***ELOKUISET 2010 ,MEIDÄN KUU !!! *** Jo 38 vauvaa syntynyt !!!

Heippa vaan, jäänyt kirjoittelu tyystin, kun inhoan kaikkia muutoksia ja nyt en osaa käyttää tätä vielä, joten en oo ees jaksanu perehtyä.

Eikä oisi joutanutkaan, melkoista kiirettä elämä pienen hyvin hyvin vaativan vauvan ja isoveljensä kanssa. Mutta ihanaa aikaa.

Tsempit piti tulla vielä laittamaan kaikille,jotka viimeisiä päiviä sinnittelee. Tiedän todella kuinka raskaita ne on henkisesti ne viimeiset päivät, vastahan itsekin täällä kärvistelin melkein kaksi viikkoa yliaikaa!!
Siihen ei mitään lohdutuksen sanoja löydy, mikään ei auta, kestettävä vaan on ja ooteltava :hug:
Hengessä ollaan mukana!
 
Poikavauva syntyi sunnuntaina 29.8. klo 00:04 rv 41+2 mitoin 52 cm ja 3940 g. Päällä oli kokoa 36 cm. Apgarit 9/9. Tosiaan silloin lauantaina alkoi supistelemaan klo 16:30 ja melko säännöllisesti heti. Yhdeksän aikaan illalla supisteli 6 minuutin välein ja siitä sitten lähdettiin Vammalaan ajamaan. Autossa supistelut tiheni heti neljään minuuttiin ja sairaalaan kun päästiin kympin aikaan supisteli jo 2,5-3 minuutin välein. Heti katsottiin kohdunsuun tilanne ja olin auki 4 cm. Pääsin saliin ja ilokaasuun käsiksi. Gynekologi tuli 30 min päästä ja silloin auki 6 cm. Ehdotti spinaalia ja tai PCP:tä kivunlievitykseksi. Valitsin spinaalin ja oli kyllä hienoa tavaraa. Supistelut kyllä tunsin, mutta tuntui lähinnä harkkasuppareilta. Puoli kahdentoista maissa olinkin sitten jo 9 cm auki ja kätilö ehdotti kalvojen puhkaisua. Siinä tavaroita kerätessään kalvot puhkesivat itsekseen ja olinkin jo täysin auki. Ponnistusvaiheessa tunto jo palaili, mutta kivun kyllä kesti pienillä ilokaasutujuilla. Ponnistusvaihe kesti 14 minuuttia. Pieniä naarmuja tuli, ei tikkejä. Voisin melkein sanoa, että täydellinen synnytys.

Eilen kotiuduttiin. Rauhallisen oloinen on vauveli. Kovasti tisulla viihtyy. Imetys lähtenyt hyvin käyntiin. Huomenna mennään neuvolaan punnitukselle.

En ole vielä ehtinyt kahlaamaan sivuja läpi, mutta onnittelut vauvan saaneille ja tsemppiä vielä masun kanssa eleleville.

-mennis ja poikavauveli 3 vrk-
 
Onnea mennis :heart:

Ihanan rauhallisen kuuloinen ja helposti mennyt synnytys :) tahtoo samanlaisen kiitos!

Tässäpä vielä tämä lista:
Peppi78
Tiinuz
Runttipulla
pikku3nen
vauvahaaveita
Hepetius
Marsa22
jensspa
giraffe
Rakkaudesta äiti
kreta
toista yrittävä

vähiin vie ennenkuin loppuu!
 
Viimeksi muokattu:
Tervehdys kaikille!!:wave:

Meille syntyi pieni pojan pallero maanantaina 30.8. klo 17. Mitat 3820g ja 51cm.Päänympärys 35cm. Nopeeta meni,kertomusta enemmän sit myöhemmin. Nyt ollaan jo kotona pikkumiehen kans :heart:

Hepetius ja poika 2vrk
 
Voi kun sattuis täälläkin... Viitisen tuntia tuli melko kivuttomia suppareita n. 10 min välein, mutta loppuivat sitten kuin seinään. Tää on niin tätä. :headwall: Toivotaan vauvis, että pääset kohta jo laitokselle lähtemään!
 
