atopia vai allergia- auttakaa kokeneet

Voi tsemppiä jälleen Tyär "ihanasta" lääkärikeikasta :hug: niin surkuhupaisaa ku se onkin että kaikilla on siitä niiiiin samat kokemukset!!! Tippa silmässä kotiin epätoivoisen olon kanssa ja sitä käyntiä ku on odottanut kuin kuuta nousevaa pahimmillaan monta viikkoa :kieh: Toivotaan, että pian löytyis ne teille sopivat ruoka-aineet mitä voisit syödä ja tosi harmi kun se pullohomma ei onnistu tuon paremmin. Meillä muut ovat sitä syöneet ihan sujuvasti niin enpä edes osannut ajatella, että joku vierastaa sitä ihan pienestä pitäen. Olet varmaan kokeillut erilaisia tutteja ja malleja - meillä aventin tutti oli ainut mistä neiti vähän suostui syömään ja niistä se pienireikäisin koko. Ehkä yrittäisin kuitenkin päivittäin siihen totuttaa ihan omalla maidolla vaan vaikka se kyl lypsyvaivaa sit tietää joka päivälle. Mutta pienikin määrä joka päivä on varmasti parempi kuin ei harjoittelua ollenkaan. Viikkojen tulos on meilläki tämä nokkamuki, joka nyt käy vedenjuontiin ja mun maidon juontiin...

Mamiana mahtava tuo sun löytö!!!! Lueskelin sitä tosi mielenkiinnolla ja hyvinkin tuossa jutussa on perää ja kovasti. Meillähän on aina käyneet lihat tosi hyvin mun ruokavalioon ja sattumalta olen käyttänyt vain ja ainoastaan tuota jäävuorisalaattia tosiaankin ihan päivittäin jo monta kuukautta. Toki kurkku ja ananas on ollut mulla salaatissa jo aika pitkään ilman oireita mut marjat olen jättänyt myös suosiolla huonojen kokemusten vuoksi pois.

Ja sen meidän ensimmäisen ruokakokeilujakson hirssi/banaani/kurkku olisi siis todellakin pilannut KURKKU tämän listan mukaan ja voi kyl pitää tosi hyvin paikkaansa sekin. Mut kuka nyt osais uskoa et kurkku joka on vain vettä.... mut hyvinkin niin kävi. Me ollaan nyt oltu ihan sillä riisipuurolla ja se näyttää kyl tosi hyvin käyvän. Ja listasta innostuneena tänään kokeiltiin päärynää pikkuisen ja jatketaan huomenna. Saas nähdä ihan jännittää, että voisko tämä lista nyt olla avain tähän salaisuuksien maailmaan!!!

Meillä on kyllä nyt tapahtunut myös sellaista edistystä, että varmaan tuon tytölle sopivan riisipuuron ansiosta hän ei reagoi enää niin voimakkaasti, jos minä pistän suuhun jotakin ennen sopimatonta. Yöllä ei olla enää valvottu, itketty, kutisteltu eikä iholle ilmaannu enää oireita niin ärhäkästi. Tarkoitan siis, että joku päivä on voinut kahvileipänä livahtaa luvaton keksi tai suklaapala ihan ilman oireita!!!! Onkohan tästä jotain haittaa lapsen tulevaisuutta ajatellen, jos tässä nyt ihan uskaltaisi vähän tavaksi ottaa tämän ja silloin tällöin maistella aikaisemmin oireita aiheuttaneita ruokia??
 
JEEEE!!!! Minä arvasin, että Joululahja teillä tuo lista soittaa kelloja! Entistä enemmän nyt uskon, että tästä on kysymys! Jos tämä toimii, niin kävelen kauppaan ja ostan pullollisen parasta viskiä, mitä täältä löytyy.... ja luulen, että löytyy aika hyvää, viskin luvatussa maassa kun ollaan :LOL:

Meillä testataan myöskin parasta aikaa päärynää, ja todellakin, yöllä ollaan nukuttu entiseen malliin. Iholla on jotain hämärää syheröä, mutta oireet ovat selvästi erilaisia kuin noista salisylaatti ruoista. Parina päivänä olen lisäksi syönyt jäävuorisalaattia ja papuja ja homma toimii kun höyryjuna!!! Ihanaa, en todella tiedä itkisikö vai nauraisi
=) Uskomatonta todella on, että kurkku ja kesäkurpitsa on pahoja, vaikka luulisi ettei niissä ole mitään! Samoin kaikki mausteet suolaa lukuunottamatta.

