Avaisitteko oven neljältä aamulla jos joku koputtaa?

  • Viestiketjun aloittaja "Pelokas"
  • Ensimmäinen viesti
ennanenna
Missä tämä tapahtui? Heräsin yöllä oven koputukseen (se alkoi unessa ja heräsin siihen kun kuului oikeasti). Kukaan muu perheestä ei siihen herännyt, enk muuta kolistelua terassilta kuullut. En edes askelia. Mietin tässä että oliko vain mileikuvitusta? Ja Kanta-Hämeessä olen.
Elähän pelottele! Asun itsekin kanta-hämeessä ja marraskuussa täällä liikkui joku hiippari... Kerran tuolloin mies oli työmatkalla ja yhtenä yönä koira kävi haukkumaan ensin klo 1 ulko-ovelle ja seuraavan kerran aloitti taas kovan haukkumisen klo 4 samana yönä. Sanotaan nyt vielä että koira ei ole koskaan ennen tai sen jälkeen meuhkannut yöllä. Silloin pelotti todella paljon, mutta olin niin unen pöpperössä etten ymmärtänyt katsoa ikkunasta ulos... Onneksi meillä on tuo vahtikoira, joka ilmoittaa heti jos kuulee jotain erikoista!
 
En avaisi. Luottaisin siihen, että jos olisi hätä niin huutaisi apua. Ja vaikka huutaisikin, mutta olisi sekavan tai uhkaavan oloinen niin en avaisi vaan soittaisin apua. Me asutaan kyllä Helsingin keskustassa vuokra-asunnossa ja vasta alle vuosi asuttu (eli en tiedä kuka täällä on meitä ennen asunut ja millaisissa porukoissa pyörinyt tms.). Meillä kyllä pelottava tilanne siksi, että ei mitenkään näe kuka siellä takana on, ei ovisilmää tai ikkunaa tai mitään. Eikä turvaketjua.
 
--
Elähän pelottele! Asun itsekin kanta-hämeessä ja marraskuussa täällä liikkui joku hiippari... Kerran tuolloin mies oli työmatkalla ja yhtenä yönä koira kävi haukkumaan ensin klo 1 ulko-ovelle ja seuraavan kerran aloitti taas kovan haukkumisen klo 4 samana yönä. Sanotaan nyt vielä että koira ei ole koskaan ennen tai sen jälkeen meuhkannut yöllä. Silloin pelotti todella paljon, mutta olin niin unen pöpperössä etten ymmärtänyt katsoa ikkunasta ulos... Onneksi meillä on tuo vahtikoira, joka ilmoittaa heti jos kuulee jotain erikoista!
Apua.. nyt pitää ottaa tarkempaa koordinaattia. Tämä on pienenpieni kylä Lopen kunnassa.
 
En avaisi. Luottaisin siihen, että jos olisi hätä niin huutaisi apua. Ja vaikka huutaisikin, mutta olisi sekavan tai uhkaavan oloinen niin en avaisi vaan soittaisin apua. Me asutaan kyllä Helsingin keskustassa vuokra-asunnossa ja vasta alle vuosi asuttu (eli en tiedä kuka täällä on meitä ennen asunut ja millaisissa porukoissa pyörinyt tms.). Meillä kyllä pelottava tilanne siksi, että ei mitenkään näe kuka siellä takana on, ei ovisilmää tai ikkunaa tai mitään. Eikä turvaketjua.
Se turvaketju ei liene vaikea asentaa. Vai onko vuokra-asunnoissa joku sääntö ettei sellaista saa itse laittaa?
 
"vieras"
Mä asun kerrostalon viidennessä kerroksessa, meillä ei ole ovisilmää, eikä turvaketjua, joten en todellakaan avais. Enkä avannutkaan, kun joku pimpotti yöllä neljän aikaan. Makasin sängyssä ja mietin, että mitä jos siellä oli vaikka poliisi tai palokunta ja tulin siihen tulokseen, että ne ois ehkä rimputellu useamman kerran ja huudellu oven läpi.
 