Minäkin täällä... :wave:

Ei oikeen ees tie enää mitä kirjoittelis, kun tää on tätä samaa vaan. :) No mutta ainakin ONNEA kaikille uusille vauvoille jälleen!! Eli ainakin Hepetiukselle ja Mennikselle. :heart:

Mä jotenkin rauhotuin jo tässä nyt, kun on muutama päivä yli lasketun ajan... Jotenkin tuli sellanen olo,että no mikäs tässä sitten on ollessa, jos vaavilla kaikki hyvin. Enää maksimissaan puolitoista viikkoa ja vaavi on sylissä. Kait se viikko nyt siinä vielä menee siinä missä ne 40 muutakin. :D Kai sitä sit ehtii vauvaa hoitaa ihan riittämiin synnytyksen jälkeen joka tapauksessa... Vaik toki edelleen koko aika toivon, että lähtis synnytys käyntiin. Ja enempi vaan ärsyttää ne ihmiset, jotka kyselee koko aika (nekin, jotka ei muulloin oo juuri missään tekemisissä :O ) TAI neuvoo, miten sais vauvan jo pian pois ja voivottelee tilannetta. Ja tiiän...ei ne pahalla. :)

Tänäänkin kyllä nyt taas välillä ollu aika mojoviakin suppareita, mutta toistaiseks tuntuvat aika satunnaisilta. Keittelin tossa kannullisen vattuteetäkin... Ei kait siitä haittaakaan oo.. ;)

Mut tsemppiä ja RAUHAA ;) kaikille loppuodottajille!! Ja vauvaperheisiin onnellisia päiviä ja voimia silloin kun väsyttää. :heart:

Tiinuz ja vaavi 40+ 3
 
Onnea taas vauvansa saaneille:heart: ja lisää ilmeisesti pian onniteltavia tulossa;)

Täällä tulee imetysten lomassa kännykän kautta seurattua mitä pinossa sattuu ja tapahtuu, mutta sen kautta jotenkin hidasta ja hankalaa kommentoida. Mutta hengessä siis kovasti ollaan ja pidetään peukkuja, että jokainen pian pääsisi omaa pientään paijailemaan.:heart:

tsemppausta teille kaikille kovasti

katjuska ja sintti 2vko 5pvä:heart:
 
Tänään aamusta alko kovat mahakivut.sitä viiltävääv ja repivää kipua vain oikealla puolella vatsaa mitä on aijemminkin tullut mut nyt se ei mennyt ohi vaan paheni koko ajan.Loppujen lopuks tajusin et sen kivun lisäksi supistaa koko ajan.Mut niitä ei voinu laskee ku tuntu et maha kivikova koko ajan.No tytön vein tuskissani aamulla kouluun mut hakemaan en enään häntä päässyt kun kävellä ei pystynyt juuri ollenkaan eikä autolla ajokaan ois onnistunut.Onneksi sain hälle järjestettyä muun kyydin.Aivastaminen tai pojan nostaminen sai tunteen et maha repee just siitä kipu kohasta.No hälytin sit miehen kotiin kesken päivän ku olin jo niin kipeä et heijasin itteäni lattialla tai makoilin sängyllä ihme asennoissa.Aijemmin kun tollasissa kivuissa oon hyvinki ollut jo sairaalassa.Paitsi tokassa synnytyksessä hillittömät kivut alko kotona vähän ennenku lähettiin mut sillonhan olinki jo saliin mennessä 10senttiä auki ku loppu tapahtui rytinällä.Aattelin siis et enään ei voi olla väärä hälytys,MUTTA kun mies tuli kotia ja pakkas lapsille mummulaan vaatteet mukaan ja oltiin lähössä niin se kamala kipu hävisi johonkin ja pikkuhiljaa alko kadota ne supistuksetkin.Matkalla tuli vain muutama.KYLLÄ OTTI PÄÄSTÄ :mad: Sairaalaan mies nakkas mut ja jäi autoon oottaan lasten kans ku sanoin et tuun varmaan kohta takas.Ihana ihminen otti mut vastaan ja oli tosi ymmärtäväinen kun nolona kerroin et ne kivut vaan katos jonnekkin ja supparitkin enään ihan lieviä.No otettiin sen ihme kivun takia vvauvan sydämensykekäyrää joka onneksi oli oikein hyvä.Päivystävä lääkärikin sen katsoi.Ja niitä supistuiksiakin muutama piirtyi siihen mutta meinasivat että synnytys voi olla alkamassa tai sit ei..kun sitä ei voi varmasti sanoa.Kohdunsuun tutkimus paljasti sit ison pettymyksen.Kanavaa oli jäljellä 2cm(2viikkoa sitten 3cm)ja ei kuulemma mitenkään kummemmin oo pehmentynyt(vaik yks lääkäri sano jo aikaa sit et on)ja tosi "takanakin" vielä oli.Sentin kohdunsuu auki mut se tilanne oli sillon jo 2viikkoa sitten.Ei voinu uskoo et sellaset kivut ja mitään ei tapahtunu!!!!! Kun taas toisesta ja kolmannesta en ollu ees kunnolla kipeä kun alettiin jo varalta ettiin lapsenvahtia ja varalta lähettiin vaan käymään näytillä ja sillon varsinki kolmannesta olin ihan varma et tullaan takas kotia ku autossakaan ei ollu mitään hankaluuksia istuu suppareiden kans,mut sillon ne lievät melkein kivuttomat supistukset oli tehokkaita ku jouduinki suoraan synnytys saliin.
Vaikka sainki tuolla hyvän vastaanoton niin nyt tuntuu etten enään turhaa reissua ijo tehdä joten seuraavan kerran meen varmaan liian myöhään: /
Tosi vaikeeta vaik neljäs lapsi jo tulossa.

