Annoin tukkapöllyä sitten minäkin!

  • Viestiketjun aloittaja Harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Gitanjali
:headwall: :headwall: :headwall: Mä just eilen mietin, et pitäisköhän linkittää nää keskustelut tukkapöllyistä sun muusta "kasvatuksesta" jollekkin lastensuojeluvaltuutetulle tms. et näkisivät korkeammilla tahoilla miten ihmiset ojentaa jälkikasvuaan.... \|O
Pitäsköhän jonkun Martta-liiton tai jonkun muun vastaavan tahon alottaa taas kansanvalistustyö, kun ihmiset ei muuten osaa ku pöllyttämällä....
 
Ahaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:34 Greeata kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:29 Ahaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:23 Vaniljatäti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:15 Ahaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:09 Kökkönen kirjoitti:
just. ja ei edes kaduta? kannattais varmaa lapsen kans jutella asiasta ja sanoa et itsekin teit väärin, vaikka nyt sua ei ees kaduttaiskaan.
Aijaa että rangaistuksen jälkeen on parempi mennä anelemaan että anteeksi kullannuppu kun sait rangaistuksen, se oli väärin. Vaikka olis kuin huono omatunto, niin mitä sitä lasta auttaa se, että mennään häntä koipien välissä perumaan että "ei se ollutkaan SITTENKÄÄN oikeutettua" mutta sattuipa nyt noin kun äiti kiukustui. Minusta on ainakin parempi lapselle itselleen että lapsi tietää että sai rangaistuksen eikä niin että äiti menetti hermonsa ja teki niin. Mutta miten vaan muualla.. niin ja minä en ollut tämä ap. ettei mene sekaisin henkilöt..
Keskustelemalla asiat pitäisi hoitaa, ja kummankin, joka menetti malttinsa, pitäisi pyytää toiselta anteeksi. Siis mun mielestä. Teillä ehkä noin - itse epäilen, että siitä ei pitkällä aikavälillä kovin hyvä seuraa, jos ryhdytään ottelemaan lapsen kanssa.
No teillä sellainen kasvatusmetodi, meillä tällainen. Hyvin toimii ainakin meillä ja harvoinpa meillä on oteltu. Kerran tai kaksi ääritapauksessa ja niitä ei mennä jälkikäteen anelemaan lapselta. Keskustelu toimii arviolta 99% tilanteista, aina ei toimi. Jos lapsi riehuu ja on vahingoksi toisille mitä meillä todella harvoin on edes sattunut, en rupea maannittelemaan vaan saatan napata tukasta ja vielä sanoa että antaa olla viimeinen kerta tai haetaan koivuniemen herra (mitä meillä ei tulla tekemään) Saatte olla vapaasti mieltä ihan mitä haluatte meidän kasvatuksesta, mutta näin meillä, teillä IIHAN miten vaan!

Entäs jos lapsi ei vieläkään usko ja olet uhannut koivuniemen herralla (jota teillä ei kuitenkaan sitten käytetä)? MItäs sitten teet? Lapsi oppii pian tyhjät uhkaukset...
no ompa meillä vaan uskonut tukkapöllystä sen kerran kun on saanut, enköhän itse äitinä tiedä mikä on viimeinen keino mikä lapselle tehoaa.
 
Ahaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:36 Gitanjali kirjoitti:
:headwall: :headwall: :headwall: Mä just eilen mietin, et pitäisköhän linkittää nää keskustelut tukkapöllyistä sun muusta "kasvatuksesta" jollekkin lastensuojeluvaltuutetulle tms. et näkisivät korkeammilla tahoilla miten ihmiset ojentaa jälkikasvuaan.... \|O
Pitäsköhän jonkun Martta-liiton tai jonkun muun vastaavan tahon alottaa taas kansanvalistustyö, kun ihmiset ei muuten osaa ku pöllyttämällä....
Mun puolesta saat ihan vapaasti :D Ja taas kärjistetään "osaa muuta kuin pöllyyttää" kun äiti kerran lapsen elinaikana nappaa tukasta kii. Mä luulen että sut nauretaan pellolle ihan mistä vaan. Mulla on sulle vielä hyvä neuvo: liity itse Martta-liittoon niin parannat vähän maailmaa lisää jooko? :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:31 juujaa kirjoitti:
lässyn lässyn...
taas täällä niitä mammoja että silitetään lapsen päätä kun on käynyt naapurin autoa kivillä naarmuttamassa.. ja meidän poika ei kerran mitään ole tehnyt. se on niiiiiin kiltti ja mitään pahaa ei varmaan ole tehnyt. (naapurissa asuu juuri noita...)
kaikille lapsille ei todellakaan pelkkä puhe tehoa!!! ja se tukasta kiinni ottaminenkaan tunnu oikein auttavan.
Auttaako tuohon tukkapöllykään? Tuossa tilanteessa naapurin luo ja lapsi pyytää anteeksi. Sitten lapsi saa korvata vahingon itse (jollakin tasolla). Esimerkiksi jos on rahaa (viikkorahaa, synttäreistä), niin maksaa niistä. Muuten tekee töitä korvauksen eteen. Tietenkään ei koko summaa tarvitse korvata, riippuu ihan iästä. Meillä on säästetty lapsen synttärirahoja ja lisäksi on omaa rahaa muutama euro. Näillä voi joskus luvan kanssa ostaa kivaa, mutta jos jotain rikkoo niin korvaa itse. Esimerkiksi jos kaverin lelun rikkoo niin ostaa uuden tilalle tai maksaa korjauksen.
 
Gitanjali
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:39 Ahaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:36 Gitanjali kirjoitti:
:headwall: :headwall: :headwall: Mä just eilen mietin, et pitäisköhän linkittää nää keskustelut tukkapöllyistä sun muusta "kasvatuksesta" jollekkin lastensuojeluvaltuutetulle tms. et näkisivät korkeammilla tahoilla miten ihmiset ojentaa jälkikasvuaan.... \|O
Pitäsköhän jonkun Martta-liiton tai jonkun muun vastaavan tahon alottaa taas kansanvalistustyö, kun ihmiset ei muuten osaa ku pöllyttämällä....
Mun puolesta saat ihan vapaasti :D Ja taas kärjistetään "osaa muuta kuin pöllyyttää" kun äiti kerran lapsen elinaikana nappaa tukasta kii. Mä luulen että sut nauretaan pellolle ihan mistä vaan. Mulla on sulle vielä hyvä neuvo: liity itse Martta-liittoon niin parannat vähän maailmaa lisää jooko? :)
Niin taidanpa vaikka liittyäkin....ja en mä täältä kenenkään lupaa kysele tekemisiini. Kärjistetään kun tuntuu, et urpot jaksaa olla vielä omahyväisiä omasta k.päisyydestään! Mut kukin taaplaa tyylillään ja vastaa tekojensa seurauksista, eikö!

Olikos tuo puhe ulosnauramisesta jokin säälittävä yritys ilmoittaa että olen vähäpätöisellä asialla?
Klaaara vappen! Ja käsi käy...?
 
Ahaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:42 Gitanjali kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:39 Ahaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:36 Gitanjali kirjoitti:
:headwall: :headwall: :headwall: Mä just eilen mietin, et pitäisköhän linkittää nää keskustelut tukkapöllyistä sun muusta "kasvatuksesta" jollekkin lastensuojeluvaltuutetulle tms. et näkisivät korkeammilla tahoilla miten ihmiset ojentaa jälkikasvuaan.... \|O
Pitäsköhän jonkun Martta-liiton tai jonkun muun vastaavan tahon alottaa taas kansanvalistustyö, kun ihmiset ei muuten osaa ku pöllyttämällä....
Mun puolesta saat ihan vapaasti :D Ja taas kärjistetään "osaa muuta kuin pöllyyttää" kun äiti kerran lapsen elinaikana nappaa tukasta kii. Mä luulen että sut nauretaan pellolle ihan mistä vaan. Mulla on sulle vielä hyvä neuvo: liity itse Martta-liittoon niin parannat vähän maailmaa lisää jooko? :)
Niin taidanpa vaikka liittyäkin....ja en mä täältä kenenkään lupaa kysele tekemisiini. Kärjistetään kun tuntuu, et urpot jaksaa olla vielä omahyväisiä omasta k.päisyydestään! Mut kukin taaplaa tyylillään ja vastaa tekojensa seurauksista, eikö!

