Ehkäisykapseli?

öööh
[QUOTE="sanni";23652553]kapselissa on vain keltarauhashormonia ei mitään muuta ja pillereissä on muita aineita ,kapseli terveempi[/QUOTE]

minipillereissäkin on vain keltarauhashormonia.
 
"Tiinu"
Alkuperäinen kirjoittaja T
Maanantaina kävin kapselin laittamassa, ja oon kuullu paljon positiivista palautetta. Nyt vaan itellä ollut siitä maanantaista asti toi käsi niiiiin kipee, ei pysty liikutteleen koukkuun tai muuta, kun jo sattuu, mutta lääkäri sitä tänään vilkas, ja sanoi ettei se tulehtunut ole. Tiedä sitten mistä kipu johtuu. Järkyttävän kokosia mustelmia siinä on ympärillä. Positiivisella mielellä pitäs nyt kattoo vaan eteenpäin. Suosittelen kyllä.

Mä laitoin tiistaina sen uuden 4cm pitkän silikonisen kapselin (Nexplanon) ja tänään (torstai) menossa taas lääkäriin. Implanttikohdan iho on punanen, kuumottaa ja sattuu - kokoajan. Googlasin tietoa tulehtuneesta kapselista ja ne muutamat mainitut oireet viittais tulehdukseen. Luultavasti kapseli on liian syvälle laitettu. Onko kenelläkään muulla tulehtunut haava tai itse implantti ihon sisällä?? Kipu on sietämätöntä...
 
Ei hyvä
Minulle kävi niin kun otin ehkäsykapselin ettäolin aivan hermona koko ajan hormoonit jylläsi ja kaikki oli päin mäntyä .. eli suomeksi hyvin masentunut . Joillekkin sopii joillekkin ei . Ja minulla oli menkat sen koko ajan kun ehkäsykapseli oli minulla pieniä taukoja lukuun ottamatta jotka oli päivä-neljä päivää. Siksi otin tämän pois!
 
"vierailija"
Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen kirjoittaja T Maanantaina kävin kapselin laittamassa:
Noniin! Kapseli on poistettu. Koko kapselin ympärys ihon alla oli täynnä mätää. Kyllä, mätää!! sitä kertyi jatkuvasti eikä se poistunut mitään kautta. Tuotteesta nähtävästi saa hyvin henkilökohtaisia reaktioita, jonka vuoksi en voi Nexplanonia suositella muille. Se joka on valmis riskin ottamaan, saa sen toki ottaa. Hyvin "toimiva" kapseli toimiikin sitten kuin unelma. Huonosti toimiva on yhtä helvettiä. Ken riskin ottaa...
 
Lotta Moisio
Mulle asetettiin nexplanon ehkäsykapseli vasempaan käsivarteen (koska gyne suositteli sitä) mulla oli sitä ennen n. puoli vuotta yasmin e- pillerit. Laitto sujui hyvin käsi puudutettiin lääkäri teki viillon ja asetti implantaatin paikoilleen. Pidin teippejä ja suoja kelmua suihkun aikana sen 3 päivää sitten otin teipit pois. Pieni finnin näköinen "arpi" pallukka tuossa enää näkyy. Kapseli tuntuu kokonaisuudessaan ihon alla kun kohtaan koskee, eli pitäsi olla oikealla paikallaan. Kuukautiset on vähä lisääntyny ja mahakivut sen mukana muuta valitettavaa mulla ei oikestaan ole. Nyt vaan se huolettaa kun netistä oon selaillut että ihmiset on tullu nopeimmin raskaaksi nexplanonin käytön aikana. Mulle tehtiin kontrollissa raskaustesti, jonka mukaan en olisi raskaana. Mut gyne hössötti siinä jotain koko testin teon aikana ja piti ties miten päin sitä testi puikkoa, niin en tiedä antoiko se varmaa tulosta. nyt on ollut aika kovia ala selkä kipuja ala vatsakipuja ja joskus seksin aikana/tai sen jälkeen sattuu. en tiedä viittaavatko nämä raskauteen vai johtuvatko muuten vain ehkäsykapselista.
 
jeppisjee
Minulla itselläni on kapseli ja ei ole mkn paras vaihtoehto todellakaan. Otin sen keväällä ja kesä oli täyttä tuskaa ton kapselin kanssa. Maha ollu kipee ja tiputteluvuoto saattaa tulla ihan millon vaan ja saattaa kestää parhaimmillaan monta kuukautta silleen että pari viikkoo on tosi mitätöntä, sitten pari päivää taukoa ja eikun sama rumba jatkuu... mutta annan vielä pari kuukautta olla, jos ei rauhoitu niin otan pois..
 
