Bilirubiiniarvot koholla, vauva joutuu valohoitoon...mitäs nyt?

Random.
Meillä oli muistaakseni neljä hoitojaksoa valon alla. Vauva oli 9pv ikäinen kun päästiin kotiin. Ja melkeen alusta asti oli kolme valoa käytössä. Pitkittynyt keltaisuus lukee papereissa. Vauva ei edes ollut ennenaikainen, syntyi rv 39+1.

Kyllähän sitä jokaisen verikokeen tuloksen kohdalla toivoi, että joko nyt..

Siitä en tiedä kuinka usein käy niin, ettei kerta riitä.
 
kantojäärä harmaana
Riippuu ihan arvoista. Meillä oli vauva vuorokauden sinivalohoidossa. Hän oli bilirubiinin noustessa kovin väsynyt ja nukkui aluksi ihan rauhassa lamppujen alla. Imetin aina vaan sitkeästi välissä, maidon saaminen auttaa myös siihen bilirubiinin hajoamiseen. (Tiedä sitten onko sille tieteellistä perustelua, mutta näin äitini ohjeisti ja ei siitä ainakaan haittaa ollut.)

Muistaakseni niin, että bilirubiini on korkeimmillaan 1+5 päivää. Eli syntymäpäivää ei lasketa ja sitten viidentenä päivänä arvo on korkeimmillaan. Näin kätilöt sairaalassa kertoivat.

Meillä oli myös pitkä ja rankka synnytys, joka päättyi imukupin käyttöön -> vauvalle mustelma -> bilirubiini
 
pikkukakkosen ongelma
Meidän pienempi syntyi, ja lähdettiin heti seuraavana päivänä kotiin.
Oltiin kotona ja kolmantena päivänä tultiin tarkistukseen sairaalaan,
ja siitä se rumba lähti.. Vielä seuraavanakin tultiin tarkastukseen,
ja sitten jäätiin osastolle.
Kaksi yötä oltiin. Muistan kuinka itkin, itkin ja itkin. VAikka ei se ole mikään maailmanloppu,
mutta jotenkin sitä oli niin herkillä.
Näin jälkeenpäin ajateltuna aivan turhaan.

Muista levätä itse. Ja antaa vauvan olla mahdollisimman paljon siellä "kopiokoneessa"
(musta se vekotin näytti kopiokoneelta).
Ja muista syöttää paljon, ja jos tarjoavat lisämaitoa, niin ota ja anna!!
Maito auttaa laskemaan arvoja ;)

Toivottavasti pääsette pian kotiin!!!
niin ja onnea!!!
 
"vieras"
Meillä jouduttiin ole 7 päivää päästiin kotiin ja rupesi kellastuu sitten takaisin kaappiin ja kaksi päivää kaapissa ja kotiutus .Onneksi ei tarvi enää kokea sitä .
 
Meidän vauva kellastui ihan loppuvaiheessa osastolla oloa ja päästivät kotiin. Bilirubiinia kuitenkin seurattiin eli käytiin antamassa labroja sairaalassa. Meillä ne arvot lähti laskemaan antamalla lisämaitoa, ei tarvittu valohoitoa lainkaan. Muista syöttää säännöllisesti ja usein, niin tiheästi kuin vain suinkin pystyt. Kuulemma se jotenkin huuhtelee lapsen elimistöä. Jos imetät niin toivottavasti antavat imettää valohoidonkin aikana ettei tule turhaan mitään taukoja siihen. Jos eivät anna imettää ja haluat imettää niin muistahan käydä pumpulla riittävän tiuhaan ettei maidonnousu tee stoppia. Onneks on olemassa toi valohoitovaihtoehto. Aika helppo juttu varmasti verrattuna mahdollisiin bilirubiinin aiheuttamiin vaurioihin. Ota se sairaalassa olo ihan vaan levon kannalta. Harvoin on äidillä se tilanne, että joku kantaa 3-4x vrk valmiin ruuan syötäväksi, pyykit pestään puolesta jne. Ellei sitten asu normaalisti 5 tähden hotellissa :D
 
Meillä oli valohoitopatja missä vauva makasi ns.pussin sisällä. Ja tosiaan maito nopeuttaa keltasuudrn häviämistä että paljon maitoa vaan vauvalle. Ja meillä yksi kontrolli arvo ilman valohoitoa olisi ollut riittävä kotiuttamiseen.
Toivottavasti pääsette pian kotiin!
t: eilen samaisesta kotiutunut
 
  • Tykkää
Reactions: chef
"Vieras"
Voi apua!

