Diandra ei osaa espanjan kieltä ja nähnyt isovanhempansa viimeksi vauvana

Status
Viestiketju on suljettu.
Minä tunnen monia kahden kulttuurin lapsia, jotka ei osaa toisen vanhemman äidinkieltä, ja syitä siihen on monia.

Espanjan kieli on tosin sen verran yleinen, että sitä olisi ollut helppo opettaa, uskoisin.

Ja ehkä Chilessä ei tule käytyä kovinkaan usein lomalla Suomesta käsin? Aika, raha, yms ratkaisee.
 
Minä tunnen monia kahden kulttuurin lapsia, jotka ei osaa toisen vanhemman äidinkieltä, ja syitä siihen on monia.

Espanjan kieli on tosin sen verran yleinen, että sitä olisi ollut helppo opettaa, uskoisin.

Ja ehkä Chilessä ei tule käytyä kovinkaan usein lomalla Suomesta käsin? Aika, raha, yms ratkaisee.
Kyllä sinne varmasti 17 vuoden aikana olisi useamman kerran ehtinyt. =)
 
Ehkä. Tai ehkä ei. Se ei ihan oikeasti ole aina niin yksinkertaista.

Sinkulle kyllä, perheelliselle ei. Joko rahan takia tai muista syistä.
Käsittääkseni tuo Diandran perhe on ihan tavallinen perhe, ei mitenkään köyhiä. Kyllä heillä halutessaan olisi ollut lukemattomia mahdollisuuksia käydä Chilessä. Lapsia on kolme eli ei edes mitenkään kovin monta lasta.
 
Ehkä. Tai ehkä ei. Se ei ihan oikeasti ole aina niin yksinkertaista.

Sinkulle kyllä, perheelliselle ei. Joko rahan takia tai muista syistä.
Niin. Yhdellä kaverillani on chileläinen (tosin Ruotsissa syntynyt) mies ja he käyvät lapsinensa siellä joka talvi. Toinen kaveri on taas itse aikuisena Ruotsiin muuttanut nainen joka ei vielä ole kertaakaan päässyt käymään kotimaassaan sen jälkeen kun alkoi odottamaan nyt jo 7v ikäistä lastaan eikä tiedä koska hänellä on yh-äitinä mahdollisuus käydä näyttämässä lastaan isovanhemmille.
 
Käsittääkseni tuo Diandran perhe on ihan tavallinen perhe, ei mitenkään köyhiä. Kyllä heillä halutessaan olisi ollut lukemattomia mahdollisuuksia käydä Chilessä. Lapsia on kolme eli ei edes mitenkään kovin monta lasta.
No tuota...sä olet sinkku, etkä tapaa omaa miestäsi (tai sitä, jota mieheksesi kutsut) kovinkaan usein, vaikka etäisyyskin on paljon lyhyempi kuin Suomen ja Chilen välillä.

Ja ihmettelet, miten kolmelapsinen perhe ei ole käynyt tarpeeksi usein Chilessä, vaikka heillä "halutessaan olisi ollut lukemattomia mahdollisuuksia" siellä käydä (tunnetko perheen vai mistä tiedät)?

Jotenkin todella epäloogista.

Mutta on näihin sun hullunhauskoihin ja omituisiin pohdinnan aiheisiin kyllä jo totuttu :)

P.S. Mun chileläissyntyinen kaverini ei ole koskaan käynyt Chilessä, siis sen jälkeen kuin pikkulapsena Suomeen tuli. Sukua siellä on kyllä. Mä en yhtään ihmettele, miksi eivät käy, kun tiedän Suomeen tulon taustoja.
 
Niin monta tekijaa vaikuttaa tuommoisiin pitkiin matkoihin - 1. lentoliput maksaa maltaita kun lahdet loma-ajaksi ostamaan lippuja; 2. isovanhempien asumistilanne voi olla se, ettei heilla ole tilaa majoittaa vieraita eli lisaat siihen hotellikulut; 3. liikkuminen - auton vuokra / taksi / etc ; 4. noin pitkaa matkaa ei ihan viitsi viikossa heittaa eli pari viikkoa tartittais aikaa joka sopii niin matkustajille kuin vastaanottajillekin; 5.isovanhempien ika vaikuttaa heidan kykyyn matkustaa Suomeen pain; ja 6. ehkapa isa ei tule toimeen vanhempiensa kanssa ja lopputulos on tama....