Teidän kohdalla joululahja luulen, että nuo pienet "paheet" ei varmaan kaada venettä, sillä tässähän on näköjään kysymys pitkälti kumulaiivisesta kertymästä. Jos perusruoka-aineet on salisylaatittomia niin joku kahvileipä ei tee kovin suurta vaikutusta kunhan se ei sisällä korkeita määriä salisylaattia tai noita prick-testeissä allergiaksi todettuja. Juuri tuon kumulatiivisen vaikutuksen vuoksi tämän jäljille pääseminenkin on varmaan ollut niin vaikeaa, mutta nyt ymmärrän miksi esim. pari tupsua kukkakaalia käy, mutta ei esim. samalla aterialla vähän kukkakaalia, porkkanaa ja parsakaalia, sillä silloin tuo kokonaismäärä menee jo sietokynnyksen yli. Lisäksi nämä yliherkkyydet ei tule esille prick-testissä mikä selittäisi siis sen, ettei teillä niissä näkynyt juuri mitään! Meillähän noita prick-testeissä todettuja allergoitakin on pitkä liuta, mutta maitoa ja munaa lukuunottamatta minulla on sellainen tunne, että nämä salisylaatit aiheuttavat voimakkaampia reaktioita kuin itse allergiat.

Hienoa, että teillekin tuo riisipuuro sopii. Meillähän se on kauran kanssa käytännössä koko ruokavalion pohja. Lihoja ja kalaa sekoitellaan riisipuuron sekaan (!), samoin sinne menevät uudet testattavat ruoka-aineet. Sillä tavoin tuo uuden ruoka-aineen määrä saadaan pysymään todella pienenä. Meidän kundi reagoi ainakin ihan selvästi jo tuolle 0,5 tl vuorokausiannokselle jos kyseessä on sellainen ruoka-aine joka ei käy ja reaktiot tulevat jo heti ensimmäisenä yönä.

Nyt lähden juhlimaan kundin 1-vuotis syntymäpäivää!!!! Tulkaahan heti raportoimaan testituloksia, jännittää nimittäin ihan valtavasti josko tämä teoria pitää!
 
Tänään jatkettiin sitä päärynäkokeilua ja hienosti on mennyt. Neiti on mausta niin innoissaan että kovasti pitää itsellä purra hammasta, että määrä pysyy pienenä kun toinen suu auki odottaa lisää. Annoin nyt päärynää riisipuron "silmänä" eli kastoin puuro lusikkaa hillosilmään ja kyllä kelpasi. Hyvin itse asiassa paremmin ku aikoihin nukuttiin päiväunet (lieko raasulla ollut sit jo ihan nälkäkin vaivana) JA mikä merkillisintä käytän nyt kaupasta löytämääni valmispäärynäpurkkisosetta, joka on 100 % päärynää!!! Ja ei mitään iho-oireita eikä muutakaan ole ilmaantunut. Jos nyt vielä yökin nukutaan ihan johan täällä pompitaan riemusta. Haluaisin niiiin kovasti löytää edes jonkun tuotteen, joka käy kun kaupasta ostaa vaan ja sitä voisi sitten mukavasti reissun päälläkin tarjota, kun meillä olisi kovasti tässä toiveita reissata vähän siellä sun täällä kesän aikana, jos tästä ruokahommasta ei tule liian suurta estettä. Saas nähdä tuleeko edes uni silmään kun niin jännittää ensi yö. Neiti tosin nukkuu jo hyvin tyytyväisenä...