minmin
Mulla on Jadelle, ollut puolitoista vuotta ja tyytyväinen olen. Sivuvaikutuksena kuukautiskivut hävisi lähes kokonaan, ja vuodan tosi vähän ja harvoin. Halut on ennallaan enkä ole mielialassa tai missään muussakaan huomannut mitään vaikutuksia. Yhdistelmäehkäisy on mun kohdalla poissuljettu, sain eri yhdistelmäpillereistä sivuvaikutuksia, ja nyt jo ikäkin estää niiden käytön.
 
"taru"
Minulla on ollut yhen tyypin kaa parisuhde ja sen aikana alussa noin 2 kuukautta käytimme kondoomia ja sit siirryttiin ilman kondoomia ja minä en oo silloinkaan tullut raskaaksi tai ei oo tullut sukupuolitauteja eikä todettu niin onko se paikkansa pitävä että seksii voi harrastaa ilman kondoomia jos mies ei laukee?
 
"Meea"
[QUOTE="taru";25860494]Minulla on ollut yhen tyypin kaa parisuhde ja sen aikana alussa noin 2 kuukautta käytimme kondoomia ja sit siirryttiin ilman kondoomia ja minä en oo silloinkaan tullut raskaaksi tai ei oo tullut sukupuolitauteja eikä todettu niin onko se paikkansa pitävä että seksii voi harrastaa ilman kondoomia jos mies ei laukee?[/QUOTE]

Jos teillä ei ole MITÄÄN ehkäisyä käytössä, pelkkä keskeytetty yhdyntä ei ole 100% konsti ehkäistä raskaaksi tuloa! Valitettava tosiasia, vaikka melko harvoin vahinkoja käy! Otsikkosi liittyi kuitenkin ehkäisykapseliin, eli jos sinulla on sellainen niin siinä tapauksessa melkoisen huoletta voi jättää kondominkin pois ja antaa mennä vaikka loppuun asti.
Raskaaksi tulo hyvin epätodennäköistä. :)

Mulla on Jadelle -kapselit ollu about 1,5 v, sitä ennen 3 kk minipillerit. vauvaa ei ole näkynyt joten siltä osin toimii.. alussa menkat oli normaalit, tai siis aina on ollut epäsäännölliset, sit muutaman kk ihana tauko kokonaan, mutta sen jälkeen keskimäärin 2 vkon välein, yleensä kipeet ja runsaat.. välillä vähän helpommat. ei kivaa! myös mielialavaihtelut hurjat ja yksi juttu mitä tässä ketjussa ei kukaan oo ottanu esiin, kaikki halut hävinny. seksi ei kiinnosta, ei sitten just yhtään. vähän kaihertaa avioliittoa kun miehelläni ei tod ole sellaisia ongelmia. yhdyntä myös sattuu mutten osaa kommentoida johtuuko se nimenomaan kapselista. joka tapauksessa aion otattaa pois heti kun voin. Pikkasen on vauvakuumekin alkanut vaivaan, ettei välitetä vaikka 'vahinko' tulisikin.. kumilla jatketaan, mulle kun ei muut hormonaaliset sovi. sääli tää juttu kun kapseli on muuten niin HELPPO! Suositella en halua suuntaan enkä toiseen kun se on kaikilla niin yksilöllistä.
 
nana1982
itselläni on tuo ollut kohta 5 vuotta ja odotankin jo että saa poistaa koska olen tuon kapselin aikana yrittänyt laihduttaa ja painoni ei vaan tipu kuin vain vaivaiset pari kiloo ja sitten se junnaa paikallaan ei kä tapahdu mitään olen lihonut tämän kohta 5 vuoden käytön aikana 20 kiloo jota sinnikäästi yrittäny saada pois liikunkin tosi paljon mutta mitään ei tapahdu tuntuu niin turhauttavalta ehkäpä pitää miettiä muuta ehkäisyä
 
Täytyy vain ihmetellä miksi porukka on ottanut kapselin, käyttämättä ensin minipillereitä vähintään 3kk? Minä en saanut edes kapselia ennenkun oli minipillereillä kokeiltu, että tuleeko tiputteluvuotoa, masennusta tms...
 
mulle ei mahda oikein käydä kuin minipillerit ja niitä söinkin about 16 vuotiaasta asti. Sitä ennen niitä "ensimmäisiä pillereitä" mersilon,melianet yms. kokeilin,mut ei käyneet.Hedaria ja mahavaivaa.Minipillerit jätin pois 6v syömisen jälkeen,kun lääkäri sanoi,että voi tulla ns.immuniteetti (woot?) että teho heikkenee. Sillon mietittiin injekstiosta kapseliin vaihtoehtoja. Lääkäri ei suositellut kumpaakaan,koska oon herkkis saamaan pillereistäkin oireita. Sit otin vastusteluista huolimatta laastarin ja on toiminut. Pari kk menkat sekoili sillon,mut sittemmin asettui ja hyvin on rullannut :)
 
"Anne"
Olen kuullut, että voi olla että kapseli toimii sitten samalla tavalla kuin minipillerit mutta voi olla täysin toisinkin, joten testaaminen ei ole varmaa. Toi ei siis ole faktaa mutta näin olen jostain kuullut.

Minulle ei edes tarjottu minipillereitä. Heti e-pillerien tauon aikana vaan kapseli käteen ja siinä se sitten oli.
Kaksi peräkkäin oli, sitten poistettiin ja tulin heti raskaaksi ja sitten lapsen jälkeen laitettiin taas kapseli.
Jännittää vain siirtyä Implanonista tuohon Explanoniin.
Painon kanssa on ollut niin, että nousee herkästi mutta toisaalta, kun syö kulutuksen mukaan, niin paino ei kerry.
Menkat oli alkuun mitä sattui ja tiputteli pitkään, teininä sen jaksoi kun luomuna oli vielä kamalampaa. Puolen vuoden päästä alkoi helpottaa ja sen jälkeen on ollut kapselin kanssa ihan mukavaa enkä ole raskaaksi tullut.
 
"Sannukka"
Mulla oli toi kapseli sen 3 vuotta. Olihan se helppo joo, kun mitään ei tarvinnu muistaa, eka 9kk neni ilman menkkoja, sitten alkokin kausi jolloin oli menkat melkeinpä yhtä rysyä 6kk (lukuunottamatta satunnaisia muutamaa päivää jolloin ei vuotoa ollut). Sitten kyllästyin menkkoihin, sain kuukautishäiriöön kuurin, menkat pysyi taas n. 7-8 kk pois, kunnes sama kuukautisrulianssi alkoi taas. Hermot meni ja poistatin koko retaleen, ja kohdallani kävi juuri tämä, että kapseli oli liukunut jonnekin ihon alla, ja niin paljon kuin sen poistattaminen sattui! Lääkäri repi ja väänsi ja survoi kättäni, lopulta, noin puolen tunnin ronklaamisen jälkeen saatiin sekin pois !

Muuten olin ihan tyytyväinen, lukuunottamatta kuukautisia.
 
"Sannukka"
[QUOTE="Sannukka";26056042]Mulla oli toi kapseli sen 3 vuotta. Olihan se helppo joo, kun mitään ei tarvinnu muistaa, eka 9kk neni ilman menkkoja, sitten alkokin kausi jolloin oli menkat melkeinpä yhtä rysyä 6kk (lukuunottamatta satunnaisia muutamaa päivää jolloin ei vuotoa ollut). Sitten kyllästyin menkkoihin, sain kuukautishäiriöön kuurin, menkat pysyi taas n. 7-8 kk pois, kunnes sama kuukautisrulianssi alkoi taas. Hermot meni ja poistatin koko retaleen, ja kohdallani kävi juuri tämä, että kapseli oli liukunut jonnekin ihon alla, ja niin paljon kuin sen poistattaminen sattui! Lääkäri repi ja väänsi ja survoi kättäni, lopulta, noin puolen tunnin ronklaamisen jälkeen saatiin sekin pois !

Muuten olin ihan tyytyväinen, lukuunottamatta kuukautisia.[/QUOTE]

Lisätäkseni vielä, että aiemmin olen käyttänyt yasminelle merkkisiä pillereitä sekä nuvaringiä.
 
Kaulin
Joo-o.. Mun kokemus kapselista nukkuu tuolla sängyssä :D . Mä kans pillereiden unohtaja, nyt käytössä piikki. helppo on, ja halpa enkä pois vaihda. ei ole menkkoja näkyny piikin alun jälkeen ja menkkakivut jäi pois.
Heeei paljonko piikki maksaa? Kävin just eilen tiedustelemassa vaihtoehtoja ehkäisyyn, ja ainakin uusia pillereitä oli tullut pariakin sorttia.
 
