Elareista TAAS

  • Viestiketjun aloittaja etäisien puolesta
  • Ensimmäinen viesti
edelleen yh
ja semmosena pysyväkin. no sen verran että mulla siis eri tilanne kun en ole töissä vaan tolla kodinhoitotuella. ja lasten ikä ero on 13v ja tosiaan jos kerran ite ´noin haluat että omista menoistakin karsit ni oma valintas. Ja tosiaan oon siinä samaa mieltä et toi et jos mies menee toisen naisen kanssa tekeen lapsia ni ei se ei saa olla syynä siihen mitä mies maksaa jo olevista lapsista! Eli mustakin kyllä tuntuu kovasti siltä että tää uusioäippä jolla ei ole omaa kokemusta yh elämästä on täällä ne jotka valittaa tosin poikkeuksiakin voi olla et tosiaan se lähiäitikin voi olla idiootti. mut ei yleistäen tarkotettu tää.
 
Noista vaatekuluista... mieheni ex osti mieheni pojalle n. 200 eurolla vaatteita esim. tänä vuonna. Poika itse haluaa kulkea halpisverkkareissa. Osa ulkovaatteista oli viime vuodesta sopivia, joten uusia ei tarvinnut hankkia. Lisäksi poika on saanut lahjaksi vaatteita isovanhemmilta ja isältä. Tuo tekee alle 20e/kk. Sukset ja luistimet on hankittu käytettynä, yleensä isän toimesta. Pyörä on ostettu uutena, mutta jo viime vuonna. Poika ei harrasta mitään maksullista. Asumiseen äiti saa asuintukea. Ja lapsilisät riittänevät ruokaan, syöhän poika osan kuusta meillä. Mutta johonkinhan ne elarit menee...
 
Kyllä vaatteisiin ja lapsiin kuluu rahaa, ei minimi tai lähesminimielareista jää ylimääräisiä äitien nautittavaksi, sen uskon. Oma hyvätuloinen mies on aivan järkyttynyt nyt pitäessään isyyslomaa ja itse hankkiessaan välttämättömyyksiä lapsille, todellisista kuluista, ja siitä, kuinka nopeasti tavallinen ruokakin jo kuluu saatikka vaipat. Vaatteet ostettu pääasiassa alesta ja saatu/jirppareilta vauvaikäisille, hän hmettelee, miten ihminen keskivertopalkalla edes pärjää...
 
eräs uo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.12.2006 klo 21:45 eräs ex kirjoitti:
Jaa, enpä ole tullut ajatelleeksi, että meillä ns. pistetään rahaa haisemaan.

Olen sitten varmaan tosi kettumainen ex, sillä en todella suostuisi elareiden alentamiseen muutoin kuin oikeuden määräämänä vaikka lasten isä rupeaisi kuinka tehtailemaan lisää muksuja uuden onnensa kanssa. Hankkikoon sitten vaikka toisen työn tai voittakoon lotossa tai olkoon tekemättä lisää lapsia. Nytkin kun maksan itse huomattavasti enemmän lasten kuluja, olisi mielestäni erittäin kohtuutonta sitä taakkaa kasvattaa. Lapsilta se olisi pois, noilta jo olemassaolevilta, omista menoistani ja hankinnoistani olen jo joutunut tinkimään kaikessa mahdollisessa että voin pitää lapsista huolta.

Ja nyt saan varmasti monen "uuden onnen" vihat niskoilleni...
kylläpä tiellä todellakin laitetaan rahaa haisemaan. Esim vakuutusmaksu 800E/v. Oletko laskenut, onko se edes fiksua, jäätkö tappiolle? Minä en ole ottanut lapsilleni vakuutusta ja käytän aina lapset yksityisellä jos sairastuvat. maksu 64 e/kerta ja jos minulla olisi vakuutus, omavastuu olisi 50e/kerta. Olemme laskeneet, että lapsemme saavat sairastaa esim 10 korvatulehdusta/vuosi, jolloin vakuutusmaksut (omavastuu jokakerta on tuo 50e ) suhteessa 64 e/kerta. Olemme jo pitkälti voiotn puolella, kun joudumme olemme käyttäneet yksityistä tänä vuonna vast a 4 kertaa.

Päivähoito ja iltsikamaksut : eli maksat täyden määrän lapsista -> myös tulosi ovat hyvät.
exäsi maksaa 340 e/kk elareita, joka on todella suuri summa. Jos sinä laittaisit samansumman 340, & lapsilisät onko nyt 100 + 39 e yh-korotus = 139 ja toisesta lapsesta n. 150 e = 340 + 340+ 139 + 150 = 969 e/kk ilmaista rahaa. Vaikka siitä vähennät hoitomaksut 300 jää on siellä yhä reilut 669 e ylimääräistä. Oletko nyt ihan varma, etteivät lapsesi pärjää liki 1000e/kk

Myös exäsi tarvitsee varmaankin kotonaan järjestää tilaa, tavaroita, leikkikaluja ym kun etälapset tulevat käymään. Myös hänellä menee rahaa lapsiin enemmän kuin vain tuo elarisumma.
Hänellä on oikeus tehdä lapsia uuden onnen kanssa ilman että saa palkankorotuksen. Miksi aiemmat lapset pitäisivät olle etuoikeutettuja saamaan kermat päältä ja muille jämät jos on mitä jää? Tällöin KAIKKI miehesi lapset ovat samalla viivalla, mille valitettavasti sinä et voi mitään :LOL: ja se tulee vaikuttamaan myös elareihin jos miehesi haluaa viedä asian oikeuteen.