Mielenkiintoista on tätä ruokalistaa ensin suomeksi kääntää ja sitten vielä saksaksi että löytäisi kaupasta sen mitä haluaa. Eipä ole ennen näin monen eri ruokatermin kimpussa kolmella kielellä tullutkaan askarreltua... :LOL:
 
Ensimmäinen lähes kokonaan nukuttu yö takana :wave:
Jos tämä vielä menee pieleen niin olen kyllä äärimmäisen hämmästynyt ja pettynyt! Tekisi mieli tanssia sambaa kaiken tämän puolen vuoden piinan päätteeksi!

Muokkasin eilen diettiä vielä lisää tuohon failsafe suuntaan, jätin pois teen ja lisäsin haricot pavut perunan lisäksi. Noiden muokkausten lisäksi annoin pojalle ravitsemuterapeutin listasta tuoretta luumua (keltainen) ja näin hyvää yötä ei ole vielä tähän saakka nähty!!! Koska tiistaina on treffit allergialääkärin kanssa annan poitsulle vielä tänään tuota tuoretta luumua ja maanantaina sitten kuivattua. Jos teoria pitää paikkansa, tuore luumu sopii, mutta tuo ma-ti välinen yö tulee olemaan yhtä hel...., eli antihistamiinipullo jo sängyn viereen. Listan mukaan tuoreissa luumuissa on vain vähäisiä määriä salisylaattia kun taas kuivatuissa pitoisuus on todella korkea. Meillä valitettavasti taidetaan noiden salisylaattien lisäksi reagoida noihin sulphurous ruokiin (tomaatti, valkosipuli, kaali jne.) joten niukaksi menee kun muna ja maitokin on pois, mutta syön vaikka heiniä jos poitsu niillä nukkuu ja voi hyvin!

Onko joululahja teidän suvussa muuten ketään muuta, joka reagoisi näille? Luin jostakin, että tämä voisi olla osittain perinnöllistä. Meillä nimittäin anoppi taitaa kuulua tähän kastiin.

Kuulumisiin!
 
Kiiitää myötätunnosta...
ja kokemuksistanne. Mie en _jaksa_ vielä alkaa tuota salisylaattilistaa katteleen, vaikka se tosiaan ei mahottomalta tuntuiskaan. Alotan nyt niistä histamiineista..Hämmentää vähän, kun siinä prickissä ei näkynyt esim. vehnää, soijaa tai kalaa, joista olin ihan varma. En tiä, oonko tulkinnu väärin, oisko verikokeessa näkyny vai onko kyse siitä, että se reagoigin jollekin muulle niillä (niinku histamiinille..)

Tosi hyvältä kuulostaa sekä Mamianan että joululahjan meininki nyt! Toivotaan kovasti, että asiat liikahtaa eteenpäin.
 
Hohhoijaa.... nyt oli Mamianan vuoro käydä välillä takomassa päätä seinään allergologin luona :headwall:

Tehtiin taas prick-testejä, maito, muna, soija ja vehnä ei edelleenkään osoita laantumisen merkkejä ja uusista testatuista nousi mm. banaani, mustikka, kesäkurpitsa jne. Nyt saadaan sit Epipen joten on ainakin ensiapu lähellä jos joku tiukempi kohtaus yllättää. Nyt onneksi pystyy itse aika hyvin kontrolloimaan mitä kaverin suusta menee alas kun hoitaa hänet itse ja laittaa kaiken ruoan alusta saakka, mutta ainahan jokin yllätys voi tulla. Jotain hyötyä tuosta visiitistä siis oli.