"huoh"
Ootteko sitä mieltä, että välinpitämättömyys on kasvanut ja kasvaa edelleen yhteiskunnassamme? Tässä nyt oli aika suppea otos, mutta muissakin asioissa on huomattu, että ihmiset ei enää kai välitä tai pelkäävät liikaa (median luomaa hysteriaa? Yksittäistapauksista mesotaan niin, että yleisö alkaa kuvitella kaikki kirvesmurhaajiksi :) )Onnettomuuspaikkojen ohi ajetaan ja soitetaan _ehkä_ hätäkeskukseen, sammunut jätetään kadulle ja kun joku alkaa räyhäämään bussissa tai muualla, kaikki kääntyvät katselemaan ikkunoista ulos.
On aivan täysin eri asia olla soittamatta ambulanssia tai jättää loukkaantunut/sammunut kadulle (se on välinpitämättömyyttä) kuin olla avaamatta aamuyöllä ovea tuntemattomalle. Järki ja itsesuojeluvaisto on joillain aivan hakusessa, ja siksipä niin paljon kaikenlaista sattuukin.
 
  • Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
[QUOTE="huoh";25585766]On aivan täysin eri asia olla soittamatta ambulanssia tai jättää loukkaantunut/sammunut kadulle (se on välinpitämättömyyttä) kuin olla avaamatta aamuyöllä ovea tuntemattomalle. Järki ja itsesuojeluvaisto on joillain aivan hakusessa, ja siksipä niin paljon kaikenlaista sattuukin.[/QUOTE]

Tässäkin voisi ottaa huomioon sen, että ihmiset asuvat erilaisissa paikoissa. Kerrostalossa asuva voi ehkä jättää yöllä oven avaamatta, tai esikaupungissa okt:ssa asuva ja se on itsesuojelua eikä heitteillejättö.

Maaseudulla -27'C pakkasessa, seitsemän kilometriä seuraavaan naapuriin ja seuraava ohiajava on maitoauto seitsemältä, voidaan ehkä ajatella, että oven taakse jäätymään jätetty humalainen on jätetty heitteille. Jos talon väki siis herää kolkutukseen, muttei avaa katsoakseen mikä on hätänä.
 
En avaisi, asutaan kerrostalossa ihan kaupungin keskustassa niin sitä ei tiiä kuka hullu siellä olis.. Jos hänellä hätä olisi niin varmasti sen kertoisi oven takaa tai kävisi naapurin ovella. Muutama vuosi takaperin meidän asuntoon murtauduttiin ja se jätti pienoiset arvet vaikken kotona ollutkaan. Painajaisia näen vieläkin jostakin tuntemattomasta henkilöstä murtautumassa sisään.
 
"vieras"
No jos joku tuosta meidän rapun alaovesta pääsee sisään asti, niin kysyisin ainakin öiseltä kolkuttelijalta, että mikä hätänä.
Mutta en tonne alaovelle lähtisi kurkkimaan jos siellä joku jyskyttää, ikkunasta voisin vilkaista.
 
Ja jotkut voivat olla sellaisessa shokissa, että käyttäytyvät lähes normaalisti, vaikka oikeasti olisi hätä ja vaikka ajanut auton pöpelikköön.

Olen aika varma, että oven avaisin, mutta varmistelisin kyllä ensin vaikka ikkunasta mistä on kyse ja tarvittaessa soittaisin varulta virkavaltaa paikalle.

Ap, etkö soittanut esim miehellesi töihin, että täällä on joku oven takana hakkaamassa?
 
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;25586059:
Ja jotkut voivat olla sellaisessa shokissa, että käyttäytyvät lähes normaalisti, vaikka oikeasti olisi hätä ja vaikka ajanut auton pöpelikköön.

Olen aika varma, että oven avaisin, mutta varmistelisin kyllä ensin vaikka ikkunasta mistä on kyse ja tarvittaessa soittaisin varulta virkavaltaa paikalle.

