Eikö teidän sydäntä särje viedä pieni lapsi hoitoon?

  • Viestiketjun aloittaja mirkku
  • Ensimmäinen viesti
Miuku
Meillä poika oli 1v2kk kun aloitti hoidon. Käveli ja sanoja lataili tulemaan. Onneksi meillä on maailman ihanin pph, jolla samat arvot ja kasvatusperiaatteet kuin meillä! Hoidossa kolme muuta lasta, suunnilleen samanikäisiä kaikki. Poika jää iloisesti hymyilemään ja muiden lasten kanssa vilkuttamaan kun lähdetään töihin. Aina se raapaisee hiukan, mutta ajattele miten ihanaa on raskaan työpäivä jälkeen mennä hakemaan hänet hoidosta kun ovelta kuuluu "ÄITIIIII ja poika syöksyy pusuttelemaan. Illat sitten sylitellään ja pussaillaan.
 
Itse vein hyvillä mielin aikanaan 1v 5 kk pojan päiväkotiin ja itse palasin riemusta kiljuen töihin. Olin odottanut töihin paluuta jo useamman kuukauden ajan, vaikkakin muutaman kuukauden hoitovapaan äitiysloman jatkoksi pidinkin. Tämä oli ainoa oikea ratkaisu meillä. Olen koko perheen kannalta mukavampi ja ihanampi äiti, kun saan käydä töissä. Kysymys ei ole meidän kohdalla mistään maallisesta mammonasta. Ihan mukavasti oltaisiin tultu toimeen, vaikka olisin ollut sen "pakollisen" 3 vuotta hoitovapaallakin. Tosin olisin itse ollut varmaan jo parin vuoden jälkeen lataamossa :LOL: :LOL: . Ei vaan sovi meille sellainen ratkaisu. Poika täyttää ihan pian 5 vuotta ja edelleen on samaisessa tarhassa kokopäivähoidossa (nyt ollaan kipeinä kotona molemmat...). Yhtä ainoata kertaa poika ei ole itkien tarhaan jäänyt, vaan menee sinne iloisena ja kirmaa kavereiden kanssa leikkimään ilman että malttaa kunnolla hei-heit sanoa :D . Jos on pitempiä lomia, poika kyselee että milloin pääsee taas tarhaan :D :D .
 
vielä kotiäippä
Aina sama tappelu... En voisi kuvitella laittavani tuota 1-vuotiasta vielä päikkyyn. Sydän siinä särkyisi. Talous heittää häränpyllyä kun olen vielä kotona ja syksyllä on ihan pakko mennä töihin. Olen kuitenkin iloinen, että sain ja pystyin olla kotona edes siihen asti että poika on 1,5-vuotias vaikka varmasti sydän särkyy silloinkin.

Ymmärrän varsin hyvin niitä joiden on vietävä pieni lapsi hoitoon taloudellisista syistä! Keskituloisen ei ole vara olla hoitovapaalla tai ainakin se vaatii uskomattomia taloudellisia ponnistuksia! Se on varmasti vanhemmille aivan tarpeeksi rankkaa, ilman että siitä tulevat ulkopuoliset syyllistämään!

Olkaa iloisia jos voitte olla lasten kanssa koton vielä äitiysloman jälkeenkin, jokainen sinnitelty kuukausi on tärkeä! Älkää kuitenkaan tuomitko niitä jotka eivät pysty! Se ei tee heistä sen huonompia ihmisiä! Paljon voimia toivotan heille, jotka sen pienen joutuvat sinne päikkyyn viemään! :)
 
ei
Alkuperäinen kirjoittaja Kiekuva Kinkku:
Itse vein hyvillä mielin aikanaan 1v 5 kk pojan päiväkotiin ja itse palasin riemusta kiljuen töihin. Olin odottanut töihin paluuta jo useamman kuukauden ajan, vaikkakin muutaman kuukauden hoitovapaan äitiysloman jatkoksi pidinkin. Tämä oli ainoa oikea ratkaisu meillä. Olen koko perheen kannalta mukavampi ja ihanampi äiti, kun saan käydä töissä. Kysymys ei ole meidän kohdalla mistään maallisesta mammonasta. Ihan mukavasti oltaisiin tultu toimeen, vaikka olisin ollut sen "pakollisen" 3 vuotta hoitovapaallakin. Tosin olisin itse ollut varmaan jo parin vuoden jälkeen lataamossa :LOL: :LOL: . Ei vaan sovi meille sellainen ratkaisu. Poika täyttää ihan pian 5 vuotta ja edelleen on samaisessa tarhassa kokopäivähoidossa (nyt ollaan kipeinä kotona molemmat...). Yhtä ainoata kertaa poika ei ole itkien tarhaan jäänyt, vaan menee sinne iloisena ja kirmaa kavereiden kanssa leikkimään ilman että malttaa kunnolla hei-heit sanoa :D . Jos on pitempiä lomia, poika kyselee että milloin pääsee taas tarhaan :D :D .
Meillä ihan sama meininki syissä ja sopeutumisessa. Lapset nyt reilu 3v ja kohta 2v.
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja mirkku:
Siis eikö se tunnu kamalalta, viedä joku vuoden ikäinen joka ei puhu eikä kävelekään vielä, hoitoon? Eikö teille tule huoli miten pieni pärjää, miten häntä hoidetaan, vastataanko hätään ja itkuun?

Itse en pystyisi mitenkään jättämään tuota vuoden ikäistä hoitoon koko päiväksi. Se olisi sydäntä raastavaa.
Kyllä oli sydäntä raastavaa, poika oli 1v3kk kun meni hoitoon.
Hoito oli onneksi ystävällänä joka itse kotona kahden lapsensa kanssa, hyvin meni kuitenkin ja poikani kiintyi hoitajaan selvästi.
2-vuotiaana siirtyi sitten päiväkotiin.
 
vieras
kyllä särkee viedä 1 vuotias kohta hoitoon, mutta enemmän särkis jos laskut menis ulosottoon ja kämppä lähtis alta, sit siitä ilmotettais jo sossuunkin, jos on häätö tulossa.
 

Yhteistyössä