aso-asunnoista asiaa ja kysyttävää

eli miten helposti tuollaisen saa?
joko jotain vaatimuksia tms?

onko mukava asumismuoto. kertokaa kaikenlaisia mielipiteitä jne. kaikki on tervetullutta.

ja sanottakoon että ihan omaan asuntoon ei ole varaa pk-seudulla, joten tämä kuulostaa parhaimmalta tällä hetkellä =)
 
Pienellä rahalla pääset isoihin neliöihin kiinni, mutta muista, ettei asuminen ole vuokratasoa laadukkaampaa joskus jopa päinvastoin. Itse voi toki muutoksilla tehdä parempaa jos haluaa sääntöjen ja lupien puitteissa. Muutoin on kiva laskea leikkiä muiden miljoonaveloista ja odotella, että markkinat tasoittuu...jos sitten joskus oma. PS yhtiövastikkeet nousee tietty joka vuosi niin kuin vuokratkin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2006 klo 23:24 vieras kirjoitti:
Pienellä rahalla pääset isoihin neliöihin kiinni, mutta muista, ettei asuminen ole vuokratasoa laadukkaampaa joskus jopa päinvastoin. Itse voi toki muutoksilla tehdä parempaa jos haluaa sääntöjen ja lupien puitteissa. Muutoin on kiva laskea leikkiä muiden miljoonaveloista ja odotella, että markkinat tasoittuu...jos sitten joskus oma. PS yhtiövastikkeet nousee tietty joka vuosi niin kuin vuokratkin.
kiitos =)
 
asoasuja
Me olemme vaimon ja kolmen lapsen kanssa asuneet asossa jo vuodesta 2002, eli siis kuitenkin jo nelisen vuotta. Meillä oli ensin oma rivitalo-osake, mutta kun rupesi oikein miettimään, niin rupes aivotkin raksuttamaan. Eli vaikka mekin ensin ihmettelimme joidenkin tuttavien halua muuttaa asoon, niin jälkikäteen ajatellen tämä on oikein hyvä ratkaisu.
Kun ajattelet esim: että meillä on tällä hetkellä 110 m2, ja maksoimme tästä 20000 euroa asomaksua, yhtiövastike on tällä hetkellä 951,40 johon kuuluu vesi, niin mitä maksaa samankokoinen asunto vapailla markkinoilla ja kuinka paljon maksat ensin lainanlyhennystä, sen jälkee korkoja, sen jälkeen vesimaksuja?

Eli kannattaa todella miettiä, koska ainakin täällä Järvenpäässä nää ei ole ollenkaan verrattavissa esim: kaupungin asuntoihin.
Meilläkin on tässä yhtiö johon kuuluu kaksi neljän asunnon taloa, eli todella mukava pieni yhtiö.
Meillä oli tilanne se, että saatiin tavallaan pesämuna omaan asuntoon, jolla sitten saatiin laina pankista. Mutta jos sen pesämunan olisi käyttänyt vaikkapa asoasuntoon, niin meillä olisi vieläkin sitä pesämunaa jäljellä ehkä noin 80000 euroa.

Pistää miettimään.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.04.2006 klo 22:30 asoasuja kirjoitti:
Meillä oli tilanne se, että saatiin tavallaan pesämuna omaan asuntoon, jolla sitten saatiin laina pankista. Mutta jos sen pesämunan olisi käyttänyt vaikkapa asoasuntoon, niin meillä olisi vieläkin sitä pesämunaa jäljellä ehkä noin 80000 euroa.

Pistää miettimään.
?? Siis mitä? Kerrotko tarkemmim ko kappaleen kun ei oikein mene jakeluun? Missä se pesämuna nyt on?? Pistää todella miettimään ;)
 
äippänen
Siis mikäs asumisoikeusmuoto se olikaan jossa tietyn ajan jälkeen sai alkaa yhtiövastikkeella/vuokralla lyhentämään loppuosaa asunnon hinnasta ja näin ostaa asuntoa itselleen tai sitten ostaa kerralla kämppä itselleen.

Kaverin isä asui aikoinaan jossain tälläisessä, mutta nyt en saa päähäni mikä se juttu oli.
 
äippänen, kyseessä on osa-omistusasunto, jonka ehdot eivät nykyään mielestäni ole kovin eduliset.

Tällä hetkellä mekin asumme pääkaupunkiseudulla 100 neliöisessä pientaloasunnossa hyvällä paikalla, vuokra sisältää vesimaksun ja on noin 900 euroa.

Vastaavan asunnon vuokra vapailla markkinoilla olisi ainakin 200 euroa enemmen, todennäköisesti vieläkin enemmän.

Olemme viihtyneet nykyisessä asunnossa hyvin, tosin nyt ostetaan oma, kun rahaa on säästynyt asossa asuessa.

Me saimme omamme nopeasti, tosin nyt uusia asumisoikeusasunto valmistuu vähän, joten odotusaika voi kasvaakin.

Mielestäni on asumismuoto on hyvä ja todella tarpeellinen.
 
mitävarten
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.04.2006 klo 23:28 guest kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.04.2006 klo 22:30 asoasuja kirjoitti:
Meillä oli tilanne se, että saatiin tavallaan pesämuna omaan asuntoon, jolla sitten saatiin laina pankista. Mutta jos sen pesämunan olisi käyttänyt vaikkapa asoasuntoon, niin meillä olisi vieläkin sitä pesämunaa jäljellä ehkä noin 80000 euroa.

Pistää miettimään.
?? Siis mitä? Kerrotko tarkemmim ko kappaleen kun ei oikein mene jakeluun? Missä se pesämuna nyt on?? Pistää todella miettimään ;)


Ei kait mun sulle tarvi kertoa mihin se pesämuna meni, häh?????
 
Mun äitini asui aso-asunnossa Lahdessa ja se oli varsin kallis asunto/asumismuoto. Mielestäni aina kannattaa omaa maksaa pois jos vain mahdollista koska tuosta kun muutat pois niin käteesi ei jää muuta kuin se takuusumma minkä maksoit taloon muuttaessasi :/ . Ja tässä oli vielä sellainen koukku että kun asunnosta muutti pois niin joutui maksamaan kolmen kuun asumiskulut aso-yhtiölle jos asunto jäi tyhjäksi. Eli aso ei saanut siihen vuokralaista niin äitini haki siihen uuden vuokralaisen itse ettei joutunut maksamaan kolmen kuun ylimääräistä vuokraa tyhjästä asunnosta. Omituinen systeemi! Eli mulle ei jäänyt hyvää kuvaa kyseisestä asumismuodosta!
 
Itse olen asunut aso-asunnossa opiskeluaikana n. 5 vuotta. Itselläni ei ole huonoa sanottavaa kyseisestä asumismuodosta. Tuona aikana vaihdoin asuntoa kerran ja hintatasokin oli huomattavasti halvempi kuin vuokra-asunnoissa.

Tosin en itse pidä sitä kauhean kannattavana asumismuotona silloin, jos toisena vaihtoehtona olisi oman asunnon ostaminen. Mikäli taas vaihtoehtona on vuokralla asuminen, on se silloin mielestäni fiksunpaa. Aso-asunnosta kun ei voi "vuokranantaja" heittää pihalle. Asumisoikeusmaksunkin saa indeksillä korotettuna takaisin, joten ainakin omansa saa asunnosta pois.

Myös taloyhtiö jossa asuin oli kaikinpuolin siisti vaikka se ei uusi ollutkaan.

Ja itse ainakin irtisanoin asunnon tarpeeksi ajoissa, jotta kolmen kuukauden raja ei olisi tullut vastaan.
 
Eikös se mene niin, että asoasunnon vuokran kuuluu olla pienempi kuin alueella olevien vuokra-asuntojen. Päälle toki tulee hoitovastike, mutta niinhän toki tulee myös omistus-asunnoissa.

Mutta mites sitten se sääntö, että täytyy olla sen verran "köyhä" ettei rahat riitä samalta alueelta samanlaisen asunnon ostamiseen? Entä jos alueella löytyy kamalan kuntoisia ja näköisiä kerrostalo kämppiä joihin rahat kyllä riittäis, mutta eivät muuten vain oikeen houkuttelis. Isompaa silti tarvitsisi ja kaikki siedettävät kämpät alueella ihan liian kalliita.
Onko kellään tästä tietoa?
 
Itse en muista oliko siinä sitä ns. hoitovastiketta, mutta jos oli niin kaikki "perittiin" kyllä samana vuokrana ja oli kuitenkin huomattavasti halvempi kuin tavallisessa vuokrakämpässä ( samoilla neliöillä ja esim saunalla).

Ja siitä "köyhyydestä", eli muistaakseni oli niin, ettei saa omistaa asuntoa, eikä saa olla "irtonaista" rahaa niin paljoa, että voisi ostaa asunnon suoraan ilman velkaa. Muistan lukeneeni äskettäin jostain, ettei esim. kesämökin omistaminen enää ole este yli 50 vuotiaan henkilön asumisoikeusasunnon omistamiselle. Joten ehkäpä ehdot ovat muuttuneet viimeaikoina.

On hyvinkin paljon mahdollista, että muistan nyt väärin, mutta tällaiset muistikuvat itseltä on. Pahoittelen, jos annan väärää tietoa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2006 klo 18:04 khmr kirjoitti:
Aso-asunnossa on 3 kuukauden irtisanomisaika.
Juu niin on mutta kyllä äitini kohdalla kävi vielä lisäksi noin niinkuin ylempänä kerroin. Ehkä yrittivät huijata yksineläjää tms mutta huono maku asiasta jäi...!!!
 
3 kk irtisanomisaikana toki maksetaan vuokra. Tämä pitää vain tiedostaa, ja yrittää itse sitten tehdä sellaiset muuttojärjestelyt, että joko itse asuu riittävän pitkään tai vuokraa asunnon väliajaksi. Me esimerkiksi olemme irtisanoneet asuntomme, mutta asumme siinä kesäkuuhun, jolloin muutamme uuteen kotiin. Meillä on 2 kotia kuukauden ajan, mutta silloin teemme remppaa ja siivoamme vanhan.

Jos vaihtoehtona on ostaa oma ja siihen on varaa, ei asumisoikeusasunto ole kilpailukykyinen vaihtoehto, mutta jos vaihtoehtona on vuokralla asuminen asumisoikeus on paljon parempi vaihtoehto. Esim. meidän alueellamme vuokra vastaavasta asunnosta olisi vähintää 200 euroa voisi olla jopa 500 euroa enemmän.

Lisäksi asumisoikeusasunto on 100 lainan takuu, eli jos ei ole rahoja, saa kuitenkin lainan pankista, ja saa jollain aikataululla vaikkapa pesämunan siihen omaan asuntoon.

Vaikka me muutamme nyt omaan, minulla on kaiken varalta asumisoikeusnumero hankittuna, jos elämäntilanne muuttuu, niin päästään sitten hakeutumaan takaisin tähän nykyiseen asumismuotoomme.

Asokodissa jo kahdesti tyytyväisenä asunut
 
Aleksia harmailee
Selitän varmaan todella epäselvästi mutta siis vielä... äitini irtisanoi asunon kolme kukautta ennen muuttoaan ja silti häneltä perättiin vielä SEN LISÄKSI kolmen kuun vuokraa jos uutta vuokralaista ei asuntoon löydy. Eli sen kolmen kuun irtisanomisen päälle perättiin vielä toista kolmea kuukautta.
 
No sellainen, että irtisanomisajan lisäksi perätään lisävuokraa 3:lta kuukaudelta on täysin laitonta!

Asumisoikeutta säätelee laki. Siinä mielessä asunnosta eroonpääsyn pitäisi olla jopa helpompaa kun omistusasunnon, koskaan ei tiedä koska omistusasunto menee kaupaksi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.04.2006 klo 09:46 Vieras kirjoitti:
No sellainen, että irtisanomisajan lisäksi perätään lisävuokraa 3:lta kuukaudelta on täysin laitonta!

Asumisoikeutta säätelee laki. Siinä mielessä asunnosta eroonpääsyn pitäisi olla jopa helpompaa kun omistusasunnon, koskaan ei tiedä koska omistusasunto menee kaupaksi.
Näinpä! Mutta onneksi äitini on sen verran tiukka mamma ettei ollut vedätettävissä mutta ehkä joku toinen on jäänyt tuohon vipuun... eli tästä syystä minulle jäänyt huono maku suuhun.
 
zen
Asoasumisesta saa lisätietoa osotteesta www.asokodit.fi

Ite ollaan just hakemassa isompaan asoasuntoon ja ollaan oltu tyytyväisiä, tässä asuttu jo 5 vuotta. "Vuokra" paljon halvempi kun tavallisilla vuokramarkkinoilla. Ja rahanhan saa takasin indeksillä korotettuna..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2006 klo 15:32 zen kirjoitti:
Asoasumisesta saa lisätietoa osotteesta www.asokodit.fi

Ite ollaan just hakemassa isompaan asoasuntoon ja ollaan oltu tyytyväisiä, tässä asuttu jo 5 vuotta. "Vuokra" paljon halvempi kun tavallisilla vuokramarkkinoilla. Ja rahanhan saa takasin indeksillä korotettuna..
Ja se indeksi onkin ihan mahtavan suuri :LOL: :LOL: :LOL:
 
zen
No meillä on asunnon arvo noussu lähes 3000?. Ja unohin kirjottaa tohon aikasemmin, että harvoin yksityiseltä vuokratussa asunnossa saa vuokria takaisin. Meillä on nimittäin taas tänä vuonna yks ilmanen asumiskuukausi, koska budjetti on paljon plussalla. Viime kesänä maksettiin kahelta kuulta vaan kolmasosa vuokrasta...
 
KL - 74
Hei,

me asuimme asumisoikeus asunnossa 3 vuotta. Vastike ehkä jonkun verran kohtuullisempi kuin vuokra ja asomaksulle sai koron. Mutta: mitään parannuksia ei kannata tehdä (niistä ei saa takaisin mitään).
Samoin poislähtö jätti todella ikävän maun suuhun. Kaikesta vuokra-asunnoissa normaaliksi asumisjälkiksi luokitelluista veloittavat.

Esim. meiltä olisi otettu sohvan jaloista huokoiseen muovimattoon jääneistä jälkistä koko lattian uusimisen, ellei sinne olisi juuri ollut tulossa takuukorjausta. Samoin hukkasivat antamani avaimen ja veloittivat siitä reilusti päälle 100 euroa. Usean kuukauden jälkeen (pyysimme kuitteja), palauttivat melkein koko summan takaisin, koska oikeasti oli maksanut 4 kertaa vähemmän...

Jos tälläisiä huijausyrityksiä tulee, ainut paikka valittaa on viedä asia käräjäoikeuteen, koska muut instanssit eivät käsittele aso-asuntoihin liittyviä asioita. Olen kuullut myös järjettömistä siivouskuluista, joita on poislähtijältä veloitettu yms. Isännöinti noissa kun on yleensä samassa firmassa ja kaikki mahdollinen veloitetaan hyväuskoisilta asukkailta.
 

Yhteistyössä