(omat lapsenikaan eivat puhu suomea)
 
"vieras"
Suomessa on myös suomalaisia lapsia, jotka eivät ole koskaan nähneet suomalaisia Suomessa asuvia isovanhempiaan. Mun mielestä ei ole mitään ihmettelemistä, jos joku ei ole nähnyt toisella puolella maailmaa olevia isovanhempiaan, koska lähempänäkin olevat saattavat jäädä tapaamatta.
 
jojohanna
Mulle tuli ainakin yksi syy mieleen tossa kieliasiassa: vanhemmat puhuvat ehkä parisuhteen alussa englantia keskenään ja Suomessa asuvan puolison on tärkeää oppia suomenkieltä. Siksi kotonakin puhutaan suomea. Ehkäpä tässä on syy, että isän äidinkieli jää kokonaan oppimatta?
 
Mulle tuli ainakin yksi syy mieleen tossa kieliasiassa: vanhemmat puhuvat ehkä parisuhteen alussa englantia keskenään ja Suomessa asuvan puolison on tärkeää oppia suomenkieltä. Siksi kotonakin puhutaan suomea. Ehkäpä tässä on syy, että isän äidinkieli jää kokonaan oppimatta?
Tuo on yksi todella yleinen syy. Ja toinen on se, että kun lapsi tottakai oppii suomen kielen ekana ja vahvemmin (kun täällä asuu), ja alkaa käyttämään sitä myös vieraskielisen vanhempansa kanssa, niin ikävän helposti se oman kielen puhuminen vaan jää.
 
No tuota...sä olet sinkku, etkä tapaa omaa miestäsi (tai sitä, jota mieheksesi kutsut) kovinkaan usein, vaikka etäisyyskin on paljon lyhyempi kuin Suomen ja Chilen välillä.

Ja ihmettelet, miten kolmelapsinen perhe ei ole käynyt tarpeeksi usein Chilessä, vaikka heillä "halutessaan olisi ollut lukemattomia mahdollisuuksia" siellä käydä (tunnetko perheen vai mistä tiedät)?

Jotenkin todella epäloogista.

Mutta on näihin sun hullunhauskoihin ja omituisiin pohdinnan aiheisiin kyllä jo totuttu :)

P.S. Mun chileläissyntyinen kaverini ei ole koskaan käynyt Chilessä, siis sen jälkeen kuin pikkulapsena Suomeen tuli. Sukua siellä on kyllä. Mä en yhtään ihmettele, miksi eivät käy, kun tiedän Suomeen tulon taustoja.
Minulla ei olekaan lapsia eikä sukulaisia ulkomailla. Jos minulla olisi lapsia, niin kävisin useammin. Mielestäni tuo lapsi tekee tuosta asiasta ihan eri jutun. Itse ainakin maailman ääristä asti toisin lapsia sukulaisten luo JOS kerran suku olisi tärkeä, niin kuin tuossa Diandrankin jutussa paljastuu olevan.

Ei tuo Diandran perhe miltään köyhäläisperheeltä vaikuta. Ihan varmasti olisi halutessaan ollut mahdollisuuksia käydä Chilessä. Siis vanhempien halutessa, lapsethan eivät useinkaan voi näihin asioihin vaikuttaa, eikä se ole lasten velvollisuus tai tehtäväkään.
 
[QUOTE="vieras";26232680]Suomessa on myös suomalaisia lapsia, jotka eivät ole koskaan nähneet suomalaisia Suomessa asuvia isovanhempiaan. Mun mielestä ei ole mitään ihmettelemistä, jos joku ei ole nähnyt toisella puolella maailmaa olevia isovanhempiaan, koska lähempänäkin olevat saattavat jäädä tapaamatta.[/QUOTE]

Minä en ole tavannut toisia isovanhempiani kuni joskus pari kertaa nuorempana, vauvana ja noin 3-vuotiaana, siis ihan suomalaisia ovat ja Suomessa asuvat. Mutta en olekaan missään tekemisissä isäni kanssa, joten ei ole myöskään luontevaa tavata. Mutta olisi todella outoa jos olisin isäni kanssa tekemisissä ja hän olisi vanhempiensa kanssa tekemisissä, ja silti ei tavattaisi.
 