Salisylaatin ja sulfiitin osalta oli kuin tyhjille seinille olisi puhunut. On kuulemma niin harvinaista ja plaplapla, että eihän meillä tietenkään sitä voi olla, tosin eihän tattarillekaan kuulemma juuri kukaan ole allerginen, mutta kyllä se meillä ainakin selkeästi ihottumaa tekee. Ai niin, ja mikä oiva tekosyy sille näkymättömälle kutinalle taas tuli, atoppinen iho tietenkin, jossa ei kylläkään näy tälläkään hetkellä pienintäkään merkkiä ihottumasta. No mutta eihän noiden osalta paljon muutakaan voinut odottaa koska niitä ei voi testata sen enempää prick-testillä kuin verikokeinkaan ja kukapa uskoo, että nuo ainesosat kulkeutuvat rintamaidon kautta lapseen. Lääkäri kehoitti pysymään kauempana internetistä :LOL:
Itselläni ei kyllä edelleenkään ole epäilystäkään, eikö poika reagoisi sulfiitille ja salisylaateille ja aion jatkaa failsafe systeemiä ja kokeilla nyt jatkossa ruokia alkaen 0 salisylaateista ja jatkaa pikkuhiljaa suurempiin pitoisuuksiin sietokyvyn mukaan. Jos ravitsemusterapeutti ei lukemattomista esimerkeistä huolimatta suostu uskomaan, että tästä on kysymys niin siinä tapauksessa saattaa olla, että jatkamme ainakin hetken aikaa testailuja omatoimisesti. Turhahan siitä on satoja puntia maksaa, että vääntää kättä sellaisesta asiasta josta ei pääse yhteisymmärrykseen. Huh, kylläpäs taas savuttaa ja kovasti, mutta tähän asiaan en nyt aio enempää energiaa tuhlata vaan käytän senkin siihen että saadaan pojan kanssa hommaa eteenpäin.

Tällainen raportti tällä kertaa.... Tsemppiä itselleni!
:flower:
 
Voi ei, maminan lääkäriä...Onko sen pakko olla aina tommosta? No, selvishän siellä jotain. miten ne ruokakokeilut, kuivat luumut ja tuoreet jne.?
Mulla oli pari päivää sitten synttärit ja synttärien kunniaksi (ja lääkärin "neuvoja" testatakseni) säin aika vapaasti. Vapaus on tietenki suhteellista, emmie nyt mitään suklaata ja sitruunaa vetäny, mutta viljaa, papuja, salaattia ja jotain hedelmiä ja siiderin. Nooh, vauva meni ihan pilkuille, iltaa kohden ihottuma aukes, illalla se kirku yhtä soittoa yheksästä puoleen yöhön, nukku 24-06 välillä 20-40 minuutin pätkissä ja huusi taas aamun. Kakkas jotain 5 kertaa myrkynvihreää liejua.

Että juu, ei oo mitään allergioita ei. Hemmetti, vien sen seuraavana tämmösenä yönä sille lääkäripampulle hoitoon! :kieh:
 
Oih, Tyär ja teidän pikkuinen :hug:

Nuo yöt on ihan kauheita! Itse olen myös todennut, että siideri on paha, (ehkä jopa pahempi kuin viini) joten pysyttelen nykyisin kaukana siitä vaikka mieli kyllä tekisi vetää tuopillinen kunnon kuivaa omppusiideriä. Tuossa valossa teillä voisi kyllä hyvinkin olla kyseessä sulfiitti-intoleranssi, sillä siidereissähän tuota sulfiittia ainakin on. Onko teille koskaan tullut kirvelyä tai ihon punoitusta kosteusvoiteista, niissähän on myös noita säilöntäaineita? Meillä niitä alkuun pestiin jatkuvasti pois ennen kun löytyi voiteet joita iho sietää.

Osittain juuri noiden painajaismaisten öiden vuoksi jänistin enkä sitten tehnyt sitä luumutestiä. Tuoreet luumut kyllä sopii ilmeisesti kohtuu hyvin, eikä niistä prick-testissäkään pallukkaa noussut, joten jos haluaisi tuon testin tehdä niin diagnoosi olisi aika selvä, mutta koska ne lääkärit varmaan keksisivät sillekin jonkun hienon selityksen niin en viitsi kiusata itseäni ja poikaa turhaan. Tehdään jos ehdottavat. Olen tämän viimeisen parin päivän aikana tutkinut tuota sulfiitti-asiaakin niin paljon, että en jaksa enää uskoa etteikö poika sille reagoisi, nimittäin mikään muu ei mielestäni selitä yhtä pitävästi esim. sitä että keitetty peruna sopii, muttei ranskalaiset, perunalastut tai perunajauho. Ranskalaiset ja perunalastut on kokeiltu jo niin moneen kertaan, ettei kyseessä voi enää olla sattuma ja tällä viikolla sattumoisin leivoin muffinsseja joihin laitoin riisijauhojen lisäksi perunajauhoa koska kuvittelin että kun peruna sopii niin miksei perunajauho kunnes luin tämän

