apua synnytypelkoon?

  • Viestiketjun aloittaja Hermoheikko
  • Ensimmäinen viesti
Hermoheikko
Tiedän olevani vähän tyhmä, kun tällaisia mietin jo etukäteen.
Eli en ole raskaana nyt enkä halua vielä varmaan neljään vuoteen ollakaan, mutta mua ahdistaa vaan ihan hirveesti se tulevaisuudessa tuleva synnytys, jonka haluan olevan keisarinleikkaus. Tiedän, että sen kyllä saa jos naisen mielenterveys uhkaa tuhoutua, mutta silti mietin aika usein, että jos en sitten saakaan.

Aion mennä kyllä sitten kun on vähän ajankohtasempaa jutteleen psykiatrin kanssa asiasta, mutta ei se tätä mun kammoa tod.näk. poista.

Olisko jollain jotain neuvoa, että miten tämän "väliajan" pystyisi elään jotenkin miettimättä tätä näin paljon?

Eikös se kuitenkin niin ole, että jos raskaana oleva nainen on ihan hysteerinen ja ahdistunut, niin ei8hän silloin pakoteta siihen norm. synnytykseen?

En kaipaa mitään ilkeitä vastauksia, kun asia vaivaa tosi paljon.
 
hei,
Minulla vähän sama tilanne kuin sinulla eli minulla on hirveä synnytys pelko.
Takana minulla on tosin yksi synnytys n vuosi sitten, mutta synnytys oli niin vaikea että toista kertaa en halua alakautta synnyttää.Olen nyt raskaana la lokakuussa ja synnytys vaivaa mieltäni koko ajan.
Tosin hauskaa tässä on se etten välttämättä halua sektiota, en halua jäädä sairaalaan päivä kausiksi vaan pois mahd. nopeasti.Neuvolan kautta menen pelkopolille.
Luulen että sinun kannattaisi jo nyt käydä jonkun kanssa juttelemasta asiasta, eiväthän kaikki synnytykset kauheita/vaikeita ole!
Tsemppiä!!
ja kyllä se siitä!!


:flower: :flower:
 
Olen ollut myös "synnytyshysteerikko", mietin parikymppisenä lasten tekemistä, mutta synnytyskammon vuoksi päätin, etten tee lapsia koskaan. Mutta mutta -kymmenen vuotta myöhemmin huomasin yllätyksekseni olevani raskaana. Ja siitä iski taas kauhea paniikki synnytyksestä, en saanut edes nukutuksi. Päätin vaatia keisarileikkauksen. Kävin sitten leikkauksen saadakseni raskausaikana juttelemassa sairaalassa pelkopolilla jokusia kertoja ja jotenkin (en vieläkään tajua miten siinä niin kävi, varmaan aivopesivät mut!!) päädyinkin sitten ainakin yrittämään alakautta synnytystä. Synnytys sujuikin ihan kivasti ja jopa täysin ilman kivunlievitystä, eikä ollut ollenkaan niin kamalaa kuin etukäteen olin ajatellut. Menisin uudelleen koska tahansa. Jos etukäteen ihan kauheasti pelottaa, voi synnytys (alakautta tai sektiolla) olla jopa positiivinen yllätys: "eikö se tän kauheampaa ollutkaan?"

Kauhutarinoita alatiesynnytyksistä sekä sektioista kuulee paljon, osa niistä on totta, osa ei. Kamalia kuvia löytyy kirjoista ja netistä, mutta ainakin mun mielestä koko juttu näyttää kuvissa paljon pahemmalta kuin synnytyksessä tuntuu.

Rohkein ja luottavaisin mielin, yleensä kaikki asiat lutviutuvat melko mukavasti turhia panikoimatta. :wave: Tiedän kyllä, että helpommin sanottu kuin tehty!
 
Kasey
Kyllä saat keisarinleikkauksen kun vaan pysyt jämptinä siinä asiassa etkä anna kenenkään "aivopestä" itteäsi !!

Itsehän sitä tuntee ittensä parhaiten ja jos tuntuu, että sektio on turvallisin tapa niin se on sitten se.
 
Mulla eka synnytys alatie ja sitten pelkosektio. Pelkosektion kyllä saa mutta pitää olla systemaattinen kun vaatii sitä ja ilmeisesti myös olla kunnon perusteet. Varsinaisen päätöksen saa vasta aika lähellä synnytystä, mutta ei ketään pakoteta synnyttämään, sellainen käsitys minulle jäi. Kerran kävin pelkopolilla. Eli ei sen takia kannata jättää lapsiaan hankkimatta. Sektiosta usein pelotellaan. Minulla se meni ihan iisisti ja toipumista en pitänyt pahana. Ihan yhtä nopeasti pääsin kotiin kun alatiesynnytyksenkin jälkeen. Nyt sektion läpikäyneenä, minulla ei jäänyt mitään hampaankoloon synnytyksestä - kaikki sujui hienosti. Sektiossa varmaan on ikävää jos vaikka haava tulehtuu, mutta suurin osa varmasti sujuu hyvin, niin kuin alatiesynnytyksistäkin. Sektion etu minulle oli että en pystynyt itse mitenkään vaikuttamaan synnytyksen kulkuun, sitä juuri halusinkin kun ekalla kertaa en oikein päässyt synnytyksen harraksi ja uuvuin täysin. Varsinaisesti en muista edes kipuja alatiesynnytyksestä. mutta en kyllä juuri mitään muutakaan. Minulla nyt lapsiluku täynnä eli ei tarvinnut miettiä sektion vaikutuksia seuraavaan raskauteen.
 

Yhteistyössä