annoin jo maissivelliä vauvalle joka ei vielä 3kk.

  • Viestiketjun aloittaja lemmenlaiva
  • Ensimmäinen viesti
juupa
Olimme tänään 3kuukautis neuvolassa ja saimme kehotuksen maissi- ja perunaporkkanavellin aloittamiseen, kun vauvalle ei yksinkertaisesti pelkkä maito enää riitä. Nukkuu kyllä hyvät yöunet, mutta muuten sitten tissillä koko ajan. Syö paljon kerralla ja sitten puklaa (oikeastaan oksentaa) ja taas sitten tankkaus alusta...
 
lemmenlaiva
mä huomasin että nyt mitä olen peri kertaa antanut velliä niin ei ole kummallakaan kerralla puklannut. kun normaalistia kun otetaan omneota niin tulee pukilit välillä ihan kaarella...
 
ei oppikirjojen mukaan
katsoin omaa neuvolakorttia ja silloin vuonna jotain on alettu antamaan 2kk perunaa. ja nykyäänhän pitäis imettää vähintään se 6kk tai antaa korviketta se aika jos sillä kasvaa. minun mielestä jokainen saa tehdä mitä lystää, kai oma järki nyt sentään sanoo jotain...
 
Meillä annettiin velliä kans alle kolme kuisena. Syy tosin oli niin tiheät syöttövälit, joihin velli sitten auttoikin. Eikä pojalle siitä mitään tullut.
Ei tollasesta mitään syyllisyyttä kannata tuntea. ;)
 
täälä saa kanssa jo velliä,ja hyvin nukutaan yöt. ennen heräs syömään 3-4 tunnin välein,nyt menee 6-7 tuntia. eiköhän se vauva oo vauva vaikka velliä syö. vellihän on vauvojen ruokaa. ja mikään ei oo niin epäitsekästä kun antaa itsensä nukkua hyvin yöllä. on sitten pirtee hoitamaan lasta/lapsia. väsyneenä sattuu onnettomuuksia ja muutenkin se paha olo tarttuu lapseen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
mikähän siinä voi olla niin vaikeeta että kun suositus on 4kk niin miksi ei voi sinne asti odottaa??? ei jaksa ymmärtää...

(ja pilkunnussijoille tiedoksi että tiedän että on olemassa vauvoja jotka eivät kasva ilman lisä ruokaa tarpeeksi esim. keskoset)
niin se on suositus ei kielto. ja sinä pilkunnussija tiedoksi sulle että on olemassa muitakin vauvoja kuin keskoset jotka tarvii sitä lisäruokaa. itse alotin vajaa 3kk ikäselle soseet koska rintamaito ei riittäny ja korvikkeita ei huolinu.
 
2 lapsen äiti
mä olen aloittanut vellit jo kummallakin lapsella jo 2kk! ja hyvin on mennyt kuopus tänään 5kk ja ollaan jo syöty lihaa kalaa hedelmä soseita ja viljatkin on jo ruoka valiossa!
 
Varmaan annoit siksi velliä, koska lapsella oli nälkä! Ja ruokaahan se on vellikin -nyt syyllisyys pois -olet ihana äiti. Anna rumputtajien rumputtaa, he tekevät omiensa kohdalla toisin ja sillä siisti.
 
hierveä hoppu
En ymmärrä miks vauvalle pitää olla heti antamassa vellejä sun muita, jos se ei oikeesti niitä tarttee! Vauvan elimistö ei ole noin pienenä valmis ottamaan vastaan muuta kuin äidinmaitoa!Koittakaa nyt äidit hieman malttaa mielenne ja odottakaa ainakin sinne 4kk.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hierveä hoppu:
En ymmärrä miks vauvalle pitää olla heti antamassa vellejä sun muita, jos se ei oikeesti niitä tarttee! Vauvan elimistö ei ole noin pienenä valmis ottamaan vastaan muuta kuin äidinmaitoa!Koittakaa nyt äidit hieman malttaa mielenne ja odottakaa ainakin sinne 4kk.
Eiköhän tässä kukin tiedä mitä tekee.Luuletko että sitä lisäruokaa annetaan turhan takia?Ja joskus aikaisemminhan suositus oli 3kk:n iästä alkaen.Nuo ovat siis vain suosituksia, mutta ei niitä tarvi orjallisesti noudattaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hierveä hoppu:
En ymmärrä miks vauvalle pitää olla heti antamassa vellejä sun muita, jos se ei oikeesti niitä tarttee! Vauvan elimistö ei ole noin pienenä valmis ottamaan vastaan muuta kuin äidinmaitoa!Koittakaa nyt äidit hieman malttaa mielenne ja odottakaa ainakin sinne 4kk.
Minä taas mietin, olisiko omalle tyttärelle ollut jopa parempi vaihtoehto antaa enemmän muuta kuin pelkkää äidinmaitoa. Hällä kun vatsavaivat hellittivät vasta imetyksen loputtua ja omaa ruokavaliota kyllä muuttelin silloin imetysaikaan - nykyisin tyttö syö jo kaikkea, eikä vatsavaivoja ja ilmavaivoja enää ole.
 
ammis
Siskon isompi tyttö (nyt 15v.) alotti kiinteet jo 1kk ikäsenä ja vellit 3kk lastenlääkärin hyväksynnällä, syynä se et tuttelia meni joka toinen tunti pullollinen. Ihan terve ja normaali likka siitä kasvo.
 
Kumikameli
Me aloitettiin esikoiselle vellit kans vähän alta kolmikuisena, kun huusi ympäri vuorokauden nälkäänsä, korviketta meni jo silloin kirkkaasti yli litran päivässä, joka ei ole suositeltavaa. Meillä vellit auttoi hyvin, jatkuva huuto loppui kuin seinään ja öisinkin jopa nukuttiin hieman :D Hyvin on likka kuitenkin hengissä selvinnyt, vaikka ei varmaan ois pitänyt, kun en täysimettänyt 6kk? ;)
 
Aniida
Alkuperäinen kirjoittaja lemmenlaiva:
Alkuperäinen kirjoittaja ellu:
miksi annoit?
mä vaan halusin kokeilla.... en oikeestaan tiijä syytä. meillä normaali syöttöväli päivällä 3 tuntia ja yöllä 4-5 tuntia.
kaikkien vauvojen maha ei kestä tota velliä noin pinenä, se on musta eri asia jos neuvolassa käsketään kasvun takia antamaan, mutta miks pitää lähtee aina hoputtamaan jos maidolla selviää, ei se aina niitä unia pidennä eikä muutakaan...
 
vieras
Mä olen kanssa sitä mieltä että turha hoppuilla niitten kiinteiden kanssa kun vauvan pääasiallinen ravinto on maito.
Kyllä se vielä elämänsä aikana kiinteitä kerkeää syödä.
 

Yhteistyössä