http://www.learningtarget.com/nosulfites/potato.htm

No, mutta joka päivä oppii jotakin uutta joka vie kohti parempaa oloa. Kaikista näistä ponnisteluista huolimatta meilläkin vielä yöt tahtoo olla välillä risaisia joten tänään vedin taas radikaalin linjan ja koska en pysty olemaan varma, ettei kutina välillä aiheudu pesuaineista otin ja tungin kaikki kundin vaatteet pesukoneeseen ja pyöritin ne ilman mitään aineita :LOL: . Kaheli mikä kaheli, mutta onpa ainakin tuo muuttuja nyt poissa pelistä.

Jaahans, pitää vissiin lähteä tyhjentämään nyt sitä pyykkikonetta ja seuraavaksi silittää kaikki, ihan niinkuin tässä ei olisi muutenkin riittävästi hommaa :$

:flower: =)
 
Meillä on kyllä nyt tapahtunut myös sellaista edistystä, että varmaan tuon tytölle sopivan riisipuuron ansiosta hän ei reagoi enää niin voimakkaasti, jos minä pistän suuhun jotakin ennen sopimatonta. Yöllä ei olla enää valvottu, itketty, kutisteltu eikä iholle ilmaannu enää oireita niin ärhäkästi.
=) :flower:
mamianalle sellainen harmittelu, kun lääkäri ei ollut taidokas eikä kuunteleva.
 
Meinaa vallan tippua kakkossivulle tämä meidän ketju, joten pitää pian päivittää kuulumisia, ettei kokonaan häviä. =)

Mitenkäs joululahja ja Tyär teillä menee? Meillä viimeiset pari viikkoa on menneet ihan mukavasti, lukuunottamatta yhtä ihmeellistä yötä jolloin poitsu heräili ja itkeskeli muutaman minuutin välein. Ei raapinut tai mitään, mutta oli muuten ihan kummallinen. En tiedä johtuiko syömisistä, kasvusta, taudista vai mikä aiheutti, mutta seuraava yö meni jo paremmin. Huh!

Viikko sitten käytiin ottamassa uusia mittojakin ja pituus- ja painokäyrät oli viimein lähteneet nousuun! Jee! Ei täällä edelleenkään mitään jättiläistä kasvatella (pituus 71 cm ja paino 8,1 kg), ottaen huomioon, että ikää on jo 1 v. , mutta pääasia on se, että käyrä ei ole enää laskusuuntainen. Huh, nyt on yksi huoli vähemmän.

Uusi ruokavalio (low salicylate) on selvästi auttanut, öisin ei ole enää kutinoita ollenkaan ja iho on kuin kenellä tahansa pienellä! Aivan mahtavaa. Syömisten kanssa ollaan edelleen edetty todella rauhallisesti, mutta green beans on nyt saatu kuitenkin mukaan kuvioihin, joten poitsulla on kuin onkin nyt yksi kasvis, josta ei aiheudu oireita! :flower: Tänään menen hakemaan lihakauppiaalta free range nautaa, joka ei ole ollut vakuumissa ja kokeillaan josko se kävisi. Peukut pystyy, sillä jos se sopii niin meikä laittaa grillin tulille :LOL: Ai niin, se viskitesti muuten meni läpi, eli jos oikein kova v... iskee päälle, niin voi napata tujaukset viskipullosta! Herkku ja jäätelöpuoli on vielä harmittavan vajaa, sillä vaahterasiirapilla maustetut pikkuleivät saattoivat olla osasyynä siihen levottomaan yöhön, joten nyt on ne biscuitit vähän aikaa hyllyllä.

Tällaiset kuulumiset tällä kertaa! Aurinkoisia päiviä toivottelee Mamiana ja poitsu
B)
 
Kiitos kuulumisista mamiana! Mahtavaa kun paino ja pituus ovat nyt lähteneet nousuun ja muutenkin teilläkin on menty mukavissa merkeissä eteenpäin! Se on todella uskomaton tunne ja fiilis! Toivotaan että sama jatkuu...