Meillä mies maksaa omasta tilipussistaan minimielarit eikä muuta ja ne riittävät. Meillä kotona etälapsille on hankittu tarpeelliset tavarat (huone, huonekalut, lelut, vaatteet), joten exä saa vinkua juuri sen verran mitä haluaa. Se ei miestäni hetkauta suuntaan eikä toiseen.
 
etäisien puolesta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.12.2006 klo 10:01 smurffiina kirjoitti:
\Mutta mutta miettisitte, ainakin mun exä olis saanut tehdä niin, siinä vaiheessa kun päätätte lähteä ja jättää puolisonne ja lapsenne,että mitä vastuuta te edelleen joudutte kantamaan!!! Siis lapset pysyvät edelleen lapsinanne! :/
Mistäs sinä tiedät kuka on jättänyt kenetkin vai onko ero peräti molempien hyväksi katsova tulos.

Vastuu ja elatusvelvollisuus lapista säilyykin, mutta se elatusvelvollisuus ei koske exää.

Meillä viikonloppulapset kertoivat, että heidän äidillä menee kaikki rahat asunnon lainan lyhyennyksiin, pankkilainaan ja taloyhtiölainaan. Siksi ei ole rahaa kustantaa harrastusta eikä ole rahaa ostaa kenkiä tai vaatteita lapselle, vaikkei lapsella siis nyt ole ehjiä eikä sopivia kenkiä ja vaatteet pieneksi käyneet, kasvaa tosi kovaa tahtia tämä lapsi.

Silti : kun isä sanoi, että hän maksaa sen harrastuksen kokonaan, äiti sanoi että ei käy, lapsi ei saa harrastaa siltikään.

Eikä isän maksamat vaatteet kelvanneet. Lapsi itse muuten valitsi, olivat siis lapsen maun mukaiset. Olivat hyvännäköiset, sopivat, ihan asianmukaiset, mutta ilmeisesti eivät vastanneet äidin makua.. :( joten tavarat palautuivat ja lapsi jatkaa elämäänsä liian pienissä ja rikkinäisissä kengissä.
Rakastava äiti, joka ajattelee lapsensa parasta, eikö totta?
Äiti oli nähnyt yhdet hyvät kengät, 30 e. Koululaiselle, varhaisteinille, ne evät kelvanneet, hän halusi kengät jotka maksoi 40 e, mutta niihin ei ollut varaa. Eikä nämä isin ostamat 70 euron kengät siis kelvanneet, ovat meillä odottamassa viikonloppukäyttöä.

Rahaa ei tule ylimääräistä, mies on ihan itse sen päättänyt, koska se ei lasten parhaaksi menisi kuitenkaan. Jos menisi, kelpaisi nämäkin. Sama kait kuka sen harrastemaksun maksaa, mutta jos ei saa harrastaa, vaikka maksaja löytyisikin??

On minullakin lapsia edell. suhteesta, olen ollut yh ja varsin tiukoilla välillä.
On nytkin lapsi, kyllä heihin rahaa saa uppomaan ja jos joku löytyy, joka lapselle ostaa ja maksaa, kelpaa minulle. Vaikka itse olisin erilaisen puseron ottanutkin, eikä se vaatekappale siis ihan minun maun mukainen olisi, käyttöön se tulee silti.


 
no eikö äiti saa asua lasten kanssa omistusasunnossa josta maksaa lyheenystä?
Kun siinä kuitenkin maksaa jotain mikä jää juuri niille lapsille.

Aina vaahdotaan että etäisän luona on huone poikineen, mutta en tiedä yhtään perhettä jossa olisi kokonainen huone vain lapsen 2krt/kk vierailua varten.
 
eräs ex
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2006 klo 13:46 eräs uo kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.12.2006 klo 21:45 eräs ex kirjoitti:
Jaa, enpä ole tullut ajatelleeksi, että meillä ns. pistetään rahaa haisemaan.

Olen sitten varmaan tosi kettumainen ex, sillä en todella suostuisi elareiden alentamiseen muutoin kuin oikeuden määräämänä vaikka lasten isä rupeaisi kuinka tehtailemaan lisää muksuja uuden onnensa kanssa. Hankkikoon sitten vaikka toisen työn tai voittakoon lotossa tai olkoon tekemättä lisää lapsia. Nytkin kun maksan itse huomattavasti enemmän lasten kuluja, olisi mielestäni erittäin kohtuutonta sitä taakkaa kasvattaa. Lapsilta se olisi pois, noilta jo olemassaolevilta, omista menoistani ja hankinnoistani olen jo joutunut tinkimään kaikessa mahdollisessa että voin pitää lapsista huolta.

Ja nyt saan varmasti monen "uuden onnen" vihat niskoilleni...
kylläpä tiellä todellakin laitetaan rahaa haisemaan. Esim vakuutusmaksu 800E/v. Oletko laskenut, onko se edes fiksua, jäätkö tappiolle? Minä en ole ottanut lapsilleni vakuutusta ja käytän aina lapset yksityisellä jos sairastuvat. maksu 64 e/kerta ja jos minulla olisi vakuutus, omavastuu olisi 50e/kerta. Olemme laskeneet, että lapsemme saavat sairastaa esim 10 korvatulehdusta/vuosi, jolloin vakuutusmaksut (omavastuu jokakerta on tuo 50e ) suhteessa 64 e/kerta. Olemme jo pitkälti voiotn puolella, kun joudumme olemme käyttäneet yksityistä tänä vuonna vast a 4 kertaa.

