annanko lisäksi korviketta

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
turhaa stressiä imetyksestä ei kannata ottaa, sen päättää jokainen itse imettääkö vai ei ja antaako lisämaitoa ja missä vaiheessa... korvikevauvat eivät ole sen huonompia tai sairaampia kuin äidinmaidolla olevatkaan...
 
Korvikkeen antamisen takia ei kannata itkeä. :hug: Pääasia on, että vauvalla on maha täynnä. Maitoa tulee jatkossa joko tarpeeksi tai sitten ei... Siitä ei kannata stressata. Kotikalja on muuten yksi, mikä ainakin minulla on lisännyt maidontuotantoa hyvin. Kannattaa kokeilla. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Arjaana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
syötin siis vauvaa koko illan 17.00 lähtien koko ajan vaihtaen rintaa. maitoa ai vain tule tarpeeksi. :(

:hug: älä välitä syyllistävistä kommenteista! Itselläni loppui maidon tulo kuin seinään ja tyttö huusi kuin hyeena. Annoin korviketta, söi kaiken ja nukkui tyytyväisenä kuin tukki 5h putkeen! =)
kiitos tuesta. itkettää antaa korviketta. mutta pakkohan vauvan on saada masu täyteen.

Älä nyt sellaista mieti! Uskon, että tuo voi tuntua tosi pahalle kun jotkut älypäät tekevät imettämisestä hyvän äidin mitan. Ei se niin ole!! Varmasti rakastat ja hoidat lastasi yhtä paljon ja hyvin kuin äiti, jolta maitoa tulee vaikka muille jakaa! Pääasia, että lapsi saa ruokaa, kyllä ne korvikkeellakin kasvaa! Meidänkin neidille 3kk:ssa tullut 12 lisäsenttiä ja on yli tuplannut painonsa, että eipä ole korvike kitukasvuseksi jättänyt ;)
Tärkeintä on, että vauvasi on nyt saanut tärkeimmät maitotipat ja vasta-aineet rinnastasi :hug: =)
 
ja mikäli haluat nostaa maitoa lisää niin luontaistuote kaupoista saa teetä joka auttaa asiaa.
on ainakin vauvan ilo-tee, imettäjän ihmeyrtit ja mammatee nimillä myynnissä, ei maksa montaa euroa, mulla ainakin toimi molemmille tuo tee..
 
Eivät ole huonompia, sairaampia tai muutenkaan erilaisia saamansa maidon vuoksi :)
Itselläni on yksi kokonaan "korvike"ruokittu vauva ja 2 "luomuna" ruokittua. Ei havaittavia eroja yhtään missään :D
Tsemppiä, mitä ikinä haluatkin tehdä.
 
vieras
täällä on taas nää saakelin imetysterroristit liikenteessä...
mä imetin hampaat verillä lastani kun ulkoiset paineet oli niin kovat,mutta onneksi tajusin lopettaa kun lapsi oli 7kk, jatkossa kuuntelen vain vauvaa ja minua
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
täällä on taas nää saakelin imetysterroristit liikenteessä...
mä imetin hampaat verillä lastani kun ulkoiset paineet oli niin kovat,mutta onneksi tajusin lopettaa kun lapsi oli 7kk, jatkossa kuuntelen vain vauvaa ja minua
Tuo on oikea asenne! Ota ap tästä kirjoittajasta esimerkkiä =)

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kiitos todellakin kaikille teille, jotka kannustavat. olette ihania!! ihan hirveä syyllisyys lisämaidon antamisesta. :(
ja nyt hymyä huuleen ja kaikki syyllisyyden tunteet romukoppaan.... :hug:
paat vauvan nukkuun masu täynnä korvikemaitoa ja menet miehes kainaloon......
 
