Avalla näkyi juuri mitä äidin ylipaino tekee vauvalle...

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Suoraan vastasyntyneiden teholle synnytyssairaalasta, kun sokeriäidin vauvan verensokeri pielessä. En kyllä olis kehdannut tuona äitinä tilittää kameralle, että "tässä menee elämänarvot uusiksi". :O Haloo, olis pitänyt itsensä kunnossa eikä hankkiutunut ylipainoisena raskaaksi, jolloin raskausdiabeteksen riski moninkertainen ja viaton lapsi joutui kärsimään äitinsä herkuttelusta. :(

Joka kolmas odottava äiti on nykyään liikalihava ja raskauden ajan diabetekset ja sokerivauvat ja niiden ongelmat räjähtäneet käsiin.
 
niih
Mä oon reilusti ylipainoinen ja kummassakaan raskaudessa ei oo ollu mitään ongelmia. Kaikki arvot on pysynyt hyvinä ja lapsetnon olleet kunnossa. Eli ei voi yleistää.
Pahempia ongelmia aiheuttaa varmasti tupakointi, alkoholi ja huumeet.
Ei silti riski se ylipainokin on, mutta ei tarkota automaattisesti sokeri vauvoja tms..
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28226396]Mä olin ylipainoinen odottaessani nuorimmaista, ei ollut sokerit pielessä minulla eikä lapsella...joten älä yleistä.[/QUOTE]

Lisään vielä, että ylipainoa oli 30kg ja lisää tuli vielä raskausaikana.
 
Liikaonliikaa
Ylipainoinen ja liikalihava eivät ole synonyymeja. Liikalihava viittaa sairaalloisesti ylipainoiseen. Äidit ei ole mitään pyhimyksiä, sillä raskaus on mahdollinen kaikille hedelmällisille. Miehen lihavuus vaikuttaa siittiöiden laatuun, pitäiskö seksi kieltää kaikilta lihavilta ihan varmuuden vuoksi?
 
"Niinpä"
Ei, kaikki ylipainoiset odottajat ei saa raskausdiabetestä ja rd voi tulla myös hoikalle odottajalle. Silti se ei poista sitä tosiasiaa, jonka ap viestissään tuo esille, että äitien ylipaino on lisääntynyt ja sen seurauksena myös raskausdiabetes. Puhutaan keskimääräisyyksistä. Tutkijat ovat jo pitkään olleet huolissaan odottavien äitien itsekkyydestä. Siitä ettei jakseta edes muutamaa kuukautta ajatella jotain muuta kuin itseään, eikä oikeastaan edes itseään, jos ajattelee raskausdiabeetikon riskiä sairastua myöhemmin tyypin II diabetekseen. Ja tästä saa syyllistyä jos kalahtaa. Itsellänikin todettiin toisessa raskaudessa rd, mutta näistä jutuista en syyllisty, sillä tiedän tehneeni kaiken voitavan ruokavalion ja liikunnan suhteen.
 
KETJUN ALOITTAJALLE !!!

Kylläpä kiehahti perkele soikoon kun tuon luin !! Ja pahoittelen, en todellakaan ehtinyt lukemaan muita ketjun viestejä, sapettaa suuresti !!!

MITEN voi sanoa "Haloo, olis pitänyt itsensä kunnossa eikä hankkiutunut ylipainoisena raskaaksi" ??? EI OLE KIRJOIHIN KIRJOTETTU ETTÄ YLIPAINOINEN EI SAISI RASKAAKSI TULLA !!

Ja ihan on kokemuksen syvä rintaääni tässä joka raivoaa !! ylipainoa ENNEN raskautta 30 kiloa, raskauden aikana tuli 12 kiloa !! olisko pitänyt abortti sitten tehdä, kun olin ylipainoinen ???

Meidän neiti on erittäin terve 3 viikkoinen, eikä ole kyllä mitään ongelmaa mun ylipainosta!! Ei ole michelin vauva, normaalit sokerit ollu synnytyksestä asti ja KEHITTYNYT IHAN NORMAALISTI !!! Näissä (vissiinkin sitten sun kutsumana) "normaalien ihmisten" raskauksissa tulee kyllä yhtä paljon ongelmia!

PINNALLINEN IHMINEN!!

Terveisin LÄSKIMAMMA ja maailman ihanin pikkuinen.
 
