elektiivinen sektio ja lapsen vauriot

esikoinen syntyi elektiivisellä sektiolla perätilan vuoksi. Rv 39+1
(Siis eikö tuo elektiivinen = suunniteltu?)

No, anyway, vauveli kävi lämpökaapissa pyörähtämässä, ei kyllä (isän mukaan, minähän olin ommeltavana) ollut kauaa. Apgar pisteitä tyttö sai 9-10-10. Käytännössä kai sektiossa usein yksi piste menetetään väristä.
Tyttö imi heti hyvin, maitokin alkoi pian nousta, ja siis sai rintaa 1.kerran heräämössä, ja kyllä sieltä jotain näytti tulevankin.

Mitään vaurioita ei kyllä lapsella ole,
enkä tiedä, mistä ap tuon päivän parin happikaappi reissunkin vetäisi?

Ap:hän toki kysyi pelkosektiosta, mutta eiköhän ne riskit ole samat, oli syy sitten pelko, perätila, ahdas lantio tms.
Minullakin muistaakseni papereissa luki pelkosektio perätilan vuoksi, eli perätila yksistään ei olisi virallinen syy?

Minäkin olen itseasiassa sektiolla syntynyt, vuonna -81, äidin pahan raskausmyrkytyksen vuoksi (meinasi henki lähteä molemmilta, sekä äidiltä, että minulta.) Sektio siis tehtiin rv 32 alussa.

Minä olin toki pieni, 1300g, ja sairaalassakin olin lähelle laskettua aikaa, keskonen kun olin. Ja toki olin happikaapissa ym. Mutta tämähän ei johtunut sektiosta itsestään, vaan keskosuudesta.
No, ihan normaaliksi koen itseni, enkä mitään vaurioita tunne tuosta saaneeni, henki pihisee ihan normaalisti.

Molemmat sisarukseni ovat myös syntyneet sektiolla raskausmyrkytyksen takia. Veli rv 35+jotain, (v-83) ja sisko lähellä laskettua aikaa, mutta raskausmyrkytys äidillä oli silloinkin v.-88.
Tokihan tuo kolmas lapsi olisi sektiolla syntynyt jokatapauksessa.

Enkä tällä nyt väitä, etteikö sektiossa voisi lapselle tulla vaurioita, mutta niin niitä voi tulla alati synnytyksessäkin.

Esikoisenkin kohdalla alatie synnytystä harkitsin, mutta onneksi päädyin sektioon, esikoisen napanuor oli niin lyhyt, että ongelmia olisi ollut luvassa alatie synnytyksessä. -ja myös niitä ap:n kysymiä vaurioita.

Tämän toisen lapsen toivoisin voivani alakautta synnyttää,(se jää nähtäväksi, mitä tapahtuu) mutta esikoisen tapauksessa koin sektion turvallisemmaksi vaihtoehdoksi.

Koska minulla ei ole synnytyspelkoa, tuntuu hassulta, että joku haluaa ehdoin tahdoin leikeltäväksi, ja vaikka monilla on voimakas pelko, niin mm. ystäväni sai sektion vaikkei nyt niin kovin pelännytkään, eipä vain halunnut alapäänsä venyvän.

Ap:n kysymyksen asettelu on kyllä vähän provosoiva (tarkoituksella?) kyllähän ne vauriot voivat tulla lapselle, oli sektion syy mikä tahansa.
Käsittääkseni kuitenkin uurin osa sektioista menee hyvin, mm. ystävilleni (5kpl) on niin ikään tehty sektioita perätilan vuoksi, eikä yhdenkään vauva ole ollut HAPPIkaapissa, lämpökaapissa kylläkin. -eikä sielläkään "pariapäivää".