Meillä on kans melkein niin hyvä tilanne jo päällä, että hirvittää. Minä olen siirtynyt gluteenittomasta ihan tavallisten leipien pariin (ilman maitoa ja munaa) ja neidille ei tule enää mitän oireita siitä!!! Voitte arvata, että eräskin patonki on tässä viime aikoina kadonnut makoisiin suihin.

Sen lisäksi olen koko viime viikon syönyt samaa ruokaa kuin muukin perhe ja EI MITÄÄN OIREITA - ruoat siis ilman maitoa ja munaa tietty! Mutta mausteita on siis ollut enemmän ja peruna myös joukossa sekä oikeana että ranskalaisversiona. Ja likka ei oo milläänsäkään. Täällä ollaan siis ihan äimänä :eek: suu auki tämän homman kanssa, mutta ah niin mielissään...

Ja likka itse on nyt syönyt perunaporkkanasosetta muutaman päivän myös ilman oireita ja omenasosetta myös sekä sitä riisipuuroa ja ne kaikki näyttää kayvän oikein hyvin. Kakka on ollut nyt pari kertaa jo suorastaan kiinteää ison likan tavaraa, kauniin keltaista!! Voi tätä riemua - ihan sanoinkuvaamaton on kyllä se tunne kun tämä homma alkaa helpottaa. Nykyisin hän juo myös vettä tosi mielellään nokkamukista ja näin helteiden kanssa sekin helpottaa kovasti kun ei ihan tissit paljaana tarvi uima-altailla olla koko ajan. Ja kaiken lisäksi yöt ovat menneet viime aikoina ihan huipusti. Yleensä syö kerran kolmen aikaan, kun yhdeksän maissa käy nukkumaan ja toisen kerran kuuden seitsemän välillä ja jatkaa sitten vielä uniaan sinne aamuyhdeksään, kun ennen herättiin ylös silloin seitsemän pintaan. ELI nyt tuntuu todellakin tämä homma jo paratiisilta aikaisempaan verrattuna. Kasvua meillä on ollut jonkun verran koko ajan mutta nyt luulisi kyllä kasvun reipastuvan. Seitsemän kiloa ei ole vielä rikki, joten varaa on...

Tsemppiä kaikille ponnisteluihin - kyllä se aurinko vaan joskus alkaa pilkistää pilven takaa ja saattaa jopa yllättäen muuttua hyvin aurinkoiseksi tämä allergiaelämä!!!
 
Heippa vaan täältäkin.
Meilläkin helpottanut mun dietin osalta, eli oireilu mun maidosta vähentyny selvästi. Paljon auttoi se, kun tajusin, että en voi syödä MITÄÄN missä mitnkäänlaisia maidon ainesosia - täällä Jenkkilässä maitoproteiinia, herajauhetta etc. tukitaan ihan joka paikkaan tomaattikastikkeesta ja leivästä pitsapohjaan.
Sen sijaan kiinteiden alottamisesta ei tuu mitään. Käypä on lähinnä Winter Squash, muut ei sitte oikein olekaan. Huoh, mistään hedelmistä ei oo puhettakaan. En oo löytäny niitä keltasia luumuja vielä.
 
Moikka!

Kirjoittelenpa minäkin pitkästä aikaa tähän ketjuun.
Hienoa Tyär, että teillä tuo tilanne on helpottanut dietin osalta. Pirullista hommaa se on, mutta onneksi ei kestä ikuisesti. Joululahjalla tilanne näyttää jo superhyvältä, toivottavasti meilläkin pian päästään tuohon.

Meidän tilanne on suhteellisen tasainen. Dietti on edelleen kapea, mutta onneksi riisi ja peruna käy joten niistä saa ihan hyvin lisuketta kalalle ja lihoille. Täältä ainakin saa luontaistuotekaupoista ihan pelkää riisipastaa josta pyöräyttelee jo monenlaista. Suurin edistys tässä lähiaikoina on ollut naudanlihan testaaminen sopivaksi. Ostin lihakaupasta tuoretta luomulihaa ja se sopii! Arvatkaapa montako filepihviä on tullut nautituksi!!! :p Grillikesä saattaa sittenkin olla pelastettu!!! Kanan ja kananmunan kohdalla tilanne ei ole yhtä juhlallinen. Tyttären synttäreillä söin palan gluteenitonta/maidotonta kuivakakkua jossa luonnollisesti munaa ja sen seurauksena unet meni melkein viikoksi. Sama efekti taisi tulla puolikkaasta broilerin rintafileestä. Ihan sataprosenttisen varma en tästä ole, mutta enpä taida testata uudelleen ihan kohta...

