Auttakaa Minua !!

Kannattaa kokeilla myös yöllä antaa enemmän maitoa sen 200 ml:n lisäksi, eikä suinkaan lopettaa maidon antamista. Meillä poika kävi vatsavaivojen takia yhdeksän kertaa vyöhyketerapiassa ennen kuin auttoi ja on ollut aina parempi yöllä juomaan maitoa kuin päivällä. Allergioiden pois sulkemiseksi olin imetysdietillä, mutta mitään allergiaa ei löytynyt. Lopetin imettämisen pojan ollessa 9kk. Siitä asti hän on juonut 400ml yöllä nan2-korviketta(2*200ml) ja olen ottanut hänet aina syliin jos ei yöllä tutilla tyyntynyt. Päivällä hän juonut ruokailujen yhteydessä huonosti maitoa, vaikka joka kerta maitoa ruoan yhteydessä olen tarjonnut. Poika täyttää nyt kohta vuoden, niin hän on itse alkanut lopettaa yösyömisiä ja ruvennut juomaan päivälläkin korviketta. Yöllä syö kerran 200ml tai sitten ei herää yöllä ollenkaan. Mielipiteitä on monia, mutta olen sitä mieltä, että sinne vuoden ikään asti mennään vauvan ehdoilla. Vauva kokee olonsa turvalliseksi, kun hänen tarpeet tyynnytetään. Yösyöttöjen lopettamisen aika on myöhemmin. :hug:
 
Niin, tuli just mieleen se, et jos niitä saa ilman reseptiä niin sitähän voisi kokeilla heti kun apteekit aukeaa....Jos tyttönen- sekotat tuttelia puuroon esim ni johan sen voi vaihtaa sen piilomaidon, jos ei heti suostu apteekin ihmeenmakuista juomaa imemään.
 
Haluan nyt korjata, etten tekstissäni aikaisemmin viitannut arvostelemaan alkuperäistä kirjoittajaa, vaan yleistettynä tavallaan kaikille, jotka olettavat vauvan olevan tietyn muotin mukainen tai menevän niinkuin naapurin lapsi tai oma esikoinen.. Jokainenhan menee omalla tavallaan, äidit luottakoot vaistoihinsa, niissä on usein perää..

Mutta edelleen tyrkyttäisin vinkkinä kokeilla myös tuota neocatea. Mullahan on aloitusketjua tuosta neocatesta, jota juomme pojan kanssa nyt kolmatta viikkoa, alku takkusi, mutta nyt näyttänee siltä, että tällä tulemme mahdollisesti myös jatkamaan... Eli suosittelen! Eikä kannata pienestä oireilusta heti lopettaa, vaan sitkeästi kokeilla, ellei mitään "vakavaa" ilmaannu.

Tsemppiä selvittelyihin, tämä on kova ja kivinen tie, mutta luultavasti oireeton lapsi lopussa palkitsee! :hug: =)
 
Ai niin, tuo neocate on kovin kallista apteekissa (meidän apoteekissa 63e) niin suosittelen sitä myös katsomaan, josko joku sitä myisi omakustannehintaan. Esim näillä palstoilla tai sitten histamiini.com:n sivuilla. Nopeammin tietty saat sitä ekan purnukan apteekista, mutta suosittelen kokeilemaan enemmän kuin sen yhden purkin, mikäli tosiaan ei heti oireile siitä vakavemmin..
 
Pilkettä: hyvä kun toit esiin tuon kikan apteekin erityiskorvikejauheen piilottamisesta puuroon jos maku pullosta aluksi tökkii. Kun tekee puuron veteen, niin pitää vaan muistaa jäähdyttää sitä ennen kuin lisää jauheen. Ihan kuumaan ruokaan laitettuna erityiskorvike menettää ravinteitaan.
 
Tyttönen,en tarkoittanut arvostella sua mitenkään,vaan ihan yleisesti ihmettelin kun niin monet miettii miten vauva valvottaa tai ei nukahda yksikseen.
Sitä vaan ettei me aikuiset ooteta että pieni vauva osaa ilman apuja tehä jo kaikkea.

KAverilla vauva on pidetty toisessa huoneessa koko ajan ja huutounikoulu alettiin heti kun 6 kk täytti.
En sano että ite tekisin kaiken oikein,mun mielipide on ehottomasti että itkuun vastaan.

Hienoa että varaat ajan lääkäriin,tuo maitoallergia voisi olla tosiaan mahollinen.

VOimia ja jaksamista!! :hug:
 
tyttönen-:
kannattaa varata se aika nimenomaan allergologille, ei lastenlääkärille. Monilla lastenlääkäreillä ei ole riittävää erityisosaamista juuri allergioihin, hehän ovat enemmän sellaisia "lasten yleislääkäreitä". Tää vinkki sulle siksi että teillä ei menisi maitoallergian mahdollisuuden selvittely liian pitkäksi "tahkoamiseksi"...
 
olen kyllä varaamassa ajan allergologille.
lapsi on omassa huoneessa ja itkuun vastataan silittämällä, laulamalla ja laittamalla tuttia suuhun. vauva valvottaa enkä koe sitä stressaavana tai väsyttävänä. kunhan pyysin vinkkejä.
 
Meillä myös huono maidonjuoja on tämä tyttö, ikää pian 7 kk. Saamme päivässä juuri ja juuri tuon 5 dl täyteen, joskus saattaa mennä enempikin, joskus vähempi. Aamusella tosin kyllä juo herättyään 200 ml yleensä maitoa ilman ongelmia, mutta päiväsellä sitten alkaa venkuroimaan ja kieltäytymään tuosta maidosta. Mutta meillä ei ole allergiaa ja tyttö muutenkin on ihan tyytyväinen. Olen sitten tuota korvikejauhetta laittanut joskus ruokiin ja vauvajugurttia saa myös että kalkkimäärä tulisi täyteen. Meille sanottiin että jos ei täyty tuo 5 dl, niin sitten annettava kalkkilisää, vielä meidän ei ole sitä tarvinnut antaa.

Meillä tyttö joisi vettä vaikka kuinka, mutta maitoa ei niinkään.

Voimia teille ja toivottavasti selviää onko kyse allergiasta vai muusta! :hug:
 
hei.
tilanne yhtäkkiä rauhoittunut joten emme mene vielä yksityiselle vaan neuvolaan saatiin aika.
nyt menemme näin kun iltaunet jäi pois.
7.30 herätys
8.00 puuro
10-10.30/11 aamu unet
12.00 lihasose
14.00-16.30/17 päiväunet
17.00 hedelmäsose
20.30 nukkumaan + 200 ml maito
yöllä 200 ml maito

kuulostaako jo paremmalta ? päivällä ei edelleenkään juo mutta jätimme vielä iltapuuron pois. nyt menee jo 5 dl maitoa päivässä.
 
Tuo n.5dl tuolla määrällä kiinteitä on jo ihan hyvä tulos..

Mun mielestä voisit kikkana käyttää kuitenkin vielä sitä, että sekoittaisit jauheena (nanniko teillä oli käytössä?) esim. aamupuuron sekaan tuota maitoa, niin se menisi varmaan paremmin alas. Olisi sitten täysin turvattu tuo kalkin ym saanti.

Kukin tuntee omansa, mutta mä tekisin ehkä niinpäin, että pitäisin iltapuuron, varsinkin jos teillä yritetään sitten pikkuhiljaa saamaan yösyöttöjä pois ja yrittäisin antaa tuossa hedelmäsoseen tilalla maitoa..

Eli:
Aamupuuro
Kasvisateria
Maitoa
Iltapuuro

Voihan tuota hed.sosetta antaa sitten maidon tai kasvisaterian päälle esim jälkkäriksi ja puurojen kanssa.. Annatko muuten tuossa ruuan kanssa nestettä, vettä? Ettei pidemmän päälle rupea ummettamaan, jos on vähän "heikohkoa" nesteytys..

