Elokuiset Elohiiret 2011 **joulukuu**

Tuohon osteluun.. Mulla hieman erilainen ajattelutapa.
Meillä esikoista tehtiin melkein kuusi vuotta, josta tosin vaan vuoden verran oltiin hoidoissa. Koko sen 6v ajan surffasin näillä vauvapalstoilla, ostin vaatteen silloin tällöin ja lopulta meidän esikoisella oli yli puoli kuutiota alle 62cm vaatteita... :D
Siitä oli tullut tuttavapiirissä jo yleinen vitsikin ja mies tietty meni sen kertomaan kesällä Vauva-lehden toimittajalle, joten nyt kaikki Vauva-lehden lukijat tietää, että näinkin sekopäisiä lapsettomuushoidoissa kävijöitä on. ;)

Mun motto oli aina, että jos mulla on vauvanvaatteita, niin kyllä mä sen vauvankin saan. Se oli tavallaan tapa ja toivo elää sitä lapsettomuutta. Yhden laatikon päällä luki "vauvan haalari" ja oikeesti se oli vaan yks niistä laatikoista mitkä oli täynnä pieniä vaatteita..

Meidän joulu ei sisältänyt kovinkaan suurta mässäilyä kun makea ei maistu yhtään ja ruokaa meni se lautasellinen jouluaattona. Tänään käytiin mun Isällä ja ne kun tuli vasta eilen lomamatkalta takaisin Suomeen, niin siellä ei (onneksi!) ollut tarjolla jouluruokaa vaan ihan normi lihapataa ja savukalaa.

Loukkasin aamulla selkäni. Nostin tyttöä poreammeesta suorilla käsillä, kun yritin olla kastelematta paitaani ja vihlaisi alaselkää niin, että jalat meinas mennä alta.. :(
Iltasella vielä parin tunnin ajo Pohjanmaalta Tampereelle ei tehnyt kovin hyvää. Ja kun lääkkeeksi ei vielä oikein muuta voi ottaa kuin Paracetamolia, niin vähän on kurjaa. Panacod ei mulle sovi ollenkaan, et sitäkään ei auta hakea.

Jee, maanantaina olis ultra!!!

Raitis ja Masuasukas rv 7+5
 
Mie jätin kans graavilohen ja kylmäsavulohen pois,,,laatikot,kinkku,paisti, rosolli...maksalaatikko meil ei kuulukkaa perinteiseen joulupöytään :) Nyt tulee jo kaikki jouluruoat korvista ulos ja huomenna pitäs mennä satapäisen suvun kans syömään mummon 80v juhlien kunniaksi jouluruokia :D voi olla et tää vetää salaattilinjalla ;)

mammy+pikkunen 6+1
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!
Mä en myöskään syönyt graavilohta ym "kiellettyä". Oikeestaan söin vain vähän lanttulaatikkoa ja rosollia, olo on niin huono ettei mikään ruoka maistu... :| Oon kyllä muutenkin aika skitso tän raskauden suhteen, johtunee varmaan alun verenvuodoista. En kyllä syö mitään vähäänkään arveluttavaa enkä edes panadolia uskalla ottaa tai nostella mitään, ihan varoen koitan mennä ainakin 12 viikolle. :ashamed: No, tietääpä ainakin että on yrittänyt kaikkensa jotta pikkuinen pysyisi kyydissä. Lääkärikin pyysi ottamaan vähän rauhallisemmin, kun vuotojen syy ei oikein selvinnyt.
Ai mutta me saatiin ihana joululahja! Sain eilen vauvan sydänäänet kuuluviin kotidopplerilla!!! :heart:
Kylläpä rauhoitti tämän hermoilijan mieltä!
Noista hankinnoista oli puhetta: Mun tekis kanssa hirveesti mieli ostella pieniä vaatteita ja pestä niitä jo kaappiin. :D Jos nyt kuitenkin malttaisi ainakin kesäkuulle! :LOL: Mulle tää 9kk raskaus on selvästi liian pitkä! Malttamaton kun olen. :D
Neamma ja murunen 9+3
 
vauva-10 Kerro ihmeessä!! Tuskin isäsi voisi iloisempia uutisia saada, ja en usko että harmittelee sitä että ei ehdi näkemään pikkuista kun olisi onnellinen teidän puolesta! Itse ainakin tahtoisin tietää. Osanotot isänne puolesta :hug:

miimii10 :hug: Voimia kovasti!!!!

