(.)**//** Elokuiset helmikuussa 2010 **//**(.)

Huomenta! Kauhee flunssa täälläki. Pää räjähtää, kurkku kipee ja koko ajan saa niistää, vielä ei onneks kuumetta kuitenkaa.. tänään koulua onneks vaan pari tuntia iltapäivällä niin saapi levähdellä. Kokeisiin pitäis jaksaa kyl lukee ahkerasti ku niitä on nyt paljon ennen parin viikon päästä alkavaa hiihtolomaa.
Jotenki pelottavaa ku en tunne vauvan liikkeitä, pelkään koko ajan kaikista pahinta :( mites onko muita jotka ei tunne, suunnilleen samoilla viikoilla? Millos niitten potkujen pitäiskään alkaa tuntumaan ulkoapäinki eli ku pitää vaikka kättä masulla??? en muista yhtää edellisestä raskaudesta :ashamed:
Vitamiineista: ite syön kans noita Multitabs Raskaus tabletteja 2tbl/päivässä niinku mulle neuvolassa kehotettiin ja sanottiin et muuta ei sitte tarvi ku syö monipuolisesti.
Mäkään en ymmärrä noista teidän sokerijutuista mittään, itellä sokerirasitus rv26-28 (bmi27)

Ööö.. ei kai mulla muuta tällä kertaa. Voikaa hyvin ja koittakaa muutki parantua flunssasat jotka siitä kärsii!!

-Jonetta ja Peukku 16+3- (rakenneultraan tasan 4viikkoa...vielä)
 
Neuvolaterkkuja...
Paino tippunut viime neuvolasta noin 1,3 kiloa (olisko noin neljässä viikossa), hb 139 (eli ei vielä tarvetta rautaan), verenpaine ok (lukuja en just nyt muista).
Vauvan sydämensyke noin 150 =) ei vaan meinannut pieni tulla anturin alle, hetkeks tuli ja sit lähti pois. Neuvolatäti vaan totes että näillä viikoilla ei oikeen vielä tiedä näistä pikkuisita että mitenkä ne tuolla liikkuu ja että kerkeevät vielä hyvin alta pois.
Oliskohan mulla tuonne rakenneultraan vähän reilu 5 viikkoa vielä, samalla on äippäpolilla sit diabeteshoitajalle aika.

Maijamehi ja Toukka rv 16+1
 
Jonetta raskaudethan on erilaisia ja istukan paikkakin voi olla erilainen. Älä suotta murehi. Ei niiden liikkeiden tarvihe viel tuntua. Vast sit 21 vkon jälkeen voit alkaa huolestua. Koska vaik olis ekas tai aiemmissa raskauksissa tuntunuki jo aikasin, ni eihän se sitä tarkoita et aina pitäis :) mulla tuntu hipasu esikoisesta 14+3, sit 17+3 ja säännöllisemmin 19+ vkolla. Ny eka hipasu 14+0 ja ehtiihä niit viel tuntee. Toiset tuntee aiemmin ja toiset myöhemmi :) Kädelle ne pitäs tuntuu kai siin 20vkon paikkeilla ja muutama vko yli.
 
Huomenta kaikille!

Sirri kyseli pohjoispuolen oululaisia, minä olen nyt viikon verran asustellut siinä lähes naapurissa, Huonesuolla :wave:

Eilen oli taas viikon kotidoppler- ja poksahtelupäivä. Vihdoinkin saatiin dopplerillakin pikkuisen syke kuulumaan, aikaisemmin on vain mun sykkeeni kuulunut läpi joka puolelta :D

Keskiviikkona ois possupiikin vuoro. Ilolla odotan, että voin loppuviikon luistaa lumihommista kipeään käteen vedoten (mies teki niin viime viikolla) :LOL:

Dino & Hobi 15+1
 
AnQ
Heippa!