Liikaonliikaa
[QUOTE="Niinpä";28226429]Ei, kaikki ylipainoiset odottajat ei saa raskausdiabetestä ja rd voi tulla myös hoikalle odottajalle. Silti se ei poista sitä tosiasiaa, jonka ap viestissään tuo esille, että äitien ylipaino on lisääntynyt ja sen seurauksena myös raskausdiabetes. Puhutaan keskimääräisyyksistä. Tutkijat ovat jo pitkään olleet huolissaan odottavien äitien itsekkyydestä. Siitä ettei jakseta edes muutamaa kuukautta ajatella jotain muuta kuin itseään, eikä oikeastaan edes itseään, jos ajattelee raskausdiabeetikon riskiä sairastua myöhemmin tyypin II diabetekseen. Ja tästä saa syyllistyä jos kalahtaa. Itsellänikin todettiin toisessa raskaudessa rd, mutta näistä jutuista en syyllisty, sillä tiedän tehneeni kaiken voitavan ruokavalion ja liikunnan suhteen.[/QUOTE]

Kyllä nykyään naiset tekevät raskauden ja lapsensa vuoksi vaikka mitä. Ennen asioista ei tiedetty, eikä raskausajan ruokavaliota, tupakointia tai alkoholinkäyttöä kontrolloitu ollenkaan. Nykyään ihmiset on vaan lihavempia, minkä ihmeen takia raskaana olevat olisivat poikkeus? Raskausdiabeteksen rajoja on muuten tiukennettu viime aikoina selvästi, joten pelkkä lihominen ei ole kasvaneiden lukujen takana.
 
"vieras"
Mun todella hoikka ystäväni sai kanssa raskausdiapeteksen ja vähän pyöreämmällä taas oli kaikki ihan hyvin ja kaikki mennyt todella hienosti lapsen kanssa. Kyllähän ylipaino vaikuttaa, mutta sitä kannattaa ehkä ajatella oman elämän laadun kannalta eikä vasta raskautuessa..
 
"vieras"
Olin normaalipainoinen, painoa tuli kaksosraskaudessa 11 kiloa ja molemmat vauvat joutui synnytyksen jälkeen lastenosastole matalien sokereiden takia.

Eli sokeriongelmia voi olla myös niillä vauvoilla joiden äideillä ei ole paino-ongelmia. Söin vielä suhteellisen terveellisesti raskausaikana kun jouduin olemaan sairaalassa vuodelevossa, ja söin sitä sairaalaruokaa.
 
"vieras"
Hohhoh niin. Minäkin olen aina ollut jonkun verran ylipainoinen, sanotaanko että lievästi. 166/75
Raskaudet ovat silti sujuneet hyvin ja synnytykset sanotaanko kahdessa-kolmessa tunnissa, ilman edes mitään epiduraaleja.
Imettänytkin olen jokaista lastani ilman mitään ongelmia,
 
"..."
Itsellä kaksi raskautta takana, bli yli 30. Ei voisi olla paljon helpompia raskauksia kuin mulla. Ja synnytykset ja imetykset ja jaksaminen, ei mitään ongelmaa. Ja lapsetkin olleet tosi terveitä koko pienen ikänsä. Joten ei todella kannata yleistää :)
 
hahh
Ylipaino itsessään ei tee hevon vittuakaan, vaan huono sokerinsieto/diabetes. Ja se voi olla hoikillakin.

t. tänään synnytystapa-arviossa, painoa yli 100kg ja vauva arvioitu syntymähetkellä nippanappa kolmekiloiseksi
 
"hoitsu"
[QUOTE="vieras";28226380]Suoraan vastasyntyneiden teholle synnytyssairaalasta, kun sokeriäidin vauvan verensokeri pielessä. En kyllä olis kehdannut tuona äitinä tilittää kameralle, että "tässä menee elämänarvot uusiksi". :O Haloo, olis pitänyt itsensä kunnossa eikä hankkiutunut ylipainoisena raskaaksi, jolloin raskausdiabeteksen riski moninkertainen ja viaton lapsi joutui kärsimään äitinsä herkuttelusta. :(

Joka kolmas odottava äiti on nykyään liikalihava ja raskauden ajan diabetekset ja sokerivauvat ja niiden ongelmat räjähtäneet käsiin.[/QUOTE]

Räjähdä sinä vaan ongelmiesi kanssa.

Ei lihavuus suoraan tarkoita sitä, että tulee sokerivauvoja, niitä kuules voi tulla ihan hoikillekin.

Onko sulla tuosta ongelman suuresta määrästä jotain faktatietoa??
 
  • Tykkää
Reactions: pookypooh
Ei se ylipaino pelkästään niitä sokerivauvoja saa aikaan. Itse olen normaalipainoinen ja olin sitä myös raskauden aikana eikä ollut raskauden aikaista diabetestä mutta silti poika meni suoraan synnyttyään teholle erittäin huonojen sokeriarvojen takia.
 
"vieras"
Hei haloo taas tää mesoominen! Ei mulla ja ei mun kaverilla ja ei mun kumminkaimalla... kyllä faktaa on se, että ylipaino lisää raskausdiabeteksen riskiä. Okei, ap veti ehkä vähän överiksi, mutta silti.
 
