Arjen helpotus niksit jakoon!

  • Viestiketjun aloittaja armi arkinen
  • Ensimmäinen viesti
armi arkinen
Millasia arkisia niksejä teillä on joilla helpotatte päivän kulkua? :)

Meillä mm. katsotaan illalla kaikki vaatteet, vaipat ym. samaa kasaan aamuksi.
Jos on lähtöä heti aamusta jonnekkin ni mietin aamupalan valmiiksi ja etsin ulkovaatteetkin tuolille odottamaan.
Ennen lapsen päikkäreitä laitan kahvit valmiiksi keittimeen ni ei nukahdettua tarvitse ku napsauttaa päälle ja odottaa hetki.

Kertokaa teidän arkisia helpotuksia, ei tarvitse olla kummoisia jos on teille tärkeitä -niistä voi muutkin oppia uutta ;)
 
"vieras"
Meillä mietitään arkipäivien ruokalista etukäteen. Kaupassa käydään viikonloppuna, maitoa ja leipää haetaan kerran arkena. Ilta- ja aamurutiineista kiinnipitäminen helpottaa arkea eniten.
 
"Piika-äiti"
Osaamme syödä samaa ruokaa kahtena päivänä peräkkäin tai jopa kolmena.
Meillä kaikki osallistuvat arjen pyörittämiseen, eli teinit osaavat laittaa perunat tai makaronit tulelle ja katsoa jääkaapista mistä kannattaisi tehdä särvintä jos minä tai mies emme ole ennättäneet.
Perheemme kaaoksen sietokyky on kohtuullisen korkea.
Leivinuuni jäsentää talvisen ruuanlaiton eli huomisen ruokaa tehdään hyvin usein illalla tai yöllä uunissa.
 
"diu"
Ja samat vaatteetkin saavat olla pari, kolme päivää päällä, joka ateria ei ole erilainen ja salaatinvirkaa joskus tekevät pilkotut kurkut ja tomaatit. Siivota ei tarvitse joka viikko, ainakaan jos välillä vain imuroi,

Joskus tiskit voivat lojua koneessa, kun itse katsoo saippuasarjaa sohvalta. Toisinaan isomman lapsen voi vaientaa katsomaan dvd:tä, kun pienempi nukkuu päiväunia.

Saa olla sotkuista.

Viikonloppuisin ei tarvitse harrastaa tai käydä missään.

Lapset on opetettu siivoamaan ja raivaamaan omat jälkensä mm. ruokapöydästä jo taaperoina.

Ainakin nämä vinkit helpottaa meiän elämää.
 
Kisumama
Syönnin jälkeen siivoan keittiön AINA. Ei siinä mene kuin 5-15 minuuttia! Tiskit huuhdellaan ja koneeseen- olisi hankalaa jos jättäisin lautaset muhimaan seuraavaan päivään, eihän niistä lähde kuivunut kökkö pois.

Tuo tullessas, vie mennessäs. Siivoilen kokoajan pikkuhiljaa. Ehtii sitä palstailemaan/tv:n ääreen myöhemminkin ;)
 
  • Tykkää
Reactions: tiitu_84
Mulla ei oikeen oo mitään vinkkejä kun olen kaaoksellinen ihminen, mutta silloin kun mä siivoan, siivoon yhden huoneen kerrallaan, ja nekin niin että niissä on yksi kohde jonka siivoan kokonaisuutena ennen kuin siirryn seuraavaan. Eli esim. olkkarissa kerään ensin lapsen lelut paikoilleen, sitten pyykit yhteen nippuun, tv-tason (joka sekotetaan meillä joka päivä) ja lopuksi ryönät pois sohvalta, ja sitten imuroin ja pesen lattian jne.
 
- siivoan sotkut samantien ennen kuin ne kerääntyy
- otan vanhimman lapsen(1v6kk)mukaan siivouksiin-> lapsella hauskaa ja oppinut pikkuhommia ja itselläkin siivous sujuu mukavammin
- käytän ajoittain niitä valmiita siivousliinoja esim. ikkunan/peilinpesuliinoja apuna
- jos aamulla menoa, laitan illalla vaatteet, mukaan otettavat tavarat valmiiksi
- jokaisella tavaralla on oma paikkansa

Olen huomannut omalla kohdallani että arjen samoja rutiineja piristää kummasti esim. järjestyksen vaihto tai joku pieni uusi hankinta.
 
Syönnin jälkeen siivoan keittiön AINA. Ei siinä mene kuin 5-15 minuuttia! Tiskit huuhdellaan ja koneeseen- olisi hankalaa jos jättäisin lautaset muhimaan seuraavaan päivään, eihän niistä lähde kuivunut kökkö pois.

Tuo tullessas, vie mennessäs. Siivoilen kokoajan pikkuhiljaa. Ehtii sitä palstailemaan/tv:n ääreen myöhemminkin ;)
Sama,oon aina nauranu että mulla on joku keittiösyndrooma. Ruuan jälkeen on pakottava tarve laittaa keittiö kuntoon niin sinne on mukava mennä seuraavan kerran :)
 
"asd"
Ruoka tehdään edellisenä iltana ja samaa ruokaa voidaan syödä 2-3 päivää. Toki välissä vaihtelun vuoksi on jotain muutakin joku kerta. Samat vaatteet useamman päivän (ellei ole nyt näkyvästi likaisia ole) ettei tule niin paljon pyykkiä. Uutta lasia ei oteta joka kerran kun vettä juodaan.

Siivoilen paikan sieltä toisen täältä lasten kanssa leikkimisen ohessa. Kaupassa käydään 2 kertaa viikossa, tarkat suunnitelmat ja listat mukana. Riisipuuro on loistava ilta- tai aamupala, siitä tykkää kaikki ja kattilallinen riittää ainakin kahdeksi kerraksi.
 

Yhteistyössä