Näinköhän pääsisin mukaan juttelemaan? Oon seuraillut teidän juttuja lähestulkoon päivittäin, mutta koska en edellisessä raskaudessakaan ollut kovin ahkera kirjoittelija, mietin pitääkö tupata itseään listalle, heh! Päätin nyt kuitenkin rohkaistua :whistle:

Vähän taustatietoa; itse olen 23-vuotias, naimissa ja 2v5kk ikäisen ihanan neidin äiti. Esikoisen laskettu aika oli elokuussa 2007, ilmeisesti myö ei osata lapsia tehdä kun marras-jouluussa :D Esikoinen syntyi kuitenkin rv 42+0, eli pamahti hyvän matkaa syyskuun puolelle. Toivotaan nyt, että tää matkaaja haluaisi tulla ajoissa ulos! Synnärinä meillä on EKKS ja tän kakkosen LA 18.8.2010.

Ekassa neuvolassa ja ultrassa käyty, nyt odotellaan rakenneultraa. Miulla on jotenkin älyttömän vahva poikatunne, mutta en luota kovin vahvasti noihin tunteisiin (pakko myöntää; jopa mie oon JOSKUS väärässä ). Raskausaika on ollut vähän erilainen kuin esikoisesta, silloin etoi vähän ja kroppa tuntui pettävän alta, nyt ei ole ollut tietoakaan huonoista oloista mutta oon vuodellut inhottavasti. Miulla on lonkassa vähän häikkää, ja vielä ainakaan ei ole alkanut oireilemaan (edellisen kerran se saattoi johtua siitä, että olin tähän mennessä kerännyt jo +8 kg :whistle: ). Mielenkiinnolla siis odotellaan!

Ehkä koitan syventyä takaisin työjuttujen pariin, jotka yllättäen ei kiinnosta pätkääkään..

AnQ + nassikka 13+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja neitim:
Kepsukka Mulla ketoosissa särki päätä , olo oli heikko ja jatkuvasti väsynyt sekä helposti kärttyinen .... Mut toi oli lähes hiilihydraatittomattomasta ruokavaliosta johtuva ketoosi ...
Mulla oli aluks aika samoja oireita, mutta muutaman päivän (oisko ollu lähemmäs viikon) totuttelun jälkeen olo koheni. Ja hiilarit yritin pitää alle 20g/pv aluks, myöhemmin sallin pientä lispuilua ja toisinaan oli jopa 30g/pv. Tällä mentiin reilu kuukaus (paino tippu 6kg) jonka jälkeen sattu yhtä ja toista + alotin työt ja töissä oli hankala noudattaa, ku piti kuskailla eväitä, eli pikkuhiljaa homma jäi ja siirryin takasinpäin kohti "normaaliruokavaliota".

Joku kyseli ketoosista. Lisää infoa löytyy http://fi.wikipedia.org/wiki/Ketoosi_%28tila%29 ja http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Ketoosi mutta tosiaan, tila syntyy liian vähäisestä hiilihydraattimäärästä ruuassa, jolloin keho (=maksa) alkaa valmistaa ketoaineita (rasvahapoista), jotta aivoille riittää ruokaa (aivot toimii glukoosilla ja ketoaineilla). Ketoosissa usein henki haisee imelälle (johtuu asetonista, joka hävitetään hengityksen ja virtsan mukana), tunnistaa voi myös siitä, että nälän tunne häviää. Ketoosi liittyy vahvasti paastoon tai sit jos tosiaan on riittävän tiukalla vhh-dietillä. Diapetespotilailla ketoosi on vaarallinen ja jotenkin erilainen, ku "normaaleilla" ihmisillä. Tästä en tiedä tarkemmin, mutta wikissä on siitäkin infoa http://fi.wikipedia.org/wiki/Ketoasidoosi varmasti löytyy muuallakin. Tavallisesti ketoosi on siis luontainen ja vaaraton tila, mutta ketoasidoosi on haitallista.

Huomenta vaan kaikille!
Takana huonosti nukuttu yö ja nyt pitäs selviytyä noiden poikien kans, kunnes isäntä herää (iltapäivällä).. Ehkä tää flunssa/nuha tästä joko helpottaa tai pahenee? La-aamusta ollu nenä tukossa ja kurkku kipee, mut pahemmaks se ei suostu muuttumaan ja kuumetta nostamaan. Pääsis varmaan nopeammin eroonkin, jos olis kuume?