Päivähoito ja iltsikamaksut : eli maksat täyden määrän lapsista -> myös tulosi ovat hyvät.
exäsi maksaa 340 e/kk elareita, joka on todella suuri summa. Jos sinä laittaisit samansumman 340, & lapsilisät onko nyt 100 + 39 e yh-korotus = 139 ja toisesta lapsesta n. 150 e = 340 + 340+ 139 + 150 = 969 e/kk ilmaista rahaa. Vaikka siitä vähennät hoitomaksut 300 jää on siellä yhä reilut 669 e ylimääräistä. Oletko nyt ihan varma, etteivät lapsesi pärjää liki 1000e/kk

Myös exäsi tarvitsee varmaankin kotonaan järjestää tilaa, tavaroita, leikkikaluja ym kun etälapset tulevat käymään. Myös hänellä menee rahaa lapsiin enemmän kuin vain tuo elarisumma.
Hänellä on oikeus tehdä lapsia uuden onnen kanssa ilman että saa palkankorotuksen. Miksi aiemmat lapset pitäisivät olle etuoikeutettuja saamaan kermat päältä ja muille jämät jos on mitä jää? Tällöin KAIKKI miehesi lapset ovat samalla viivalla, mille valitettavasti sinä et voi mitään :LOL: ja se tulee vaikuttamaan myös elareihin jos miehesi haluaa viedä asian oikeuteen.

Meillä mies maksaa omasta tilipussistaan minimielarit eikä muuta ja ne riittävät. Meillä kotona etälapsille on hankittu tarpeelliset tavarat (huone, huonekalut, lelut, vaatteet), joten exä saa vinkua juuri sen verran mitä haluaa. Se ei miestäni hetkauta suuntaan eikä toiseen.
Enpä ole missään vaiheessa väittänytkään olevani pienituloinen. Toki ei tarvitse olla kroisos, jotta saa maksaa täydet hoitomaksut sillä koululaista ei päivähoitomaksua määrättäessä lasketa perhekokoon. Siispä tuloraja maksimimaksuun on alhaisempi.

Kyllä tuo vakuutusjuttu on tarkkaan mietitty, älä sinä sillä päätäsi vaivaa. Meillä ei kyllä käydä yksityisellä 64 eurolla, puhumattakaan jos joutuu käymään labrassa, röntgenissä tms. ja meillä omavastuu ei ole 50 ?/käynti vaan se on 10 %.

Kyllä pk-seudulla asumiskulutkin ovat kovat, ja lasten takia olen joutunut hankkimaan suuremman asunnon kuin mitä olisi ilman lapsia. Ja hui, maksan omistusasuntoa mitä ei saisi yksinhuoltajaäiti tietenkään tehdä. Lasten isä tapaa lapsia kerran kuussa eikä todellakaan sen vuoksi ole hommannut ylimääräisiä kalusteita, tilaa tms. että sillai.

Juu, kyllä ex voi viedä maksut oikeuteen, muutoin ei maksun muuttaminen tulekaan kyseeseen kuin korkeintaan ylöspäin. Ja kyllä isä saa sitten ihan itse kertoa lapsille, että näiden pitää esim. lopettaa rakas harrastus, jotta isä voi lisääntyä uuden onnensa kanssa. Varmaan lapset olisivat ihan ikionnellisia, kun ei iskä muutenkaan ole haluamansa eron jälkeen välittänyt hevonkukkua.

Mutta ihan tosissaan, kyllähän mihin tahansa perheeseen, ydin- tai uusperheeseen lapsia suunniteltaessa pitää miettiä miten heidät voi elättää. Ei jo olemassaolevat lapset lakkaa olemasta, joten jos talous on tiukilla kannattaa lisälasten teko unohtaa. Vaikka uudella onnella omia bio-lapsia ei olisikaan ja kokee sellaiset elämäntehtäväkseen. Sitten varmaan kannattaa etsiä itselleen ennestään lapseton kumppani.

Heh, tai ehkä mä lisäännynkin itse, jotta ollaan samalla viivalla. Eipähän ole perusteita exän elarialennuksille :LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2006 klo 08:47 vieras kirjoitti:
Kyllä vaatteisiin ja lapsiin kuluu rahaa, ei minimi tai lähesminimielareista jää ylimääräisiä äitien nautittavaksi, sen uskon. Oma hyvätuloinen mies on aivan järkyttynyt nyt pitäessään isyyslomaa ja itse hankkiessaan välttämättömyyksiä lapsille, todellisista kuluista, ja siitä, kuinka nopeasti tavallinen ruokakin jo kuluu saatikka vaipat. Vaatteet ostettu pääasiassa alesta ja saatu/jirppareilta vauvaikäisille, hän hmettelee, miten ihminen keskivertopalkalla edes pärjää...
Eroperhe netin sivuilla lukee, ettei tuo 118e ole riittävä elatusavuksi ellei lähivanhempi ole hyvätuloinen. :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2006 klo 18:14 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2006 klo 08:47 vieras kirjoitti:
Kyllä vaatteisiin ja lapsiin kuluu rahaa, ei minimi tai lähesminimielareista jää ylimääräisiä äitien nautittavaksi, sen uskon. Oma hyvätuloinen mies on aivan järkyttynyt nyt pitäessään isyyslomaa ja itse hankkiessaan välttämättömyyksiä lapsille, todellisista kuluista, ja siitä, kuinka nopeasti tavallinen ruokakin jo kuluu saatikka vaipat. Vaatteet ostettu pääasiassa alesta ja saatu/jirppareilta vauvaikäisille, hän hmettelee, miten ihminen keskivertopalkalla edes pärjää...
Eroperhe netin sivuilla lukee, ettei tuo 118e ole riittävä elatusavuksi ellei lähivanhempi ole hyvätuloinen. :/
Hyvin on mulle tuo summa riittänyt,vaikka en todellakaan hyvätuloinen ole.
 
Eräs nyxä
Minulla on mieheni kanssa kolme yhteistä lasta ja miehelläni yksi aikaisemmasta suhteesta. Hänestä maksetaan kuukaudessa 120 ? mikä on pysynyt samana jo vuosikausia, ennen kuin meillä edes oli yhteisiä lapsia. Mieheni on meistä se joka on sitä mieltä että tuon pitää riittää lapsilisien kanssa. Koskaan ei ole lapsen äiti pyytänyt mitään lisää, tapaamiset sujuvat molempien perheiden menojen mukaan ilman mitään ongelmia. Koskaan ei lapsen äiti puutu meidän asioihimme tai päinvastoin.
Että näinkin voi olla.
Toki lapsi saa pyytämättä hienoja joulu- tai muita lahjoja ja matkustaa ulkomailla kanssamme meidän kustantamana.
Jos meillä olisi tilanne se että ex alkaisi pyytää lisää tai tilittämään omia menojaan niin mieheni ei ikinä suostuisi.
Niin, ja mitään eivät ole koskaan sopineet kirjallisesti mutta silti kaikki toimii, lapselta ei puutu mitään ja sovussa eletään kaikki.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2006 klo 22:48 SitäSaaMitäTilaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2006 klo 18:14 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2006 klo 08:47 vieras kirjoitti:
Kyllä vaatteisiin ja lapsiin kuluu rahaa, ei minimi tai lähesminimielareista jää ylimääräisiä äitien nautittavaksi, sen uskon. Oma hyvätuloinen mies on aivan järkyttynyt nyt pitäessään isyyslomaa ja itse hankkiessaan välttämättömyyksiä lapsille, todellisista kuluista, ja siitä, kuinka nopeasti tavallinen ruokakin jo kuluu saatikka vaipat. Vaatteet ostettu pääasiassa alesta ja saatu/jirppareilta vauvaikäisille, hän hmettelee, miten ihminen keskivertopalkalla edes pärjää...
Eroperhe netin sivuilla lukee, ettei tuo 118e ole riittävä elatusavuksi ellei lähivanhempi ole hyvätuloinen. :/
Hyvin on mulle tuo summa riittänyt,vaikka en todellakaan hyvätuloinen ole.
Riittäähän se juu kun on pakko riittää :D
 
yh äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2006 klo 23:27 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2006 klo 22:48 SitäSaaMitäTilaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2006 klo 18:14 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2006 klo 08:47 vieras kirjoitti:
Kyllä vaatteisiin ja lapsiin kuluu rahaa, ei minimi tai lähesminimielareista jää ylimääräisiä äitien nautittavaksi, sen uskon. Oma hyvätuloinen mies on aivan järkyttynyt nyt pitäessään isyyslomaa ja itse hankkiessaan välttämättömyyksiä lapsille, todellisista kuluista, ja siitä, kuinka nopeasti tavallinen ruokakin jo kuluu saatikka vaipat. Vaatteet ostettu pääasiassa alesta ja saatu/jirppareilta vauvaikäisille, hän hmettelee, miten ihminen keskivertopalkalla edes pärjää...
Eroperhe netin sivuilla lukee, ettei tuo 118e ole riittävä elatusavuksi ellei lähivanhempi ole hyvätuloinen. :/
Hyvin on mulle tuo summa riittänyt,vaikka en todellakaan hyvätuloinen ole.
Riittäähän se juu kun on pakko riittää :D
vaan kun ei riitä ja pienet on muut tulot! vaikka kuin yrittäs! ja ei tosiaan oo sitä miestä mihin turvautua jos ei riitä lainailuksi se sitten yleensä menee. Eikä ex rahan pyytämiseen!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2006 klo 13:46 etäisien puolesta kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.12.2006 klo 10:01 smurffiina kirjoitti:
\Mutta mutta miettisitte, ainakin mun exä olis saanut tehdä niin, siinä vaiheessa kun päätätte lähteä ja jättää puolisonne ja lapsenne,että mitä vastuuta te edelleen joudutte kantamaan!!! Siis lapset pysyvät edelleen lapsinanne! :/
Mistäs sinä tiedät kuka on jättänyt kenetkin vai onko ero peräti molempien hyväksi katsova tulos.

Vastuu ja elatusvelvollisuus lapista säilyykin, mutta se elatusvelvollisuus ei koske exää.

Meillä viikonloppulapset kertoivat, että heidän äidillä menee kaikki rahat asunnon lainan lyhyennyksiin, pankkilainaan ja taloyhtiölainaan. Siksi ei ole rahaa kustantaa harrastusta eikä ole rahaa ostaa kenkiä tai vaatteita lapselle, vaikkei lapsella siis nyt ole ehjiä eikä sopivia kenkiä ja vaatteet pieneksi käyneet, kasvaa tosi kovaa tahtia tämä lapsi.

Silti : kun isä sanoi, että hän maksaa sen harrastuksen kokonaan, äiti sanoi että ei käy, lapsi ei saa harrastaa siltikään.

Eikä isän maksamat vaatteet kelvanneet. Lapsi itse muuten valitsi, olivat siis lapsen maun mukaiset. Olivat hyvännäköiset, sopivat, ihan asianmukaiset, mutta ilmeisesti eivät vastanneet äidin makua.. :( joten tavarat palautuivat ja lapsi jatkaa elämäänsä liian pienissä ja rikkinäisissä kengissä.
Rakastava äiti, joka ajattelee lapsensa parasta, eikö totta?
Äiti oli nähnyt yhdet hyvät kengät, 30 e. Koululaiselle, varhaisteinille, ne evät kelvanneet, hän halusi kengät jotka maksoi 40 e, mutta niihin ei ollut varaa. Eikä nämä isin ostamat 70 euron kengät siis kelvanneet, ovat meillä odottamassa viikonloppukäyttöä.