3 äitee
Minulla itselläni on kapseli ja ei ole mkn paras vaihtoehto todellakaan. Otin sen keväällä ja kesä oli täyttä tuskaa ton kapselin kanssa. Maha ollu kipee ja tiputteluvuoto saattaa tulla ihan millon vaan ja saattaa kestää parhaimmillaan monta kuukautta silleen että pari viikkoo on tosi mitätöntä, sitten pari päivää taukoa ja eikun sama rumba jatkuu... mutta annan vielä pari kuukautta olla, jos ei rauhoitu niin otan pois..
Asennuksen jälkeen käsi kipee jonkin aikaa ja tiputteluvuotoa pari kk. Vuoden oli seesteistä IHANAA aikaa, ei menkkoja ollenkaan. Sitten alkoi tuo lainatun mainitsema tiputteluvuoto / musta paakkuinen vuoto / tavallinen vuoto... joka ei sitten ole loppunutkaan. Joulukuusta 2011 asti ollut on/off vuotelua. N.viikko väliä ja taas vuotaa... ei kivaa. Muuten kyllä TODELLA helppo ehkäisymuoto, enkä tätä nyt ainakaan tällä hetkellä ole vaihtamassa, vaikka sisätautilääkäri kovasti ehdotteli kierukkaa, joka minulta ennen kapselia lähti itsestään liikkeelle... Sitä riskiä en halua ottaa että taasen lähtee seilaamaan -> tulen raskaaksi. Mitään halpoja kuin nämä pitkäaikaiset ehkäisymenetelmät ei kuitenkaan ole.
 
"jepsis"
2kk nyt ollut mulla kapseli ja menkat oli 10 päivää niin runsaat et hemoglobiini niin alhaalla se veren määrä oli järkyttävä, kiva olisi tietää mistä voi vuotaa niin paljon :O

Iho kutisee kapselin kohdalta kamalasti välillä. Olen hermoheikki, mutta kai kuuluu asiaan ennenkö tasaantuu hormoonit tjtn...

Kuullut olen myös että kapselin aikana on raskaaksi tullut, mitenköhän nopeasti sen raskauden huomaa jos sellainen alkaa? :p
 
"juulia"
itse söin niitä jotan mercilon epillereitä? monta monta vuotta, kunnes tajuttiin että mulla on aurallinen migreeni ja ettei epillerit oikein sovi, ehtisin kokeilemaan nuvaring rengasta mutta se ei vain pysynyt paikoillaan. nyt olen kokeillut erittäin vuotajat cerazettet ja minipill. nyt kuukausi ilman mitään ehkäisyä, ei menkkoja(!??!?!) ja aikomuksena kapseli. olen 20v, epillerit taisin aloittaa 14-15v. ei lapsia. kierrukkaa tuntuu liian hurjalta kun eilen lääkäri totesi "varaa aika, yritetään laittaa ilman menkkoja" nyt aion soittaa ja pyytää kapselia, tosin en uskalla luomiakaan poistattaa, että miten mahtaa mennä kapselin laitto... enkä todellakaan jaksaisi taas koko kesän vuotoja -.-''
 
"kea"
Laittamisen jälkeen en muista käden olleen erityisen kipeä, aluksi menkat jäi pois, sitten alkoi tulla 2 viikon välein. Noin puolen vuoden jälkeen kierrot tasaantuivat sen verran, että väli on 3-5 viikkoa. Pillereitä söin vuosia ennen kapselia, unohtelin niitä koko ajan, eli raskautta sai pelätä usein ja myös paino nousi kymmeniä kiloja. Laastareita kokeilin, ne ei pysyny kiinni ihossa ja tuntui aika epävarmalta. Seuraavaksi kokeilin rengasta, mutta rakenteeni on semmonen että tuntui epämukavalta eikä pysynyt paikoillaan. Kapselin kanssa paino on pudonnut ja ei ole tarvinnut muistaa mitään. Raskautta olen pelännyt kerran, sekin vasta muutama viikko sitten kun oli kiertoväli 8 viikkoa. Painoin kapselit laittaessa yli 90 kiloa, vaikka paino on siitä melkoisesti pudonnut niin teho alkaa hiipua ja implantaatit täytyy vaihtaa tänä keväänä, siksi kierto varmaan on alkanut taas epäsäännöllistyä. Alle 60 kilosillehan Jadellen vaihtoväli on 5 vuotta. Minulle implantaatit ovat paras vaihtoehto ja aion pysyä niissä kunnes miesten ehkäisypiikki tulee muutaman vuoden päästä Euroopan markkinoille ja ehkäisyvastuu siirtyy puolison harteille :)
 