Niin, ja vurioita ei noillekaan lapsille ole tullut. -Liekö sitten pelkosektioidut vauvat niitä, jotka vaurioita saavat? :headwall:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.10.2006 klo 13:14 triana kirjoitti:
Ap:n kysymyksen asettelu on kyllä vähän provosoiva (tarkoituksella?) kyllähän ne vauriot voivat tulla lapselle, oli sektion syy mikä tahansa.
Käsittääkseni kuitenkin uurin osa sektioista menee hyvin, mm. ystävilleni (5kpl) on niin ikään tehty sektioita perätilan vuoksi, eikä yhdenkään vauva ole ollut HAPPIkaapissa, lämpökaapissa kylläkin. -eikä sielläkään "pariapäivää".

Niin, ja vurioita ei noillekaan lapsille ole tullut. -Liekö sitten pelkosektioidut vauvat niitä, jotka vaurioita saavat? :headwall:
Juu, ap varmasti tarkoituksella kysyi provosoivasti, koska täällä useissa keskusteluissa väitetään että suunnitelluissakin sektioissa vauva voi vammautua tms. Minäkin mielenkiinnolla odotan tähän avaukseen vastauksia, mutta eipä niitä näytä tulevan..
 
eini
En tiedä oliko ap:n tarkoitus provosoida vai ei mutta aihe kiinnostaisi minua oikeasti. Olen menossa sektioon perätilan vuoksi viikon päästä ja olisi ihan oikeasti kiva tietää, että millaisia kokemuksia ihmisillä on. Tietääkö siis joku, että lapsi olisi vammautunut suunnitellussa sektiossa????
Vielä kun nimittäin ehtisi perua tuon leikkauksen....
 
juupa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.10.2006 klo 13:14 triana kirjoitti:
Ap:n kysymyksen asettelu on kyllä vähän provosoiva (tarkoituksella?) kyllähän ne vauriot voivat tulla lapselle, oli sektion syy mikä tahansa.
Ap tarkoittanee juuri sitä, (provosoivaa tahi ei) että onko kenenkään lapsi vaurioitunut juuri suunnitellussa sektiossa, koska näissä sektiokeskusteluissa sektion vastustajat kauhistelevat sektion vaaroja lapselle. Mutta itsekin kyllä olen aikas varma, että on erittäin harvinaista lapsen vaurioituminen elektiivisessä sektiossa juuri siitä sektiosta johtuen :whistle:
 