Olikos tuo puhe ulosnauramisesta jokin säälittävä yritys ilmoittaa että olen vähäpätöisellä asialla?
Klaaara vappen! Ja käsi käy...?
Heh heh :D mitäs jos rauhotut vaikka? :whistle: Ota kuule ihan rauhallisesti, hengitä muutama kerta syvään ja mene vaikka pitkäksesi sängylle. Katso ei se ole tämä kaksplus keskustelupalsta kun palanen elämää ja vieläpä toisten, mitä jos lopetat sinäkin hyvissä ajoin tuon ihmisten puheiden vääristämisen ja kärjistämisen, ihan vaikka oman verenpaineesi vuoksi? ;)
 
Gluteus maximus
Meillä asustelee ihan oikeasti pieni riiviö 2v. pojankoltiainen, jonka kanssa minun hermot on koetuksella joka päivä! Itketään välillä molemmat, kun kumpikaan ei anna periksi, mutta toisaalta minun äitinä on kyllä tehtävä ratkaisu, että tyhmä toiminta loppuu. Olen joutunut ottamaan niskavilloista kiinni ja meillä se on toiminut. Tiedän mitä lisi voinut pahimmillaan sattua (meinasi juosta rekan alle, väänteli levyjä päälle, heitellyt kirjoja jne.) Jäähypenkki on pojalle vaan erittäin huvittava juttu ja ei paljon auta siinä tilanteessa kun lapsi säntää suoraa tielle!!!! :'(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:13 vili43 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:05 vieras kirjoitti:
\Aikamoista meininkiä, mutta lapsia on erilaisia. Onneksi meillä ei ole ollut tuollaista. Minkälaisen rangaistuksen olet antanut noista ja onko tuntuneet toimivan? Minkäikäinen lapsi? Ihan näin vastaisen varalle jos itselle tulee eteen tulevaisuudessa.
Meille on suotu yksi maailamn tempparamenttisimmista lapsista.Nään NIIN usein pojassa itseni.
Suuttumukset on täysin samanlaisia kuin itsellänikin.
Tosin mutsi sanoi poikaa katsellessaan, jotten minäkään IHAN NOIN vihainen ole suuttuessani ollut :D .

Ei vaan, aina ei todella ole hymyilyttänyt pikku voimanpesän kanssa ja hammasta purren on menty äärirajoilla NIIN useasti.
Monasti poika parkuu ja äiti parkuu yhtäaikaa... :snotty:

Kauheimmissa raivokohteuksissa (joita ei enää ole ollut hetkeen...¤koputtaa puuta¤) on auttanut ainoastaan TIUKKA mutta ei väkivaltainen tai lasta milläänmuotoa satuttava ote.Siinä on istuttu karhunpainissa kymmenenkin minuuttia hikinen ja vastaantaisteleva lapsia tiukasti sylissä ja minuutit on tuntunut tunneilta...Meillä ei pahimpina hetkinä ole autaanut MIKÄÄN muu kuin tiukka kiinnipito.

Kohtaus menee ohi, mutta tuumaakaan ei saa antaa periksi tai fiksu lapsi vaistoaa sen oitis ja muistaa TAATUSTI ensi kerralla.

Varmasti tunnet huonoa omaatuntoa aapee tapahtuneesta, mutta jaksa uskoa siihen että monesta kerran niskavilloista kiinniotetusta lapsesta kasvaa kumminkin ihan tasapainoinen ja hyvällä itsetunnolla varustettu aikuinen :) .

Hmmm...kuulostaa liian tutulta =)
 
Gitanjali
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:45 Ahaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:42 Gitanjali kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:39 Ahaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:36 Gitanjali kirjoitti:
:headwall: :headwall: :headwall: Mä just eilen mietin, et pitäisköhän linkittää nää keskustelut tukkapöllyistä sun muusta "kasvatuksesta" jollekkin lastensuojeluvaltuutetulle tms. et näkisivät korkeammilla tahoilla miten ihmiset ojentaa jälkikasvuaan.... \|O
Pitäsköhän jonkun Martta-liiton tai jonkun muun vastaavan tahon alottaa taas kansanvalistustyö, kun ihmiset ei muuten osaa ku pöllyttämällä....
Mun puolesta saat ihan vapaasti :D Ja taas kärjistetään "osaa muuta kuin pöllyyttää" kun äiti kerran lapsen elinaikana nappaa tukasta kii. Mä luulen että sut nauretaan pellolle ihan mistä vaan. Mulla on sulle vielä hyvä neuvo: liity itse Martta-liittoon niin parannat vähän maailmaa lisää jooko? :)
Niin taidanpa vaikka liittyäkin....ja en mä täältä kenenkään lupaa kysele tekemisiini. Kärjistetään kun tuntuu, et urpot jaksaa olla vielä omahyväisiä omasta k.päisyydestään! Mut kukin taaplaa tyylillään ja vastaa tekojensa seurauksista, eikö!

