asunnon ostaminen yhdessä

Naiset antakaapa mielipidettä.

Musta on vääri, että meillä vaimo haluaa hankkia
suuremman omakotitalon.

Ongelmana on se että kaikilla kuulemma on vähintään
250 m2 tilaa ja meillä vain 110m2.

Itse tienaan melko hyvin, mutta vaimon palkka on pieni n. 1700?.

Tämä homma tuntuu kärjistyvän siihen, että en halua olla
velkavankeudesa lopun ikääni. Tiedän että jos kämppä hankitaan, laskut
kaatuvat minulle.

Muutenkin perheen raha-asiat ovat niin että minä miehenä maksan
kaikki "järkevät" asiat ja vaimo maksaa esim seiskapäivää lehden, lasten lelurihkamaa ym ja pitää lapsilisät itsellään. Niin ja ostaa itselleen hitosti uusia kuteita.

Tämä on tosi ongelma koska vaimo ei suostu ottamaan huomioon
realiteettaja rahasta.
Se haluais että mä elän jotain köyhyyselämää ja vaellan ryysyt päällä ja
kaikki mun rahat panan johonkin linnaan.

OTTAKAA NAISET KANTAA:
pitääkö hyvin toimeentulevan miehen suostua elämään
köyhyydessä jotta vaimo saa esitellä isoa kämppää
naisystävilleen??????

OON MUUTENKIN TODENNUT ETTÄ VAIKKA MIESTEN PALKAT ON YLEENSÄ SUUREMPIA, miehen elävät liitoissa huomattavasti alemmalla elämisentasolla kuin naiset.








 
nainen
Musta miehen kuuluu elättää nainen täysin.
Jos mies ei maksa kaikke se ei sitoudu naiseen.

Itse opiskelen tampereella.
Mulla on mieheni kanssa 4 lasta.

Meillä mies maksaa kaikki koska mulla ei oo tuloja.
Näin se vaan menee.


 
alabama
Eikös 110m2 ole ihan kivan kokoinen? :whistle:
Ostimme juuri 81m2 asunnon mieheni kanssa,ja hän on se joka maksaa lyhennykset,sillä minä opiskelen ja vaikka olen laittanut monta kymmentä hakukaavaketta niin en ole töitä saanut.Opintotuella maksan osan ruoasta,tv-luvan,puhelinlaskun ja muut pienet laskut.

Tilanteesi tuntuu siltä että et kehtaa suoraan vaimollesi asiaa sanoa.SANO.
Eihän siitä mitään tulee jos toinen törsää ja toinen pärjää juuri ja juuri.Meillä on näin:mies ostaa itselleen uusia t-paitoja ja sukkia aina välillä.Minä myös saatan ostaa jotain pientä,mutta esim housut olen viimeksi ostanut marraskuussa.Jos asuu yhdessä ja on taloudellisia ongelmia niin kyllä jokaisen täysijärkisen pitäisi ymmärtää ettei niitä kaikkia rahoja shoppailuun laiteta.
 
Te taidatte haluta hiukan eri asioita. Musta se, että toisilla on tuplasti neliöitä ei ole peruste haluta ilman muuta itselle samanlaisia oloja.

Meillä on samankaltainen tilanne, mies tienaa vähemmän, mutta hän on se joka olisi valmis ottamaan isomman velan. Minä teen laskelmia ja mietin mitä muuta mieluummin tekisin kuin maksaisin seinistä. Toki me hiukan isompi asunto tarvittaisiin, mutta mua harmittaa se, että olen miestä se ainoa joka perustaa maksukykymme oikeisiin laskelmiin eikä vaan tunteeseen. Toki minäkin haluaisin kaikenlaista, mutta se maksunaika koittaa aina ja seuraavanakin kuukautena pitää se raha kokoon saada. Ymmärrän fiiliksesi, teidän ehkä kannattaa neuvotella miten te yhdessä haluatte rahanne käyttää.
 
Feeniks
Mitä jos laskette kaikki kustannukset (ns kiinteät kuten asunto, auto jne + seiskapäivät ja joku summa ruokaan, bensaan yms) yhteen. Sitten teidän Tulot yhteen. Vähennätte tulot-menot, mitä jää, laitatte puoliksi?
ja vaimo hoitaa lasten menot lapsilisistä kun tulevat hänelle.