Ap, etkö soittanut esim miehellesi töihin, että täällä on joku oven takana hakkaamassa?
Soitin kyllä. Olin niin pelästynyt niin odotin että hän olisi neuvonut mitä tehdä. Mutta mies ei ollut kuullut puhelinta, ja en tajunnut edes soittaa työpuhelimeen. Tosiaan nyt tietäisin mitä tehdä, mutta silloin yöllä tosiaan unenpöpperössä mielikuvitus laukkasi hieman liikaa. Voiskin kelata taaksepäin.
 
romano
no en avais koska tutut tulee sillon kun isäntä kotona ei meille tuu vieraita miehiä kun mieheni ei oo kotona jos miehiä yleensä tulee niin kaverinsa kanssa ja sittenkin jos tulee ne soittaa ekaks että kerkee saada romppeet päälle.
 
"vieras"
Meillä näkee tosta eteisen ikkunasta niin hyvin ulos, että katsastaisin tyypin.
Jos nyt ei ihan haulikko tanassa kuistilla seiso, niin varmaan avaisin.

Koska jos tänne hevonkuusen viimeiseen pellonlaitaan eksyy aamuneljältä, niin kuvittelisin, että jollain on oikeasti hätä.
Ja jos ei olekaan, vaan liikkuu pahat mielessä, niin sitten pääsee painimaan mun pikkukoirien kanssa.
Sama täällä, eikä tänne kukaan eksy pahat mielessä, niin kaukana asutaan! KERRAN on jopa käynyt niin, joku nuorimies oli ajanut hankeen parin kilometrin päässä (mitä lie ajeluttanut tyttöystäväänsä pikkuteitä pitkin), aikana kun kännykät ei olleet vielä kovin yleisiä. Mies lähti isänsä kanssa sitä vetämään, ja autossa oli ollut jäätymispisteessä oleva tyttöystävä minihameessa, kovalla pakkasella! Ens kerralla jos näin käy, niin muistan taatusti heittää miehelle viltin mukaan!
 
Lex
Mä epäilisin, että jos sieltä joku on tulossa ryöstämään ja raiskaamaan, niin eipä se paljon huutelisi ja kolkuttelisi, vaan tulisi vaikka ikkunasta.

Varovaisuutta noudattaen ottaisin kolkuttajan asiasta selvää.
 
"haha"
mitäs iloa tai apua jostain kirppukasasta on? kunnon monotus ta isku jollain esineellä kuonoon kyllä hidastaa rakin ku rakin. että hyvä vahti vifi. ja en todellakaa avais :)
 
Juuh
Kun lukee tälläistä uutisia, alkaa ymmärrettävästi pelottamaan.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/torkea-ryosto-poytyalla-perhetta-uhattiin-aseella---aikuiset-ja-lapset-sidottiin/art-1288384280943.html
 
Ja mistä johtuu sellainen epäonnistunut tunne jos esimerkisi juurikin joku on autossa vähissä vaatteissa, eikä itse ole älynnyt kysyä asiaa, tai ottaa jotain lämmikettä mukaan.

Mulle ainakin tulee semmoinen tunne, että voi kuttu, nyt en tota pystynyt yhtään auttamaan.
Tosin saattaisin siinä kohtaa antaa oman takkini lämmikkeeksi.
 
"eee"
Katsoisin ovisilmästä kuka siellä koputtelee. Tarvittaessa voisin huudella oven läpi, että mitä asiaa.

Ihmettelisin kylläkin, miten kukaan olisi meidän kerrostaloon siihen aikaan yötä päässyt, kun alaovi on visusti lukossa. :)
 
"juu"
[QUOTE="vieras";25585742]saat sä sen laittaa, ja voit ottaa sen sitten pois kun muutat toisaalle.[/QUOTE]

Juu siis saa varmast laittaa, mutta sen on jäätävä siihen eikä sitä todellakaan saa ottaa pois kun muuttaa. Näin kaikissa vuokra-asunnoissa, ellei vuokranantajaa sitten haittaa ylimääräiset reiät ovessa.
 

Yhteistyössä