Olikos tuo puhe ulosnauramisesta jokin säälittävä yritys ilmoittaa että olen vähäpätöisellä asialla?
Klaaara vappen! Ja käsi käy...?
Heh heh :D mitäs jos rauhotut vaikka? :whistle: Ota kuule ihan rauhallisesti, hengitä muutama kerta syvään ja mene vaikka pitkäksesi sängylle. Katso ei se ole tämä kaksplus keskustelupalsta kun palanen elämää ja vieläpä toisten, mitä jos lopetat sinäkin hyvissä ajoin tuon ihmisten puheiden vääristämisen ja kärjistämisen, ihan vaikka oman verenpaineesi vuoksi? ;)
Tää juttu svengaa ku hirvi...naminami, pusipusi :heart: Piltsut on jo otettu... :LOL:
Mut kiitti valaisemisesta, mä kun olen luullut so far, et oikea kokonainen elämä löytyy tältä intelligentsian ylipapitarten palstalta ;)
 
ihmettelen
mikä siinä tukistamisessa on niin kamalaa? Eihän sellaista tehdä ku viimeisenä vaihtoehtona, ei joka päivä. Ja eihän se satu edes. Eihän kukaan nyt juurineen hiuksia irti revi. Olen kaksi kertaa tukistanut (4v.) hän ei siihen reagoinut millään tavalla.. :/ Tunsin että sillä ei vaikutusta ollut, joten ei auta kuin yrittää puhumalla ja arestilla.
 
Meillä kaksvuotias myös uhmaa ja alkanut lyömään jos ei tahtoa saa läpi.
Oon ollut niinkuin ei mitään, niin menee ohi. Joskus tekisi mieli kurittaa :ashamed:
Ainakin tämä mamma osaa karjahtaa jos ei totella, välillä varmaan liianki kovasti, säälittää niin :'(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:33 huh huh kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:09 Kökkönen kirjoitti:
just. ja ei edes kaduta? kannattais varmaa lapsen kans jutella asiasta ja sanoa et itsekin teit väärin, vaikka nyt sua ei ees kaduttaiskaan.

Just joo ja sit murenis viimeisetkin rippeet auktoriteetistä!! :headwall:
no ei se kyl niinkään mene. meillä pahimpaan uhmaikään saatoin korottaa aika kovasti ääntäni lapselle, ja joka kerran jälkeen pyysin melkein heti anteeksi huutamista, koska en minäkään tykkää siitä jos lapsi huutais. kas kun ei tuo poika huuda ja kilju koskaan, ja totteleekin minua ihan hyvin :whistle:
 
Gluteus maximus
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:36 Gitanjali kirjoitti:
:headwall: :headwall: :headwall: Mä just eilen mietin, et pitäisköhän linkittää nää keskustelut tukkapöllyistä sun muusta "kasvatuksesta" jollekkin lastensuojeluvaltuutetulle tms. et näkisivät korkeammilla tahoilla miten ihmiset ojentaa jälkikasvuaan.... \|O
Pitäsköhän jonkun Martta-liiton tai jonkun muun vastaavan tahon alottaa taas kansanvalistustyö, kun ihmiset ei muuten osaa ku pöllyttämällä....
Se on hyvä, että löytyy täydellisiä äitejä, joilla on resursseja siihen normaaliin kasvatukseen. Minä, vajavainen, kurja maanmatonen en siihen pysty :wave:
 
