Ehkäisykapseli?

Onko käyttäjäkokemuksia ehkäisykapselista?

Ajattelin vaihtaa pillerit toiseen ehkäisymuotoon, kun ei näitä pirukaan muista ottaa. Ehkäisykapseli kiinnostaisi helppouden takia.

Miten kapseli on sinulla toiminut? Kauanko olet käyttänyt? Söitkö ensin minipillereitä vai otitko suoraan kapselin? Tyrkytettiinkö lääkärissä kierukkaa?

Jos nyt voisit (ihan näin sormia näpsäyttämällä ) vaihtaa toiseen ehkäisymuotoon, vaihtaisitko?

Kaikkea tietoa otetaan vastaan :)
 
Zoe-F
Kapseli toimi hyvin. Kuusi vuotta oli. Otin suoraan.
Lääkärissä tyrkytti viimeksi vain pillereitä kun kapseli poistettiin (saakohan ne niistä jotain provikoita?)

Ja aivan sata varmasti ja takuulla kun tän muksun oon maailmaan pusannu, niin otan taas kapselin.
Elo oli ihanan seesteistä (toisin kuin pillereiden kanssa) menkat taisi olla erittäin niukkoina kerran vuodessa (pillereilläkin tolkuton yli viikon niegara)
 
minä
Aikoinaan olisi halunnut kapselin. Kokeilin minipillereitä ensin 6kk ja siihen jäi se haave! Kierto lyheni 15-18 päivään ja kehittyi mellevä akne. Suosittelen ehdottomasti, että kokeilet ensin minipillereitä.
 
Mä kyselin kanssa aikoinaan tuota, mutta lääkäri ei suositellut, koska poisto saattaa olla todella suuri operaatio. Helppo laittaa kuulemma, mutta siitä ei tiedä minne liikkuu ja koteloituu. Voi olla iso leikkaus edessä, kun se poistetaan käsivarresta.
 
mulla myös kapseli toimii hyvin. Lääkäri yritti puoli väkisin tyrkyttää kierukkaa mutta en sitä halunnut.
Tällähetkellä vaihtaisin toiseen ehkäisyyn koska aiotaan alkaa yrittämään vauvaa tässä joskus niin pillerit olisi helpompi jättää pois, kun siltä tuntuu... 3,5 vuotta on mulla ollut kapseli.
 
Minipillereitä söin synnytyksen jälkeen 3kk, joten jonkinlainen käsitys niistä on. Tosin se ei ole kovin luotettava käsitys, kun ne vuodot ja muut saatto johtua ihan synnytyksestä.

Muttakun pillereitä en enää tahtos ollenkaan, niin en kyllä mitään 6 kuukauden koeaikaakaan niillä haluaisi.

Ja joltain kuulin, että ei se minipillerien sopiminen tai sopimattomuus edes mene käsi kädessä kapselin sopivuuden kanssa.. Lääkäri oli näin todennut. Että en tiedä olisko siitä kokeilusta lopulta mitään hyötyäkään.
 
Joo-o.. Mun kokemus kapselista nukkuu tuolla sängyssä :D . Mä kans pillereiden unohtaja, nyt käytössä piikki. helppo on, ja halpa enkä pois vaihda. ei ole menkkoja näkyny piikin alun jälkeen ja menkkakivut jäi pois.
 
Zoe-F
Alkuperäinen kirjoittaja ananaskirsikka:
Mä kyselin kanssa aikoinaan tuota, mutta lääkäri ei suositellut, koska poisto saattaa olla todella suuri operaatio. Helppo laittaa kuulemma, mutta siitä ei tiedä minne liikkuu ja koteloituu. Voi olla iso leikkaus edessä, kun se poistetaan käsivarresta.
Kun se laitetaan ammattitaitoisesti käsivarteen, ja annetaan käden olla rauhassa päivän pari, niin se asettuu siihen ja kapseloituu paikoilleen.
 
minä
Minulle taas lääkäri sanoi, että on ehdoton edellytys, että syön vähintään tuon 6kk ennen kuin edes harkitaan laittamista. Oli kyllä sinänsä sen arvoinen 6kk. Ennemmin näin kuin se, että sitten kapselin kanssa olisin odottanut, että meneekö sivuvaikutukset ohi vai ei.
 
Zoe-F
Alkuperäinen kirjoittaja Kapula:
Joo-o.. Mun kokemus kapselista nukkuu tuolla sängyssä :D . Mä kans pillereiden unohtaja, nyt käytössä piikki. helppo on, ja halpa enkä pois vaihda. ei ole menkkoja näkyny piikin alun jälkeen ja menkkakivut jäi pois.
Mä en halunnu piikkiä kun siinä kuulemma menee ainakin 9kk ennen kuin voi raskautua kun on "lopettanut" sen käytön.
Muistaakseni kapseli on varmempi kuin pillerit, en muista tarkkaan.

*muistin väärin, hyvin lähellä toisiaan kuitenkin*
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja Kapula:
Joo-o.. Mun kokemus kapselista nukkuu tuolla sängyssä :D . Mä kans pillereiden unohtaja, nyt käytössä piikki. helppo on, ja halpa enkä pois vaihda. ei ole menkkoja näkyny piikin alun jälkeen ja menkkakivut jäi pois.
Onko tuo piikki kans samaa hormoonia kuin minipillereissä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Alkuperäinen kirjoittaja Kapula:
Joo-o.. Mun kokemus kapselista nukkuu tuolla sängyssä :D . Mä kans pillereiden unohtaja, nyt käytössä piikki. helppo on, ja halpa enkä pois vaihda. ei ole menkkoja näkyny piikin alun jälkeen ja menkkakivut jäi pois.
Mä en halunnu piikkiä kun siinä kuulemma menee ainakin 9kk ennen kuin voi raskautua kun on "lopettanut" sen käytön.
Muistaakseni kapseli on varmempi kuin pillerit, en muista tarkkaan.
Joo, tuo totta, meillä kun ei ole enään tarkoitus lisääntyä niin sopi mulle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kapula:
Joo-o.. Mun kokemus kapselista nukkuu tuolla sängyssä :D . Mä kans pillereiden unohtaja, nyt käytössä piikki. helppo on, ja halpa enkä pois vaihda. ei ole menkkoja näkyny piikin alun jälkeen ja menkkakivut jäi pois.
Onko tuo piikki kans samaa hormoonia kuin minipillereissä?
on. Minipillereitä söin sopivuuden testaukseksi 3 kk.
 
S
Olin käyttänyt e-pillereitä vuosikaudet kun päätin kokeilla kapselia. Pari kuukautta meni ok, sitten alkoi jatkuva tiputteluvuoto joka jatkui lähes vuoden, kunnes luovutin ja poistatin kapselin. Todella kätevä olisi ollut ilman vuotoa. Lääkäri ei edes ehdottanut minipillereitä kokeiltavaksi.
 
T
Maanantaina kävin kapselin laittamassa, ja oon kuullu paljon positiivista palautetta. Nyt vaan itellä ollut siitä maanantaista asti toi käsi niiiiin kipee, ei pysty liikutteleen koukkuun tai muuta, kun jo sattuu, mutta lääkäri sitä tänään vilkas, ja sanoi ettei se tulehtunut ole. Tiedä sitten mistä kipu johtuu. Järkyttävän kokosia mustelmia siinä on ympärillä. Positiivisella mielellä pitäs nyt kattoo vaan eteenpäin. Suosittelen kyllä.
 
Mites tuo kapseli, onko siinä sama hormooni kuin kierukassa? Mulle ei sopinu kierukka (ärsytti kohdunkaulaa, niin että tulehtui ja tulehduslevisi kohdun limakalvolle), niin tuli mieleen sopisiko kapseli? kierukkaa ainakin väitettiin tehokkaammaksi kuin minipillereitä, joiden seuraus nukkuu tuolla sängyssä :heart: mikään estrogeeniä sisältävä ei käy :/
 
Greippi
Minulla on toinen kapseli jo käytössä, välillä sain lapsen. Eka oli käytössä noin kolme vuotta ja saman verran tämä on nyt ehtinyt olla. Ja pois en antaisi.
Ei mitään haittavaikutuksia, helppo ja luotettava. Pientä tiputteluvuotoa on pari kk, kun laitetaan, kunnes kierto tasaantuu.
Laitto on helppoa ja pois ottaminen ihan yhtä helppoa. Paikallispuudutuksessa tehdään.
 
vicy koulussa
Alkuperäinen kirjoittaja T:
Maanantaina kävin kapselin laittamassa, ja oon kuullu paljon positiivista palautetta. Nyt vaan itellä ollut siitä maanantaista asti toi käsi niiiiin kipee, ei pysty liikutteleen koukkuun tai muuta, kun jo sattuu, mutta lääkäri sitä tänään vilkas, ja sanoi ettei se tulehtunut ole. Tiedä sitten mistä kipu johtuu. Järkyttävän kokosia mustelmia siinä on ympärillä. Positiivisella mielellä pitäs nyt kattoo vaan eteenpäin. Suosittelen kyllä.
Toi on ihan normaalia... mulla oli viikon käsi kipeä ja sit pikkuhiljaa helpotti...
 
Herky
Mulla on ollut kapseli kohta viisi vuotta. Olen ollut siihen tosi tyytyväinen, lukuunottamatta jaksoa jolloin tiputtelin on/off vajaa vuoden ajan (noin 3. vuoden kieppeillä). En tiedä mistä johtui, mutta muun ajan menkat ovat tulleet säännöllisen harvoin, joten plussat suuremmat kuin miinukset. Onneksi sinnittelin sen ajan enkä käynyt otattamassa pois. Söin kanssa ensin minipillereitä 3 kk:n ajan.

Olen tässä alkanut 5 vuoden rajapyykin lähestyessä pohtimaan, että koska nämä kannattaisi otattaa pois/vaihtaa uudet tilalle. Toinen asia mikä mietityttää on se, että miksi niin moni lääkäri ei suosittele kapseleita. Useimmin kuultu vastaus on ympäripyöreät selitykset sen poistosta, mutta onko se tosiaan totta vai saako gynet tosiaan jotain provikoita e-pillereistä? Itse en voi niitä jokatapauksessa syödä, joten uusi kapseli on seuraavaksi tilauksessa lapsentekotauon jälkeen tai poiston yhteydessä (päätös vielä tekemättä;).
 
R
Alkuperäinen kirjoittaja T:
Maanantaina kävin kapselin laittamassa, ja oon kuullu paljon positiivista palautetta. Nyt vaan itellä ollut siitä maanantaista asti toi käsi niiiiin kipee, ei pysty liikutteleen koukkuun tai muuta, kun jo sattuu, mutta lääkäri sitä tänään vilkas, ja sanoi ettei se tulehtunut ole. Tiedä sitten mistä kipu johtuu. Järkyttävän kokosia mustelmia siinä on ympärillä. Positiivisella mielellä pitäs nyt kattoo vaan eteenpäin. Suosittelen kyllä.


Itselläni olis kanssa valtavia mustelmia, joku lääkäri siitä sanokin, että "eipä näytä kovin onnistuneesti ammattitaidolla laitetulta"..
Mulla ollu kans vuotoo pitkän aikaa n. viikon välein. Nyt oli 2kk taukoo, jonka jälkeen alko 2vko kestävä vuoto ja sen jälkeen viikko taukoo ja taas viikon kestävä vuoto. 7kk nyt ollu kapseli (laitatin heti synnytyksen jälkeen) ja lääkäri sano että kapselia ei pois oteta ennen kun on ollut puoli vuotta "koe ajalla".
Jotenkin silti tuntuu hyvältä ratkasulta, ei tarvi muistaa pillereitä. Jaksan ehkä vielä sinnitellä ja tarkkailla tilannetta, josko tasaantuis.
 
niuku
itse pidin kapselista todella paljon ehkäisymuotona. oli vajaat 3 vuotta. menkkoja ei ollut eikä myöskään tiputtelua. Ihanan rauhallista aikaa. Otatin pois kapselin sen vuoksi kun mieheni kanssa suunnittelemme lasta, nyt vain onkin sellainen ongelma/ihmetys tullut vastaan, ettei menkkoja vieläkään kuulu( kapseli otettiin pois 18.10.09), eikä myöskään testit positiivista näytä. miten teillä on raskautumiset sujuneet kapselin poiston jälkeen ja ne joilla menkat loppuneet niin menkkojen alku..? lääkäri puheli että voi mennä ½vuotta ennen kuin alkaa mitään tapahtua mutta tiedätte varmasti että odottavan aika on pitkä...
 

Yhteistyössä