TheUnforgiven
älä anna mullakin tyttö 2,5kk on ollut tiheää imua janyt imemislakko ja vaan "taistellaan" imetyksen puolesta 2kertaa olen antanut kun ei huoli tissiä mutta kohta se lakk ohi menee ja tissi on taas ainut ja paras..ei kannata oikeesti korviketta syöttää monet luovuttaa niin nopeesti
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kiitos todellakin kaikille teille, jotka kannustavat. olette ihania!! ihan hirveä syyllisyys lisämaidon antamisesta. :(
No mun mielestä siitä ei tarvitse syyllistyä. Tärkeintä on että vauva saa riittävästi maitoa.
Tuskinpa se imetys lisämaitoon kaatuu, jos sitä lisämaitoa antaa vasta rinnan antamisen jälkeen, eikä sitä lisämaitoakaan luultavasti tarvitse jokaisen syötön jälkeen edes antaa
 
Minusta on kauheaa, että maailma on mennyt tähän, että äitien täytyy tuntea syyllisyyttä siitä, että antaa lisämaitoa. Asia on kyllä niin, että aina maitoa ei vain tule tarpeeksi vaikka tekisi mitä. Toki imetystä kannattaa yrittää, mutta ei sen kustannuksella, että vauvan tarvitsee olla nälissään. Tsemppiä ap: lle!
 
Mä pillahdin laitoksella itkuun oikeasti päivää ennen kotiin lähtöä, kun korviketta piti vauvalle antaa. Mä halusin että multa tulisi tapreeksi maitoa, mutta ei... Kova paikka se oli. Kovempi mitä olisi tarvinnut.

Nyt maitoa tulee: saa tosin taas jo korvikettakin iltaisin tankkauksena yötä vasten, mutta ikääkin on jo kohta 5 kuukautta. Tähän asti ollut täysin rintamaidolla poikkeuksia lukuunottamatta, kun maito nousi kunnolla niin sitä on riittänyt. Välillä on tuntunut ehtyvän, mutta siihen auttaa juominen, syöminen ja lepo, sekä se itse asia eli imetys. Muista, että nyt pitää oikeasti syödä!! Musta tuntuu välillä että syön kuin hevonen, ainakin tuplat normaaliin verraten. Mutta kiloja ei kartu, maitoa vaan tulee... :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:
älä anna mullakin tyttö 2,5kk on ollut tiheää imua janyt imemislakko ja vaan "taistellaan" imetyksen puolesta 2kertaa olen antanut kun ei huoli tissiä mutta kohta se lakk ohi menee ja tissi on taas ainut ja paras..ei kannata oikeesti korviketta syöttää monet luovuttaa niin nopeesti
onko se susta helpolla luovuttamista jos ikenet verillä imetän kun mun tyttö oli kunnon tissitakiainen,eikä sitä maitoa siltikään tullut! yöt ja kaikki oli todella rikkonaisia siihen asti kun lopetin imetyksen.
Ja syyllisyys oli silloin mullakin kova kun tuollaiset terroristit leimasivat heti huonoksi äidiksi!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:
älä anna mullakin tyttö 2,5kk on ollut tiheää imua janyt imemislakko ja vaan "taistellaan" imetyksen puolesta 2kertaa olen antanut kun ei huoli tissiä mutta kohta se lakk ohi menee ja tissi on taas ainut ja paras..ei kannata oikeesti korviketta syöttää monet luovuttaa niin nopeesti
onko se susta helpolla luovuttamista jos ikenet verillä imetän kun mun tyttö oli kunnon tissitakiainen,eikä sitä maitoa siltikään tullut! yöt ja kaikki oli todella rikkonaisia siihen asti kun lopetin imetyksen.
Ja syyllisyys oli silloin mullakin kova kun tuollaiset terroristit leimasivat heti huonoksi äidiksi!!
Ettet kuitenkin kuvitellut itse, että sinut joku leimasi huonoksi äidiksi?
 
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Mä pillahdin laitoksella itkuun oikeasti päivää ennen kotiin lähtöä, kun korviketta piti vauvalle antaa. Mä halusin että multa tulisi tapreeksi maitoa, mutta ei... Kova paikka se oli. Kovempi mitä olisi tarvinnut.