Gitanjali
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:55 Gluteus maximus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:36 Gitanjali kirjoitti:
:headwall: :headwall: :headwall: Mä just eilen mietin, et pitäisköhän linkittää nää keskustelut tukkapöllyistä sun muusta "kasvatuksesta" jollekkin lastensuojeluvaltuutetulle tms. et näkisivät korkeammilla tahoilla miten ihmiset ojentaa jälkikasvuaan.... \|O
Pitäsköhän jonkun Martta-liiton tai jonkun muun vastaavan tahon alottaa taas kansanvalistustyö, kun ihmiset ei muuten osaa ku pöllyttämällä....
Se on hyvä, että löytyy täydellisiä äitejä, joilla on resursseja siihen normaaliin kasvatukseen. Minä, vajavainen, kurja maanmatonen en siihen pysty :wave:
Hei, mä olen kaukana täydellisestä. Se miksi mua ottaa kupoliin tää tukkapöllykeskustelu kaikenkaikkiaan on se, et mä en voi sietää niitä puheenvuoroja joissa vähätellään tukistamista (olkaa itse tukisteltavana...) sanomalla et se EI SATU, tai ollaan sitämieltä et se olis jotenkin pidemmän päälle maailman paras ratkaisu kaikenlaisiin käytösongelmiin...tms. Ja se hemmetinmoinen omahyväisyys mitä jotkut oikein loistaa...ja neuvoo jopa muitakin tukistamaan.
Voi olla et olen väärässäkin, mut mun mielestä tukistaminen ei auta alkuunkaan jos aatellaan sitä et pyritään saamaan muutos aikaan lapsen käyttäytymisessä.
Mut jos aatellaan sitä kasvattajan turhautumisen ilmentymisenä, niin kai se silloin ajaa asiansa?
Mut once again, tukistelu ja läpsiminen tms. ei ole minusta KASVATUSTA sanan varsinaisessa mielessä...ja olis mukava kuulla joskus joltain et jopa tuntee huonoa omaatuntoa ko. toiminnasta...mut kai mä sit olen väärillä jäljillä ja tukistelu onkin ihan ok...koska suurinosa teistä arvon leideistä tuntuu olevan sitä mieltä. :saint:
 
sammakkoprinessa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:55 Gluteus maximus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:36 Gitanjali kirjoitti:
:headwall: :headwall: :headwall: Mä just eilen mietin, et pitäisköhän linkittää nää keskustelut tukkapöllyistä sun muusta "kasvatuksesta" jollekkin lastensuojeluvaltuutetulle tms. et näkisivät korkeammilla tahoilla miten ihmiset ojentaa jälkikasvuaan.... \|O
Pitäsköhän jonkun Martta-liiton tai jonkun muun vastaavan tahon alottaa taas kansanvalistustyö, kun ihmiset ei muuten osaa ku pöllyttämällä....
Se on hyvä, että löytyy täydellisiä äitejä, joilla on resursseja siihen normaaliin kasvatukseen. Minä, vajavainen, kurja maanmatonen en siihen pysty :wave:
täällä samanlainen äiti.. 4 pienen lapsen kanssa kun en pysty toteuttamaan sitä en huutaisi lapselleni tai ottaisi tukasta kiinni... joka päivä valitettavasti tota huutamista ainakin tapahtuu... mutta en usko sen ketään vahingoittavan.
samanlaisti meillä sitten pidetään sylissä ja halitaan, nukutaan perhepedissä ym. kun taas tiedän niitäkin tapauksia että esitetään niin siveellistä äitiä ja lapselle ei huudeta tai komenneta (sulkeutunut lapsi) mutta ei kyllä pidetä sylissä tai oteta ees viereen sänkyyn jos haluaa...
 