Täytyy varmaan nousta koneelta paimentamaan noita kahta, tuntuu että leikit ei tänään suju parhaalla mahdollisella tavalla..
Kepsukka ja masukki 18+3
 
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille ja tevetuloa uusille :wave:

Mahallani pystyn vielä jotenkin nukkumaan vaikka se ahdistavalta tuntuukin.
Vitamiineista otan Multivita raskaus ja imetys, Calcichew ja Calcichew D ja maitohappobakteeri nappula. Jokaista yks joka päivä. Tota kalsiumia otan siks molemmista purkeista kun en juurikaan käytä maito tuotteita.

n11na ja tiitti 15+3
 
Huomentapäivää

Uusille moikat :wave:

Imetys ja painon tippuminen: ei tapahtunut, mutta johtuu vissiin siitä, että kun niukistelin herkkujen kanssa raskausajan, niin otin vähän takas sit imetysaikana... :headwall: :headwall:

Vitamiineista: mulla on irto-D:tä ja Möllerin Omega&Foolihappo. Vaihtanen varmaan kalaöljyyn ja Multivitan raskauspurkkiin, jahka tuo loppuu

Oon hamstrannu ja kerännyt äitiyspakkauksen vaatteita, niitä näteimpiä ja mun mielestä käyttökelpoisimpia vatteita kirpiltä ja kavereilta ja taidan ottaa paketin nyt rahana ja sijoittaa sen istuimeen tahi vaunuihin..

Viikonloppu oli ilon kyyneliä ja lukuisia halauksia täynnä. Lähipiiri siis sai kuulla tulokkaasta. :heart:

Me9jaBonus säkö sitä raskasta ja tukalaa oloa valittelit? Mulla on välillä ja melkein koko ajan vaan tosi tukala olo. Etova ja ahdistava. Ei oo närästystä, mutta sen kalvavantuntuinen lähisukulainen. Tavallaan puristaa ja joskus jopa tuntuu, ettei hengitys oo riittävää.
oi tätä autuutta... :p

 
Eipä tullutkaan töissä niin kiirus kuin oli oletus, eli ehdinkin kahlailemaan näitä keskusteluja hieman tarkemmin läpi.

Vitamiineista käytössä täällä on normaali multivita (ei sis. A-vitamiinia) ja lisäksi kalkki-D-tabletti. Lisäksi syön 2 kalaöljykapselia (ei siis kalanmaksaöljyä eikä sellaista, jossa olisi vitamiineja lisänä) omega-3:ten takia. Ja sitten vielä lisänä ovat karpalokapselit joita varmistelin neuvolasta että saa käyttää. Ne on käytössä siitä syystä, että oli pissatulehdus juuri ovulaation aikoihin ja taipumusta tulehduksille on... Lisäksi neuvolalääkäri totesi, että jos yksikin tulehdus tulee, joudun samantien estolääkitykselle :kieh:

Painon tippumisesta, oikein järkytyin eilen, kun kävin pitkästä aikaa vaa'alla ja näytti puolta kiloa vähemmän kuin lähtöpaino oli. Olen ollut siinä uskossa, että olisin syönyt kuin hevonen. Pitänee lisätä jokunen ruokailukerta päivärutiineihin, kun kerran tilaisuus on :LOL:
 
neitim syötkö wellness packia? Itsekin olen käyttänyt sitä aiemmin vuoden, mutta lääkäri käski vaihtamaan nuihin raskausajan vitskuihin, kun wellnessissä on sitä A-vitamiinia.
Ajattelin vain, että onko sulle kukaan sanonut niistä mitään? Mä en ois kyllä ite tajunnukkaan, kiikutin vaan lääkärille mukanani sen selosteen missä näkyy, mitä kaikkea siinä on...

Niin huomenta vaan, herättiin poitsun kanssa sitten puoli kymmeneltä :wave:
Ihmeesti tuo nukkuu, vaikka päiväuniakin nukkuu vielä pari tuntia. No eipä haittaa minua.