Minulla ei olekaan lapsia eikä sukulaisia ulkomailla. Jos minulla olisi lapsia, niin kävisin useammin. Mielestäni tuo lapsi tekee tuosta asiasta ihan eri jutun. Itse ainakin maailman ääristä asti toisin lapsia sukulaisten luo JOS kerran suku olisi tärkeä, niin kuin tuossa Diandrankin jutussa paljastuu olevan.
"Jos jos olis jos, niin setä olis täti ja lehmät lentäis", kuten eräällä tutulla vanhalla naisella oli tapana sanoa.

Ts. on helppo jossitella - mutta etukäteissuunnitelmat ja käytännön toteutus ei aina mene ollenkaan yksiin :)
 
  • Tykkää
Reactions: Micosa
Mulle tuli ainakin yksi syy mieleen tossa kieliasiassa: vanhemmat puhuvat ehkä parisuhteen alussa englantia keskenään ja Suomessa asuvan puolison on tärkeää oppia suomenkieltä. Siksi kotonakin puhutaan suomea. Ehkäpä tässä on syy, että isän äidinkieli jää kokonaan oppimatta?

Niinpä. Sisko asuu Tanskassa ja miehensä on tanskalainen. Sisko ja mies puhuvat tanskaa keskenään ja kun koko ympäristö on tanskankielinen niin luonnollisesti lapsetkin puhuvat tanskaa keskenään. Äiti on ainoa joka puhuu heille suomea joten luonnollisesti se suomen kieli jää huomattavasti heikommaksi vaikka äiti siihen yrittääkin panostaa. Kun lapset vastaavat äidille pääasiassa tanskaksi niin ymmärrän että moni kokee siinä raskaaksi väkisin yrittää puhua lapsille omaa äidinkieltään.

Hyvä tietty että sisko kuitenkin puhuu lapsille suomea sillä muuten sukulaisten kanssa kommunikointi olisi vaikeaa. He käyvät onneksi Suomessa sen 1-2 kertaa vuodessa ja pakko sanoa että ero lasten suomen kielessä on huomattava meno- ja paluumatkalla kun pysähtyvät meillä, viikko-kaksikin tekee jo ihmeitä.
 
Niin monta tekijaa vaikuttaa tuommoisiin pitkiin matkoihin - 1. lentoliput maksaa maltaita kun lahdet loma-ajaksi ostamaan lippuja; 2. isovanhempien asumistilanne voi olla se, ettei heilla ole tilaa majoittaa vieraita eli lisaat siihen hotellikulut; 3. liikkuminen - auton vuokra / taksi / etc ; 4. noin pitkaa matkaa ei ihan viitsi viikossa heittaa eli pari viikkoa tartittais aikaa joka sopii niin matkustajille kuin vastaanottajillekin; 5.isovanhempien ika vaikuttaa heidan kykyyn matkustaa Suomeen pain; ja 6. ehkapa isa ei tule toimeen vanhempiensa kanssa ja lopputulos on tama....

(omat lapsenikaan eivat puhu suomea)
Ja sinä väität, ettei tavallisella perheellä ole varaa tuohon matkaan? Ei se matka todellakaan nyt niin kovin kallis ole. Ja lomaa on useimmilla vähintään 5 viikkoa vuodessa. Itse kuulun PIENIPALKKAISIIN, maksan isoa vuokraa, monella perheellisellä pienempi vuokra, en saa mitään tukia, ja olen lähdössä nyt useamman viikon matkalle, josta maksan myös muiden matkojen hinnat. Ihan naurettavaa väittää, että raha olisi syy, ettei olisi varaa matkustaa. Kyllä varmasti olisi JOS on halua.
 