"Tiina"
Mulla on ollu toi Nexplanon kapseli kädessä vähä reilu vuoden. Laittaminen ei sattunut ollenkaan kun oli toi uusi asetus menetelmä.. ei edes tehdä viiltoa käteen vaan semmosen pienen reijän kautta upotetaan ihon alle. Mulle ei ehdotettu ollenkaan minipillereitä, enkä olis varmaa suostunukkaa, kun en tavallisiakaa muistanu välillä ottaa. Hyvin on kapseli toiminut, en ole tullut raskaaksi :p Menkkoja ei ekaan vuoteen ollu ollenkaan ja sittenkin tuli vaan pientä tihuttelua n.5 päivää. Todella tyytyväinen olen ollut! Olen 19v. ja otin siis kapselin 18v. eikä tullut lääkäreiltä mitään vastalauseita. Vähän alussa huoletti että miksi ei menkkoja kuulu, mutta sitten kun ne tuli niin on ollut kaikki hyvin. Kropalla vissiin vaan kestää tottua siihen hormooniin.Mulle ainaki lääkäri sanoi silloin, että niin kauan kun voit itse nähdä ja tuntea sen kapselin kädessä, niin se on paikoillaan.

Ennen kapselia söin mercilon pillereitä muutaman vuoden, mutta menkat rupes tulemaan pillereitten läpi niin halusin vaihtaa johonkin muuhun.
 
nykki
Mulle on myös laitettu toi Nexplanonian kapseli uudella asettimella joka oli todella nopea. Puudutus sattui enemmän! Hyvin on toistaiseksi mennyt muutama kk siis asentamisesta. Mustelma oli hurja meni n.2vkoa kunnes kokonaan hävisi. Tätä ennen söin n.3kk minipillereitä kokeillakseni olisiko kapseli hyvä vaihtoehto. Auralliseen migreenin tätä ei kyllä suositella!

Pientä vuotoa on ollut mutta muuten hyvin tyytyväinen. Naamaan vaan kunnon putsausaineet nii ei sekään kuki! 2lasta saatu ja lisää ei kaivata. Toivottavasti kapseli toimii kuten lupaa! ikää 29v.
 
"mariia"
mulla ollu nexplanon implantaatti nyt 6kktta. ja perse vuotanu hela tiden. SIIS PUOLI VUOTTA! ei ei ei. nyt huame soitan perhesuunnitteluun et saan keltarauhashormonihoidon, pillereinä siis, tän implantaatin kaa. toivottavasti auttaa eikä vuoda enää, OON NIIIIN KYPSÄ! aloin syödä 12vuotiaana pillereitä (mercilon) paino nousi mut akne katos, kuitenki pahinta oli mielialahäiriöt, joten vaihdoin sen pois ja sit oli nuvaring, ei ollu mun juttu kulkee rengas toosassa, sit tuli laastarit ne lihotti, no sit laitettiin mirena hormoni kierukka, sattu aivan *****!! no sen asensi joku venäläis luuska ja ihan päin ******, kohtuahan se raapi sitten ja oli otettava pois ku sattu yötä päivää kaks viikkoa sinnittelin kuitenkin. no sit rupesin käyttää sitä ruisketta, ja se oli helppo halpa ja toimiva! <3 mutta mun neuvolatäti sano et siin on niin korkea osteoporoosiriski vaiks söinki kalkkii hela dagen ni se suositteli nexplanonii ja mä pässi sit vaihdoin siihen ja nyt on sit perse vuotanu puoli vuotta. JES! siinä kokemuksia kapselista, EN VOI SUOSITELLA. Mut en voi kyl suositella mitään muutakaan (paitsi ruisketta, ku en ehtiny kuolla osteoporoosiin :D), en tiiä, alkaa olla jo aika toivotonta, ehkä luoja sit loi mut lisääntymään, pitäs varmaa ruveta mukuloita tekemään ku ei muutakaa voi.
 
Lady18
mitä mä teen mulle on laitettu 2kk sitten nexplanonin kapseli ja se liikkuu tuolla mun kädessä ja vaihtelee paikkaa ja välillä jopa näkyy mun ihon läpi?? Eihän tää nyt oo normaalia, eikä mitään tälläsestä mainittu?
 

Yhteistyössä