Kasvisten kohdalla edistystä ei juuri ole tapahtunut. Välillä saatan ottaa ruoan lisukkeeksi muutaman palan porkkanaa tai jotain muuta kasvista ja pieninä määrinä niistä ei pahempia seurauksia ole, mutta pääsääntöisesti pysyttelen pavuissa jotka on testattu sopiviksi. Viime viikolla annoin myös poitsulle parina päivänä borlotti beans eikä niistä tullut mitään erikoisempaa. Vähän yölevottomuutta, mutta ei ihottumaa tai kutinaa, joten testit jatkuu.

Poitsun ruokavalio laajenee todella hitaasti. Kaura jätettiin muutama viikko sitten puuron ominaisuudessa pois ja unet rauhoittui, mutta koska siitä ei ihottumaa tule, olen antanut mutustella kaurakeksejä jne. Kaurahan on meillä myös testattu RAST-testissä positiiviseksi, mutta sitä ollaan pidetty mukana näihin saakka ruokavalion lisänä.

Kaikenkaikkiaan meillä tuo low salicylate ruokavalio on ehdottomasti rauhoittanut tilannetta. Iho on tosi hyvä ja ne hillittömät yökutinat on loppuneet kokonaan. Palaavat kyllä välittömästi, jos syön hedelmiä tai kasviksia, joten niiden kanssa ollaan aika maltillisia. Kesälomareissu Suomeen jännittää vähän, sillä osaan jo nyt odotella sukulaisten kommentteja "josko vaikka vähän annettais maistaa tätä tai tuota..." Ei millään jaksaisi selittää ja perustella. No, onneksi se on vaan kolmisen viikkoa...

Tyär, oletteko testanneet josko tuo riisi sopisi teille? Tässä muuten kommenttina, että meille näyttäisi sopivan valkoinen riisi, muttei täysjyväversio. Täytyy siis hamstrata kesälomareissulle mukaan muutama laatikko paikallista HIPP baby ricea. Lihojakin kannattaa kokeilla niiden hedelmien ja vihannesten sijaan, jos vaikka sopisivat paremmin. Hedelmistä päärynä tai banaani ja nuo pavut voisi olla testaamisen arvoisia myös teille. Ai niin, ja ne luumut joita minä kokeilin oli kaupassa ensin keltaisia, mutta kotona parissa päivässä kypsyivät ja muuttuivat päältä punaisiksi mutta olivat sisältä edelleen keltaisia.

Vinkkinä muuten vielä teille ulkomaaneläjille. Jos kuulutte suomen sosiaaliturvaan teillä saattaisi olla mahdollisuus tuohon lapsen vammaistukeen. Alin tukiluokka on jotain 80 Euroa kuussa, mutta meille se myönnettiin korotettuna noiden allergioiden ja atoppisen ihottuman vuoksi ja saadaan 190 Eur/kk!!! Joku palkinto tästäkin työstä!

:flower:
 
Mitäs teille kuuluu pitkästä aikaa? Onko helpottanut/vaikeutunut/uusia asioita löytynyt? On jäänyt tänne kirjoiteelu kun en löytänyt pitkään aikaan tunnuksia ja sitten se vain jäi...

Meillä vaavi on nyt 11kk. Imetän edelleen, kokeiltu on soija, profylax, almiron...nyt ollaan saatu viimein neocate. Katsotaan miten käy.Vasta-ainetesteissä tuli odotetusti koko setti maidosta ja munasta soijaan ja viljoihin. Maitoallergia on 97/100 eli analyfaktinen shokkihan siitä tulee. Onkin jo käynyt pari kertaa niin, että on lähteny silmät ja naama turpoaan ihan kunnolla.