[QUOTE="Minna";26232731]Puhuuko muuten teidän lapset isänsä kieltä?[/QUOTE]
Eivät täydellisesti, mutta kuuntelevat sujuvasti (isompi sujuvammin kuin pienempi) ja puhuvat jonkin verran. Ymmärtävät enemmän kuin puhuvat. Ja lomamatkalla elokuussa myös puhuivat yllättävän paljon (enemmän kuin kuvittelin) kun oli ns. pakko: kotona ei ole pakko, kun isä ja tämän kaikki ystävät puhuvat suomea kuitenkin.
Kiinnostus kieleen on kova molemmilla. Ja vauvalle mies aikoo kuulemma puhua vain omaa kieltään, eikä enää anna periksi vaikka napero sitkeästi vastaisi suomeksi :D
 
"vieras"
Minulla ei olekaan lapsia eikä sukulaisia ulkomailla. Jos minulla olisi lapsia, niin kävisin useammin. Mielestäni tuo lapsi tekee tuosta asiasta ihan eri jutun. Itse ainakin maailman ääristä asti toisin lapsia sukulaisten luo JOS kerran suku olisi tärkeä, niin kuin tuossa Diandrankin jutussa paljastuu olevan.

Ei tuo Diandran perhe miltään köyhäläisperheeltä vaikuta. Ihan varmasti olisi halutessaan ollut mahdollisuuksia käydä Chilessä. Siis vanhempien halutessa, lapsethan eivät useinkaan voi näihin asioihin vaikuttaa, eikä se ole lasten velvollisuus tai tehtäväkään.
No me ollaan ihan tavallinen perhe jossa molemmat vanhemmat käy töissä mutta ei todellakaan ole varaa matkustella "vaikka maailman ääriin lukemattomia kertoja". Tiputtaudu nyt sieltä todellisuuteen ja selaa eka vaikka paljon maksaa viishenkisen perheen lennot Etelä-Amerikkaan. Mä todellakin haluaisin nähdä miten joku perhe matkustaa lomillaan toiselle puolelle maapalloa useamman kerran vuodessa joutumatta todellakin luopumaan jostakin.
 
  • Tykkää
Reactions: Micosa
Ja sinä väität, ettei tavallisella perheellä ole varaa tuohon matkaan? Ei se matka todellakaan nyt niin kovin kallis ole. Ja lomaa on useimmilla vähintään 5 viikkoa vuodessa. Itse kuulun PIENIPALKKAISIIN, maksan isoa vuokraa, monella perheellisellä pienempi vuokra, en saa mitään tukia, ja olen lähdössä nyt useamman viikon matkalle, josta maksan myös muiden matkojen hinnat. Ihan naurettavaa väittää, että raha olisi syy, ettei olisi varaa matkustaa. Kyllä varmasti olisi JOS on halua.
Katsotaan asiaa uudelleen sitten, kun sulla on lapsia ja perhe.

Sinkkuna on helppo reissata. Pienipalkkaisenakin sinkkuna.
 
[QUOTE="vieras";26232754]No me ollaan ihan tavallinen perhe jossa molemmat vanhemmat käy töissä mutta ei todellakaan ole varaa matkustella "vaikka maailman ääriin lukemattomia kertoja". Tiputtaudu nyt sieltä todellisuuteen ja selaa eka vaikka paljon maksaa viishenkisen perheen lennot Etelä-Amerikkaan. Mä todellakin haluaisin nähdä miten joku perhe matkustaa lomillaan toiselle puolelle maapalloa useamman kerran vuodessa joutumatta todellakin luopumaan jostakin.[/QUOTE]

Minä olen pienipalkkainen ja minulla jää silti joka kuukausi säästöön noin tuhat euroa. Jos minulla olisi lapsia, niin jäisi varmasti yhtä paljon, koska olisi lapsilisät, saisin varmasti asumistuen, paremman asunnon, elatustuen jos olisi yksinhuoltaja. Ja jos olisi minä, mies ja lapset, niin varmasti uitaisiin rahassa. Kyllä saisi helposti säästöön. Ja lentolippujakin saa halvalla, ei aina tarvitse ostaa niitä 1000 euron lentolippuja Etelä-Amerikkaan, saa halvemmalla, kun näkee hieman vaivaa.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä