Avaatteko oven tuntemattomille?

  • Viestiketjun aloittaja epäileväinen
  • Ensimmäinen viesti
epäileväinen
Jos ovikello soi, ettekä odota ketään käymään, avaatteko oven? Itse en avaa. Meillä ei ole ovisilmää tai muuta paikkaa mistä voisi vaivihkaa kurkistaa kuka oven takana on. Ystävät ja sukulaiset eivät meille ilmesty varmistamatta ensin, että olemme kotona. Tai jos niin kävisi niin voisivat soittaa/huutaa oven takaa että tuuhan avaamaan.

Tänäänkin joku pimpotteli kelloa.. Postilaatikon sisällöstä sitten päättelin että jehovantodistajathan ne, kun olivat tunkeneet miljoona lippulappua laatikkoon (missä lukee, että ei mainoksia tai ilmaisjakelua!). Toki ovat vaarattomia, mutta kun liikkuu ties mitä romanialaiskaupustelijaakin..
 
"jooseppi"
Nykysellään en enää. huutelen oven takaa et kuka siellä.

meillä nimittäin kävi viimesyksynä joku mies oven takana. soitti kelloa ja kun menin avaamaan oli avautuvan oven takana ja repäisi oven auki. oli kuulemma vain tupakkaan tulta vailla. asutaan erittäin vilkasliikkeisen tien varrella joten vastaantulijoita on varmasti.

en siis enää avaa
 
Noihin kahteen isoon koiraan luotan sen verran, että avaan :D

Muoks. Koirat yleensä aina pihalla joten jos joku (vieras) uskaltaa tulla pihaporttia pidemmälle ja pääsee ovelle asti, ei voi olla kovin vaarallinen.
Lisäselvitys vielä, hauvat eivät ole vihaisia, että joka kulkijan punttiin kävisi kiinni, vaan hyvinkin reviiritietoisia ;)
 
Viimeksi muokattu:
epäileväinen
Itse asuin teininä vielä ekassa asunnossa sellasessa paikassa, että siellä oli jos jonkinlaista porukkaa. Ja availin ovea aina kun joku pimpotti (paitsi jos oli yöllä). Oli vaikka mitä narkkia kyselemässä ties mitä ja yrittivät tulla sisään jne niin pian opin etten avaa ovea jos en odota jotakuta. Koira toisi turvaa mutta kun ei sellaistakaan enää ole.. Turvaketju löytyy mutta sen saa halutessaan joku hämäräheikki hetkessä rikki.
 
tietty
Minkälaisissa laitakaupungin lähiö slummeissa porukka asuu kun ovea ei uskalleta avata :O

Itse avaan oven, ainahan niille paljon pelätyille jehoville voi oven lyödä kiinni. Ajatelkaa, vastaan jopa puhelimeen vaikka siihen tulee vieras numero tai pahimmillaan tuntematon numero :LOL:
 
epäileväinen
Minkälaisissa laitakaupungin lähiö slummeissa porukka asuu kun ovea ei uskalleta avata :O

Itse avaan oven, ainahan niille paljon pelätyille jehoville voi oven lyödä kiinni. Ajatelkaa, vastaan jopa puhelimeen vaikka siihen tulee vieras numero tai pahimmillaan tuntematon numero :LOL:
Kaikenmaailman huijarikauppiaat ja nistit kyllä kulkeutuu "paremmillekin alueille" :) Ja puhelimen tuntemattomiin vastaan kyllä, MUTTA se onkin eri asia kuin että joku tulee oven taakse ja saattaa yrittää väkisin sisään kun avaat..
 
