ANOPPI minkä teki ! =(

  • Viestiketjun aloittaja Huoh
  • Ensimmäinen viesti
Huoh
Anoppi toimi kätilönä: Vauva syntyi vessaan
Perjantai 26.6.2009 klo 11.22

Rivakka kotisynnytys oli ohi alle tunnissa.
VAUHTIMIMMI Rautaojan perheen kuopuksella oli niin kiire maailmaan, ettei äiti Hanna-Leena ehtinyt edes sairaalaan, vaan vauva syntyi vessassa.
VAUHTIMIMMI Rautaojan perheen kuopuksella oli niin kiire maailmaan, ettei äiti Hanna-Leena ehtinyt edes sairaalaan, vaan vauva syntyi vessassa. (AKI PAAVOLA)

- Supistukset voimistuivat yhtäkkiä todella paljon ja tajusin, että ei me kyllä sairaalaan asti ehditä, kuvailee nivalalainen Hanna-Leena Rautaoja, 25, jännittäviä hetkiä ennen kuopuksensa syntymää.

Terhakka tytär syntyi juhannusviikolla muutamassa minuutissa oman kodin vessassa. 4-vuotiaan Jessen äitinä Rautaoja kuitenkin tiesi mitä tuleman pitää eikä hätääntynyt.

- Mies sitä enemmänkin hätäili, että missä se ambulanssi viipyy. Mä vaan olin, että kai ne sieltä joskus tulee, Rautaoja naurahtaa.

- Vaikka olen minä jälkeenpäin miettinyt miten pysyinkin niin rauhallisena.

Supistukset herättivät

Rautaoja heräsi supisteluun juhannusviikolla tiistain vastaisena yönä.

- Nousin ylös ja mietin, että pitääkö lähteä sairaalaan vai ei. Oulaskankaan aluesairaalaan on meiltä kuitenkin melkein tunnin ajomatka, hän kertoo.

Viimein kaksikymmentä vaille yksi Rautaoja herätti miehensä Markun ja käski tätä valmistautumaan lähtöön. Markku soitti heti äidilleen ja pyysi tätä tulemaan hoitamaan perheen esikoista.

Samaan aikaan Hanna-Leenan supistukset voimistuivat, ja hän päätti mennä edeltä ambulanssilla. Yllättäen voimistuneet supistukset pakottivat hänet kuitenkin palaamaan eteisestä vessaan.

- Tunsin kovaa ponnistamisen tarvetta. Koitin vessassa kädellä ja tunsin vauvan päälaen.

Seuraava supistus sai Hanna-Leenan käymään kontalleen lattialle.

- Sanoin Markulle, että ei me mihinkään sairaalaan ehditä.

Anoppi kätilönä

Markun äiti Anita ehti paikalle ennen ambulanssia.

- Hanna-Leena sanoi, ettei jaksa enää pidätellä - vauva tulee nyt justiinsa, kertoo Anita Rautaoja.

- Ajattelin vain, että nyt tervettä maalaisjärkeä. Vauva tulee nyt, ei sitä voi pidätellä, ja minä otan sen vastaan.

Hän määräsi poikansa tuomaan miniälle pyyhkeitä pehmusteeksi ja valmistautui toimimaan kätilönä.

- Otin sormukset pois ja desinfioin kädet. Onneksi ambulanssi tuli samalla hetkellä. Sain kuitenkin todistaa tämän ihanan tapahtuman, tuore mummo kertoo liikutusta äänessään.

"Ei tarvinnut edes työntää"

- Kun ensihoitajat saapuivat, he yrittivät ensin kysellä pääsenkö kiipeämään paareille. Minä sanoin, että minulla on ihan hyvä olla tässä, Hanna-Leena kertoo.

- Vauvan pää syntyi ehkä viiden minuutin päästä siitä, kun ambulanssi tuli paikalle.

Synnytys kävi nopeasti, ja ensihoitajat olivat jatkuvasti puhelinyhteydessä Oulun yliopistollisen sairaalan lääkäriin.

- Vauva vain liukui ulos sieltä. Ei tarvinnut edes työntää, hyvinvoiva äiti riemuitsee.

Synnytyksen jälkeen äiti ja vauva vietiin ambulanssikyydillä 60 kilometrin päähän Oulaskankaan aluesairaalaan. Oulaisissa lääkäri tarkasti vauvan ja totesi, että Rautaojan perheeseen on syntynyt täyden kympin tyttö.

- Suuret kiitokset kuuluvat Nivalan ambulanssin pojille, he hoitivat homman upeasti, sanoo Hanna-Leena Rautaoja
 
mä...taas
Häh!?Miks toi hapan hymiö tuolla perässä oikeen on???Toihan oli suurenmoisesti toimittu anopilta!=)Ihana anoppi,teki mitä pitikin.Ihmettelen tota hapan naamahymiöö vaan otsikon perässä.....?????
 
jaa
Alkuperäinen kirjoittaja lissu:
Siis eikö täällä vasta joku palstalainen (harmaa/vierailija) kertonut että vauva syntyi vessaan?
Joo..tais olla, mutta muistaakseni hän synnytti yksin sen käytännössä? Tai voin kesälomahouruissani muistaa väärinkin. En musita siis, että hän puhui muista ihmisistä juurikaan muuta kui miehestään..
 
viima80
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tarkoittaa et ei voineet lähteä siaraalaan ennen ku anoppi tulee katsomaan esikon perään...en tiiä arvailen vaan
onks se sitten anopin vika jos eivät halunneet ottaa esikoista sairaalaan mukaan kun nukkui?
 
jaa.-a
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tarkoittaa et ei voineet lähteä siaraalaan ennen ku anoppi tulee katsomaan esikon perään...en tiiä arvailen vaan
No en jaksa uskoa tähänkään..koska voihan sen lapsen ottaa mukaan sinne sairaalaan ja isä katsoo sen perään. Ja tuohan ei sillon anopin vika ole, jos kerta eivät ole jo aiemmin pyytäneet anoppia vaikka asustamaan sinne tms. Ihan oma moka ois tuoki.