Eli siihen saa varautua, ettei huominenkaan välttämättä vielä ole kotiutumispäivä.

Hyvä tietää.
Mun huonekaverin lapsi oli reilun viikon, nainen itki joka päivä vuolaasti pettymystään kun eivät päässeet kotiin, meni heillä eka päivät vauvan kanssa ihan hukkaan kun ei päässyt yli pettymyksestä. Nauti sinä, kyllä sinne kotiin ehtiikun sinne on turvallista mennä :)
 
Meidän pienempi syntyi, ja lähdettiin heti seuraavana päivänä kotiin.
Oltiin kotona ja kolmantena päivänä tultiin tarkistukseen sairaalaan,
ja siitä se rumba lähti.. Vielä seuraavanakin tultiin tarkastukseen,
ja sitten jäätiin osastolle.
Kaksi yötä oltiin. Muistan kuinka itkin, itkin ja itkin. VAikka ei se ole mikään maailmanloppu,
mutta jotenkin sitä oli niin herkillä.
Näin jälkeenpäin ajateltuna aivan turhaan.
Meillä kävi muista syistä niin, että kuopuksen kanssa ennätimme kotiutua, olla pari yötä ja sitten sairaalaan lastenosastolle. Siellä vierähti toista viikkoa, joka meni pääasiassa itkiessä. Ja muistan ajatelleeni silloin, että olisin osannut itkeä kotonakin... Eli ei maailmanloppu, eikä "turhaa"; se ikäänkuin kuuluu siihen synnyttäneen äidin tilanteeseen.

chef:lle onnea vauvasta ja jaksamista!
 
  • Tykkää
Reactions: chef
Meillä kävi muista syistä niin, että kuopuksen kanssa ennätimme kotiutua, olla pari yötä ja sitten sairaalaan lastenosastolle. Siellä vierähti toista viikkoa, joka meni pääasiassa itkiessä. Ja muistan ajatelleeni silloin, että olisin osannut itkeä kotonakin... Eli ei maailmanloppu, eikä "turhaa"; se ikäänkuin kuuluu siihen synnyttäneen äidin tilanteeseen.

chef:lle onnea vauvasta ja jaksamista!
Kyllä tässä pari kyyneltä on tullut tirautettua. En kyllä oikein osaa sanoa, että miksi. On vaan sellainen vähän haikea olo...koti-ikävä on kova, koska muut lapset ja koirat ovat siellä. Meillä on täällä vauva kanssa kaikki hyvin, mies tuo illemmalla vielä lisää leffoja, joten mikäs tässä ollessa, yksityishuoneessa loikoillessa. Safka tuodaan valmiina pairn metrin päähän, eikä tarvitse edes siivota.

Mutta kyllä mä ennemmin olisin vauvan kanssa kotona. Tietenkin. Ja ennemmin ottaisin vauvan kainaloon ja suukottelisin, kuin katselisin makaavan yksinään tuossa kopassa. Onneksi saa olla tässä mun vieressäni, eli ei joutunut sinne "valohoitohuoneeseen", vaan saa olla äidin kanssa samassa huoneessa, vaikkei ihan iholle pääsekään.
 
"vieras"
Esikoiselle riitti yks yö, keskimmäinen , kolmesti oltiin jo melkeen kengät jalassa lähdössä ja aina vaan napsahti pari vrk lisää kakkua. Mä niin tiedän tunteesi ja sen miten paljon sitä voikaan itkeä pelkää koti-ikävää, aikuinen ihminen. MÄ olin niin surkeena että mulle tumpattiin unilääke että saivat mut rauhoittumaan :(

kolmas, mä tuijotin sitä yöt ja olin näkevinäni keltaista, mutta sitä ei "sädetetty" yhtään sit kuitenkaan..
 
  • Tykkää
Reactions: chef
[QUOTE="tiia";28986839]Miksi sulla on yksityishuone?[/QUOTE]

Terveydellisistä syistä. Olen ollut kakkosenkin kanssa yksityishuoneessa, kun olin niin kipeä. Tai siis, ei siihen paljon muuta vaadita, kuin kuume ja kohonneet tulehdusarvot, jotta katsovat parhaaksi pitää erillään muista, jos vaan yksityishuoneita on vapaana.

Ja tällä osastolla näyttää olevan tilaa hyvin. Näyttääpä useammassakin 2-3 hengen huoneessa olevan vain yksi äiti.
 

Yhteistyössä