Sektiossakin voi vauva vammautua. Ulosautto voi olla hankala ja aiheuttaa vaurioita esim silloin jos sikiö on painunut syvälle äidin lantioon. Joskus näkee vauvoja joille on tullut viiltohaavoja kun lääkärin veitsi on vahingossa viiltänyt, tämä tietysti aiheuttaa myös tulehdusvaaran.
Vauvan keuhkot ovat kohdussa ollessa täynnä fetaalinestettä joka imeytyy pois kun vauva syntyy. Alatiesynnytyksessä synnytyskanavan puristus edesauttaa imeytymistä, mutta sektiossa ei sellaista puristusta tapahdu vaan vauvan keuhkot voivat jäädä kosteiksi. Näin ollen vauva hapettaa huonosti ja tämän vuoksi voi pahimmassa tapauksessa seurata aivovaurio. Usein joudutaan imemään vauvan nielusta ja nenästä lapsivettä ja se saattaa aiheuttaa larynkspasmin joka taas estää hengittämisen. Alatiesynnytyksessäkin toki usein imetään, mutta imeminen tapahtuu heti pään synnyttyä ennen kuin lapsi ehtii vetää lapsivettä keuhkoihinsa, sektiossa tämä imeminen ei koskaan tapahdu yhtä nopeasti. Elektiivinen sektio on ns. kylmäsektio, jossa siis ei ole ollut kohdun supistuksia. Supistukset taas käynnistävät vauvan stressihormonin erityksen joka valmistaa vauvaa kohdun ulkopuoliseen elämään. Elektiivisellä sektiolla syntyneet vauvat voivat olla sieman säikähtäneitä ja tarvita virvoittelua.
Tässä muutamia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.10.2006 klo 16:39 vieras kirjoitti:
Sektiossakin voi vauva vammautua. Ulosautto voi olla hankala ja aiheuttaa vaurioita esim silloin jos sikiö on painunut syvälle äidin lantioon. Joskus näkee vauvoja joille on tullut viiltohaavoja kun lääkärin veitsi on vahingossa viiltänyt, tämä tietysti aiheuttaa myös tulehdusvaaran.
Vauvan keuhkot ovat kohdussa ollessa täynnä fetaalinestettä joka imeytyy pois kun vauva syntyy. Alatiesynnytyksessä synnytyskanavan puristus edesauttaa imeytymistä, mutta sektiossa ei sellaista puristusta tapahdu vaan vauvan keuhkot voivat jäädä kosteiksi. Näin ollen vauva hapettaa huonosti ja tämän vuoksi voi pahimmassa tapauksessa seurata aivovaurio. Usein joudutaan imemään vauvan nielusta ja nenästä lapsivettä ja se saattaa aiheuttaa larynkspasmin joka taas estää hengittämisen. Alatiesynnytyksessäkin toki usein imetään, mutta imeminen tapahtuu heti pään synnyttyä ennen kuin lapsi ehtii vetää lapsivettä keuhkoihinsa, sektiossa tämä imeminen ei koskaan tapahdu yhtä nopeasti. Elektiivinen sektio on ns. kylmäsektio, jossa siis ei ole ollut kohdun supistuksia. Supistukset taas käynnistävät vauvan stressihormonin erityksen joka valmistaa vauvaa kohdun ulkopuoliseen elämään. Elektiivisellä sektiolla syntyneet vauvat voivat olla sieman säikähtäneitä ja tarvita virvoittelua.
Tässä muutamia.
Kerrankin todellista asiaa selvästi ammattilaiselta, kiitos!
Munkin erään tuttavan lapsi oli hengityskoneessa neljä päivää pelkosektion jälkeen tuon sektion aiheuttaman hengitysongelman vuoksi. Oli todella vaikeaa vanhemmille :(
 
Itse kysyin samaa asiaa lääkäreiltä pelkopolilla. On kuulemma todella harvinaista, että hengitysvaikeuksia yms viiltoja tullut. Myös tuttavilla sektiovauvat selvinneet aivan yhtähyvin kuin normaalisti syntyneet, vaikka pian jälkeen rv 30 tulleet. Varmasti joskus käy huonommin, mutta samoin käy alatiesynnytyksissä. Ei myöskään ole sanottu että alatiesynnytys menisi ilman vaurioita.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.10.2006 klo 16:39 vieras kirjoitti:
Sektiossakin voi vauva vammautua. Ulosautto voi olla hankala ja aiheuttaa vaurioita esim silloin jos sikiö on painunut syvälle äidin lantioon. Joskus näkee vauvoja joille on tullut viiltohaavoja kun lääkärin veitsi on vahingossa viiltänyt, tämä tietysti aiheuttaa myös tulehdusvaaran.
Vauvan keuhkot ovat kohdussa ollessa täynnä fetaalinestettä joka imeytyy pois kun vauva syntyy. Alatiesynnytyksessä synnytyskanavan puristus edesauttaa imeytymistä, mutta sektiossa ei sellaista puristusta tapahdu vaan vauvan keuhkot voivat jäädä kosteiksi. Näin ollen vauva hapettaa huonosti ja tämän vuoksi voi pahimmassa tapauksessa seurata aivovaurio. Usein joudutaan imemään vauvan nielusta ja nenästä lapsivettä ja se saattaa aiheuttaa larynkspasmin joka taas estää hengittämisen. Alatiesynnytyksessäkin toki usein imetään, mutta imeminen tapahtuu heti pään synnyttyä ennen kuin lapsi ehtii vetää lapsivettä keuhkoihinsa, sektiossa tämä imeminen ei koskaan tapahdu yhtä nopeasti. Elektiivinen sektio on ns. kylmäsektio, jossa siis ei ole ollut kohdun supistuksia. Supistukset taas käynnistävät vauvan stressihormonin erityksen joka valmistaa vauvaa kohdun ulkopuoliseen elämään. Elektiivisellä sektiolla syntyneet vauvat voivat olla sieman säikähtäneitä ja tarvita virvoittelua.
Tässä muutamia.
Juu, ihan hienoa tekstiä, mutta luepa apn kyssä uudestaan, täällä haluttiin kokemuksia, ei luetteloa niistä mahdollisuuksista, mitä voi käydä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 11:49 hehe kirjoitti:
Juu, ihan hienoa tekstiä, mutta luepa apn kyssä uudestaan, täällä haluttiin kokemuksia, ei luetteloa niistä mahdollisuuksista, mitä voi käydä.
:LOL: Et oo tosissas. :LOL:
No joo, paha tohon on varmaan muutakaan sanoa. :whistle:
Oliko tossa muuten ketään muukaan kirjoittanut niitä kokemuksia? Miksi he saavat kuitenkin vastata? Entä sinä itse? :kieh:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 12:30 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 11:49 hehe kirjoitti:
Juu, ihan hienoa tekstiä, mutta luepa apn kyssä uudestaan, täällä haluttiin kokemuksia, ei luetteloa niistä mahdollisuuksista, mitä voi käydä.
:LOL: Et oo tosissas. :LOL:
No joo, paha tohon on varmaan muutakaan sanoa. :whistle:
Oliko tossa muuten ketään muukaan kirjoittanut niitä kokemuksia? Miksi he saavat kuitenkin vastata? Entä sinä itse? :kieh:
Sepä siinä juuri on, kun ei tänne näytä tulevan niitä kokemuksia..... :whistle: Innolla odottelen minäkin, josko sellaista on tässä suomenmaassa tapahtunut...
 