Ja tuossa mun mielestä tuli selkeesti ilmi, että tämä synnyttävä ei halunnut lähteä sairaalaan, koska katsoi ettei ehdi sinne.

Tiiä sitten. IHmisiä on monenlaisia, mutta joka tapauksessa anoppi ei tässä ole kyllä syyllinen mitenkään =)
 
kassi
Mä haluan kans tietää... mikä piru tuossa oli nyt niin surullisen hymiön arvoista? Anoppi nyt oli tosi rohkea ja auttoi vauvan maailmaan... Kerro nyt ihmeessä ku alotuksen laitoit!!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jaa.-a:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tarkoittaa et ei voineet lähteä siaraalaan ennen ku anoppi tulee katsomaan esikon perään...en tiiä arvailen vaan
No en jaksa uskoa tähänkään..koska voihan sen lapsen ottaa mukaan sinne sairaalaan ja isä katsoo sen perään. Ja tuohan ei sillon anopin vika ole, jos kerta eivät ole jo aiemmin pyytäneet anoppia vaikka asustamaan sinne tms. Ihan oma moka ois tuoki.

Ja tuossa mun mielestä tuli selkeesti ilmi, että tämä synnyttävä ei halunnut lähteä sairaalaan, koska katsoi ettei ehdi sinne.

Tiiä sitten. IHmisiä on monenlaisia, mutta joka tapauksessa anoppi ei tässä ole kyllä syyllinen mitenkään =)
Ei tässä ollu tuon lukemani perusteella siitä että äiti ei olis halunnu lähtee sairaalaan, vaan siinä kun mietti joko pitäis lähtee, supistukset muuttuivatkin koviksi ja kivuliaammiksi ja sitten ei enää todellakaan ehtinyt minnekään.
jos ei eka synnytys ole ollut lähimainkaan noin vauhdikas, ei sitä varmaan ole osannut edes kuvitella että noin voi käydä.

mutta mun mielestä on pääasia että kaikki meni hyvin. ei kai tässä mittän syyllistä ole yhtään mihinkään asiaan. anoppi toimi juuri niin kuin piti,kun pikku tyttö vain halusi nopsasti maailmaan, ei siinä sen kummempaa.
 
jaa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa.-a:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tarkoittaa et ei voineet lähteä siaraalaan ennen ku anoppi tulee katsomaan esikon perään...en tiiä arvailen vaan
No en jaksa uskoa tähänkään..koska voihan sen lapsen ottaa mukaan sinne sairaalaan ja isä katsoo sen perään. Ja tuohan ei sillon anopin vika ole, jos kerta eivät ole jo aiemmin pyytäneet anoppia vaikka asustamaan sinne tms. Ihan oma moka ois tuoki.

Ja tuossa mun mielestä tuli selkeesti ilmi, että tämä synnyttävä ei halunnut lähteä sairaalaan, koska katsoi ettei ehdi sinne.

Tiiä sitten. IHmisiä on monenlaisia, mutta joka tapauksessa anoppi ei tässä ole kyllä syyllinen mitenkään =)
Ei tässä ollu tuon lukemani perusteella siitä että äiti ei olis halunnu lähtee sairaalaan, vaan siinä kun mietti joko pitäis lähtee, supistukset muuttuivatkin koviksi ja kivuliaammiksi ja sitten ei enää todellakaan ehtinyt minnekään.
jos ei eka synnytys ole ollut lähimainkaan noin vauhdikas, ei sitä varmaan ole osannut edes kuvitella että noin voi käydä.

mutta mun mielestä on pääasia että kaikki meni hyvin. ei kai tässä mittän syyllistä ole yhtään mihinkään asiaan. anoppi toimi juuri niin kuin piti,kun pikku tyttö vain halusi nopsasti maailmaan, ei siinä sen kummempaa.
Nimenomaan, kun sitä tässä vähän kaikki ihmetteleekin, että mikä tässä hommassa nyt meni väärin =D Lapsi ja äiti terve, samoin anoppi ja mies =)

Mutta ainahan on ihmisiä, jotka näkevät kaikki asiat väärin. Varsinkin jos itsellä on vaikkapa vaikea anoppi-suhde (johon muuten tarvitaan kaks ihmistä).
 
vieras
Sen verran "tykkään" omasta anopista että kyllä jos ois sinne ängenny ronkkimaan nii oisin ottaan monottanu. Ei ois kyllä sillä ollu koko vessaan asiaa vaikka ois miten syntyny. Olishan se oikein ja hyvin toimittu, mutta ite henk.koht. en kyllä tykkäis en sitten yhtään. Hyi olkoon.
 
Juujuu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sen verran "tykkään" omasta anopista että kyllä jos ois sinne ängenny ronkkimaan nii oisin ottaan monottanu. Ei ois kyllä sillä ollu koko vessaan asiaa vaikka ois miten syntyny. Olishan se oikein ja hyvin toimittu, mutta ite henk.koht. en kyllä tykkäis en sitten yhtään. Hyi olkoon.
Veikkaan että siinä vaiheessa kun vauva on tulossa vauhdilla kotona, tajuat että nyt se syntyy niin sulle on AIVAN SAMA kuka siellä alapäässä häärää. Kunhan vaan vauva on terve ja hengissä.
 

Yhteistyössä