eikö teitä ateistit pelota kun joudutte aikanaan sinne helvettiin?

  • Viestiketjun aloittaja mites on
  • Ensimmäinen viesti
"aaa"
[QUOTE="nannananna";26401353]Sit et oo ateisti. Taivaaseen pääsee, jos uskoo Jeesukseen. Vaikka oisit sarjamurhaaja ja uskovainen, pääset silti.[/QUOTE]

No en usko taivaaseenkaan. En usko että kuoleman jälkeen on elämää enkä sitä että joku meitä tuomitsee. En usko Jeesukseen enkä Jumalaan.

Silti se ei tarkoita etteikö minulla olisi moraalia tai etten yrittäisi elää eettisten käsitysteni mukaisesti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26401727:
No ei minulla nyt ole mitään tarkkoja esimerkkejä antaa, mutta onhan täällä palstallakin usein näissä uskokeskusteluissa viestejä, joissa joku ei-uskova loukkaantuu, kun joku uskova hänelle sanoo, ettei hän voi päästä taivaaseen.
Ihan ymmärrettävää kyllä.
 
Kepsis
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26401727:
No ei minulla nyt ole mitään tarkkoja esimerkkejä antaa, mutta onhan täällä palstallakin usein näissä uskokeskusteluissa viestejä, joissa joku ei-uskova loukkaantuu, kun joku uskova hänelle sanoo, ettei hän voi päästä taivaaseen.
Kun loukkaa toisen älykkyyttä niin voihan siitä hermostumisen toki tulkita helvetin pelkäämiseksi.
 
Kepsis
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26401763:
Eli on toisen älykkyyden loukkaamista, jos uskova sanoo ei-uskovalle, että hän uskoo ei-uskovan joutuvan helvettiin. Miksi pitäisi sanoa, että "kyllä sinäkin sinne taivaaseen pääset, vaikket uskokaan"? Tätä olen aina ihmetellyt
Tuota olet ihmetellyt aina? :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26401763:
Eli on toisen älykkyyden loukkaamista, jos uskova sanoo ei-uskovalle, että hän uskoo ei-uskovan joutuvan helvettiin. Miksi pitäisi sanoa, että "kyllä sinäkin sinne taivaaseen pääset, vaikket uskokaan"? Tätä olen aina ihmetellyt
Säpäle! Ou nou. Pidin sua aina fiksuna... Yhtä paljon minä loukkaannun jos joku sanoo minun joutuvan taivaaseen. Pointti oli vähän toisella tasolla. (Oikeasti en jaksaisi tuosta loukkaantua, mutta teoriassa...)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26401763:
Eli on toisen älykkyyden loukkaamista, jos uskova sanoo ei-uskovalle, että hän uskoo ei-uskovan joutuvan helvettiin. Miksi pitäisi sanoa, että "kyllä sinäkin sinne taivaaseen pääset, vaikket uskokaan"? Tätä olen aina ihmetellyt
Meni näköjään täysin yli ymmärryksen.
 
Kepsis
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26401793:
Kyllä juuri näissä ketjuissa. Ihan kuin tässäkin ketjussa nyt monet. Mitäs kummaa siinä sitten on? Vai etkö nyt oikein ymmärtänyt tuota aina-käsitettä tässä yhteydessä? No täsmennetään nyt sitten, jos et hoksannut, eli aina KUN tällaisia kommentteja on tullut vastaan.
Juu minä olen se jonka ymmärrys on nyt kyseenalainen, kyllä :)
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26401800:
Säpäle! Ou nou. Pidin sua aina fiksuna... Yhtä paljon minä loukkaannun jos joku sanoo minun joutuvan taivaaseen. Pointti oli vähän toisella tasolla. (Oikeasti en jaksaisi tuosta loukkaantua, mutta teoriassa...)
Eli on loukkaavaa, jos joku kertoo, jonkun uskoonsa liittyvän asian (johon nyt sattuu kuulumaan se, että ei-uskovat eivät pääse taivaaseen)? Ette nyt oikeasti taida tajuta, mistä yhteyksistä tässä puhun. Voi kun jaksaisi kaivella noita vanhoja ketjuja, mutta.. ääh..
 
Kepsis
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26401828:
Eli on loukkaavaa, jos joku kertoo, jonkun uskoonsa liittyvän asian (johon nyt sattuu kuulumaan se, että ei-uskovat eivät pääse taivaaseen)? Ette nyt oikeasti taida tajuta, mistä yhteyksistä tässä puhun. Voi kun jaksaisi kaivella noita vanhoja ketjuja, mutta.. ääh..
Älä yleistä nyt asiaa, käsittele tuo asia nyt omana itsenään, ei kaikkea voi alkaa vertaamaan mihin tahansa muuhun tapahtumaan tai keskusteluun. Tuo tapaus on ihan täysin käsiteltävissä tuollaisenaan, ainakin jonkinlaisen loogisen päättelyn omaavien kesken, oli ateisti tai uskovainen, siitä se ei ole kiinni.
 
lucifer
ihan samallalailla se uskovakin voi sinne alakertaan joutua lapioimaan jos ei ole tullut elettyä kunnolla, joten eipä kummempin ole tullut mietittyä koko asiaa. pitää jutella asiasta sitten matojen kanssa....
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26401828:
Eli on loukkaavaa, jos joku kertoo, jonkun uskoonsa liittyvän asian (johon nyt sattuu kuulumaan se, että ei-uskovat eivät pääse taivaaseen)? Ette nyt oikeasti taida tajuta, mistä yhteyksistä tässä puhun. Voi kun jaksaisi kaivella noita vanhoja ketjuja, mutta.. ääh..
Väännetään. Siitä loukkaannutaan sen takia, että toinen kuvittelee et toinen on niin typerä et oikeesti jaksaa uskoa johonkin helvettiin ja taivaaseen ja vielä olemaan huolissaan siitä asiasta. Vähän sama kun joku tulisi joulun alla taputtelemaan sua olkapäälle ja toteamaan et kyllä se pukki varmaan suakin muistaa. Kyllähän sua saattaisi hieman kummastuttaa se et pitääkö joku sua niin tyhmänä et vielä uskoisit joulupukkiin.