Rahaa ei tule ylimääräistä, mies on ihan itse sen päättänyt, koska se ei lasten parhaaksi menisi kuitenkaan. Jos menisi, kelpaisi nämäkin. Sama kait kuka sen harrastemaksun maksaa, mutta jos ei saa harrastaa, vaikka maksaja löytyisikin??

On minullakin lapsia edell. suhteesta, olen ollut yh ja varsin tiukoilla välillä.
On nytkin lapsi, kyllä heihin rahaa saa uppomaan ja jos joku löytyy, joka lapselle ostaa ja maksaa, kelpaa minulle. Vaikka itse olisin erilaisen puseron ottanutkin, eikä se vaatekappale siis ihan minun maun mukainen olisi, käyttöön se tulee silti.
Mistäs sinä tiedät kuka on jättänyt kenetkin vai onko ero peräti molempien hyväksi katsova tulos.

Vastuu ja elatusvelvollisuus lapista säilyykin, mutta se elatusvelvollisuus ei koske exää.


En tiedäkään....vastauksessa tarkoitin omaa tilannetta,sillä exäni otti ja lähti tuosta vaan extemporee!!!!!

Ja tiedän hyvin et exä ei ole minulle elatusvelvollinen!!!!!En ottaisi mistään hinnasta hänen rahojaan edes vastaan!!!! :kieh: Meillä tilanne juuri päinvastoin,olisin kiitollinen jos voisi lapsille uusia/käytettyjä vaatteita itse hommata sen sijaan kun jaksaa mulle marista lasten vaatteista,ettei niillä ole kunnollisia vaatteita. Huom lapsillla ehyet,siistit tosin pääosin käytetyt vaatteet,mutta mitä hulluutta on hommata uusia kalliita merkki vaatteita sen vuoksi et ne mahtuu vajaa vuoden päälle????? :/

Arvostan sinua jos olet yh ollut ja elänyt yksin lastesi kanssa tiedät,mitä se on ja luulisin et osaat arvostaa jollain tapaa meitä jätettyjä yh-äitejäkin ;) en ole katkera,mutta sapettaa toisinaan lasteni puolesta :/
 
Aina valitetaan sitä, kuinka yksinhuoltajat elättävät lapsensensa yhteiskunnan tuilla. Miksi taas se on isälle ihan ok antaa kunnan maksaa elarit lapsestaan? Eikö tuo ole aika sama asia.. Muutenkin taitaa nykyisin olla iahn normaalia, että isää ei lapset enää eron jälkeen kiinnosta tai jos sattuu yllätyraskaus niin se mies taitaa olla ensimmäisenä vaatimassa aborttia ja jos nainen ei tähän suostu, niin sittenhän on miehen loppuelämä pilalla, varsinkin jos nainen kehtaa vielä häneltä elareita vaatia, eikä tyydy kunnan maksamaan tukeen.
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2006 klo 13:53 Peppari kirjoitti:
no eikö äiti saa asua lasten kanssa omistusasunnossa josta maksaa lyheenystä?
Kun siinä kuitenkin maksaa jotain mikä jää juuri niille lapsille.

Aina vaahdotaan että etäisän luona on huone poikineen, mutta en tiedä yhtään perhettä jossa olisi kokonainen huone vain lapsen 2krt/kk vierailua varten.
Täällä yksi perhe jossa etä lapselle oma huone vaikka käykin vaan joka toinen viikonloppu. Ollaan hankittu hänelle meille myös pyöra ,luistimet ,sukset, kypärät luisteluun ja pyöräilyyn, uimapuku ym. Koska meidän mielestä myös etä lapsi voi harrastaa ja tehdä kaikkea kivaa meidän kanssa kun tulee meille.

Mun mielestä äidin on edesvastuutonta käyttää elatusmaksurahat lainan lyhennyksiin KOSKA rahat on tarkoitettu lapsen menoihin ja äidillähän ei ollut sitten varaa ostaa lapselle mitään kun oli itse käyttänyt rahat.
 

[/quote]

Täällä yksi perhe jossa etä lapselle oma huone vaikka käykin vaan joka toinen viikonloppu. Ollaan hankittu hänelle meille myös pyöra ,luistimet ,sukset, kypärät luisteluun ja pyöräilyyn, uimapuku ym. Koska meidän mielestä myös etä lapsi voi harrastaa ja tehdä kaikkea kivaa meidän kanssa kun tulee meille.

Mun mielestä äidin on edesvastuutonta käyttää elatusmaksurahat lainan lyhennyksiin KOSKA rahat on tarkoitettu lapsen menoihin ja äidillähän ei ollut sitten varaa ostaa lapselle mitään kun oli itse käyttänyt rahat.
[/quote]

Korvamerkittyä rahaa ei ole. Sama se mutta jostakin rahoiista lapsi on elätettävä. Harva kai pelkällä lapsilisillä pärjää, jos muut sukulaiset tms. eivät kustanna kaikkea.
 
Elviira harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.12.2006 klo 11:28 etäisien puolesta kirjoitti:
Tuolla on piiitkä viestiketju (5 sivua) elariesta ja tapaamisesta, että onko oikein.

Siellä väitettiin, että jos isän tulot huomioitasi lasten elatuksessa. Jos on pienituloinen, ei tarvitse maksaa tms.