Nyt maitoa tulee: saa tosin taas jo korvikettakin iltaisin tankkauksena yötä vasten, mutta ikääkin on jo kohta 5 kuukautta. Tähän asti ollut täysin rintamaidolla poikkeuksia lukuunottamatta, kun maito nousi kunnolla niin sitä on riittänyt. Välillä on tuntunut ehtyvän, mutta siihen auttaa juominen, syöminen ja lepo, sekä se itse asia eli imetys. Muista, että nyt pitää oikeasti syödä!! Musta tuntuu välillä että syön kuin hevonen, ainakin tuplat normaaliin verraten. Mutta kiloja ei kartu, maitoa vaan tulee... :D

Ja pakko vielä sanoa, että siitä ei ole hyötyä kenellekään jos sitä vauvaa nälässä pidetään. Ei jaksa imeä nälkäisenä tyhjältä tuntuvaa rintaa, eli ensin masu täyteen ja hetken päästä uusi yritys. Niin se lähtee parhaiten sujumaan. :wave:
 
Hapsukka
Kauheeta jos täytyy tuntea syyllisyyttä korvikkeen antamisen takia! Ite olen kaksi lasta imettänyt, toinen sai melkein kokoajan iltaisin pullollisen lisämaitoa ja toinen oli kokonaan täysimetetty nyt kolmas vaavi on 3kk ja saa iltaisin sen pullollisen korviketta koska en millään viitsi istua puolille öin tissi suussa kun vauva tankkaa. Aamulla täytyy kuitenkin herätä isompien (2 ja 4v) kanssa aikaisin.

Mitä ihmeen pahaa ja haittaa tällaisessa järjestelyssä on? Vauva saa äidinmaitoa pääasiallisena ravintonaan ja menee illalla 21-22 maissa nukkumaan, saa nukkua kunnon yöunet, samoin kuin äiti (herää joskus 4-5 maissa jos herää). Ja näinollen koko perhe voi hyvin, kun äiti jaksaa vielä keskittyä päivisin muihinkin lapsiinsa. Niin ja esikoista imetin 9kk (jolloin lakkasi totaalisesti imemästä) ja kakkosta 1v1kk, jolloin itse lopetin tisuttelun.

Eli älä ihmeessä tunne mitään tunnontuskia jos annat vauvalle ruokaa kun hän on nälissään, maidontuotanto kyllä lisääntyy kun jaksat samanlaisia rupeamia imetellä sillointällöin vaikka lopuksi antaisitkin vähän korvikettä.
 
vierailija
kyllä voi antaa korviketta ainakin pari krt päivässä. eikä oman maidon tulo siitä syystä lopu. 3,5 kk ikäinen poikani on saanut 1-3 krt vrk:ssa syntymästä asti (nyt pitkään sen 100 ml) nannia tissin lisäksi. pääsee illalla käymään vaikka lenkillä, suihkusa ja iltapalalla, kun ei tarvi tissillä roikottaa tunnista toiseen. sairasta hommaa just tuo imetystukilistan jankuttaminen!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
kyllä voi antaa korviketta ainakin pari krt päivässä. eikä oman maidon tulo siitä syystä lopu. 3,5 kk ikäinen poikani on saanut 1-3 krt vrk:ssa syntymästä asti (nyt pitkään sen 100 ml) nannia tissin lisäksi. pääsee illalla käymään vaikka lenkillä, suihkusa ja iltapalalla, kun ei tarvi tissillä roikottaa tunnista toiseen. sairasta hommaa just tuo imetystukilistan jankuttaminen!
Ei se sairasta kai sentään ole, se voi olla todella hyvä apu monille, itsellenikin olisi ollut, loistava apu, mutta 90-luvulla ei vielä ilmeisesti ainakaan minun korviini kantautunut kovastikaan vinkkejä imetyksestä millään tapaa.
Ei ollut nettiäkään silloin, ainakaan minulla. Moni asia olisi selkiytynyt, jos olisi nämä tiedot olleet hallussa jo silloin.


 

Yhteistyössä