no joo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 12:30 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 11:49 hehe kirjoitti:
Juu, ihan hienoa tekstiä, mutta luepa apn kyssä uudestaan, täällä haluttiin kokemuksia, ei luetteloa niistä mahdollisuuksista, mitä voi käydä.
:LOL: Et oo tosissas. :LOL:
No joo, paha tohon on varmaan muutakaan sanoa. :whistle:
Oliko tossa muuten ketään muukaan kirjoittanut niitä kokemuksia? Miksi he saavat kuitenkin vastata? Entä sinä itse? :kieh:
Kukaan ei ole kertonut omia kokemuksia vauvan vaurioitumisesta elektiivisessa sektiossa, koska luultavasti sellaista ei ole tapahtunut. Jos laitetaan vierekkäin luettelot miten voi käydä sektiossa ja miten voi käydä alatiesynnytyksessä niin kumman luettelon luulet olevan pitempi?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 12:30 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 11:49 hehe kirjoitti:
Juu, ihan hienoa tekstiä, mutta luepa apn kyssä uudestaan, täällä haluttiin kokemuksia, ei luetteloa niistä mahdollisuuksista, mitä voi käydä.
:LOL: Et oo tosissas. :LOL:
No joo, paha tohon on varmaan muutakaan sanoa. :whistle:
Oliko tossa muuten ketään muukaan kirjoittanut niitä kokemuksia? Miksi he saavat kuitenkin vastata? Entä sinä itse? :kieh:
ei kokemusta sektiosta mutta vauvan "kosteista keuhkoista". syntyi niin nopeasti, 20 minuutissa kohdunsuu 4 sentistä auki ja lapsi maailmassa että ei alkanut spontaanista hengittää. Sanottiin että synnytys oli niin nopea ettei keuhkot ehtineet kuivua ja valmistautua hengittämään. tarvitsi siis alkuun apua hengittämiseen.
 
Elektiivinen sektio
Kymmenen pisteen vauva. Ei tullut viiltoja vauvaan, vauva ei ollut vielä laskeutunut niin hänen saatiin erittäin helposti nostettua ulos kohdusta.
Ei vettä keuhkoissa, kiljaisi heti kun heräsi. Ei mitään vaivoja tiedossa että sektioin vuoksi olisi vauvalle tullut.
Tod.näk. pelastettiin solisluun murtumalta sektiolla.