Ei pidä paikkaansa.

Siellä oli myös kirjotitus siittä.mis.verosta. Että elari on rangaistus.

Siltä se minustakin tuntuu.

Ja se, että yh:t unohtaa vaatimuksissaan ja valituksissaan että myös heille kuuluu sen lapsen elatus, isä yksin ei elätä eikä maksa kaikkia kuluja, äiti hoitaa osuutensa. Ja että etä, jos haluaa tavata lasta, joutuu hankkimaan semmosen asunnon minne ne lapset sopii ja minne voi heitä ottaa. Asuntolassa tai toisen nurkissa majaillessa tapaamiset ei onnistu, tai jos kämppä on liian ahdas tai huonokuntoiunen tms.

Tuttavalla on yht. 5 elätettävää lasta. Yksi näistä asuu uusperheessä, jossa äidillä ja isäpuolella on hyvät tulot, ovat todellakin ns.hyväosaisia.

Tuttava on vuorotteluvapaalla. Elatusmaksujen altamista ei lastenvalvoja hyväksynyt, koska vuorotteluvapaa on omasta tahdosta tapahtuva, itse haluttu, suunniteltu.

Jos hän olisikin töissä, tienaisi hyvin, hän joutuisi maksamaan hyvin ja runsaasti, koska on itse valinnut sen hyväpalkkaisen elämänosan???

Minä ymmärrän oikein hyvin, kun on tiukkaa ja vastuu lapsista itsellä yksin, ja ymmärrän senkin että yh, joka ei saa lapsilisän yh-korotusta, koska on parisuhteessa mutta on käytännössä lapsena yh koska uusi kumppani ei ota taloudellista vastuuta jne. jne.

Mutta pitäisi jossain teillä yht olla myös ymmärrys sille miehellekin. Sitä tässä peräänkuulutan. Että osattaisi katsoa objektiivisesti ja ilman oman katkeruuden ja kaunan sumentamia silmiä sinne toiselle puolen pöytääkin. B)
En jaksa edes lukea koko viestiketjua. Ainoa minkä haluan kyseenalaistaa kirjoituksesta. Puhut yh:sta. ET YH-äideistä. Mutta yleistät kuitenkin YH-sanan alle PELKÄSTÄÄN äidit.
Eli tässä näemme taas, mikä ajatusmaailma suurimmalla osalla ihmisiä on. Kaikki yh:t on äitejä. :D :D
 
Niin ja nyksät on aina naisia??
No ainakin ne jotka tänne kirjoittaa että aina ne exät haluaa että heitä elätetään vaikka elatusta haetaan lapselle.
Harva mies täällä vaahtoaa että prkl kun vaimo joutuu etälapselleen kustantamaan kaikkea ylimääräistä....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2006 klo 00:06 yh äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2006 klo 23:27 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2006 klo 22:48 SitäSaaMitäTilaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2006 klo 18:14 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2006 klo 08:47 vieras kirjoitti:
Kyllä vaatteisiin ja lapsiin kuluu rahaa, ei minimi tai lähesminimielareista jää ylimääräisiä äitien nautittavaksi, sen uskon. Oma hyvätuloinen mies on aivan järkyttynyt nyt pitäessään isyyslomaa ja itse hankkiessaan välttämättömyyksiä lapsille, todellisista kuluista, ja siitä, kuinka nopeasti tavallinen ruokakin jo kuluu saatikka vaipat. Vaatteet ostettu pääasiassa alesta ja saatu/jirppareilta vauvaikäisille, hän hmettelee, miten ihminen keskivertopalkalla edes pärjää...
Eroperhe netin sivuilla lukee, ettei tuo 118e ole riittävä elatusavuksi ellei lähivanhempi ole hyvätuloinen. :/
Hyvin on mulle tuo summa riittänyt,vaikka en todellakaan hyvätuloinen ole.
Riittäähän se juu kun on pakko riittää :D
vaan kun ei riitä ja pienet on muut tulot! vaikka kuin yrittäs! ja ei tosiaan oo sitä miestä mihin turvautua jos ei riitä lainailuksi se sitten yleensä menee. Eikä ex rahan pyytämiseen!
Tarkoitin, että pakko riittää kun ei sitä rahaa taivaastakaan tipu. Silloin kun olin kolmisin tyttöjen kanssa, ei todellakaan ollut rahaa ylimääräisiin rillutteluihin, kaupungilta tuli elatustuki eikä exältä saanut minkäänlaista tukea ja apua, ei rahallista eikä mitään muutakaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2006 klo 12:45 peuhu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2006 klo 13:53 Peppari kirjoitti:
no eikö äiti saa asua lasten kanssa omistusasunnossa josta maksaa lyheenystä?
Kun siinä kuitenkin maksaa jotain mikä jää juuri niille lapsille.

Aina vaahdotaan että etäisän luona on huone poikineen, mutta en tiedä yhtään perhettä jossa olisi kokonainen huone vain lapsen 2krt/kk vierailua varten.
Täällä yksi perhe jossa etä lapselle oma huone vaikka käykin vaan joka toinen viikonloppu. Ollaan hankittu hänelle meille myös pyöra ,luistimet ,sukset, kypärät luisteluun ja pyöräilyyn, uimapuku ym. Koska meidän mielestä myös etä lapsi voi harrastaa ja tehdä kaikkea kivaa meidän kanssa kun tulee meille.

Mun mielestä äidin on edesvastuutonta käyttää elatusmaksurahat lainan lyhennyksiin KOSKA rahat on tarkoitettu lapsen menoihin ja äidillähän ei ollut sitten varaa ostaa lapselle mitään kun oli itse käyttänyt rahat.
Näin meilläkin, paitsi että kahdella lapsella on yhteinen iso huone. Vaatteitakaan eivät tuo tapaamisiin.
 