Pilvilinna Mulla alkaa myöskin turvotus aika heti aamusta ja kestää iltaan asti... Vatsa oikeesti näyttää jo tosi isolta eikä pysty edes vetämään sisään!

Pieni Tähtönen Ei kait niitä saisi syödä, raaássa kananmunassa oli jonkun taudin riski, ja olikos niin ettei sieniä saanut myöskään syödä?

majj vakuumipakattua (LOHTAKAAN) ei saa syödä, mutta esim. kala-altaalta kaloja (olettaen ettei ole vakuumipakattua) saa syödä pari kertaa viikossa. Lohi tosin on aika rasvaista kalaa, eli sitähän suositellaan harvemmin...

(.) Neuvola käyty, ei ultrattu eikä kuunneltu sydänääniä, mutta lääkäri ja ultra tammikuun loppupuolella, jolloinka siis pääsee nekin kokemaan :)! Jouluna ollaan kerrottu taas lisää, eli kyllä tämä aika yleinen asia alkaa olemaan. Etova olo on onneksi suurimmalta osin helpottunut, mutta väsyttää...

Ihanaa joulua kaikille :heart:!

 
Kiitos teille kaikille kannustavista sanoista. Kyllä me isälleni vauvasta kerrottiin ja oli iloinen asiasta. Muille emme sitten kerrokaan vielä.

Täällä joulupöydästä löyty kyllä laatikot, rosolli, lihapullat, herneet, kinkku. Kaloja ei meillä ole normaalisti, joskus ostan itselleni graavilohta mutta sen jätin nyt ostamatta. Maksalaatikkoahan ei saisi syödä mutta kyllä mä sitä vähän syön. Söin viimeksikin ja silloin oli ihan loppuraskaskautta.

Täällä on ne tavanomaiset oireet hävinneet niin, että aloin jo eilen epäilemään raskauttani, pakkohan se oli testi tehdä :) Kyllä täällä on nipistelyä alavatsalla, väsymystä ja turvotusta mutta etovaa oloa ei juurikaan enää ole. Toivon, että olis nin silloin vois olla varma, että toislela on kaikki hyvin. Turvotusta tosiaan on jo niin paljon, että oli sormukset otettava sormesta kun ne vielä saa pois. Onko teidän muiden kylmä koko ajan? Mulla on, enkä muista sellaista esikoisesta olleen.

Vauva-10 ja Kuutti 4+6
 
Raitapaitainen, toi osteluhan kertoo vaan ihailtavasta sinnikkyydestä :)

Miimii, paljon voimia odotteluun!

Ollaan kerrottu melko monelle, tai lähisukulaiset tietää, esikoinen 3v tietää. Mitään yleistä tiedotustilaisuutta ei olla siis järjestetty, ja aika moni onkin arvannut ihan itse.

Omat vaatteet menee vielä. Edellisessä raskaudessa en omistanut edes yhtään äitiysvaatteita, mutta saa nähdä joutuuko tällä kertaa ostamaan :) Ei toi maha kyllä missään nimessä litteä enää ole!

Joululautaselta löytyi samat mitkä yleensä, lihaahan en syö ollenkaan. Tosin en ole yhtenäkään jouluna syönyt näin vähän, mistä voi olla pelkästään iloinen! Viime raskaudessa kiloja tuli ihan järkyttävästi, niin nyt mennään aika varovasti.