Ja jos sä joku nyt ihan aidosti siitä loukkaantuu et ei pääse helvettiin, niin ei se sitten ateisti ole vaan jotain ihan muuta. Mä ateistina pelkään helvettiin tai taivaaseen joutumista ihan yhtä paljon kun sitä et taivalta hyökkää mun kimppuun kolmipäinen, vaaleanpunainen lentävä sika joka vie mukanaan taikamaahan jossa nämä siat seisoo ringissä mun ympärillä ja osoittelee sormella ja nauraa kun mä tanssin alasti polkkaa. Just as likely.
 
säpäle harmaana
Älä yleistä nyt asiaa, käsittele tuo asia nyt omana itsenään, ei kaikkea voi alkaa vertaamaan mihin tahansa muuhun tapahtumaan tai keskusteluun. Tuo tapaus on ihan täysin käsiteltävissä tuollaisenaan, ainakin jonkinlaisen loogisen päättelyn omaavien kesken, oli ateisti tai uskovainen, siitä se ei ole kiinni.
Missä minä olen nyt yleistänyt? Muistaakseni ensimmäisessä viestissä puhuin JOISTAKIN ei-uskovista.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";26401879]Väännetään. Siitä loukkaannutaan sen takia, että toinen kuvittelee et toinen on niin typerä et oikeesti jaksaa uskoa johonkin helvettiin ja taivaaseen ja vielä olemaan huolissaan siitä asiasta. Vähän sama kun joku tulisi joulun alla taputtelemaan sua olkapäälle ja toteamaan et kyllä se pukki varmaan suakin muistaa. Kyllähän sua saattaisi hieman kummastuttaa se et pitääkö joku sua niin tyhmänä et vielä uskoisit joulupukkiin.

Ja jos sä joku nyt ihan aidosti siitä loukkaantuu et ei pääse helvettiin, niin ei se sitten ateisti ole vaan jotain ihan muuta. Mä ateistina pelkään helvettiin tai taivaaseen joutumista ihan yhtä paljon kun sitä et taivalta hyökkää mun kimppuun kolmipäinen, vaaleanpunainen lentävä sika joka vie mukanaan taikamaahan jossa nämä siat seisoo ringissä mun ympärillä ja osoittelee sormella ja nauraa kun mä tanssin alasti polkkaa. Just as likely.[/QUOTE]

Eikö tuossa tapauksessa se loukkaantuminen ole jo ylimielisyyttä tyyliin "et kai tosissasi kuvittele, että olisin yhtä tyhmä kuin sinä?"
 
Kepsis
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26401894:
Missä minä olen nyt yleistänyt? Muistaakseni ensimmäisessä viestissä puhuin JOISTAKIN ei-uskovista.
Onko sinulle oikeasti kaikki rautalangasta väännettävä? Onko vänkääminen vain vänkäämisen takia hauskaa, eikö muisti pelaa edes yhtä kommenttia taakseppäin mitä olet näppäimistältäsi päästänyt?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26401828:
Eli on loukkaavaa, jos joku kertoo, jonkun uskoonsa liittyvän asian (johon nyt sattuu kuulumaan se, että ei-uskovat eivät pääse taivaaseen)? Ette nyt oikeasti taida tajuta, mistä yhteyksistä tässä puhun. Voi kun jaksaisi kaivella noita vanhoja ketjuja, mutta.. ääh..
Tuossa on yleistyksen maku ja aasinsilta perseilyyn sitäkautta jos keskustelija tarttuu tuohon täkyyn että mikä vaan uskoonsa liittyvä kommentti pitäisi olla jotenkin loukkaavaa toista osapuolta kohtaan...

Ei KUKAAN järkevä uskovainen kulje kadulla osoittelemassa ihmisiä "menet muutes helvettiin jos et ole luterilainen ja harras palvoja..."
 
säpäle harmaana
Ja muuten en loukkaantuisi, jos joku oikeasti joulupukkiin uskova (esim lapsi) tulisi minulta kysymään, jännittääkö joulupukin tulo. Eikä tosiaankaan tulisi mieleenikään ajatella, että hän pitää minua vain tyhmänä (yhtä tyhmänä kuin hän itsekin on?).
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26401921:
Eikö tuossa tapauksessa se loukkaantuminen ole jo ylimielisyyttä tyyliin "et kai tosissasi kuvittele, että olisin yhtä tyhmä kuin sinä?"
Kyllä siitä voi ihan aidostikin loukkaantua, jos pitää jumaluskovaisia naiiveina/hölmöinä/yksinkertaisina ja tulee tahtomattaan rinnastettua heihin.
 

Yhteistyössä