Kiinteissä ihmetellään. Ei oikein tiiä mikä sopii, mikä ei kun tuo imetys edelleen sotkee. Annetaan lammasta, hirveä, poroa; maissia, riisiä, kukkakaalia, bataattia; omenaa, aprikoosia, ruusunmarjaa. Joku näistä ei selvästi sovi - iho-oireita ei juuri tule, mutta suoli on sekaisin.
 
Hei kaikki!
Uskaltaudun heti kirjoittamaan ketjuun, koska täällä ollaan apua vailla ja ketjua tuossa luin niin tuntuu, että teiltä ehkä sitä apua saisi paremmin kuin neuvolasta...
Meillä on siis kaksi tytärtä, joilla vanhemmalla (2v) on todettu jos jonkilaista allergiaa...Lyhyesti:
Imetys loppui 4½kk, tämän jälkeen todettiin aika pian, että Nan tai Tutteli ei käy, siirryttiin apteekin jauhemaitoihin, almiron pepti nimeltään. Tyttäremme reagoi maitoon lähinnä iholla, mahavaivoja/ripulia/kovaa kakkaa ei ollut. Posket olivat todella pahana, iho oli aivan rikki, märkikin välillä. Tämä siirtyi myös jalkoihin, nilkkoihin ja taipeisiin varsinkin. Käsissä myös ihottumaa, lähinnä kämmenselissä. Maidon vaihto jonkin verran auttoi, mutta iho edellen reagoi. PÄäsimme neuvolan kautta lastenpolille bricktesteihin ja maitoaltistukseen. Tätä ennen oli jätetty kaikenlaista ruokavaliosta pois, vieläkään ei saa paprikaa, tomaattia, sitrushedelmiä eikä kalaa. Nämä samat allergiat ovat minulla. Rasvaksi neuvolasta ja lastenpolital suositeltiin Ceridalia, joka olikin ihan hyvä.
MAitoaltistus oli selkeä, ei kestänyt Nania. Posket heti reagoivat. Brick testeissä (vuoden ikäisenä) todettiin allergiat kananmunan valk, vehnä, ruos, kaura ja ohra. Pahin näistä vehnä. Näistä kuitenkin totesimme, että ruis ja kaura käy, ohraa saanut vähemmän. Vehnää ei voi antaa yhtään. Kananmunasta kans reagoi, joten sitäkään ei annettu. Kaupan soijamaitoon vaihdettiin, mutta käytyämme viime kesänä homeopaatilla, vaihdoimme maidon kauramaitoon. Ihottuma parani vähän, mutta edelleen on palannut takaisin. Jätimme kaikki viljat pois noin kuukausi sitten ja vaihdoimme maidon riisimaitoon. Samoin olen vaihtanut n.kk sitten pyykkipulverit miniriskiin ja ihon/hiusten pesuaineet Natusaniin. Vaatteet ovat lähinnä puuvillaa ja mietoja värejä. Pesuaineita olen vaihtanut aikaisemmin myös, mutta ei ole ollut vaikutusta. Sukkahousuja emme käytä. Nyt rasvana ollut Aqualan L ja bebanthem.

Alkaa olla keinot vähissä...Ihottuma on edelleen paha jalkoissa, raapii sen rikki ja sitten itketään tietysti. Kortisonia ei viitsi rikki menneelle iholle laittaa, mutta toki auttaa, jos sitä on käyttänyt. Yöksi välillä annamme Ataraxia, jonka voimin saa ilman raapimista nukuttua. Kertauksena siis, että ei saa soijaa, mitään viljoja, maitoproteiinia, laktoosia, sitrushedelmiä, tomaattia, paprikaa ja kalaa. Neuvolassa ehdottivat korianterilla maustettuja ruokia pois valiosta, joten nyt on päivä menty niin. Mutta olen käsittänyt, että mausteallergiasta ei voisi noin kokonaisvaltainen ihottuma tulla? Jotenki tuntuu, että onko tämä enää atopiaa? Apuja otetaan vastaan kiitollisena.

Terv, Ehlana
 

Yhteistyössä