Tää raskaus tuntuu muutenkin ihan erilaiselta kuin viimeksi. Pahoinvointia on vähemmän, viimeksi aina kun silmät aukaisi... Ja se kesti vielä viikoille 15 +. Väsymys on paljon kauheampi, tai sitten se vaan tuntuu siltä kun hommaakin on enemmän :) Jano on myöskin ihan järkyttävä, vettä menee 5-6 litraa päivässä! Ilman mitään liikuntaa. Saa nähdä mikä se litramäärä on huomenna kun meen jumppaamaan!

Viikot se neuvola laski niin että nyt olis 5+4, mutta hedelmöittymishetken perusteella olisi viikko enemmän, 6+3. Ehkä se sitten ultrassa vielä muuttuu.

kristiina ja toukka 5+4/6+3
 
joulun ruoista: Söin lohta, ei ollut vakuumipakattua. Samoin pottu/porkkanalaatikko masituivat ja rosolli sekä lihapullat. Maksapateeta vain maistoin. Maksalaatikko ei ehtinyt pöytään, oli umpijäässä, kun mä vähän sekoitin äidin antamat ohjeet :D No olisin syönyt ihan hyvällä halulla kuten molemmissa raskauksissa yleensäkin. Kaupan valmiissa on maksaa todella vähän ja ei sitä kilokaupalla ole omassakaan. Mulla vaan on se, että hemppa on lähtökohtaisesti niin korkea etten saa syödä kuin kerran kuussa normaalistikaan :( Samoin pitää vähän hillitä herneitä ja persiljaakin.... tylsää :( Mulla nimittäin pakkautuu muuten sormenpäihin kipeästi.

Sitten söin tosiaan niitä herneitä ja luumukiisseliä vähän, oli makeutettu ja äiti tarkastikin, että voinko syödä ja sanoin, että vähän. Maltanriisiä söin sitten senkin edestä :D Sys oli tehnyt glögikakun ja oli todella inhottavaa kieltäytyä, mutta siinä oli reilusti liivatetta ja sen osalta olen ollut aina tarkka.

Mäkin hurahdin tohon MeilleTuleeVauva.net - sivuun ;) En tosin laita laskuria näkyviin tänne vielä, mutta olen siellä: MeilleTuleeVauva.net jos joku haluaa kurkkia. Ysvillä tosin on paljon monipuolisempi päikky ;)

Jaahans, mitä sitä sitten tekis, kun olen viikon nyt ihan yksin.....
 
Kirjotin sit pitkän jutun joka katosi johki bittiavaruuteen..

Joten nopeasti uusiksi:

Täällä etova-olo jatkuu, oksentaa ei tarvitse, mutta heti jos maha on tyhjä tulee huono-olo, aamusin ja iltasin pahimmillaan. Turvotus jatkuu kans aamusta iltaan. Silti omat vaatteet menee vielä ihan hyvin. Jotkut housut saattavat kiristää hieman vyötäröltä, varsinkin iltaisin. Onneksi nyt on aika paljon leggingsejä ja pitkiä tunikoita. Varmaan kesällä pitää ostaa joku äitiys hame tai shortsit, jos on yhtä lämmin kesä mitä viime kesä oli ! :)

Joulupöydistä löytyi ne perinteiset joulu ruuat, porkkanalaatikko oli ainut mitä vähän maistoin, ja savustettu lohi. Mä en ole myöskään syönyt lihaa ( muutakun broileri ja lohi ) yli 10vuoteen ja näin ollen en tänäkään vuonna koskenut kinkkuun. Myöskään joulutortut, suklaa, piparit ym ei maistu ! :D


Millasia oireita/himoja teillä on ollut muissa raskauksissa ja kumpiko tuli ? :attn:
Näitä on niin kiva lukea.

Itsellä esikoinen tyttö ja alkuaikoina mandariinejä saattoi upota viisikin päivässä, eli kaikkia raikkaita teki mieli !

Nyt tekee mieli suolakurkkuja ja mandariinejä + vadelma keittoa ! :D

Kerrottu ei olla vieläkään ! :)

majj & 6+6
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on ollu molemmissa raskauksissa toi mandariinin himo..ja toi 5 kpl ei riittäny alkuunkaan ;) meni varmaan pussillinen illassa välillä :D ja siis poikia on molemmat.