Mutta tietenkin kuinka parhaaksi näet. Hyvä kuitenkin, että sait määrän nousemaan! =)
 
mä sekotan puuroon maidon ja nan on käytössä. yöt rauhoittuneet, herätään edelleen noin 5 krt mutta nukahdetaan tutilla, paitsi kerran se maito 200 ml. meillä ei mene maito alas päivällä jonka takia maito on illalla ja yöllä ja aamupuuron seassa ja sit nuo 2 purkkia sosetta. annan vettä muttei huoli.
 
ku laitoit ton uuden päivärytmin, huomasin vaan et teidän vaavi nukkuu tosi vähä päivällä,kuinka jaksaa pitkä päivän noin lyhyillä päikkäreillä?mieleen sit tuli et oisko vaavi liian väsyny ettei sen takia huoli maitoa?ja oon sitä mieltä et mitä huonommin nukkuu päikkärit,sitä levottomampi yö.en tarkota et pitäis koko päivää nukkuu. mulla on 06/07 poika joka nukkuu ekat tirsat n 3h ja tokat 2h ja yöllä n 12h et 17h/vrk en meinaa et teijän auvan pitäis saman verran nukkuu ja jotkut pärjää vähemmällä unella.mulla on isompi poikaki ollu kova nukkuu,oikeestaan samanlailla ku pikkuveliki(kattelin vauvakirjaa mis oli nukkuma ajat 6kk).meillä nuorempi poju ei meinannu millää juoda maitoo, mut sit ku vaihdoin pullo tutin ni johan alkas maistuun.
jaksamisia teille :hug:
 
nii ja meijän herra syö aamupalaks 200ml maitoo,sit kasvislihasose+maitoo n100-200ml päälle ja päikyiltä herättyään 200ml maitoo ja ennen toisille päikyille hedelmäsose+maitoo n100-200ml päälle,herättyään 200ml maitoo,sit puuro ja ennen ku menee nukkuun 200ml maitoo
 
asian vierestä menee ja pahasti, mutta en voi kun ihalla äizkä83 teidän vauvan nukkumis määrää!! Ei meillä tosiaankaan nukuta tuollaisia aikoja. Tänään 4kk poika nukkui aamulla 40min, päivällä 1h ja iltapäivällä klo15-17!! Ja tuo on aivan luksusta! Öisin nukkuu noin 10h ja senkin herää 2h välein syömään.

Ruokailut meillä tissiä, tissiä, tissiä, illalla klo 18 pieni määrä sosetta ja iltavelli.
 
Mielestäni tuo rytmi alkoi kuulostamaan ihan hyvältä tuon ikäiselle vauvalle. Kaikki tosiaan nukkuvat erilailla ja toiset tarvitsevat enemmän unta kuin toiset. Minun nuorimmainen (nyt 9,5kk) on aina nukkunut vähänlaisesti päivällä. Nykyään nukkuu yhteensä päivän aikana välillä 8 - 22 vain yhteensä 2,5 tuntia jaettuna kaksiin päiväuniin. Näin on ollut jo pitemmän aikaa. Ja mielestäni on hyvä että lapsesi saa nyt nestettä enemmän, en kiirehtisi itse yösyömistä vielä lopettelemaan, jos ei päivällä muuten halua juoda. Vaikuttaa vatsan toimivuuteen myös tuo nesteen vähyys ja sekin voi yöllä valvottaa, jos vatsassa vain vääntää ja mitään ei tule pihalle. Tämä oli tosin vain oma näkemykseni.
Tuosta maidon juonnista piti kertoa omaa kokemusta sen verran, että kolmas lapseni ei kertakaikkiaan suostunut juomaan maitoa eikä syömään maito puuroa eikä jogurttia ollenkaan neljän kuukauden iästä lähtien. Sitä tutkittiin joka puolella, allergiat ja kaikki.Kalkki valmistetta määrättiin, jota myöskään ei suostunut ottamaan. Mitään ei löytynyt. Sitten yhtäkkiä keksin antaa maidon vallan mukista siis ilman sitä kantta. Oliskohan tyttö ollut 6kk. Sitten joi kyllä ja riittävästi päivänmittaan ja yöhulinat sen lapsen kohdalla loppuivat myös siihen.