Kyllä se että lapsella on katto päänsä päällä on sitä elatusta.
Minulla ei valitettavasti ole varaa hankkia omaa asuntoa, mutta ymmärrän niitä äitejä jotka sellaisen hankkii. Kyllähän siihen menee lähillä paljon rahaa kun ihan oikeasti pitää olla se huone lapselle.

En tunne henk.koht yhtään äitiä jotka eläisivät vain exän siivellä. Se ei tietenkään tarkoita etteikö sellaisia olisi. Mutta tunnen muutamia sellaisia miehiä jotka eivät huolehdi elatusmaksuista. Ja lisää tehdään, mutta ei hätää niistäkin lapsista huolehtii yhteiskunta.

Aina nämä ketjut menee siihen että haukutaan lasten äitejä ja syytetään rahanahneiksi ja pahimpia vaahtoajia ovat nämä uusiot.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2006 klo 18:26 Peppari kirjoitti:
Kyllä se että lapsella on katto päänsä päällä on sitä elatusta.
Minulla ei valitettavasti ole varaa hankkia omaa asuntoa, mutta ymmärrän niitä äitejä jotka sellaisen hankkii. Kyllähän siihen menee lähillä paljon rahaa kun ihan oikeasti pitää olla se huone lapselle.

En tunne henk.koht yhtään äitiä jotka eläisivät vain exän siivellä. Se ei tietenkään tarkoita etteikö sellaisia olisi. Mutta tunnen muutamia sellaisia miehiä jotka eivät huolehdi elatusmaksuista. Ja lisää tehdään, mutta ei hätää niistäkin lapsista huolehtii yhteiskunta.

Aina nämä ketjut menee siihen että haukutaan lasten äitejä ja syytetään rahanahneiksi ja pahimpia vaahtoajia ovat nämä uusiot.
Samaan lopputulokseen olen tullut minäkin sen suhteen että uusioperheitten naiset tuo katkeruutensa jollain tavoin täällä esiin jos miehellä on lapsia jo entuudestaan.
Rahojen käytöstä muuten vielä sen verran,että ainakin minulla on erittäin vaikeaa osoittaa juuri ne elastuet joka kuukausi just lasten menoihin.Kyllä se työttömällä on vaan niin et silloin kun rahaa tulee niin on sen mukaan ostettava ja maksettava laskuja.Ei voi ajatella nin että sen ja sen käytän siihen ja siihen.Toisekseen en ole itseeni käyttänyt rahaa henkilökohtaisesti aikoihin,kaikki vakuutusmaksut ja tv-luvat sun muut koskettavat lapsia oikeestan enemmän,nehän sitä töllöä vahtaavat---juuri nytkin ;)
 
itsekkin ollut yh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.12.2006 klo 08:51 smurffiina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2006 klo 18:26 Peppari kirjoitti:
Kyllä se että lapsella on katto päänsä päällä on sitä elatusta.
Minulla ei valitettavasti ole varaa hankkia omaa asuntoa, mutta ymmärrän niitä äitejä jotka sellaisen hankkii. Kyllähän siihen menee lähillä paljon rahaa kun ihan oikeasti pitää olla se huone lapselle.

En tunne henk.koht yhtään äitiä jotka eläisivät vain exän siivellä. Se ei tietenkään tarkoita etteikö sellaisia olisi. Mutta tunnen muutamia sellaisia miehiä jotka eivät huolehdi elatusmaksuista. Ja lisää tehdään, mutta ei hätää niistäkin lapsista huolehtii yhteiskunta.

Aina nämä ketjut menee siihen että haukutaan lasten äitejä ja syytetään rahanahneiksi ja pahimpia vaahtoajia ovat nämä uusiot.
Samaan lopputulokseen olen tullut minäkin sen suhteen että uusioperheitten naiset tuo katkeruutensa jollain tavoin täällä esiin jos miehellä on lapsia jo entuudestaan.
Rahojen käytöstä muuten vielä sen verran,että ainakin minulla on erittäin vaikeaa osoittaa juuri ne elastuet joka kuukausi just lasten menoihin.Kyllä se työttömällä on vaan niin et silloin kun rahaa tulee niin on sen mukaan ostettava ja maksettava laskuja.Ei voi ajatella nin että sen ja sen käytän siihen ja siihen.Toisekseen en ole itseeni käyttänyt rahaa henkilökohtaisesti aikoihin,kaikki vakuutusmaksut ja tv-luvat sun muut koskettavat lapsia oikeestan enemmän,nehän sitä töllöä vahtaavat---juuri nytkin ;)
Ei pidä paikkaa, että jokainen täällä oleva uusperheen nainen olisi katkera, kun elareita joutuu maksamaan. Vaan siitä, kun MIKÄÄN EI RIITÄ tai EXÄT KÄYTTÄVÄT RAHAT ITSEENSÄ!

Olen itsekin ollut kolmen lapsen yh ja tiedän, että 118e kk/lapsi riittää hyvin, kun asumistuki kattaa suurimman osan asumisesta. Kyllä tolla rahalla pitäisi vaatteita ja ruokaa saada. Ei tv-lupa tule joka kuukausi, eikä vakuutuksia maksella joka kuukausi. Ja pakkoko on olla TIETOKONE ja internetyhteys. Ihmettelen.