vauvahaaveita Onnea matkaan jos et oo vielä lähtenyt! Pian sullakin vaavi sylissä:heart:

peppi78 Mää pelkään ihan samaa et tän nyt annetaan kasvaa liian suureksi vaik se voitas käynnistyksellä välttääkkin ja sit varmaan jää jumiin ja joudun siihen sektioon mitä melkein eniten pelkään:( Ja mullakin neljäs tulossa mut ei se silti sitä sano et välttämättä mikään jättivauva mahtus syntyyn.

moona81 kiitos synnytys kertomuksesta:flower:

äitivaan kiitos tsempeistä! lohduttaa kun tietää että on sellasia jotka todella ymmärtää näiden "ylipäivien" tuskan.Jotkut kaverit jotka on synnyttäneet vähän ennen laskettua ei osaa ajatella kuin vaikeita nää päivät voi olla ja sit ei nekään kaikki näy muistavan joilla paljon aikaa synnytyksistä.Tai sit jotku on vaan kärsivällisempiä:ashamed:

mennis Onnea pojasta:heart: Oliki aika samankokoinen kuin meidän 2v syntyessään,mut paino sen verran eri et meillä 3910g pituus sama ja päänympäryskin tais olla just saman verran.

hepetius Onnea pojasta! :heart:

Tuo synnyttämättömien lista senkun vaan lyhenee.Siinä varmaan "komeilee" pian enään mun nimi :'(

Hitsi kun yhä enemmän tulee sellanen olo et jos en kohta pääse synnyttään niin en oo enään ollenkaan valmis koko touhuun.Ja varsinki kun siellä nyt turhaankin kävi.Tuli toisaalta sellenen olo et huh ku pääsi kotia :LOL: Mut sitli sellanen et oispa ollu nyt kerralla parempi jäädä synnytteleen ku rampata siellä ties kuin monta kertaa tai nyt ootella ja ootella vaik kuin pitkään.

Pakko painella taas pehkuihin kun ei tiedä millanen ensi yöstä tulee ja muutenki tän päivän kipuilut on vieny multa kaikki voimat