Pahoinvointii taas on ollu tosi vähä,kuin myös nytkin eli poika sieltä kai on edelleen tulossa jos joku on tulossa ;)
 
Mulla on ollu molemmissa raskauksissa toi mandariinin himo..ja toi 5 kpl ei riittäny alkuunkaan ;) meni varmaan pussillinen illassa välillä :D ja siis poikia on molemmat.

Maustettu broilerifile oli jotain NIIIIN oksettavaa viime raskaudessa,vieläkään en oikee voi syödä :D

Pahoinvointii taas on ollu tosi vähä,kuin myös nytkin eli poika sieltä kai on edelleen tulossa jos joku on tulossa ;)
 
Aamupäivää kaikille!

Eilinen meni ihan kamalassa pahoinvointi-kakomis-oksennus-väsymys-yhy-yhy-piu-piu-olossa. Tänään onneks tuntuu paremmalta.
Ihanaa kun jollain muullakin on jano ja kylmä. Palelen ihan kauheesti, ja vettä menee niin kuin olis pahimmanlaatuinen krapula!:D
Musta on ihana ajatella Raitista ja sun vauvanvaatelaatikoita. Ihanaa sitkeyttä. Melkein täytyy itku tirauttaa (ah, hormonit...!), kun sitten kuitenkin onnistutitte!
Muuten mahtuu vaatteet päälle, mutta tissiliivit on pakko vaihtaa suurempiin. Ja yötä päivää on pakko pitää liivejä. Muuten tekee niin kipeetä, ettei kestä. Mulla tuli molemmista aikaisemmistakin tosi paljon maitoa, ja rinnat kasvoi heti alku metreilla kuppikoon, synnärillä sitten vielä toisen kupin verran. Ajattelin, et meen saman tien ostaan imetysliivejä, kun imetyksen jälkeen ei sit tosiaankaan tarvita enää mitään C-kuppia.:LOL:
Mites muut, onko jo maitoa tiputellut? Taidan olla oman meijerin pitäjä taas, kun vauva on maailmassa. Luovutin maitoa molemmista heti synnytyslaitoksella, ja jatkoin kotona. Nytkin tuntuu vanhat merkit pitävän paikkansa. Jotenkin noloa kulkea jo nyt liivinsuojien kanssa. Tosin nolompaa olis sotkea paitansa.
Me on oikeestaan kerrottu jo kaikille. Mun pahoinvointia ei ole pystynyt pitään piilossa, joten päätin että kerrotaan reilusti vaan, ja jos jotain pahaa tapahtuu, niin sit tarvii vaan kertoa siitäkin.

En ole varmaan älynnyt aiemmin kertoakaan ikääni, täytän helmikuussa 32.
Vointeja kaikille!

Airatar ja mukero 8+6
 
söin jouluna suunnilleen kaikkee mitä oli tarjolla. Ekaa lasta odottaessa (10 vuotta sitten) kiellettyä oli vain maksa. Sitä ei silloin saanut syödä ollenkaan. Nyt tuntuu, että kaikki on kiellettyä. Mä en pysy enää mukana ees, että mitä mä saan syödä :D

Mä oon aika lailla turvoksissa... Maha on kun mikäkin jalkapallo :D Neljättä siis odotan ja viikkoja vasta 6+5. Lihonut tosin oon pari kiloa tässä kk:n aikana ja salilla en oo käynyt. Oon ollu tosi väsynyt. En jaksa ees kuvitella, että raahaisin itteni töiden jälkeen vielä salille. Kunhan tää olo helpottaa niin pakko on urheilla, että ei paisu ihan kamalaksi!