Vaimo voi sitten laskea mikä kannattaa uuden talon suhteen? ja neuvotelkaa siitä mikä on kohtuulinen laina-aika.

Jos siis todella haluat olla reilu ja tasapuolinen.
 
mies
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.03.2007 klo 14:17 Vieras kirjoitti:
Te taidatte haluta hiukan eri asioita. Musta se, että toisilla on tuplasti neliöitä ei ole peruste haluta ilman muuta itselle samanlaisia oloja.

Meillä on samankaltainen tilanne, mies tienaa vähemmän, mutta hän on se joka olisi valmis ottamaan isomman velan. Minä teen laskelmia ja mietin mitä muuta mieluummin tekisin kuin maksaisin seinistä. Toki me hiukan isompi asunto tarvittaisiin, mutta mua harmittaa se, että olen miestä se ainoa joka perustaa maksukykymme oikeisiin laskelmiin eikä vaan tunteeseen. Toki minäkin haluaisin kaikenlaista, mutta se maksunaika koittaa aina ja seuraavanakin kuukautena pitää se raha kokoon saada. Ymmärrän fiiliksesi, teidän ehkä kannattaa neuvotella miten te yhdessä haluatte rahanne käyttää.
Voi kun olisinkin älynny aikanani #&%?$!* kaltaisesi naisen.
Yleensä kun minun tuntemani vaimot eivät ymmärrä kun sen päälle että
itsellä täytyy olla enemmän kuin muilla.
Jos jotain laskelmia lähtisin tekemään saatika pyytäisin, niin
kommentti olisi että sähän oot varsinainen insinööri.


 
Feeniks
Minä olen optimisti, mies pessimisti, yhdessä ollaan realisteja. Onneksi.

Budjetti pysyy kasassa kun yhdessä suunnitellaan ja pysytään erossa kulutusluotoista.

Ei se neliöiden määrä vaan laatu/viihtyvyys/ toimivuus. henkkoht ainakin mielummin ostan vaikka asunnon vaihtoon menevillä rahoilla elämän laatuun vaikuttavia tekijöitä. Kuten esim 42 tuumasen taulutv:n.. Viihdyn kotona mahd. hyvin koska joka päivästä ja yöstä maksan asuntolainaa. Ei siis kannata olla yötä poissa kotoa.. ja hyvä tv on tärkeä samoin kun mukava pyjama.

Pienemmillä neliöillä säästän siivouksesta ja kotitöistä ja voin käyttää aikaa ja rahaa muuhun. Muuttaminen on p:stä ja miksi tekisin asiota muita (kuin omaa perhettäni) miellyttääkseni?

Hyvä sananlasku on musta:
Sääliä voi saada, kateus pitää ansaita!

AP: voiko vaimosi tarvetta näyttää muille toteuttaa muulla kuin neliöillä? onhan hyvä parisuhdekin kateuden aihe? :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.03.2007 klo 11:03 nainen kirjoitti:
Musta miehen kuuluu elättää nainen täysin.
Jos mies ei maksa kaikke se ei sitoudu naiseen.

Itse opiskelen tampereella.
Mulla on mieheni kanssa 4 lasta.

Meillä mies maksaa kaikki koska mulla ei oo tuloja.
Näin se vaan menee.

Minusta miehen ei kuulu elättää naista.
Itse en voisi edes kuvitella eläväni miehen kustannuksella.

 


Voi kun olisinkin älynny aikanani #&%?$!* kaltaisesi naisen.
Yleensä kun minun tuntemani vaimot eivät ymmärrä kun sen päälle että
itsellä täytyy olla enemmän kuin muilla.
Jos jotain laskelmia lähtisin tekemään saatika pyytäisin, niin
kommentti olisi että sähän oot varsinainen insinööri.


Jep jep, näinhän meilläkin käy, taitaa mullakin kohta olla itseopiskeltu insinöörintutkinto plakkarissa. Olen ton lainaamasi tekstin kirjoittaja ja mulla on kyllä se tilanne että joskus tuntuu kuin mulla olisi siitä miehestä yksi lapsi lisää. Meillä on melkein vastakkaiset rahankäyttötottumukset, hänellä on selkeästi letkeempi tyyli raha-asioiden suhteen, minä taidan sen rinnalla olla varsinainen nipo. Ei vaan, oikeesti, en ole koskaan elämässäni tottunut saamaan mitään ilmaiseksi, "there is not such thing as a free lunch", ehkä se, että on kakarasta asti itse hommannut ja maksanut kaikki (ei maksattanut muilla) tekee hiukan tarkemmaksi raha-asioiden suhteen. Mää olen valmis tinkiin jostain jos sen takia saataisiin hommattua jokin isompi hankinta, mieheni porskuttaa samaa rataa kuin aina ennenkin. Niinpä tingin menoista itsekseni vain ja olen välillä pirun katkera että mitä hittoo minä tässä pingotan. No, lasten jutuista en suostu tinkimään, heillä on onneksi kehittynyt fiksu suhde rahankäyttöön. Eivät hekään odota taivaalta mitään tippuvan. Tulipa katkera vuodatus, ilmeisesti tää aihe osui meidänkin perheessä arkaan paikkaan.
 
Asutaan 80 neliön omakotitalossa. Tienaamme miehen kanssa yhtä paljon, netto 4000. Maksamme kaikki puoliksi, ja loput rahat on 'omia'.

Mies on varakas perinnön vuoksi, mutta ajetaan 1000 euron autolla ja ostetaan vaatteet -70% aleista. Ruokakaupassa tongin aina -50% hintalapun lihat ja muut sapuskat.

Rahaa voi kylvää ympärilleen loputtomasti. Emme näe siinä kuitenkaan mitään järkeä, on mukavampaa että se raha on tilillä, pääsee pankinjohtajakin meitä pokkuroimaan... Naapurustossa on noita ökytaloja ökylainoineen. Olen aivan varma, että mieheni on tämän alueen rikkain, mutta kukaan sitä ei uskoisi, kun elämme niin vaatimattomasti

Näytä muijalles tämä ketju, niin ymmärtää, mistä se onni tulee. Siitä siis, että on vapaa, ei tarvitse olla koko ajan ostamassa.

:LOL: :xmas: :wave:
 
Piti vielä lisätä, että ostettiin telkkari ja mentiin kauppaan. Katsottiin hetki niitä 2000 taulutelkkareita ja ostettiin 200 euron kuvaputkitelkkari... :xmas:
Ei oo mitään tarvetta näyttää naapureille, ei :flower:
 
alabama
Voisinpa äskeisen kommentista lisätä omaan juttuuni vielä..

Mieheni nettoaa n.1300?/kk
Minä opintotukea n.250?/kk

-Melkein kaikki ruoka -50% alesta
-Yritän tehdä ruokaa niin että päivän ateriaan menee maksimissaan 3?
-Vaatteet alekorista ja tutuilta
-Vessa-ja talouspaperit kaikista halvinta ja kovinta laatua
-Remonttia tehdessämme isäni teki (ei maksanut teko siis mitään)
-Kylppäriremontin seinäkaakelit 5?/m2 ja lattiakaakelit n.10?/m2,alesta
-Tuttujen vanhat,hyväkuntoiset huonekalut meillä käytössä
-Vuoden -85 corolllalla ajellaan,minulla ei siis omaa autoa.Jos tarvis niin menen pyörällä tai bussilla

Rahaa ei ihmeemmin jää kuussa tilille,mutta voisi jäädä jos oltaisiin VIELÄKIN säästeliäämpiä.Kysypä vaimoltasi voisitteko kenties yhden kuukauden ajan "kituuttaa".Huomaisitte että rahaa jäisi vaikka matkusteluun tai remonttiin. :)
 
Jos asuntokeskustelussa ei päästä yhteisymmärrykseen niin voihan sitä sanoa vaimolle että sen tililtä menee uuden talon lainanlyhennykset ja mies siirtää omalta tililtä puolet lyhennyksistä vaimon tilille. Näin myös vaimo saa maksaa siitä mitä tahtoo ja ehkä seiskat ja uudet vaatteet jää silloin vähemmälle ja ymmärtää sen kodin arvon.
 

Yhteistyössä