Neuvolaan suuntaamme parin tunnin päästä, mukavaa viikkoa kaikille :wave:
 
Mulla kun kysyttiin neuvolassa mitä oon painanu ennen raskautta, ni mulla ei oo ollu mitään käsitystä, joten oli vaan villi veikkaus...
Mut tosiaan tosta ekasta neuvola punnituksesta paino on nyt sit tippunut 2,1 kiloa. Hyvä niin ku tota ylipainoa kuitenkin on paljon. Tolla on varmaan paljon osuutta asiaan kun kerran mittailen noita sokereita ja yritän sit vähän tarkkailla syömistä.

Syömisestä puheen ollen, kaipa sitä kohta saa mennä syömään.. tosin täällä töissä porukka on jollain nutrilet kuurilla ni on vähän noloa sitten syödä ihan normaalisti, mut ei voi mitään
 
Täällä iski flunssa päälle. Ei vaan ois nyt aikaa sairastaa, kun on harjoittelu käynnissä. Se kun tarkoittaa sitä, että pitää tunteja urakoida myöhemmin, kun nyt joutuu olemaan poissa. Meidän koulussa, kun ei ole mahdollisuutta sairastaa. :headwall:

Täällä oli kyselty, onko jotain fiiliksiä sukupuolesta ja mulla on tästä tyttöfiilis. Tai oikeestaan fiilis tuli jo esikoisen synnyttyä, että toinenkin lapsi meillä tulee olemaan tyttö ja sama tunne on edelleen pysynyt. Saa nähdä osoittautuuko tuntemus oikeaksi.

Nyt vällyjen väliin...

-mennis ja lyyli 13+3-
 
Itse olen ajatellut ostaa phil & tedsin sport rattaat, siskollani on ne ja ne on aivan mahtavat työntää!! http://www.philandteds.com/upload/index.php/push/47

sanokaas nyt te "kokeneemmat" :) että otanko niihin ihan vaunukopan http://www.philandteds.com/upload/index.php/push/55
vai vaan tuollaisen pussin? http://www.philandteds.com/upload/index.php/push/57

Itse olen tuon pussin kannalla, mutta onko se turvallinen?
 
Heips,

imetyksestä ollut puhetta.. mullakaan ei kyllä oikeestaan painoa pudottanut, kun ruokahalu sit vastaavasti kasvoi :ashamed: :ashamed: :ashamed:
Kynsin hampain koitan nyt pitää huolta siitä,että kiloja tulis liikaa,mutta lopussa tahtoo vaan kertyä. :/

Olen muuten entinen Enkelinäiti, joten jos päivittäjä näet, niin viitsitkö vaihtaa? :) Kiitoksia!

ja flunssa yrittää täälläkin iskeä.. mutta koitetaan vielä selättää pöpöt!

Kääkkänä ja lapanen 16+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja månsdottir:
Me9jaBonus säkö sitä raskasta ja tukalaa oloa valittelit? Mulla on välillä ja melkein koko ajan vaan tosi tukala olo. Etova ja ahdistava. Ei oo närästystä, mutta sen kalvavantuntuinen lähisukulainen. Tavallaan puristaa ja joskus jopa tuntuu, ettei hengitys oo riittävää.
oi tätä autuutta... :p

Just näin mun olo on,sellainen epämääräinen vähän kuin sumussa kulkis...Ja närästystä tää ei ole!


Kiitos Kepsukka linkistä,ei toi kyllä mun diagnoosi ole =)

Täytyy lääkärissä sitten vinkata olosta,kai tää vaan on että kroppa rasittunut näistä tiheistä raskauksista :eek: Ihmekö sitten tuo.... :ashamed: Ja eihän mulla imetyksen loppumisestakaan oo kuin se 3 viikkoa ja muuten tää olo on kestänyt just sen ajan :eek:
 
Heips vaan täältäkin taas :wave: Lukemassa käyn joka päivä jutut, mutta kirjoittelu hankalaa, kun aina jostain kumman syystä keskeytyy :whistle: Nyt pojat kattoo hetken Junioria, niin jos koettais jotain rustata. :)

Selkäkivuista ja lonkkakivuista kärsitään täällä myös ja pelottaa kyllä, että koska ne äityy taas tosi pahaksi. viime raskaudessa oli loppuaika ihan tuskaa. Mulla alin nikama alentunut ja lonkissa kulumaa.

uusia oli taas tullut, joten tervetuloa. =) Mukava kun porukka vaan kasvaa.