Me ei olla vielä kerrottu kovinkaan monelle... Oon saanu yhden keskenmenon (rv 11+6) ja silloin olin kertonut jo kaikille. Oli muuten ihan kamalaa sen km:n jälkeen selitellä kaikille vuorollaan, että mitään vauvaa ei enää olekaan. Mä oon nyt kertonut vaan siskolle ja 2 kaverille. Mies on kertonut yhdelle kaverilleen. Me kerrotaan np-ultran jälkeen. Mieli tekis kyllä jo huutaa koko maailmalle kun oon niin onnellinen :heart: Jospa sitä malttas vielä :)

MiukuMauku80 ja mato 6+5
 
Heipähei pitkästä aikaa! Olen tosi laiskasti kirjoitellu tänne, joka päivä olen kyl käyny lukemassa teidän juttuja.

Mie söin jouluna lanttu- ja porkkanalaatikkoa, kinkkua, rosollia, ja perunasalaattia. Olen aina ollut aika nirso ruuan suhteen. Oireita: väsymystä, mahanippailuja välillä keskeltä ja välillä sivuilta, tissit turvonneet, ja maha turpoaa välillä hurjasti, äiti sanoi eilen että miten voi olla jo tollanen maha :D Makeaa ei tee samalla tavalla mieli kun ennen raskautta, hyvin säästyy kaikki 8 laatikkoa suklaata mitä saatiin lahjaksi :D Välillä on yöllä nenä tukkoinen, sekin on kuulemma yksi oire. Ja monena aamuna olen aivastellut. Aika harvoin on kuvottava olo, välillä on kamala nälkä mut sit ruoka alkaa kuitenkin ällöttää eikä jaksais syödä loppuun. Anoppi antoi meille joululahjaksi ihanat pienet valkoiset vauvan peukalottomat lapaset ja villamyssyn :) Sanoi että mummokuume on hirmuinen :D Parin viikon päästä olis neuvola, jännää :)

Nannie ja pirpana 6+5 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Neamma, noin ajoissa! Vähän ihanaa :) Saanko udella oletko hoikka? :D Kuuntelin kotidopplerilla kaverin kumpua (nyt rv17) ja meni hetki ennen, kuin löydettiin sydänäänet. Ensin luultiin kaverin omia sydänääniä pikkuisen sydänääniksi, mutta pikkuisenhan on tuplasti enemmän :)

vauva-10, on kylmä! Varsinkin iltaisin olen ihan jäässä, että menen nukkumaan pitkät vaatteet päällä ja peitto vielä siihen päälle.

kristiina--, mun mielestä tossa on jo vähän liikaa vettä päivälle! :O

(.) Etovasta olosta, että ei täälläkään oksentaa tarvitse (pari kertaa on tullut ylös asti), mutta jos nälkä pääsee yllättämään, niin tulee tosi huono olo. Varsinkin aamuisin. Väsymys on jotain aivan käsittämätöntä! Voisin nukkua kokoajan :D

Edellisestä kerrasta opin, että en liian ajoissa kerro kellekkään!! En edes vihjaile asiasta. Yhdelle kaverille olen kertonut, kun sekin on raskaana. On edes joku "kelle puhua". En halua vielä muille kertoa, en edes tärkeimmille ihmisille elämässäni. En halua, että liikaa innostuvat. Varsinkin äitini, joka oikein jo odottaa mummiksi pääsemistä.

Ja jos jotain vielä kiinnostaa niin nyt suunnilleen rv 4-5.
 
InnoM: Olen kyllä aika hoikka. Koitin noita sykkeitä kuunnella jo viikon ennen joulua, löysin vain oman, muttaa aattona löytyi oikea pikajuna! :heart: Piti miehenkin tulla kuuntelemaan ja tarkistaa että se oli vauvan syke. :LOL: Hetken saimme kuunneltua ja sitten pikkuinen "pakeni" paikalta. :D Tosi ihanaa, kun olen niin hermoillut alun vuotojen vuoksi, että nyt voi tarkistaa masukin elossaolon. Ja auta armias kun joku päivä en sykettä löydä, niiin mähän oon heti paniikissa! ;)
Neamma ja murunen 9+4
 
Heippa pitkästä aikaa!

Jouluruokia söin oikeastaan ihan niin kuin ennenkin, vain maksalaatikon ja graavilohen jätin pois. Muuten kaikki kyllä maistui.