Gluteus maximus
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 12:03 Gitanjali kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:55 Gluteus maximus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:36 Gitanjali kirjoitti:
:headwall: :headwall: :headwall: Mä just eilen mietin, et pitäisköhän linkittää nää keskustelut tukkapöllyistä sun muusta "kasvatuksesta" jollekkin lastensuojeluvaltuutetulle tms. et näkisivät korkeammilla tahoilla miten ihmiset ojentaa jälkikasvuaan.... \|O
Pitäsköhän jonkun Martta-liiton tai jonkun muun vastaavan tahon alottaa taas kansanvalistustyö, kun ihmiset ei muuten osaa ku pöllyttämällä....
Se on hyvä, että löytyy täydellisiä äitejä, joilla on resursseja siihen normaaliin kasvatukseen. Minä, vajavainen, kurja maanmatonen en siihen pysty :wave:
Hei, mä olen kaukana täydellisestä. Se miksi mua ottaa kupoliin tää tukkapöllykeskustelu kaikenkaikkiaan on se, et mä en voi sietää niitä puheenvuoroja joissa vähätellään tukistamista (olkaa itse tukisteltavana...) sanomalla et se EI SATU, tai ollaan sitämieltä et se olis jotenkin pidemmän päälle maailman paras ratkaisu kaikenlaisiin käytösongelmiin...tms. Ja se hemmetinmoinen omahyväisyys mitä jotkut oikein loistaa...ja neuvoo jopa muitakin tukistamaan.
Voi olla et olen väärässäkin, mut mun mielestä tukistaminen ei auta alkuunkaan jos aatellaan sitä et pyritään saamaan muutos aikaan lapsen käyttäytymisessä.
Mut jos aatellaan sitä kasvattajan turhautumisen ilmentymisenä, niin kai se silloin ajaa asiansa?
Mut once again, tukistelu ja läpsiminen tms. ei ole minusta KASVATUSTA sanan varsinaisessa mielessä...ja olis mukava kuulla joskus joltain et jopa tuntee huonoa omaatuntoa ko. toiminnasta...mut kai mä sit olen väärillä jäljillä ja tukistelu onkin ihan ok...koska suurinosa teistä arvon leideistä tuntuu olevan sitä mieltä. :saint:
no, anteeksi, että avaan taas sanaisen arkkuni, mutta minusta tukistamisen kuuluukin hiukan sattua... :/ ja vajavainen olen edelleenkin. Mikä on sellainen rangaistus, jos se ei tunnu miltään ( esim. otetaan puolet leluista pois, mutta jäljelle jää leluja) ei ole mielestäni kovin kummoinen rangaistus. Minusta jopa tukistaminen on parempi vaihtoehto kun huoneeseen passittaminen. Se on hetkessä ohi ja rangaistus oli siinä!
 
tääläki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 10:58 Harmaana kirjoitti:
Vaikka aina luulin puhumalla selviävän tuon 2,5 v. kanssa (tai muilla keinoilla) Heitti minua palapelillä silmäkulmaan (siitä tuli jäähypenkkiä) pääsi siitä pois, niin viskasi vauvaa palikoilla ja heitti edelleen palapelillä, joten meni hermot ja annoin tukkapöllyä. Eikä muuten edes kaduta! \|O
No ois tääläkin saanut tukkapöllyä tai luunapin jos ois noin tottelematon ollut. :kieh:
 
Gitanjali
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 12:05 sammakkoprinessa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:55 Gluteus maximus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:36 Gitanjali kirjoitti:
:headwall: :headwall: :headwall: Mä just eilen mietin, et pitäisköhän linkittää nää keskustelut tukkapöllyistä sun muusta "kasvatuksesta" jollekkin lastensuojeluvaltuutetulle tms. et näkisivät korkeammilla tahoilla miten ihmiset ojentaa jälkikasvuaan.... \|O
Pitäsköhän jonkun Martta-liiton tai jonkun muun vastaavan tahon alottaa taas kansanvalistustyö, kun ihmiset ei muuten osaa ku pöllyttämällä....
Se on hyvä, että löytyy täydellisiä äitejä, joilla on resursseja siihen normaaliin kasvatukseen. Minä, vajavainen, kurja maanmatonen en siihen pysty :wave:
täällä samanlainen äiti.. 4 pienen lapsen kanssa kun en pysty toteuttamaan sitä en huutaisi lapselleni tai ottaisi tukasta kiinni... joka päivä valitettavasti tota huutamista ainakin tapahtuu... mutta en usko sen ketään vahingoittavan.
samanlaisti meillä sitten pidetään sylissä ja halitaan, nukutaan perhepedissä ym. kun taas tiedän niitäkin tapauksia että esitetään niin siveellistä äitiä ja lapselle ei huudeta tai komenneta (sulkeutunut lapsi) mutta ei kyllä pidetä sylissä tai oteta ees viereen sänkyyn jos haluaa...
Tottakai se on ratkaisevampaa, että tunteenilmaisuissa vallitsee tasapaino....eikä lapsista varmaankaan sarjamurhaajia tule jos heitä joskus tukistaa..mutta valitettavasti se jääkin sitten joillekin päälle, tulevaisuudessa mennään siitä mistä aita on matalin aina kun hermostuttaa....
Kyllä mä myönnän, et mä olen suhtautunut ehkä turhankin yliherkästi tähän tukisteluun, mut kuten sanoin, se asenne, se asenne....se ratkaisee.

