Eikö kellään muulla nouse karvat pysyyn tuosta mammaksi kutsumisesta?

PahaSilmä
Onhan se vähän hölmöä, että kadulla ihmiset sanoo tyttö ja vieraat lapset sanoo tyttö, mutta täällä sivustolla pitäisi olla yhtäkkiä jokin "mamma". :eek: Sellainen pitkätisuinen röllykkävatsainen köpöttelevä olento.
 
online
Joo en mäkään muuten käytä kun lapsille puhuessa joskus. lapset sanoo mamma välillä.. Lähinnä silloin kun haluavat jotain ja silloin äänensävykin on erilainen.. Yrittää saada äidin heltymään ja antamaan periksi. Hassua että tuo 2veekin käyttää sanaa mamma juuri noin. Toisaalta mä oon ekan lapsen kanssa asunu siellä mistä äitini on kotoisin ja siellä suurin osa sanoo sattuneista syistä mamma eikä äiti, ja vaikka ite suomenkielinen niin aikanaan tuo tarttui puheeseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Onhan se vähän hölmöä, että kadulla ihmiset sanoo tyttö ja vieraat lapset sanoo tyttö, mutta täällä sivustolla pitäisi olla yhtäkkiä jokin "mamma". :eek: Sellainen pitkätisuinen röllykkävatsainen köpöttelevä olento.
meidän perheessä siis tarkoittaa äitiä, kielimuuri you know ;) vielä sen verran, että aika kaukana olen kuvailemastasi... :D
 
PahaSilmä
Alkuperäinen kirjoittaja Kotinatsi:
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Onhan se vähän hölmöä, että kadulla ihmiset sanoo tyttö ja vieraat lapset sanoo tyttö, mutta täällä sivustolla pitäisi olla yhtäkkiä jokin "mamma". :eek: Sellainen pitkätisuinen röllykkävatsainen köpöttelevä olento.
meidän perheessä siis tarkoittaa äitiä, kielimuuri you know ;) vielä sen verran, että aika kaukana olen kuvailemastasi... :D
Se onkin eri, jos kieli on eri, tai jos se on tapana. meillä ei käytetä sitä sanaa missään koskaan. Mun pappa sanoi mummoa mammaksi, ajattelen, että kiusallaan. Ja ainahan se oli vanhan näköinen. Pappa sanoi kaikkien kuullen, ettei mammaan saa koskea. mummo huusi papalle milloin mistäkin ja haukkui ihmisten edessä. koko ajan vänkäsivät jostain. :( Me ei sanottu mummua ikinä mammaksi, vaan sitä sanottiin pikkumummuksi, kun se oli lyhyt ja toinen mun mummoista oli hirveän kookas. Mielikuvat.
 
poikia3
Mamma sana on yksimaailman kaunein sana, yhtä kaunis kuin sana äiti, lapset usein kutsuvat minua mammaksi, ja niin minäkin puhun heille usein. Siis ruotsinkieliset käyttävät äidistä sanaa mamma.

Mutta voihan tuota sanaa käyttää merkityksessä, ja sen ymmärtää yhteydestä, jolloin se nyt ei mitenkään imarteleva sana ole.
 
vieras
Joo, mäkään en pidä ko. nimityksestä. Tulee mieleen jokin todella suuri nisäkäs (eiks mammals tarkoitakin nisäkkäitä?). Tietysti, ollaanhan mekin nisäkkäitä, mut tarvinneeko siitä muistuttaa tuolla mamma-sanalla... :D
 

Yhteistyössä