulehdukseen...viljelyä ei otettu, todettiin vaan, että kohdunsuu on kiinni, kaikki ok. Soitin sunnuntaina uudestaan synnytyssaliin, vastauksena sain, että todennäköisesti menossa kesken, mutta he ei voi tehdä mitään, käy maanantaina gynekologian polilla. Olo oli vähän :eek: :eek: :eek: siinä vaiheessa.

Gynen polilla oli sitten suhteellisen asiallista kohtelua. Lääkäri oli tylyn oloinen, mutta hoitaja selitti asiat rauhallisesti ja jopa taputti olkapäälle...Mennessäni kaavintaan sain kanssa asiallista kohtelua, kaavinnan suorittanut lääkäri sai jopa nukutuspelkoni katoamaan lähes täysin käytöksellään (ensimmäinen nukutus). Ainut paha kämmi tuli toimenpiteen jälkeen - maatessani tarkkailussa pääsemättä mihinkään viereeni tuotiin odottava äiti :eek: ja laitettiin heti vauva sydänäänten tarkkailuun...siinä oli sitten ihan kiva maata ja kuunnella...

Lisäksi vielä kolmen tunnin odottelu ennen toimenpidettä...jäi vähän haloo-fiilis..ei oikeastaan tekisi mieli uudestaan siihen joutua...
 
näin meillä
Miulla oli km vähän ennen joulua. Sen tarkemmin erittelemättä raskautta asia meni näin: tilasin ajan tk:een ja lääkärini ei löytänyt sydänääniä, joita ei välttämättä muutenkaan olisi kuulunut. Kysyin vielä onko mahdollista että sikiö on kunnossa, ja sain vastauksen että on se mahdollista, mutta parasta on varmistaa se sairaalalla, koska tk:ssa ei pystytä ultraamaan. Kohtelu oli varsin neutraalia, ei annettu turhaa toivoa, mutta kerrottiin faktat. Sairaalalla lääkäri kertoi miten asia oli, että sikiötä ei löydy sen kokoisena kuin se raskausviikkojen mukaan pitäisi olla eikä sydänääniä kuulu. Sen jälkeen miusta itku irtosi, ja hoitohenkilökunta teki parhaansa. Lääkäri kertoi faktat ja oikeasti hieman lohdutti, mikä tuntui hyvälle kun itse tyrkin itkua...mieslääkäri kantoi miulle nenäliinoja ja kertoi taas faktaa.

Siinäpä sitten raahauduin läpi sairaalan itkusta punanaamaisena labraan, missä hoitsu lohdutti ja sanoi että itke niin paljon kuin haluat, se helpottaa. Ja sitten päiväkirurgiaan, yrittivät pukata sairaslomaa, mitä en tarvinnut, koska olin jäänyt kotiin hoitamaan sairasta lasta, jonka luokse mieheni oli tullut heti kun jouduin sairaalaan. Suurin hätä tässä vaiheessa oli miehelläni kun kaksivuotinen pikkujäbä oli ihmetellyt iskän itkua, mie olin hoitajien hoivassa.

Nukutus, kaavinta, herääminen, kotiinhakijoitten odotus että pääsee viikonlopuksi miettimään mitä myö ollaan menetetty. Kirreltä annettiin papereita mukaan mitä saa tehdä ja mitä ei, ja henkistä tukea tarjottiin myös, mutta sen mie halusin ottaa vastaan omalta mieheltäni, joka on kaikkein läheisin tässä menetyksessä. Oma toipuminen kesti aikansa, mutta hoitohenkilökuntaa olen mielessäni kiitellyt monta kertaa. Kohtelu oli inhimillistä, asiallista ja ennenkaikkea luonnollista, kukaan ei yli- eikä alireagoinut missään vaiheessa, mutta apua olisi saanut jos olisi tarvinnut. Itse olen sellainen ihminen, että mieluummin juttelen tuttujen kun vieraitten kanssa.

Sain hyvää kohtelua, ihmiset olivat inhimillisiä. Kukaan muu kuin mie ite ei voi itkeä sitä kipua ulos kun menettää syntymättömän vauvan. Ja kaikki ihmiset kokee asiat niin eri tavalla, toisille asiat voi tuntua ihan erilaisilta. Sattuuhan se vieläkin, mutta en halua sellaista elämää, että surulliset asiat ei tunnu miltään. Surun jälkeen tulee aina ilo. Jos se ei tule vauvan muodossa niin se tulee jotenkin muuten.
 
melkein äiti
Päätin minäkin nyt sitten kirjoittaa. Minulle jäi aivan mielettömän hyvä mieli henkilökunnan osalta kun keskenmenoni tapahtui. Sairaalassa jouduimme odottamaan lääkäriä pari (elämäni pisimpää) tuntia koska oli menossa keisarinleikkaus. Oli yö ja olimme äärettömän väsyneitä ja surullisia. Hoitajat kävivät usein kertomassa meille paljonko oli vielä odotettava (hoitaja kävi hyvästelemässä meidät kun oma vuoro päättyi ja uusi hoitaja esittäytyi kun aloitti vuoron) ja kyselivät vointia. Lääkäri jutteli kanssani kauan ja oli oikeasti pahoillaan tapahtuneesta. Yhdessä ultrasimme ja odotimme viimeiseen asti kohdussani näkyvän vauvan, jota ei kuitenkaan enää ollut olemassa.Lääkäri kertoi ensimmäisten raskausten keskenmenojen yleisyydestä yhtään vähättelemättä tuntemaamme surua kuitenkaan. Hoitaja tuli vielä sitten meidän ollessa jo lähdössä pahoittelemassa tilannetta ja toivotteli hyvää jatkoa kaikesta huolimatta. Se oli raskas, mutta kaikin puolin lämmin ja kiireetön kokemus sairaalalla. Jatko-ohjeet sain kirjallisena ja sain purkaa mieltäni lääkärille kaikessa rauhassa.
itse kovasti pelkäsin ennalta juuri sitä kuinka meitä kohdeltaisiin, olemmehan kuitenkin nuori pari ja lapsi ei ollut suunniteltu, mutta silti kovasti toivottu ja rakastettu. Se oli sairaalahenkilökunnan vuoksi lämmin ja rauhallinen reissu. kaikkea hyvää Kyssin äitiyspolin henkilökunnalle :heart:
 

Yhteistyössä