  • Tykkää
Reactions: erinys
---
Mä olen myös ruumiinrakenteeltani hoikka ja sokeriarvot nousivat hieman raskaana. Mulle annettiin neuvolasta tiukat dieettiohjeet ja niitä tunnollisesti noudatinkin. Kaiken piti olla rasvatonta ja kevyttä ja leivän päälliset tosi niukkoja yms. Ja raskaana tulikin tosi vähän sitten kiloja ja itse taisin aikatavalla laihtua. Alunperinkään mun ruokailu ei varmaan ollut mitenkään kovin pielessä, enempi varmaankin liikkumattomuus oli mun ongelma. Eli en olis tarvinnut sellaista ruokavalioremonttia, vaan liikunnan lisäämistä, sillä olis varmaan sokerit saatu kohdilleen.

Eli mun mielestä tuosta ylipainosta on nyt vähän liikaakin kouhkattu. Se raskaudiapetes voi tulla tosiaan tulla ihan laihoillekin ihmisille ja silloin pitäis olla tarkkana millaisia ohjeita antaa syömisestä.
 
[QUOTE="vieras";28226541]Olin normaalipainoinen, painoa tuli kaksosraskaudessa 11 kiloa ja molemmat vauvat joutui synnytyksen jälkeen lastenosastole matalien sokereiden takia.

Eli sokeriongelmia voi olla myös niillä vauvoilla joiden äideillä ei ole paino-ongelmia. Söin vielä suhteellisen terveellisesti raskausaikana kun jouduin olemaan sairaalassa vuodelevossa, ja söin sitä sairaalaruokaa.[/QUOTE]

Se sairaalaruoka juurikin oli mulle pahinta mahdollista, mulla kun nousi sokerit lähinnä leivästä ja myslistä ym. viljasta. Ja niiden kyytipojaksi olisi ollut vielä jotain tönkkösokeroituja viilejä. Eli aamu ja iltapala olis ollut kaksi siivua kurkkua ja yksi juustoa. Nämä yhdistettyinä olemattoman kokoisiin täysin rasvattomiin ruoka-annoksiin oli aika vitsikästä. Passitin miehen kauppaan :D

Lisättäköön nyt vielä että en ole ylipainoinen enkä syö kovinkaan paljoa. Ja senkin vähän kasvisruokaa.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";28226686]Hei haloo taas tää mesoominen! Ei mulla ja ei mun kaverilla ja ei mun kumminkaimalla... kyllä faktaa on se, että ylipaino lisää raskausdiabeteksen riskiä. Okei, ap veti ehkä vähän överiksi, mutta silti.[/QUOTE]

Toki sen kaikki tietää (tai ainakin oletan näin). Kun vetää överiksi aloituksessa niin todennäköisesti saa just tällaisia vastauksia. Itsekkin ylipainoinen ja raskaudet mennyt hyvin. Painokaan ei noussut raskauden aikana kun sovittiin näin neuvolatädin kanssa :D
 
50%:lla suomalaisista raskaana olevista on riskitekijöitä jotka altistavat rd:lle, se voi olla sukurasite tai vaikka sitten äidin oma ylipaino (mutta se on vain yksi tekijä monen muun rasitteen listassa).

Sen sijaan ratkaisevaa on se, että ne joilla on ollut rd ja myös ylipainoa, on entistäkin kohonneempi riski sairastua 2.tyypin diabetekseen. Mikä nyt ei varmaan ollut yllätys.

Kaiken kaikkiaan meidän kaikkien pitäisi huolehtia omasta hyvinvoinnistamme, sillä siinä ap kuitenkin oli oikeassa että aineenvaihduntasairaudet ja -häiriöt ovat räjähtämässä käsiin.
 
miie
KETJUN ALOITTAJALLE !!!

Kylläpä kiehahti perkele soikoon kun tuon luin !! Ja pahoittelen, en todellakaan ehtinyt lukemaan muita ketjun viestejä, sapettaa suuresti !!!

MITEN voi sanoa "Haloo, olis pitänyt itsensä kunnossa eikä hankkiutunut ylipainoisena raskaaksi" ??? EI OLE KIRJOIHIN KIRJOTETTU ETTÄ YLIPAINOINEN EI SAISI RASKAAKSI TULLA !!

Ja ihan on kokemuksen syvä rintaääni tässä joka raivoaa !! ylipainoa ENNEN raskautta 30 kiloa, raskauden aikana tuli 12 kiloa !! olisko pitänyt abortti sitten tehdä, kun olin ylipainoinen ???

Meidän neiti on erittäin terve 3 viikkoinen, eikä ole kyllä mitään ongelmaa mun ylipainosta!! Ei ole michelin vauva, normaalit sokerit ollu synnytyksestä asti ja KEHITTYNYT IHAN NORMAALISTI !!! Näissä (vissiinkin sitten sun kutsumana) "normaalien ihmisten" raskauksissa tulee kyllä yhtä paljon ongelmia!

PINNALLINEN IHMINEN!!

Terveisin LÄSKIMAMMA ja maailman ihanin pikkuinen.


Luulin et lihavat on lepposii.. No joo. Lihavuuteen liitty aina riski mut ihanaa et tuli terve lapsi:) et varmaa noin pahast ois hermostunu jos et tuntis syyllisyyttä
 
  • Tykkää
Reactions: erinys

Yhteistyössä