Ja sit siinä on tietty sekin, et miten suhtaudutaan jos lapsi lyö ´tai tukistaa toista lasta..noh, anteeksipyyntöhän siinä on yleensä esitettävä..mutta kun aikuinen nappaa tukasta tai läpsäsee, niin mitä hel...silloin sama teko onkin ok????
Kun tää on niin ristiriitaista koko homma, mä en ymmärrä oikein itsekään...
Tuntuuko sinusta että tukistelet nimenomaan kasvatuksen nimissä ja auttaako se oikeasti vai otatko tukasta vaan sillon kun hermostut etkä keksi muita keinoja?
 
Gitanjali
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 12:12 Gluteus maximus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 12:03 Gitanjali kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:55 Gluteus maximus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 11:36 Gitanjali kirjoitti:
:headwall: :headwall: :headwall: Mä just eilen mietin, et pitäisköhän linkittää nää keskustelut tukkapöllyistä sun muusta "kasvatuksesta" jollekkin lastensuojeluvaltuutetulle tms. et näkisivät korkeammilla tahoilla miten ihmiset ojentaa jälkikasvuaan.... \|O
Pitäsköhän jonkun Martta-liiton tai jonkun muun vastaavan tahon alottaa taas kansanvalistustyö, kun ihmiset ei muuten osaa ku pöllyttämällä....
Se on hyvä, että löytyy täydellisiä äitejä, joilla on resursseja siihen normaaliin kasvatukseen. Minä, vajavainen, kurja maanmatonen en siihen pysty :wave:
Hei, mä olen kaukana täydellisestä. Se miksi mua ottaa kupoliin tää tukkapöllykeskustelu kaikenkaikkiaan on se, et mä en voi sietää niitä puheenvuoroja joissa vähätellään tukistamista (olkaa itse tukisteltavana...) sanomalla et se EI SATU, tai ollaan sitämieltä et se olis jotenkin pidemmän päälle maailman paras ratkaisu kaikenlaisiin käytösongelmiin...tms. Ja se hemmetinmoinen omahyväisyys mitä jotkut oikein loistaa...ja neuvoo jopa muitakin tukistamaan.
Voi olla et olen väärässäkin, mut mun mielestä tukistaminen ei auta alkuunkaan jos aatellaan sitä et pyritään saamaan muutos aikaan lapsen käyttäytymisessä.
Mut jos aatellaan sitä kasvattajan turhautumisen ilmentymisenä, niin kai se silloin ajaa asiansa?
Mut once again, tukistelu ja läpsiminen tms. ei ole minusta KASVATUSTA sanan varsinaisessa mielessä...ja olis mukava kuulla joskus joltain et jopa tuntee huonoa omaatuntoa ko. toiminnasta...mut kai mä sit olen väärillä jäljillä ja tukistelu onkin ihan ok...koska suurinosa teistä arvon leideistä tuntuu olevan sitä mieltä. :saint:
no, anteeksi, että avaan taas sanaisen arkkuni, mutta minusta tukistamisen kuuluukin hiukan sattua... :/ ja vajavainen olen edelleenkin. Mikä on sellainen rangaistus, jos se ei tunnu miltään ( esim. otetaan puolet leluista pois, mutta jäljelle jää leluja) ei ole mielestäni kovin kummoinen rangaistus. Minusta jopa tukistaminen on parempi vaihtoehto kun huoneeseen passittaminen. Se on hetkessä ohi ja rangaistus oli siinä!
Turhaan sinä anteeksi pyytelet. Okei, noin teillä...mä jatkan erimielellä olemista. ;)
 
Fleur de la Cour
Mun lapsi heitti mua joskus kirjan kulmalla otsaan niin, että tuli kauhea vekki.. tosin ei saanut tukkapöllyä siitä hyvästä kun pelästyi itsekin ihan hysteerisesti kun äitistä alkoikin tulla verta..
 