Vie ras
Avaan. On summeri ja ovisilmä mutta olempa avannut katsomatta niihin. Välillä on naapuri joka piipahtaa yllättäen tai välillä UPS mies tuo pakettia. On myös huoltomies pimputellut, se vasta noloa olisi jos ei avaisi ja hetken päästä tulisi yleisavaimella. Olen myös taannoin avannut tv lupatarkastajallekkin vaikkei ollut lupaa. Miksi en avaisi?
 
tietty
Alkuperäinen kirjoittaja epäileväinen;30242580:
Kaikenmaailman huijarikauppiaat ja nistit kyllä kulkeutuu "paremmillekin alueille" :) Ja puhelimen tuntemattomiin vastaan kyllä, MUTTA se onkin eri asia kuin että joku tulee oven taakse ja saattaa yrittää väkisin sisään kun avaat..
Tuolla asenteella onkin parempi että tilaa jopa ruoka ostotkin kotiin sillä matkalla voi vaikka kuolla tai joutua ryöstetyksi tai joku hullu käydä muuten vaan kimppuun.
Suosittelen terapiaa ;)
 
moekoe harmaana
Ei tarvii avata, ovi on melkein aina auki, tai siis ei lukossa, ei ole edes ovikelloa, eikä sitä kukaan soittaiskaan. Kaikki kävelee suoraan sisään. Kerran viime kesänä yks koputti eteisessä ennen tupaan astumistaan :D
 
LaMamanMorbid
Mä avaan oven yleensä ovikellon soidessa. Kun avaan oven mulle selviää onko siellä tuttu vai tuntematon, n. 99% soittelijoista on tuttuja. ja sitten on postimies-pate erikseen. :)
 
"vihreä"
Kyllä avaan oven. Naapureitahan nuo on aina olleet jos ei ole joku muu tuttu. Yleensä niillä vielä on ollu joku ongelma, vaikka jääny avaimet sisään ja ovi painunu kiinni.
 
epäileväinen
Tuolla asenteella onkin parempi että tilaa jopa ruoka ostotkin kotiin sillä matkalla voi vaikka kuolla tai joutua ryöstetyksi tai joku hullu käydä muuten vaan kimppuun.
Suosittelen terapiaa ;)
Terapiaa? Miksi? Edelleenkin.. Tiedän kyllä jos odotan jotakuta käymään, tutut voivat myös soittaa ennen tuloaan, ja tiedän milloin odottaa pakettia :) Jos joku haahuilee muuten vaan oven takana niin miksi avaisin..
 
Pin
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;30242637:
no siellähän saa joissain osavaltioissa ampua oudon tyypin tontinrajalle.
Taidetaan asua kyllä tosi turvallisella alueella jos nyt joihinkin alueisiin verrataan. Silti tuntuu vielä kaikki aika hurjalta. :D Tämä on suljettu aluekin, vartija, kamerat ja kulkuläpyskät vai mitä nuo on... IHAN VARMANA se joku eksyy ovellemme. Se hullu id-Jenkki jonka olen nähnyt telkkarista! :cool:
 
  • Tykkää
Reactions: päätön
"sotanorsu"
Avaan, monikin kaveri pölähtää extempore kylään jos on näillä suunnille, ei aina jaksa aikatauluttaa elämää. Jos joku tuntematon tulisikin niin onneksi tääl on sen verta iso sotanorsu vastassa että vähintäänkin silloin raukka lähtisi karkuun jos luvattomilla teillä olisi.
 
"dori"
Taidetaan asua kyllä tosi turvallisella alueella jos nyt joihinkin alueisiin verrataan. Silti tuntuu vielä kaikki aika hurjalta. :D Tämä on suljettu aluekin, vartija, kamerat ja kulkuläpyskät vai mitä nuo on... IHAN VARMANA se joku eksyy ovellemme. Se hullu id-Jenkki jonka olen nähnyt telkkarista! :cool:
Niin juu, kun sinähän olet siellä...

Kai sua kuvataan parhaillaankin johonkin Suomikotirouvat New Yorkissa-sarjaan ja talvella sitten näytetään kun sä tupsukorkkarit jalassa pyyhiskelet pölyjä patsaiden päältä ja kysyt kodinhoitaja Lupitalta neuvoa kun et osaa käyttää pölyhuiskaa? :D

Ei kai, missä te ootte nyt? Kerro jotain sieltä, mitä eroja oot jo Suomeen huomannut?
 

Yhteistyössä