Ymmärrän jos on kalliit harrastukset niin sitten tuo raha EI riitä.
Todellakaan en ymmärrä tuollaista, että asunto ostetaan, eikä ole sitten varaa ostaa lapselle kunnon kenkiä.
Mutta kyllä se näin on, että molempien vanhempien täytyy osallistua lapsiensa elatukseen, eikä vain etä-vanhemman.

Valitettavasti myös mieheni exä käyttää elatustuet kaikkeen muuhun mutta ei lapsiinsa. Ruokaan rahaa menee, mutta ei kukaan lapsi syö 118e kuukaudessa! Kun tämä exä ei osta lapsille juuri mitään vaatteita, (kirpputorilta jotain muut saa käytettynä sukulaisilta), ei ole lapsilla harrastuksia, ei mitään ihmeellisiä leluja (lapset itse kertoneet). Asumistuet saa asumiseen ja lapsilisät korotettuna sekä työttömyys korvauksen eli EI ole edes päivähoitomaksuja. Ja tietty ne elarit. Hmmmm....kyllä ollaan miehen kanssa ihmetelty. :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.12.2006 klo 23:56 itsekkin ollut yh kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.12.2006 klo 08:51 smurffiina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2006 klo 18:26 Peppari kirjoitti:
Kyllä se että lapsella on katto päänsä päällä on sitä elatusta.
Minulla ei valitettavasti ole varaa hankkia omaa asuntoa, mutta ymmärrän niitä äitejä jotka sellaisen hankkii. Kyllähän siihen menee lähillä paljon rahaa kun ihan oikeasti pitää olla se huone lapselle.

En tunne henk.koht yhtään äitiä jotka eläisivät vain exän siivellä. Se ei tietenkään tarkoita etteikö sellaisia olisi. Mutta tunnen muutamia sellaisia miehiä jotka eivät huolehdi elatusmaksuista. Ja lisää tehdään, mutta ei hätää niistäkin lapsista huolehtii yhteiskunta.

Aina nämä ketjut menee siihen että haukutaan lasten äitejä ja syytetään rahanahneiksi ja pahimpia vaahtoajia ovat nämä uusiot.
Samaan lopputulokseen olen tullut minäkin sen suhteen että uusioperheitten naiset tuo katkeruutensa jollain tavoin täällä esiin jos miehellä on lapsia jo entuudestaan.
Rahojen käytöstä muuten vielä sen verran,että ainakin minulla on erittäin vaikeaa osoittaa juuri ne elastuet joka kuukausi just lasten menoihin.Kyllä se työttömällä on vaan niin et silloin kun rahaa tulee niin on sen mukaan ostettava ja maksettava laskuja.Ei voi ajatella nin että sen ja sen käytän siihen ja siihen.Toisekseen en ole itseeni käyttänyt rahaa henkilökohtaisesti aikoihin,kaikki vakuutusmaksut ja tv-luvat sun muut koskettavat lapsia oikeestan enemmän,nehän sitä töllöä vahtaavat---juuri nytkin ;)
Ei pidä paikkaa, että jokainen täällä oleva uusperheen nainen olisi katkera, kun elareita joutuu maksamaan. Vaan siitä, kun MIKÄÄN EI RIITÄ tai EXÄT KÄYTTÄVÄT RAHAT ITSEENSÄ!

Olen itsekin ollut kolmen lapsen yh ja tiedän, että 118e kk/lapsi riittää hyvin, kun asumistuki kattaa suurimman osan asumisesta. Kyllä tolla rahalla pitäisi vaatteita ja ruokaa saada. Ei tv-lupa tule joka kuukausi, eikä vakuutuksia maksella joka kuukausi. Ja pakkoko on olla TIETOKONE ja internetyhteys. Ihmettelen.

Ymmärrän jos on kalliit harrastukset niin sitten tuo raha EI riitä.
Todellakaan en ymmärrä tuollaista, että asunto ostetaan, eikä ole sitten varaa ostaa lapselle kunnon kenkiä.
Mutta kyllä se näin on, että molempien vanhempien täytyy osallistua lapsiensa elatukseen, eikä vain etä-vanhemman.

Valitettavasti myös mieheni exä käyttää elatustuet kaikkeen muuhun mutta ei lapsiinsa. Ruokaan rahaa menee, mutta ei kukaan lapsi syö 118e kuukaudessa! Kun tämä exä ei osta lapsille juuri mitään vaatteita, (kirpputorilta jotain muut saa käytettynä sukulaisilta), ei ole lapsilla harrastuksia, ei mitään ihmeellisiä leluja (lapset itse kertoneet). Asumistuet saa asumiseen ja lapsilisät korotettuna sekä työttömyys korvauksen eli EI ole edes päivähoitomaksuja. Ja tietty ne elarit. Hmmmm....kyllä ollaan miehen kanssa ihmetelty. :/
Ei tietenkään syö 118 euroa kuukaudessa sehän onkin tarkoitettu kattamaan kaikki kulut mitä lapsi kuluttaa kuukaudessa,toisinaan se riittää kuukaudessa,mutta on kuukausia ettei se riitä.Harrastukset kun esim. ovat kausi luonteisia.
Itse en menis hommamaan omistusasuntoa jos itselläni ei olisi vakituiset kuukausi tulot,en edes sitä asuntoa saisi,miten saisin työttömänä lainaa???? :whistle:
Minä en purnaa exältäni lisää rahaa,toivoisin vaan,että voisi lasten parhaaksi ottaa osaa isompien juttujen hankintaan yhdessä minun kanssa .
Minä saan elatustukea,siis exäni ei maksa minulle, vaan kunta!
Toimeen on tultu ja tullaan,kun eletään sen mukaan mihin on yksinkertaisesti vara!
;)
 

Yhteistyössä