Sen verran täytyy vielä kommentoida, että...Kyllä tukistaminen sattuu, omasta mielestäni se saakin tuntua iholla siinävaiheessa. Meillä tukistaminen on viimeinen keino. Tukistamistakin on varmaan monenlaista, mutta ei siinä kuitenkaan ole repimisestä kyse.
No, mutta se mitä aioin kertoa, oli se, että tiedän, sekä tunnen paljon perheitä/lapsia, joissa kyllä viimekädessä annetaan luunappi tai tukkapölly ja lapset on pääasiassa tosi fiksuja ja kilttejä, rohkeita ja reiluja. Niissä perheissä myös halataan, sylitellään ja näytetään kaikki muutkin tunteet...Sitten tunnen/tiedän paljon lapsia/perheitä, joissa ei lasta kuriteta fyysisesti siksi, että niin ei saa tehdä, eikä taideta paljon halailla ja muutenkaan koskea...Ja lähes poikkeuksetta niissä lapsissa on paljon röyhkeitä ja itsekkäitä piirteitä. Rajuja ja päällekäyviä...Ihan kuin rajojaan hakisivat, että kuinka paljon voi toisen reviirillä rellestää, ennenkuin aikuiset puuttuu asiaan. No, tää on nyt tosi karkeeta yleistystä ehkä, mutta aika paljon olen nähnyt lapsia ja perheitä...
Ja vielä tuosta, että jos tukistaa tai suuttuu, niin pitäisi katua ja pyytää anteeksi... En allekirjoita, mikäli toistuvista kehoituksista ja kielloista huolimatta raja ylitetään, on siitä vääjäämättä seuraus!
Mutta silloin, jos oman väsymykseni tms. takia tajuan suuttuvani ja korottavani ääntäni turhasta, silloin pyydän anteeksi.
Mutta, lapsia ja aikuisia on erilaisia. Jokainen toimii oman parhaan taitonsa ja tietämyksensä mukaan. Parannettavaa meiltä useimmilta varmaan jossain suhteessa löytyisi!
 
meillä ei anneta tukkapöllyä tai muutakaan. vaan otetaan hetkeksi semmoinen asia pois mikä kirpasee lasta. esim. yksi pojista on todella kova pelaamaan tv pelejä, niin silloin menettää pelipäivän pelaamiset. tai ei pääse kavereiden kanssa leikkimään koko päivänä. olen huomannut, että nämä tälläiset rangaistukset toimivat perhaiten meidän lapsiin.
 
Gluteus maximus
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 12:23 päivi kirjoitti:
meillä ei anneta tukkapöllyä tai muutakaan. vaan otetaan hetkeksi semmoinen asia pois mikä kirpasee lasta. esim. yksi pojista on todella kova pelaamaan tv pelejä, niin silloin menettää pelipäivän pelaamiset. tai ei pääse kavereiden kanssa leikkimään koko päivänä. olen huomannut, että nämä tälläiset rangaistukset toimivat perhaiten meidän lapsiin.
Kiva, että teillä toimiin nämä jutut! Meillä taas 2veellä ei ole mitään niin palavasti haluavaa juttua, mistä välittäisi niin paljon, että se sopisi rangaistukseksi( hänen oikeastaan paras ajanviete on hampaiden peseminen ja kotityöt) joten niitä ei kai voi kieltää lapselta. Leluista ei juurikaan välitä ja tv:tä ei katsele...
 
Gitanjali
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 12:23 Ippa kirjoitti:
Ja vielä tuosta, että jos tukistaa tai suuttuu, niin pitäisi katua ja pyytää anteeksi... En allekirjoita, mikäli toistuvista kehoituksista ja kielloista huolimatta raja ylitetään, on siitä vääjäämättä seuraus!
Mutta silloin, jos oman väsymykseni tms. takia tajuan suuttuvani ja korottavani ääntäni turhasta, silloin pyydän anteeksi.
Mutta, lapsia ja aikuisia on erilaisia. Jokainen toimii oman parhaan taitonsa ja tietämyksensä mukaan. Parannettavaa meiltä useimmilta varmaan jossain suhteessa löytyisi!
Tätä mä tarkoitin..tai ajoin takaa, että ihmiset erottaisivat tän asian...kun tuon fyysisen kurittamisen kanssa taitaa olla aika helppo vetää överiksi..
Senkin sanoit hyvin, että jokainen toimii parhaan tietämyksensä mukaan mut että parannettavaa löytyisi! Näinpä ja just sitä toivonkin, et aikuiset ihmiset uskailtais katsoa siihen peiliin tarkasti ja miettimällä miettiä näitäkin tilanteita.<br><br>
 

Yhteistyössä