Rakkaudesta äiti ja Aarre-Viljami:heart: 40+1
 
Rakkaudesta äiti, piti ihan sulle tulla vastaamaan. :) Mulla oli juuri tuollainen ihan järkyttävä, repivän terävä kipu oikealla puolella vatsalla, mutta siitä on jo aikaa... Se oli varmaan jotain n. 30 (?) viikolla ehkä. Olin silloin lähdössä esikoisen kanssa ulos, kun alkoi repivä kipu. Aattelin, että no odotan hetken, ku en päässyt liikkumaan yhtään. Olin hiljaa paikallani ja juuri ja juuri sain hengitettyä. No, odotin ja odotin, sitte yritin välillä liikkua, mutta paheni vaan. Siinä kans sitten makasin lattialla kaksinkerroin itkua pidätellen, kunnes mies totesi, että lähdetään käymään synnärillä. Suurin piirtein konttasin autoon kaksinkerroin ja vaivoin sain itseni synnärille (oli viikonloppu). Siellä pääsin heti lääkärin katsottavaksi, joka ultrasi saman tien. Oli hirveää tuskaa yleensäkin maata siinä tutkimuspedillä ja se ultran anturikin sattui hirveästi vatsalla. Mitään vikaa hän ei kuitenkaan vauvasta, istukasta tai muusta kohtuun liittyvästä ultran avulla löytänyt. Sitten teki sisätutkimuksen ja veulasi aika kovakouraisesti kohtua sisältä ja paineli päältä. Siinä vaiheessa sitten kipu loppui yhtäkkiä kuin seinään! Nolona aloin sanoa, että nyt ei enää satu... Että jotenkin se kipu katosi...

Pitivät mua sitten vielä tarkkailussa koko loppupäivän ja illalla vasta sain lähteä kotiin 8 tunnin makoilun jälkeen. Otettiin varoiksi verikokeita ja virtsanäyte, mutta ne olivat ihan ok eikä kipukaan palannut enää. Lääkäri meinasi, että siellä saattoi olla esimerkiksi virtsajohdin kiertyneenä, joka "vapautui" lääkärin tunnustellessa ja muljatessa kohtua. Sekin oli siis pelkkä arvaus, ei osannut sanoa mitään muuta. Itellä kävi mielessä myös esim munasarjan kiertymä tms...

Joka tapauksessa tuo sinun kertomuksesi kuulosti kovin samantyyppiseltä kuin mitä itselläni oli. Välillä on samoilla kohdin ollut myöhemminkin kiputiloja, mutta ei niin kovia ja olen saanut ne itse laukeamaan ja helpottumaan. Kai siellä vaavin jalkoihin vähän elimiä jää kun tila on ahdasta... :)
 
tiinuz oiskohan mullakin ollut sit jotain kiertymiä.. Itestä tuntukin kyllä et ei ne pelkkiä supistuksia oo kun se kipu oli niin kovaa ja ihan kummallista.Ei tullut mitään välejäkään niinku supistusten välissä ruukaa olla, ettei ois kipeä.

Tänään kävin neuovola lääkärissä kun se oli varattu jo aijemmin ja en kerenny aikaa perua ku neuvola oli jo eilen illalla kii ku oyssissa kävin ja sit aamulla mulla oli päivän eka aika.No mukava et menin ku kiva lääkäri taas vastassa joka taas teki sisätutkimuksen ja meinas että kyllä mun kohdunsuu oiskin jo 2senttiä auki ja pehmentynytkin selvästi viime kerrasta jolloin on viimeksi tehnyt mulle sisätutkimuksen.On nuissa tutkijoissa eroa mut toivon kyllä että tuo kohdunsuu oiskin jo mieluummin sen 2senttiä auki =) eikä senttiä niinku eilen oyssissa sanottiin.Verenpaine oli koholla ja lääkäri sano et voi enteillä synnytystä,mut ite salaa mietin johtusko siitä ku eilen ahmin lakuja et saisin tän mahan toimiin paremmin...lakujen syönti mulla yleensä auttaa mahan toimintaan.
Vauvasta teki taas ultralla kokoarvion ja mun onneksi sai vaan 3500g vaik otti kuulemma vähän reiluilla mitoilla.Meinas et jos nelikiloinen tulee niin pitää mennä aika paljon metsään nuo arviot ku ei viime päivinä enään niin kovasti kasva.Voi ku toivon et tuo arvio pitäs paikkaansa tai ois vaik vähän pienempikin.Oli kyllä kullan arvonen tuo lääkäri reissu kun nyt en enään stressaa vauvan koosta =) Ja muutenki tuli tunne et hei täähän voi oikeesti joskus lähipäivinä syntyä ku kohdunsuulla oli jo edistystä tapahtunut.
Seuraavan ajan sain ensi tiistaille ja siellä sit varataan yliaikakontrolli.Toivon kyllä NIIN KOVASTI etten edes tonne neuvolaan joudu meneen kuin vasta sitten vauvan kanssa.

Rakkaudesta äiti ja Aarre-Viljami:heart: 40+2
 
Neuvola- ja äitipoli- terveisiä!

Neuvolassa käyty ja taas oli paineet koholla. Tällä kertaa painoakin tullu kolmessa päivässä KILO. Aika huimaa.. On pää aika paksu ja jalatkin kyllä aikamoiset. :( Neljässä viikossa tullut nyt yli viis kiloa.... Kun siihen mennes koko raskausaikana vajaa 10kg. Silloin olin vielä ihan tyytyväinen, et ei oo tullu enempää ja kun aattelin, ettei ny lopuks enää tuliskaan.

Myös protskut oli plussalla, vähän kylläkin. Edelleen sf-mittakin sama ja vaavin pää keikku ylhäällä. Laittoi sitten äitipolille lähetteen saman tien (siis paineiden ja painonnousun takia lähinnä). Siellä kurkattiin ultralla, et suurin piirtein kaikki ok. Taitaa olla pitkäjalkainen kaveri, kun reisiluun pituus vastasi jotain 42+3 viikkoa ja pää sekä muu kroppa 38-39+jotain viikkoa. :D Lapsiveden määrä oli tällä hetkellä normaalin ihan alarajoilla, indeksi 8,5 (kaks viikkoa sitten oli muistaakseni 15, eli aika paljon vähentynyt oli). Mutta siis vauvalla näytti kaikki olevan ihan ok.

Otettiin sitten toksemiakokeita tänään ja määrättiin aamuksi osastolle. Elikkäs jos ei nyt kovan kohdunsuun ronkkimisen jäljiltä itsekseen tänään synnytys käynnisty, niin aamulla aletaan käynnistää cytotecilla. Se siitä luonnollisesti alkavasta syntymästä... Mutta eipä sille sit mitään voi ja turha sitä on murehtia sen enempää.

Nyt vähän jännittää kyllä. Tuntuu ihan hassulta, et oikeesti se vaavi taitaa nyt viikonloppuna nähdä päivänvalon. :) Nyt sitten laitan tänään ihan rauhassa vielä kaikki viimeisetkin jutut kotona kuntoon. Siis lähinnä järjestelen tavarat ja taidan keittää tutit uudestaan ja sellasta. Ajatuksen kanssa saan kassinkin pakata uudestaan, kun en enää edes muista mitä sinne on tullut laitettua. :LOL:

Olis kyllä esikoisen kanssa jumppa tunnin päästä ja sinnekin tarvis mennä. Ja sit ajoissa nukkumaan tänään.. Jos onnistuu. ;) Jotain luettavaa aattelin nyt varata tarpeeksi, kun joutuu kuitekin kauan oottelee käynnistymistä, mut kaupassa ei ollu mitään sellasta lehteä, minkä oisin halunnut. :whistle: On kotona kyllä jotain kirjoja ja ainakin aku ankkoja. Tuskin saa keskityttyä mihinkään kovin syvälliseen kuitenkaan. Aikamoista.

Tiinuz ja vaavi 40+4
 
Mpv
Miehelle jo naureskelin, että saadaankohan ihan tosi "pikkutarkka neitsyt", jos meinaa täsmälleen laskettunapäivänä ulos tulla. :D Huomenna siis 40 viikkoa täynnä.
Ja niinhän siinä sitten kävi ;). Eli meille syntyi 25.8. pieni poika, painoa 3650g ja pituutta 52cm.
Synnytys kesti melkein 20 tuntia, mutta se oli pientä verrattuna siihen mitä synnytyksen jälkeen koettiin. Ensin iski keltaisuus, ja sen jälkeen oltiin 2 päivää tarkkailussa, kun poju säpsii unessa välillä niin kovasti. Mitään "vikaa" ei kuitenkaan löytynyt, ja useampi lääkäri oli sitä mieltä, että johtuu vaan keskushermoston kypsymättömyydestä ja on normaalia.
Voin kertoa, että oli aivan kamalaa olla vauvasta erossa nuo 2 päivää, vaikka toki paljon olinkin siellä toisella osastolla pojun seurana. Silti ne hetket, kun jätit vauvan toisten hoitoon otti tosi koville. Eli itketty on riittävästi, ja toivottavasti nyt saataisiin viimeinkin huokaista helpotuksesta ja aloittaa se iloinen vauva-arki, kun viimeinkin tänään päästiin kotiin..
 
Onnea mpv :heart:

Tsemppiä matkaan Tiinuz, kohta on vauveli sylissä!! :)

Mulla takana kans aamuinen polikäynti, ja voin kertoa et nyt vasta alkaa kiukku hellittää... Käynnistys 16.9!!! Odotellaan luonnollista käynnistymistä ja omia supistuksia, kissanpaskat sanon minä. Lääkäri kyseli et mites ne aikasemmat nyt niiin aikaisin on käynnistetty (41+5!) ja on kait sulla sen verran supistuksia ollut et kalvot puhkastu. Mä vaan et nokun ei ole, vaan ihan lääkkeillä alusta asti ja siltiki kestäny pari päivää.
Pitivät yli 2h käyrällä kun ei saatu kunnon liikettä käyrälle, kotiin panivat liikelaskentakaavion kans ja sanoivat et tulet sit takas jos ei tunnu. Nyt olen tehny ekaks tunnin=2 liikettä ja sit ylös vessaan ja juomaan ja takas tunniksi=3 liikettä! Pitäs sit varmaan soittaa et tulenko mä nyt sit takas vai... Tämä on ihan kahjojen hommaa!! Kele...

Anteeksi tälläinen omanapainen purkaus, mut oikeesti ärsyttää!

Peppi78
Tiinuz
Runttipulla
pikku3nen
vauvahaaveita
Marsa22
jensspa
giraffe
Rakkaudesta äiti
kreta
toista yrittävä
Peppi ja Hertta 40+2
 
Meillekin syntyi perheenlisäystä :heart: Pieni poika viikoilla 40+5 :heart: Nyt ollaan jo kotona ja poika on kyllä aivan ihana!

Synnytys käynnistyi ihan yllättäen ilman mitään ennakkovaroituksia, supistukset olivat säännöllisiä heti alusta lähtien 4 minuutin välein siitä tihentyen. Kotona olin silti vielä 9 tuntia, kunnes kivut alkoivat olla aivan sietämättömät. Sit mentiinkin sairaalaan ja olin jo auki 7cm. Spinaalin sain ja se vei kivut aivan kokonaan!! Valitettavasti spinaalin vaikutus meni ohi ponnistusvaiheeseen, joka olikin sitten järkyttävän kauhea. Ponnistusvaihe kesti tunnin ja sain kaksi repeämää.. Ja täytyy sanoa, etten KOSKAAN ole tuntenut sellaista kipua, lähes paniikkia mikä silloin oli. Mutta me selvisimme =)
 
Poksista 41+0...

Onnittelut kaikille vauvautuneille jälleen kerran. :flower:

Sadepäivä täällä edessä eikä merkkejä siitä, että synnytys ikinä koittais. Eilen kävin neuvolassa, missä kaikki oli ok. Vauva on laskeutunut ja asettunut lähtökuoppiin niin, että terkka ei saanut enää päästä tuntumaa kuin vähän toiselta puolelta. Hemppa, verenpaineet, pissa ym. oli kaikki kunnossa. Sf oli pysynyt samassa kuin reilu viikko sitten (36cm). Ens tiistaille antoi vielä ajan, vaikka keskiviikkona meen jo sitten sinne käynnistykseen.
 
Heippa vaan!

Ja onnea vauvoista!! :)

Mä oon sairaalassa eikä ihan vielä käynnistetäkään... Odotellaan vielä pari päivää, jos mieluummin ite lähtis käyntiin. :/ Vaik sitähän minäki toivon. Mut kotiinkaan en pääse, täällä seurataan paineita ja vauvan vointia. Eli tylsäks odotteluks nyt menee...

Eipä muuta tällä kertaa...

Tiinuz ja vaavi 40+5
 
Tiinukzille jaksamisia sairaalassa oloon :hug:

Kovin on hiljaseksi tämäkin palsta mennyt. Mutta sehän on vaan hyvä merkki ;)

Täällä kaikki on ihan mallillaan. Eilen neiti nukku omassa kopassa jopa 21-02 välisen ajan. Jätin sitten kyllä viereen nukkumaan ihan varulta, ja seuraavan kerran heräs syömään puoli kuus aamulta.

Marlin ja Justiina 2vko 3pvä
 

Yhteistyössä