:hug: Toivottavasti asiat selkiintyy!
 
Hei, toivottavasti osaan ilmaista itseni niin, etten pahoita sinun enkä kenenkään muun mieltä. Tässä ketjussa kuitenkin muutama hyväkin vastaus teilattiin "norsunluutornista" annettuina. Ehkä sävy oli sitten väärä mutta noissakin viesteissä oli asiaa. Syli on itkevän vauvan paras paikka eikä vauvaa tarvitse siihen "opettaa" vaan se on mielestäni vauvan oikeus - syliä pitää hädän keskellä saada. Rauhoittuneen vauvan voi laskea pian takaisin sänkyyn.

Mutta pakko silti vielä puuttua siihen että minulla on hiukan tunne ettet jotenkin halua apua vastaan jota sinulle tarjotaan... tarkoitan sitä, että viestisi on "avunhuuto" mutta silti oikein mikään vastaus ei sinulle kelpaa. Vai ymmärränköhän itse sinun vastauksesi väärin? Hankalahan täällä on muiden ihmisten toki konkreettisesti auttaa ja usein saattaa auttaa itseään ihan vain kirjoittamalla asia auki - kuten ehkä sinunkin kohdallasi. Olet saattanut saada apua jo ihan sillä että itse kirjoitat vaikka et noudatakaan saatuja neuvoja.

Silti pari seikkaa johon muiden kommenttien myötä/lisäksi kiinnitin huomiota. Vauvasi heräilee ja itkee öisin niin, ettei syy ole tiedossa. Toki joskus vauvat vain tekevät niin eikä syitä ikinä löydy. Kuitenkin sinulle on ehdotettu tuota allergologilla käyntia jota itsekin suosittelen edelleen. Tuo maidon juomattomuus JA heräily/itku viittaavat siihen että ainakin allergiaan olisi viitteitä. Kiinnitin myös huomiota että annatte pojalle iltaisin panadolia. Miksi annatte tätä? Siksikö että epäilet pojalla olevan kipua jota haluat lievittää? Särkylääkettä toki pitää antaa jos kipua on, mutta ihan sattumanvaraisesti en sitä ainakaan montaa iltaa antaisi jos kivun syy ei selviä (hampaat, korvat, vatsa). Lisäksi viimeisessä viestissäsi kiinnitin huomiota siihen ettei myöskään vesi maistu. Voisiko vauvallasi olla suussa, nielussa jotain sellaista ettei nestemäinen ruoka maistu tai sen juominen aiheuttaa kipua? Mielestäni tuossa yhtälössä on kuitenkin monta seikkaa joita itse lähtisin selvittämään yksityisen lääkärin tai juuri allergologin kautta. Sitkeästi pitäisi vaatia ammattilaisten apua jos/kun asiat vaivaavat. Maidon juomattomuus ei tosin pelkästään välttämättä ole syy mihinkään, toisille vauvoille ei vain tuo maito maistu. Mutta nyt on kuitenkin muita ongelmia lisäksi jotka SAATTAVAT liittyä maidon juontiin. Toki vauvallasi voi olla vain sattuman kauppaa kaikki vaivat, eivätkä itkut, yöheräilyt eikä maidon juomattomuus liity sittenkään keskenään yhteen. En kuitenkaan jättäisi asiaa selvittämättä yhden-kahden rauhoittuneen yön takia.

Toivotan joka tapauksessa sinulle voimia siihen että jotenkin saat sitä apua jota tässä viestissä pyydät ja että vauvallasi on kaikki hyvin. Allergioiden selvittäminen on monesti pitkä ja kivikkoinen tie josta täällä palstoilla muutamat kirjoittajat ovatkin ansioituneesti kirjoittaneet ja neuvoja jakaneet.
 
Tämä oli joku vaihe. Nyt vauva nukkunut ja vaikka heräilee useammin, nukahtaa tuttiin, eikä huuda. Olemme kokeilleet kaikki konstit maidon juontiin, mutta se ei vaan onnistu. Otan vastaan neuvoja toki mutta jos ne ovat jo kokeiltu niin en voi tietenkään sille mitään. Olemme parina iltana antaneet panadolia, mutta ei muuten. Lapsi syö todella hyvin vaikka maitoa ei päivällä menekään. En usko, että suussa olisi mitään kun juo illalla ja yöllä kuitenkin molemmilla kerroilla 200 ml. Taisit ymmärtä minut väärin Elinan äiti

äizkä83 jos nukkuu enemmän päivällä, ei nuku yöllä. kuitenkin nukkuu päivässä 14-15 h. joka on suositus 6 kk ikäiselle.
 
Harmi, jos kirjoitukseni sai aikaan sen tunteen että koko vastaus on teilattu, se ei ollut tarkoitukseni. Lähinnä viittasin kommentteihin, jotka ovat huutomerkeillä varustettuja päivittelyjä pohjalta: Hoida lastasi! --kun mielestäni ap juuri yrittää lastaan hoitaa ja kysellä vinkkejä siihen. Asiat voi sanoa niin monella tapaa ja jos oikeasti haluaa kysyjää jeesailla niin vastaus ei välttämättä mene perille moisilla käskyillä. Etenkin kun ollaan vielä ventovieraita toisillemme.
Ja tuossa yhteydessä, jos kysyjällä on epävarmuutta, väsymystä ja ehkä hätääkin ( niinkuin otsikko Auttakaa minua!! antaa ymmärtää) niin hyvänkin ja oikeassa olevan vastauksen yhteydessä kommentit että "miksi pitää vauvoja tehdä jne..." eivät mielestäni ole tukea tarvitsevalle kovin kannustavia...Onhan se selkeästi viittaus kysyjän tilanteeseen tai ainakin siitä poikinut ajatus ja sitäkautta epäsuora kysymys ap:lle , että miksi olet vauvasi tehnyt. Näin saattaisin asian ainakin itse tulkita, jos johonkin itseäni askarruttavaan ongelmaan saisin vastaavanlaisia "ajatelmia" siitä, että miksi niitä lapsia on ylipäätään tehnyt.
Kuten sanoit, hyvissäkin vastauksissa oli ehkä väärä sävy ja pahoittelen jos tuntui siltä, että mielestäni vauvanhoitoon liittyvät vinkitkin ap:lle tuli teilattua.
Toivon tyttöselle- ratkaisua pulmiin ja edelleenkin aktiivista palstailua ja muillekin Hyvää Uutta Vuotta :wave:
 
Pilkettä vastauksesi ja kaikki viestisi ovat kyllä olleet asiallisia ja olet ollut melkoisen kärsivällinen sielu vastauksissasi - nostan siitä sinulle hattua vaikka tuota vertaustasi kommentoinkin ;) Itseäni kuitenkin myös jäi tuo sylin puute melkoisen pahasti kalvamaan ja siitä halusin kommentoida. Mielestäni tuon ikäiselle ei muutenkaan saisi pitää minkäänlaista unikoulua, mutta tämä vain minun mielipiteeni. Se on kuitenkin sellainen asia että siitä tuli monta hyvää pointtia noissa viesteissä kerrottua. Eipä täällä silti kenellekään kai ole suoranaista oikeutta arvostella tai moittia tuntemattomien ihmisten hoitokykyä mutta toisaalta näiden palstojen luonnehan on se, että "ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön" eli parempi varautua kaikenlaisiin vastauksiin kun kysymyksiä esittää. Tokihan sitä tietysti toivoisi järkevää ja asiallista sävyä vaikka olisi negatiivista sanottavaa. Mutta tämä tästä, toivotaan, että ap:n pulmat ratkeavat eikä tässä sivussa tarvitse muiden vastauksia sen kummemmin enää setviä :wave:
 

Yhteistyössä