Ja hän siis elektiivinen sektio lapsi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 12:41 no joo kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 12:30 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 11:49 hehe kirjoitti:
Juu, ihan hienoa tekstiä, mutta luepa apn kyssä uudestaan, täällä haluttiin kokemuksia, ei luetteloa niistä mahdollisuuksista, mitä voi käydä.
:LOL: Et oo tosissas. :LOL:
No joo, paha tohon on varmaan muutakaan sanoa. :whistle:
Oliko tossa muuten ketään muukaan kirjoittanut niitä kokemuksia? Miksi he saavat kuitenkin vastata? Entä sinä itse? :kieh:
Kukaan ei ole kertonut omia kokemuksia vauvan vaurioitumisesta elektiivisessa sektiossa, koska luultavasti sellaista ei ole tapahtunut. Jos laitetaan vierekkäin luettelot miten voi käydä sektiossa ja miten voi käydä alatiesynnytyksessä niin kumman luettelon luulet olevan pitempi?
Kukaan ei vastaa tähän ketjuun niin niitä ei ole...? Mä en kyllä ihan noin pikaista päätelmää tekisi pelkän KaksPlus-palstan yhden kyselyn perusteella...

Sektion jälkeisissä raskauksissa keskenmenon riski kasvaa. Näin on tilastollisesti, mutta jos ruvetaan huutelemaan porukkaa kenelle näin on käynyt ei varmaan tule montaa, jos yhtään, vastausta. Mistähän se johtuu?

Ja luettelojen pituudesta... En tiedä, mutta varmaan alatiesynnytyksen lista olisi pidempi. Mutta eihän se silti tarkoita sitä, että riskit olisivat samat kaikille kaikissa tilanteissa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 12:41 no joo kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 12:30 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 11:49 hehe kirjoitti:
Juu, ihan hienoa tekstiä, mutta luepa apn kyssä uudestaan, täällä haluttiin kokemuksia, ei luetteloa niistä mahdollisuuksista, mitä voi käydä.
:LOL: Et oo tosissas. :LOL:
No joo, paha tohon on varmaan muutakaan sanoa. :whistle:
Oliko tossa muuten ketään muukaan kirjoittanut niitä kokemuksia? Miksi he saavat kuitenkin vastata? Entä sinä itse? :kieh:
Kukaan ei ole kertonut omia kokemuksia vauvan vaurioitumisesta elektiivisessa sektiossa, koska luultavasti sellaista ei ole tapahtunut. Jos laitetaan vierekkäin luettelot miten voi käydä sektiossa ja miten voi käydä alatiesynnytyksessä niin kumman luettelon luulet olevan pitempi?
Kirjoitin juuri niitä kokemuksia joita minulle on tullut vastaan elektiivisen sektion yhteydessä, ei omille lapsilleni mutta muiden lapsille. Kätilönä olen toiminut jo pidemmän aikaa ja kaikenlaista olen nähnyt. En toki väittänyt että alatiesynnytyksessäkin voisi jotain sattua, mutta kysymyksessähän selvästi kysyttiin mitä kokemuksia on vaurioista elektiivisestä sektiosta.
Terveisin vieras joka kirjoitti elektiivisen sektion riskeistä vauvalle
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 22:06 vieras kirjoitti:
Kirjoitin juuri niitä kokemuksia joita minulle on tullut vastaan elektiivisen sektion yhteydessä, ei omille lapsilleni mutta muiden lapsille. Kätilönä olen toiminut jo pidemmän aikaa ja kaikenlaista olen nähnyt. En toki väittänyt että alatiesynnytyksessäkin voisi jotain sattua, mutta kysymyksessähän selvästi kysyttiin mitä kokemuksia on vaurioista elektiivisestä sektiosta.
Terveisin vieras joka kirjoitti elektiivisen sektion riskeistä vauvalle
Kiva kuulla ammattilaisen näkemys asiaan! :) Monelleko sun tietämälle vauvalle on tullu pysyvä vamma/aivovaurio tai joku elektiivisessä sektiossa?Onko se miten yleistä? Näistä en ole kuullut puhuttavan, ja sikäli olisi mukava kuulla.
 

[/quote]
Juu, ihan hienoa tekstiä, mutta luepa apn kyssä uudestaan, täällä haluttiin kokemuksia, ei luetteloa niistä mahdollisuuksista, mitä voi käydä.
[/quote]

Miksi täällä vängätään asiasta ja tehdään jotain omaa tieteellistä tutkimusta elektiivisen sektion riskeistä?
Eikö se riitä että asiantuntijat ovat tutkineet asiaa lukuisissa tutkimuksissa tuhansista tapauksista?
Tosiasia on kuitenkin se, että elektiivisenKIN sektion riskit ovat moninkertaiset sekä äidille että vauvalle alatiesynnytykseen verrattuna?
Alatiesynnytykset ovat vaan sellaisia eläviä legendoja joista kauhutarinat leviää kulovalkean tavoin ja kuitenkin lähes kaikki alatiesynnytykset sujuvat ongelmitta ja lempeästi äidille ja vauvalle.
Kukapa pelkosektion vaatinut äiti tulisi tänne tilittämään vaurioitaan jotka ovat sattuneet sektion yhteydessä, sen jälkeen ja etenkin seuraavaa lasta odottaessa kun kohtua on kerran leikelty...
 

Kukapa pelkosektion vaatinut äiti tulisi tänne tilittämään vaurioitaan jotka ovat sattuneet sektion yhteydessä, sen jälkeen ja etenkin seuraavaa lasta odottaessa kun kohtua on kerran leikelty...
[/quote]

Sektiot lienevät onnistuvat kuitenkin hyvin täällä Suomen maassa. On aika kamala, jos aletaan syyllistää äitiä, että mitäs noin teit. Entä jos pelkoäidillä alatiesynnytys "epäonnistuu", lapsi vaurioituu tai äiti saa pahat repeämät? Kukaan meistä ei tiedä, miten olisi muutoin mennyt. Mikä sitten lopuksi oikeuttaisi pelkosektioon, jos ajatellaan, että perätilatkin voi synnyttää alateitse useissa tapauksissa, jos lantio ok?
 
Vielä tämä henkilö, joka asiaatuntevasti kertoi elektiivisen sektion vaaroista vauvalle. Onko kokemuksesi mukaan eroa, onko sektio tehty rv 37-40? Pelkopolilla sanottiin, että vasta rv 39 on "turvallisinta", vaikka vauva onkin/katsotaan täysiaikaiseksi rv 37 lähtien.
 
Mulle tehtiin suunniteltu sektio perätilan ja lantion ahtauden vuoksi rv 39+2. Tyttö sai täydet pisteet eikä hänellä mitään ongelmia ilmennyt missään vaiheessa. Itselläni sen sijaan jäi joku suoni vuotamaan vatsanpeitteiden väliin, mistä seurasi kovat kivut, uusintaleikkaus ja hidas ja kivulias toipuminen. Mutta parempi niin että ongelmat tulivat minulle eikä vauvalle. =) Toivon kyllä etten enää ikinä sektioon joudu.
 
häh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.10.2006 klo 11:13 juupa juu kirjoitti:
Kukapa pelkosektion vaatinut äiti tulisi tänne tilittämään vaurioitaan jotka ovat sattuneet sektion yhteydessä, sen jälkeen ja etenkin seuraavaa lasta odottaessa kun kohtua on kerran leikelty...
Miksi ei tulisi? :eek: Tilittäähän täällä sellaisetkin synnyttäjät, jotka ovat vartavasten halunneet synnyttää alakautta, mutta josta on seurannut vain enemmän tai vähemmän katastrofi....
Pelkosektioon menijä yleensä on joutunut tulevaa synnytystapaansa miettimään ehkä enemmän kuin muut, ja mitä oletettavammin myös valmis kantamaan vastuun mahd. seurauksista. Itsekin palkosektioon mennessäni olin valmis (tai voiko sanoa olevansa valmis mistä ei tiedä, mutta ainakin varautunut) hyväksymään tuleman ilman jossitteluja ja toki olisin kertonut eteenpäin myös siinä tapauksessa, ettei kaikki olisi mennyt nappiin. Se on vain elämää.
 
hihhuli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.10.2006 klo 19:18 minä vain kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.10.2006 klo 16:39 vieras kirjoitti:
Sektiossakin voi vauva vammautua. Ulosautto voi olla hankala ja aiheuttaa vaurioita esim silloin jos sikiö on painunut syvälle äidin lantioon. Joskus näkee vauvoja joille on tullut viiltohaavoja kun lääkärin veitsi on vahingossa viiltänyt, tämä tietysti aiheuttaa myös tulehdusvaaran.
Vauvan keuhkot ovat kohdussa ollessa täynnä fetaalinestettä joka imeytyy pois kun vauva syntyy. Alatiesynnytyksessä synnytyskanavan puristus edesauttaa imeytymistä, mutta sektiossa ei sellaista puristusta tapahdu vaan vauvan keuhkot voivat jäädä kosteiksi. Näin ollen vauva hapettaa huonosti ja tämän vuoksi voi pahimmassa tapauksessa seurata aivovaurio. Usein joudutaan imemään vauvan nielusta ja nenästä lapsivettä ja se saattaa aiheuttaa larynkspasmin joka taas estää hengittämisen. Alatiesynnytyksessäkin toki usein imetään, mutta imeminen tapahtuu heti pään synnyttyä ennen kuin lapsi ehtii vetää lapsivettä keuhkoihinsa, sektiossa tämä imeminen ei koskaan tapahdu yhtä nopeasti. Elektiivinen sektio on ns. kylmäsektio, jossa siis ei ole ollut kohdun supistuksia. Supistukset taas käynnistävät vauvan stressihormonin erityksen joka valmistaa vauvaa kohdun ulkopuoliseen elämään. Elektiivisellä sektiolla syntyneet vauvat voivat olla sieman säikähtäneitä ja tarvita virvoittelua.
Tässä muutamia.
Kerrankin todellista asiaa selvästi ammattilaiselta, kiitos!
Munkin erään tuttavan lapsi oli hengityskoneessa neljä päivää pelkosektion jälkeen tuon sektion aiheuttaman hengitysongelman vuoksi. Oli todella vaikeaa vanhemmille :(
Hehhh... selvästi ammattilainen??? miten päädyit tällaiseen päätelmään?
Minusta kirjoittaja voi olla ammattilainen tai sitten ei.
Kirjoituksessa ei ilmennyt mitään sellaista että itse olisin vakuuttunut?

"Joskus näkee vauvoja joilla on viiltohaavoja"... montako tällaista vauvaa kirjoittaja on nähnyt? kinnostaisi tosissaan, kun itsekin olen kuullut että näinkin on jollekin huono-onniselle käynyt.
Kirjoittajan tekstistä päätellen ihan tavallista tällainen?
minulle jäi kyllä tästä kirjoituksesta amatöörin maku suuhun :p
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.10.2006 klo 11:04 vieras kirjoitti:
Täällä keskustellaan paljon pelkosektioista ja sen vaaroista lapselle. Mitä komplikaatioita, erityisesti pysyviä, on kokemuksienne mukaan tullut? En tarkoita nyt päivän-kahden happikaappia.
ei pelkosektio eroa mitenkään tavallisesta suunnitellusta (elektiivisestä) sektiosta.
Siksi kuulosti tosiaan provosoivalta tuo aloitus.
Eihän se äidin pelko vauvaa vahingoita sektiossa, jos siis vauva vahingoittuu.
Itseasiassa aika huvittavaa puhua "pelkosektion vaaroista lapselle"?
 

Yhteistyössä