Tänne ei mitään uutta. Masu ei vielä näy ja joskus jopa unohtaa kokonaan, että matkustaja masussa on. :ashamed: No mut onneks tulee aina viiltävä muistutus, jos liian kovasti rehkii ja touhuaa. Ennen oli se huono olo muistuttamassa, mutta onneks siitä on nyt päästy eroon vihdoinkin. =)

tässä toivon, että saisin ton vanhemman pojankin tänään päiväunille, kun heräsivät sitten kuudelta aamulla tänään. :kieh: Niin kaipaan niitä aamuja, kun nukkuivat jopa puoli yhdeksään. No joskos nuo sitte taas jossain vaiheessa. :)

Nyt pitää taas mennä

Katjuska ja sintti 14+2 :heart:
 
Hellou!

Olipas mukava viikonloppu maalla... Joojoo :headwall: mies ryyppäs ja pikkuneiti kehitti flunssan niin nyt sitten ollaan silmät ristissä töissä :kieh:

n11na me ollaan kanssa hommamassa nuo sportit, mä suunnittelin etten ota sitä "makuukoppaa" vaan suoraan vaan sen "makuupussin" koska ipanahan siis pienempi on aikas turvallisessa "kolossa" siellä sisaristuimen alla.... Ollaan siis käyty 2 kertaa tutkimassa liikkeessa nuiden vaunujen toimivuutta sekä jutellu tuttujen mammojen kanssa... Mä en itseasiassa ole tainnu kellään nähdä tuollaista kovaa koppaa, mietin vaan että meneekö sisaristuimen kanssa?!

ja UUSILLE TERVETULOA JOUKKOOMME!

eip nyt sen kummempaa, myöhempään mamat! :wave:
 
NeitiKat niin itsekkin sitä pohdin, että vähän turha ja "mohlo" tuo vaunukoppa on. Mistä meinaatte raattaat ostaa? Sisko tilas saksasta ja ajattelin itsekkin sieltä tilata. Lupaavat toimitus ajaksi n 2kk että pitää ajoissa tilata ne. Värit ei vaan kauheen miellyttävät ollu tänä vuonna :/ Toivottavasti olis tyttö tulossa ni vois punaset tilata. Mutta meneehän ne pojallakin.
 
n11na enkkulasta tilattais, siel on muutama firma jotka toimittaa Suomeen (mannerten yli) sieltä tilattuna, sisaristuimen, suojien ym ym kanssa hintaa noin 500?. Voin YV.nä laittaa paikan josta tilataan jos kiinnostaa, toimituskulut 35? Suomeen (olen siis kysynyt tämän liikkeestä) toimitusajasta ei ole hajuakaan, mut ens kuussa olis suunnitelmissa jo tilata ku meidän nykyiset vaunut menee mun siskolle...
 
NeitiKat juu laita vaan yv:nä paikka ni katsastan. Me ollaan kanssa ajateltu että ajoissa tilataan, ku joka paikassa alkaa sit jossain vaiheessa kesälomatki pyörimään, ettei sen takia jouduta niitä syksyyn odottamaan :)
 
Jonetta mulla nyt rv 16+5 enkä oo vielä tuntenu liikkeitä.. Esikoisesta tunsin 15+ viikoilla.. En oo vielä osannu olla huolissaan. Mulla kans kauhee flunssa ollu jo 9 päivää, tänään vihdoin lääkärille menossa, epäilen poskiontelontulehusta :/
Vitamiineista esikoisesta söin multitabsin raskausvitskua 1tbl/päivä, tässä en oo syöny muuta ku d-vitskua..
Imetyksestä mulla tippui paino imetyksen aikana muutaman kilon, vaikka täysimetin vain 1kk.
 

Yhteistyössä