Koko ajan olen vaan huolissani, kun mulla ei vieläkään ole ollut minkäänlaisia raskausoireita, ei turvotusta, pahaaoloa, etovuutta, nippailuja alamahassa eikä mitään muutakaan. Tänään taas tein testin ja kyllä siihen taas kaksi viivaa pamahti, mutta oireita ei vain ole. Täytyisi tietysti olla onnellinen kun ei ole pahaolo, mutta kyllä silti vähän epäilyttää....
Varhaisultraan mentäisiin mielellään asia tarkastamaan, mutta taloudellinen tilanne, ei valitettavasti anna tällä hetkellä mylden sen vertaa että voisimme mennä.
Ensi viikolla ajattelin kuitenkin jo uskaltautua soittamaan neuvolaan ja varaamaan ajan. Toivottavasti saan ajan vähän aiemmin, kun esikoisesta pääsin vasta rv 10+1 ensimmäiselle käynnille: /
 
Että mua ärsyttää. Mä tein tänään sen digin joka näytti raskaana 1-2. Mullahan ovis oli kp18 joten olis sen mukaan tänään 4+1 ja testin näyttää 2-3 (menkoista 4+4). Pitääkö mun hitto nyt huolestua. Mä jo sain rauhoitettua itteni jotta vaikka ovis olis ollu kp 18 niin hedelmöitys on voinut tapahtua vasta kp19 joten se selittäis tuon 1-2. onko teillä kokemuksia tuosta testistä, voiko se näyttää vähemmän? hittoa kun olsi pitänyt nauttia vain noista viioista. eiliseen on ainakin tummentunut ihan hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Leo81, mun mielestä sä stressaat nyt ihan liikaa :D Nyt vaan otat rauhassa ja testailet vaikka ens viikolla uudelleen tai käyt vaikka terveyskeskuksessa tekemässä testin. Et kuitenkaan voi siihen asiaan vaikuttaa mitenkään nyt ja turha stressi on ainakin haitaksi ;) Kyllä kaikki on aivan varmasti ok :)
 
:D voi pian olla. aika hyvin noita oireitakin kyllä on. =)
Mä tuossa ajattelin, että mä en testaa enään ollenkaan. Eiköhän tää jo riitä. Jos tulee takapakkia niin sitä sitten tulee. Nyt alan vain nauttimaan näistä oireista, joita ei ole ollut edes näin paljoa muistaakseni aikaisemmista. Kiitos tsemppauksesta! :heart:
 
Joo, mä lopetin testaukset heti digin jälkeen :) Jankutan aina tosta edellisestä kerrasta, kun olin raskaana, mutta siinä tikuttelin vielä jonkun aikaa plussatuani ja sain välillä haaleita ja välillä tummempia viivoja ja arvaa mikä stressi siitä sitten tuli. No, nyt olen astetta fiksumpi ja en ole testannut digin tekemisen (tiistaina tein) jälkeen, enkä testaile. En asiaan voi vaikuttaa mitenkään. Pysyy jos pysyy. Päivä kerrallaan :)
 
Mä oon kans molemmista raskauksista tehny vain yhden testin per raskaus. Ja kun ei nuo testit kerro keskenmenoa kuin vasta piiitkän ajan kuluttua, jolloin sen huomaa jo muutenkin. Hcg:tä kun on elimistössä kaavinnankin jälkeen vielä jonkun aikaa.

Tosi selkeät viivat oli Leon tikuissa. :)
 
Leo81, mä tein ton CB:n digin ekan kerran dpo16 ja mulla näytti sillon raskaana 1-2 ja tein juurikin tossa raskautumiskierrossa siis ovistestin jolla sain plussan 10.11. ja 27.11 tein digin jossa siis tulos tuo 1-2. Uskoisin siis että suotta siellä nyt stressaat ja panikoit...pienokainen siellä varmasti tarrautunut lujaa kiinni ja oireet tulee kyllä ajallaan :D

 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä